Andries sens Mis sa op
radio en televisie
Vioolconcert van
Yehudi Menuhin
PANDA
Défilé koningin
Juliana op de
beeldbuis
en Emmy Verhey
Polle,
Pelle
en
Pingo
VRIJDAG 27 APRIL' 1973
14
Nieuw nieuws uit het Gooi
TV ZATERDAG
TV VANAVOND
TV VRIJDAG
en de
komeet
RADIO ZATERDAG
D,
II.
Kijkers in paniek
rnAHAHAi FOLIE HEEFT
MEZELFINZIJNKIPPE
HOK TOEGELATEN!
Pogingen in Nederland
Wiens taal men spreekt
Gespeelde werkelijkheid
r ALLES IS STIL EN TKUKUK! POLLE IS MET DE''
RUSTIG, nuterzake! jWPPEN OPSTOKGEGAAN^
HIJ SLAAPT AL 1 r——^
Lcj 2BP
ssg SL
-
F. M. BUYSMAN
21.35
(Van onze RTV-redactie)
(teken-
21.10
10.30
11.00
19.30
4198H.
we
18.45
18.55
20.00
20.21
19.10
20.00
20.21
21.35
22.00
18.45
18.55
19 05
22.50
23.15
23.20
20.00
20.21
22.00
22.50
16.00
16.02
16.25
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.10
18.45
18.55
19.05
22.40
22.45
21.55
22.35
22.40
22.45
Emmy Verhey speelt vanavond mee in
het Dubbelconcert van Joh. Seb. Bach.
Nederland I
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
19.05 NCRV: (K) Tweekamp (quiz).
(K) Met liedjes het land in.
discussie luide overstemd door degenen, die de boodschap
graag au sérieux nemen. In de Duitse pers leest men hun
reacties. „We kunnen niet doen of het ons niet aangaat! We
moeten ons bezig houden met calamiteiten, die ons in de
letterlijke zin boven het hoofd hangen”. Natuurlijk resulteert
dat in de vraag of we have en goed op het spel moeten zetten
voor een aantal industrieën, wier eerste doel het is winst te
maken, Zelfs al is de prijs een stuk werkgelegenheid.
Nederland I
TELE AC: (K) Nascholing Huis
artsen (les 1).
(K) Hoe word ik de computer de
baas? (les 32).
NOS: (K) Journaal.
AVROKinderprogr.
(K) Stuif-Es-In.
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s Sportpanora-
ma.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Ster-Allures.
(K) Cade’s County (film).
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
KRO: (K) Voor een briefkaart op
de eerste rang.
NOS: (K) Journaal.
KRO: Brandpunt.
(K) De nacht van San Juan
(film).
Epiloog
NOS: (K) Journaal.
EEN „GESPEELDE DOCUMENTAIRE” heeft onlangs de
gemoederen van de Westduitse televisiekijkers danig in be
roering gebracht. De titel luidde „Smog”. Op zichzelf een
wat vreemde naamgeving voor een Duits televisieprogramma,
maar langzamerhand weet iedereen wel wat met „smog”
wordt bedoeld. Dat bleek tenminste uit de reacties van de
kijkers, die al tijdens de uitzending de politie in paniek gingen
bellen, omdat zij dachten dat het allemaal echt zo gebeurde.
Toch was het maar een „voorproefje”. Een voorproefje in
filmbeelden van wat er zou gebeuren wanneer de industrie
haar eigen milieu niet meer de baas kan en een zware gif-
damp zich in dit geval over het Roergebied verspreidt.
We behoeven de situatie maar naar de IJmond of het Rot
terdamse Waterweggebied te verplaatsen om er zelf midden
in te zitten. De Duitse documentaire was zo knap gemaakt,
zo gebaseerd op de werkelijkheid, dat de kijkers haar dus als
echt ondergingen. Wat ooit Orson Welles teweegbracht met
een radio-fantasie over de komst van buitenaardse wezens in
de Verenigde Staten, bewerkte ook deze Duitse documentaire:
een schok-effect. De makers wilden bewust de kijkers ver
ontrusten, Zij hieven de waarschuwende vinger: midden on
der u is de grote bedreiging!
