HET METROPOLE-ORKEST MUSICEERT MET PLEZIER Angst van een aangeschoten politicus EM ST: Druon stoot Fransen voor Go” heet straks Popcorner ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEV ENISSEN „Eddy Ready ’t hoofd o W7 TV VANAVOND TV WOENSDAG RADIO DONDERDAG TV DONDERDAG Pelle en Pingo Polle, Musical-director Violisten gevraagd VS f irlem r op- en de n en komeet onze eken E, SN, N, :hool eren. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Het Metropole- orkest onder leiding van Dolf van der Linden heeft een belangrijk aandeel in het muzikale omroep- leven. Wie een repetitie van dit or kest bijwoont ziet met welk opval lend plezier deze musici hun werk verrichten. Men mag eens een beet je aan het gapen slaan, omdat het de avond ervoor een beetje laat bij het schnabbelen is geworden, in prin cipe zit iedereen er met een vreem de mengeling van gespannen de mengeling van gespannen aan dacht en gemakkelijke losheid bij. Het humeur van de heren en van het enige vrouwelijke lid van het ensemble, de harpiste, is kennelijk goed. 48-1191 MOÉTEN WENIET dis i KANTOP; rHEtPlDE HOOIBERG BEGINT TE WPEN...DE VERKEERDE DAN GA IKERBUX DEZE HOOI BERG UIT; i y Nee. ik ga Die. kantop! F >4 WOENSDAG 9 MEI 1973 „John Goldfarb” dirigeerde ik van Nws. maar CHARLES BOOST ing. (Van onze RTV-redactie) 21.45 23.15 21.50 22.25 van lar- 'oto, 24, tivi- 1 op NOUt v BEDANKT HOOR! U werkt hier met duidelijk plezier. Zijn er nooit problemen? „Dat lijkt me eigenaardig,” sprak de politieman. „Als er iets te zien is, dan is er iets en als er niets te 17.00 18.45 18.55 19.05 20.00 20.10 20.30 22.10 22.35 23.00 23.10 18.45 18.55 19.05 19.50 20.00 20.21 18.45 18.55 19.05 19.20 20.35 21.00 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 20.55 21.20 23.15 23.25 23.30 n A ling gen •ge- tm- aool 323- sen: llis- ïlf”- rer- een oor. ool- >tre- per- igen oare 19.45 20.00 20.21 21.25 22.00 22.45 22.50 Is er wel eens verandering in de stijl van het Metrpole-orkest opgetreden? „Ook in de lichte muziek verandert er bij voortduring iets. In 1900 had je het 48. Rechercheur Snappers keek on derzoekend rond in de sterrenwacht en sloeg tenslotte een blik door de Nederland 1 NCRV: (K) Kinderprogramma. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. (K) Van gewest tot gewest. (K) Journaal. Uitzending C.H.U. NOS: (K) John Goldfarb, kom terug, speelfilm. (K) Dames gaan voor. Studio Sport. Den Haag vandaag. (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: Eddy Ready Go. (K) Meeleven, documentaire. NOS: (K) Journaal. NCRV: Angst van een politicus, speelfilm. (K) Huisconcert. IKOR-KRO-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. TELEAC: (K) Hoe word ik de computer de baas? - les 34. salonorkest. Wat is er daarna allemaal niet veranderd aan deze basis. Denk aan de jazz, de rock, de beat, denk aan namen als Mantovani, André Kostelanetz en George Melachrino. Ook Burt Bacharach heeft z’n invloed gehad. Ook op ,de muziek van musicals als „Sweet Chari ty”, „Hair” en „Jesus Christ Superstar”. Hoe is uw orkest nu samengesteld? „Ja, natuurlijk. Om te beginnen heeft dit orkest, evenals de symfonische en sembles een groot gebrek aan strijkers. Wat dat betreft schrok ik toch laatst wel. toen ik op de TV een Duitse documentaire over het Concertgebouw orkest zag. Het werd aangekondigd als Nederlands orkest en direct daarna gleed de camera van het ene Japanse gezicht naar het andere. Ettelijke malen achter elkaar. Hoe of dat komt? De gemiddelde strijker wordt minder goed betaald dan de blazers. En of een jong student aan het conservatorium daar nr zo bij nadenkt wanneer hij viool wil studeren, geloof