Da Vinci-serie ten einde PANDA 'al elf TV VANAVOND RADIO ZATERDAG TV ZATERDAG TV VRIJDAG Pelle Pingo Polle, en 19 VRIJDAG 2 5 MEI 1973 18 Tikje verontrust zijn Tikje te moeilijk Meer in kleur het en haze pad De onderliggende principes Op de losse toer gélukkig dat we van dieVjanou(maarwe Ywat een lawaai inde huiskamer LUIPAARD -ZULLEN TÓCH MAAR VERLOST I DE DEüRVERGRENDE- ZUN' LEN ’OËDEUR STAAT OPEN. DAN KAN IK MOOI HIER5LA- PEN VANNACHTj I I I - is -ZOU HIER IÉMAND WONEN? r? - Cra- 21.35 Nederland II HILVERSUM III. HILVERSUM I. Nederland I BRUSSEL. 22.20 22.35 Nederland II HILVERSUM II. 10.45 (teken- „Eh niets antwoordde de invallende huisknecht, die nu weer onder het meubelstuk uit kroop. op. De studio’s zijn er op ingericht, er was een tekort aan zogenaamde kleurentreinen reportagewagens, die het land ingaan maar ook in die leemte is voorzien. Het kan, dus het moet. En in kleur filmen kon allang, zodat er daaromtrent geen problemen zijn. Goed, het kost heel wat meer, edoch hét kijkgeld gaat omhoog. Betere waar derhalve voor de tien procent kleurenkijkers, die wel spoedig met nieuwe procenten zullen worden aangevuld. 18.45 18.55 19.05 19.10 20.00 20.21 21.35 22.35 22.40 23.05 23.10 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 20.00 20.20 21.10 22.30 22.35 10.30 11.00 18.45 18.55 19.05 16.00 16.02 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) Voor een briefkaart op de eerste rang. NOS: (K) Journaal. KRO: Brandpunt. TV-spel. Epiloog. NOS: (K) Journaal. begin. 14.45 22.05 22.50 22.55 TELEAC: (K) Engels (les 28). (K) Hoe word ik de computer de baas (les 36). NOS: (K) Journaal. AVRO- (K) Stuif-Es-Uit (kind.). NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Sportpanora- ma. NOS: (K) Journaal. AVRO(K) Slaapkamergeheimp- jes (film). (K) Muzikaal portret Matt Mon ro. NOS: (K) Journaal. 6. Panda stopte geschrokken met zijn rondleiding door de keuken toen hij de heer H. Haas plotseling onder de tafel zag duiken. Hij zette het eier-klokje, waar hij net over aan het vertellen was, op het aan recht en vroeg: „W-wat is er?’’. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) De geheime schatten van de Rode Zee (serie). (K) Met liedjes het land in. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Met liedjes het land in. Engelse film. Geestelijke liederen. NOS: (K) Uit de Kunst. (K) Openbaar Kunstbezit. (K) Journaal Nederland 1. Twee programma’s zijn van de TROS in de vooravond, tussen zeven en acht uur, te verwachten. Eerst voor de jeugd Calimero en daarna voor hun vaders Wereld op wielen. Hierin wordt onder meer ingegaan op de diver se facetten van het openbare vervoer, terwijl als testauto getoond wordt de Austin maxi 1750. Na het journaal beleven de kijkers de slotaflevering van de serie over het leven van Leonardo da Vinei. Het laatste deel toont Da Vinei vertrekkend naar Milaan in 1506 met in zijn bagage het vermaarde schilderij Mona Lisa, dat nu in het Louvre te Parijs hangt. Het volgende half uurtje in Tros-tijd is ingeruimd voor de vaderlandse zanger Ben Cramer. Het liedje dat Ben op het songfestival zong, De oude muzikant, staat ook voor vanavond op zijn reper toire- Verder is Ben Cramer te horen in oud en nieuw werk, zoals Zai, zai, zai en kom Sylvia dans met mij. Tot zijn gasten behoort de Spaanse groep Moce- dades. De laatste drie kwartier gaan bij de TROS op aan de sport. In beschouwin gen, achtergronden en vraaggesprekken wordt aandacht aan de sport besteed. JE ZOU JE DUS KUNNEN afvragen of we niet op de ver keerde weg zijn. Bij de televisie mag men zich dan wel be klagen, dat er