Donderende ovaties in smoorheet Concertgebouw
Ecl
Oude glorie herleeft bij
optreden van Fats Domino
Eerste deel van
Pieter Daens
Berend
Boudewijn kreeg
Teleac wil meer
Televizierring
zendtijd via
derde net
Oi
nu
be
re]
ARMAN EN ILVA
ra
PANDA
FERDINANDS BELEV ENISSEN
H
Si
i
3®
TV VANAVOND
TV MAANDAG
RADIO DINSDAG
TV DINSDAG
Felle
en
Pingo
Polle,
STREVEN NAAR INTEGRATIE MET BEDRIJF
het
en
hazepad
Ml4
FATS DOMINO
„Fietsendieven”
Tumult
Frans de Smit
\ALS DEKOU HET ERGSDS, ISVE
23.15
AM:
moeili
toneel
bestaa
nen ir
moete
kunne
regissi
haar
Institi
Neder
ratori
het n<
Neder
AMSTERDAM Hoe zou iemand
die nog in de kinderschoenen stond
toen Fats Domino zijn eerste singles
opnam een recensie kunnen schrij
ven in die zin dat hij beoordeelt of
Fats nu wél of geen goeie muziek
maakt? Je zou met in dit geval on
terechte „deskundigheid” kunnen
vaststellen dat Fats zeker geen ge
varieerde stem heeft en niet tot
’s werelds toppianisten behoort-
Maar wat dan nog? Fats Domino is
een van die weinige artiesten in de
wereld die wat mij betreft boven
elke kritiek verheven zijn omdat ze
via een werkelijk unieke, eigen stijl
en originaliteit bij mensen over de
gehele wereld dingen losmaken
waarvan die mensen zelf zich niet
eens bewust zijn.
HU UITGERUST 15'
3
2-1201
VB
RADIO
TELEVISIE
CHARLES BOOST
HILVERSUM I.
21.10
Fietsendieven
de
Sica:
Nederland I
10.45
(ged. K
VPRO-bestuur in de
zorgen
HILVERSUM II.
men-
Misdaadseri»
21.15
Voortvluchtig
van
ze
De dokter schreef een receptje uit
en verliet met Panda het kamertje
van de zieke.
en
graagte aan.
wag van had moeten maken. Gortzak
veroordeelde zijn optreden in een motie,
die door de ledenraad werd aangenomen.
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.20
22.00
22.50
22.55
20.00
20.20
22.40
22.45
22.50
22.05
22.45
22.55
18.45
18.55
19.05
19.45
20.00
20.20
21.15
21.20
21.50
22.30
23.00
23.10
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
18.45
18.55
19.05
19.10
19.30
DAT HEBBEN DE PIAS
TERS HUN NATUURLIJK
BEVOLEN. NAARQMlj
maar waarom
zouden ze zo
OPEENS TÉGEN
ONSZ-JN? 7
DE
saxo:
go’s
bijge
Hum
dat
groe
Eurc
uitg.
'73.
weze
deze
Hun
uur-
Hilv
Le
verf
Edw
zij
zon?
andi
groe
bep;
ze k
U
ter
posi
grof
D
zanj
mar
Hur
zijn
gen
niet
Hut
zijn
groi
de
bij
tho
ENS
hoge 1
bijna
cal W
schap
we se
ma b:
decors
ken. 1
ken c
staan.
Als
Ensch
bier
volgei
fenba
landst
Adria
opere
rich
opera
vallet
Ver
prem
Parac
Jacot
met i
Als
de c
man
Ehrei
mezzi
veld,
uit
Ralf
trede
Hage
Het
Amstei
ding si
wordt
januari
duideli
zoek n
ver he
tuut
Bemle
de laa
openba
30 mei
teitsth
Amste:
Het
kwam
mevro
Aaron
Brandi
Gragt
is vo<
heeft
Institu
en sp<
deze i
De Smit verdedigde zijn opstelling ten
opzichte van de Paul-Meiershow door te
benadrukken dat de makers van het
programma tevoren geaccepteerde voor
waarden met opzet hadden geschonden.
UTRECHT TELEAC zou graag het
aantal cursussen met een vormend ka
rakter uitbreiden en naar het voorbeeld
van de open universiteit het bestaande
onderwijs willen aanpakken om vooral
de werkende jongeren een nieuwe kans
te geven. Maar door de beperkte zend
tijd van TELEAC 180 uur per jaar
kunnen deze wensen niet worden ver
wezenlijkt.
Daar kan alleen iets van terechtkomen
als er een volwaardige instructieve om
roep komt met een eigen, derde net. Dan
kan men ook meer aan bijscholingscur-
sussen gaan doen.