Natuurlijk is er daarna een discussie ontstaan of men zoiets
de kijkers wel mag aandoen. Opvallend genoeg wordt die
Het was duidelijk dat hij erg
opgewonden was, en daarom raakte
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7
VPRO: Deze Dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen
van de dag. 9.35 Waterstanden. 10.30 (S)
Muz. en informatieshow. 11.00 Nws. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S)
Dit is het begin.jongeren. 14.43 VA-
RA-Varia. NOS: 14.45 Frans-Duits-En-
gels luister. 15.30 Gamma van Alpha en
Beta. 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-Jazz.
16.45 Inzet. amateuristische muz.beoefe-
ning. 17.15 Hebt u geluisterd? 17.40 Uitz.
de Vrije Gedachte. VARA: 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag.
HAARLEM. Zondagmorgen 6 mei
heeft tijdens de Eucharistieviering in de
RK Kathedraal St Bavo aan de Leidse-
vaart de eerste uitvoering plaats van de
HILVERSUM. De NOS-televisie zal
op maandag 30 april een rechtstreekse
reportage uitzenden van het défilé langs
Paleis Soestdijk ter gelegenheid van de
verjaardag van koningin Juliana. Op het
gazon voor het paleis zal een manifesta
tie van de drie noordelijke provincies
worden gehouden met als middelpunt de
groep van „Bartje”. De reportage (in
kleur) is te zien van 10.30 tot 11.15 uur
via Nederland 1. Voor de aanvang van
het avondprogramma (van 18.15 tot 18.45
uur) wordt eveneens via Nederland 1
een samenvatting uitgezonden.
De NOS-radio zendt maandag onder
de titel „Met onze felicitaties....” van
20.00 tot 23.55 uur via Hilversum 1 een
gevarieerd programma uit ter gelegen
heid van de verj aardig van de vorstin.
In dit programma geven onder meer de
Commissarissen der koningin in de elf
provincies weer, hoe er op de verschil
lende plaatsen feest wordt gevierd. Het
programma zal niet, zoals aanvankelijk
de bedoeling was, worden gepresenteerd
door Joop van Zijl. Hij heeft zich soli
dair verklaard met Henk Terlingen en
uit protest tegen de stopzetting van
diens Paul Meiershow van medewerking
aan het koninginnedagprogramma afge
zien.
hij dan ook wat geprikkeld, toen
Panda hem vertelde dat hij zijn bril
op zijn voorhoofd had. „De eeuwige
tegenwerking!" bromde hij. „We
kunnen geen minuut verloren laten
gaan. De toestand is heel ernstig.
Het is misschien nog maar een
kwestie van een paar uren. Volg me
ik ga onze ondergang bereke
nen."
meer? Dat zou een kwalijke zaak zijn. Of gaat al dat gepraat
hun boven de pet? Dan spreken die praters de taal van de men
sen niet meer voor wie die taal bestemd is. Er is heus wel
behoefte aan meer dan film of amusement, als je je maar richt
op de mensen voor wie je uitzendt. Ik heb wel eens het gevoel
dat de televisie de kijkers wat dat betreft onderschat. Men is
best geïnteresseerd als men het maar kan begrijpen. Hou meer
rekening met het opleidingsniveau! Dat gaat ook op voor ene
Buysman, als hij zich niet boven zijn lezers verheven acht.
IEDERE WEEK KOMT er wel wat nieuws uit Hilversum.
Nu eens de aankondiging van een toekomstig programma, dan
weer een luid gekrakeel. Helemaal zonder zit Hilversum nooit.
