Theaterfamilie Bouwmeester in kroniek vereeuwigd ROB HOEKE IS WEER TERUG RODER PARIS? mariette Brittens opera was weinig komisch a onder redactie van Ferry Tromp SOOSAGENDA Wounded Knee Poppeppers TOP DE POP POP DERTIEN OS EERSTE EXEMPLAREN VOOR TILLY, W1LSJE EN LILY Meer Nederlandse concertmuziek Tournees Danstheater Concertbezoek in „ALBERT HERRING” IN SCHEVENINGEN 1972 iets gedaald 15 DONDERDAG 3 MEI 1973 Tl Rum Vallen The Sweet in Amsterdam Rob Hoeke, de Haarlemse boo- gie-woogie-virtuoos van wie ve len al dachten dat hij zijn voor nemen om te stoppen had uitge voerd. is weer helemaal terug. Na tien maanden stilte is van zijn handen bij Phonogram een LP verschenen en op 11 mei ver zorgt hij met zijn nieuwe Rob Hoeke Groep ’n try-out optreden in het Amsterdamse Paradiso. (S' De „total-look” is en blijft onverslaanbaar. Dit seizoen zijn de mogelijkheden weer uitgebreider o.a. spencers in alle kleuren. Kom gerust kijken; u zult genieten. SCHEVENINGEN Gisteravond is in het Circustheater de eerste voorstelling gegeven van „Albert Herring”, een komische opera in drie bedrijven van Benjamin Brit ten. Vijf jaar geleden werd deze opera voor het eerst in Nederland gespeeld en er is sindsdien niet te veel aan de bezetting veranderd, zo werd mij verteld. De leiding was de zelfde gebleven Jan Bouws, re gisseur en Jochem Slothouwer diri gent en verder waren er enkele rol len van speler verwisseld, maar in grijpende veranderingen hebben niet plaats gehad. I I I (Van onze kunstredactie) een ADVERTENTIE op- ADVERTENTIE Auberge van ouds „De 'Uilenboom”, Sant poort meer dan 450 jaar specialiteiten restaurant op eenzame hoogte, geheel terug in de tijd met klassiek bereide en stijlvol gereserveerde specialités. Voor tafelreserveringen: Tel. 023 - 37 67 41. De Franse Winckel naast „De Uilenboom” zowel prachtige wijnen en sublieme sher ries van het fust als een keur van delica tessen en specialités uit onze restaurant- keuken voor Uw gezellige uurtjes thuis. op gekomen: met conse- GR. HOUTSTRAAT 26 HAARLEM DEN HAAG. In het kader van de Berliner Ballet Wochen geeft het Neder lands Dans Theater drie voorstellingen in West-Berlijn en wel op 2, 3 en 4 mei. Op 5 mei vertrekt het gezelschap naar Londen om 21 voorstellingen te geven in het Sadler’s Wells Theatre. Op zondag 27 mei landt het Nederlands Dans Theater op het vliegveld van Rot terdam om op 1, 2 en 3 juni weer voorstellingen te geven in het Haagse Hot-Theater. AMSTERDAM. Drie telgen uit de beroemde theaterfamilie der Bouwmees ters kregen woensdag in het Toneelmu- seum in Amsterdam de eerste exempla ren uitgereikt van het boek, dat onze toneelmedewerker en vroegere hoofdre dacteur Simon Koster aan hun familie heeft gewijd. Het waren Tilly Perin- Bouwmeester, Wiesje Bouwmeester (nog altijd actief bij Globe) en Lily van der Lugt Melsert-Bouwmeester, die uit han den van Peter Lohr het boek „De Bouw meesters, kroniek van een theaterfamilie’’ ontvingen. 1. Power to all our friends Cliff Richard; 2. Forever and ever Demis Roussous; 3. Tu te reconnaitras Anne-Marie David; 4. Le lac majeur Mort Shuman; 5. The show Dizzy Man’s Band; 6. Get down Gilbert O’Sullivan; 7. Tweedie dee Little Jimmy Qsmond; 8. Daddy’s home Jermaine Jackson; 9. Woman from Tokyo Deep Purple; 10. Tie a yellow ribbon Wawn; 11. Eres tu Mocedades; 12. My love Wings; 13. Die Bouzouki klang durCh die Som- mernacht Vicky Leandros. (Radio Veronica). In ieder geval zijn er heel weinig opera componisten, die een goede komi sche opera konden schrijven en Britten behoort daar zeker niet toe. de Vries, Henri Poolman, Tilly, Lily en Wiesje