Met de muziek
naar Haarlems
Concertgebouw
ARMAN EN ILVA
FERDINANDS BELEVENISSEN
PANDA
I
9
JIW
71
TV ZATERDAG
RADIO ZATERDAG
TV VANAVOND
TV VRIJDAG
Pelle
en
Pingo
Polle,
u I
17
1973
V R IJ D A G
8
JUNI
If
„Waaldrecht
De winst
van
Johnny gevraagd
Schrijver
voor
Komisch duo zit zonder
Nieuwe voorzitter
James Stewart-cyclus
u
en het
hazepad
J
Moeilijke baan
BEZOEKEN!
y
'toen ze de laatste X misschien zegt
KEER HIER WAS, HEEFT) ZE MORGEN WEL AF.
BEDANKT!
W:
1$ HET REKEN MAAR! KARIN
IETS 8E'\NIJLPAARD SCHRIJFT
LANG RIJ KS) DAT ZE ONS KOMT/
z -
ZE Al ONS ETEN
OPGEGETEN
F. M. BUYSMAN
'1,
Muziek
21.20
(teken-
HILVERSUM III
CHARLES BOOST
HILVERSUM 1
BRUSSEL
van ademnood”, stelde
g
i
„The Anita Kerr Singers”, die vanavond
optreden in het Haarlemse Concertge
bouw in het VARA-programma „Met.
de muziek mee". Louis van Dijk bege
leidt deze Amerikaans-Engelse groep.
Tussen de optredende artiesten zal men
ook het Haarlems Kinderkoor Internos
kunnen vinden.
Om tien uur komt de TROS met de
sport, waarin achtergronden, beschou
wingen en vraaggesprekken, waarna van
de NOS nog de rubriek uit de kunst kan
worden verwacht.
les 11 van de cursus Recht op de burger
af uit.
Bij de film van vanavond tekent onze
medewerker aan
Hij is daarna in minder huiselijke
comedies gaan optreden, speelde in wes
terns en was voor Hitchcock een geliefd
acteur („Call Northside 777”), „Rear win-
15.00
16.03
(S)
(S)
(S)
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.50
22.40
22.45
18.45
18.55
19.05
19.10
19.30
20.00
20.21
22.05
22.50
23.20
10.30
14.30
16.00
16.02
16.20
18.45
18.55
19.05
20.00
20.21
21.25
22.35
23.00
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.10
22.00
22.45
lent
r I»
tweri
74 D
uisc
JS
rs
dow”, „The man who knew too much”,
„Vertigo”) en gaf vliegpionier Lindbergh
gestalte in „The spirit of St. Louis”. De
doorsnee-Amerikaan, met iets van de
pioniersgeest en de vasthoudendheid die
hem in het uur van gevaar tot held doet
uitgroeien, dat imago bepaalde de grote
populariteit van James Stewart, vooral
in eigen land.
stt!
if
ulh
tdtr
"81a
025!;
Stewart’s specialiteit, men zou bijna
spreken van zijn handelsmerk, is al die
tijd een langzame manier van praten en
een bepaalde manier van lopen geweest
die het beeld completeerden van een
eenvoudige, bedachtzame, eerlijke man
die zich niet van zijn stuk laat brengen
en zich inzet voor het recht. Vooral in
zijn succestijd die op het eind van de
jaren dertig en het begin van de jaren
veertig heeft gelegen, heeft hij dit type
in films als „You can’t take it with
you”, „Mr. Smith goes tot Washington”
en „Philadelphia story” vervolmaakt tot
onvergefelijke creaties.
Het is jammer dat de TROS uit de
rijke (maar misschien niet gemakkelijk
toegankelijke) vooraad films met Ste
wart in de hoofdrol zijn eerste keuze
heeft laten vallen op een vrij recente,
uit 1968 daterende wildwestfilm met hu
moristische inslag, „Bandolero” van An
drew V. McLaglen, waarin de man naar
wie de serie genoemd is de grappen
moet delen met Dean Martin. Een mid
delmatige start dus van wat een boeien
de serie kan worden.