Soms zou je je daarover verbazen. Maar ja, waar zoveel man
nen werken met zoveel interesse, met zoveel aanleg voor hoge
bloeddruk, zit er altijd wel wat in het vat. De dames in Hil
versum doen minder vaak van zich horen. Ze zijn ook minder
ambitieus. Ze hebben minder last van hun prestige. Vrouwe
lijke regisseurs zijn er maar weinig, presentatrices in feite
maar twee bij de actualiteitenrubrieken en in programma’s
als „Studio Vrij” komen ze ook aan bod, maar ze zijn minder
populair erg veel moeilijkheden maken ze niet. Als producers
en regie-assistentes kom je ze natuurlijk ook uitgebreid tegen.
Die dames leveren de prestaties achter de schermen. Daar hoor
je de insiders zeer waarderend over spreken. De buitenwacht
merkt het vrouwelijk aandeel in al die programma’s niet op.
Ooit heeft iemand de term „het Gooise matras” uitgevonden.
Ik geloof niet dat men daar in Hilversum wakker van ligt of
op ligt-
Het kan de twijfelaars tot gemoedsrust stemmen dat omwille
van het Gooise matras de E.O. niet is opgericht. Die E.O. gaat
onverstoorbaar en de laatste tijd onopvallend haar gang. Er
heerst hier zo het vermoeden dat ze het plafond van haar le
dental heeft bereikt. Anders dan de TROS, die nog altijd leden
erbij wint, een verschijnsel dat gangbaar is bij wie zo in de
lift zit. Een ander verschijnsel, waard om nog even vermeld
te worden, speelt daarbij een rol: het zijn de ouderen, die het
meest kijken naar de televisie. Gemeten naar de opleiding kij
ken veel meer mensen met een lager opleidingsniveau dan een
hoger. Uit die kijkinteresse kan men dan weer het soort pro
gramma’s afleiden, dat het meest in trek is. Wie niet zo jong
meer is, een dagtaak achter de rug heeft en nou niet zo ver
schrikkelijk leergierig is, zal des avonds veel liever een span
nende film of een leuk amusementsprogramma zien dan zo’n
zwaarwichtige hap als een documentaire. Daarom hoef je niet
dom te zijn. Het gaat er alleen om waaraan je in je leven
waarde hecht.
dat met een onderbreking voor het
journaal tot half tien voortduurt. In dc
sporthal in Raalte gaat een groot gezel
schap artiesten over het podium, zoals
Gonnie Baars. Mieke Bos, Max Woiski
jr., de veteraan Bob Scholte, Ronnie
Tober, Connie Vink, Saskia en Serge en
Donald Jones.
Om half tien dan het licht op groen
voor de klassieke muziek. Yehudi Menu
hin en Emmy Verhey, twee klinkende
namen, concerteren in het Dubbelcon
cert voor viool van Johan Sebastiaan
Bach, opgenomen in de Rotterdamse
Doelen. Na het ongetwijfeld begeeste
rende vioolspel van deze twee kunste-
zich een befaamde Britse televisie-produktie over de woning
nood. Daarin werd het lot van een jong echtpaar verteld tegen
de achtergrond van de kille cijfers der Engelse woningbe
hoefte. De zaak was sterk gedramatiseerd, dat wil zeggen:
de makers bespaarden het echtpaar en vooral het jonge
vrouwtje geen vorm van ellende. Het gevolg was dat daardoor
die dode cijfers gingen leven. Men verbond er het lot van de
mens aan. lin feite is dat de basis voor een gespeelde docu
mentaire.
Later maakte de BBC er een over het werk van de Be
scherming Burgerbevolking. In die gespeelde documentaire
„Wargame” werd de toestand nagebootst onmiddellijk nadat
een atoombom is ontploft. Die nabootsing was zo gruwelijk,
dat er zelfs een uitzendverbod kwam. Uiteindelijk is in de
bioscopen deze televisieproduktie gedraaid. Zo’n standpunt
hebben kennelijk de Duitse autoriteiten niet ingenomen. Die
lieten „Smog” rustig vertonen. Het kwam heel hard in de
huiskamers aan. Zou een echte catastrofe minder hard zijn
aangekomen?
