Roberta Flack
Lindsay Kemp: doorleefde
in TV-concert
en exhibitionisme
mime
Avond Kurhaus Ahoy
Symfonie
voor
Juliana
Amerikaans goud voor
Artistieke raad
Dans Theater
duo Mouth Macneal
Cultuur is een mesthoop
Adèle terug in
andréa
Tas voor
Moeder
BECKERING heeft,
naast de handschoenen, j
die een altijd passend ge-
schenk vormen, iets leuks
voor moeder. 1
19.-
„Citroentje”
ff -y.
N 1
garantie
■voor
geschenken!
,/j
iisia
INTERNATIONAAL MIME FESTIVAL
selecte
VAN AMBASSADEUR
BECKERING
„MUZIKALE AMBASSADEURS”
f f
„DE IGNORANT EN DE WAANZINNIGE” IN MICKERY
Mé.
L V
15
WOENSDAG
9
MEI
1973
Kunstnijverheidshuis
1
AMSTERDAM De mimevoor-
stelling van Lindsay Kemp dinsdag
avond in het Shaffytheater in het
kader van het Mime Festival liet
mij met gemengde indrukken ach
ter. De eerste was wel die van ver
ademing. Eindelijk weer eens een
mimespeler, die niet de vaste truc
jes doet, op de plaats lopen, touw
trekken, een niet bestaande glazen
wand aftasten enzovoort. Lindsay
Kemp is meer een clown vol ver
wondering, nu eens om zijn eigen
hand, die een eigen leven gaat lei
den, dan weer om een onzichtbare
bal, die hij opgooit en die na de
zevende keer opeens niet meer
terugkomt.
„Nichtenshow”
.ft
ft.<d - V
I
5
9
t
isff
--ft
«F IrZaff
i- Ml
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
Orlando
CONRAD VAN DE WEETERING
ook
(Van onze correspondent)
ADVERTENTIE
GROTE HOUTSTRAAT 52 HAARLEM
be-
JAC HEIJER
Van links naar rechts: Rutger Weemhoff,
Dea Koert en Jaap Hoogstraten.
Makkumer
aardewerk
en
Oud Hollands
tin
plezier naar een verdienstelijke voorstel
ling.
Citroentje met suiker haalde het afge
lopen seizoen een gemiddelde kijkdicht
heid van 40 percent (rond vier miljoen
kijkers) en een waardering van 74.
.gen
:ea-
zer-
ner,
jm-
eld.
)or-
lakt
rer-
;eds
ive-
van
rop
Grote Houtstraat 163
Gen. Cronjéstraat 143
Nederland is hiermee het enige land
dat beelden kan vertonen van een optre
den van de artieste, die tijdens haar
langdurige tournee door Europa iedere
medewerking aan RTV-instanlties heeft
afgezegd.
Roberta Flack presenteert tijdens het
concert onder meer To love somebody,
Mr. Magic, See you then, Reverend Lee
en You’ve got a friend. Ze wordt bege
leid door een kwartet, bestaande Uit
Richard Tee (piano, orgel), Cornell Du
pree (sologitaar), Chuck Rainey (basgia-
taar) en Idris Muhammad (slagwerk).
worden. Verder zijn er in Amsterdam ir
de komende weken nog veel andere
mime-voorstellingen, waarvan de meeste
in het Shaffytheater, waar tevens een
wel aardige mimetentoonstelling is inge
richt.
DEN HAAG. Ter gelegenheid van
het 25-jarig regeringsjubileum van ko
ningin Juliana heeft de Amerikaanse
ambassadeur in Nederland, J. William
Middendorf II, een muziekstuk gecom
poneerd, dat hij „Holland Symfonie”
heeft genoemd.
In de nieuwe serie zal Adèle Bloe-
mendaal weer meespelen, naast Piet
Römer, Leen Jongewaard en Lex Goud-
smit. Vorig jaar kon Adèle Bloemendaal
niet worden gecontracteerd, omdat zij
bij het begin van de opnamen nog maar
net hersteld was van een operatie.
