Holland" haalt Beach Boys terug
DIZZY MAN'S BAND
ELPEES
Rel op Sticusa-feest
KEUR b.v.
Uit nieuwsgierigheid
naar moderne muziek
Joan Sutherland zingt
vergeten Handel-opera
„RODELINDA” IN HOLLAND FESTIVAL
POPPEPPERS
Alice Cooper
Soosagenda
Top de pop
dertien
POP
J®
9—
fc j
Residentie Orkest met Nederlands werk
Eenmansactie tegen directeur
IMF
onder redactie van Ferry Tromp
jgF
ffV «Hij
j
19
DONDERDAG 21
JUNI
1973
SCHEVENINGEN Het concert, dat woensdagavond in de Kurzaal
werd gegeven, bezoekt men uiteraard in de eerste plaats uit nieuwsgierig
heid. Dat dit een motief is dat nog voor weinig mu
ziekliefhebbers voorop staat, bleek wel uit het matige
aantal bezoekers en in ieder geval uit de geringe be
langstelling die getoond is voor de serie concerten van
Nederlandse muziek die het Residentie Orkest de
laatste tijd heeft verzorgd. Nu is het waar dat je naar
zon vierde symfonie van Vermeulen inderdaad niet
voor je plezier zit te luisteren, tenzij weer uit nieuws
gierigheid. In feite hoeven deze symfonieën nu niet meer gespeeld te
worden. Des te nuttiger was het geweest als de componist zelf zijn klanken
wereld tijdens zijn leven wat meer had kunnen beluisteren. Dan had hij
zijn muzikale uitgangspunten op den duur zeker wat efficiënter gereali-
Ai i
Ip^.. 1
SS*
(Van onze muziekmedewerker)
SCHEVENINGEN
ADVERTENTIE
257, IJmuiden,
Harmenjansweg 19
Haarlem
Zaterdag geopend 8-12 uur
uw leverancier voor
Bouwvakgereedschappen.
iedere
Suri-
Tel. exp. 310612—310214
WIM WITTEMAN
Tegelshowroom met grote sor
tering decor-tegels.
alle Bouw- en Stucadoors-
materialen in groot en klein
verpakking. Sierpleisters -
Het enige herkenningsfeest vormden
tenslotte de zes symfonische epigram
man van Willem Pijper voor zover men
tenminste genoegen kon beleven in deze
wat mij betreft foeilelijke stukjes.
UTRECHT. De tropische Zuidame-
rikaanse muziek gonsde dinsdagavond in
de Jaarbeurs-congreszaal ter gelegenheid
van het 25-jarig jubileum van de lande
lijke Stichting Culturele Samenwerking
met Suriname en de Nederlandse Antil
len (Sticusa).
Van Morrison komt naar Neder
land. Vlak voordat zijn nieuwe LP
„Hardnose on de Highway” op de
markt komt, staat hij op 19 juli in
het Amsterdamse Carré en een dag
later in de Rotterdamse doelen.
Tel. showroom Koudenhorn C3:
322368.
Cat Stavens het was lang stil
rond hemheeft een single „The
Hurt”, geen commercieel werkje dat
eenvoudig miet mis kan gaan, wel
een goed stuk muziek.
De Zaanse popgroep Dizzy man’s
band (hits: Tickatoo, Let’s go to the
beach, Jumbo en The show) gaat
internationale grenzen overschrijden.
De groep rekende Duitsland en België
al tot haar werkterrein, maar daar
komt begin juli Engeland en in de
cember Amerika bij. In Engeland
wordt, na drie introductieconcerten in
oktober, drie weken door ’t hele land
opgetreden. Het is de 1ste keer in het
driejarig bestaan van de Dizzy man’s
band dat er in Engeland wordt ge
speeld. Ook Amerika is onbekend ge
bied.
Stealers Wheel hoopt op en ver
wacht ook een succesvolle opvolger
voor „Stuck in - the middle De
nieuwe heet „Late Again”, een track
van de Stealers Wheel LP.
najaar een tijd uit Nederland ver
dwijnt voor de Engelse en Ameri
kaanse concerten, blijft het publiek
hier niet helemaal vergeten achter.
Jacques Kloes is bezig een nieuwe
single te schrijven en een elpee staat
ook op stapel. In de landen waar
Bovema actief is, zal binnenkort
voorts een intensieve reclamecampag
ne voor de band worden gehouden. In
Amerika - zo is ’t plan - zal in decem
ber speciaal een aan de Amerikaanse
smaak aangepaste single worden op
genomen en uitgebracht.
