Opening Holland
Festival in
Uit de kunst
PANDA
A
FERDINANDS BELEVENISSEN
«5
TV VRIJDAG
TV ZATERDAG
TV VANAVOND
RADIO ZATERDAG
Peil©
en
Pingo
Poll©,
het
hazepad
11
VRIJDAG 15
JUNI
1973
en
DEZE VISRAGOÜT STILT
IN IEDER GEVAL DE
ERGSTE HONGER!
41
Lief zijn inter NOS
Omroepen in opspraak
ISRAELISCHE KUNST
IN MADURODAM
Concertgebouworkest
op Londense proms
Een zondagse mislukking
Vragen staat vogelvrij
Verhullen en onthullen
,224201
ze
pl
rBA,WAT IS PAT? WIL
JE ONS SOMS rvSj
VERGIFTIGEN?/^
RUSTIG KINDEREN! POLLS ZAL
jwLAwELWAT ANDERS KLAARMAKEN!
viït.1
F. M. BUYSMAN
HILVERSUM II
23.50
HILVERSUM III
HILVERSUM I
BRUSSEL
15.55
Charles Boost
h 4-23*-F
ge pioniers uit het oostenlijk deel van
Amerika, die de steun van de regering
in Washington en van het leger kregen,
voor zover zij niet het recht in eigen
hand namen.
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.10
22.00
22.45
22.50
18.45
18.55
19.05
19.10
19.30
20.00
20.21
21.20
22.50
16.00
16.02
18.45
18.55
19.05
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
20.50
21.40
21.50
23.00
20.00
20.21
21.50
22.30
22.40
uiteraard: naar de gedragingen van de omroepmedewerkers
in oorlogstijd. Nu kent iedereen in Hilversum wel zo’n beetje
de geschiedenis van al die omroepen. Ook van het hoge en
lagere personeel. Er zijn fraaie en minder fraaie episoden,
er zijn kwalijke rollen en merkwaardige verlening van hand
en spandiensten aan de bezetters. De namen gaan niet direct
van mond tot mond, maar duidelijk zijn er mensen gespaard,
zijn er medewerkers zonder scrupules aangenomen.
Enfin, als Dick Verkijk wil, kan hij op zijn eentje een
andersoortig ..Watergate” bedenken. Hij is er niet de man
naar om compromissen te zoeken als er duidelijke compro
mitterende feiten aan het licht komen. Vandaar dat er men
sen in Hilversum zijn, die de ontwikkelingen met enige zorg
gadeslaan. Het zou de omroepen trouwens niet al te best uit
komen, wanneer het rapport-Ver kijk spoedig op de markt zou
verschijnen. De slag tegen de NOS is nog niet gewonnen. Als
de omroepen boter op hun hoofd hebben, omdat er zaken zijn
verdoezeld, wekken ze de indruk dat ze niet te vertrouwen
zijn. Dat kan wel eens lelijk uitpakken: de gunst der kijkers
en luisteraars is ermee gemoeid. Toch overheerst de ver
wachting, dat het zo’n vaart niet zal lopen. De zaken historisch
zuiver stellen, hoeft nog niet te betekenen, dat in Hilversum
de koppen gaan rollen op een soort uitgestelde bijltjesdag.
INTUSSEN HEBT U kunnen vernemen, dat de heer Schüt-
tenhelm een dringend beroep op zijn bestuursleden heeft ge
daan om binnen de NOS de spanningen niet te vergroten.
Het is een beetje of de omroepen hun grote broer nu proberen
terug te pakken op wat hun werd aangedaan, toen bij het in
werking stellen van de Omroepwet de NOS veel zelfstandiger
werd dan de omroepen lief was. In feite hangt alles op de
beslissingen van het kabinet Durft dat de netelige situatie
aan? Niemand, die het gelooft. De algemene verwachting is,
dat een al te drastisch ingreep de gemoederen te zeer zou
Nederland 1:
Om zeven uur gaat weer een uitzen
ding van MIK de lucht in. Een uur lang
vrolijkheid, in sketches, spelletjes en
muziek met onder anderen Gait Jan
Kruutmoes, Drika, Boer Voorthuizen en
het Cocktail Trio.
Ook na het journaal blijft de KRO in
Nederland I
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Kinderprogr.
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
NCRV (K) Kinderen op zoek naar
een schat.
NOS: (K) Journaal.
Het leven van een spion (2).
(K) Ander Nieuws.
Koorzang.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: Voetbalwedstrijd Duitsland-
Brazilië.
(K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
VARA: Coronation Street.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Twee malle meiden
uit Liverpool.
Achter het Nieuws.