zo weinig belangstelling is voor documentaires, als je al die geleerde woorden op je af hoort komen en je hebt alleen lagere school, dan knap je er op af. De mensen kunnen wel leergierig zijn, maar dan moeten we het ze niet te moeilijk maken. In de actualiteitenprogramma’s zitten her haaldelijk deskundigen, die hun ingewikkelde zegje komen doen. Toegegeven, niet alle onderwerpen zijn geschikt om er vreemde woorden bij te vermijden, maar toch, loopt men daar in Hilversum niet te gemakkelijk overheen? In elk geval bleken de feestgangers in Loenen toch wel een beetje ge schrokken, naast geamuseerd. Niet alleen beseften ze de be trekkelijkheid van de roem; ze moesten vaststellen, dat wat ze te vertellen hadden, klaarblijkelijk niet helemaal overkwam. Of misschien wel helemaal niet. Terwijl je van de actuali teitenrubrieken niet kunt zeggen, dat ze niet maatschappelijk bewogen zijn of alleen uit op bescherming van het kapitaal. Voor 18.55 19.00 muz. Nws. 23.10 Dansmuz. 23.40 Nws. „Even kijken eh onderkant ta fel. Heen interessant". Panda haalde bevreemd zijn schouders op en stap te de keuken uit. „Die tafel is toch heel gewoon, dacht ik altijd”, mompelde hij „Hoewelhm ik heb hem nooit van onderen gezien”. Op dat moment sloeg de gangklok vier uur, en dat herinnerde hem er nen van de actualiteiten-rubrieken te weinig de taal van de gewone man. Wat Willem Duys, Mies en Berend Boudewijn zo populair maakt, is ook te danken aan hun taalgebruik. Ze vermijden moeilijke woorden. Ze proberen zo duidelijk moge lijk te zijn. Als een onlangs gehouden onderzoek uitwijst dat bijvoor beeld werkende jongeren een aantal vragen op een invul- formulier niet konden beantwoorden, omdat ze eenvoudigweg niet begrepen wat er stond, dan geeft dat toch wel te denken. Ze kenden onder andere de betekenis niet van de woorden „minimaal” en „maximaal”. Hun woordenschat was te klein. Dan hoeft het ons niet te verbazen, dat ze nooit naar een actualiteitenprogramma kijken. Het gaat hun boven hun pet! Hoeveel oudere werknemers zullen er zijn, die daar net zo mee kampen? Een verontrustende vaststelling. (S) Aktua. een optreden van Bob Scholte, de Shep herds en Eddy Christiani. Na het jour naal gaat men dan vrolijk verder. Dan komen muziek en zang van Willy Alber ti, Johnnie Meijer, Gert en Hermien en het Lowland Trio. Daar tussendoor doet Ted de Braak de finale van de wedstrijd voor muzikale families. Tussen half tien en half elf brengt de NCRV de Engelse speelfilm „Een dagje uit” op het scherm. Als het jeugdkoor van de christelijke basisschool Westpunt vervolgens een kwartiertje geestelijke liederen gezongen hoeft, zit het er voor de NCR Vop. Van de NQ6 heeft men dan nog de rubriek Uit de kunst tegoed en les 9 van de serie „Kunst als kritiek”. 12.16 Overheidsvoorl. Werk en welzijn. Claude Belloni over 60 jaar Rijksinsti- tuut voor Drinkwatervoorziening. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) VVV (Vice Versa Veluwe). 15.00 (S) Verzoekplaten. 15.30 Nws. 17.00 De tun nel der duisternis (deel 2). 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Café chantant. 18.19 Uitz. PSP. 18.30 Nws. 18.41 Prijs winnaars progr. VW. 18.45 (S) Terug van weggeweest. 19.00 (S) Klass, ver zoekplaten. 20.00 Nws. 20.05 Pianisten van thans en toen. 20.30 Aktua-klank- beeld. 20.55 (S) Zaterdagavondconcert EO: 22.30 (S) Weeksluiting. 22.50 Klank bord. 23.05 (S) Postludium. 