Aldus de voorzitter van TELEAC, dr.
G. H. Veringa, zaterdag in Utrecht op
een studiedag over de computer. Aan de
studiedag de laatse van een serie
van ach werd deelgenomen door cir
ca 1000 cursisten die de afgelopen maan
den de TELEAC-televisiecursus „Hoe
wond ik de computer de baas? hebben
gevolgd.
dan bestaan de functie van directeur en
voorzitter van het bestuur te combine
ren. Die commissie wordt gevormd uit
leden van het bestuur en de ledenraad.
Aan deze beslissing ging een verhitte
discussie over het ontslag van Terscheg-
get vooraf.
de helft moest onderbreken. Zijn zang-
microfoon viel bij herhaling weg en na
zich daaraan drie nummers lang zicht
baar geërgerd te hebben, gaf Fats er
terecht de brui aan.
Nederland I
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO- (K) Toppop.
(S) Stripkwis jeugd.
NOS: (K) Journaal.
AVRO- (K) Peyton Place.
(K) Cannon (film).
(K) Televizier. Magazine.
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: (K) Engels (les 28).
Hij zei voorts dat hij helemaal niet zo
aan zijn stoel in het NOS-bestuur zat
vastgekleefd, omdat omroep-politieke za
ken niet zijn sterkste kant waren. Het
voorstel van Stappershoef om hem te
desavoueren verzandde in het tumult
dat later ontstond.
Jammer was het daarom dat de
technische organisatie van het toch ge
routineerde bureau Paul Acket zodanig
faalde dat Fats Domino zijn optreden op
Nederland 2: Met aflevering 44 van
De familie Ashton maakt de KRO om
zeven uur zijn opwachting. Het huwe
lijk tussen Sheila en David Ashton
dreigt nu toch werkelijk op een schei
ding uit te lopen. Maar nochtans zit
David met zijn bommenwerper in de
lucht. De situatie wordt voor hem kri
tiek als een luchtafweergranaat vlak
onder zijn machine uiteen spat.
Na het journaal van acht uur wordt
het eerste programma op het scherm
gebracht, dat als titel meekreeg „Pieter
Daens of hoe in de negentiende eeuw de
arbeiders van Aalst vochten tegen ar
moede en onrecht”. Louis Paul Boon,
die de serie zelf zal inleiden, heeft een
reeks jaren gewerkt aan het verzamelen
van documentatie over de sociale strijd
in het 19e-eeuwse Aalst, die zich rond
de figuur van Priester Adolf Daens con
centreerde. Pieter Daens, de verteller in
het verhaal, was een broer van deze
priester.
Om tien over negen brengt de KRO
tenslotte de speelfilm Fietsendieven van
de Italiaanse regisseur Vittoria de Sica.
Vervolgens werd als voorzitter
het nieuwe bestuur benoemd Femma
van de Burg en als nieuwe voorzitter
van de ledenraad mr. L. Laus en als
vice-voorzitter de heer L. van Maris.
directeur, recent tot hoofd algemene za
ken bij de VPRO is benoemd en toen
tertijd nog bestuurslid was. Vanuit het
bestuur verdedigde Femma van de Burg
hem door te benadrukken dat hij na
zijn benoeming als hoofd algemene za
ken (als troost omdat zijn adjunct-func-
tie niet door ging) meteen voor het
bestuurslidmaatschap had bedankt. Ze
kon er toen niet langer omheen en wees
Terschegget aan als schuldige, die Frans
de Smit in deze ingewikkelde positie had
gemanoeuvreerd.
Bij de film van vanavond tekent onze
medewerker aan: „Ladri di bicicletti”
vertaald door „Fietsendieven” is door de
jaren heen De Sica’s bekendste film
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Zo vader, zo zoon.
(K) Samen-Spel.
NOS: (K) Journaal.
NCRVMensen, mensen,
sen.
(K)
(1).
(K) Hier en Nu.
Geestelijke liederen.
NOS: (K) Journaal.
De Smit was al eerder door Gijs
Stappershoef onderuit gehaald, wegens
de wijze waarop hij als bestuurslid van
de VPRO in het NOS-bestuur had verte
genwoordigd. Mede-raadslid Wouter
Gortzak zette die aanval in door zich af
te vragen waarom De Smit in het NOS-
bestuur niet had gestemd tegen de
maatregelen, die de Paul-Meiershow
hadden beëindigd. Hij zei dat de VPRO
tegen alle bevoogding was en De Smit
als afgevaardigde bij de NOS daar ge-
Nederland 1: Om zeven uur de weke
lijkse Top-pop, samengesteld door de
jeugdige kijkers zelf, met om half acht
een overstapje naar de Stripkwis. Vana
vond zijn Olivier B. Bommel en Tom
Poes vriend van deze „heer van stand”
de stripfiguren waar alles om draait.
