Korte films uit
Sluizers Brazilië
Acteurs redden
TWEED MANTELS
My Fair Lady
LODEN MANTELS
REGENMANTELS
Nieuwe groep
Thema-theater
GROEN&Co
in Rotterdam
Filmers voor en van Vietnam
Vesperdienst in
bijzondere
uitvoering
Altaarstuk van
Jeroen Bosch
teruggevonden
PvdA-voorzitter
voorstander van
popzender
0 medewerk
film
Bedrijfsleven springt bij”
I
BADNIEUWS
L
Beeld van Rodin in
Moskou ontdekt
NOS-programma voor
gastarbeiders
Kopers van een
tweedehands
Volkswagen opgelet
o mode o
mJpnl iedere avond 8 uur (behaM
Voorstudies voor „Joao”
jacco van reaesse^
J B
13
APRIL
V R IJ D A G
2 7
1973
N achtvoorstellingen
Filmmuseum
Junior Bonnet
Irene Ryan overleden
I
Centrale Verwarming
IDEAL-Standard Gasketels
Badpakken en bikini’s
in overvloed.
Echt de moeite waard
om even aan te wippen
bij
AMSTERDAM De musical
„My Fair Lady” is gered. Zij zal tot
en met zaterdag 12 mei te zien zijn
in theater Carré te Amsterdam en
daarna bovendien nog in een aantal
andere plaatsen, waaronder Rotter
dam en Den Haag. Dat het oorspron
kelijke programma toch geheel zal
kunnen worden afgewerkt heeft de
groep van circa 70 medespelenden
voornamelijk te danken aan drie der
artiesten, Joop Doderer, Tineke van
Leer en Hans Nieuwenhuis, die deze
week met succes gepoogd hebben
hun musical voor een ontijdig einde
te behoeden. Naar midden april ge
meld, zou „My Fair Lady” wegens
financiële tekorten eind april van
de planken verdwijnen.
MEN ZAL ZICH de kleine rim
peling in ons filmwereldje mis
schien nog herinneren toen in de
cember van het vorige jaar „Joao
en het mes” van de Nederlandse
cineast George Sluizer, maar één
week op het programma van Kri
terion mocht blijven, omdat er
onvoldoende publieke belangstel
ling voor dit werk bleek te zijn.
Na de gunstige kritieken bij de
nremière kon de pers niet anders
doen dan protest aantekenen
bij een dergelijke, zuiver op de
commercie afgestelde gang van
zaken.
rr
ADVERTENTIE
in
SPECIAALHUIS REGENKLEDING
CHARLES BOOST
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
CHARLES BOOST
(Van onze R.T.V.-redactie)
KRUISWEG 12 HAARLEM
Het programma geeft een samenvat
ting van hoogtepunten uit de polyfone
kerkmuziek uit de Renaissance, die in
het oorspronkelijk kader van gregori
aanse muziek zijn teruggezet.
De „Vesperdienst uit de Renaissance”
bevat werken van Palestrina, Josquin
omschreef:
mensen
vierkante
Wisdom
BRUSSEL. „De aanbidding der wij
zen” toegeschreven aan Jeroen Bosch,
die tijdens de nacht van 30 op 31 maart
werd gestolen uit de St. Pieter en Gui-
dokerk in Anderlecht, is vrijdag jl.
een hotel in Diegem teruggevonden, zo is
gisteren door de Brusselse politie be
kendgemaakt.
MOSKOU. Een door de Franse
beeldhouwer Auguste Rodin vervaardigd
bronzen borstbeeld van Victor Hugo is
ontdekt in het restaurant van het mu
seum van het Maly-Theater in Moskou.
Dit heeft het Russische persbureau Tass
gemeld.
Het werk van Rodin zal binnenkort in
het Poesjkin-Museum in de Russische
hoofdstad worden geëxposeerd.
(Van onze kunstredactie)
ROTTERDAM. Eén van de nieu
we kleine toneelgezelschappen die in het
komend seizoen in Rotterdam zal opere
ren is de toneelwerkgroep „Thema The
ater”. Hij zal drie produkties in het
Piccolotheater uitbrengen: „Baas Ubu”
naar Alfred Jarry, „The Removalists”
door David Williamson en „Thyestes”
van Seneca in de bewerking van Hugo
Claus.