Nederland I
TELEAC: (K) Engels (les 30).
VARA: Progr. Zeeland van nu en
vroeger.
(K) Journaal.
TROS: (K) Flipper (serie).
(K) Poppenfilm.
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
TROS: (K) Walt Disney (natuur
film).
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Zomer ’73: amuse
ment.
(K) Film van de maand (3).
(K) Friewielen: weekend Parijs.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
AVRO: (K) Stripkwis.
(K) Tips en nieuwtjes.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Cade’s County (se
rie).
(K) Jazzmuz.
(K) Sportpanorama
NOS: (K) Journaal.
JOHNNY KRAAYKAMP heeft alles in zich voor de tragi-
comicus. Hij is, vind ik, onze grootste clown. Wanneer hij niet
zo’n gevoelsmens zou zijn, was hij nimmer zo vaak in de puree
geraakt. Juist die gevoeligheid ligt aan de bodem van zijn
talent. Daarop bouwt hij zijn typetjes, maar ook helaas al
te weinig zijn karakters. Die karakters vertegenwoordigen
de hele mens. Wanneer er wordt gezegd, dat gebrek aan goede
teksten oorzaak is van het falen van Johnny en Rijk, dan
zou het de moeite waard zijn, wanneer zich eens een schrijver
zette aan het bedenken van een volwaardige solo-act voor
Johnny Kraaykamp. Een tekst voor een man alleen. Ik heb
me er altijd over verbaasd, dat geen Nederlands auteur de
behoefte heeft gevoeld in die richting iets te ondernemen.
Wanneer Henk van Ulsen en Jules Croiset er wel in slagen
zo’n solo-spel te verwezenlijken, dan zou Johnny Kraaykamp
de mogelijkheid aangereikt moeten worden om dat ook te
doen. Wie weet is er in de litteratuur best wat voorhanden,
alleen niemand heeft er op gelet.
Ik stel de zaken wellicht erg eenvoudig. Waar dit betoog
om gaat is het talent niet braak te laten liggen van een be
gaafd man. Want dat is Johnny Kraaykamp. En dan vraag
de jeugd.
Taalwenken.
Nws.
muz.
DIT PLEIDOOI want zo mogen we het wel noemen
vestigt nog eens de aandacht op de verantwoordelijkheid, die
de televisie op zich kan nemen tegenover mensen met talent
in Nederland. Ik behoor niet tot de duidelijke toejuichers van
bijvoorbeeld een serie als „Waaldrecht”, in zoverre als er een
kans op eigen oorspronkelijk sociaal drama is gemist. De
suggestie was gewekt, dat Waaldrecht een denkbeeldig plaats
je in Nederland zou zijn, waarin het leven een afspiegeling
ware van ons vaderlandse reilen en zeilen. Welnu, Waaldrecht
werd gelukkig geen Peyton Place, maar de conflicten, die het
vertoonde, hadden niet echt betrekking op wat ons vandaag
bezig houdt. Het werden toch mini-dramaatjes, toevallig alle
maal in Waaldrecht gesitueerd. Thema’s, ontleend aan de
actualiteit, werden er, op enkele uitzonderingen na, met de
haren bijgesleept.
een asbest-pak aan
rook binnen. En gelukkig vond hij
al spoedig Panda’s bedwelmde be
diende.
liedje te wensen over. Toch stonden ze aan het slot met hun
meezinger helemaal vooraan en hielden er vrolijk de droeve
afscheidsmoed in.
Het duo is eigenlijk altijd onder het plafond gebleven. De
hoge verwachtingen van elk nieuw seizoen hebben ze zelden
helemaal in kunnen lossen. Niet dat ze hun vak niet verstaan.
