Poetry International dichters van dichtbij GLITTERSHOW BELOOFT PARADIJS bon f ,.w w ll Jill 0^1 I .V.' mW 1 TRANQUILLITATIS EN POCO MOTO WONNEN CONCOURS Noortje wordt tv-presentatrice KAUKASISCH DANSENSEMBLE IN DE RAI Hans Vonk leidt radio-orkesten Nederlandse TV sterk vertegenwoordigd op Italiaans concours VAKANTIEVREUGDE VOOR DE KINDEREN I jHKMwSwWttk 'n' A V g L f* j3| IF JS WOENSDAG 20 JUNI 1973 r 8^'" F" «F M o TOEGANGSKAARTEN VERKRIJGBAAR w U3 gr?. BLOEMENDAAL P SWIEBERTJE IN PANIEK met alle bekende medewerkenden. stil id igï F I n ^Haarlems Dagblad J B ►Umuid^r Courant a Li i 1F t lil Haarlem de bollensound Succes voor r 1 a IN: x 'xV'-'- FERRY TROMP Lezginhaoverdonderend de CONRAD VAN DE WEETERING. CEES STRAUS (Van onze RTV-redactie) /i TRANQUILLITATIS POCO MOTO IJMUIDEN IJmuider Courant, Lange Nieuwstraat 427. 31 HILLEGOM Haarlems Dagblad in het V.V.V. kantoor. BEVERWIJK Beverwijkse Courant, Zeestraat 18. Aan de loketten van het Openluchttheater (Alleen kaarten van 4,—). Beide programma’s zijn door de VPRO vervaardigd, te weten het toneelstuk De Pantserkrant, dat in de afdeling Drama wordt ingezonden en een compilatie van afleveringen van Het gat van Nederland, die wordt ingezonden in de sector Docu mentaires. HILVERSUM. Nederland zal met twee inzendingen deelnemen aan het 25e Concours om de Prix Italia, dat van 13 tot en met 24 september in Venetië zal worden gehouden. W In samenwerking met het Openluchttheater Bloemendaal organiseren Haarlems Dagblad, de IJmuider Courant en de Beverwijkse Courant een feestelijke kindervoorstelling op WOENSDAG 4 JULI et FT AMSTERDAM. Dinsdagavond trad in de Zuidhal van de Rai in Amsterdam het Kaukasisch dansensemble „Lezginka” op. Typisch voor het soort dansen dat deze groep brengt, is dat de vrouwen er erg mooi uitzien maar niet veel meer doen dan glijdend rondwandelen, terwijl de mannen als ware kemphanen voort durend tegen elkaar opbieden in gekke vondsten, acrobatische stunts en virtuoze sprongen. Een van de acrobatische stunts is het lopen en rondhippen op de spitsen van hun laarzen en dat doen deze besnorde mannen dan ook veelvuldig en in aller lei variaties. Ze springen en draaien op hun knieën, in diepe hurkzit of hoog op de tenen. Alles heeft een waanzinnige vaart, precieste en kracht. En vooral in het begin van de voorstelling werkt dat overdonderend op de toeschouwer. Op den duur echter worden dezelfde toeren zo veelvuldig herhaald, dat er een zeke re eentonigheid ontstaat. van gedanste zangnummers, die zonder instrumentale begeleiding en zonder eni ge vaktechniek worden gebracht in een decor dat uiteraard een en al glinstering is. De enig echte artiest is Philip Tim mons, verloren schaap van de opgeheven Traverse Workshop uit Edingburgh, die in twee piepkleine solo-tjes dan ook nog laat zien hoe goed het had kunnen zijn. Het verhaal gaat volgens het programma over moeder natuur die het kwaad over wint en ons het paradijs verzekert. Wat wil je nog meer. En dit gegeven paard moet je niet in de glinsterende bek zijn. JAC HEIJER Als dan ook aan het eind van het eerste deel van de voorstelling opeens een aantal dansers verschijnen met een Russische dans, waarin de mannen ge woon op hun volle voet dansen en ook wel geweldige sprongen uitvoeren, maar dan in een totaal ander (voor ons meer bekend) patroon, werkt dat als een dankbaar begroete afwisseling, te meer omdat de dames daarbij in een wijde zakjurk met bloemen duidelijk meer aan bod komen dan in de Kaukasische dan sen. Naast deze algemene opmerkingen viel er toch enorm veel te prijzen. Als vijfde nummer stond er bijvoorbeeld een trom- meldans op het repertoire. Acht dansers begonnen op een stoel in een wijde kring, ieder met een trommel. In razend- HILLEGOM In de onvervalste bol- lengrond rond Hillegom, Lisse. Sassen- heim zijn twee popgroepen opgegroeid die binnen verrassend korte tijd tot bloei zijn gekomen. Dat