Om daarna het materiaal dat geen
reisjournaal bevatte, maar een stuk
geobserveerd leven dat model staat
voor enige honderdduizenden andere
levens, te comprimeren in een half
uur.
DEN HAAG. PvdA-voorzitter An
dré van der Louw heeft zich donderdag
avond een voorstander betoond van het
plan Hilversum 3 om te vormen tot een
volwaardige popzender, die gedurende 24
uur per dag uitzendt. Dit plan is, zoals
we gisteren schreven, in de afgelopen
week gelanceerd door Jan Nagel, voor
zitter van de Omroepcommissie van de
PvdA en is bedoeld als een tegemoetko
ming aan Veronica.
Volgens Jan Nagel moet het Veronica-
personeel bij de omvorming worden be
trokken.
In de radiozendtijd van de PvdA zei
voorzitter Van der Louw dat het plan-
Nagel goede perspectieven biedt. „Het
opent de mogelijkheid om de mensen die
op het ogenblik bij Veronica werken aan
het werk te houden en van hun werk en
ervaring te profiteren als Veronica
straks zal worden verboden”, aldus de
heer Van der Louw. Hij meende dat aan
de behoefte aan een popzender dag en
nacht kan worden voldaan zonder dat
die wordt opgehangen aan het winstmo
tief.
Voor de uitvoering van het plan zal
anderhalf tot twee miljoen door het rijk
beschikbaar moeten worden gesteld, zei
de PvdA-voorzitter. „Ik geloof dat ik
namens de PvdA mag spreken als ik zeg
dat wij de hoop hebben dat een progres
sief kabinet die financiële ruggesteun
aan dat nieuwe plan zal geven”, aldus
de heer Van der Louw.
HILVERSUM. „Vesperdienst uit de
Renaissance” (Vesperae in Circumsisione
Domini) heet de reconstructie van een
Vesperdienst, behorende bij de viering
van Jezus Besnijdenis op 1 januari, die
de KRO dinsdagavond om 20.05 uur op
Hilversum TI zal uitzenden.
medegedeeld, dat het stichtingsbestuur
in gezamenlijk overlég met wethouder
Gunning van Enschede en wethouder
Lammers van Amsterdam een oplossing
heeft gevonden. Zonder dat daarbij na
men werden genoemd, werd voorts me
degedeeld, dat „het bedrijfsleven finan
cieel zal bij springen, zo dat nodig mocht
zijn.”
„Het zou niet alleen voor onze troep
funest zijn, wanneer we onze succesvolle
reeks voorstellingen ontijdig zouden
moeten afbreken”, aldus directeur Bur
gers, „maar ook de verdere toekomst
van alle grote produkties staat ermee op
het spel. Wie zou zich nog aan deze
kostbare produkties durven wagen als
My Fair Lady op de fles zou gaan?”
Zoals bekend heeft deze produktie
alom bewondering en succes geoogst. De
belangstelling is overal groot geweest,
maar met 70 medespelenden zi(jn de
kosten nu eenmaal erg hoog. In Carré
worden deze pas gedekt bij een gemid
delde opkomst van. 1200 belangstellenden
en dat aantal wordt op gewone weekda
gen niet gehaald. Forum heeft voor deze
produktie subsidie van de 5 noordelijke
provincies en kon dus quitte spelen bij
de voorstellingen in deze nrovincies. Het
bestuur achtte het echter niet verant
woord de subsidie van de provincies te
besteden aan de tekorten, die in Amster
dam worden geleden, nog afgezien van
de vraag of er nog geld tot dat doel
over was.
des Prez, Fasolo. Pierluigi, De Monte en
De Cabrezon. Uitvoerenden zijn het
Utrechts studenten Gregoriaans koor en
het Utrechts studenten Polyfoon koor
onder leiding van de organist Jan Bo-
gaarts.
GROTE HOUTSTRAAT 26-28 J
HAARLEM
EENZELFDE WERKMETHODE
heeft hij ook al gevolgd in zijn
.voorstudies”, vier korte documentai
res die duidelijk, zoals hijzelf het al
formuleerde, zijn warme belangstel-
„Joao” was zo’n vaquerio en in dit
portret van een koeherder zien we
het duidelijkst het studiemateriaal
voor de latere grote speelfilm. Bij
elkaar een pakket voortreffelijk ge
maakte en informatieve documentai
res over een van de Zuidamerikaanse
landen, waar onrecht en ongelijkheid
tot principes zijn verheven. In de
bioscopen zie ik de vier van Sluizer
niet gauw komen, maar gelukkig zijn
er voldoendé „geëngageerde” omroe
pen die hun vingers zouden moeten
aflikken als ze zulke verzorgde en
ingehouden protestfilms in handen
kregen.
