Gezinsplanning
in Waaldrecht
FOCUS TERUG VAN
WEGGEWEEST
ARMAN EN ILVA
PANDA
FERDINANDS BEIJEVENISSEN
oij
I
I
NATIONAAL BALLET MET TWEE MONUMENTEN
Concert in Rotterdam met Kas Lux
Pelle
en
Pingo
Polle,
Kunsthandelaar in
Luzern vrijgesproken
inzake vervalsingen
fo°Z
DINSDAG 24 APRIL
1973
TV VANAVOND
TV DINSDAG
RADIO WOENSDAG
5,
TV WOENSDAG
WILT U ONS t>e eeraandoênj4
en de
komeet
R
rWE(.K0M, MIJNHEER! WIJ KRIJSEN
BIJNA NOOIT ZO DEFTIG BEZOEK
Gouden plaat
AMSTERDAM Een bijna
200 jaar oude grap werd zondagmid
dag in de Amsterdamse Schouw
burg schitterend naverteld. Het Na
tionale Ballet had er zijn beste dan
sers voor gekozen. Hans Brenaa was
ervoor uit Kopenhagen gekomen en
Toer van Schayk zorgde voor een
smaakvolle verpakking in de vorm
van een prachtig open decor en kos
tuums die vaak aan Botticelli deden
denken.
Ballet als koortsdroom
Klassiek plezier
rtEN DEFTIGE MENEER,DlÊVROE-h^^
GER HIER IN DE BOORT HEEFTÖEtVC^
l WOOND, WH, JE OPZOEKENJ/C^i-Kn/I
hahaha
HET FIJN ZOO VINDEN
DAT WIJ KWAMEN!
\EN OF IK DAT WIE
■nkHAHAHA!/^
BANK
RADIO
De luimen van Cupido en
van Rudi van Dantzig
In
Pim
7.30
Q.
op
FERRY TROMP.
Cupido met een van de gemengde paren,
een negermeisje en een Quaker, beiden
geblinddoekt.
en
ird
Nederland 1: Wie op het eerste net
afstemt weet zich bij de VARA verze
kerd van een afwisselend avondje: Vol
gende patiënt, Koning Klant, Waal
drecht, Van wie is die tekst? en Achter
het nieuws.
Bij Volgende Patiënt, om zeven uur
kan weer hartelijk gelachen worden, dat
dank zij dokter Stuart-Clark en zijn
collega Collier. Koning Klant duikt ver
volgens in de kosten die verbonden zijn
aan begrafenissen, terwijl ook gekeken
wordt naar wasmiddelen en hun dose-
ringsvoorschriften.
Opnieuw wordt vervolgens het spot-
licht gericht op het Nederlandse cabaret
in het programma Van wie is die tekst?
Jaap van der Merwe, die zoveel teksten
op zijn naam heeft staan, is de speciale
gast van vanavond. De veertig minuten
cabaret in zang en teksten worden
gepresenteerd door o.a. Conny Vanden-
Bos, Jenny Arean, Adèle Bloemendaal,
Nelly Frijda en Cor Lemaire. Met een
klein uur actualiteiten in de rubriek
Achter het nieuws neemt de VARA, van
wie men dit alles te verwachten heeft,
afscheid van het kijkersvdlk.
19.30
20.00
20.20
18.45
18.55
19.05
21.15
21.55
22.45
22.50
21.15
22.05
22.50
23.00
19.30
20.00
20.21
18.45
18.55
19.05
17.00
18.15
18.20
20.15
20.25
19.10
19.20
19.25
21.10
21.25
18.45
18.55
19.05
20.00
20.21
21.10
21.40
22.05
22.50
22.55
Het verhaal, dat na het journaal in de
serie Waaldrecht wordt uitgezonden, De
ingreep, is van de hand van de auteur
Max Denderdmonde. Sterilisatie van de
man wordt hierin het hoofdthema. De ac
teur Arnold Gelderman speelt een man,
die besluit zich te laten seriliserent na-
da zijn vrouw hem vier kinderen heeft
geschonken, wat hij meer dan genoeg
vindt. En het toeval wil, dat deze man
daarna juist door de vrouw van een
ander kinderloos echtpaar wordt uitver
koren als de mogelijke verwekker van
het kind dat dit echtpaar zo graag wil.