De cabaretier Paul van Vliet is een van
de artiesten die aanstaande maandaga
vond belangeloos zal meewerken aan de
„Avond Kurhaus Ahoy”. Dit feest is
georganiseerd door de Stichting Kurhaus
Seheveningen, die al eerder zij het op
kleinere schaal feestavonden, op touw
zette om het met sloop bedreigde Kur
haus te redden. „Kurhaus Ahoy” wordt
gehouden in het Haagse Congresgebouw.
De organisatoren hadden het feest liever
in het Kurhaus gehouden, maar Rein-
dert Zwolsman van de Exploitatie Maat
schappij Scheveningen (nu nog eigenaar
van het bijna 100 jaar oude gebouw) gaf
daarvoor geen toestemming. Namen van
bekende artiesten die zullen optreden
zijn Ted Eastons jazzband met Milly
Scott, de violisten Emmy Verhey en
Theo Olof, de popgroep Supersister en,
zoals gezegd, Paul van Vliet. Op de foto:
Paul van Vliet poseerde speciaal, voor de
feestavond met een Scheveningse voor
een geschilderd karakteristiek van het
Kurhaus in het Haags museum Panora
ma Mesdag.
Deze tas kost normaal
27.-- Omdat het maar één keer in
het jaar moederdag is, kan iedereen
In hoeverre ambassadeur Middendorf
aanwezig kan zijn bij de feestelijkheden
rond het regeringsjubileum van koningin
Juliana weet hij nog niet. Over drie
weken vertrekt hij naar Amerika. „Ik
hoop er bij te kunnen zijn. Tenslotte
heb ik me altijd al geïnteresseerd in de
Nederlandse cultuur. Het overhandigen
van de plaat aan de koningin zou een
leuke afsluiting van mijn Nederlandse
periode kunnen zijn.”
De leiding van het
Theater zal in het
De uitreiking van de Amerikaanse
gouden platen kwam overigens op het
moment dat de belangstelling voor
Mouth and MacNeal tanende is. Hun
laatste single haalde niet meer de ver
koopcijfers, die met vorige hits werden
gescoord. Harry van Hoof, die enkele
dagen geleden terugkwam uit Japan
war hij met Sandra en Andres was, kon
ook niet ontkennen dat het niet meer zo
goed gaat met Willem en Sjoukje. „We
zijn driftig bezig een nieuwe sound te
zoeken. Het blijft alleen jammer dat
Willem niet wil vliegen. Dat staat een
internationale carrière toch wel in de
weg.”
Van de balletmeesters is Rochelle Zide
nieuw bij het Nederlands Dans Theater.
Zij is directrice van een dansschool in
Hampshire in d e Verenigde Staten en
heeft gedanst bij enkele grote Ameri
kaanse gezelschappen. Hans Knill zal
zijn carrière als danser bij het NDT
beëindigen om zich geheel te wijden aan
zijn nieuwe functie van assistent-ballet-
meester.
Het laatste nummer van het program
ma, een persiflage op een striptease
ontaardde te veel in exhibitionisme en
vormde een enorme anti-climax, maar
ik heb met toeschouwers gesproken, die
dat nu juist het mooiste van alles von
den. Voor wie een echte „nichtenshow”
wil zien, maar ook voor wie in de eerder
genoemde nummers van doorleefde mi
me wil genieten, heb ik tot slot nog de
verheugende mededeling, dat de voor
stelling van Lindsay Kemp in het Shaf
fytheater in Amsterdam, vanavond
(woensdagavond) om half negen wegens
uitbundig succes nog eens herhaald zal
DEN HAAG. Voor de tweede keer
in korte tijd heeft de binnenkort ver
trekkende Amerikaanse ambassadeur in
Nederland, J. William Middendorf,
een Amerikaanse onderscheiding uitge
reikt. Waren het maandag de twee
Oscars voor cineast Huguenot van der
Linden, dinsdag overhandigde hij gouden
platen aan Mouth and MacNeal. Het
goud werd toegekend omdat van de
single „How do you do” één miljoen
exemplaren zijn verkocht in de Verenig
de Staten
DEN HAAG.