Het thema van het Thema Theater is
„De macht van het geweld en het ge
weld van de macht”, zo heeft Wik
Jongsma, de oprichter van de groep, het
gesteld in zijn sollicitatiebrief aan B. en
W„ op grond waarvan hij zijn opdracht
voor drie produkties heeft gekregen.
De groep bestaat uit drie regisseurs:
Ger Thijs (van Theater), René Lobo en
Wik Jongsma. Er zijn negen spelers:
Hidde Maas en Eric Schuttelaar (voor
heen Studio), Theo Pont en Edo van
Dijken (van Centrum), Ferd Hugas
(voorheen bij Paul van Vliets Pepijn),
Elsje Scherjon, Tom Jansen, Olga Zui-
derhoek en Carola Gijsberts van Wijk
(Rotterdams Toneel). Johan Frederik
van de Woude is de huisschrijver; Hep
van Delft adviseert bijde decors en
Wim van Houten bij de dramaturgie.
Acteur Joop Doderer laat de verlenging
van My Fair Lady in theater Carré zien.
Louis van Gasteren, Frans Zwartjes en Theo van Haren
Noman, om maar de meest in het gehoor liggende namen
te noemen. Waarbij niet de aanwezigheid van Hans Keiler
onvermeld mag blijven die zijn voor de VPRO gemaakte
onvergetelijke reportage „Een dag aan het front in Cairo
(USA)” heeft ingezonden. (Op zaterdagmiddag om 15.00).
Laten we volstaan met te zeggen dat het de moeite loont
een programma aan te vragen bij Werkgroep Kunstenaar
voor Vietnam, Lijnbaansgracht 231, tel. 237761.
ZIJN IN DE MELKWEG in totaal twintig uur lang onze
filmers bezig vóór Vietnam, in The Movies kan men kennis
maken met filmers vén (Noord)-Vietnam die enige speel
films en documentaires laten zien. Van de vier grote films
heb ik er twee gezien, „La tempête se léve” en „Nguyen Van
Troy”, die respectievelijk op donderdag-vrijdagnacht en op
zaterdagnacht vertoond worden.
Beide zijn op een wat naïeve manier propagandistisch en
zitten wat primitief in elkaar, hoewel het camerawerk vaak
verrassende dinger laat zien. Uiteraard moet men deze pro-
dukten van een beginnende en onder de moeilijkst denkbare
omstandigheden werkende industrie niet met Westerse
maatstaven benaderen Het interessantste aspect van de
films, lijkt mij via dit serieus bedoeld werk dat moet die
nen om het moreel tijdens een onmenselijke oorlog te ster
ken, iets te weten te komen over land en volk en mentaliteit,
indirect en dikwijls onbedoeld verwerkt in vaak onmoge
lijke verhaaltjes vol ongeloofwaardige situaties, die nooit
bedoeld zijn om een andere functie te vervullen dan op te
roepen tot een onverzoenlijke strijd.
Met zijn twee collega’s heeft Joop
Doderer weten te bereiken, dat de han
den ineen zijn geslagen, zodat een finan
ciële garantie is verkregen voor de nog
te verwachten tekorten. Donderdag is
door directeur Chris Burgers van het
theatergezelschap Forum uit Enschede
DE WELHAAST ENIGE première
deze week in Amsterdam kan men te
zien krijgen in het Leidseplein Thea
ter, dat Truffauts „Une belle fille
comme moi” afgestoten heeft naar
Cinétol en zelf „Junior Bonner” van
DE REEKS AMERIKAANSE zwij
gende films wordt waardig afgesloten
met Flaherty’s, Jdg^steke documentai
re over het léven van de Eskimo’s,
„Nanook of the North’’ uit 1921 die,
gecombineerd met een opwindende
Tom Mix, „Sky high” uit ’22, het
programma van woensdagavond be
paalt. En de donderdagvoorstelling
brengt Rudolph Valentino (1895-1926)
in zijn beroemdste melodrama Blood
and sand” uit 1922. Alleen al om dit
fenomeen dat eens de wereld op z’n
kop zette (o.a. bij zijn begrafenis),
bezig te zien vrouwen te verleiden
anno 1922 en stieren in de arena te
doden maakt een gang naar het
Filmmuseum (nog altijd dank zij
overheidschicanes gebonden aan de
aula van het Stedelijk Museum) meer
dan verantwoord.