DE GESPEELDE DOCUMENTAIRE is in Nederland nauwe
lijks van de grond. Toch zijn verschillende omroepen er
momenteel druk mee bezig. De NCRV heeft de eerste uit
een serie al aan ons laten zien. Het levensverhaal van de
hofdominee, die door de Duitsers werd gevangen gezet en
gefusilleerd. In tegenstelling tot wat voorheen gebruikelijk
was, werd gebruik gemaakt van beroepsacteurs. Dat verzwakt
de uitgangspositie. Beroepsacteurs spelen doorgaans een fictie.
De gespeelde documentaire wil nadrukkelijk met de fictie
breken. Het gaat om de waarheid in de werkelijkheid. Spel
en realiteit moeten ineenvloeien. In zoverre beantwoordde
deze produktie niet aan wat werd verondersteld.
Ik hoorde dat ook VARA en KRO zich op de gespeelde
documentaire zullen werpen, terwijl de TROS al lang een
ontwerp in petto heeft, waaraan mogelijk uitvoering wordt
gegeven als ze A-omroep is geworden. In zekere zin leek de
serie „Waaldrecht” ook als tijdsdocument opgezet. Jammer ge
noeg is dat niet gelukt. Wat er is uitgekomen, komt neer op
een gesuggereerde werkelijkheid, die zich helaas niet zo be
kommert om de feiten. Er wordt al te lustig op los gefanta
seerd. Geef mij dan maar de oprechte manier van spelen met
de mogelijkheden van televisie door Walter van der Kamp.
U heeft het tijdens de paasdagen hopelijk nog eens kunnen
zien. In „Karakter” werden acteurs ontdaan van hun toneel-
trucjes en tot mensen gemaakt. Echter dan je ze in „Waal
drecht” tegen komt. Een document humain, om het met de
juiste Franse karakteristiek te zeggen. Als een gespeelde
documentaire van die kracht wordt, kunnen we er ook wat
aan beleven. Afwachten maar of straks de geest over Hilver
sum vaardig wordt.
38. Het was weer nacht geworden,
en professor Zonneklaar stelde zich
achter zijn sterrekijker op. ,,Als ik
nu de anti-materie voor de derde
keer zie, kan ik sluitende bereke
ningen maken,” mompelde hij. „Dan
zijn snelheid en baan vast te stel
len, en dan krijgen we zekerheid
over een samengaan met de baan
van onze aarde."
„Ja, ja, ja,” zei Panda ongeduldig.
naars komt Hier en nu aandacht vragen
voor de actualiteit van vandaag, waarna
nog de dagsluiting resteert.
Nederland 2. Bij de TROS twee pro
gramma’s in de vooravond. Een voor de
kinderen, te weten Calimero, het andere
voor hun vaders, namelijk Wereld op
wielen. Aan verkeerstoezicht door rijks-
en gemeentepolitie is een belangrijk deei
van de uitzending gewijd. Voor de auto
test is de keus gevallen op de Citroen
Ami 8 Super.
Op misdaad vergast de TROS haai
aanhang na het journaal in de vorm van
een verhaal uit de serie FBI. De mannen
van het recht hebben het gemunt op
overtreders van de gokwet, die er niet
voor terugdeinzen geweld te gebruiken
als dat nodig is.
Elke Nederlander weet wie Vader A-
braham is. Toch legt de TROS om tien
over negen de kijkers de vraag voor Wie
is Vader Abraham? En het antwoord
komt vervolgens van deze omroep zelf
via een muzikaal portret van Pierre
Kartner, de werkelijke na am van de
succesvolle zanger- tekstdichter, compo
nist en producer.
Een klein half uur is ingeruimd voor
het sportgebeuren in Tros Sport. Daar
mee wordt het tien uur en dat betekent,
dat men getuige zal kunnen zijn van een
optreden dat de voormalige rock-koning
Elvis Presley gegeven heeft op Hawaii.