(K) Gesprek met Dennis Weaver,
alias McCloud.
(K) McCloud.
NOS: (K) Journaal.
Nederland 1
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
KRO: (K) MIK.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Zondige Comedies.
Brandpunt.
(K) Mary’s Music.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: Recht op de burger af
(12).
Nederland II
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K Journaal.
TROS: (K) Calimero.
(K) Flipper.
Zorro.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Op losse groeven.
(K) James Stewart Cyclus.
NOS: (K) Uit de Kunst Festi
val.
(K) Journaal.
Nederland 2.
Het uur tussen zeven en acht vertoont
het vertrouwde beeld: Calimero, Flipper
en Zorro. Een uur lang aandacht voor
het vaderlandse muziekwezen, in „Op
Losse Groeven” volgt na het journaal,
waarbij Chiel Montagne voor gastheer
speelt. Nieuwe kanshebbers voor de top,
hits van toen, muziek op verzoek en het
optreden van een kinderkoor vormen de
inhoud van Op Losse Groeven.
Vervolgens is de TROS toe aan de
tweede film uit de James Stewart-cy-
clus, „Broken Arrow”. Na deze film gaat
de tv nog tot omstreeks twaalf uur door
met, in NOS-zendtijd, de eerste van een
viertal Uit de kunst-festivals, gewijd aan
het Holland Festival. In deze en de
komende uitzendingenen zullen evene
menten uit dit festival op het scherm
vertoond worden. Vanavond de openings
plechtigheid en een optreden van de
Engelse straattoneelgroep „Natural The
atre”.
Onze filmmedewerker tekent aan: Ook
„Broken Arrow”, de tweede film in de
James Stewart-cyclus van de TROS le
vert geen typerende creatie op van de
acteur om wie de serie draait. De film
zelf is interessant om zijn thema, de
toenadering tussen blanken en Indianen.
De strekking, die destijds (in 1950)
nieuw was, is sindsdien wel sterk ach
terhaald door een totaal veranderde in
stelling van Hollywood die al lang niet
meer de Indiaan als de wrede, scalp-
jagende wilde voorstelt. De rollen zijn
integendeel omgekeerd sinds uit histori
sche onderzoekingen aan het licht is
getreden dat een beschaafd, intelligent
en vreedzaam volk in de vorige eeuw
stelselmatig is uitgeroeid. Alleen maar
omdat het zich als oorspronkelijke be
woners van het continent verzette tegen
de vernielende opmars van landhongeri-
WAT AL NIET TEWEEGGEBRACHT kan worden! Had
het „Haarlems Dagblad” de primeur van onthullingen uit
een rapport over de zaak-Weinreb, meteen beweert het stu
dentenblad „Propria Cures” dat Dick Verkijk ze aan uw
courant heeft toegespeeld. Nou, dat ontkent Verkijk ten stel
ligste. Hij niet alleen. Dick Verkijk is allereerst een Haarlems
journalist, hij is ook lid van de Haarlemse Gemeenteraad en
hij heeft zijn sporen verdiend op het gebied van radio- en
televisieverslaggeving. Expert is hij vooral in Oosteuropese
landen, als we dat zo mogen zeggen. Daar heeft hij al menig
relaas uit vandaan gehaald. Daar is hij niet bepaald een be
mind persoon meer, althans niet bij de machthebbers. Verkijk
heeft voor sommigen de hinderlijke gewoonte zijn zaakjes
grondig voor te bereiden en ze tot op de bodem uit te spitten.
Wat hij dezer dagen aan collega Nico Scheepmaker ont
hulde insiders wisten wel dat Verkijk ermee bezig was
is, dat er van zijn hand een onderzoek gaat verschijnen naar
de gedragingen van de omroepen in oorlogstijd. Dat betekent
keer die dag in een warreling van
rondtollende panelen werd opgeno
men. En toen hij daaruit gestoten
werd, beschreef hij met draaiende
ogen een boog door de hall van het
hospitaal, en kwam met een doffe
klap tegen twee ziekenbroeders? tol
stilstand
22. Panda zag tot zijn ontzet
ting dat dokter Kreukmeniet een
alarmbel in werking stelde, en
daarop het ziekenhuis binnen wilde
gaan. „Niet doen! riep hij. „Daar
komt Haas alweer aan! Hij is vrese
lijk van dat rinkelen geschrokken!”
„Rustig maar,” maande de genees
heer,
vrolijke sfeer met een aflevering uit de
serie Zondige comedies (eerder was de
titel Wie zonderz onde is). Een vrouw
van middelbare leeftijd brengt een aar
dig sommetje geld, dat zij onverwacht
toegeschoven krijgt, onder bij een make
laar.