ik niet. Maar vermoede lijk denkt wel z’n pa daar over door”. „En dan is er het voortdurend gebrek aan goede arrangementen. Er is veel werk voor arrangeurs. Vroeger ging je eerst de solist engageren. Na een gesprek met hem haalde je er een arrangeur bij, nu kun je dat beter andersom doen. Vroeger kon je, en dat is juist een van de fijne kanten in de lichte muziek, de muziek om de solist heen draperen, door in een bepaalde sfeer, die bij de desbe treffende man of vrouw hoort, te arran geren. Dat gaat nu dikwijls niet meer.” „Ook zou het arrangeren weleens wat beter betaald mogen worden. Het is nu eenmaal een bezigheid die tijd kost. En waar ik ersntig bezwaar tegen heb, is het afschrijven van arrangementen van Amerikaanse platen. Dat kun je gewoon plagiaat noemen. Je moet in een door jezelf bepaalde stijl willen werken.” Het is nog onzeker of Eddy Becker die voor de VARA een populair och tendprogramma presenteert op Hilver sum Hl de nieuwe NCRV-popshow zal presenteren. De naam wordt voorlo pig Popcorner. De uitzending zal steeds 50 minuten duren. Waarschijnlijk zal Eddy Ready Go-regisseur Andries Roest ook aan Popcorner worden verbonden. Producer Toon Gispen gaat naar de TROS. Een woordvoerder van de NCRV zei: „Hoe Popcorner eruit gaat zien, weten we nog niet Eddy Becker is in ieder geval op deze formule uitgekeken. De kans is groot dat hij terugkomt in Popcorner of in een ander programma”. HILVERSUM. Bij de NCRV wordt thans nagedacht over het popprogramma dat in het nieuwe tv-seizoen Eddy Rea dy Go moet opvolgen. Woensdagavond wordt tussen 19.05 en 19.50 uur op Nederland 2 de laatste Eddy Ready Go uitgezonden. In totaal zijn er in drie seizoenen 39 uitzendingen geweest. Hoe lang staat u nu voor het Metro- pole-orkest? „Sinds 1945. Toen werd ik door Radio Herrijzend Nederland gevraagd om een orkest voor de lichte muziek te forme ren. Sindsdien ben ik er niet meer weggeweest. Dat wil niet zeggen, dat ik nooit elders gedirigeerd zou hebben. Er is zowat geen radiostation in Europa of ik heb er gewerkt. En in 1960 heb ik voor de Israëlische radio ook zo’n orkest als dit samengesteld. Helmu Qualtinger, de beroemde Oosten rijkse acteur, die in „Angst van een politicus” de hoofdrol speelt, die van de politicus Broeschl. Deze Oostenrijkse tv-film wordt door de NCRV op Neder land I uitgezonden. „Nee, dat niet. Wel naar de sfeer van het theater en de musical. Zo denk ik met groot plezier terug aan de „My fair Lady”-produktie uit de jaren ’64 en ’62. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.30 (S) Rondom twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 Modem platteland. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Meisjeskoor. 13.41 (S) Kerkorgelconcert. 14.00 De Notedop (gevar. progr.). 15.00 (S) Ziekenprogr. 16.00 Nws. 16.03 Radio journ. 16.05 (S) Aspecten: kunstrubriek. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws, 18.11 Radiojourn. Pol. Partijen. 18.20 Uitzending van de PvdA. IKOR: 18.30 Inform, over kerk en samenleving. NCRV: 19.00 Bij de tijd. 19.20 De kerk vandaag. 19.55 Kunst- en vliegwerk. 20.00 Veel gevraagde gewijde muziek. 20.30 Zelfverbranding, gedichten. 21.00 (S) Promenade Orkest. 22.20 Avondover- denking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 Met de bijbel het jaar door, lezing. 23.20 (S) Metropole Orkest. 23.55 Nws. HILVERSUM n NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 (S) Te Deum laudamus. 8.24 Evangelisch korpmentaar bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 (S) Limburgs symfonie-orkest. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw. 11.05 (S) Voor de zieken. 