Een stukje jeugdsentiment voor de gene
ratie die nu tegen de veertig jaar zal
lopen. Om tien voor elf maakt de TROS
plaats voor de NOS, die de wekelijkse
rubriek Uit de kunst op de buis brengt.
Nederland 1. Muziek, populair zowel
als klassiek, bepaalt vanavond het ka
rakter van het NCRV-programma op
het eerste net. Maar voordat men daar
aan toekomt eerst om zeven uur de
scholierenquiz Tweekamp, waarin een
belangrijk moment aanbreekt. In deze
aflevering wordt namelijk uitgemaakt
welke school de Tweekamp-trofee mee
naar huis zal moegen nemen.
Daarna Ted de Braak om half acht
het programma Met liedjes het land in,
„Ziet u die anti-ster? Zullen
vergaan? Nee toch?”
„Of ik iets zie?!” riep de geleerde
uit. „En of! Het anti-lichaam is veel
en veel groter! Waar is m’n bril?!?
Waar zijn m’n tabellen en reken
schijven?! Vooruit zoeken, Pan
da!”
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Met liedjes het land
in.
(K) Menuhin Festival Orchestra
(Yehudi Menuhin en Emmy Ver
hey).
(K) Hier en Nu.
IK) Dagsluiting.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC' Recht op de Burger af
(les 4).
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
TROS: (K) Calimero
film).
(K) Wereld op wielen.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) De FBI (misdaadse
rie).
(K) Wie is Vader Abraham? (mu
zikaal portret).
(K) TROS Sport.
(K) Muzikale show rond Elvis
Presley.
NOS: (K) Uit de Kunst.
(K) Openbaar Kunstbezit.
(K) Journaal.
IN HILVERSUM HEBBEN ze dat heel goed door. Het blijft
moeilijk iedereen tevreden te stellen. De grote meerderheid
wordt zo goed mogelijk bediend, maar daarom mag je de min
derheid niet laten verkommeren. De omroepen zijn bij de wet
verplicht totaalprogramma’s te maken, dat wil zeggen, dat ze
alle groepen op hun tijd voorzien. Interessant is hoeveel voor
oordeel daaromtrent leeft. Als stakende arbeiders van een werf
verklaren dat wel Bakkenist op de televisie komt, maar geen
filmploeg aan de poort, dan hebben ze formeel gelijk, maar ze
vergeten dat hun vakbondsvertegenwoordigers ook op de tele
visie zijn geweest. Herkennen ze in die mensen zichzelf niet
HET IS HIER NIET de plaats om in te gaan op die dis
cussie. Wel kan het geen kwaad nog eens te signaleren, dat
de televisie een belangrijke rol kan spelen als „bewust-maker”,
als rood sein of s.o.s. Kortom als het communicatiemiddel,
dat zij is. Al een aantal jaren is de documentaire niet erg popu
lair meer bbij de televisie. Al dat beleren, dat plechtig vertel
len, meestal verstoken van een greintje humor, daar zetten de
kijkers hun toestel bij af. Dat leidde bij de televisiemakers tot
bezinning op wat ze nu eigenlijk aan het doen waren. Zeker,
in de begintijd van de t.v. hadden die programma’s zin gehad.
Ze openden het venster op onontdekte werelden. De makers
voeldenzich verrijkt door wat ze in beeld konden brengen
e9 tie kijker verging het net zo. Tot op een gegeven ogenblik
die kijker verzadigd was. Voor hem hoefde het allemaal niet
meer. De documentaristen raakten uit. Maar de televisie
maatschappijen zaten ermee. Een kostbaar stuk zendtijd kwam
open. Toen ging men het met korte documentaires proberen.
Even verlevendigde de belangstelling. Daarna liep ze weer
sterk terug.