23.55 Nws. EEN ANDERE KWESTIE speelt ook weer naar aanleiding van een fel stuk in het „Dagblad van het Noorden”. Daarin wordt de KRO aangevallen, die propaganda maakt voor de bisschoppelijke Vastenbrief de brief roept op tot versobe ring en iets afstaan van onze welvaart aan de onderontwik kelde landen maar de KRO is dezelfde omroep die de Berend Boudewijn-kwis welig laat tieren, alle oproepen tot versobering ten spijt. Zonder nou de schrijver te willen bij vallen (want mogen we alsjeblieft één keer in de maand een paar mensen „rijk” zien gemaakt), natuurlijk wekt zoiets weerstanden op. Wat wil nou zo’n omroep, die versobering volledig onderschrijft, maar zichzelf via Pierre van Ostade overschreeuwt om in zijn kwis vele materiële geneugten aan te prijzen? In dat overschreeuwen zit het, niet in het uitdelen ervan. Maar wie vat het? Op dezelfde manier kan je zeggen, dat de echte principiële programma’s van de omroepen, de programma's, waarom ze eigenlijk zijn gesticht, altijd op de ongunstigste plaats en tijd worden uitgezonden. Je ziet ze staan tegenover publiektrek- kers als films en amusement. Er gaan in Hilversum stemmen op dat te veranderen. De moeilijkheid is hoe dat moet. In feite zou dat inhouden, dat je zo’n programma op het ene net te genover eenzelfde soort programma op het andere net plaatst. Laten we maar zeggen „Hier en nu” tegenover „AVRO’s Tele- vizier”, of „Van onderen” tegenover „Pieter Daens” Dan kom je in conflict met de zogenaamde coördinatiecommissie. U weet wel, de commissie, die er nou net voor moet zorgen dat geen gelijksoortige programma’s op beide netten te zien zijn. „De meeste mensen willen op de televisie het liefst amuse ment, verstrooiing, ontspanning. Die help je nog een handje ten koste van je eigen principiële programma’s, zeggen ze in Hilversum. Het zal wel een minderheidsgroep blijven, die daar verandering in wil. Zolang er ledenwinst geboekt moet worden, proberen de omroepen die te halen door te koket teren met hun amusement. Hun principes weren ze zelfs uit de frontpagina van hun programmablad. Ik geloof niet dat die ontwikkeling nog is tegen te houden. Tenzij er ineens een behoefte losbreekt om principieel te worden, als we tenminste nog weten wat ook alweer onze principes zijn F. M. BUYSMAN Is het niet bedenkelijk op die film een man te horen ver klaren, dat „Brandpunt” dikke vriendjes is met de KVP ter wijl de kritiek op deze rubriek juist komt uit de hoek van de KVP-ers, die vinden dat er aan hun belangen niks wordt ge daan. Een domme oprtierking, maar je kunt je toch afvragen hoeveel Nederlanders even dom zijn. Hun kritische opstelling heeft de actualiteitenrubrieken groot gemaakt. Het publiek herkent de uitgangspunten niet meer. Ligt dat nou aan het publiek, ligt dat aan het rode tintje, dat al die actualiteiten rubrieken voor de kijkers hebben of is het allemaal een tikje te moeilijk, te buitennissig, te elitair? Nederland 2. Om zeven uur begint de NCRV haar uitzending met een afleve ring van De geheime schatten der zee. ofwel de belevenissen van de Franse avonturier Henri de Monfreid. Said Ali is dood en De Monfreid heeft sterk de indruk, dat Zanni dit op zijn geweten heeft. Zodra de avonturier zekerheid heeft, dat deze de moordenaar is, treft hij zijn maatregelen om te voorkomen, dat Zanni nog meer onheil aanricht. Ook de laatste aflevering van Met liedjes het land in, is in twee delen gesplitst. Voor achten als opwarmertje INTUSSEN IS WEL de tendens, dat er veel meer program ma’s in kleur gaan komen. Uit de gewoonten van de kijkers is namelijk gebleken, dat de bezitters van een kleurentoestel geneigd zijn alleen naar de uitzendingen-in-kleur te kijken. Dat vinden al die mannen, die ijverig in zwart-wit werken allesbehalve aangenaam. Voorheen waren er veel