De opera speelt in Milaan omstreeks
1500. De trouw van Rodelinda aan haar
echtgenoot Bertarido wordt in alle toon
aarden bezongen. Hoewel Grimoaldo het
haar danig lastig maakt, bezwijkt zij
niet voor hem. Haar standvastigheid
wordt beloond, dat spreekt vanzelf.
beslissing om naar Nederland te ko
men. ledereeh is ervan overtuigd dat
de maanden die we hier vorig jaar
doorbrachten een zeer positieve in
vloed op de LP hebben gehad. Niette
min hadden we dit succes niet ver
wacht. Het is ongelooflijk”.
De banden van Riley met Neder
land zijn echter zeker niet alleen
emotioneel. Samen met die andere
Holland-fan, Carl Wilson, werkt de
manager van de Beach Boys op het
ogenblik aan een groots plan om in
ons land een perfecte studio te bou
wen die beantwoordt aan de zwaarste
Amerikaanse eisen. Riley: „Hier ge
beurt het dat een LP in vijf dagen
wordt opgenomen. In de States doen
we er minstens zes maanden over.
Om je een idee te geven van het
verschil. Wat we vorig jaar gedaan
hebben, kun je maar één keer doen.
Het kost gewoon veel te veel. Een
permanente studio is misschien haal
baar. Veel Amerikanen zouden graag
in Europa, in Nederland, willen opne
men. We hebben al aanvragen van
Neil Young en America. De rest van
de tijd zouden we de studio ter
beschikking willen stellen van Neder
landse musici. Er gaat een hoop kwa
liteit schuil in dit land. Als we kun
nen, zouden we willen helpen. Zo
boodschap wel aan een georganiseerd
bestuur”, aldus de heer Thijs.
De Sticusa brengt haar programma
ook in andere steden, te weten: Maas
tricht Nijmegen, Groningen en Middel
burg.
De regisseur Ti to Capobianco en zijn
collega José Varona, die voor het decor
en de costumes zorgt, hebben alles ge
daan om de oorspronkelijke situatie van
de opvoeringen in 1725 zoveel mogelijk te
benaderen. Zij hebben lange tijd samen
gewerkt in het Teatro Colon in Buenos
Aires, maar sinds 1962 worden zij in alle
grote theaters in Europa en Amerika
speciaal uitgenodigd voor bijzondere
voorstellingen.
De solisten-bezetting van „Rodelinda”
is niet groot. Joan Sutherland zal geas
sisteerd worden door Huguette Touran-
geau (travesti) die de rol van koning
Bertarido zal zingen; Margaret Elkins
zingt Edwige, zuster van Bertarido. Zij
is ook afkomstig uit Australië en heeft
meermalen samen met Joan Sutherland
geconcerteerd. Eric Tappy zullen wij
terugzien als Grimoaldo, de boze verlei
der van Rodelinda. Pieter van den Berg
treedt op als Garibaldo, de vriend van
Grimoaldo en Cora Canne Meijer ver
schijnt als een jonge edelman, Unolfo
genaamd.
heeft Carl Wilson het plan om een
groep van zo’n 15 man bij elkaar te
brengen en samen een geweldige LP
te maken die overal ter wereld moet
uitkomen. Er lopen hier zoveel goeie
mensen rond die geen of te weinig
kansen krijgen. Daar kunnen wij
misschien iets aan doen”.
Voorlopig verkeren de plannen nog in
een voorbereidend stadium. De Beach
Boys zijn in de States waar Carl
en Brian Wilson de life-lp mixen die
in december in Carnegie Hall is op
genomen. Hun werkzaamheden zullen
ongetwijfeld worden vertraagd door
de dood van hun vader, Murry Wil
son, op 5 juni jongstleden. Hij is in
feite degene die de Beach Boys heeft
opgericht en van 1962 tot en met 1966
als hun manager mede verantwoorde
lijk was voor de grote successen.
„Maar”, zegt Jack Riley, „als het
maar even kan komt Carl Wilson
terug naar Nederland. Iedere betrok
kene is enthousiast over ’t studioplan
en het idee van Carl voor een LP met
Nederlandse musici. Het enige wat
nog ontbreekt is volledig inzicht in de
financiële consequenties. We hoeven
er niet op te verdienen, maar we
kunnen er natuurlijk ook niet op
verliezen”.
De voornaamste werkers aan Rodelinda.
Van links naar rechtsachter: Tito Capo
bianco regisseur, Eric Tappy, Joan
Sutherland, Richard Bonynge dirigent,
Margreta Elkins, Pieter v. d. Berg. Voor:
Cora Canne Meyer en Huguette Touran-
geau.