Een complexe materie derhalve.
Nederland I
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (K) Volgende patiënt (se
rie).
(K) Koning Klant.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Waaldrecht: serie:
9.
Nederl. cabaretalbum.
(K) Achter het nieuws.
NOS' (K) Journaal.
TELEAC: Kijk op kans (Informa
tieles).
ROTTERDAM. Om het feit te vie
ren dat Focus op haar eerste Ameri
kaanse toernee deze en vorige maand
begeleid werd door een zodanig uitge
breid koor van jubelende kritieken, dat
de volgende rondreis aldaar alweer op
stapel staat, had platenmaatschappij Bo-
vema in samenwerking met radio Vero
nica voor Paaszaterdagavond een „Fo
cus, welcome home-konsert” georgani
seerd in de Rotterdamse Doelen. Blij
kens de opkomst een volle bak
een terecht initiatief dat tevens te baat
werd genomen om deze „nieuwe wereld-
groep” een gouden plaat uit te reiken
voor meer dan 25.000 verkochte exem
plaren van Focus II.
letten zagen we nog „Daphnis en Chloë”,
dat ondanks de droommuziek van Ravel
(uitstekend uitgevoerd door het Balletor-
kest o.l.v. André Presser) zeker bij her
haald zien, toch wel erg zwak uitvalt,
vooral temidden van twee sterke monu
menten.
CONRAD VAN DE WEETERING.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Dier en vriend (se
rie).
(K) Tweekamp (quiz).
NOS: (K) JournaaL
NCRV: Mensen, Mensen, Men
sen.
(K) Adam Smith (serie).
In pijn gevangen (doe.
(K) Koorzang.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
TROS: (K) Sjoko (kind.).
NOS: (K) Journaal.
TROS: Misdaadfilm.
(K) The Goodies (serie).
(K) Informatief progr.
IKOR: (K) Kenmerk.
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: (K) Hoe word ik de
computer de baas.
Nederland I
TROS: (K) Kinderpr.
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Van gewest tot gewest, Inter
nationaal agrarisch nieuws.
(K) Journaal.
Socutera.
FC Twente-Borussia (eerste helft,
rechtstreeks).
Politieke partijen: PvdA.
Real MadridAjax (eerste helft,
rechtstreeks).
(K) Journaal.
Real MadridAjax (tweede helft)
en FC TwenteBorussia (tweede
helft).
Het Focus-platenwerk wordt in Enge
land geproduceerd door Mike Vernon en
dat geldt tevens voor Kazimierz Lux, de
ex-Brainbox zanger die na slechts een
half jaar intensieve gitaarstudie op de
solotoer is gegaan en zaterdagavond een
boeiend voorprogramma verzorgde. Ka
zimierz is ondanks duidelijk aanwezig
talent natuurlijk nog lang geen meester
op de gitaar die hij voorlopig nog voor
namelijk ter ondersteuning gebruikt,
maar zijn merkwaardige kopstem, goud
eerlijke presentatie en fijne composities
doen dat bezwaar volkomen teniet. Num
mers als „Back to the egg”, „Drinkin*
Song”, „I still miss someone” (van John
ny Cash) en vooral het prachtige „May-
belle” van zijn laatste LP „I’m the worst
partner I know” zorgden voor opvallend
veel enthousiasme in de zaal. Binnenkort
komt Lux in „Erbij” van deze krant
uitgebreid aan het woord.