Na het journaal de verdere lotgevallen
in Peyton Place. Carolyn denkt over een
breuk met haar ouders terwijl Betty
probeert Steven uit het Peyton-huis te
krijgen.
Privé-detective Frank Cannon eist in
de volgende 50 minuten de aandacht van
de kijker op. Cannon hudt zich bezig
met de dood van een verkoopster, wier
lichaam bij het strand aanspoelt. De
politie verdenkt haar verloofde van
moord, maar Cannon heeft zijn twijfels
over diens schuld. Met Televizier-ma-
gazine bésluit de AVRO de avond-
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8 50 Morgenwijding 9.00
(S) Klass, muz. 9.35 Waterst. 10.00 (S)
Voor kleuters 10.10 Arbeidsvitamenen
(gr.) 11.00 Nws.; 11.03 Radiojourn. 11.30
(S) Rondom twaalf; De groenteman; Pa
ris vous parle en om 11.55 Beursber.
Overheidsvoorl. 12.30 Voor de landbouw.
AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht. 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Pianoduo
13.45 (S) Mod. kamermuz. EO.: 14.00 Het
woord der waarheid. 14.15 (S) Over en
weer: magazine. 15.05 (S) Licht en Uit
zicht. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10
(S) Voor kinderen 16.30 (S) Jeugdtoer.
AVRO: 17.00 (S) Mobiel 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Ver
dedigen en onderhandelen, doe. NAVO
(D). 18.40 (S) Kapel Konink. Luchtmacht.
19.10 (S) Amateurs musiceren. 19.30 (ged.
S) Vanavond: 22.30 Nws. 22.40 Radio
journ. 22.50 (S) Er floot een vogel in de
wei 23.55 Nws.
DEN HAAG „Bartje kwam een B
tekort en de ombudsman trouwens ook”,
dat was een van de kreten die het
omroepblad Televizier, op een groot
doek ten beste gaf, tijdens de uitreiking
van de Televizierring. De lezers van het
blad hadden op verzoek gekozen voor
Berend Boudewijn, die volgens hun me
ning de beste persoonlijkheid op televi
siegebied was in heel Nederland.
Daarbij werd overigens even aangete
kend dat Mies Bouwman, die vorig jaar
de Televizierring won, dit jaar niet
mocht meedoen, omdat de Televizierring
een één maligeonderscheiding is. Wat niet
weg nam dat Mies Bouwman de ring
aan Berend Boudewijn overhandigde,
met een vriendschapplijke speech. In het
antwoord zei Berend Boudewijn blij te
zijn dat de KRO de moed heeft gehad
om op zo’n breekbare avond als de
zaterdagavond nu eenmaal is haar pro
gramma op te hangen aan de spijker
van zijn persoonlijkheid. Hij dankte te
vens alle operationele medewerkers van
de NOS en de KRO voor hun niiet te
onderschatten aandeel in het welslagen
van deze show.
dagen in bed en daarna eens een
uurtje op.” „Wij moeten een tijde
lijke ehulp hebben, meneer Panda”,
zei Lollipop met zwakke stem langs
zijn koortsthermometer. „Het spijt
mij.”
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. —„We moeten er ra
zendsnel aan werken van de VPRO een
volwassen omroep te maken”, betoogde
ledenraadslid Gijs Stappershoef zater
dagmiddag op de halfjaarlijkse leden
vergadering. Het recente ontslag van
directeur G. H. Terschegget was de aan
leiding voor die uitspraak. Vele emotio
nele uitspraken resulteerden tenslotte in
een voorstel van Stappershoef, waarin hij
die pijlsnelle groei naar volwassenheid
uitwerkte. Dat voorstel werd vervat in
een motie. Daarin werd het bestuur door
de ledenraad uitgenodigd zo spoedig mo
gelijk te komen tot een betere integratie
van bestuur en bedrijf van de VPRO.
Op die manier zou het bestuur zich
beter van zijn verantwoordelijkheid be
wust moeten worden.