kijkers, die steevast het eerste net aanhielden. Geleidelijk is het publiek gaan kiezen. Tot de kleur zijn intrede deed. Nu switcht men lustig van het ene net naar het andere als er maar kleur is te zien. Ofschoon het aantal bezitters van die nog altijd peperdure toestellen zo ongeveer tien procent uit maakt van de kijkers, neemt men hier die voorliefde ernstig Ben Cramer krijgt vanavond een half uur gelegenheid zijn kwaliteiten te tonen in een show waarin hij eigen liedjes zal brengen, maar ook gasten hoopt te ont vangen. Hij presenteert onder anderen Susan Shirley uit Engeland. Verder treedt op de snel populair geworden zanggroep Mocedades uit Spanje. Mocedades, tot voor kort hier vrijwel onbekend, staat thans hooggenoteerd op de hitlijsten met „Eres-tu”, waarmee op het Songfestival in Luxemburg de tweede prijs achter Luxemburg werd behaald. Natuurlijk zal de groep ook vanavond dit num mer laten klinken. HEEL GELEIDELIJK gaat Hilversum op de losse toer. De eerste vakantiegangers melden zich aan. Het zal nog wel even duren voor de meeste tv-mensen onbereikbaar zijn, maar er zijn er al, die liggen te bakken onder de Franse, Spaanse, Italiaanse, Portugese en Griekse zon. Zelfs wie ach en wee roepen over de regimes, verstoppen zich in die verre landen. Het vaderland hoeft niet bang te zijn, want voor de zomer op ons scherm is gezorgd. U hebt al met de nieuwste series kennis kunnen maken. „Voortvluchtig” bijvoorbeeld, een gangsterverhaal in negen afleveringen via de NCRV. Een duidelijk Engelse produktie van London Weekend Tele vision, waarbij ook David Frost werkt. Zet u „Voortvluchtig” eens tegenover „Cannon” en u ziet twee manieren van thril lers maken. De Engelsen kiezen voor de mensen, de Ameri kanen voor de feiten. De Engelsen gaan uit van de innerlijke actie, ofwel, dat wat de mensen beweegt, de Amerikanen van de uiterlijke actie, van de auto’s, de boten, de vliegtuigen. Ze hebben ook altijd een duidelijke hoofdpersoon, een type nodig. „Cannon” verteert u gemakkelijk, voor „Voortvluchtig” moet u moeite doen. Niettemin wonit die moeite rijkelijk beloond. Toch maak ik me sterk, dat er nog heel wat kijkers zullen zijn, die niet op „Voortvluchtig” zitten te wachten. Ze zullen straks hun hart kunnen ophalen aan de lichtere spijzen, die Hilversum gaat opdienen. Zoals gebruikelijk zullen daar veel aankopen en herhalingen bij zijn, want de grote uitgaven zijn voor het winterseizoen gereserveerd. Daarover zijn nu de laatste besprekingen gaande. De omroepen gaan straks om de tafel zitten en kijken of ze elkaar al of niet in de wielen rijden met hun programma’s. Dat wordt druk onderhandelen, gelijke aanvangstijden zoeken, hét eens zien te worden. En wordt men het niet eens, dan is er altijd nog de coördinatie commissie, die het laatste woord heeft. Een soort hoge autoriteit met de beslissingsbevoegdheid van een scheids gerecht. aan dat het theetijd was, en dat hij eigenlijk wel trek had omdat hij geen lunch had gekregen. Maar hij kreeg geen gelegenheid om zich oj koekjes en gebakjes te verheugen Want de klok was nog niet een: uitgeslagen, toen er een groot ge raas uit de keuken klonk. En toen Panda ongerust op zijn schreden terugkeerde, zag hij nog net H. Haas in de verte verdwijnen EEN VAN DE ALLERAARDIGSTE gebeurtenissen, die ik de lezer heb onthouden, toen ik vertelde over het feestje van al die actualiteiten-mensen in Loenen aan de Vecht, schiet mij ineens te binnen. De VARA bood namelijk de KRO een film pje aan en in dat filmpje stelde Trix Bethlem allerlei vragen aan mensen op de markt in de Albert Cuyp. Wie Ad