Om tien over negen is het tijd voor de
actualiteiterubriek Brandpunt. Vijftig
minuten later brengt de Duitse zangeres
Mary Roos een vlotte show. Tot haar
gasten behoren onder anderen Rita Reys,
George Baker Selection en Rex Gildo.
te
m
Iets van deze tragedie is zwakjes
merkbaar in „Broken Arrow”, een film
van Delmer Daves die sinds 1942 filmde
en in 1950 zijn eigen producent werd,
meewerkte aan de scenario’s van zijn
films. „Cowboy” uit ’57 net Glenn Ford
en „3.10 to Yuma” met Glenn Ford en
Van Heflin zijn daarna zijn meest be
kende westerns geworden. In „Broken
Arrow” speelt James Stewart de sympa
thieke ex-officier Tom Jeffords die in
het Arizona van 1870 veel belangstelling
en medeleven voor de onderdrukte Indi
anen aan de dag legt, zelfs verliefd
wordt op een Apachenmeisje, wat in de
omstandigheden van toen dramatische
gevolgen moet hebben.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos.
7.30 Nws 7.41 Aktua, 8.30 Nws en 8.36
Gym. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om.
10.30 Nws 10.33 (S) Plaatvaria. 11.30 (S)
Wegwezen 11.55 Mededel. 12.00 Aktua.
12.16 Overheidsvoorl. Exportiviteiten.
12.26 Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30
(S) VW. 15.00 (S) Luister uit., én
thuis15.30 Nws. 17.00 Hoorspelserie
(V) 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.50 (S)
Café-chantant. 18.30 Nws. 18.41 Bekend
making van de prijswinnaars uit het
programma VW. 18.45 (S) Terug van
weggeweest. 19.00 (S) Concert a la carte
20.00 Nws. 20.05 (S) Goed bekeken. 20.30
Pianisten van thans en toen. 20.55 Om
de kunst 21.15 (S) Zaterdagavondcon-
cert. E.O.: 22.30 (S) Weeksluiting. 22.05
Klankbord. 23.05 (S) Postludium. 23.55
Nws.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr. 12.50
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. weerber.
schouwburgprogr. 14.00 Nws. 14.03
Grammofoonmuz. 15.00 Nws. 15.03 Muz.-
prog. 16.00 Muz.progr. 17.00 Nws en
medede. 17.10 Amusementsprogr. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor de
jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
18.57 Grammofoonmuziek. 19.00 Nws. en
Meded. 19.32 Lichte muz. 20.30 Muz.
progr. 20.50 Lichte muz. 22.00 Nws. 22.05
Magie en mystiek. 23.00 Nws. 23.10 Dans
muziek. 23.40 Nws.
.Maakt u zich maar geen zorgen
over uw vriend. Hij zal goed opge
vangen worden en in minder dan
geen tijd rustig en ontspannen
zijnVerder kwam hij niet
Want op dat moment bereikte ook
H Haas de draaideur en daar
draafde hij met zo’n vaart door-
20.00 (S) Amusementsmuz. 20.40 (S)
Waaldrecht. 21.30 (S) Licht orkest met
zangsolisten. 22.00 (S) Akkoord. 22.30
Nws. 22.40 (S) Trio. 23.10 De jaren
vijftig in doorsnee. 23.55 Nws.
HOE DAN OOK, als de nieuwe minister van CRM, daartoe
door vragen uit de Kamer op de uitzending geattendeerd, de
VPRO ter verantwoording zou willen roepen, dan kan hij in
elk geval geen straffen meer opleggen, want dat gaat een
nieuwe wet verhoeden. Ingrijpen van hogerhand door bij
voorbeeld zendtijd te ontnemen, vooraf of achteraf, wordt
voorkomen. Radio en t.v. worden met de krant gelijk gesteld.
Geen overheidscensuur! Vraag blijft hoeveel discipline de
media zelf opbrengen. Er valt een duidelijke vergroving te
constateren, waarvan je je niet af maakt door te zeggen, dat
we al te lang alles hebben verhuld. Dat hebben we natuurlijk.