Nederlands Dans Theater zal in
nieuwe seizoen berusten bij directeur
Carel Bimie en een artistieke raad, be
staande uit de drie balletmeesters Hanny
Bouman, Rochelle Zide en Richard Gib
son, assistent-balletmeester Hans Knill
en muzikaal leider Jan Stolen.
Het Dans Theater zal in zijn vijftiende
seizoen honderd voorstellingen in Neder
land geven, waarvan de helft in Den
Haag en Amsterdam, en voorts optreden
in West-Duitsland, Hongarije, Oostenrijk,
Italië en in de Franse hoofdstad.
V
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. De KRO gaat het
komend winterseizoen de succesvolle te
levisieserie „Citroentje met suiker”
voortzetten. Tekstschrijver Eli Asser zal
acht nieuwe afleveringen maken, die
met een frequentie van eenmaal per
maand op de zondagavond (vanaf 20.20
uur) zullen worden uitgezonden.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. De AVRO-TV zal
woensdag 16 mei van 20.21 uur-21.10 uur
een concert uitzenden dat de zangeres
en pianist Roberta Flack onlangs in de
Singer-Concertzaal in Laren heeft gege
ven.
hem aan moeder cadeau doen voor
Er is keus uit vele modellen in de kleuren wit,
beige, lichtbruin, donkerbruin, blauw en zwarL
Er zijn drie hoofdrollen: een colora-
tuurzangeres op het toppunt' van haar
roem; haar oude blinde, drankzuchtige
vader en een wereldberoemd chirurg
kunst, wetenschap en daartussen het
blinde, cultuurminnend publiek. De ge
wone mensen in dit stuk zijn een kleed
ster en een kelner: zij hebben geen
mening en doen wat opgedragen wordt.
In het eerste deel zien we hen bijeen
in de kleedkamer van de zangeres. De
vader beklaagt zich over haar hardvoch
tigheid; ze trekt zich niets van hem aan.
De chirurg babbelt over anatomie en
sectie. In het tweede deel zit het drietal
na de voorstelling in eefi restaurant een
chique croquette te eten. En daar laai
de schrijver dan de grote afbraak begin
nen. De dokter toont aan dat de opera-
kunst niets betekent; de zangeres zeg!
haar contracten af en wordt waanzinnig
de oude vader begrijpt er helemaal niets
meer van. Net als in zijn ogen dooft het
licht in de zaal en met een smak valt de
fraai aangerichte tafel op de grond.
Het is geen gemakkelijk stuk om te
spelen, zeker niet voor mensen met wei-
Hij heeft een gezicht van rubber, wit
geschminkt met een enorme mond, een
nauwelijks klein te noemen neus en
bijzonder beweeglijke wenkbrauwen. In
Londen heeft hij een groep van 12
mensen, waarvoor hij zich in hoge mate
verantwoordelijk voelt, maar nu heeft
hij slechts één andere mimespeler mee
genomen, Orlando, die zo goed is, dat
toen hij (als aangever) de voorstelling
opende, ik dacht dat hij de hoofdpersoon
was.
Orlando is kaalhoofdig, fors en breed
geschouderd en bezit een zeer degelijke
ballettechniek en tevens moderne dans-
techniek. Hij speelt op blote voeten en
zijn eerste opkomst is een tevoorschijn
komen uit een grote ouderwetse was
mand. In die mand zitten ook de vlag
gen met de titels van de diverse num
mers die Lindsay uitvoert.
Tijdens de voorstelling had ik het niet
gemerkt, maar Orlando is totaal blind.
De vloer van het toneel in het Shaffy
theater is dan ook met zaagsel bestrooid
en de kring in het midden van het
toneel, speciaal belicht, is besprenkeld
met water, zodat Orlando met zijn blote
voeten kan voelen waar hij moet staan.
De beste nummers van het program
ma zijn „de bloem” en „Adam en Eva”.
„Het circus” geeft Kemp veel mogelijk
heden iets van zichzelf te laten zien, zijn
onzekerheid, door het steeds bijna uit
balans vallen, zijn vindingrijkheid, door
voortdurend aan de hand van toevallige
associaties van thema te wisselen en
vooral zijn verwondering, door de wijze
waarop hij op alles reageert.
