Optreden in uitverkochte Doelen meer Documentaire Rusteloze aarde VPRO trekt meer kijkers Blood, Sweat en Tears in Amsterdam Nieuw bloed, meer stampwerk Gilbert O'Sullivan dan overtuigend w H TV VANAVOND TV MAANDAG TV DINSDAG RADIO DINSDAG Polle, en il A- - w komeet left- Massaliteit VaWRGEN VROEG GAAN WE MET P6 en n k Image en de AMSTERDAM Zaterdagnacht, Concertgebouw. Een praktisch gevulde za.al en zowel vóór als na de pauze op het podium Blood, Sweat Tears, een oude groep met een nieuwe sound. Nieuwe mensen ook, waarvan zan ger Jerry Fisher tegenviel, maar de andere acht onder aanvoering van gro'te man Lou Marini jr bijna twee uur lang voortreffelijke muziek maakten. 'WAT EEN SNERTWEER/?? T-.T-''"'T-; - KOM MEE, WE ZOE- ken desneeuwop!, „Morgen is te laat” Karakter OF ZWEMMEN, AC5 HEF POOIT' Ie ZJM -X MAANDAG 14 MEI 1973 WINTERVAKAN-, TIE! HOERA! - 1 V^0ol/~Z- SNEE0W8ALLEN/^B| AVOND AD GOOIEN! r RADIO TELEVISIE CEES STRAUS GILBERT O’SULLIVAN het te 21.10 18.45 19.05 19.30 CHARLES BOOST. 19.45 FERRY TROMP LQU MARINI JR i er I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I 52. Panda zag dat Joris alle weg geworpen bezittingen van de heer Zoetekauw on een vrachtauto laad- Sinds de laatste 'zomer heeft O’Sulli van zich als bekend een nieuwe image aangemeten. Het kort geknipte „bloem- Blood, Sweat Tears moet het ook anno 1973 echter niet van solo-pres- taties hebben. Het is de massaliteit, de overdonderende stootkracht van negen musici tegelijk, die B, S T groot heeft gemaakt. Dat zal gezien het concert van dit weekeinde, ook voorlopig nog wel zo blijven. 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 22.55 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.50 22.55 23.00 Nederland I 10.45-12.00 20.00 20.20 21.15 21.55 22.55 23.00 18.45 18.55 19.05 21.20 22.10 22.50 22.55 23.00 l m. lm 1 Dk. ki 870. chtstec en oti ;o-Spon l. 32051! 19.30 20.00 20.21 20.25 en.. Jj met toi 1. Anna Maria Pierangeli speelt in de film „Morgen is te laat" de rol van het jonge meisje Mirella. ,.r- aanwenden om er bovenuit te kunnen komen. Dat lukte meestal wel met de piano helaas niet maar het leidde ertoe dat de show een af en toe schreeuwerige indruk achterliet die ten koste moest gaan van de sfeer. O’Sulli van hoeft het niet van intimiteit te hebben, maar zijn aparte en daardoor typerende stemgeluid moet ruimte heb ben om te kunnen worden gewaardeerd. Een goed orkest de formatie van zaterdagnacht had daar alle capaciteiten voor mag die, ruimte aanvullen, maar zeker niet in een soort onderlinge wed ijver trachten weg te spelen. pijnlijke wijze dat de stem van zanger Jerry Fisher te weinig inhoud en kwali teit heeft om aan het Uitgeslepen instru mentale werk van Blood, Sweat Tears iets van waarde toe te voegen. Fisher was jammer genoeg op zijn best onhoor baar en op zijn slechtst schel en hinder lijk. Veel beter was de Zweed George Wa- denius die tot verrassing van iedereen met zijn stem en solo-gitaar een uitste kende, lang volgehouden soort Thijs van Leer-Hocus Pocus-imitatie deed, al zal Wadenius zelf zich niet bewust zijn geweest van het imitatie-effect. Bij de hoofdfilm van hedenavond te kent onze filmmedwerker het volgende aan: In de cyclus Vittoria de Sica (acteur en regisseur) komt vanavond om 21.10 uur op Nederland 2 de speelfilm „Morgen is het te laat” (Domani troppo tardi”), waarin de hoofdpersoon van dit pro- Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. ARO: (KV) AVRO’s Toppop. (K) Stripkwis voor de jeugd. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Cannon - Keten des doods. Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. TELE AC: (K) Engels - les 27. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) De familie Ashton. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Rusteloze aarde, doe. film. Speelfilm: Morgen is laat. (K) Tele-Zet. NOS: (K) Journaal. TELE AC: Recht op de burger af - les 6. HILVERSUM. Sinds de VPRO-te- levisie op de donderdagavond niet meer behoeft te concurreren met de TROS, is de kijkdichtheid van het VPRO-pro- gramma driemaal zo hoog geworden. De concurrentie van de TROS was zo groot, dat de kijkdichtheidscijfers voor de VPRO tot een dieptepunt daalden. Sindsdien is - na de ontkoppeling - de belangstelling sterk toegenomen, zonder dat de VPRO haar programma’s meer dan voordien op de smaak van het grote publiek heeft afgestemd. „Het tegendeel is wellicht eerder het geval. Gezichtbepalénde programma’s als de Namens-serie, het „Gat van Neder land”, Berichten uit de samenleving en de Barend Servet-Show hebben de uit zendingen in deze periode zeer duidelijk en misschien wel intensiever dan daar voor, een VPRO-etiket opgedrukt”, aldus stelt het jaarverslag van de VPRO over 1972. algemeen boeiende solo’s met als hoogte punt die van trompettist Lew Soloff, die zo gedreven bezig was dat hij van zijn eigen collega’s een applaus kreeg. Hét nummer van dit concert was voor mij de Blood, Sweat Tears-interpreta- tie van Randy Newmans prachtige song „Sail Away”. Ik vond het daarom zo goed, omdat vele groepen en artiesten zich al op de zeer persoonlijke composi ties van Newman hebben stukgebeten. B, S&T had terecht begrepen dat je niet moet proberen Newman te imiteren en had daarom een geheel eigen weg ge zocht die erg goed uitpakte. De negenmans formatie speelde gedu rende het gehele optreden maar drie oude successen: „God bless the child” „You’ve made me so very happy” en „When I die”. Met name tijdens „You’ve made me so very happy’ ’bleek op soms had meer aandacht voor recher cheur Snappers die hij in de verte on de sterrenwacht kon zien. Een belangrijk deel daarvan Was za terdagnacht’niëF aah dé zanger zelf te wijten, mdar -veelalaan het gebrek aan het juiste evenwicht tüsseh solist en orkest De' héle shöw doordeed het begeleidingserkést pogingen om Gilbert O’Sullivan ?te- overstemmen, zodat hij De Barend Servet-Shows behoorden tot de meest geruchtmakende TV-pro- gramma’s. „Het is niet onwaarschijnlijk, dat de door deze programma’s beïnvloe de aantasting van normen en conventies een belangrijke versnelling heeft gekre gen”, zo zegt het jaarverslag. De VPRO is ervan overtuigd, dat de effecten van deze programma’s hun uitwerking zullen hebben op de ontwikkeling van zowel het televisiemaken als ook op aspecten van het algemene mentaliteitspatroon. •or goej van L hondji us naar •il JJ. i k wegj,, and. Be :ht .Wil H. Ut 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal. 18.21 Documentaire over de N.A.V.O. (2) 18.40 (S) Operettemuziek (gr.) 19.30 Vanavond: muziek, vrolijkheid 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord 7.07 (S) Badinerie 7.30 Nieuws. 7.41 Echo 7.50 (S) Badinerie 8.24 Over weging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Moeders wil is wet 10.00 Schoolradio 10.10 (S) Aubade: klassieke muziek 11.00 De Zonnebloem 11.30 Bejaardenprogramma 11.55 Mede delingen 12.00 (S) Van twaalf tot twee 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Nieuws 12.41-12.50 Echo en 13.00-13.05 Raden maar... 14.00 Schoolra dio 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag 17.00 Overheidsvoorlichting: St. Eustatius 17.10 Voor de kinderen 17.30 Nieuws 17.32 Echo. NOS: 17.55 Rechtstreekse reporta ge lancering van eerste drie astronauten (Operatie Skylab) KRO: 18.10 Grammo- foonmuziek 18.19 Uitzending van de A.R. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo 18.50 Grammo- foonmuziek. 19.00 Zin in muziek NOS: 19.50 Den Haag vandaag KRO: 20.00 Nieuws 20.05 (S) Scènes uit Goethes Faust 21.40 Hallo...storing...Rampjaar, klankbeeld. 22.50 Overweging. 