En toen Focus. Thijs van Leer schijnt
altijd volledig gemotiveerd te zijn om te
spelen, Jan Akkerman veel minder. Za
terdagavond kwam „de moeilijkste man
in de Nederlandse popbusiness” weer
aanmerkelijk later op dan zijn collega’s
en bij de toegift die na lang en massaal
smeken door de zaal werd afgedwongen,
maakte hij het helemaal boont. Minu
tenlang kon een hulpeloos achterom kij
kende Thijs van Leer met ondersteuning
van Pierre van der Linden en Bert
Ruiter niet méér doen dan wat „dode”
accoorden spelen. Toen Akkerman dan
eindelijk ook terugkwam en een loeien
de reprise van „Hocus Pocus” inzette,
had hij wel bewezen hoe belangrijk zijn
gitaarspel is voor de sound van Focus.
Dat wel.
Het gebrek aan motivatie bij Akker
man hij had ook voortdurend moei
lijkheden met de afstelling van zijn
gitaar gaf Thijs van Leer echter
volop gelegenheid alle aandacht nog
maals te focussen op zijn onbegrijpelijk
aggressieve fluitspel en letterlijk onge
looflijke vocalen in „Hocus Pocus”. Fo
cus is op zijn best vind ik als de
zaak gaat rollen, als alles open gaat
voor die klanken, die we in Nederland
zo langzamerhand wel kunnen dromen.
Na afloop kreeg de groep in het
Hilton-hotel nog een gouden plaat over
handigd voor de LP Focus II” alsmede
een (oude) Edison voor „Moving Waves”
uit handen van CCGC-directeur Piet
Beishuyzen. Een ongemeen zouteloze bij
eenkomst in een voor popmensen dode
lijk witte zaal waar de speeches werden
verstoord door nota bene niet te
identificeren pianomuziek. De hoop werd
uitgesproken dat Focus ondanks alle
successen in Amerika en Engeland ons
goede landje niet zou vergeten, maar als
de eigen platenmaatschappij niet meer
fantasie weet op te brengen dan een
„niet-gebeuren” waar iedereen zich wel
met iedereen opgelaten moet voelen, zal
die overigens terechte hoop niet be
waarheid worden.
heen, terwijl hij riep: „Mijn naam
wordt door het slijk gehaald! Wat
moet er op die manier van m’n
overheerlijke snoep terecht komen?
'emand heeft het nieuws over dit
mti-ster aan de krant verteld!”
„Helaas prevelde Joris, hem
hoofdschuddend nakijkend, „mijn
goede raad heeft hem nog niet tot
inkier gebracht. Maar dat komt nog
wet.
re
ke
s
JW,
27
„W-wat z-zie ik daar?” stamelde
hij ontdaan. „Brengt Zoetekauw
ster ongeluk?" zie ik daar staan.
En: „Heeft onheils-profeet gelijk?"
Ddt schrijven ze! M-maar dat is
vreselijk!”
Hij draaide zich om en draafde
35. „Het is heel verstandig van u
dat ge mijn raad komt vragen”
sprak Joris. „Wie beter dan een
onthechte als ik kan u op het
rechte pad brengen? Welnu dan
daar zijn in de eerste plaats uw
snoepcenten. Die zullen u niet lan
ger baten, als de aarde vergaat
nietwaar? Ik heb echter een oplos
sing voor dat probleem
Toen ontdekte hij echter dat de
heer Zoetekauw niet naar hem luis-
terde. De snoep-fabrikant keek met
grote ogen naar de krant die Joris
op z’n schoot had en het was
duidelijk dat hij geschokt was.
Amersfoort. 19-50 Den Haag vandaag.
20.00 Nws, 20.05 (S) Muziekmagazine.
22.30 Zin-tuig: arbeiderslitteratuur in
Duitsland. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
AVRO. 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00
Nws. 8.02 Radiojourn. 9.00 Nws- 9.02
Negen uur show. 10.00 Nws 10.03 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws.
12.03 Radiojournaal. 12.06 Zet ’m op.
13.00 Nws. 13.03 Nws- over Europa-cup-
wedstrijden. 14.00 Nws. 14.03 Cup-com-
municatie. 14.06 Hit-visser. 15.00 Nws.
