Eerste deel van serie Leonardo da Vinei ARMAN EN ILVA FERDINANDS BELEV ENISSEN PANDA Polle en HP 11 1973 MEI 4 V R IJ D A G Herkennen op de buis TV VANAVOND RADIO ZATERDAG TV ZATERDAG TV VRIJDAG Jt. Morgen cup-final I, jn es. 5.- TV maken nog avontuur? Programma's voor straks Het eigen clubje Contrasten van Hilversum RklNDEDRAAGSTOEE komeet HAM IN HET, hokslapem! rEN METDIE DRA AGSTÖED GAAT WEG... ZONDER. KIPPEN! -y A ■Mik. DAN IS ER.TOCH NIETS AAN DE N HAND! DAAROM HEBBEN WIJ EEN NIEUWE DRAAGSrOELGEMflAKT VOOR ^MENEER VOS! 7 gü Ki ft iitó 5 3 F. M. BUYSMAN 19.53 21.45 22.20 10.00 19.05 eder ;et 19.30 (K) Herdenkingsconcert 19.30 19.53 18.55 19.00 19.05 20.10 20.25 21.25 22.05 22.45 22.50 22.55 18.55 19.00 19.05 19.10 20.10 20.25 22.55 23.20 23.25 10.30 11.00 14.48 14.50 16.45 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.20 23.10 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 20.40 21.51 22.05 22.20 22.45 23.10 I t i DAT KLINKT ONVRIENDELIJKER dan het is bedoeld. In het verleden zijn ook deze kroniek „Studio Sport” verwij ten niet bespaard. Die werden uiteraard niet in dank afgeno men. Die verwijten zijn onverdiend, wanneer we niet rekening houden met de werkelijkheid, die wil dat in een paar uur een stortvloed aan informatie moet worden verwerkt en verstrekt. Logisch dat er wel eens fouten worden gemaakt, onnauwkeu righeden, die te verontschuldigen zijn. Slordigheden echter zijn uit den boze en die mogen terecht worden gehekeld. De loftrompet steken doen wij wellicht te weinig. Welnu. Zater dagmiddag kunt u weer kijken naar de Cup-final, de strijd om de Engelse voetbalbeker in die geweldige omgeving van het Wembley-stadion. De BBC verzorgt die reportage. Dat doet de BBC met grote zorg en prachtig gevoel voor onthullende details. Wanneer u daar met plezier naar zit te kijken, moet u zich eens afvagen of de NOS dat zoveel minder doet, ja, of het niet zo is, dat wij van onze eigen mensen een zelfde hoge kwaliteit geboden krijgen. f 1 Een andere gebeurtenis in Hilversum raakte de mensen van vooral de televisie gevoelig. Cineast Bob Buiting verongelukte in de vroege morgen van dinsdag, toen hij met zijn auto een klapband kreeg en tegen een boom te pletter sloeg. Buiting was free lancer. Bijna alle omroepen maakten van zijn dien sten gebruik. Een goed filmer, een rustig man, altijd lands *s Heren wegen om het volgend reisdoel te bereiken. In verhou ding tot het aantal medewerkers van radio en televisie, dat zich elke dag weer op pad begeeft, is het aantal ongelukken, dat hun overkomt, klein. Des te meer treft hen dit rampbe- richt. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero, tekenfilm. (K) Flipper, tv-serie voor de kin deren. NOS: Vera Lynn, de Engelse zangeres, die in de tweede wereldoorlog zo populair is geworden, treedt vanavond op in het AVRO-programma op Nederland I. Brahms. Ze worden gespeeld door het Radio Philharmonisch Orkest. Na het journaal vervolgt de TROS haar uitzending met het eerste deel over het leven van Leonardo da Vinei. Aan deze Frans-Spaanse produktie hebben- meer dan honderd acteurs en vijfhon derd figuranten meegewerkt. Voor de kunstgeschiedenis is Da Vinei en zeer belangrijk figuur geweest, zoals uit de tv-serie over diens leven zal blijken. Een serie die de TROS in vijf delen zal uitzenden. Om kwart voor tien volgt het pro gramma Metro in music, waarin Pim Jacobs het Metropole Orkest onder lei- IS DAT EEN GEVAAR, dat veel programma’s bedreigt, een ander mag ook wel even gesignaleerd worden. Dat is de her kenbaarheid. We behoeven dan niet zo ver te zoeken. De maat schappelijke bewogenheid van de „Kenmerk-redactie gaat wel eens zo ver, dat je nauwelijks meer in de gaten hebt, dat het hier om een programma gaat van de gezamenlijke Kerken. Soms lijken de makers zich meer aan hun eigen visie gelegen te laten liggen dan aan het standpunt van degenen in wier opdracht zij zo’n programma maken. Misschien gaat het wel die kant op als je