11.40 Poëzie- progr. met gedichten interviews. 11.55 Meded. 12.00 Zingen met Cecilia. 12.15 (S) Licht vocaal ensemble. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Middagpauzedienst. 13.10 Lichte koorzang. 13.20 (S) Licht instrumentaal ensemble. 13.45 De kinde ren van toen, documentaire. 14.05 land 1 tekent onze medewerker aan Regisseur J. Lee Thompson, Brit van geboorte, heeft jarenlang in Engeland in het filmbedrijf gewerkt vóór hij met de gevangenisfilm „Yield to the night” (met Diana Dors) in ’56 doorbrak tot een algemene bekendheid. Sindsdien is zijn ster stijgende gebleven: „Woman in a dressing gown”, „Ice cold in Alex”, „Ti ger Bay” en als kroon op zijn werk de nog altijd populaire „Guns of Navarone” (’61), waarmee hij internationale roem en populariteit verwierf. Maar daarna kwam al gauw de te rugslag. „Cape Fear” werd nog een goe de thriller, maar Lee Thompsons naam bleek niet langer meer een grote attrac tie te zijn en met „John Goldfarb, please come home” uit ’65 bereikte de gevierde regisseur een dieptepunt in zijn nu nog altijd voortkabbelende maar onopzichti ge carrière. Met de film die vanavond op uw scherm komt, probeerde Lee Thopson het op de kluchtige toer en hij enga geerde voor dit doel twee gerenommeer de komische acteurs, de vrouwelijke clown Shirley MacLaine en de exentrie- ke Peter Ustinov. Deze laatste kreeg vorst Fawz van een fictief oliestaatje in het Midden-Oosten te spelen, Shirley mocht komen opdraven om een Ameri kaanse journaliste te spelen die een reportage over de harem van deze Fawz moest schrijven en er zelf bijna in terechtkwam. En de John Goldfarb uit de titel is een blunderende Amerikaanse piloot die op geheime missie boven Rus land verdwaalt en een noodlanding in het rijk van koning Fawz maakt, waar hij onmiddellijk ingeschakeld wordt het oosterse rugbyteam te trainen teneinde dat van de Notre Dame Universiteit in de VS (waar Fawz’ zoon gestudeerd heeft) grondig in te maken. Alles bij elkaar zijn dit erg bij elkaar gezochte kluchtelementen en het resultaat is er danook naar, al blijft het altijd een genoegen naar Shirley MacLaine te kij ken. Nederland 1: Voor het kinderprogram ma om vijf uur tekent vanmiddag de NCRV met de Kijkkast. Vrolijk kinder- plezier met het olifantje Babar, de dolfijn Oum en Ponny en Sonny. Het vooravondprogramma van de NOS, tus sen zeven en acht, wordt gevuld door Van gewest tot gewest, met informatie uit de regio. Na journaal en de politieke zendtijd (CHU) staat de kijker de in 1964 door regisseur J. Lee Thompson gemaakte speelfilm „John Goldfarb, kom terug” te wachten. Resteren hierna nog drie programma’s. Achtereenvolgens Dames gaan voor, Stu dio Sport en Den Haag vandaag. Wat Dames gaan voor, betreft: vanavond aandacht voor de werkende vrouwen die in vele bedrijven veel minder verdienen dan de mannen die hetzelfde werk doen. Discriminatie van de vrouw in het ar beidsproces dus. In het programma ko men vrouwen aan het woord die zich bij een vakbond aansloten met als doel verandering in die situatie te bewerk stelligen. Nederland 2: De NCRV beleeft om zeven uur op het tweede net een muzi kale start met het populaire programma Eddy ready go. Eddy Becker presenteert zijn parade van toppers, blijvertjes en smartlappen. Na het journaal van acht uur volgt het Oostenrijkse tv-spel Angst van een politicus. Het thema van het spel is het alcoholgebruik in het verkeer en de rampzalige gevolgen die dat kan hebben. Hoofdiguur is een politicus die met en kele glaasjes op achter het stuur van zijn auto kruipt en korte tijd later bij een aanrijding betrokken raakt, waaraan hij overigens geen schuld heeft. Het feit, dat