15.03 Cup-Communicatie. 15.06 Cees van
Zijtveld. 16.00 Nws. 16.03 Cup-communi-
catie. 17-00 Nws. 17.03 Radiojourn. 17.06
Verzoekplaten. NOS: 18.00 Nws. 18.02
Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02
Lichte platen. 20.00, 21.00, 22.00 en 23.00
Nws. 22.55 Meded. 24.00 Nws. 00.02 Me
tro’s Midnight Music- 00.55 Nws.
BRUSSEL
12.00 Nws SOS-ber. 12.08 Lichte muz.
12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.
weerber. schouwburgprogr. 13.55 Beurs-
ber. 14.00 Nes. 14.03 Schoolradio. 14.25
Intermezzo. 14.30 Voor de jeugd- 14.50
Lichte muz. 15.00 Nws. 15.30 Schoolko-
ren. 16.00 Nws. 16.10 Walsmuz. 16.15 Voor
kinderen 17.00 Nws 17.10 Lichte orkest-
muz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.05
Voor soldaten. 18.15 Lekenmoraal en
-filosofie. 18.45 Sportmagazine. 18.55
Taalwenken. 18.57 Muziek. 19.00 Nws
19.30 Lichte muz. 19.40 Keurig Engels.
19.45 Missierubriek 20.00 Mini-club 21.00
Splinternws. 22.00 Nws. 22.05 Amusement.
23.00 Nws. 23.10 Blues. 23.40 Nws.
Nederland 2. Een aflevering van het
programma Dier en vriend betekent de
start van de NCRV-uitzending op Ne
derland 2. Wie niet weet waar hij in de
vakantie zijn huisdier moet laten, zal
ongetwijfeld wat hebben aan het vakan-
tiebemiddelingsbureau voor huisdieren,
waaraan in deze aflevering aandacht
besteed wordt.
Om half acht volgt dan weer de
scholierenquiz Tweekamp. Gerard van
den Berg maakt na het journaal weer
zijn opwachting met het programma
Mensen, mensen, mensen. Een klein uur
lang mogen mensen die menen dat ze
iets te zeggen hebben, hun woordje doen
voor het oog van een miljoenenpubliek.
Gerard van den Berg wordt opgevolgd
door de Schotse predikant Adam Smith,
die het in zijn Zuidafrikaanse parochie
maar moeilijk heeft met de discrimina
tie van de gekleurde bevolking.
Henk Mochel, die al zoveel voortreffe
lijk werk op zijn naam heeft staan (de
serie over euthanasie o.a.) is de man
achter het programma In pijn gevangen,
dat om vijf over tien wordt uitgezonden.
Wat zijn de zin en de betekenis van
pijn? Hoe kan pijn worden bestreden?
Dit zijn twee van de vragen die in deze
uitzending worden opgeworpen. De pijn,
ontstaan als gevolg van ziekte, verwon
ding of chronische kwaal, tergt dagelijks
duizenden mensen. In academische zie
kenhuizen kent men zogenaamde pijn-
groepen. die nagaan wat gedaan kan
worden tegen de pijn.
De laatste tien minuten van haar
zendtijd vult de NCRV met zang door
het Christelijk Residentie Mannenkoor,
dat 180 man sterk, juist dezer dagen een
toernee maakt door Amerika. Aan dit
zangprogramma werkt o.a. ook Caroline
Kaart mee.
LAUSANNE. De eigenaar van een
schilderijenzaak in Luzem, Anton
Achermann, die in 1967 schilderijen van
een Nederlandse verzamelaar had ten
toongesteld die vervalsingen bleken te
zijn, is door het Zwitserse hof van
cassatie vrijgesproken na een derde pro
ces, zo is van de justitie in Lausanne
vernomen.
De schilderijen waren afkomstig van
felle de Boer uit Amsterdam en waren
op 7 juli 1967 in de „Hofgalerie” in
Luzem opgehangen. Deskundigen stelden
al vast dat het vervalsingen waren voor
dat een liefhebber er een had kunnen
kopen.