Het was eigenlijk de Engelse televisie en met name de BBC,
die de „gespeelde” documentaire ontdekte. In het verleden
waren Amerikaanse filmers er al mee bezig geweest, maar
hun produkties waren bestemd voor de bioscoop, waar ze als
nieuwigheid in trek raakten, maar toch niet voldeden. De
huiskamer was het geëigende oord. Misschien herinnert u
18.20 (S) Varié. 19.30 (S) Brassband Ma
gazine. 20.00 (S) Promenade Orkest. 20.35
(S) Koloriet. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00
Hallo?.is daar iemand? 22.30 Nws.
22.40 (S) Ned. chansons. 23.10 Jaren vijf
tig in doorsnee. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
TROS' 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos.
7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien
om: minimagazine. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Route-A' amusementstoerisme. 11.55
Meded. 12.00 Aktua. 12.16 Overheids-
voorl. Werk en welzijn. 12.26 Meded
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.42
(S) Tross-Country. 13.30 (S) Steiger-B
radio-show. 15.30 Nws. 15.33 (S) Ver
zoekplaten. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45
(S) Café-chantant. 18.19 Uitz. PSP 18.30
Nws. 18.41 (S) Progr. overz. 19.00 (S)
Verzoekplaten. 20.00 Nws. 20.05 Aktua-
klankbeeld. 20.30 (S) Pianisten van thans
en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S)
Klass, muz. EO: 22.30 (S) Weeksluiting.
22.50 Klankbord. 23.05 (S) Postludium.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, ring, zing.
8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers Vers. 10.00
Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00
Nws. 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00
Nws. 13.03 Pop Station. 14.00 Nws. 15.00
Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws. 16.03
Sportshow I. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws.
18.02 Joost de Draayer Show. NCRV
19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die
tijd. 78-toeren tijdperk. 19.30 That’s
live. 20.00 Nws. 20.02 Verzoekplaten en
muziekkwis. 21:00 Nws. 22.00 Nws. 22.02
Gospelsongs. 22.30 Jazztime. 22.55 Meded.
23.00 Nws. 23.02 Sportshow II. 24.00 Nws
00.02 Late date. 00.55 Nws.
BRUSSEL
17.10 Amusements. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Jongeren. 18.45 Sport.
18.55 Taalwenken. 18.57 Muz. 19.00 Nws.
19.30 Liedjes. 20.30 Lichte muz. 22.00
Nws. 22.05 Verhalen. 23.00 Nws. 23.10
Dansmuz. 23.40 Nws.
Missa ter Dankzegging van prof. Hen
drik Andriessen. De Missa wordt uitge
voerd door het Kathedrale koor onder
leiding van Jan Valkestijn. Organist is
Bernard Bartelink. De KRO-TV zal de
Eucharistieviering rechtstreeks uitzen
den.
De eerste radio-uitvoering van de Mis
sa ter Dankzegging heeft plaats op zon
dag 13 mei en wordt dan uitgevoerd
door het Sacrementskoor te Breda onder
leiding van Walther Cantrijn.
Prof. Andriessen schreef het werk in
opdracht van de KRO ter gelegenheid
van zijn tachtigste verjaardag op 17
september 1972. Voor de eerste maal
heeft de componist gebruikgemaakt van
Nederlandse teksten, te weten die van
het boek Vijftig psalmen. De teksten in
dit boek zijn onder meer van Huub
Oosterhuis en Michel v.d. Plas.
6EWELD16
.HOOR!.
HAHA,
CHEFRT’.
CF MISSCHIEN
CA IK NU SJJ STUKJES
EN BEETJES DOOD'
N HAHAHA
WM. LEKKER HOOR.
KJIKTUWNOPHè?
ZO MAAR. ZONDER
x. ANALYSE' y
OKÉ, OKÉ, MAAR NU WETEN*
WE T&JMNSTE METEEN, CAT
WE NIET PATS-BOEM DOOD
NEERVALLEN ALS WE 2DN
ONS ETEN. OFWEL12
pRirlDtris^
onverant-
WOORDEDJ/K
1146?