Lange- bent was, door wie „Hier en Nu” werd uitgezonden en of iemand soms wist bij welke omroep Aad van de Heuvel werkte? Nou, de antwoorden zorgden voor daverende hilari teit. Nauwelijks iemand kende die namen, nauwelijks iemand wist bij welke omroep de dragers werkten, nauwelijks iemand wist welke rubriek bij welke omroep hoorde. Dat werkte natuurlijk wel onthullend, ook al wisten we uit eerdere onderzoekingen, dat de meeste televisiekijkers er geen benul van hebben welke omroepen hun favoriete pro gramma’s nou toch uitzenden. En dan praten we nog wel over de visitekaartjes van de omroepen. Rubrieken als „Achter het nieuws”, „Brandpunt”, „Hier en nu” zou je toch kenmerkend kunnen noemen voor de omroep, die ze uitzendt. Ze vertegen woordigen een rooie, een roomse en een protestantse visie. Hoe komt dat nu, dat zoveel mensen die er niet in herken nen? Zijn de mensen dan zo dom of schort er wat aan de herkenbaarheid? Ik heb die vraag al eens eerder opgeworpen, maar merkwaardigerwijze stelde het VARA-filmpje ze op nieuw aan de orde. Misschien, zo dacht men, spreken de man- 12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. Weerber toneelagenda. 14.00 Nws. 14.03 Interview, platen. 15.00 Nws. 15.03 Orkestmuz. 15.45 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.10 Amuse ment. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 de jeugd. 18.45 Sportmagazine. Taal wenken. 18.57 Lichte muz Nws. 19.30 Liedjes. 20.30 Lichte 22.00 Nws. 22.05 Verhalen. 23.0C (K) Wereld op wielen. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Het leven van Leonar do da Vinei (serie 5). (K) Muzikale show Ben mer. (K) TROS Sport. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Recht op de burger af (les 9). TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om: vóór en mét jonge luisteraars. 10.30 Nws. 10.33 (S) Plaatvaeria. 11.30 Wegwezen. 11.55 Meded. 12.00 NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Popstation. 8.00, 9.00 Nws. 9.03 (S) Pers Vers. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00, 12.00 Nws. 12.30 The Kilima Hawaiians 13.00 Nws. 13.03 Verzoekplatnen en muz.kwis. 14.00, 15.00 Nws. 15.03 Popta- ter. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. 19.00 Nws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nws. 20.02 (S) After eight. 21.00 Nws. 22.00 Nws. 22.02 (S) Gospelsongs. 22.30 Jazztime. 23.00 Nws. 23.02 Late Date. 24.00 Nws. 0.55-1.00 Nws. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 9.35 Waterst. 10.30 (S) Zater dag informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin.(jongeren). 14.43 Varia. NOS: 14.45 Een der Mannenbroeders. 15.20 Nws. over Skylab-project. 15.30 Gamma van alpha en bèta. 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet ama teuristische muz.beoefening. 17.15 Hebt U geluisterd.17.40 Vrije Gedachte. VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) Varié-bis: muzikale hoogtepunten. 18.55 (S) Twee jongens en 'n gitaar. 19.05 Lyrische lied jes. 19.30 (S) Metropole Orkest. 20.00 (S) Lichte muz. 20.15 (S) VARA Brassband Concours 1973. 21.00 (S) Koloriet. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00 De kipenpataten- appelmoes-show. 22.30 Nws. 22.40 (S) Ned. chansons. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee. 23.55 Nws. Nederland I NOS-NOT: (ged. K) Schooltelevi sie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero film). ,.4222 D JE HEBT ZE geraakt! FRIT, ARMAN fö GEHYPNOTISEERD! .TREK HEMMEE! ©PIB ILVAl RENNEN l o F/M ER ZJIN ER. "T 'N HELEBOEL!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 19