Het leven van Noël Coward PANDA ilvec eek in ft 4 neEi ikuveet iets veel TV ZATERDAG RADIO ZATERDAG TV VANAVOND TV VRIJDAG Pell© 7 en Pingo Poll©, 3 fib o; 17 V R IJ D A G 18 MEI 1 9 7 i Leven met Leonardo Dames in beeld Herinnering aan groot man en de komeet In de prijzen Het feesteijk leven AHA< ZEEROB IS WAK- X KEK GEWORDEN,,, Kleutertje kijk -^BETERS! IN DE COUP&JA/AS HETTE BE' 7 NAUWDUDOORAEDiey (i fes® k ROOK';< F. M. BUYSMAN CHARLES BOOST 10.00 en Nederland I Goedbloed”ver- .Dit is Daarna kan het vierde en voorlaatste deel van de serie Het leven van Leonar do da Vinei, over de grote Italiaanse kunstnar en wetenschapsman. Omstreeks half elf volgt nog slechts deel 6 van de rubriek Op uw gezond- de oude en jonge rotten, die wel konden, groepten er broe derlijk samen, dansten op de muziek van Keessie en zijn Pressure-group en deden net of nieuws hen onverschillig liet. Een houding, die ze gisteren met kleine slaapoogjes al weer ijlings hebben laten varen. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Licht instrumen taal trio. 23.10 De jaren vijftig. 23.55- 24.00 Nieuws. i 21.10 22.00 22.50 23.00 23.05 23.35 19.10 19.30 20.00 20.21 21.20 22.25 22.50 22.55 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 10.30 11.00 16.00 16.02 18.45 18.55 19.05 19.30 19.45 20.00 20.21 21.35 22.00 22.25 22.50 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.50 22.40 (K) Flipper. Zorro. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Op losse groeven. (K) Leonardo da Vinei (4). (K) Op uw gezondheid. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Recht op de burger af - les 8. werd", acteur Nederland 1. De TROS begint met Calimero, Flipper en Zorro. Na het journaal worden alle registers opengetrokken voor het vaderlandse lied: „Op losse groeven”, waarin Chiel Montagne een, groot gezelschap artiesten voor het voetlicht haalt. naast genoeg gevoel voor het vak om bemoedigende woorden te spreken en vanuit hun routine de nodige ruggesteuntjes te geven. Toch blijft het een karwei om je in zo’n heel kleine studio lekker op je gemak te voelen. De spanning is er om te snijden, zodra de dames het teken krijgen om te beginnen. Eerst wat aankondigingen buiten beeld, daarna in beeld. Natuurlijk zijn daaraan repetities voorafgegaan, maar tja, dat weet zo’n meisje ook wel, dan kijkt geen mens. Door gaans zijn de omroepsters uitverkoren na een zogenaamde screen-test. Dan komen ze met een tiental andere gegadigden opdraven om mooie volzinnen voor te dragen en een ont spannen indruk te maken. Voornaamste vereiste is natuurlijk dat ze „een mooi plaatje maken”. De echte routine verwerven ze door het vele doen. uitgesteld was. Het lag niet zo veilig op de vuilnisbelt, nietwaar? Aller hande lieden hadden ermee vandoor kunnen gaan." „Inderdaad!” riep Panda boos. „Jij was...” Maar de snoep-fabrikant luisterde niet naar hem- Hij opende een geld koffertje en haalde er enkele bank biljetten uit. Nederland I TELEAC: (K) Nascholing huisart sen - les 4 (herh.). (K) Engels - les 27. (K) Hoe word ik de computer de baas? - les 35 (herh.). NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Kinderprogramma. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV (K) De schatten van de Rode Zee. (K) Sport. (K) Waar of niet waar. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Zeskamp-Sport Fina le. Farce Majeure. Je kunt het geloven of niet. (K) Ander nieuws. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) MIK. NOS: (K) Journaal. RKO: (K) Herinnering aan Noël Coward. Brandpunt. (K) Ierse korte verhalen. NOS: Uit de Kunst. Openbaar Kunstbezit. Eigentijds: Theater Scarabee. (K) Journaal. Onze medewerker tekent bij de film van vanavond aan: „This is Noel Co ward” is de veelzeggende titel van een film van Charles Castle over een unieke toneel- en filmman die de KRO vana vond om 20.20 uitzendt. Coward stierf op 26 maart van dit jaar op 72-jarige leeftijd en hoewel het uiteraard wat stil was geworden de laatste tijd rond deze bijzonder vitale en veelzijdige kunste naar, zal de samensteller van de 50 minuten durende filmbiografie geen moeite hebben gehad de hem beschikba re tijd te vullen. Noel Coward die al jong een toneel carrière begon, is later op alle terreinen van de theaterwereld succesvol bezig geweest. Hij schreef toneelstukken, ca baretteksten, musicals (waarvoor hij ook de muziek maakte), componeerde wellui dende schlagers en bemoeide zich met film. De filmbemoeienissen strekten zich uit van het spelen in films tot het schrijven van scenario’s en het regisseren van eigen werk of de produktieleiding er van verzorgen. Zijn eerste belangrijke filmrol was in „The scoundrel” die Ben Hecht en Char les MacArthur in 1935 maakten, direct na hun sensationeel regiedebuut (bei den waren in eerste instantie scenario schrijvers) met „Crime without passion”. Van z’n toneelstukken werden o.a. „Caval protesterend maar weer werd er niet naar hem geluisterd. „Ja, ja”, sprak de ondernemer, „jij krijgt je salaris. Rustig maar. En je getuigschrift zal ik je nasturen, zo dra ik m'n onthechte gouden vulpen heb gevonden.” „Dan scheiden hier onze wegen,” zei Joris, terwijl hij opgewekt weg stapte. „Ge ziet maar weer, baaske: wanneer men goed oppast en aan geworpen glimlach, dat stralende blije hoeft niet. Zeg gewoon zakelijk waar het op staat. Als een volwassene tegen vol wassenen. Dat was altijd de kracht van Tanja Koen, die bij de NCRV een soort school van omroepsters in het leven heeft geroepen, die stuk voor stuk persoonlij kheidj es werden. Die kwamen pas na maanden opleiding voor het scherm. Nooit nadrukkelijk, maar opvallend genoeg, omdat ze ons zo voor treffelijk informeerden. l HET FEESTGEDRUIS was deze week duidelijk waarneem- baar in Hilversum. Het viel te beluisteren in de „Brandpunt”- villa, waar men zich verheugde over de eerste prijs, behaald op het actualiteitenfestival in Cannes, en in de „Achter het [nieuws”-barak, omdat de VARA hoge ogen had gegooid met I „Het praathuis”, een stukje gefilmde reportage, dat een eer- volle vermelding verwierf. De live-uitzending, die „Brand punt” de eerste prijs opleverde staat in Hilversum beter be- kend als de uitzending over en met de Werkende Jongeren, i Indertijd heeft die een kijkdichtheid gehad van 6,3, hetgeen neerkomt op nog geen zes en een half honderdduizend kijkers. Erg weinig, maar geen wonder, want ertegenover stond de AVRO met „Peyton Place”. Toch was het daags na die uit- f zending of heel Nederland had gekeken. De kranten stonden er bol van. Het regende ingezonden stukken, die er schande .van spraken. Wat er dan wel schandalig in was? I De werkende jongeren hadden de politici, met wie ze wer den geconfronteerd, nauwelijks de kans gegeven om te spre- I ken. Met gescandeerde leuzen, geroep, kreten, scheldwoorden hadden ze de orde zo verstoord, dat de uitzending meer het karakter kreeg van een protestdemonstratie. In Cannes nu bleek men zich hogelijk te verbazen over het feit, dat ze toch in haar geheel was gerealiseerd. Zoiets is overal ter wereld onbestaanbaar. Tijdens de vertoning raakte het publiek in Cannes, dat voor het merendeel uit fervente televisiemakers uit vele landen bestond, zo in de ban van het gebeuren, dat het zelfs de liedjes begon mee te zingen op de tekst van de Engelse ondertitels. En de jury bekroonde de live-reportage met de eerste prijs in haar categorie, al was het een uitzen ding in zwart-wit en al stonden er fascinerende werkstukken tegenover. Een Engelse reportage bijvoorbeeld van het regeringsjubi leum van koningin Elisabeth, gemaakt met acht en veertig kleurencamera’s. Egn Japanse over de gevolgen van lucht verontreiniging, een Zweedse over Vietnam. En ook het VARA-w$rkstuk oogstte lof, omdat het zo’n fraai brokje vaderlandse folklore weggaf: pratende mannekes in een huisje aan een dijk. De Nederlandse inzendingen doen het toch maar goed. Sleepte niet „AVRO’s Televizier” verleden jaar een prijs weg in Cannes met de inzending over Staphorst? REDEN DUS TE OVER om de bloemetjes buiten te zetten. Dat is woensdagavond gebeurd in Loenen aan de Vecht, waar de medewerkers aan de actualiteitenrubrieken tezamen kwa men om het glas te heffen. Er waren ook tv-journalisten bij uitgenodigd. Men kon er in een „speakers-corner” vrijelijk het woord voeren. Alles wat een beetje in Hilversum de toon aangeeft als het op nieuwsjagerij aankomt, kon je er aan treffen. Er ontbraken ook een aantal goede bekenden. Wibo bijvoorbeeld, die het feest niet meer in zijn agenda kon passen. Dick Houwaart, eertijds verbonden aan „Hier en Nu”. Maar SOMS GAAT ROUTINE moordend werken. Mary Schuur man bijvoorbeeld werd op den duur zo geroutineerd, dat ze de kijkers toesprak of ze de juffrouw was van een kleuter klas. Speciaal haar bedreigde dat gevaar, omdat ze de spits af beet bij de TROS en een tikje het heldendom verpersoon lijkte van die maar steeds door de kranten aangevallen om roep, die het door dik en dun volhield. Haar verdwijnen van het scherm vond ik geen ramp, al zullen er mensen zijn, die deze persoonlijke opvatting niet kunnen delen. Eerlijk gezegd begin ik hetzelfde gevoel langzamerhand ook te krijgen bij NOS-omroepster Ria Dalmeier. Speciaal bij het aankondigen van voetbalwedstrijden trekt ze een gezicht alsof ze die hoogstpersoonlijk in een laatje voor alle mannen opzij heeft gelegd. Zo van: „Hier hebben jullie een reep chocolade en nou maar fijn spelen. Moeder weet wel wat jullie toekomt”. Is er nou niemand, vraag ik mij dan af, die dat durft zeggen. Die Ria even apart neemt en haar vertelt, dat de kijkdoos al lang geen toverdoos meer is en we recht hebben op onze voetbalwedstrijd, omdat die al weken van tevoren is aange- kondigd. Dat meelevende, dat zich helemaal invoelen van zo’n omroepster compleet met alle fondant van de ons toe- 18.45 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. 19.05 TROS: (K) Calimero. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos, 7.40-8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Minimagazine voor jonge luis teraars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Plaatvae- ,ria. 11.30 (S) Tips voor vakantiegangers. 11.55 Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorlichting over sociale ver zekeringen. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Tros-Country. 13.30 (S) WV amuse- mentsshow. 15.00 (S) Luister uitén thuis...: verzoekplatenprogramma. 17.00 De tunnel der duisternis, hoorspelserie (I). 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Café-chantant. 18.30 Nieuws. 18.45 (S) Terug van weggeweest. 19.00 (S) Concert a la carte 20.00 Nieuws. 20.05 Pianisten van thans en toen. 20.30 (S) Goed beke ken. 20.55 (S) Zaterdagavondconcert. (gr.) EO: 22.30 (S) Weeksluiting. 22.50 Klank bord: actualiteiten. 23.05 (S) Klassieke muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Popstati- on. 9.00 Nieuws. 9.03 (S) Pers Vers. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.00 Nieuws. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.03 (S) Pop Station. 15.00 Nieuws. 15.03 Poptater. 16.00 Nieuws. 16.03 Sportshow. NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02 After Show. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02 After eight. 22.00 Nieuws. 22.02 Happy Sound: gospelsongs. 22.30 Jazztime. 23.00 Nieuws. 