Maar hun teksten pasten nooit helemaal bij hun top. In feite
is Johnny daarvan het meest de dupe. Rijk immers redt het
wel. Hij is het type van de handzame man, die niet voor één
gat te vangen is. In feite fungeert hij ook als zodanig wan
neer hij met Johnny een act maakt. Met onze Johnny evenwel
ligt de zaak heel anders. Hij lijkt voor een heleboel mensen
misschien een loltrapper. Hij is het niet. Hij zou nooit zo goed
voor zijn vak zijn, als hij het niet zo bloedserieus opnam.
ik me af, of hier nou niet een taak ligt voor een van de
omroepverenigingen. Zo vaak heeft men gebruik gemaakt
van de uitzonderlijke bekwaamheden van Johnny Kraaykamp,
hem opgescheept met teksten, die in feite zijn grote kwalitei
ten geen recht deden wedervaren, dat daar wel wat tegenover
mag staan. Als geen afdeling Amusement dat kan verwezen
lijken, is er dan nergens een afdeling Drama, die het initiatief
ertoe neemt? Johnny Kraaykamp zelf kan daar nooit af
wijzend tegenover staan, mits hij van meet af aan bij plan
en uitwerking betrokken wordt, al was het alleen maar om
model te staan voor de huid, waarin hij straks moet kruipen.
Dat we toch blij met Waaldrecht kunnen zijn, is, omdat er
nu een aantal schrijvers gelegenheid kreeg ervaring op te
doen, te leren schrijven voor televisie. De VARA en met name
Herman Fortuin kan men daar dankbaar voor zijn. Fortuin
heeft de daad bij het woord gevoegd en opdrachten verstrekt,
auteurs bij elkaar gebracht, ze laten inspelen op kansen, die
televisie hen bood. Dan moeten we maar minder zwaar tillen
aan de afwijking van het oorspronkelijke plan. De resultaten
zijn verre van ontmoedigend.
Kijk, die inzet wens ik ook andere omroepen dan de VARA
toe. Dezelfde moed zou bijvoorbeeld ook de NOS kunnen be
wegen om na de serie bewerkingen van eerder uitgezonden
TV-spelen, eens te experimenteren op de manier, die ik voor
Johnny Kraaykamp zo gunstig acht. De VARA heeft laten
weten dat er het volgend jaar geen Waaldrecht zal zijn.
Herman Fortuin is er echter de man niet naar om, wat hij nu
is begonnen, niet voort te zetten. Hij zal heus wel zitten broe
den op een nieuwe serie, waarin bij wijze van spreken, de
schrijvers pas mogen duiken als ze pijn hebben aan de dingen,
waarover ze hun gedachten laten gaan. Die geëngageerdheid,
die betrokkenheid, ontbrak nu nog te veel, maar met meer
tijd voor de boeg is er ook meer gelegenheid tot rijping.
Daar willen we dan ook best op vertrouwen.
DE NIEUWE VOORZITTER van de KRO, de heer Th. J.
Loerakker weet ook van wanten. Ruim twaalf jaar is hij al
penningmeester van de stichting, die de KRO bestuurt. Hij
was de eerst bekende man naast voorzitter Van Doorn. Zijn
benoeming hoeft dan ook geen verbazing te wekken. Met de
veranderingen in de bestuursvorm van deze omroep in het
vooruitzicht, heeft men de veilige weg gekozen en niemand
JOHNNY EN RIJK zouden er dit keer wel eens naast
kunnen zitten, zo luidt de mening van vele profeten in Hil
versum. Hun laatste shows zijn geen succes geweest. Voor het
komende seizoen staan alleen nog de wegen naar VARA en
AVRO open. Bij de AVRO geeft men ze niet veel kans. De
„Mounties” immers hebben nog nooit zo’n goed seizoen achter
de rug gehad. Wel gaan „Sterallures” verdwijnen, maar twee
paar komieken kan te veel van het goede zijn. We moeten
dus verwachten, dat de AVRO de diensten van Johnny en
Rijk niet nodig heeft.