mag tenminste afgeleid worden uit de eerste en derde plaats die de groepen Tranquilitatis en Poco Moto afgelopen zaterdag behaalden op een in de Houtrusthallen door de Haagse Kunststichting voor de Jeugd in het kader van het Holland Festival ge organiseerd concours. gjv SU J Met Noortje Vlaskamp-Roll heeft NOS deze week een nieuwe televisie presentatrice aangetrokken. Noortje, die afkomstig is uit Hoorn, werkte voordien vijf jaar als stewardess en recentelijk nog als voorlichtingsvrouw bij het Am sterdamse Esso Motorhotel. HAARLEM Haarlems Dagblad, Grote Houtstraat 93, Soendaplein (Noord) Californiëplein 17 (Schalkwijk) De voorstelling begint om HALF DRIE Tegen inlevering van deze advertentie bij onderstaande adressen kunt u toegangskaarten kopen tegen de gereduceerde prijs van 3, (Normale prijs 4, Telefonisch kunnen geen kaarten worden gereserveerd. AMSTERDAM. Toch is het verte derend om temidden van zoveel klassie ke en avantgarde kunst in en rond het Holland Festival een voorstelling te zien van laat ik zeggen de Theresia-kleuter- school voor jongens. Want daar lijkt de show „Enchanted miracle” (Toverwon- der) in Mickery nog het meest op. De Duitse dichter-politicus Günter Grass tijdens zijn voordracht bij Poetry Inter national. De show is in elkaar gezet door de Angels of Light, een engelachtig nich tenpaar, dat nergens anders vandaan kan komen dan uit San Francisco en dat het leven en welzijn geheel gewijd heeft aan de glitter. Met kilo’s glinsterend confetti zijn ze neergestreken in Micke ry Amsterdam om daar met twintig andere egotrippers, samengeraapt uit de internationale folklore van Amsterdam, ROTTERDAM, ste avond van dichterfestijn in w '4» I snelle roffels gaven ze elkaar steeds wis selende signalen door, die weer echo’s vonden in andere trommels, dat zich ontwikkelde tot een fascinerend muzi kaal patroon, waarbij later ook nog allerlei virtuoze sprongen en draaien werden ingevoegd om de feestvreugde te verhogen. Het werd een van de hoogte punten van de avond. - HILVERSUM. Hans Vonk treedt 1 augustus als dirigent in dienst van de NOS voor een periode van drie jaar. Hij zal concerten dirigeren met het Radio Filharmonisch Orkest, het Omroepor kest, het Radio Kamerorkest en het Promenade-orkest. Hans Vonk, die 18 juli 1942 in Am sterdam werd geboren, is sinds septem ber 1969 als assistent-dirigent verbonden geweest aan het concertgebouworkest. Sinds december 1968 leidt hij het Radio Blazersensemble. - vl Vijfentwintig groepen kregen daar voor teleurstellend weinig publiek elk ongeveer 25 minuten de tijd om hun kunnen te tonen. Sommige waren niet om aan te horen, maar de meeste kwa men volgens de jury met Thom Olink (popredacteur)Rudy Bennet't (zanger), Boudewijn de Groot (producer), Peter van Halm (regisseur Popzien) en Harry Knipschild (platenman) tot een redelijk niveau. Tranquillitatis en Poco Moto die elkaar vanwege de geografische na bijheid goed kennen hadden voor zichzelf gedacht nooit hoger te kunnen komen dan „bij de eerste tien”, maar elkaar hadden ze wel degeijk tot kans hebber voor een van de drie prijzen gerekend. Zo gaat dat in de Bollen streek. Het werd een eerste prijs ter waarde van duizend gulden aan apparatuur voor Tranquillitatis, een vijfmansformatie die zoals de naam al aangeeft rustige pop muziek prefereert. Daarbij steunen Nico Langeveld (sologitaar), Theo Smit (drums), Ton Zoet (orgel, fluit en zang) en Kees de Haan (bas) voor een belang rijk deel op de voortreffelijke zang van Tom Blekendaal, volgens Boudewijn de Groot „een dijk van een zanger”. Het juryrapport zei nog niet een zanger zo hoog en tegelijkertijd zo zuiver te heb ben honen zingen. Bovendien werd de hechtheid, het samenspel van de groep geprezen. Zegt zanger Tom: „Het gekke was dat we het maakten met een nummer van Uriah Heep, eigenlijk niet helemaal onze stijl. We schrijven erg veel zelf, eigen- gestoelte