namens de gezamenlijke Kerken optreedt, terwijl er van gezamenlijkheid van die Kerken in de praktijk niet zo bijster veel terecht komt. Dan geeft een kleine voor hoede toe aan de neiging op eigen houtje verder te experi menteren. Dat valt alleen toe te juichen, wanneer die voor hoede niet zover van de hoofdmacht afdwaalt, dat je de ver bindingslijnen niet meer kunt trekken. Aan de ene kant wordt geroepen, dat Kerk en politiek niets met elkaar te maken heb ben, aan de andere kant krijg je de indruk, dat je een dood zonde begaat als je de Kerk schuilevinkje laat spelen tegen over de politiek. Al die maatschappelijke processen, die in „Kenmerk” worden gevolgd, laten de diverse kerkgangers, Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: gevarieerd om: (K) De Geheime schatten van de Rode Zee, filmserie. (K) Sport. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Sport. (K) Wie was Mr. Grimes?, speel film. K Country, Folk en Western. (K) Sport. Farce Majeure, satirisch progr. (K) Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. HIL VERSU MUI NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Lichte vokale muz. vers. ding van Dolf van der Linden in de schijnwerpers zet. Behalve muziek is er ook zang, en daarvoor zorgen o.a. Jacco van Renesse, Janneke Lucardie, Joop Doderer en het trio Pollis et les Helleni- ques. Met Friewielen, het derde pro gramma over vrijetijdsbesteding (tenten en caravans) verlaat de TROS de kijker, waarna de NOS nog de aandacht vraagt voor de rubriek Uit de kunst. tot acht uur getuige zijn van de film De Klas, overigens een herhaling van mei 1969. Het karakter van deze film waarin een schooljuffrouw oude herinneringen ophaalt, staat in nauw verband met de herdenking van de oorlogsslachtoffers op deze vierde mei. Een traditie is de TV-reportage van de dodenherdenking op de Waalsdorper- vlakte geworden. Om zeven minuten voor acht vanavond begint deze reporta ge. Een concert voor liefhebbers van klas sieke muziek is na het journaal van acht uur te verwachten. Hoofdpersoon in dit Gala-concert is de vermaarde violist Ye hudi Menuhin, vanavond in het gezel schap van zijn zuster Hephzibah, de pia niste, en zijn Menuhin Festival Orche stra. Als solist en als dirigent is Menu hin te zien en te beluisteren in het Vioolconcert in E gr. t. van J. S. Bach. Zijn zuster is soliste in het Pianoconcert in Es KV 449 van W. A. Mozart. De volgende veertig minuten van de AVRO zendtijd gaan op aan een docu mentaire ter gelegenheid van het 25- jarig bestaan van de staat Israël op 7 mei. De documentaire richt zich met name op het pionierswerk dat een groot aantal Nederlanders heeft gedaan in de eerste jaren van Israëls bestaan. Onverbrekelijk verbonden met de ja ren van de Tweede Wereldoorlog is de naam van Vera Lynn. He is zeer waar schijnlijk om die reden, dat de AVRO, tot besluit van haar uitzending, een programma uitzendt waarin deze Engel se zangeres een aantal van haar succes nummers ten gehore zal brengen. Met name de oudere kijkers zullen zich hier door aangesproken voelen. Als gast in het programma is Marco Bakker aanwe zig, die het nummer Impossible dream, zal zingen. NEDERLAND 2: Van de TROS kan men om zeven uur allereerst het kuiken Calimero verwachten, evenals de daarop volgende aflevering van Flipper. In een NOS-uitzending volgt om half acht een herdenkingsconcert, ter inleiding van de dodenherdenking op de Waalsdorper- vlakte, waarvan tegen acht uur een rechtstreekse reportage komt. Het her denkingsconcert bestaat uit o.a. werken van Hendrik Andriessen en Johannes door het Radio Filharmonisch Orkest en harprecital. Reportage van de Dodenherden king op de Waalsdorpervlakte. (K) Journaal. TROS: (K) Het leven van Leonardo da Vinei, tv-serie. (K) Metro in Music: Het Metro pole Orkest en solisten. (K) Friewielen: programma rond tenten en caravans. NOS: (K) Uit de Kunst. Openbaar Kunstbezit. (K) Journaal. in NEDERLAND 1: Om zeven uur opent de AVRO haar uitzending