Desondanks werd de eigenaar van de
zaak wegens oplichting vervolgd. De Ne
derlander is reeds lang overleden, waar
door geen proces tegen hem werd inge
steld. Achtermann heeft steeds ver
klaard niet geweten te hebben dat het
vervalsingen waren.
In eerste instantie werd hij tot drie
jaar gevangenisstraf veroordeeld. In ho
ger beroep werd hij vervolgens vrijge
sproken. De procureur ging hierop in
cassatie, waarna Achermann nu opnieuw
is vrijgesproken. Het is niet bekend of
de zaak hiermee is afgedaan.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag woensdag! 7.25 Van de voorpagina.
7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van
de dag. 8.23 (S) Dag woensdag- 8.35 Van
alle markten thuis. 9.00 (S) Radioweek-
blad. 9.15 Koning Klant. 9.35 Waterst.
10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 12.00
Denekamp - Centraal. 13.00 Nws. 13.11
Dingen van de dag. 13.25 (S) Licht
vocaal en instr- ensemble. 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 (S) Speelruimte - goe
de jeugdherinneringen. 16.00 Nws. 17.00
(S) Pianorecital. 17.40 (S) Mod. liederen.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen
van de dag. Pol. Partijen. 18.20 RKPN.
18.30 (S) Dansorkest. 19.00 Klankbord.
19.15 (S) Licht ensemble. 19.35 (S) Gees
telijke liederen. 20.00 Bijbelstudie. 20.30
(S) Paasajjpèl 1973. 21.00 Metterdaad -
Chr. huipverlening. 21.10 (S) Gramm.-
muziek. 21.20 Avondsluiting. 21.30 (S)
Verzoekplaten. 22.20 Actua. 22.30 Nws-
22.40 Apollo XXI. 23.00 (S)
Jacobs’ Notenbar. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos.
Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8-36 Gymn.
voor de vrouw. 10.00 Kaboutertijd (S)
10.30 Nws. 10.33 (S) Voor de vrouw. 11.30
Aktua. 11.45 Bejaardenprogr. 11.54 Ron
dom Alfrink. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee- 12.26 Meded. tv. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo.
13.00 Raden maar.14.00 Huisbezoek.
14.10 Oude liedjes en balladen. 14.30 (S)
Aspecten kamermuziek. 15.30 Nws. 15.33
Meer over minder. 17.00 Jazz uit 1935-
1955- 17.20 Overheidsvoorl.: Tekst en uit
leg. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
18.00 Spiegel van Duitsland. 18.30 Nws.
18.41 Voor blinden en slechtzienden.
18.50 (S) Lichte muziek. 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 RVU: Wie was Mondri
aan? n.a.v. tentoonstelling Zonnehof
In 1786 maakte de Florentijn Vincenzo
Galeotti voor het Koninklijk Ballet van
Denemarken een werk, dat hier bekend
werd als „Les Caprices de Cupidon ou
du maitre de ballet”. Tien paren uit
verschillende landen, van verschillende
rassen en van uiteenlopende leeftijden
verschijnen voor Cupido. Deze laat ze
blinddoeken, gooit de paren door elkaar
en laat ieder aan zijn nieuwe partner
eeuwige trouw zweren. Dat er een puin
hoop ontstaat als de blinddoeken daarna
afgaan en de trouwlustigen oog in oog
met hun nieuwe partner staan, valt licht
te begrijpen. Maar voor die tijd heeft
het publiek kunnen genieten van acht
zeer fraaie dansen vol kleine humoristi
sche trekjes, waarbij ik in het bijzonder
wil noemen de Quakers, in het zwart
met stijve benen en nooit uit de plooi,
de oudjes, waarvan de dame nog zeer
vitaal is, maar de heer het nauwelijks
kan bijbenen, en de drie paren negertjes.
Het ballet had in Denemarken zoveel
succes, dat het letterlijk tot nu toe op
het repertoire is gebleven, waarbij iedere
rol van danser op danser werd doorge
geven. In 1957 kwam Harold Lander het
bij Het Nederlands Ballet instuderen en
omdat het hier inmiddels alweer verge
ten was, kwam Hans Brenaa het nu
opnieuw met Het Nationale Ballet opha
len.