waaromheen de foto van een vriendelijk vorsende Willy Brandt is ge drapeerd. En wat van het Engelse huis moedertje Libby Houston, over wie niet meer bekend is dan dat ze een boeiend inzicht kan verstrekken over zeer kleine maden en oude groene kaas. Wie dichters liefst veel op 1 avond in levende lijve wil aanschouwen en tegelijkertijd nog iet» van hun werk wil proeven, moet daar voor eens per jaar naar Rotterdam gaan. Dat de Rotterdamse Kunststichting met dit evenement, al weer voor de vierde keer, in een grote behoefte voor ziet, wordt duidelijk als je de overvolle foyer tijdens de voordrachten overziet. Het aantal overigens gerieflijke banken lijkt ieder jaar minder te worden, maar de informele sfeer beperkt niemand een wat ongewonere zithouding aan te ne men. Je bevindt je daar in ieder geval nooit verder dan 20 meter van wat er allemaal aan dichtend talent geboden wordt. Naar traditie werd Poetry Internatio nal geopend door een jonge Rotterdamse dichter, hetgeen dit keer Rien Vroegin- dewij was. De Rotterdammer is in zijn woonplaats geen onbekende en zal door dit festival zeker ook naar landelijk niveau weten te reiken. Zijn stijl ken merkt zich door eenvoudige, nergens op gesmukte taal, die bij een breed publiek snel kan overkomen. Ook in de presen tatie gaat Vroegindewij iedere vorm van elitarisme uit de weg, hij blijft tot het l-aatst toe duidelijk en helder in zijn uitspraak en formulering. Toch moest de ontroering op deze avond van Willem M. Roggeman komen, die, daarbij gesteund door een czardas- ensemble, een pleidooi hield voor een menswaardiger bestaan van de zigeu ners. Verwijzend naar de oorlogsjaren toen een half miljoen zigeuners stierven in Hitler’s gaskamers, vroeg Roggeman zich af waar de Simon Wiesenthal van de zigeuners bleef, daarbij besluitend met de vraag Een zigeuner, wat is dat? En dan als antwoord: Als je goed kijkt lijkt het net een mens. Waarschijnlijk hebben zijn eenvoudige woorden een groter bereik dan die van de eveneens steUingnemende Lowel die kampt met problemen rond de dood in Amerikaanse oorlogen. Lowell roept een haast surrea listisch beeld op, heel knap maar wel licht nauwelijks voldoend aan de inten tie die het gedicht in zich draagt. Ook bij Poetry International rijst immer weer de vraag op of geëngageerde poëzie op een zeer eigen manier moet worden gebracht of zodanig dat de meeste stijl middelen moeten worden opgegeven om het uiteindelijke doel zo goed mogelijk waar te maken. Direct al op de eer- Poetry International, het kader van het Holland Festival in de Doelen, heeft de organisatie zich op zeer ambitieuze wijze laten kennen. Er was zwaar geschut in stelling gebracht in de vorm van de Amerikaan Robert Lowell, maar vooral ging de aandacht uit naar Günter Grass, prominent propagandist voor de SPD en al even toonaangevend voor de heden daagse Duitse belletrie. Voeg daarbij een fors brok engagement van Willem M. Roggeman, alsmede bijdragen van de oorspronkelijke Britse huisvrouw Libby Houston, haar landgenoot Brian Patten en de Indonesiër Goenawan Mohamad en een ieder met enige bezoekervaring kan zich het verwachtingsvolle sfeertje van vorige jaren voor de geest halen. Omdat dichters door hun aard nu eenmaal weinig aan de weg timmeren en hun werk in de regel in alle stilte geconsumeerd wordt, is iedere verbale kennismaking met hen een avontuur. Wat weet je tenslotte meer van een man als Grass dan de schaarse keren dat je hem op de TV zag, sprekend op een s de mannen verstopt in lange zwarte capes met vierkante schouders in een lange rij zodanig snel over het toneel glijden, dat je de indruk krijgt alsof ze op rolschaatsen zouden zijn. Dat beeld alleen al maakt een tocht naar „Lezgin ka” de moeite waard. Daarbij gevoegd een finale, die het publiek zo opzweepte, dat ze niet minder dan drie keer her haald moest worden en de afwezigheid van letterlijk iedere problematiek, maakte