Een goede gebruikte VW is zijn
geld dubbel en dwars waard. Voor
al als u er garantie op krijgt.
Schriftelijke garantie, wel te ver
staan. Auto Navap geeft u die
garantie zwart op wit. Bovag
garantie. Neem dus geen risico.
Koop niet van de „eerste de beste”.
Wie risico vermijdt kiest onze
VW-zekerheid.
Komt u eens vrijblijvend met ons
praten. Het verplicht u tot niets.
AUTO NAVAP
VW-specialisten
Zocherstraat 4-6 Haarlem
Bij Frans Halsplein
Telefoon 023 - 26 0116
Het schilderstuk werd op Goede Vrij
dag teruggevonden in een kamer van
„Holiday Inn” in Diegem. In de hotelka
mer werden twee van de vier helers
aangehouden. Twee anderen werden
woensdag in Brussel gesnapt. De dief,
die zich toegang verschaft had tot de
kerk langs een gat dat uitgesneden was
in een gebrandschilderd raam, werd
eveneens woensdag aangehouden.
De politie heeft de ontdekking van het
schilderij tot donderdag geheim gehou
den om het onderzoek niet te schaden.
De triptiek is licht beschadigd.
„De aanbidding van de wijzen” be
hoort tot de veertig schilderijen die door
sommige kunsthistorici geacht worden
van Jeroen Bosch te zijn, hoewel er
slechts vijf zijn die algemeen als geheel
origineel beschouwd worden.
Op het drieluik zi(jn enkele figuren
overgeschilderd. Het middenpaneel is 78
x 62 cm groot en de beide zijpanelen
hebben afmetingen van 80,5 x 26,5 cm.
Het werk reisde reeds verscheidene ma
len naar het buitenland. In 1967 werd
het voor het laatst uitgeleend voor de
Jeroen Bosch-tentoonstelling in ’s-Herto-
genbosch. Het was toen voor 3 miljoen
frank (210.000 gulden) verzekerd.
De pastoor van do St. Pieter en Gui-
dokerk is „zijn” triptiek gaan bekijken.
De luiken waren van hun omlijsting
ontdaan. Het centraal paneel is onge
schonden maar een der zijpanelen is
gebarsten en drie diepe groeven hebben
de kleuren aangevreten.
Het drieluik zal aan het Instituut voor
het Kunstpatrimonium toevertrouwd
worden o mde restauratiewerk uit te
voeren. Men verwacht dat het schilderij
omstreeks eind september gerestaureerd
zal zijn. In het najaar zal het in Meche
len te zien zijn op de tentoonstelling
„Van Karei de Stoute tot Karei de
Vijfde”.
IN HET KADER van de manifestatie „Kunstenaars voor
Vietnam’’ die een veelheid van activiteiten omvat, zijn, wat
de film betreft, in Amsterdam twee bijzondere demon
straties te signaleren. In The Movies op de Haarlemmer
dijk vinden een weeklang nachtvoorstellingen plaats (aan
vang 00.15) van Vietnamese speelfilms en documentaires;
in De Melkweg (achter de Stadsschouwburg) zijn van vrij
dag tot en met maandag korte Nederlandse films te zien in
een soort marathon met onderbrekingen ’s middags,
’s avonds en ’s nachts.
Begonnen wordt vrijdagavond om 20.00 met „De Chinese
Volksrepubliek” een veertig minuten durende reportage
van Roelof Kiers, het einde vindt plaats op maandagnacht
om 02.00 na de vertoning van Johan van der Keukens „De
Tijd Geest” Er zullen dan ruim vijftig films vertoond zijn,
variërend in lengte van tweeëneenhalve minuut „Tulips”
van Wim (Barend Servetshow) van der Linden tot een uur
(Philo Bregsteins „Dingen die voorbijgaan”). Daartussendoor
films van de meest uiteenlopende gezindheid en ouderdom.