Bouwmeester. Hoogtepunt is een kort filmpje dat ruim een halve eeuw geleden is gemaakt van de grote Louis. Men ziet hem o.a. in zijn beroemde Shylock-rol uit Shakespeares „Koopman van Venetië*’ en de in toneelkringen opzienbarende stunt om bij het halen van het applaus onverwacht zonder Shylock-baard en -pruik op te komen. „Shylocks stoksken” is ook op de exposi tie te zien. Uit foto’s blijkt hoe populair Louis geweest moet zijn. Lohr vergeleek terecht de populariteit van het toneel in die dagen met die van Ajax nu. Bij de huldiging wegens zajn diamanten toneel- jubileum stond het Leidseplein zwart van de mensen voor Louis, zoals nu het geval is voor Cruyff. De tentoonstelling duurt tot en met 31 mei in het Toneelmuseum, Herengracht 168 Amsterdam en is dagelijks te be zichtigen. Het boek „De Bouwmeesters, kroniek van een theaterfamilie” is uitge geven bij Van Gorcum, Assen-Amster- dam. Aanstaande zaterdag publiceren wij een uitvoerige beschouwing over het boek. Bar-Bodega „De Landauer” in het steegje achter „De Uilenboom”. Alleen voor ge zellige mensen. Goed verzorgde drankjes en snacks tot ’s nachts 1 uur. Vrijdags en zaterdags tot 2 uur. De 72-jarige auteur heeft drie jaar lang archieven in vele plaatsen in ons land, en ook in het buitenland, uitgeplo zen om een werk samen te stellen, dat niet alleen over de familie Bouwmeester gaat, maar ook over een groot stuk geschiedenis van het Nederlandse toneel. Het boek begint op het eind van de 18e eeuw bij Frits Rosenveldt. Diens zoon Louis kreeg bij Louisa Bouwmeester, met wie hij 25 jaar tot zijn dood samen leefde zonder te trouwen omdat zijn eerste vrouw niet wilde scheiden, drie kinderen die het gezicht van het Neder landse toneel rond 1900 bepaalden: Louis en Frits Bouwmeester en hun zuster Theo Mann-Bouwmeester. Sindsdien is een wijdvertakte stamboom ontstaan van artiesten die op vrijwel alle theater- gebieden hebben gewerkt: opera, operet te, musical, toneel, cabaret en circus. Peter Lohr, voorzitter van de vereni ging van schouwburgdirecteuren, die de eerste exemplaren uitreikte, zei dat de geschiedenis der Bouwmeesters nu ont daan is van allerlei fabels en dat het boek een goed beeld geeft van een periode, waarin toneelspelers „outcasts waren van de maatschappij, die letter lijk en figuurlijk in eikaars armen wer den gedreven”. Het boek geeft volgens hem ook een goed beeld van de politieke situatie binnen het toneel in Nederland, de relatie tussen het toneel in de grote daling vergeleken met het voorafgaande seizoen, toen er 32 concerten meer wer den gegeven. Voor het eerst is ook de verbreding van het repertoire van in vloed geweest op het bezoek. Het con tactorgaan van Nederlandse orkesten, waarbij alle symfonie-orkesten zijn aan gesloten, houdt rekening met mogelijk verlies van publiek, dat alleen op het „ijzeren repertoire” afkomt, de traditio nele werken van de klassieke-romanti- sche muziek. Anderzijds hoopt men ge leidelijk een nieuw publiek te trekken, doch dit is een proces op wat langere termijn. DEN HAAG. De uitvoering van he. werk van Nederlandse componisten in de concertzalen neemt van jaar tot jaar toe. Dat blijkt uit de cijfers, die perio diek door het auteursrechtenbureau BU- MA aan het contactorgaan van Neder landse orkesten worden overgelegd. Tijdens het seizoen 1971-1972 vonden 366 uitvoeringen van Nederlandse mu ziek plaats tegen 200 in 1967-68 en goed 300 in 1969-70. Het cijfer van 366 is circa 20 percent van het totaal aantal uit voeringen van de zgn. beschermde mu ziek, waarvoor auteursrechten moet worden betaald. Het betreft in het alge meen werk dat na