„De Albatros”, is zijn eigen leven.
Toen hij vier was, vertelde hij al, dat hij
een beroemd toneelspeler wilde worden,
maar zijn moeder zei hem, dat toneel
spelers geboren worden en niet gemaakt
en daar zijn familie uit zeelieden be
stond, en hij ook van de zee hield, moest
hij marine-officier worden. De toneel
speler liet zich echter niet verdringen en
na een hevige innerlijke strijd waarbij
hij moest kiezen tussen de zee en het
toneel (voorgesteld door een storm in
een bootje), zonk het bootje, maar rees
de mimespeler als een Albatros boven
het water uit. Inmiddels had hij ook
ontdekt, of bedacht, dat de beroemde
clown en acteur van Shakespeare, Willi
am Kemp, zijn voorvader moest zijn. Hij
wist in ieder geval zijn moeder hierdoor
voor zijn toneelcarrière te winnen, te
meer daar zijn vader inmiddels op zée
was omgekomen.
„De bloem” stelt in kort bestek het
opgroeien, het zich ontwikkelen tot een
prachtig levend ding en het daarna afta
kelen voor. In het begin zie je hem
werkelijk groeien, op een gegeven mo
ment is hij inderdaad een schoonheid en
daarna wordt hij absoluut van lelijk tot
afzichtelijk, waarna de totale ineenstor
ting volgt.
In „Adam en Eva” verandert hij aan
de lopende band. Eva voor de appel, Eva
na de appel, Adam ervoor en erna, de
slang en ook nog onze lieve heer zelf,
worden in veel variaties aan ons voorge
toverd, door één mannetje en een kar
tonnen bord waarachter hij af en toe
even verdwijnt om er aan de andere
kant als een andere figuur weer achter
vandaan te komen. Een fraaie creatie
vol spot op onze ijdelheden.
Kennelijk houdt de schrijver nog zo
veel van zijn Oostenrijkse mesthoop, dat
hij toch nog een avondvullend stuk
heeft willen maken, om zijn kritiek uit
te dragen. Meneer zal wel gelijk hebben,
maar ik blijf het raar vinden dat jonge
toneelmakers zijn les wel willen uitdra
gen, maar niet ter harte nemen en dus
van uitvoering afzien. „De ignorant en
de waanzinnige” geeft namelijk alle mo
gelijkheden voor een lekker traditionele
voorstelling. Het is op zijn minst merk
waardig een groep jonge mensen met
zoveel wellust zien aantonen dat ze
eigenlijk voor gek staan. En de toneel-
incrowd wordt dan wel voor blind
verklaard, maar kijkt intussen met veel
nig toneelervaring. Het gaat er om de
absurd-achtige woordenbrij van de
schrijver helder over te brengen. Het is
dan ook alleszins begrijpelijk en vergeef
lijk dat de spelers daarin niet altijd
slaagden. Maar af en toe overwonnen
Rutger Weemhoff (als de dokter), de
oudere gastspeler Jaap Hoogstraten (als
vader) en Dea Koert (als zangeres) de
moeilijkheden en lieten dan voortreffe
lijke dingen zien. Dea Koert, die van de
mime-afdeling komt, maakte van haai
waanzinscènes in het tweede deel een
prachtig nummer. Als geheel leed de
voorstelling aan een onbeheerstheid zo
dat het raffinement, dat regisseur Ge
rard Jan Rijnders er in heeft gelegd, ei
niet geheel en al uit kwam. Visueel- zag
het er prachtig uit; Hadassah Kann
ontwierp een prachtig decor van panelen
met stoffige operakostuums en Klaar
van Beek ontwierp voor Dea Koert een
fraaie vedette-outfit? De voorstelling ir
tot en met zondag elke avond in Micke-
ry te izen. Voor de „blinde” liefhebbers.
De korte plechtigheid had plaats in de
woning van ambassadeur Middendorf in
Den Haag. Aanvankelijk waren er plan
nen geweest de gouden platen in Ameri
ka te laten overhandigen, maar, afgezien
van de financiële consequènties, zou er
toch geen Amerikaanse trip voor Mouth
and MacNeal hebben ingezeten omdat,
zoals bekend, Mouth (Wil Duyn) weigert
zich in een vliegtuig te laten vervoeren.