„Borinage” van Joris Ivens uit 1933 komt vrijdagavond
in hetzelfde programma voor als Leonard Henny’s op het
recente „Rotterdam International” ten doop gehouden
„Vietnam Veteran” en Haanstra’s „Rembrandt, schilder van
de mens” staat op vrijdagnacht keurig geprogrammeerd
met Mattijn Seips „Schermerhoorn”, waar destijds zo vee]
over te doen is geweest bij de keuring.
Bijna iedereen van naam in ons filmwereldje is vertegen
woordigd. Ed van der Elsken, Jan Vrijman (met „Identity”),
Pirn de la Parra met („AahTamara”), René van Nie,
Roeland Kerbosch Frans Weisz, Nikolai van der Heyde,
HILVERSUM. Met ingang van 24
juni gaat de NOS televisieprogramma’s
voor buitenlandse werknemers uitzen
den. NOS-regisseur Willem Witteveen is
naar Spanje, Portugal en Italië gereisd
om materiaal voor acht uitzendingen
aan te kopen.
De programma’s zullen niet alleen
voor de werknemers uit deze drie ge
noemde landen zijn, maar ook voor
Joegoslaven, Turken, Tunesiërs, Marok
kanen en Grieken komen er uitzendin
gen. De uitzendingen, alle op zondaga
vond, hebben een amusementskarakter
en duren een uur.
Sam Peckinpah met Steve McQueen
op het programma heeft j,_ .omen.
Vorige week hebben we al uitvoerig
over dit laatste werk van de beroem
de Peckinpah geschreven n in zijn
sfeer van moedeloosheid en voorbije
glorie vergeleken met „Fat City” van
John Huston.
Steve McQuin speelt een rondrei
zende rodeo-attractie die stunts te
paard en op de rug van wilde stieren
uithaalt op de jaarlijkse kermissen in
Midden- en West-Amerika. Als junior
Bonner vertegenwoordigt hij de ver
dwijnende pioniersgeest van het Wil
de Westen, maar tegelijk is hijzelf in
zijn circusnummers ook al weer een
man op retour. Een erg knap ge
maakte film die een trage verteltrant
aandurft, harde dingen zegt over het
verdwijnende en het nieuwe Amerika
en evenals in Peckingpah’s vorige
„The ballad of Cable Hogue” de ro
mantiek van het westen laat sterven
aan de ingrepen van een moderne
tijd.
Het hier weinig vertoonde „L’en-
fant sauvage” van Truffaut is nu in
Cine „D”; een andere Truffaut, „Fah
renheit 451” vindt men in de eerste
avondvoorstellingen van The Movies.
Rohmers schitterende „L’amour
l’après-midi” is in Kriterion geble
ven: Alhambra en Nöggerath houden
heit voor de vijfde week bij „Last
tango in Paris” en Tuschinski kondigt
trots aan dat bijna 2 miljoen bezoe
kers in 9 weker „Turks fruit” zagen.
In de tiende week dat die de film
van Paul Verhoeven nu ingaat zal
het ronde getal wel volgemaakt wor
den.
SANTA MONICA (CALIFORNIA)
(AP). Irene Ryan, die bij miljoenen
televisiekijkers befaamd was als Granny
in de ..Beverly Hillbillies”, is donderdag
in de ouderdom van 70 jaar in het St.
Johns ziekenhuis van Si-nta Monica aan
de gevolgen van een hartaanval overle
den.
Daarmee werd niets nieuws gesig
naleerd. Iedere film moet nu eenmaal
in de Nederlandse bioscopen een be
paalde recette op maandagochtend
„verdiend” hebben om voor prolonga
tie in aanmerking te komen. Of de
betrokken film nu al tot meesterwerk
is uitgeroepen en in het buitenland
files voor de bioscopen veroorzaakt,
verandert niets aan dit goed-zakelijke
principe. Nu het een voortreffelijke
film van eigen bodem trof die tot in
het buitenland goede recensies had
gekregen, brak een fel protest los dat
althans tot gevolg had dat Cinétol
zich over „Joao” ontfermde en er nog
twee vertoningsweken uit wist te sle
pen. Ook met de extra-publiciteit van
kranteprotesten en daarmee samen
hangende discussies vond de film hier
geen publiek, een situatie die meer
over het publiek onthulde dan over
bepaalde bioscooppraktijken.