de eerste wereldoor log is gecomponeerd. zangers en zij Hoeke is daar op zijn bekende rustige manier erg blij mee. „De sfeer in de groep is uitstékend. We zijn pas veertien dagen echt druk bezig, maar zoiets voel je onmiddellijk. Uitgangs punt is dat noch de piano, noch, enig ander instrument op devoorgrond staat. Iedereen is even belangrijk. Geldingsdrang is uitstekend maar dan alleen voor de groep als geheel. Ik heb er erg veel zin in”. Dat Rob Hoeke veel belang hecht aan de sfeer en de onderlinge contac ten is meer dan begrijpelijk na het uiteen vallen van zijn vorige groep en de moeilijkheden met het oude Cuby and the Blizzards-duo Muskee-Gel- ling. Met Hoeke zouden die twee nu bijna een jaar geleden een interessant trio gaan vormen, maar terwijl al tientallen contracten klaar lagen, ble ven de optredens uit. Zes maanden lang probeerde het drietal op muzi kaal en persoonlijk gebied tot over eenstemming te komen, maar hét werd niks. Hoeke: „Toen ook dat mislukt was, heb ik wel even gedacht aan stoppen. Maar goed, dat is gelukkig niet ge beurd. Ik heb Frans Hoeke, Ben de Bruin, Hans Lafaylle en Herman Dei- num gebeld en ze wilden allemaal Zoiets bestaat, dat heeft de geschiede nis wel bewezen. Een stuk kan vallen als een baksteen en vijf jaar later een donderend succes worden het omge keerde kan ook, dat hebben wij gisteren meegemaakt. Bovendien viel de pauze te laat wij hebben twee uur achter elkaar op onze stoel moeten zitten en ervaren dat een korte opera lang kan duren. Het einde kwam vrij snel na de pauze, zodat wij toch nog voor elven op straat stonden. Ik heb mij telkens zit ten afvragen hoe komt dat nu, dat een stuk valt? Jan Bouws heeft mij verze kerd dat Britten een geboren opera componist is, dat neem ik graag van hem aan, ipaar ook de grootste compo nisten hebben zich weleens vergist. ■j Ik heb die voorstelling in 1968 niet gezien, maar men heeft tot een herha ling besloten wegens het succes inder tijd. Gisteravond was het succes niet groot de zaal was half leeg en er liepen mensen in de pauze weg. Hieruit valt slechts te concluderen dat het pu bliek in vijf jaar tijd veranderd is. Simon Koster, tweede van links, met links Wiesje Bouwmeester, midden Lily van der Lugt Melsert-Bouwmeester en rechts Tilly Perin-Bouwmeester. Twee de van rechts Louis Bouwmeester, klein zoon van de beroemde Louis. Een scène uit „Albert Herring” van Ben jamin Britten, met Simon van der Geest geheel rechts en in het midden naast de camera Judith Pears. meedoen, We gaan weer hetzelfde soort muziek maken waar ik altijd al achter heb gestaan. Noem het de typische Hoeke-sound”. De LP „Rockin’ the boogie” die bij Phonogram is uitgekomen, vormt een eigen winkeltje dat weinig met de nieuwe Rob Hoeke groep te maken heeft. Hoeke: „Boogie is een s oort muziek die aan grenzen gebonden is; op een gegeven moment blijft er weinig materiaal om op de plaat te zetten over; althans, origineel materi aal. Producer Tony Vos kwam bij mij met het idee om wat oude roc kers een boogie-swing mee te geven. Dat is gebeurd en ik ben er wel tevreden mee. Het was leuk om te doen, het swingt lekker, maar op het podium zullen we er hoogstens een paar van nemen”. yan de LP is de single „Rock around the clock” getrokken. Hoeke hoopt op een goede response, al was het alleen maar als steun voor zijn zaaloptredens. „Eén geluk heb ik. Ik heb een unieke roadmanager gevon den: Henk Draaijer, een jongen die geweldig met electrische toestanden kan omgaan, rijdt als een gek, zuinig is op de spullen en ook nog eens oren aan zijn hoofd heeft. Daar mag je ook wel eens over schrijven”. Bij deze. Donkey-Shot, A. Verherenstr. 