Nieuw was ..Free or not” van Maarten
Bon voor 21 blazers, waarvan het niet-
vrije, serieel geordende gedeelte aan-
merklijk boeiender was dan de vriie
improvisatie, waarin het stuk uitliep. De
muzikanten verspreidden zich hierbij,
lichtelijk gegêneerd. door de zaal en
stieten daarbij geluiden uit die bij ge
brek aan enig genoteerd houvast niet
meer dan hilair effect sorteerden. Jam
mer, want het ruimtelijk aspect biedt
mogelijkheden genoeg, zoals reeds vele
andere componisten wel hebben kunnen
waarmaken.
- Van de drie
opera’s, die de
Nederlandse
Operastichting
tijdens het
Holland
Festival zal
uitbrengen,
is Handels
„Rodelinda”
de minst bekende. Het aantal opvoe
ringen van Aida is niet meer te tellen
en over de hele wereld doen beroemde
regisseurs hun best om het meesterwerk
van Verdi in een totaal nieuwe versie
ten tonele te brengen. „Don Pasquale”
van Donizetti heeft ook al duizenden
opvoeringen beleefd en langzamerhand
raakt men een beetje uitgekeken op dit
humoristische kijkspelletje, dttt muzi
kaal gesproken niet bar veel om het lijf
heeft.
Omtrent „Rodelinda”, dat op 24 juni in
première gaat, tasten wij echter vrijwel
geheel in het duister. De grote trekpleis
ter vein deze voorstelling is natuurlijk de
Australische sopraan Joan Sutherland,
die haar carrière maakte met de meest
sucesvolle opera van Donizetti, „Lucia di
Lammermoor”. Zij verhuisde op vrij
jonge leeftijd al naar Londen om daar
haar zangstudie te vervolmaken en daar
is haar grote liefde voor de opera’s van
Handel ontstaan.
Op de persconferentie, die gistermid
dag in Scheveningen gehouden werd,
vertelde haar echtgenoot, de dirigent
Richard Bonynge, dat zijn vrouw niet
kon verschijnen omdat zij elke minuut
nodig heeft om de Italiaanse tekst van
„Rodelinda” uit het hoofd te leren. Zij
heeft deze opera sinds 1959 niet meer
gezongen en voelt zich allerminst op
haar gemak, omdat zij eigenlijk te wei
nig tijd heeft gehad om zich goed voor
te bereiden. Om ongelukken te voorko
men heeft zij een gepensioneerde souf
fleur van de Scala in Milaan laten
overkomen om met hem de tekst té
studeren.
Tot hun eigen grote verrassing ma
ken de Beach Boys deze zomer in de
Verenigde Staten een opzienbarende
come-back. Deze oudste grote pop
groep ter wereld sinds vorig jaar
aangevuld met twee Zuidafrikanen
dreef de laatste jaren voornamelijk
op de oude successen uit de surftijd
en de „Good Vibrations”-periode,
maar de LP „Holland” vorig jaar
tijdens een langdurig verblijf in Ne
derland opgenomen heeft de groep
nu terug naar de top gehaald.
Nummers als „Sail on Sailor” en
„Funky pretty” deden het in Amerika
zo goed, dat iedereen weer naar de
Beach Boys ging vragen. Alle concer
ten van de toernee die zij vorige
maand door de VS maakten waren
vier keer uitverkocht, reden waarom
voor augustus een immense rondreis
is gepland langs alle grote football-
stadions in Amerika. Op die manier
bereiken de Beach Boys in korte tijd
850.000 mensen, het grootste aantal
waarvoor een groep ooit live heeft
gespeeld.
Manager Jack Riley kan het nog
steeds niet geloven. In Amsterdam,
waar hij sinds vorig jaar zomer is
blijven wonen, zegt hij: „Je kunt
begrijpen hoe blij we nu zijn met de
De in deze rubriek al aangekondig-
de Alice Cooper-imitatiewedstrijd in
Den Haag is uitgesteld tot donderdag
avond 5 juli. De plaats is Club
Veronica op de Scheveningse Pier; de
tijd 20 uur. De zang van de heer
Cooper hoeft niet geïmiteerd te wor
den er is een play back systeem
aanwezig— maar zijn bewegingen en
outfit des te meer. Voor de winnaars
is er onder meer een draagbare tv en
een cassetterecorder. Deelnameformu-
lieren zijn verkrijgbaar bij Negram,
Bronsteeweg 49, Heemstede t.n.v.
Sjeng Stokkink. Ze moeten uiterlijk 2
juli weer bij Negram binnen zijn.