Tussen haakjes: de kijkdichtheid van „Sterallures” is nog
altijd behoorlijk hoog. Rond zo’n vier tot vijf miljoen kijkers.
Alleen de waardering komt niet boven de zeventig en dat
betekent in Hilversum: te weinig. Een echte kraker zit dichter
bij de tachtig en soms zelfs erboven. Reken maar dat zulks
met de laatste „Een van de acht” het geval is geweest, waarin
opeens Johnny en Rijk ook optraden, nota bene als vervangers
van Seth Gaaikema. Ik denk niet dat iemand dat heeft be
treurd, want in hun improvisatie waren Kraaykamp en De
Gooyer best op dreef, alleen liet de tekstvastheid bij het
Nederland 1. Met Popzien is het eerste
uur in het VARA-programma voor de
jeugd. Een scala van onderwerpen wordt
hierin aangesneden, zoals muziek in bin
nen- en buitenland ,de propaganda, Ip-
tips van Herman Stok en de uitslag van
de knipselquiz.
Na het journaal neemt de VARA de
kijkers „Met de muziek mee”. In het
Concertgebouw in Haarlem gaat een
stoet artiesten over het podium, zoals
belast met een voorzitter, die nou wel eens even iets anders
voorstaat. Twee jaar lang zal de heer Loerakker de kroon van
het voorzitterschap dragen. Natuurlijk verandert er wel wat
in de presentatie van de KRO naar buiten.
De gewiekste onderhandelaar Van Doorn wordt opgevolgd
door een man van andere signatuur. Door, zeggen ze hier,
een overgangspaus. Wie zich herinnert hoe Johannes, die
evenzo werd betiteld, kans zag alle ramen open te gooien om
de muffe lucht van eeuwen te laten verdwijnen, hoeft van
de heer Loerakker dus niet in eerste instantie gezapigheid te
verwachten. Zijn vele nevenfuncties veronderstellen op zijn
minst een fikse zin in activiteit. Hij is drie en zestig. Ik ben
benieuwd hoe zijn verschijning zal aankomen bij zijn collega’s.
In elk geval kan hij mr. Landré, hersteld van een gal-operatie,
weer op het omroep-pad ontmoeten.
17. Even nadat H. Haas in de
rookwolken van het brandende bos
was verdwenen, kwam de brand
weer aan. En kort daarop stopte
en de vuurhaard te betreden? Wee
hij niet, dat zoiets gevaarlijk is?”
„M-mïsschien niet”, antwoordde
Panda aarzelend. „Ik geloof dat hij
iets anders noa aevaarliiker vond
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54
VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen
van de dag. 9.35 Waterst. 10.30 (S) Muz.
en informatieshow. 11.00 Nws. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S)
Dit is het beginjongeren. 14.43 Va
ria. NOS: 14.45 Een der Mannenbroeders.
15.20 Nieuws uit de ruimte. Skylab-
project. 15.30 Gamma van Alpha en Beta.
16.00 Nws. 16.03 (S) Jazz. 16.45 Inzet.
amateuristische muz.beoef. 17.15 Hebt u
geluisterd17.40 Adventisten. VARA:
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen
van de dag. 18.20 (S) Barié-bis. 18.55 (S)
Twee jongens en ’n gitaar. 19.05 (S)
Lyrische liedjes. 19.30 (S) Brassband Ma
gazine. 20.00 (S) Metropole Orkest. 20.30
(S) Koloriet. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00
De kipenpatatenappelmoes-show. 22.30
Nws. 22.40 Portret van de acteur Albert
van Dalsum. 23.10 De jaren vijftig in
doorsnee. 23.55 Nws.
De TROS begint vanavond om 20.21
een James Stewart-cyclus, een onver
mijdelijke keuze, want James Stewart is
meer dan 35 jaar een bijzonder populair
en veelzijdig acteur geweest en laat ook
nu nog 65 jaar oud van zich
horen.