In aanwezigheid van de familie Mid
dendorf, componist en tekstschrijver
Hans van Hemert, arrangeur-dirigent
Harry van Hoof (zij beiden kregen ook
een gouden plat), Wil Duyn en echtge
note, Sjoukje (MacNeal) van ’t Spijker
(echtgenoot en ex-Brainbox-drummer
Frans Smit was thuisgebleven) en tal
van andere genodigden noemde J. Has-
linghuis (directeur van platenmaatschap
pij Phonogram) Mouth and MacNeal „de
muzikale ambassadeurs van Nederland”.
Ambassadeur Middendorf bekende dat
zijn kinderen grote fans zijn van het
duo. „Een miljoen verkochte platen in
de VS. Dat is nog nooit eerder gebeurd”,
zo zei hij met enige verbazing, waarna
hij het goud overhandigde.
(links) en Lindsay Kemp
tijdens hun optreden.
AMSTERDAM. De cultuur is een
mesthoop, waarop de theaterkunst en in
het bijzonder haar meest artificiële
vorm de opera, goed gedijt. Het is niet
voor gewone mensen. Publiek, dat naar
opera en ander theater komt kijken, is
blind. Dat zijn zo’n beetje de stellingen
van de Oostenrijkse toneelschrijver Tho
mas Bernhard in zijn toneelstuk „De
ignorant en de waanzinnige", dat giste
ren in Mickery in première ging in een
voorstelling van de Theaterschool.
Het NDT zal het nieuwe seizoen ope
nen op 18 september in de Konink
lijke Schouwburg in Den Haag. Op
15 oktober is de eerste rpemière: „Opus
1” van de artistiek directeur van het
Stuttgart Ballet, John Cranko. Op 16
november volgt de première van een
ballet, waarmee Leon Koning, sinds 1967
aan het NDT verbonden, zijn debuut zal
maken als choreograaf. De Tsjechische
danser en choreograaf zal een ballet
voorbereiden op muziek van Frank Mar
tin. Charles Czarny werkt aan een nieu
we choreografie op muziek van Tsjai-
kovsky. Van de choreograaf Louis Falco
en van de aan zijn gezelschap verbonden
Jennifer Muller zijn begin 1974 balletten
te verwachten bij het Dans Theater.
Voorts zijn besprekingen gaande over
choreografieën van Nils Christe en Se-
raphina Landsdown, beiden van het
NDT, en van Job Sanders, die in 1967
afscheid van het gezelschap nam.
De Amerikaanse ambassadeur, die nu
vier jaar in Nederland verblijft maar
over drie weken definitief vertrekt naar
zijn geboorteland, maakte tal van klas
sieke composities. Op die manier kwam
hij op het idee de Holland Symfonie te
schrijven als blijk van waardering voor
koningin Juliana en prins Bernhard met
wie hij goed bevriend is.
Phonogram zal de symfonie op de
plaat zetten. „Ik ken de ambassadeur al
lange tijd”, aldus directeur J. Hasiing-
huis. „Een tijdje geleden vertelde hij me
dat hij bezig was met de Holland Sym
fonie. Een geweldige man, die niet al
leen als ambassadeur, maar ook als
componist.”
Ambassadeur Middiendonf wil niet al
leen met de - eer strijken. „Ik heb het
samen gemaakt met de zoon van de
ambassadeur van Thailand, Somotow
Sacharitkul. In feite is hij mijn leraar.
Ik heb erg veel aan hem te danken. Hij
heeft ook het orkest gedirigeerd voor de
opnamen voor televisie en grammofoon
plaat.’’
Zelf noemt de heer Middendorf zich
een Mozart-liefhebber. „Het is toevallig
dat er nu een grammofoonplaat van mij
wordt gemaakt. Ja, het is eigenlijk om
te lachen dat ik nu onder contract sta
bij Phonogram.”
té
IT’-'-
i
g
ra»» y-ss,'1?"-1' ...issXL™
t t i
'M m-
LM
KUL®»
ft? V
fc- -t,--