23.00 Pop muziek 23.55-24.00 Nieuws Nieuw bloed dus in Blood, Sweat Tears. Het verschil is duidelijk hoöfbaar madr daarom nog niet gemakkelijk uit té léggen- De rhuziek van de oude for matie was' meer „mellow”- meer symfo nisch, terwijl deze groep met behoud van de voor B, S&T zo karakteristieke jazziuvloeden meer stampwerk levert. Zoals gezegd onder leiding van Lou Marini,' 'een uiterst getalenteerd musicus met een duidelijke jazzachtergrond die niet alleen via het opsteken van vingers en het zwaaien met de handen van negen musici een perfect draaiend ge heel- maakte maar daartussenin ook nog tijd had voor prachtig saxofoon-, dwars fluit- en klarinetgeblaas. Met uitzondering van bassist Jim Fiel der die voor de pauze nogal wat moei lijkheden met zijn instrument had, kwam iedereen aan de beurt v.oor in het gramma slechts een kleine, zij het niet onbelangrijke rol speelt. Opnieuw dus De Sica niet als filmer maar als acteur en in dit geval berust zijn aandeel gelukkig niet op een vlotte en populaire manier van spelen, zoals later wel het geval zou zijn, maar op serieus vakmanschap. Vittorio de Sica speelt professor Landi, een leraar op een gemengde school, die begrip heeft voor de moeilijkheden van de opgroeiende jeugd. Zijn inbreng wordt belangrijk als de klas tijdens een vakantiereisje door noodweer overvallen wordt en twee leerlingen, Mirella (Anna Maria Pieran geli) en Franco (Gino Leurini) de nacht samen moeten doorbrengen in een boe- reschuur. Voor de orthodoxe directrice (Gabriel le Dorziat) betekent dit onschuldige voorval dat het meisje onteerd is en door haar vader van school moet wor den gehaald- In haar koorts ziet het meisje, ziek geworden door de koude overnachting, de toekomst donker in en loopt het water in, waaruit ze uiteraard op het laatste ogenblik gered wordt. Deze eerste poging om de problemen van de jeugd in verband met de sexuali- teit aan de orde te stellen, is misschien voor hedendaagse opvattingen uiterst naïef, maar destijds was „Morgen is te laat” een gedurfde film, die door de keuring op 18 jaar en ouder getaxeerd werd. De ernst en poëtische manier waarop Leonide Moguy het onderwerp behandelde, zal waarschijnlijk ook nu de film nog tot een boeiend kijkspel maken en in ieder geval zal het vertoonde als tijdsbeeld nog onverminderd zijn waarde behouden hebben. ROTTERDAM. Nog geen vol uur duurde zaterdagnacht in de Rotterdamse Doelen hét optreden van Gilbert O’Sulli- van, maar dat bleek lang genoeg' te éijn om voldoende overtuigd te kunnen ra-. leen van hét muzikale vakmanschap van deze Britse zanger-pianist. In één ijltem po draaide Gilbert O’Sullivan er een elpee Vol veelal zeer populaire werkjes uit die hem een belangstelling (de Doe len waren lang voor het optreden al uitverkocht) en bewondering opleverde, die zijn epigoan David Cassidy niet zou den misstaan. Welk nummer'ook wérd'ingezet, het bracht hem steeds weer een nieuw, warm applaus, da^ hiitemdeliijk resulteer de in een, zij het zachtzinnige bestor ming van het podiwa} pp, het einde van het concert. en 14.00-14.50 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. VARA: (K) Kijk es an tussen zeven en acht. 19.10 De Stratemakeropzeeshow. Het geheim van de blauwe sprinkhaan, tv-serie (2). Zelf uw kind zwemmen leren (herh.). NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Ironside: Dubbel druk. (K) 2 voor 12, quiz. Een klein uur: U. 22.45 Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELE AC: Kijk op kans - les 3. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV(K) De geheime schatten van de Rode Zee, tv-serie. (K) Zo vader, zo zoon. NOS: (K) Journaal. NCRV(K) Laten we wel zijn. (K) Goeie ouwe koffergrammo- foon. (K) Adam Smith. Hier en Nu. (K) Dagsluiting. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Hier en Nu: Onrust onder Gereformeerden. HILVERSUM 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radiojour naal 8.50 Morgenwijding 9.00 (S) Klas sieke muziek (gr.) 10.00 (S) Voor de kleu ters. 10.10 (ged. S) Arbeidsvitaminen (gr.) 11.30 (S) Rondom twaalf met De Groenteman; Paris vous parle en om 11.55 Beursberichten. Overheidsvoorlich ting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht - ver- keersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. 13.21 (S) Pianorecital. E.O.: 14.00 Het woord der waarheid. 14.15.(S) Over en weer - radiomagazine 15.05 (S) Licht en uitzicht: gevarieerd programma 16.00 Nieuws 16.03 Klankbord actuali teiten 16.10 (S) Voor de kinderen. 