hij gedronken had wordt een steeds grotere obsessie voor de man. wat ook te maken heeft met zijn maatschappelijke positie. Voordat het IKOR om tien uur bezit neemt van he.t tweede net met de ru briek Kenmerk, heeft de NCRV nog tijd voor een Huisconcert, gepresenteerd door Theo Olof. De verzoeken van kij kers resulteerden in een programma van werken van Beethoven en Ibert. anti-materie drie nachten achter el kaar waargenomen. En nu is hij volgens mijn berekingen zó dichtbij, Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje Colargol. Zwijgen is goud: stomme film fragmenten. (K) Popeye, tekenfilm. NOS: (K) Journaal. VPRO: (K) Berichten uit de sa menleving. (K) All in the family, tv-serie. (K) Gezag in wording, twee dagen Nederlandse Politie Academie. Tristana, speelfilm van Luis Bu- nuel. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.: (K) EO-Kinderkrant. (K) Ieder in zijn eigen taal: over bijbelvertaling. NOS: (K) Journaal. E.O.(K) Vrede voor het Midden- Oosten en de wereld. Nder bekeken. (K) Main Event (Uit de serie This is the life). (K) En nu.mijn verzoek: mu ziekprogramma. Film over de kunstschilder David Shephard. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELEAC: (K) Nascholing huisart sen - les 3. (S) Studentenkoren. 18.30 Nws. 18.41 (S) Leger das Heilsmuziek. 18.54 Zojuist ver schenen: nieuwe boeken. AVRO: 19.00 (S) O: jongerenprogramma. 19.30 Tref punt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 Klass, orkest- en kamermuz. 21.30 (S) Oorlog en Vrede, hoorspelserie. 22.35 (S) Elektronische muziek. 22.55 (S) Dich ter bij de muziek. 23.20 (S) Essay: over kunst. 23.50 Radiojourn. 23.55 Nws. HILVERSUM III TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo Gelderen Shoyv. 8.00 Nws. KRO: 9.00 9.03 Discjockeyshow. 12.00 Nws. 12.03 (S) Van twaalf tot twee. 13.00 Nws. 13.02 Raden maar14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00 Nws. 15.03 (S) Disc- jockeyshow. NOS: 16.00 Nws. 16.03 De daverende dertig. 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt met Piet. 20.00 Nws. 20.02 Poster. 20.57 (NOS) Reportage Olympia’s Ronde van Nederland. 21.00 Nws. 21.02 Terug van weggeweest. 21.30 Kabaretteketet. 22.00 Nws. 22.02 De Hu go van Gelderen Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws 23.02 Tros-Sport-Tijd. 24.00 Nws. 0.02 Actualiteiten. 0.12 Jazz-Sir. 0.55 Nws. Dolf van der Linden dirigeert de mu ziek niet alleen van de normale plaats op de bok voor het orkest, maar ook, indien nodig, midden tussen de orkestle den, waar hij met kantige gebaren de soms lastige ritmen laat spelen door een bepaalde orkestsectie. De dirigent is ken nelijk zeer tevreden met zijn werk. Verlangt u nooit eens terug naar de orkestbak? „Voor blijspelen in de toneelsector zijn de centen er toch ook. En als ik zie wat er in het kader van het Holland Festival gesubsidieerd wordt.Daar zie ik toch ook wel een pleidooi in om de lichte muzikale kunst een subsidie te geven. Als je nagaat hoeveel vakman schap een regisseur en een choreograaf alleen al in zo’n produktie steken.” „Ach, wie had kunnen weten, dat het zo slecht zou gaan met „My fair Lady”, die nu nog draait. Daar was ik ook voor gevraagd. Toch wel frustrerend, overi gens: zodra het lichter wordt schijnt het bij de subsidiemensen minder gewicht in de schaal te leggen. Voor een goed opgezette musical-produktie moet de zaal avond aan avond vol zitten met zo’n 1200 man om uit de kosten te zijn. Dat mag je toch niet eisen tegenwoor dig.” En aan „Oliver”. aDt waren heerlijke ervaringen” De dirigent lacht even. „Mijn titel was de musical-director. En dat hield niet in de eerste plaats, het