Met het oog op het internationale
gezicht dat de Hollandse groep in de
wereld van de pop wil laten zien, is
dezer dagen in de Loosdrechtse jacht
haven van Dijk door Egbert van
Hees (Toppop, Popgala) uitgaand van
de hitsong The show, een reclame
filmpje opgenomen dat aan buiten
landse tv-stations wordt aangeboden.
seerd. Want dat het talent groot was, is zeker.
De eerste minuten is men dan ook
zeer gespannen en hoopvol gestemd. Tot
dat het allengs duidelijk wordt dat alles
blijft steken in een uitzichtloze brij van
„unendliche Melodien”, die zijn verpakt
in een dichte polyfronie en een drassige
tonaliteit, waarbij men in gruwelijke
ademnood geraakt. Hier en daar lijken
koraalachtige momenten redding te
brengen, nergens echter voltrekt zich
iets dat bij Honegger of Ives in soortge
lijke gedreven muzieken wel gelukte
Verder hoorden wij „Ittrospezione II”
van Louis Andriessen en waren weer
nieuwsgierig hoe deze componist tien
jaar geleden werkte. Al met al blijkt
dat hij sindsdien wel wat interessanter
werk op papier gezet heeft, maar het
was voor een toen 23-jarige componist
toch een aardige proeve van bekwaam
heid om op deze wijze de toenmalige
modestijlen („Gruppen”) te hanteren.
Veel klonk echter nog onhandig, zoals
de uitgebreide slagwerksectie. die dik-
kwijls andere orkestgroepen praktisch
onhoorbaar maakte.
Ernest Bour dirigeerde alle werken met
een rust ,en een zekerheid alsof het
repertoire-stukken gold en het Residentie
Orkest was goed op dreef, al intoneer
den de violisten in Vermeulen wel vaak
erg onzuiver.
1. We were all wounded at Wounded Knee Redbone; 2. Do you love me
Shariff Dean; 3. Goodbye my love, goodbye Demis Roussos; 4. Ginney
come lately Albert West; 5. Give me love George Harrison; 6. Giving
it all away Roger Dal trey; 7. Try a yellow ribbon Dawn; 8. Hé, kom
aan Dimitri van Toorn; 9. Let’s go together The Cats; 10. Waikiki Man
Bonnie St. Claire; 11. Late again Stealers Wheel; 12. You were my friend
Chi Coltrane; 13. Immer wieder Sonntag Cindy und Bert.
••WIIIIIH
„Rodelinda” is nooit op het toneel
uitgevoerd in Nederland, wel enkele ma
len in concertvorm door de Nederlandse
Handelvereniging.
Overigens is er niet zo heel veel
verschil tussen „Rodelinda” als opera of
als „oratorium”. Handel schreef in de
Napolitaanse stijl en de partituur be
staat vrijwel geheel uit aria’s en recita
tieven. Ensembles en grote finales ko
men in zijn opera’s niet voor. Duetten,
terzetten en kwartetten zijn zeldzaam.
Wel zijn er voor deze gelegenheid enkele
balletten ingelast, die zullen worden ge
danst door de Scapino-dansacademie en
door een tiental leerlingen van Nel
Roos.
Zaterdag geopend 9-13 uur
PEN, Kanaalstr.
zat.: Living Blues.
De Pauw, Kromhoutlaan 55, open
8—11 (14 tot 17 jaar).
Riverside, Spaame 91, wo.: aanloop;
vr.: soos; zat.: disco.
Deining, Ripperdastr. 13a, wo., do.,
en vr.: tehuis.
Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 63,
vr., zat. en zo.: bar-dancing,disco -
disco Dubois, Berlagelaan 45, zondag-
mi.: disco-dansen.
’t Plein, Balkanplein 4, open iedere
avond plus vr.. zat. en zondagmiddag,
maandag gesloten.
EI Tora, EVNH-gebouw, Engeland-
laan, vr.av. en zo.mi.: disco.
De Huif, Gen. de La Reijstraat 4,
di.av: en za.mi.: discosoos.
Can-Can, Stoofsteeg 1,
avond: bar-dancing- disco.
Moulin Rouge, Kleine Houtstr., ie
dere avond: bar-dancing-disco.
De Wyman, Hoofdstr., Santpoort,
vr., zat. en zo.: disco.
Soos de Piek, Boezenkade, Spaam-
dam, zat.: soos.
’t Turfschip, Turfsteeg 2a, zat.: spe
ciale koffiebar m.m.v. de internatio
nale hardrockgroep Credo m. bezet,
ting uit o.a. Ver. Staten. Engeland.
Duitsland en Nederland.