de voorstelling toch zeker tot een bijzonder prettige avond, die vanavond herhaald word in de RAI en op 21 en 23 juni komt in het Congresge bouw in Den Haag. de show op te zetten. De Engelen van het Licht wilden niks aan het geheel verdienen en daarom zijn de voorstellin gen gratis. Ritsaert ten Cate schrijft terecht in het programma: „Dank voor iets waarvan je allang niet meer bereid bent te geloven dat het nog kan bestaan, een ongebreidelde oprechtheid en lief heid, naïviteit en onschuld die je in deze wereld niet meer voor mogelijk houdt”. De show ziet er lief uit als de glinste rende plaatjes uit het poesiealbum, maar is verder zo stuntelig dat je er tranen van in je ogen krijgt. Ontroerend te zien hoe de twintig fantastisch uitgedoste fi guren af en aan reppen uit de nooduit gangen aan weerszijden van het toneel om weer andere waanzinnige zaken aan te trekken. Je ziet een aaneenschakeling ti Er was een tamelijk teleurstellende buikdans van de dames, er waren spel letjes zoals het schooltje spelen met te laat komende leerlingen, balletje doorge ven, leraartje pesten en stokslagen krij gen. Een nogal saaie aangelegenheid. Om dit allemaal weer goed te maken was er een prachtige bergdans waarin U kunt mij noteren als abonnee en ik ontvang de krant dan de eerste 14 dagen GRATIS. per maand, per kwitantie f 9.30 0 per kwartaal, per giro/bankf 27.-^ s.v p. het gewenste ►Beverwijkse Courant aanKruisen. -w lijk niet helamaal onze stijl. We schrij ven erg veel zelf, muziek met veel ritmeveranderingen, een beetje klassieke invloed hier en daar, erg lang in ieder geval.” Behalve de broodnodige appara tuur dit was tenslotte een concours voor amateurs hoopt Tranquillitatis dat sinds februari van dit jaar op de benen staat aan de winst in Den Haag ook een 'tv-opname over te houden. Jurylid Peter van Halm, regisseur van VAR A’s Popzien, beloofde namelijk te komen kijken, luisteren, of de groep rijp was voor een tv-opname. En verder? Nico Langeveld: „Hard werken, veel sparen en maar hopen dat onze mana ger, een rozenkweker, ons aan contrac ten helpt. Zaterdagavond aanstaande staan we in ieder geval in de Boeren vreugd in Aalsmeer.” HOE GROOT het overwicht van d.e bollensound in Den Haag was, mag blij ken uit de einduitslag. Vier van de vijf juryleden kozen voor Tranquillitatis en die ene, die dat niet deed had Poco Moto als eerste gekozen. De derde plaats die er voor deze zesmansformatie ten slotte uitkwam, motiveerde de jury met het voortreffelijke samenspel van de groep dat zij bij vele andere bands had gemist. Als solistische prestatie werd het viool spel van Ton Trossèl geroemd. Zijn in de popmuziek niet al te gebruikelijke instrument bepaalt voor een groot ge deelte het geluid van de jazzpopgroep Poco Moto met Jan Hylkema aan solo, Paul Engelkes aan bas, Mike van Gooi op slag, Jan Holland aan de drums en Frank Pardoel op sax en klarinet. Deze laatsite maakt duidelijk dat Poco Moto dat sinds maart van dit jaar op volle toeren draait onder leiding van een bollenboer uit Rijnsburg als manager, de laatste maanden al goed werk heeft gehad. „Toch wel elke week een optre den, ja zelf versierd, de manager gaat nu goed aan de slag.” Niettemin was de 250 gulden voor de derde prijs ook bij deze groep uit de Bollenstreek welkom. EN NU? ZOWEL Tranquillitatis als Poco Moto voelt zich uitermate gesterkt door hun beider succes en is vast van plan de muziek die eerst een hobby was tot iets meer dan dat te laten uitgroeien. Een broodwinning? Tom Blekendaal van Tranquillitatis vertolkt ieders gevoelens als hij zegt: „Dat weet je niet. Dat hangt van zoveel factoren af. Voorlopig moet er nog erg veel en hard gewerkt worden want we zijn er natuurlijk nog Tang niet. Maar dit concours was in ieder geval wél een enorme stimulans om door te gaan.” Hj». BV M NAAM: ADRES: WOONPLAATS: 'Postzegel

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11