met de Ierse film De Hebreeuwse les, die zich af speelt tijdens een razzia van de Engelsen in het Ierland van 1921. Voorts kan men „WAT VOOR TAAL SPREKEN ze op de televisie”? vroeg ik mij vorige keer af. Het antwoord luidde, dat die televisie soms veel te ver af staat van het publiek. Je kunt je zelfs af vragen of de oorzaak daarvan ook niet gelegen is in het feit, dat er nog zoveel mensen bij werken, die in hun routine, hun vakbekwaamheid verstrikt raken. Ze stonden ooit helemaal nieuw tegenover een nieuw medium. Wat moesten ze ermee? Wel, dat ontdekten ze. Het was een groot avontuur. Voor hen en voor ons. We wisten allebei niks van elkaar af. En ineens gingen we elkaar kennen. Nu is de nieuwigheid er al lang af. Wat we eerst voor oorspronkelijk hielden en erg apart, is vandaag gewoongoed. De ouderen dragen hun kennis over aan de jongeren. De jongeren moeten het net zo doen als zij, want die ouderen weten het immers het beste. Je kunt je afvragen of er wel genoeg doorstroming is bij de televisie. Of er wel genoeg mensen een kans krijgen door te breken. Of al die vakbekwame oude rotten niet te behoudend en te alwetend zijn geworden. Dat pijnlijk ongemak heeft Hilversum gevoeld. Ik geloof zeker dat het betrekken van publiek bij de uitzendingen daarvan getuigt, maar een echte doorbraak is het nog niet. Het publiek wordt nog te veel geduld. Het mag blij zijn dat de televisie er is. Het moet de program ma’s voor lief nemen. Een gunstige uitzondering vind ik „Zienswijze”. Welke cri- tiek men er ook op mag hebben, een ding is zeker: bij de man, die er de baas over is, Jack van Belle, zit duidelijk de bedoe ling voor, dat de kijkers er wat aan hebben. De jongste uit zending bijvoorbeeld zou zeker de mist in zijn gegaan, als Van Belle niet een deskundige, die telkens maar weer in zijn vaktaal verviel, bij elk vreemd woord dat hij gebruikte, vroeg om het te vertalen. Dat mag voor kenners irriterend zijn ge weest, de eenvoudige leek - en dat zijn we voor zeker tachtig percent - kon nu tenminste begrijpen waarover het ging. „Uit stekend”, dacht ik, als we dan een groot publiek bij de pro gramma’s willen betrekken, moeten we het ook de gelegenheid geven het te kunnen volgen”. Dat Van Belle zich daarom be kommert, heeft hij voor op een aantal vakgenoten, die al lang niet meer in de gaten hebben hoe ver ze van de kijkers afstaan. Yehudi Menuhin, die samen met zijn zuster Hephziba vanavond in het AVRO- programma te zien zal zijn in een repor tage van het galaconcert, dat vorige week ten bate van het Wereldnatuur- fonds werd gegeven. DE HILVERSUMSE BELANGSTELLING was deze week niet onverdeeld gericht op wat zich in de Gooise contreien afspeelt. In Montreux is de wedkamp begonnen om de „Gou den Roos”, de prijs voor de beste inzending op het terrein van het amusement. Daar zijn ze in de Nederlanden wel nieuws gierig naar. Vooreerst omdat de eigen inzending, een VARA- programma over de besteding van de vrije tijd, officieel mee dingt. Vervolgens omdat ook een „Barend Servet”-show, werd vertoond, zij het buiten mededinging. En tenslotte omdat de omroepen op de loer liggen de prijswinnaars op te kopen ter vertoning aan het dierbare publiek. De VARA-produktie oogstte bijval, hetgeen in Montreux wel wat wil zeggen. „Barend” ging af als een gieter. Geen wonder, want daar snapt het buitenland helemaal niets van en al dat bloot, ach, waar wij ons over opwinden, is daar vaak als heel natuurlijk aanvaard, zodat men er nauwelijks interesse voor opbrengt. Laten we hopen dat Montreux een rijke oogst op levert. Daar kunnen we dan straks zelf van profiteren op onze eigen buis. Van het binnenlandse front weinig nieuws, tenzij de door sijpelende zekerheid, dat Mies definitief afhaakt en de VARA nu kluchten gaat vertonen op de zaterdagavonden, die zij het komende seizoen krijgt te vullen. Dat zal nog een hele toet; worden. Het Franse en Duitse kluchtenrepertoire is omvang rijk, maar niet altijd even modern. Veel „gewaagde” situaties zijn vandaag hopeloos verouderd. Van „Potasch en Perlemoer” krijg je op den duur ook genoeg. Tegenover de VARA zal, als ik goed ben ingelicht, de KRO staan. Voor de uitzendingen op het eerste net plaatst die natuurlijk Berend Boudewijn. Wat de KRO op het tweede net gaat doen, is nog niet in kannen en kruiken. Een musical met Eric Herfst, Gerard Cox en Willeke van Ammelrooy behoort tot de mogelijkheden. Er wordt ook gedacht aan een programma van zeer gevarieerd karakter, een soort „loop maar binnen”-show, waarin een heleboel zaken overhoop worden gehaald. De AVRO heeft niet het plan „Sterallures” voort te zetten. Vermoedelijk komt er nu een familieprogramma rond Sonja Barends, wier aparte capaciteiten tot nu niet volledig werden uitgebuit. naar ik vrees, wel eens in twijfel over wie en wat ze nou moeten geloven. Of dient men te zeggen: willen geloven? DAARMEE RAAK IK FEITELIJK aan een derde verschijn sel, dat je bij de televisie waarneemt. Het groeien naar kleine eigen clubjes van programmamakers, die op een gegeven ogen blik een soort eigen omroepje vormen. Ze delen vegen uit de pan uit naar hun bazen of maken grapjes, die alleen de in siders verstaan. Ook deze ontwikkeling is verklaarbaar. De programmamakers genieten een zekere vrijheid, die ze brood nodig hebben om met fantasie en inzet aan het werk te kun nen blijven. Hoe meer zo’n groepje mensen op elkaar raakt ingespeeld, hoe groter de neiging om je af te zetten tegen anderen. In „Studio Sport” kunnen we momenteel duidelijk waar nemen, dat de regie tracht met een nieuwe vorm van presen teren de kijkers aangenaam te treffen. Dat is helemaal geen bezwaar, wanneer het niet ten koste gaat van de inhoud. Al die voetbalfans zitten niet te wachten op verrassende beeld- vondsten. Wat ze willen is de voetbalflitsen zien, waarop ze zich om half acht verheugen. Als je die gaat afwisselen met honkbal, bedreven door de eigen verslaggevers, dan heeft de kijker daar geen boodschap aan. Hij ergert zich, want het werkt vertragend. Hoe ouderwets het ook klinkt, voor de kijkers is „Studio Sport” een recht-toe, recht-aan programma, waarin je maar weinig of geen nieuwigheidjes hoeft aan te brengen, als je, wat je doet, moor goed doet. Er is alles voor te zeggen, dat goede ideeën het tempo opvoeren en vervelende onderbrekingen onmogelijk maken. Er moet zoveel informatiemateriaal ver werkt worden. Maar de gelegenheid scheppen voor andere tempovertragingen of technische remmingen, betekent geen vooruitgang. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v. d. vrouw. 10.00 (S) Tien om: voor en met jonge luisteraars. 10-30 Nws. 1033 (S) Route A: amusementstoerisme. 11.55 Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorlichting: Informatie voor het bedrijfsleven. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.42 (S) Tross-Country. 13-30 (S) Steiger B: radio-show. 15.30 Nws. 15.33 Israel 25 jaar. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) Café-chantant. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nws. 18.41 (S) Kort-binnenkort: pro- gramma-overzicht. 19.00 (S) Concert a la IK WEET NIET of u afgelopen week de operatie hebt ge zien, die op het gelaat ener dame werd verricht, teneinde haar een soepeler aanschijn te geven. Letterlijk werd haar het vel over de oren gehaald. Het verhaal gaat in Hilversum dat de producer van dat programma en de montage-technicus, toen zij de eerste filmbeelden aanschouwden, hard zijn weggelopen. Het werd hun eerst rood en daarna zwart voor de ogen. In veel huiskamers zal dat ook het geval zijn geweest. Het tijd stip van die vertoning, de avond van Koninginnedag rond tien voor negen, lijkt mij niet gelukkig gekozen. Daar kan je je kijkers toch niet mee overvallen. Ze kwamen al van een koude kermis thuis. 15.00 Nws. 15.03 Poptater. 16.03 Sportshow. 17.00 nws. Nederland I TELEAC: (K) Nascholing huisart sen - les 2 (herh.). (K) Engels - les 25 (herh.). (K) Hoe word ik de computer de baas - les 33 herh. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) FA Cup Final: Leeds UnitedSunderland in het Wem bley-stadion te Londen. (K) Kinderprogramma. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: Coronation Street. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Een van de Acht, feestelijk quizprogramma. Achter het Nieuws. NOS: (K) Journaal. carte. 20.00 Nws. 20.05 (S) Goed bekeken. 22.30 (S) Pianisten van thans en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Zatera- vondkoncert. 22.50 Klankbord: actuali teiten. 23.05 (S) Postludiuan: moderne muziek. 23.55 Nws. NCRV-Zaterdag-Twee: programma met HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtengymn. 7.20 (S) ZO.: Gevar. progr. 7.25 Van de voorpag. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 9.35 Waterstan den 10.05 voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13-11 Dingen van de dag. 13.23 (S)jonge- renprogr. 14.43 VARA-Varta. NOS: 14.45 Frams-Duits-Engels, een luisterprogr. 15.30 Klass, orkestmuz. (gr.) 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS - Jazz. amateuristi sche muziekbeoefening. 17.15 Morele herbewapening in Zuid Amerika. 17.40 Kunnen spraak, gezicht of gehoor wer kelijk verloren gaan?. VARA 17.55 Me- ded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitzending van D ’66. VARA 18.30 (S) Varié. 19-30 De Scala 1925-, 19.50 Opera-aria’s. 20.00 Promenade Orkest. 20.40 (S) Waaldreceht. De ingreep. 21.35 (S) VARA-Dansorkest 22.00 Hallois daar iemand?!: gesprekken 22.30 Nws. 22.40 Het Oproer kraait. 23.10 De jaren vijfitg in doorsnee- 23.55 Nws. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 (S) Pers 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 (S) Elpee Pop- 13.00 Nws. 13.03 (S) Pop_Station. 14.00 Nws 16.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. NCRV: 19.00 Nws- 19.02 Neder landse orkesten uit het 78-toeren tijd- erk. 19.30 That is live! 18.00 Nws. 20.02 Drie van U 21.00 Nws. 22.00 Nws. 22.02 (S) Happy Sound: gospelsongs. 22.30 Jazztime. 22.55 Meded. 23-00 Nws. 23.02 Sportshow II: sport en muziek. 24.00 Nws. 0.02 Late date. 055. N WS. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO: (K) De Hebreeuwse lees, film. NOS: De Klas, tv-film. Reportage van de Dodenherden king op de Waalsdorpervlakte. (K) Journaal. AVRO: (K) Gala-Concert door het Menuhin Festival Orchestra o.l.v. Yehudi Menuhin, met solis ten: klassiek concert. (K) Enkele reis Israel, doc. film. (K) Muziekprogramma rond Vera Lynn. (K) Ontdek je plekje. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Recht op de burger af - les 5. ,4204-N 11437 frit... BENUE OKÉ? 44 „Ik zal u thans alleen laten," sprak Joris, terwijl hij waardig weg schreed, „zodat ge u in rust kunt voorbereiden op de onthechting." ©Ff» 3* De heer Zoetekauw bleef vertwij feld achter maar veel rust kreeg hij niet. Want nu stapte recher cheur Snappers naar hem toe. „Heel interessant wat die Goedbloed daar zei,” merkte de politieman op. „Wat gaat u nu doen? Uw bezit op de f vuilnisbelt bij de Achterburgse Vaart gooien, zoals hij voorstelde? Lijkt u dat niet gevaarlijk? Het kan daar zo makkelijk gestolen wor den.” Zijn woorden drongen niet me teen tot de snoep-fabrikant door want die was nog teveel in zijn zorgen verdiept. „Het is vrese lijk. mompelde hij. „Straks ein digt de wereld en dan is al m’n mooie spaargeld naar de maan. Al- ARMAN... IK HEB GELOOF IK MN KOP GESPOTEN... NAT IS ER GEBEURD? WATPOEIKHIER...WAARISDE --rf' MAN? HJ1 STOND OPEENS J jjL VOOR ME... ©PIB, les zal oplossen: m’n gouden vazen het schilderij van opa, de medaille voor het Beste Snoep.Hij startte met tranen in de ogen zijn auto maar vóór hij wegreed, wendde hi, zich tot Snappers. „Waarom ben je eigenlijk bang dat ze m’n dingen van de belt zullen weghalen?" vroeg hij. „Laat ze maar! Ze zijn toch niets meer waard. Ik ga me van ze onthechten." L .j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11