1, Heemskerk, zaterdag: Super Sister; vrijdag en zondag: disco. Saxo, Botermarkt 17, zondagmiddag 14 uur: proef optreden nieuwe groep „Booby Trap” met Jan Rijbroek. Turfschip, Turf steeg 2, zaterdag: koffiebar met de folk-rockgroep New Generation uit Arnhem. Moulin Rouge, Kleine Houtstraat, iedere avond: bar-dancing-disco; do. 3 mei: Teach-In. El Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vr.av. en zo. mi.disco. ’t Plein, Balkanplein 4, behalve maandag iedere avond open plus vrij dag-, zaterdag- en zondagmiddag. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: discodansen. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr. zat. en zo.: bar-dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-disco. De Huif, Gen. de la Reijstr. 4, di.av. en zat.mi.: discosoos. De Pauw, Kromhoutlaan 55, open van 8 tot 11 (14-17 jaar). Riverside, Spaame 91, wo.aanloop; vr.: soos; zat.: disco. Deining, Ripperdastraat 13a, thee huis De Blauwe Lotus: open op woens dag, donderdag en vrijdagavond. Zero, Bakenessergracht 10, zater dag: de Ier Frank Quinlan (zang en gitaar) in het theehuis met eigen composities en Ierse traditionals. Soos de Piek, Boezemkade, Spaarn- dam, zaterdag: dansavond. „De Stoeterij” bjj „De Uilenboom”. Uniek koetshuis met prachtig park en eigen parkeerterrein. In z’n totaliteit voor U en Uw gezelschap gereserveerd voor recep ties. diners, koude buffetten etc. Voor vrijblijvende inlichtingen: Tel 023 - 37 67 41. Het glitter-tit- ter-werk van The Sweet is zondaga vond 6 mei aan staande in al zijn nichterige pracht te bewonderen in het Amsterdams Concertgebouw waar de groep om half acht treedt. Dankzij name het verschij- AVRO’s is The I De zangers hebben gedaan wat zij konden en zij zagen er goed gek uit, maar dat hielp ook niet. Elsa Lioni, die nooit moeite heeft om de lachers op haar hand te krijgen, bleef nu in de kou staan. Judith Pierce, Maria Boender, Meinard Kraak, Jan Blinkhof, Hubert Waber, Sophia van Santé en Inge Frölich ondergingen hetzelfde lot. Simon van Geest slaagde er niet in om Albert Herring tot leven te brengen. Ik stel voor dat men bij de volgende voorstel lingen echte rum in zijn ranja doet. Alleen John Bröcheler speelde als een echte slagersknecht en hij was ook de enige die verstaanbaar Engels zong. De instrumentalisten hebben de parti tuur van Britten alle eer aangedaan. De dialoog tussen de alt-fluit en de bas klarinet werd subliem gespeeld. De hoornist blies fanfares die klonken als een klok, maar het- hielp niet. Misschien kwam het wel doordat de Fledermaus nog in de gordijnen zat? J. H. MOOLENIJZER Soms zou je peurend in de vele vellen persberichten die de platen maatschappijen wekelijks uitstoten wensen, dat de heren musici met hun tekst wat meer betrokkenheid zouden betonen bij datgene wat er buiten de pop in de wereld gebeurt. En je veert dan ook geïnteresseerd op als je leest dat de voortreffelijke Indi aanse rockgroep Redbone de bezetting door hun soortgenoten van het Ame rikaanse dorp Wounded Knee aan grijpen voor een single over dat on derwerp. Maar de manier waarop een pla tenmaatschappij dat gegeven dan meent te moeten behandelen, is bijna onthutsend naief. CBS-Artone in Haarlem schrijft letterlijk in haar persbericht: „Het aktuele gebeuren rondom Wounded Knee heeft de be langstelling voor Indiaanse artiesten danig doen toenemen.Het zal dan ook voor Redbone geen probleem zijn om met deze nieuwe single opnieuw met opgeheven tomahawk de hitpara de binnen te stormen”. Voor wie weet hoe in 1890 driehonderd Indianen bij Wounded Knee door het