dirigeren in. Ik hield de audities, stelde koor en orkest samen, repeteerde, kortom, bemoeide me met alles wat maar met de muziek te maken had. Eén keer in de week ging ik kijken en de premières in de diverse steden dirigeerde ik dan inderdaad! zelf.” „Ik heb me er toen heel druk voor gemaakt, het was een hele nieuwe erva ring voor mij. Het was ook een nieuwe materie voor Nederland.” (Van onze correspondent in Parijs) PARIJS. De romancier Maurice Druon die na de jongste Kamer verkiezingen tot minister van Cul tuur werd benoemd, heeft in een interview opvattingen over zijn toekomstige taak gespuid die heel liberaal Frankrijk de haren te ber- de hebben doen rijzen. Druon, die ook nog lid van de Acadé mie Frangaise is en zich door al zijn medewerkers met Maïtre aan laat spreken, heeft zijn onverwach te benoeming gemotiveerd met de opmerking dat een tv-feuilleton dat door een van zijn historische romans geïnspireerd was zeker et telijke miljoenen kijkers had ge trokken, die hij dus als zijn kiezers wilde beschouwen. Maar nog veel zonderlinger kwam hij uit de hoek toen hij aankondigde dat toneelleiders, schrijvers of an dere kunstenaars weinig begrip van hem zullen mogen verwachten wanneer zij zich wilden aanmelden bij zijn ministerie terwijl ze in de ene hand een centenbakje en in de andere hand een molotovcocktail zouden houden. Men mocht, zo vond hij. van de staat niet verlangen dat ze cultuurdra gers subsidiëren die de bestaande orde direct bedreigen. Naar aanleiding van die uitspraak heeft Le Monde zich al afgevraagd wat Druons wereldberoemde voor- ganger André Malraux over die proclamatie van zijn opvolger mocht denken als schrijver van de Condition Humaine, een intussen klassiek geworden boek dat nie mand echter ooit bij de uitgespro ken gezagsgetrouwe literatuur in had kunnen delen. „Het bestaat nu uit 44 man. Ach man koper, vijf saxen, een volledig strijkor kest en ritmesectie; we kunnen ook heel wat hout leveren, twee fluiten, hobo, de klarinetten, twee basklarinetten. Natuur lijk wel door dubbels. Het zijn allemaal mensen die hun vak door en door ver staan. Een vak dat net zo moeilijk is als dat van de collega’s in de symfonische orkesten. Die hebben nog wel eens moei lijkheden als ze bij ons meedoen. Met de hand geschreven muziek, de stijl, dat valt hen dan allemaal niet mee.” 3 ->zoa-a 1 TELEVISIE Bij de film van vanavond op Neder- 53-3 Schoolradio. 14.25 (S) Klass, kamermuz. 15.15 De bijbel maakt nieuwsgierig. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6. 16.32 (S) Hier en ©PIB JEMMWJ FRIT ZEGGEN WATJE WIL, MAAK HJ IS VOOR NIETS EN NIEMAND BANG X te zien moet zijn. Ik zal voor de grap eens zelf kijken." Hij stapte op het instrument af en keek er door. Maar toen ver dween zijn zekerheid. „N-niets...” prevelde hij onthutst. „H-helemaal niets. Zou ik een fout gemaakt hebben?” „Merkwaardig... Ik zie zwart. Hebt u soms het dopje op de lens zitten?" „Niets dopje!” riep professor Zonne klaar geprikkeld. „Natuurlijk zie je zwart. Geen wonder. Dit is een anti-maaterie-kijker, waardoor je des nachts een witte hemel ziet en overdag een zwarte.” bij de politie. Ik vraag me af, waar die verhalen vandaan komen over een ster die met ons gaat botsen.” Hij stapte naar de deur toe, zon der verder nog op de geleerde te letten. Die keek hem toornig na. „Leken-praat..." mompelde hij. „Natuurlijk is er iets. Ik heb de IKBENBL^DATNBMANDN7...MXrENWJ>C>NS c==^ MET HEM MEE WILDE, ZOVEEL MOBElslIK KOE<ET EER.LJK GEZEGD. ZOLANGJ HOUDEN. W ZIN SLECHTS DE PLANETERG GEEN LOGÉS. 7-— D/RECT GEVAAR. ZJIN..J-- RADIO "W3S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17