Men diende te komen tot de aanstel
ling van een full-time voorzitter en een
eventueel gedeeltelijk bezoldigd dage
lijks bestuur. Een commissie moet be
studeren in hoeverre de mogelijkheden
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord 7 07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41
Echo 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overweging
8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw 8.45
Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio
10.10 (S) Aubade 10.30 Nws. 11.00 De
Zonnebloem, voor zieken. 11.30 Bejaar-
denprogr. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. tb.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws.; 12.41 Echo 13.00 Raden
maar... 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Inter
lokaal; lichte muz. 15.30 Nws. 17.00
Overheidsvoorl. Ontwikkelingshulp Ned.
Antillen. 17.10 Voor kinderen 17.30 Nws.
17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest. 18.19
Uitz. VVD. 18.30 Nws. 18.41 Echo 18 50
Lichte muz. 19.00 (S) Zin in muziek,
amateurs. NOS: 19.50 Den Haag vandaag
KRO: 2000 Nws. 20.05 Idomeneo, opera
Mozart. Pauze: 21.55 Babel: (kultureel)
Nws.
HILVERSUM III.
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag
8.00 Nws. 8.02 Eddy Becker. 9.00 Nws.
9.03 (S) Plaatjes voor de pep 10.00 Nws.
11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00
Nws. 13.00 Nws 13.00 Nws. 13.03 Eddy
Becker 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nws. 16.03 (S) Mix 17.00
Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de
Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02
Tom Bom.20.00 Nws. 20.02 (S) Nashville.
21.00 Nws. 21.02 (S) Jazz Blues. 22.00
Nws. 2202 Popreconstructie. 22.55 Me
ded. 23.00 Nws 23.02 (S; Wachten op
middernacht 24.00 Nws. 0.02 (S) Tom
Blom. 0.55 Nws.
BRUSSEL.
12.00 Nws., meded. en SOS-ber. 12.08
Lichte muz. 12.50 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws. Weerber. toneelagenda.13.55
Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.10 Lichte muz.
Ronde van Italië. 17.00 Nws. 17.10 Voor
oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen 18.30 Wegwijs we
zen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwen-
ken. 18.57 Orkestmuziek. 19.00 Nws. 19.30
Intermezzo. 19.35 Vakbondskroniek. 19.45
Lichte muz. 20.00 Jeugddiscotheek. 21.00
Splinternws. 22.00 Nws. 22.05 Licht muz.
23.00 NWS. 23.10 Platen 23.40 Nws.
„Hij heeft gelijk,” sprak hij. „Mis
schien kan ik u helpen. De Huis-
Hulp-Dienst heeft wel iemand die
zolang kan inspringen. Ik zal
opbellen en een handig persoon la
ten sturen.”
Dat was een prettig voorstel
Panda nam het dan ook met
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
KRO: (K) De familie Ashton (se
rie).
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Pieter Daens (doe. dl.
1).
Vittorio
(film).
(K Tele-Zet.
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: Recht op de Burger af
(les 8.)
2 Het was duidelijk, dat de be
diende Jollipop niet in orde was.
Panda stuurde hem dan ook naar
bed en liet een dokter komen.
„Een geval van Albaanse griep,”
stelde deze vast na een kort onder
zoek. „De patient is lusteloos en
moe; hij tilt zijn voeten niet op en
vertoont geen belangstelling in zijn
werk. Hij moet rust hebben. Enkele
en 14.00 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (K) Guus, de Kangoeroe
(tekenfilm).
De Stratemakeropzeeshow - 3.
Het geheim van de blauwe
sprinkhaan (serie).
Zelf uw kind zwemmen leren.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Waaldrecht (serie).
(K) Simon Carmiggelt.
(K) Koning Klant.
(K) Bandshow.
(K) Twee malle meiden uit Liver
pool (serie).
NOS: Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
TELEAC: Kijk op kans (les 4).
„The magic of music” heet dat in goed
Nederlands en hoe dat werkt heb ik tot
mijn grote genoegen zaterdagnacht nog
eens kunnen constateren in het Amster
dams Concertgebouw. Geen „vaste kliek
van langharige hippie-types” ditmaal
maar een zeer gevarieerd publiek tussen
vijftien en vijfenzestig, tussen jeugdsen
timent en rock-revival; een afgeladen,
smoorhete zaal vol boeren, burgers en
buitenlui met maar één gedachte: Fats,
Fats, Fats.
Jarenlang niet gebruikte spieren en
ledematen kwamen plotseling weer tot
leven toen de „fat man” dan eindelijk
telgen half twee ’s nachts op het podium
verscheen, omringd door body-guards.
Daarvoor had die zaal opmerkelijk veel
welwillend enthousiasme opgebracht
voor ’n ongeïnspireerd rommelig en nog
al clichématig optreden van de Fats
Domino-banid, bestaande uit dezelfde
acht man die met Fats aan de piano
gelukkig wél in staat bleken de onver
vangbare Domino-sound in de speakers
te leggen.