Een en ander wordt hier opgehaald,
omdat Sluizer onlangs voor genodig
den de vier korte films vertoonde die
als een soort aanloop tot het maken
van „Joao” beschouwd kunnen wor
den. De filmer maakte ze tijdens zijn
eerste reis door Brazilië om land en
volk een beetje te leren kennen of,
zoals hij hetzelf omschreef: „Uit
sympathie voor mensen die ik er
ontmoette, uit antipathie voor situa
ties die ik er tegenkwam.”
AAN „JOAO” IS weleens verweten
dat de film zo weinig „geëngageerd”
was, om dat afschuwelijke maar soms
niet te vermijden modewoord te ge
bruiken. Een mooie film met een
dramatische intrige maken, die zich
in Brazilië afspeelt zonder dat de
sociale ellende er een goede beurt in
kreeg, was in de ogen van die critici
een bewijs van grove nalatigheid. Dat
het eerder een bewijs van hun blind
heid, althans van hun slecht kijken
was, kon iedereen vaststellen die on
der de oppervlakte van het verhaal
en de mooie beelden wist te ontdek
ken hoe de maatschappijkritiek van
„Joao” verwerkt was in en verweven
was met het verhaal. Sluizer is alleen
geen leuzenschreeuwer of filmer van
gemakkelijke tegenstellingen. Hij laat
zien via een voortdurend alerte ca
mera hoe de situatie is, aan de toe
schouwer overlatend er zijn conclu
sies uit te trekken.
ling voor de mensen en zijn antipa
thie voor de toestanden waarmee hij
in Brazilië geconfronteerd werd, aan
tonen. En dat zonder goedkope con
trasten te scheppen of loze kreten
aan te heffen. De langste korte film
van het viertal is „Het vlot” dat
ongeveer een half uur duurt en een
verslag is van een reis die door een
arme familie, man, vrouw en twee
kleine kinderen, gemaakt wordt op
een zelfgemaakt vlot. Doel van de
reis is wat geiten te verkopen en een
paar zakken cassavemeel en tenslotte
het hout van het inmiddels afgebro
ken vlot, waarmee meer dan 1000 km
rivierafwaarts is gevaren. De op
brengsten zijn dan juist voldoende
om wat huishoudelijke inkopen te
doen in het kleine handelscentrum,
waar men gemeerd heeft. Liftend en
lopend keert de familie dan terug
naar de woonhut, ergens in de bin
nenlanden om zich voor te bereiden
op een volgende reis, over een half
jaar misschien, of langer. Met liefde
volle aandacht hebben George Sluizer
en cameraman Bert van Munster de
eindeloze tocht die ze op het vlot
meemaaken in beelden vastgelegd.
Tj
„LETTERS” DUURT negen minu
ten en geeft enig inzicht in de moei
zame pogingen van kinderen en vol
wassenen om op een primitief
schooltje het analfabetisme te bestrij
den. Met de zorgeloosheid van arme
mensen die niets te verliezen hebben,
wordt in „Drie dagen respijt” het
carnaval in Sao Luis gevierd. Een
tomeloos straatfestijn vol uitbundig
plezier, waarvan de vitaliteit even
afgemeten wordt aan het gelijktijdig
binnenhuisvertier van de notabelen
van de. stad. Tenslotte „Zeca” (19
min.), een dag uit het leven van de
„vaqueiro”, de Braziliaanse cowboy in
het noordoosten van Brazilië die het
vee hoedt en er soms stormachtig op
uittrekt om dwars door bos en
struikgewas een gevluchte koe of
stier op te sporen.
HET NOORDVIETNAMESE film
festival in The Movies bespreken we
hieronder. Verder is er „Jules et Jim”
(de vierde Truffaut deze week) in het
Leidseplein Theater en Rohmer’s
„L’amour l’après-midi” in Kriterion.
Studio K heeft de bekende Japanse
film „De vrouw in het zand” weer
eens opgehaald en „Wie is bang voor
Virginia Woolf” is waarschijnlijk
naar aanleiding van de su-'cesvolle
tv-uitzending nog eens bij Bio te
rechtgekomen „Lachen in de nacht”
kan men (maar het is niet verplicht)
in De Uitkijk met „De
rekruut” waarin Norman
voor de lach moet zorgen.
X
I