De Heks" een séance de Toneelschuur PARIKH s SITARIST UIT INDIA Land te koop: Surinaamse spot FILMS wijzer i I Amsterdamse.agenda7 Studenten India Violon NPO WITTE BIOSCOOP FRANS HALS STUDIO Toneel Kunst De Waag NIEUW TONEELSTUK VAN FRANS LOMMERSE 11 DONDERDAG 1973 3 MEI Tentoonstellingen Bioscopen 9 tn Redactie Cees Straus 319053 toestel 225 Muziek en toneel twee meer LIJKENVERBRANDER”, con- FRANS LOMMERSE willen CEES STRAUS aan .The J.H. UIT- Op de achtergrond een der mu sici (foto Maria Austria). de het piano Eugenie Klaassen Aanstaande zondag zal dr Bhalchandra Patekar naar het centrum komen. „EEN ECHTE séance". Zo omschrijft Frans Lommerse zijn nieuwste toneelspel De Heks, dat vrijdag onder zijn regie door de theaterwerkgroep van de Toneelschuur aldaar zijn première zal beleven. Centraal staat in De Heks de intolerantie ten opzichte van minderheden, die haar hoogtepunt bereikt in de terechtstelling, de definitieve „Endlösung" van die minderheden. De heksen in de middeleeuwen zijn het symbool van een dergelijk vervolgde minderheid, maar ook nu nog worden bepaalde minderheden door de maatschappij niet geaccepteerd en, wat erger is, uitgestoten. Suriname probeert in contact te komen met God, om te we ten of het zelfstandig moet worden. Een nummer uit het cabaret „Land te koop". Van rechts naar links: Mike Ho- Sam-Sooi, Detta Dilrosun, He len Kamperveen en Henk Tjon. De serie wordt zondagmid dag om 14.30 uur voortge zet met een programma dat louter gewijd is aan Frangois Couperin. Op mei wordt aandacht ge vraagd voor een aantal sonates van Leclaire. werk voor Meer Cruquius- Nu heeft Shankar (die overi gens ook met een violist als Menuhin heeft gespeeld) na tuurlijk niet het alleenrecht op de sitar. Er bevinden zich in India nog enkele anderen, die groeiende voorliefde voor oc cultisme en mystiek te merken. De gangmakers van het ca baret zijn Henk Tjon en Thea Doelwijt. De eerste kwam na een toneelopleiding in ons land onder andere bij de Haagse Co- tnedie, ruim drie jaar geleden terug in Suriname. Hij is er leraar vrije expresie op ver schillende scholen en hielp mee aan enkele cabaretprogramma’s en regisseerde een toneelstuk Thea Doelwijt is na een jour nalistieke loopbaan nu freelan ce bezig met het verzamelen en publiceren van Surinaamse li teratuur. Zelf schrijft ze ge dichten, verhalen en cabaret teksten. hier misschien minder naam hebben dan Shankar, maar in eigen land minstens even veel worden aangeprezen. Eén van hen, Arvind Parikh, komt maandag 7 mei naar het Con certgebouw in Haarlem om er een voorstelling te geven in het kader van zijn precies één week durende tournee door ons land. Arvind Parikh, zakenman en stammend uit een artistiek ge slacht, is een leerling van Vi- RECENTE werken, betref fende gouaches en tekeningen, uit de cyclus „Paarden” van de kunstenaar Willem Snitker worden van 5 tot en met 19 mei geëxposeerd in het ge meentehuis van Bloemendaal in Overveen. De opening heeft za terdag om 14.30 uur plaats. De expositie is dagelijks geopend DE DEELNEMING van de 'ndiase musicus Ravi Shankar tan verschillende popfestivals en andere concerten in het Westen heeft bij velen de inte resse gewekt voor zijn instru ment: de sitar. HET AANBOD VAN belangwekkende films in Haarlem bestaat deze week uit Le genou de Claire (vrij vertaald De Knie van Klaartje) in Studio en het opmerkelijke, uit Oos-Europa komende filmportret van een crematoriumbedien- de: De lijkenverbrander. De Witte Bio scoop haalt ’m vrijdagnacht (aanvang 23.30 uur) naar de Toneelschuur (Bavo- gebouw, Smedestraat 23). Cinema Palace prolongeert „Last tan go in Paris” van Bertolucci, heeft in de nachtvoorstellingen de oorlogsfilm „Ver nietigingscommando” en voor de jeugd de onwaarschijnlijke avonturen van „Batman”. Roxy geeft een western „Companeros” en des nachts de activitei ten van een dominerende eigenaresse van een massage-instituut: „Strelende handen”. £ido heeft de gebruikelijke griezelfilm op het programma: „In de klauwen van Dracula”. Luxor heeft nog steeds „Turks fruit”. Het cabaret „Land te koop” heeft een zeer verzorgde vorm geving; het ziet er prachtig uit en de muziek is voortreffelijk. De groep is voorzien van een complete combo, bestaande uit Walter Muringen (die de mees te muziek schreef, Harto Soe- modhardjo, Benny Alwart en Guillaume Bracelli. Het geheel maakt een zeer professionele indruk en ligt daardoor een stuk voor op heel wat begin nende cabarets die we meestal in Haarloheim aantreffen. Daarom ook komt het ritueel zo sterk over.” Frans is erg te spreken over de theaterwerk- gnoep. „Een erg fijne groep.” En wat belangrijk is: de ac teurs kunnen tijdens hun spel zichzelf blijven. Dat is een ge volg van het feit dat regisseur Lommerse, bijgestaan door Ko van Leeuwen, gebruikmaakte van hun onderlinge relaties. Voor wie er vrijdag niet bij kan zijn: De Heks komt noig in de Schuur op 5, 12, 19 en 26 mei. OPMERKELIJK ONDER het gewone bioscoopwerk is de hervertoning in Frans Hals van een onvervalst Cecil B- de Mille-spektakel Samson en Delila, het zwaar geromantiseerde verhaal naar de bijbel. Echte Hollywoodfilmsterren spe len de hoofdrollen: Victor Mature en Hedy Lamarr in de hoofdrollen, en op het tweede plan George Sanders. Een „must” voor iedereen die last heeft van heimwee naar de vroege jaren ’50. De slagzinnen van het verhuurkantoor lie gen er niet om: „De grootste liefde uit de geschiedenis der mensheid; Hun lief de was groter dan alle heidense mach ten; Hij weerstond een leeuw, doch zwichtte voor een vrouw; Hoe de sterk ste man uit de oudheid werd verraden door een verleidelijke duivelin; Een dui velse vrouw brak de kracht van een man”. Waar kom je dat tegenwoordig nog tegen? In de nachtvoorstellingen van Frans Hals: „The reptile”. TERWIJL IN Amsterdam nu „L’a- mour l’après-midi” draait, Eric Romer’s zesde en laatste „conté moral”, brengt Studio de vijfde aflevering in die reeks van morele vertellingen, het onvergelij kelijke „Le genou de Claire”. Als in al deze verhalen gaat het om een gerijpte man die bewust de verlei ding van een vrouw (of jong meisje) weerstaat omdat hij op dat ogenblik een serieuze liefdesverhouding of een goed huwelijk niet in de war wil sturen. „In „Genou de Claire” is het Jean-Claude „DE LIJKENVERBRANDER”, een Tsjechische film van Juraj Herz is in ons land nooit in normale roulatie geko men, maar gelukkig zijn er in de loop der jaren andere vertoningsmogelijkhe- den gecreëerd voor ’t bescheiden groep je filmliefhebbers, waarvan de bioscoop niet schijn te kunnen bestaan. Amster dam vertoonde de film (die in 1958 gemaakt was) twee jaar geleden in de nachtvoorstellingen van de Free Cinema Club in Kriterion en Haarlem kan dank zij De Witte Bioskoop met dit opmerke lijke werk (prijs van de jonge kritiek in Cannes ’69) kennis maken. „De lijkenverbrander” is een gruwelij ke, half-allegorische film die overduide lijk het entertainment ontbeert, waarvan de gewone bioscopen het moeten hebben. Hoofdpersoon is Karl Kopfrkingl, een gerespecteerd burger van een Tsjechi sche stad omstreeks 1930 die aangesteld is bij het plaatselijk crematorium en zijn werk met zorg en toewijding doet in de overtuiging dat hij de