Nederland 2. Allereerst het program
ma tussen zeven en acht uur, dat be
staat uit achtereenvolgens Calimero, Wat
een familie en een interview dat een
TROS-team had met James Stewart.
Enige tijd geleden was deze acteur met
zijn vrouw in Nederland en toen werd
een gesprek met hem opgenomen. Hij is
vanavond te zien in Bandolero.
LANGZAAM MAAR ZEKER zitten we in de zomerdienst-
regeling. De treinen van AVRO, VARA, NOS, TROS, KRO en
NCRV rollen af en aan. De VPRO arriveert ook nog wel eens
en ergens boemelt de EO. Wat ze vervoeren begint op tijd,
maar eindigt dat niet altijd. Er is dit seizoen ferm gedaan aan
zendtijdoverschrijding. Dat moet worden ingelopen, tenzij de
minister anders beslist.
We weten nu al, dat de AVRO in september een hele dag
gaat uitzenden, want de AVRO viert haar gouden jubileum.
Of zijne excellentie ook toestemming zal geven voor doorgaan
na middernacht, tja, dat heeft hij nog in beraad. De gouden
AVRO heeft inmiddels voor een verrassing gezorgd door on
verwacht af te komen met een gegadigde voor de post van
programmacommissaris TV. Nadat de AVRO jaren lang ver
koos uit het overleg te blijven, omdat ze zichzelf de enige
nationale omroep noemde, heeft ze gekozen voor een reëlere
koers. Vandaar ineens die voorkeur voor de post van program
macommissaris, die tot nu toe werd vervuld door de heer
Rengelink.
Ooit heeft Jan Casteleins daar droeve ervaringen mee op
gedaan. Je bent als programmacommissaris een soort buffer
tussen de omroepen en de NOS. Je moet proberen de om
roepen te vriend te houden door erop toe te zien, dat de NOS
geen dingen doet, die alleen aan de omroepen zijn voorbe
houden. Van de andere kant betracht je soepelheid, omdat
anders de lol er voor de NOS-programmamakers af is. Nou,
wie ambieert zo’n baan? Het kostte Casteleins de kop, want
die wou zijn NOS-werk op zijn best doen en dus interpreteerde
hij de omroepwet te ruim. Wegwezen, zeiden de omroepen en
Jan nam ontslag.
De heer Rengelink hield de koers op het juiste midden.
En nu schuift dan de AVRO kandidaat Steketee, oud-hoofd-
redacteur van het „Handelsblad” naar voren. Waar waagt
zo’n man zich aan? denk je dan. Hij komt midden in de strijd
terecht om de zendtijd van de NOS kleiner te maken. Na
tuurlijk zal hij het omroepstandpunt vertegenwoordigen. De
NOS, zo luidt dat op zijn minst, niets erbij. Dus ook geen
uitbreiding van de onderwerpen, die het journaal nu bestrijkt,
geen eigen drama zonder deelneming van de omroepen. Ont-
moetingsprogramma’s maken, dat wel en wee als er te eng
of te ruim wordt ontmoet. Enfin, je mag in elk geval ver
wachten dat een ex-hoofdredacteur best weet waar Abraham
de mosterd haalt.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr. 12.50
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, weerber.
schouwburgprogr. 14.00 Nws. 14.03 Lich
te muz. 15.00 Nws. Ronde van Italië.
16.00 Hoorspel. 17.10 Amusementspr.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor
18.45 Sportmagazine. 18.55
18.57 Gramm.muz. 19.00
19.30 Liedjeskroeg. 20.30 Lichte
22.00 Nws. 22.05 Verhalen. 23.00
Nws. 23.10 Dansmuz. 23.40 Nws.
NOU... EH... DAT NOEM IK MAZZEL
HEBBEN ...ZUN WE LEKKER.
- EVEN ALLEEN...
Nederland II
NOS: (K) Kir de Clown.
(K) Journaal.
TROS: (K) Calimero
film).