Maar moet je daarom ineens alle sluizen open zetten? Het
moeilijke is, dat wie ook in Hilversum dat afwijst, door
anderen wordt verketterd en in de conservatieve hoek ge
duwd. Radio en televisie en niet het minst de programma-
DEN HAAG. Schilderijen en beel
den geïnspireerd op het scheppingsver
haal, van de Israëlische kunstenaar Ge-
daliah ben Zvi en gobelins van hem en
zijn echtgenote, zijn de komende weken
in het miniatuurstadje Madurodam te
zien. Directeur Wijsenbeek van het
Haags Gemeentemuseum heeft de expo
sitie donderdag geopend. Hij vond het
belangrijk, dat iedereen, die in Maduro
dam komt terloops kennis kan nemen
van de kunstwerken. Als museumdirec
teur benijdde hij Madurodam evenals de
warenhuizen, plaatsen waar iedereen
kan binnenlopen.
bladen zijn soms gevuld met progressiviteit, die links en
rechts flinke tikken uitdeelt, belachelijk maakt, genadeloos te
kijk zet. Het heeft zin in het geval van de filmer, die rustig
door blijft draaien als een interview officieel is afgelopen.
De ontspanning, die dat bij de geïnterviewde teweeg brengt,
kan hem verleiden tot opmerkingen, die lijnrecht in strijd
zijn met wat hij in het interview voorgaf. Zoiets uitzenden
kan onthullend zijn. Toch vraagt het een zorgvuldig afwegen.
Langzamerhand is iedere filmer voor televisie gespitst op
doorfilmen na een interview. De verleiding is groot die situatie
uit te buiten en „spontane opmerkingen” te forceren door
daarop gerichte nonchalante vragen. Zoals tegenwoordig ook
de zogenaamde „lullige vragen” in de Barend Servet-stijl op
gang doen. Wie dat spelletje met mee kan spelen, staat onher
roepelijk als een stomme koe te boek. En dat wil je niet graag,
nietwaar?
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20 (S)
Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54
VPRO: Deze dag; 8.00 Nws. 8.11 Dingen
van de dag. 9.35 Waterstanden en 10-05
Voor nu en later, gesprek. 10.30 (S)
Zaterdag inform. 11.00 Nws. 13.00 Nws.
13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is
hetb egin. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45
Een der mannenbroeders, gesprek. 15.20
Nws over het Skylab project. 15.30 In
tern. Spectrum. 16.00 Nws. 16.03 (S)
Holland Festival 19S3. 17.15 Discussie-
progr. VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Dingen van de dag Pol. Partijen:
18.20 D’66 VARA: 18.30 (S) Varié-bis.
19.05 Volksmuz. 19.30 De Scala 1925-1950
DEN HAAG. Het Amsterdamse
Concertgebouworkest zal dit jaar twee
concerten verzorgen van de Londense
„proms”, de promenadeconcerten, die op
20 juli beginnen.
Het wordt de 79e jaargang van dit
Internationaal bekende muziekfestijn.
Drie avonden zullen geheel aan Beetho
ven zijn gewijd, twee aan Haydn en er
zullen ook een aantal programma’s van
operamuziek worden gegeven, zoals een
concertversie van Beethoven’s Fidelio en
Mozart’s Zauberflöte.
verontrusten, zeker van al die NOS-medewerkers, die nu ook
op de tam-tam gaan slaan om hun ongenoegen uit te roffelen.
Vooralsnog zijn er geen protestbijeenkomsten of openbare
demonstraties. Wat wil u? De zomer breekt aan. Vóór de
nieuwe begroting, op de derde dinsdag van september, vallen
er toch geen beslissingen. Maar men is waakzaam. Dat wel.
NOG EEN PAAR zondagen en we kunnen „NOS-Kiosk”
bijschuiven bij de seizoenmislukkingen. Als er één programma
is, dat de mist is ingegaan, dan wel deze kromme creatie van
Prior en Geesink, Nu gaan er wel meer scheppingen grandioos
de vergetelheid tegemoet, maar de ellende met dit programma
is, dat het te veel vooraf in de publiciteit heeft gestaan. Wie
zich herinnert hoe ambitieus jaren geleden de NOS met zijn
zondagmiddagprogramma startte, heeft daaraan toch een
heel wat betere herinnering dan aan deze „Kiosk”, die van
meet af aan niet deugde. Men moet niettemin wel in de gaten
houden, dat de NOS met zo’n programma ook niet alle kanten
uit kan. Steeds weer wordt ze gebonden aan haar opdracht.
Voert ze die letterlijk uit, dan gaat alles zo recht-toe recht
aan, dat er geen aardigheid aan is.
Wat probeert men dus? Er wat variatie in te brengen. Die
dwingende noodzaak welke men als een plicht voelt tegen
over de kijkers, maakt dat de programmasamenstellers het
maar al te gauw te mooi willen doen. Het is dan gemakkelijk
Enkelaar en de zijnen verwijten te maken. De misgreep zat
hem deze keer in de overdaad aan rubriekjes, die Geesink en
Prior bedacht hadden. Die vielen niet met elkaar te rijmen.