mensen in zijn met zorg onderhouden ovens van alle aardse zorgen bevrijdt. Die supe rieure overtuiging groeit uit tot een vorm van ziekelijke philosophie die hem rijp maakt om als de nieuwe Nazi-orde via de Sudeten-Duitsers rond 1938 in gang vindt in Tsjecho-Slowakije de be ginselen van de Partij te betrekken bij zijn dagelijks werk. Zijn voorkeur voor blonde prosti- tuées brengt hem op de gedachte dat hijzelf Duits bloed in de aderen moet hebben en een volgende stap is dat hij zijn half-joodse vrouw vermoord, zijn zwakke zoon eenzelfde lot doet onder gaan en ook zijn dochter rijp wil maken voor het crematorium. De gehoorzame, volgzame burger Karl Kopfrkingl (prach tig gespeeld door Rudolf Hrsinsky) is geleidelijk ontwikkeld tot een bruikbare nazi. In de halfironische stijl die de werkelijkheid even scheeft trekt en die we zo goed uit andere Tsjechische films kennen, heeft Juraj Herz het lugubere gegeven uit de gruwelsfeer gehaald en er een politieke satyre van gemaakt die nog niets van zijn geldigheid verloren heeft en de toeschouwer als een vuist slag tussen de ogen treft. CHARLES BOOST i'ercwe nm ui „De toeg. 14 j. Dag. 13.30 15.30, 19.15 en 21.30 daarna volgde de muziek en het totaalbeeld. Hoe moeilijk het ook blijkt, we werken met close-ups zoals in een filmsce nario. Dat werkt erg sugges tief”. De Heks is, niettegenstaande de band met het verleden, in de toekomst geprojecteerd. Een toekomstvisie met een science fictionachtig ritueel, dat geba seerd is op het verleden, ont staan in het heden en geprojec teerd in de toekomst, zoals Frans het stuk ziet. „Het is wel een beetje pijnlijke toekomstvi sie, waarbij de zon een groene spot parallellopend aan ’t beeld van een oude vrouw (Agnes Korenblik) de onheils bode vertegenwoordigt. Toch is het einde vrij optimistisch, zo wil ik het stuk ook zien. Door aan zo’n stuk te werken, draag ik mee aan een mentaliteitsver andering. Dat onderga je toch wel als positief.” De rol van het publiek bij De Heks is tweeledig. Enerzijds is het getuige bij de terechtstel ling, anderzijds wordt het ook schuldig aan die terechtstelling. „De stellingneming voor het publiek ligt zeer duidelijk.” Van begin af aan wordt ge tracht het publiek bij het ritu eel te betrekken. „We willen de gedachte terugdringen van het gezellige avondje-uit naar het toneel. Op die manier worden de mensen eerder op het idee gebracht dat zij aan een ritueel kunnen meedoen.” Dat begint al dadelijk bij het binnentreden van de zaal. Net als bij Arra- bal’s „En zelfs de bloemen wer den geboeid”, wordt het publiek naar een door de spelers geko- layat Khan, die hem pas vrij laat heeft laten debuteren. Dat gebeurde in 1955 (toen Parikh 29 jaar oud was) op de All- India Music Conference. Vanaf dat ogenblik heeft Parikh een zeer snelle carrière doorge maakt. Tegen het einde van de jaren zestig is zijn naam ook in Europa en Amerika doorgebro- keni, getuige een aantal optre dens in onder meer Parijs, Frankfort, New York en San Francisco. „De 21.30 Rijksmuseum (Stadhouderskade): T.e.m. 8 juli „Engels „Delfts” aardewerk”. Geopend dage lijks 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m. 0 mei „Moderne kunst van toen in het Stede lijk van nu”, 19e eeuwse schilderkunst uit de eigen kollectie o.a. Israëls, Maris, Weis- senbruch, Breitner, tekeningen van Gérard Titus-Carmel; foto’s van Aart Klein, Hamish Fulton, foto’s als dokumentatie van zijn werk: „Cijfers, letters, woorden”, eigen ko’llektie. T.e.m. 6 mei keramische weefsels van Johan van Loon. T.e.m. 20 mei Ben (Vautler) overzichtstentoonstelling. T.e.m. 20 mei „Flup