Amerikaanse leger werden afgeslacht en dat de huidige bezetting al twee Indianen het leven heeft gekost een hoogst ongelukkige uitdrukking. steden en de provincie en de verande rende functie van de regisseur. Lohr noemde deze aspecten uitgangspunten voor meer deelstudies. Volgens hem is het boek van Simon Koster duidelijk wetenschappelijke bijdrage tot de geschiedschrijving van het toneel in ons land. Hij meende dat het boek bewijst dat het toneel een kunstvorm is die niet kapot te krijgen is, hoe gevaarlijk de stormen ook mogen zijn. In enkele zalen van het Toneelmu seum is een kostelijke tentoonstelling ingericht over de Bouwmeesters. Zoals in het boek valt bet accent op de drie beroemdste telgen Louis, Theodora en Frits. Hun rollen, hun tournees, hun kos tuums zijn in beeld gebracht. Ook de minder bekende Bouwmeesters komen aan bod; Theo Frenkel sr. en jr„ Henri Het heeft even geduurd, maar van de LP „Song of the Marching Children” zijn nu toch meer dan 25.000 exemplaren verkocht, reden waarom Polydor aan Earth Fire terecht en trots een gouden plaat zal uitdelen. De Osmond-familie staat sinds een paar weken compleet op het podium met uitzondering dan van pa en ma. Zusje Mary, 13 jaar oud, mag nu ook meedoen en haar duetten met broertje Donny schijnen tot de meest aandoenlijke gebeurtenissen in de pophistorie te gaan behoren. Vrij plotseling is vorige week over de gehele wereld de tweede LP van Stephen Stils’ Manassas uitgeko men. „Down the Road” (gemaakt door dezelfde bezetting die ook in ons land was) bevat tien nieuwe songs, waaronder „Isn’t it about time” dat op single zal uitkomen en twee Spaanstalige songs. Alice Cooper blijkt in zijn onbe kende jaren al twee elpees te hebben gemaakt die toen bij gebrek aan ui terlijk vertoon niemand zijn opge vallen. Die twee, „Pretties for you” en „Easy action” worden nu als dub- belaar uitgebracht onder de titel „Schooldays”. Inclusief de nieuwe single „No more Mr. Nice Guys” zo vlak na „Hello Hurray” is Alice wel bezig zijn fans een beetje te overvoe ren. quente nen in Toppop Sweet het afgelo pen jaar één van de meest populai re buitenlandse groepen in Neder land geworden, voornamelijk mikkend op een jong publiek dat nummers als „Poppa Joe” en „Blockbuster” bij duizenden in de eigen discotheek opnam. Deze week is van The Sweet een nieuwe single op de markt „Heil Raiser”. DEN HAAG. Volgens voorlopige cijfers van het CBS trokken de concert uitvoeringen van de Nederlandse Sym fonie-orkesten in het seizoen 1971-72 ruim een miljoen bezoekers. De precies 1.300 uitvoeringen werden bezocht door 1.097.408 mensen, waardoor de concert zalen gemiddeld voor 72 percent gevuld waren. Dit bezoekcijfer betekent een lichte De gegevens, die Britten ontleend heeft aan een novelle van Guy de Mau passant, hebben genoeg komische inhoud om je de hele avond krom te lachen. Maar Benjamin Britten is een Engels man met Engels humor hij gaat niet verder dan een „secret smile”. Hij ver werkte de tekst, die Eric Crozier voor hem schreef, tot heel subtiele muzikale grapjes, die je kunt waarderen met de partituur op je knieën, maar die in een zaal niet tot hun recht komen. De regie van Jan Bouws sloot zich daar volkomen bij aan. Hij hield het geheel gevat in een zeer gereserveerde stijl, die in enkele gevallen wel ko misch aandeed, maar die heel snel ver velend werd. De zoon van een groente vrouw in een dorpje, die gekroond wordt tot Mei-koning bij gebrek aan een maagdelijke Mei-koningin, dat kan een dolle boel worden, dat zit er wel in, maar het kwam er niet uit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15