16.30 (S) Jeugdtoer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel Nederland 1. Van de AVRO geen nieuws vanavond. Alles wat deze om roep op het scherm brengt, kennen de kijkers al. De muzikale Toppop van hitvisser Ad Visser opent om zeven uur de rij programma’s. De Stripkwis, om half acht is aan de derde aflevering toe. De stripfiguur die ditmaal in de schijn werper wordt gezet, is Walt Disney’s creatie Donald Duck. Vier kinderen tus sen tien en veertien jaar krijgen de kans aan te tonen, dat zij heel veel over deze eend weten. Na het journaal Peyton Place. „Keten des doods” is de titel van de aflevering uit de serie Cannon die om tien over negen te zien is. Daarna de actualiteiten van Televizier Magazine. Nederland 2. Een aflevering uit de Britse serie De familie Ashton betekent om zeven uur de opening van het KRO- programma op het tweede net. Dit keer de problemen van Sheila. Een boeiende uitzending belooft de documentaire Rusteloze aarde, na het journaal van acht uur te worden. De kijker krijgt in dit programma een glo bale indruk van de geschiedenis van de aarde via een soort wandeling door 4600 miljoen jaar tijd. De theorie die hierin voor het ontstaan van de aarde wordt aangevoerd is grotendeels nieuw en ge baseerd op de jongste wetenschappelijke kennis. Om tien over negen de film „Morgen is te laat”. Begeleid door een 20-mans-formatie van hoofdzakelijk strijkers, blazers en percussie, alsmede enkele gitaristen, wist Gilbert O’Sullivan vorm te geven aan zijn muzikale ideeën, waarin vaak dui delijk de invloed van de Beatles te onderkennen is. Zijn liedjes kunnen deels opwekkend, deels wat triest en nostalgisch zijn, maar ze weerspiegelen geheel het wat nerveuze, spingerige en toch ook introverte karakter van deze Engelsman. Hoewel hij licht de indruk wekt van „het maken van de show”, uiterlijk alles goed onder controle houdend, breekt er van tijd tot tijd een forse brok emotio naliteit door die zich manifesteert in een werkje dis Nóthifig Rhymed of.Bye-byé: Zo gauWer rtumnièrs kbmeri" Waar reac tie van het publiek gewenst wordt in de vorm van meeklappen, kan de zanger snel vervallen in een weliswaar vakkun dige, maar verier gemakkelijke manier potkapsel”, dp veel. te ruime pet en dé van entertainment. ho'bbezakkerige broek, kortom het crisis- x Eenbelangrijk deel dharvah Was_za- uitérlijk, hébben plaatsgemaakt voor de military look. Öm iedereen duidelijk te maken dat er maar één Gilbert O’Sulli- van bestaat, prijkt er een grote hóófd letter G op zijn b'örst' en om alle moge lijke vragen daaromtrent te voorkomen, -i-- --- j legt de zanger ook nog uit wat die letter met alle-.middelen zijn. volume moest betekent. i -■ „Geplakt met papierlijm, stelde hij vast. „Etalage-karton van tweede kwaliteit. Dus dit is de anti-materie Hiet nieuwe image blijkt echter vol doende te worden geaccepteerd om er niet vanaf te stappen. O’Sullivan heeft niet langer de stijl van een bepaalde, achter ons liggende tijd nodig om waar te maken dat het hem alleen om de muziek gaat. En dat is toch het voor naamste doel waar Gilbert O’Sullivan naar streeft. Dat hij zijn muzikaliteit op een hoog niveau weet waar te maken, is overduidelijk gebleken. z k- kXlUUUll! ©PIB COPfKMGEN MAAR ALLICHT1- DATIS-E. OOK! -ZE WONEN CNDER- GRONDS! „Ik moet mij reppen’’, prevelde hij ongerust. „Want ik heb het gevoel dat de ondergang van de aarde een weinig uitgesteld gaat worden”. Dat was .een heel goed gevoel want op datzelfde moment trok de politieman een zwart-geverfde kar tonnen ster van de lens van de sterrekijker. die teg’en ons op ging botsen. Elke nacht werd hier een iets grotere ster opgeplakt, vermoed ik. Hmmm een sterk staaltje van vervalsing. En ieder spoor van de dader ont breekt. En hij keek naar de vrachtauto die door Joris van de vuilnisbelt werd weggereden. WAARISHJI? HC1MOETNO6 IN DE BULKT de en daarna haastig achter het stuur kroop. „Wat wil hij toch?” vroeg Panda zich af. „Waarom doet hij al die moeite, terwijl hij toch weet dat de aarde straks vergaat?” En omdat hij daar meer over wilde weten, sprong hij in de laadbak. Joris merkte daar niets van; die

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9