De opkomst van de meester zelf sloeg
alles wat ik tot nu toe in het Amster
dams Concertgebouw heb meegemaakt.
Als één man rees het publiek overeind
om de joviaal zwaaiende Amerikaan een
donderende, staande ovatie te brengen
als één man ook vormde de zaal later
een massaal zangkoor toen Fats zijn
superhit en absolute classic „Blueberry
Hill" inzette met het befaamde „I found
my thrill on Blueberry Hill”.
Terschegget had het niet kunnen vin
den met de bedrijfs-kerngroep. Inzet
van dit conflict was het bestuurslid
Frans de Smit. Terschegget had hem als
adjunct-directeur willen benoemen en al
concrete toezeggingen gedaan, waardoor
De Smit andere werkzaamheden reeds
had beiëndigd. De ruzie was zó hoog
opgelopen dat Terschegget overspannen
dreigde te raken en met verlof was
gestuurd. Nadat het bedrijf zich vierkant
tegen hem had gekeerd kon ontslag niet
uitblijven.
De ledenraad discussieerde heftig over
de positie van Frans de Smit, die kandi
daat was voor de functie van adjunct-
gebleven en staat als een der hoogtepun- 23.15 Overweging 23.25 Popmuz. 23.55
ten in de ontwikkelingsgeschiedenis van
de film nog steeds hoog genoteerd. Als
voorbeeld van wat het neo-realisme,
waarmee De Sica blijvend geïdentificeerd
is, bedoelt te zijn, is „Fietsendieven”
uiterst instructief. Een alledaagse intrige
een verregaand realisme door filmen
met de mensen van de straat en in de
natuurlijke omgeving en een sterk hu
mane inslag door het bewogen zijn met
het lot van de „verworpenen der aarde”,
het zijn allemaal kwaliteiten die men in
de film die Vittorio de Sica in 1949
maakte, terugvindt.
„In de hoofdrol de wereld”, zo om
schreef de criticus Anton Koolhaas die
speciale richting in het Italiaanse filmen
van die dagen die in het land zelf
weinig aanhang vond omdat men nu
eenmaal niet graag kijkt naar eigen
ellende.
„Fietsendieven” gaat over een werke
loze in het Rome van kort na de oorlog
die een baantje kan krijgen als aanplak
ker van affiches op muren en reclame
zuilen, als hij maar over een fiets be
schikt. Die wordt uit de lommerd ge
haald in ruil van het beddegoed dat het
gezin rijk is, maar wordt direct op de
eerste dag dat de man aan ziin werk is
gestolen. De politie geeft duidelijk blijk
dat van haar kant weinig te verwachten
valt en de wanhopige man organiseert
met enkele vrienden een speurtocht in
die wijken en on die markten waar
gestolen goed verhandeld wordt. Ten
slotte zwerft hij alleen met zijn zoontje
door de zondagse stad, meent de dader
van de diefstal te herkennen, maar
wordt door de politie in het ongelijk
gesteld en steelt tenslotte zelf een onbe
waakt staande fiets, wat onmiddellijk
ontdekt wordt en tot een vernederende
scène in het bijzijn van zijn zoontje
leidt. Een film, aangrijpend in zijn een
voud en in zijn voorkeur voor een
ongeschminkte en droeve werkelijkheid.
Tien minuten later was het euvel
verholpen, maar zowel Domino als de
zaal hadden duidelijk even tijd nodig
om weer in de roes te komen. Toen dat
eenmaal gebeurde, waren beiden echter
weer niet te houden. Domino niiet, die in
hoog tempo en met de piano aan het
slot midden op het podium zijn talloze
gouden hits af draaide; het publiek niet,
dat staande op de stoeln tot kwart over
drie meeswingde pp de muziek van een
man die in 1949 zijn frustraties als
„dikkend” afreageerde met het lied „Fat
Man” en daarmee één van de grondleg
gers werd van de huidige rock&roll.
FERRY TROMP
TREIN
St
'HAHAI 'THAD NIETS MET 5ELUk\
TE MAKEN HOOR IJE MOET GEWOON
NIET LATEN MERKEN DATJEM ZIT TE J
KNJPEN!
9 Pof
('TISZO. IK BEVEEL DE BEESTEN A.
IN GEDACHTEN WEG TE GAAN, EN
ZE deden't ze zdn gevoelig r
1 DOORGEDACHTEN...
PR'T'.
JE HEST
GELUK I
GEHAD! s. f
«955
Ut
©PIB
COKNMHV