Deze keer gaat het onder de titel: „De
Luimen van Cupido en de balletmees-
ter”. De verschillen met de vorige instu
dering zijn minimaal, de aankleding is
fraaier dan de vorige en de choreografie
is nog net zo springlevend en geestig als
toen. De zaal genoot er hoorbaar van.
De passen zijn niet erg moeilijk en
omdat ze werden uitgevoerd door de
beste dansers van de groep, kregen we
dan ook een briljante voorstelling te
zien met een tikje première-schoolsheid,
die er na enkele voorstellingen zeker
wel af zal gaan. Cupido werd gespeeld
door een leerlingetje van het Koninklijk
Conservatorium in den Haag en daar
alle rollen bijzonder goed waren wil ik
hier niemand in het bijzonder noemen
met uitzondering echter voor Toer van
Schayk, die in al zijn droogheid, de
Quaker van nog wat extra humoristische
trekjes wist te voorzien.
Een ander hoogtepunt in de voorstel
ling werd „Monument voor een gestor
ven jongen” van Rudi van Dantzig. In
het programma staat als verklaring bij
dit ballet: „De obsessies van een op
groeiende jongen, zijn hallucinaties en
verminkte fantasieën. De kwellingen van
een onbegrepen jeugd in het landschap
van schooljaren, vrienden, ouders, eerste
liefde, van strijd met zichzelf, eindigend
in berusting en overgave”. Van Dantzig
maakte het in 1965 en ik ken geen enkel
ander ballet, waarin een choreograaf zo
duidelijk en eerlijk vorm geeft aan zijn
levensangsten. Een ballet als een koorts
droom, waarin de hoofdrol soms van
veraf, soms van dichtbij naar zichzelf zit
te kijken (in de vorm van een andere,
kleinere danser).
De gestorven jongen uit de titel is dan
ook de jongen die de hoofdrol (of de
choreograaf) zelf vroeger was en die nu
in het verleden verdwenen is met al zijn
puurheid en wanhoop, zijn illusies en
teleurstellingen. Bij het bekijken van dit
werk vervult je een diep gevoel van
medelijden en bij vlagen ook van her
kenning waarbij je alleen maar bewon
dering kunt hebben voor iemand, die
zichzelf zo bloot durft te geven.
Ik ging vandaag wat dieper op dit
ballet in omdat verschillende rollen nu
door dansers werden uitgevoerd, die ik
in dit werk nog niet zag. In de eerste
plaats de jongen, door Clint Farha, die
met een prachtig katachtig lijf door dit
werk heenloopt zonder dramatiek, maar
in een voortdurende verbazing, die ont
zettend sterk werkt. De vader en de
moeder kregen ook een nieuwe bezet
ting, van Pierre Althoff en Helena Dry
den en daarin tekende zich een oude
kwaal van Van Dantzig af, al eerder
gesignaleerd i.v.m. „Nachteiland” en
„Jungle”. Al deze werken zitten n.l. vol
geilheid en vol sadisme en ontlenen daar
ook een groot deel van hun kracht aan.
Van Dantzig heeft de gewoonte zijn
stukken bij het opnieuw instuderen veel
meer te styleren, dan toen hij ze maak
te, wat gevaarlijk is als de inhoud
belangrijker is dan de vorm. Dat dit
werk ondanks die stylering toch nog
zoveel van zijn kracht behield, pleit
voor de eerlijkheid en de zeggingskracht
die er achter zat.
Tenslotte wil ik ook graag de aan
dacht vestigen op het ongelooflijk mooie
en goed gebruikte geluidsdecor van Jan
Boerman, die hiermee bewijst, dat elek
tronische muziek ook werkelijk „mu
ziek” kan zijn.
Tussen de beide bovenbesproken bal-
4I95-E
^AU„.
FWTue
DOET Mê
PM
DAN'.
WAAR wacht
yJEOPf-
'NKNIÊMALÏ.
SYonr
TELEVISIE
p
0