Volgens Jim Verhuist van platen
firma Bovema, is de bereidwilligheid
van de Engelsen om kennis te maken
met de muziek van de Dizzy man’s
band vooral te danken aan de good
will die Focus en Solution dit jaar in
Engeland zouden hebben gekweekt.
„Focus heeft daar een deurtje open
gedaan. Er is vraag naar Hollandse
produkten”. aldus Verhuist.
Klaas Verstegen, saxofonist bij de
Zaanse formatie, vertelde dat de Diz
zy man’s band een geweldige tijd
doormaakt. Niet alleen geven de ko
mende buitenlandse trips alale hoop
voor de toekomst, in Nederland
draait de formatie ook uitstekend.
Verstegen „In de zomer is het
helemaal een gekkenhuis. Normaal
spelen we een keer of vier in de
week maar als het in deze tijd mee
zit, geven we wel acht concerten. In
muziektenten, op festivals, voor va
kantiegangers, in dancings en op ker
missen”.
Voor de pauze bestond het program
ma uit het optreden van de Surinaamse
muziekgroep Moksi-alesi Kavina. Deze
groep heeft zich in Nederland onder de
Surinamers gevormd en zorgt voor ty
pisch Surinaamse dans- en luistermu-
ziek, gepaard gaande met enige korte
toneelscènes. Vooral de authentieke Su
rinaamse kostuums kregen veel aan
dacht.
Na de pauze viel de beurt aan de
Antilliaanse delegatie om de culturele
aspecten van de Antillen te belichten.
Centraal in het Antilliaanse programma
stond de Antillian Steelband Orchestra,
die betoverende geluiden wist te halen
uit enkele lege vaten. Hoogtepunt van
het Antilliaanse gedeelte was de Voodo-
bezwering.
In de pauze viel een tentoonstelling te
bezichtigen over de letterkunde in Suri
name en d e Nederlandse Antillen van
1948 tot 1973. Toen werden de bezoekers
overrompeld met een actie van de Suri
namer Tjauw-a Hing, die de directeur
van de Sticusa, M. D. Thijs verweet
niets van de Surinaamse cultuur af te
weten, een kolonialistische geest te heb
ben en rekening te houden met de
volksvijandige Nederlandse en
naamse politiek.
„Thijs weigert mee te werken aan de
Surinaamse identiteit, hij moet weg”,
schreeuwde de heer Tjauw-a Hing, ter
wijl hij pamfletten uitdeelde. Het com
mentaar van de diecteur was, dat hij
niet kon spreken met schreeuwers, die
zo maar kreten in de lucht gooien. „Aan
een individuele Surinamer heb ik geen
Hij zegt dat de pop-musici voor de
belangrijke komende Engelse en
Amerikaanse optredens wel extra
aandacht aan hun kleren zullen
schenken. „Het hemdje en de spijker
broek gaan er toch al een beetje uit.
Je kunt er tegenwoordig niet meer
altijd zo uitzien als het publiek. En
voor Engeland gaan we zeker wel
wat nieuws kopen”.
Als de Dizzy man’s band in het
Van de George Baker Selection
verscheen de LP „Greatest Hits no.
2”; vermeldenswaard, omdat je de
indruk krijgt dat zanger George Ba
ker zijn gehele muzikale leven nooit
anders dan hits heeft geschreven. Met
„Little Green Bag” creëerde hij al
met zijn debuutsingle een geheel ei
gen,zeer goed in de markt liggende
sound die in Amerika goed was voor
één miljoen verkochte exemplaren.
Daarna kon de Zaanse groep geen
kwaad meer doen. Tien singles zijn
er sindsdien inclusief de nieuwe,
„Morning light”, verschenen; alle tien
min of meer hits met uitschieters als
„Dear Ann”, „I’m on my way” en
„Marie Jeanne”. Dat de titel van de
LP de lading niet dekt, mag blijken
uit het aantal nummers dat er op
staat veertienmaar dat zijn we
van verzamelelpees wel gewend. Lief
hebbers van de typische George Ba
ker sound komen evengoed aan hun
trekken.
Wie lang heeft gewacht op een
nieuwe LP van het intrigerende feno
meen Leonard Cohen loopt kans te
leurgesteld te zijn met zijn „Live
songs” die net uit is. Cohen de
grote poët heeft op dit live opgeno
men werkstuk zo veel moeite met
zijn niet goede maar wel markante
stem, dat het storend gaat werken.
Wie daar doorheen kan luisteren,
ontdekt veel over deze moeilijke 34-
jarige Canadees met zijn uitgespro
ken hang naar vrouwelijk gezelschap
die alleen in zijn songs iets van
zichzelf kan geven.
F/F -ars. .4
4K
'Tfc;’" 'F W
■-t