(K) Wat een familie (serie).
(K) Interview James Stewart.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) James Stewart Cyclus
(1).
(K) TROS Sport.
NOS: (K) Uit de kunst.
(K) Journaal.
Louis van Dijk, The Anita Kerr Singers.
Ursula Benz en Wim Koopman, die ope-
retteklanken zullen vertolken, en het
Argentijnse variétégezelschap Los Ar
gentines.
De kijker blijft in vrolijke sfeer met
een nieuwe aflevering van Twee malle
meiden uit Liverpool. Samenwonen heeft
zijn ongemakken. Dat ervaren ook San
dra en Beryl en ze besluiten derhalve
ieder maar op zichzelf te gaan wonen.
Tot zover de ontspanning, want tegen
tienen komen de mannen van Achter
het nieuws opdraven met actualiteiten.
Om kwart voor elf zendt Teleac dan nog
Nederland I
10.45 en 11.35 NOS-NOT: Schooltele
visie.
NOS: (K) Kir de Clown.
(K) Journaal.
Popzien.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Met de
mee.
(K) Twee malle meiden - uit
Liverpool (serie.
(K) Achter het Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: Recht op de burger af
(les 11).
p c
V«
'age:
I.’:
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Ontbijt-Soos. 7.30 Nws.
7.41 Aktua. 8.30 Nws. en 8.36 Gymn.
voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om: mini
magazine. 10.30 Nws. 10.33 (S) Plaatvae-
ria. 11.30 Wegeninformatie. 11.55 Meded.
12.00 Aktua 12.16 Oerheidsvoorl. Inform,
bedrijfsleven. 12.26 Mededel. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Tross-
Country. 13.30 S) VW: amusements-
show. 15.00 (S) Verzoekplaten. 15.30 Nws.
17.00 De tunnel der duisternis. S.F.-serie
(IV). 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.50 (S)
Café-chantant. 18.19 Uitz. PSP.
18.30 Nws. 18.41 Prijswinnaars program
ma VVV. 18.45 (S) Terug van wegge
weest. 19.00 (S) Klass, verzoekplaten.
20.00 Nws. 20.05 Pianisten van thans en
toen. 20.30 Aktua-klankbeeld. 20.55
Zaterdagavondconcert. EO: 20.30
Weeksluiting. 22.50 Klankbord. 23.05
Postludium. 23.55 Nws.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Popstation.
8.00 Nws 9.00 Nws. 9.03 (S) Pers Vers.
10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie.
11.00 en 12.00 Nws. 12.03 Denk je nog
aan die tijd? 13.00 Nws. 13.03 Verzoek
platen en muz.kwis. 14.00 Nws.
Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws.
Sportshow 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws.
18.03 Joost mag niet eten. NCRV: 19.00
Nws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nws.
20.02 S) After eight. 21.00 Nws. 22.00
Nws. 22.02 (S) Gospelsongs. 22.30 (S)
Jazztime. 23.00 Nws. 23.02 Late Date.
24.00 Nws. 0.55 Nws.
en
U4...
JA...,
O FWNE BENT ME ACHTER
NA gekomen...arman is
HIER NIET... HET HOL. IS 7
LEES..'.
OH.ILVA.\iW
BENM Wf
■y-1 IK MOET'7' WAPEN VAN FRIT
zien te ontfutselen, en ik
\moetTaan deplaneters
><r GEVEN, ANDERS ZIEK
7 ARMAN NOOIT MEER
Maar ik weet niet, wat. Ik hoop dat
hij gered kan worden
Nu de brandweer deed haar
best. Een van de spuitgasten trok
„Wat is dat voor malle verto
ning?!” sprak brandmeester Kledder
kwaad. „Wat bezielt die vriend van
je, om ons voor de wielen te draven
de redder vast. „Geen wonder na
al dat draven. En dan nog brand
klasse 3-a binnen gaan. Hoe komt
hij erbij?!”