23.02 Late Date. 0.55-1.00 Nieuws. EN NU WE HET TOCH over voortreffelijk informeren heb ben: kijkt u ook naar „Leonardo da Vinei”? Drie delen zijn al door de TROS uitgezonden en ik moet zeggen, dat ik het een aparte belevenis vind. Aan de verteller, die steeds, in fraai gesneden pakken anno 1972, het beeld inwandelt, raak je snel gewend. Goed, hij verstoort de illusie, maar er staat tegenover dat de man heel sterk de betrekkelijkheid doet overkomen van *s mensen bestaan. Misschien versterkt hij juist de geniale inslag van Da Vinei en draagt zijn verschijnen er zorg voor, dat er geen overdrijving en heldenverering ont staat, omdat de dingen geen dramatische allure krijgen. In tussen leer je heel wat van het leven uit die na-middeleeuwse dagen en kun je je verbazen over de vindingrijkheid, die Leonardo in zijn kunst en vooral in zijn kunstgewrochtsels ten toon spreidde. De machinerieën van Leonardo zijn op zienbarend gereconstrueerd. Iedereen, die schrikt als hij het woord cultuur of kunst in de mond hoort nemen, zou eigenlijk die angst moeten overwinnen om vast te stellen, dat je met cultuur en kunst gewoon leven bedoelt, leven zoals u en ik waarnemen in onze omgeving van vandaag. Herinnert u zich nog Pierre Janssen? Die deed precies zo. Die maakte het buitengewone mooi en leerde je zien wat je anders placht voorbij te lopen. In zekere zin doet de docu mentaire over Leonardo hetzelfde, zij het dat er tonnen tegen aan zijn gegooid. Al dat geld loont. De TROS heeft er een goeie koop mee gedaan. Wie de TROS verwijt, dat ze nooit aan kunst aandacht schenkt, krijgt nu de kous op zijn kop en wie vertelt dat de TROS zich van cultuur niks aantrekt, wordt mooi voor leugenaar gezet. Er valt heel wat te zien. Er blijkt heel wat om je over te verbazen. Helaas liggen zulke programma’s niet voor het opscheppen. Eerlijkheidshalve dient gesteld dat de zendtijd van de an dere omroepen ook met kunst en cultuur wordt gevuld en hoe! De bewerkingen bijvoorbeeld van Elsschot, van Couperus, van Anne de Vries, die horen er ook bij. Dat zijn Nederlandse prestaties en die mogen er zijn. Zou zich ooit nog eens een omroep aan een man als Rembrandt wagen, leent die zich ook niet voor een serie-documentaire? En als dat te kostbaar wordt: hebben we niets, dat op de fantasie werkt, uit de negentiende en twintigste eeuw? Goed. „Citroentje met suiker” gaat weer een seizoen door, mèt Adèle. Maar dat is amuse ment. Al wordt daar flink voor betaald. 56. Zodra de heer Zoetekauw hoorde dat de wereld niet zou ver gaan. spoedde hij zich naar zijn sterrenwacht. „Wat een opluchting!” riep hij, uit zijn auto stappend. „Ik hoef me niet meer te onthechten en ik kan lek kere drups blijven maken en mooi geld verdienen!” „Ah geld,” herhaalde Joris. „Toevallig, dat u het daarover hebt. Hier is uw aeld nameliik. Ik heb heid, waarin de arts Haneveld over ac tuele medische problemen geeft. Nederland 2. De KRO brengt om ze ven uur „Mik”. Behalve Gait Jan Kruut- moes, Drika en Boer Voorthuizen doen er nog veel meer artiesten aan het programma mee, zoals het Cocktail Trio, Ronnie Tober, de Boertjes van Buuten en het Chinese zangeresje Wei Wei Wong. De eerste vijftig minuten na het jour naal gaan op aan een biografische film over de in maart overleden filmster, toneel- en tekstschrijver Sir Noël Co ward. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd pro gramma, 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag; 9.35 Waterstanden en om 10.05 Voor nu en later, gesprek. 10.30 (S) Zaterdag infor matie. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin jonge renprogramma. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Aktualiteit of herhaling. 15.20 Nieuws over het Skylab project. 15.30 Internat. Spectrum: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Amateuristische muziekbeoefening. 17.15 Morele herbewapening in Zuid-Amerika - II, VARA: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Poli tieke Partijen: 18.20 Uitzending van D’66. VARA: 18.30 (S) Varié-bis. 19.05 (S) Internationale volksliederen. 19.25 De Scala 1925-1950: klassieke operamuziek (gr.). 20.00 (S) Amusementsmuziek. 20.45 (S) Waaldrecht. Taxi, meneer?, hoorspel. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00 (S) Akkoord. hebben gewerkt, zoals Richard Burton, Davis Niven en Joan Suther land. Ook worden fragmenten int zijn toneelstukken en films getoond. NEE, WE ZULLEN het niet over Jetta van Leeuwen hebben, de omroepster van de VARA, die niet meer op het scherm komt. Tenslotte berusten zulke ontslagen op twee tegenge stelde opvattingen: de VARA vindt dat Jetta beter niet meer kan omroepen en Jetta zelf vindt van wel. Uit de grote teleurstelling komt dan het verzet voort en daarna de con fidenties en vervolgens ligt de zaak op het vlak van het prestige. Nouy, dan kan je Jetta wel afschrijven. Op bijna identieke wijze is de NCRV-omroepster van het scherm vervaagd, wier voornaam ik me nu al niet meer herinner, maar die we mevrouw De Nijs kunnen noemen. Merkwaardige omstandigheid: twee van vroeger dagen be kende gezichten kijken ons weer aan. Els Buytendijk bij de NCRV en Elisabeth Mooy bij de AVRO. Het zal u voorts zijn opgevallen, dat de NOS zich van een nieuwe aankondigster heeft voorzien, die nog helemaal moet wennen. Ooit zijn de geroutineerde dames van nu ook zo begonnen. Je leest in hun ogen de vrees voor een black-out („o hemel, als ik die tekst maar niet kwijt raak”) en als die dreigt te komen, ontvlamt er een lichte paniek, maar gelukkig, het papiertje ligt voor ze op tafel en snel vliegen de blikken omlaag. Je hoort bijna een zucht van opluchting. Die om roepsters zitten in de kleinste soort studiootjes, die op de grote zijn uitgespaard. Ze worden gezelschap gehouden door de twee cameramensen en de belichter, die in dat studiootje dienst hebben. Hun commando’s krijgen ze per telefoon van de regisseur, die de uitzendende omroep naar de Hoofd Controle Kamer heeft afgevaardigd. Aan hun lot overgelaten hoeven ze zich niet te voelen, want hun mannelijk gezelschap stelt aantrekkelijk ogende dames wel op prijs en heeft daar- Om tien over negen Brandpunt. Het laatste onderdeel van het KRO-pro- gramma is het tv-spel „Wie zonder zon den is”. Het verhaal gaat over een boerenzoon die flink in moeilijkheden komt door een afspraakje met een dienstmeisje. Ze zegt achteraf een kind van hem te zullen krijgen. De boeren zoon ontkent en dat brengt de affaire voor de rechtbank, waar de vader- schapstwist flink wordt uitgesponnen. Om tien voor elf komt de NOS met de rubriek Uit de kunst, gevolgd door les 8 van de cursus Openbaar Kunstbezit. En tot besluit van de avond wordt in rubriek Eigentijds aandacht geschonken aan een nieuwe vorm van expressie, waarin beeld, beweging, tekst en muziek samengaan in één totaal gebeuren. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARACoronation Street. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) McMillan vrouw. (K) Achter het nieuws. NOS: (K) Journaal. cade”, „Private life”, „Design for living”, „Blithe Spirit” en „Brief encoun ter” verfilmd, de laatste twee in Enge land. Dat gebeurde kort na de Tweede Wereldoorlog toen Coward al enige jaren directeur was van een eigen filmmaat schappij, „Cineguild” die zich vooral be zighield met het verfilmen van zijn eigen stukken, zoals tijdens de oorlog. „In which we serve” en „This happy breed”. De laatste jaren zagen we hem vooral op het bioscoopdoek in belangrijke bij rollen als in „Bunny Lake is missing” en „The Italian job” Dat Noel Coward naast dit alles ook een geestig prater was en een begena digd verteller, in één woord en „enter tainer” zonder weerga, zal blijken als hijzelf aan het woord is in Castle’s film, vertelt over eigen leven en over zijn ontmoetingen met de groten uit de amu- sementswereld en uit andere maatschap pelijke kringen. Want Coward was ook nog geridderd en mocht Sir voor zijn naam zetten. Vanavond in het KRO-programma de film „Ter herinnering aan Noel Co de bekende Engelse schrijver, componist. Het programma bevat uitspraken van mensen, die met hem hebben gewerkt, zoals en I1HS9 JIJ OOK FRITH! VLUCHTEN! ZE ZJN RAZEND! ZE VERPLET TEREN ALLES! NAAR. RUIMTESCHIP l ©P!B C0HKHMIN volgde hij, „Bedankt voor je hulp.” „Wacht eens even!" riep Panda het teruggebracht zodra ik wist dat de ondergang van de aarde even EINDE VAN DIT VERHAAL 1 lAc.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17