en Ju Bedrijf” ijzeren voorwer pen van Pierre Schwartz, foto's van Hense Boekhout. Geopend maandag t.e.m. vrijdag 9.30-17.30 uur en 19-22.30 uur, zaterdagen 9.30 17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Museum Fodor (Keizersgracht): T.e.m. 6 mei schilderijen van Vincent Hamerl. T.e.m. 3 juni beelden van Theo Niermeijer. Geopend dagelijks 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13- 17 uur. SLECHTS EEN beroepsvoor stelling siert deze week de agenda van de Haarlemse Stadsschouwburg. Het is Drieko ningenavond van de Vlaamse auteur Cyriel Buysse, dat wordt opgevoerd door het even eens Vlaamse gezelschap Ne derlands Toneel Gent onder re gie van Hugo van den Berghe. Buysse, die in de tijd van Stijn Streuvels heeft geleefd (maar nooit diens grootte heeft be reikt), kenmerkt zich door een naturalistisch-realistische stijl. Het milieu waarin Buysse’s verhalen zich afspelen, is steeds van zeer eenvoudig niveau. Zo ook in Driekoningenavond: een arm echtpaar, de man stug en agressief, de vrouw met een buitenechtelijk kind. Een stuk over simpele mensen met wei nig ontwikkeling in hun denk vermogen. Kortom, een type ring van het 19e-eeuwse Oost- Vlaanderen. Frans Lommerse: Dit stuk is een gevolg daarvan. Ook van de tendens dat het geloof weer mystiek wordt ervaren. Ik heb daar wel bezwaren tegen. Be paalde machinerieën die een maal op gang zijn gebracht, kunnen soms moeilijk meer worden gestopt. Dat ervaar je ook nu nog.” „Je moet De Heks niet zien als een stuk met een bood- schan. We willen iets laten ge beuren, met een groep een ge beurtenis, een séance maken. Brialy die op het punt staat naar Zwe den te vertrekken en daar te trouwen, maar tijdens een voorafgaande vakantie in Annecy onweerstaanbaar aangetrok ken wordt door een heel jong meisje, maar die onuitgesproken liefde subli meert door een lichte streling van de knie van het meisje, volgens hem het meest aanbiddelijke deel van haar li chaam. Als geen ander weet Rohmer met gevoelens en de daarbij opgeroepen exo tische sfeer te spelen en zijn films bezitten de ondefinieerbare spanning die uit dit spel van aantrekken en afstoten ontstaat. Een briljante dialoog, geestig en spiritueel, prachtige fotografie en on verbeterlijk goed spel maken „Genou de Claire” tot dat kleine meesterwerk dat men in geen geval mag missen. OM IN bevrijdingssfeer te blijven, haalt folkclub De Waag aan het Spaame op de avond van 5 mei het Amerikaanse duo Bill Lackey en Kathy Swee ney naar Haarlem. Het duo, dat afkomstig is uit Tucson, Arizona, speelt moderne folk, waarbij ze zichzelf begeleiden op gi taar en autoharp. De entree bedraagt gulden. Aanvang 20 uur. van 14-17 uur, ook op zondag. Op maandag is de zaal gesloten. VIER kunstenaars exposeren van 3-23 mei in galerie El Lo tus in de Haarlemse Pieter Kiesstraat. Tina Engelbart toont abstracte schilderijen, van Jenny Duller zijn kerami sche plastieken aanwezig, ter wijl Jetske Nicolaas met wand kleden en Jan van Tol met houtplastieken en gebruiksvor- men vertegenwoordigd zijn. Steeds keert de heks terug als symbool van vervolging. „Symptoom”, volgens Frans, „van onszelf, onze angsten die steeds op minderheden warden botgevierd. Het ritueel vormt in het stuk het belangrijkste on derdeel. De beklemming is op het moment van het ondergaan niet te definiëren, het wordt een echte séance”. Frans Lommerse is uitgegaan van een beeld, een fictief „plaatje” dat hem voor ogen stond. „Iedere scène is vanuit dat plaatje gemaakt. Pas ROTTERDAMS Studenten Muziekgezelschap Eras- musica geeft zaterdag 5 mei een concert in de Ned. Herv. Kerk