Alles wat daarna is geprobeerd om er nog wat lijn in te
brengen, moest wel misgaan Dat klad zat er in. Zelfs de
laatste presentatoren hebben bedankt Met alle kritiek, die je
op „NOS-Kiosk” kan hebben, is het toch maar een feit, dat
ook maar iedereen Enkelaar c.s. in de steek heeft gelaten.
Het wereldje hier is keihard.
Maar goed. Dat het programma een flop was, is al lang
geleden vastgesteld en rondgemeld. Toch is er gelukkig ook
meegevoel te bespeuren met mensen, die in het openbaar hun
stukke schip drijvende trachten te houden terwijl alleman
van boord is. Logischerwijs heeft de NOS al doen weten dat
men voor het volgend seizoen op iets anders zit te broeden.
Wat uw kroniekschrijver betreft, mag men rustig uitgaan van
de gedachte aan eer zondagmiddagbioscoop. Er hoeft heus
zo veel niet in te gebeuren, een snufje informatie over de
verkeerstoestand, een Enkhuizer almanakje over het weer,
wat voetbalflitsen want die deden het zo aardig in de
begintijd een zondags interview met bekende en toch
onbekende Nederlanders, er is heus wel wat te bedenken
zonder dat het een prestigezaak wordt. De zondagmiddag is
doorgaans voor velen een bron van ontspanning. Dat mag de
televisie dan ook zijn
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Popstation.
8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 (S) Pers Vers.
10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. 11.00
en 12.00 Nws. 12.30 Denk je nog aan die
tijd? 13.00 Nws. 13.03 Drie van U. 14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Poptater, 16.00
Nws. 16.03 Sportshow 17.00 Nws. NOS:
18.00 Nws. 18.03 Joost mag niet eten.
NCRV: 19.00 Nws. 19.02 (S) Elpee Pop.
20.00 Nws. 20.02 After Eight. 21.00 Nws.
22.00 Nws. 22.02 Happy Sound. 22.30 (S)
Jazztime. 23.00 Nws. 23.02 Late Date.
24.00 Nws. 0.55 Nws.
Götz George en Vera Tsjechova spelen
de spion Grunwaldf en zijn vrouw Katja
in „Het leven van een spion”, waarvan
zaterdagavond het tweede deel te zien
is op de NCRV-tv.
OFSCHOON NIEMAND kan beweren, dat er nu echt zoveel
aan de hand is in Hilversum, zijn er toch altijd gebeurtenissen
vermeldenswaard. Zoals maandag het radioprogramma van
de VPRO met de zogeheten Wiegel-kwis. Hoofd radio
Klompsma greep in, toen tot die kwis vragen bleken te be
horen hoe de heer Wiegel bij een revolutie geliquideerd kon
worden, of hij al of niet uit de mond stonk en waarom hij
nooit minister-president zal worden. De deelnemers dienden
ook een verhaal af te maken, dat begon met deze aanhef:
„Er was eens een klein dik mannetje, dat al, toen hij geboren
werd, een wijsneuzig gouden brilletje op had. Hij heette
Hansje en groeide op voor galg en rad Samensteller Nico
Haasbroek bleek met deze vragen, telefonisch aan luisteraars
gesteld, er achter te willen komen wie de beste Wiegel-kenner
Van Nederland was.
Wat mij nou bezighoudt, als ik in de dagbladen lees over
het mgrijpen van de heer Klompsma, zijn de termen, waarin
dat ’S vervat. Die zullen afkomstig zijn van de persdienst van
de VPRO Letterlijk staat er: „Volgens hem (de heer
Klompsma) bevatten de kwis-vragen elementen, die bij de
luisteraar misverstanden konden veroorzaken”. De heer
Klompsma komt dus niet op tegen het onzindelijke van de
vragen, nee, hij is bang voor misverstanden. Er mocht eens
iemand zijn, die Wiegel uit de weg zou ruimen, zich beroe
pend op de VPRO, die dat blijkbaar een doodgewone zaak
vindt (let op het woordje „dood”).
Waarom komt hoofd radio Klompsma niet tegen de vragen
zelf in het geweer? Wil hij zijn medewerkers sparen? Of vindt
hij werkelijk, dat daarin het ontoelaatbare van de uitzending
niet schuilt? Een merkwaardige opvatting, want het lijkt mij
een gezond gevoel van af keer, wanneer je opkomt tegen radio-
spelletjes over het liquideren van mensen, die voor zwakke
geesten een gemakkelijk doelwit vormen.
f:
fe.
VLUCHTEN
Ie© Pi-
COHRMMN
de draaideur betredend.