aan het Wilhelminaplein in Heem stede. Werken van Schu bert, Beethoven en Mozart staan op het programma. „LAND TE KOOP” is de titel van het Surinaams cabaret dat op zondagavond 6 mei in Haar loheim, Smedestraat 23 in Haarlem te zien is. De titel slaat op een lied over de uit tocht van Surinamers naar Ne derland. Pal daarop komt een ander, dat de Surinamers op roept toch terug te komen en aan de opbouw van het land te werken. Dat contrast slaat enorm in, vooral natuurlijk bij Surinaams publiek dat in gro ten getale naar het programma is komen kijken. Overigens is „Land te koop” niet alleen voor Surinamers. De meeste nummers zijn in het Nederlands en waar Surinaams wordt gebruikt, gaat een Ne derlandse informatie in het programmablaadje of op de Bühne vooraf. Voor de Neder landse toeschouwer is duidelijk, dat het cabaret vooral probeert de Surinamers te overtuigen dat ze één volk vormen, dat trots op zichzelf kan zijn. Tus sendoor krijgt de regering wat speldeprikjes, worden enige Su rinaamse wantoestanden ge schetst en krijgt ook de Neder lander ervan langs. Dat laatste gebeurt in een kostelijk mono- loogje dat Helen Kamperveen in perfect plat Amsterdams te berde brengt: al onze vooroor delen tegen Surinamers staan erin. En dan het nummer van Henk Tjon en Mike Ho-Sam- Sooi, die met verschrikkelijk veel lol de Nederlandse erger nis over Surinamers op de hak nemen. VANAVOND gaat in Waalse Kerk aan Haarlemse Begijnhof de serie Restauratieconcerten l’Art du Violon van start. Medewerking wordt ver leend door de solisten Li lian de Jong, piano en Clara Zietse, Bruigom, Tony en Gerard Blokhuizen die een vocaal ensemble zul len vormen. Bob Brouwer heeft de algehele leiding. WERKEN van onder Von Suppé en Robert Stolz vullen de operette- avond die het Noordhol- lands Philharmonisch Or kest onder leiding van Li bor Pesek zaterdag in het Concertgebouw verzorgt. De solisten zijn de so praan Karin Ostar, die als vervangster optreedt, en John van Kesteren, tenor. De composities worden op beide concerten uit ge voerd door Jaap Schröder en Alda Stuurop (viool), Anneke Uittenbosch (cla- vecimbel) en Veronika Hampe (gamba). IN MUZIEKcentrum het Duintje, Kleine Sparren- laan 7 in Bennebroek worden op zowel zondag morgen 6 als op 13 mei zangvoordrachten (met toelichtingen) over Indiase muziek gegeven. De opbrengst van dit eert, dat om 20.15 uur be gint, zal ten goede komen aan het culturele van het Instituut Epilepsiebestrijding en Bosch-De hoeve. zen plaats gebracht, terwijl Gregoriaanse gezangen hem al vast duidelijk maken in wat voor een sfeer het stuk zich zal afspelen. „De plaats van het publiek is die van een toeschouwer bij een executie. Wat volgt is een spektakel. Dat is eigenlijk een vies woord geworden, maar het gaat in dit geval het uitstoten van minderheden nog steeds helemaal op. In ieder geval is de betrokkenheid van de toeschouwer erg groot, temeer daar hij zich schuldig gaat voelen.” Verwacht je een actieve pu blieksparticipatie, juist door het feit dat hij zich emotioneel ge bonden acht? Frans Lommerse: „Tijdens de try-out van afgelopen zaterdag hoorden we van een bezoeker „ik had iets willen terug schreeuwen.” Jammer dat dit niet gebeurd is. Toch lijkt het me moeilijk om als publiek een actieve positie in te nemen. Het stuk zit in een bepaald raam, je bent er gevoelsmatig wel bij betrokken, maar anderzijds blijft er toch een vorm van afstand bestaan. Ons uitgangs punt is geweest het publiek te zien als een samenkomst op de tribune voor de terechtstelling. We zijn niet op een participatie uitgeweest.” Er is de laatste jaren een Aanvang steeds 11.45 uur terwijl het entree wordt gesteld op zes gulden. Na dere informatie en plaats- bespreken onder tel.nr. 02502-6126. Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag 3 mei, kl. zaal 20.15 uur: The Scholars (groep van 4 zangers a capella). Muziek van net hof van Hendrik de Achtste, Madrigalen, Britse volksliederen. Vrijdag 4 mei, gr. zaal 19.30 uur: Nationale herdenking. Amster dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, Toonkunstkoor, Henk van Ulsen, voordracht. Henkemans „Bericht aan de levenden” en de zevende symfonie van Beethoven. Zaterdag 5 mei, gr. zaal 20.15 u.: Concert op de vrije zaterdag. Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Maurizio Frusoni, tenor, Henk Smit, bas-barlton. Werken van Catalan! e.a. kl. zaal 20.15 uur: Chris Hinze combination. Zondag 6 mei, gr. zaal 19.30 uur: The Sweet. Concertgebouworkest o.l.v. Hans Vonk, m.m.v. Henk Sekreve, violoncel. Werken Maandag 7 mei, gr. zaal 20.15 uur: Het van Bizet e.a. Dinsdag 8 mei, kl. zaal 20.15 uur: Hanneke van Bork, sopraan, Irwin Gage, piano, m.m.v. Meinard Kraak, bari ton. Werken van Schubert en Strauss. Woensdag 9 mei, gr. zaal 20.15 uur: Zang vereniging „Kunst en Strijd” Gemengd Koor „Rotterdam”, Noord-Hollands Philhar monisch Orkest o.l.v. Hans Lichtenstein, m.m.v. Lydia Vlntura, alt, Wouter Goed hart, tenor, Lleuwe Visser, bariton en Ba- dette Lichtenstein, violoncel. Werken van Mendelssohn e.a. kl. zaal 20.15 uur: Arvind Parikh, sitar. Indiase sitarmuziek. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 3 mei, 20.15 uur: Nat. Ballet „Les Caprices de Cupidon, Daphnis en Chloë”. Vrijdag 4 mei gesloten. Zaterdag 5 mei 20.15 uur: Ned. Operastichting „Albert Herring”. Zondag 6 mei 13.30 uur: Nat. Ballet. Episodes, Voor, tijdens en na het feest. 20.15 uur: Amster dams Toneel „Koning Lear” van Shakespea re Maandag 7 mei. 20.15 uur: Ned. Opera stichting „Albert Iz-rring”. Dinsdag 8 mei, 20.15 uur: Haagse Comedie „De Misan troop”. Woensdag 9 mei, 20.15 uur: Ned. Operastichting „Albert Herring”. Carré (Amstel): T.e.m. 12 mei dagelijks 20 uur (beh. 4 en 7 mei) „My Fair Lady”. Nieuwe De La Mar Theater (Mamixstraat) T.e.m. 13 mei, 20.15 uur (beh. 4 mei). Nieuw Rotterdams Toneel „Op blote voeten in het park”, blijspel van Neil Simon m.m.v. o.a. Trudy Lablj. Theater „De Brakke Grond” (Nes): T.e.m. 5 mei Dagelijks 20.30 uur: Nieuwe Komedie: „Kanker” van Michael Weller. Shaffy Theater (Keizersgracht): Donderdag 3, vrijdag 4, en zaterdag 5 mei, zuilenzaal 20.30 uur: Smart Billy Smart foor Jan Kees Duvekot. Shaffyzaal, 20.30 uur: Funhouse Revue. Zondag 6 mei, konsertzaal. 12 uur: Studio Laren. Maandag 7 mei, shaffyzaal, 20.30 uur: Frederik Melle Gent. Int. Mime- fest. 73. zuilenzaal. 24 uur: Lindsay Kemp, Edinburgh „Turqoise Pantomime”. Dinsdag 8 mei, zuilenzaal, 20.30 uur: Lindsay Kemp., shaffyzaal, 24 uur: Peter en Adriaan. Woensdag 9 mei, 14.30 uur Zuilenzaal, kln- dervoorst. door Rob van Reyn, zuilenzaal 20.30 uur: Ron Davis, San Franslsco. Klein Bellevue (Leidsekade)Dagelijks (beh. ’s maandags en 4 mei) 20.30 uur: Kabaret Honoloeloe met „Gieren op 'n eiland". Een week later wordt prof M. R. Gautam verwacht. Beiden zijn verbonden aan de Banarsa Hindu University in Vanarasi (India). Alhambra I (Weteringschans): Marlon Brando in „Last Tango in Paris”, toeg. 18 j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Alhambra II (Weteringschans): Barbra Strei sand in „What’s up doc”, toeg. a.l. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Lee Marvin in „The Professionals”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Calypso (aMmixstraat)Luis Bunuel’s „Le charme discret de la Bourgeoisie”, toeg. 18 j. Dag. 13.45, 16, 19.30 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan): Fons Rademakers’ „Niet voor de Poezen", toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. za.-, zo.-, wo.-mldd.) 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nleuwendijk): „Meisjes die graag naar bed willen”, toeg. 18 j. Doorl. voorst, dag. t3, 14.45, 16.30, 18.15 (beh. 4 mel) 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak): Charles Bronson In „Cosa Nostra”, toeg. 18 j. Dag. 9.15, 11.30, 13.45, 16, 19 uur. Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en middag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30 uur, zo. 11.30 uur enz. „Lucky Luke”, toeg. a.l. Elke avond 19.15 en 21.30 uur „De ijzeren vuist”, toeg. 18 j. City (Leidseplein): Alain Delon in „De antl- mlsdaadbrlgade”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zon. 13.30. 16, 19 en 21.30 uur. Corso (Kalverstr.): Chen Xing in „Chen slaat er op los”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 u ur. Du Midi (Apollolaan)Nathalie Wood in „West Side Story", toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur, vr. 20.30 uur. Flora Amstelstr.)Anthony Quinn in „The guns of San Sebastian”, toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.)Bernard Verley In ,,1’Amour 1’apres-midl”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.45 en 22 uur vr..- za.-nacht 00.15 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein)Steve McQueen in Junior Bonner”, toeg. 14 j. Dag. 14.15 19.45 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.45 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk): Terence Hill in duivel hale je tv< (beh. zo.- en wo.-midd.) uur. Nöggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando in „Last Tango in Paris", toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Parisien (Nieuwendijk): „Meisjes die goed in vorm zijn”, toeg. 18 j. Dag. 11.30, 13.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz. Rembrandtplein Theater (Rembrandtplein): Terence Hill in ,De vier vuisten de lucht in”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): Danny Kaye in hofnar”, toeg. a.l. Dag. 14, 19.15 en uur, zo. 13.30, 19.15 en 21.30 uur. Roxy (Kalverstr.): Van G. Chaucer in Canterbury Tales”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk): Jim Brown in „Black Gunn”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (boven Kriterion): Catherine Deneu ve in „Liza”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.30 en 21.45 uur. zo. 14, 16.15, 19.30 en 21.30 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): do., zo., ma., di. wo. 20 uur, 4 mei 20.15 uur „The Dawns are so quiet here", toeg. 18 j. Za. 22 uur „Potemkin”, toeg. 18 j. ruschinskl (Reg. Breestr.): Monique van de Ven in „Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, za. en zo. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. lie Uitkijk (Prinsengracht): Liza Minnelli in „Cabaret”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur. Op 4 mei vervalt in de meeste bioscopen de uorsto avondvoorstelling. De meeste spot treft echter Suriname zelf. Al in het eerste nummer, wanneer de vier ca baretiers (behalve drie voor noemden ook Detta (Dilrosun) het publiek even precies uitleg gen waar Suriname ligt, hoe groot het is, dat het geen Cu rasao is en dat het bijna een Zuidamerikaans land is. it i< i /r-j'i'f'tföifSr,' 'i'X Cl' L'."“ appe I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11