GER OORD LEIDT BRITS WE RELDCONCERN Hartpatiënten in Groot uur U ARMAN EN ILVA FERDINANDS BELEVENISSEN PANDA r TV VANAVOND IV DINSDAG RADIO WOENSDAG TV WOENSDAG Pelle Pingo RADIO EN TELEVISIE Polio, 7 Holland Festival- programma en en het hazepad 4 1973 DINSDAG 26 JUNI (Van onze correspondent) „Dat is je baby” Visie w/Ë LONDEN De man, die Gerry Oord heet, 59 jaar is, in 25 jaar tijd grammofoonplatenzaak Bovema (nu ook deel uitmakend van het EMI- concern) heeft uitgebouwd tot een zaak die niet meer weg te cijferen is en dan nog op een manier die ontzag inboezemt, deze man wekt in een eerste oogopslag niet de indruk degene te zijn, die een geniaal mens wordt ge noemd, een groot leider en inspirator. Feit is, dat hij boven aan de pira mide staat, die EMI heet, een platenmaatschappij waar tussen de 30 en 35 miljoen langspeelplaten per jaar worden geproduceerd en waar bijna 5.000 mensen op de loonlijst staan. 70ZO, 3H2ÖI NATUURLIJK^, TEGEN DE8AIW ^BIGGETJES'/ EEN BETERGV BROEIKAS BESTAAKNlET' NOUt EN STERK WÏE IS...HU KAN Olféfl- AL TEGEN... Platenmaatschappij denkt eerst aan belang van artiest 16.15 19.30 (misdaadse- Maar dat plan is er vaak niet. Is dat een zakelijk instinct? 22.05 22.10 22.40 j ----O. I „Ach, ik geloof dat de Beatles toch wel weer in een verre toekomst samen 31. Panda hoorde een rinkelende fietsbel, gevolgd door een kreet van ontzetting en hij rende vlug naar de plek des onheils. „W-wat is er gebeurd?" riep hij ongerust. „Waar is Haas?!” „Ik w-weet niet.ant woordde de postbeambte onzeker. „D-daarnet was hij hier. En toen belde ik; en nu is hij weg. Mis schien kunnen die twee heren daar u meer vertellen; ze kregen ook met den kwam die die snuiter wel eens wilde spreken die al die brieven stuurde. Ik heb hem overrompeld met papieren, documenten en doorslagen. Hij stond perplex. Voordat ik het wist, had hij me het columbia-Iabel al beloofd. En daaruit heb ik Bovema gesticht”. Vorig jaar vierde Gerry zijn 25-jarig jubileum bij Bovema. Het werd tevens een afscheidsreceptie. Gerry Oord had de functie van „managing director” van EMI aanvaard. Wat waren zijn motie ven? Hoe is uw visie als platendirecteur op de toekomst? „Er wordt vaak gezegd dat een maat schappij profiteert van de artiest. Dat is helemaal niet waar. Wij bieden ze een kans, wij begeleiden ze. Wij denken eerst aan het belang van de artiest. Het belang van de maatschappij komt later wel. Om dat proces in zo goed mogelijke banen te leiden moeten artiest en maat schappij om de tafel gaan zitten om een soort promotie- en image-plan te ma ken”. „Ja, dat klopt. Vaak niet. En dan krijg je die hoge eisen. Ik geloof niet dat die gehonoreerd moeten worden. heeft hij inmiddels verlaten: hij is nu zélf directeur van EMI-Londen. Zijn opvolger bij de Bovema werd Roe] Kruize, van wie wij onlangs een interview plaatsten. 22.00 22.30 22.40 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 20.45 21.10 18.45 18.55 19.05 19.05 19.10 19.30 20.00 20.20 21.10 21.35 22.45 22.55 19.45 19.50 20.00 20.20 20.30 20.55 22.05 22.30 22.40 17.00 18.45 18.55 19.05 19.11 20.00 20.20 18.45 18.55 19.05 De oorlog breekt uit en Gerry duikt onder „Omdat ik veel vrije tijd kreeg, heb ik toen plannen gemaakt voor mijn toekomst. Dat is eigenlijk de grondslag geworden voor Bovema. Als de oorlog afgelopen is, dacht ik, komen er kansen voor iedereen. Als je dan al een concept voor jezelf hebt gemaakt wat je zou willen, heb je allicht een streepje voor”. Dan vertelt Gerry verder, over zijn mulo-tijd, waarin hij lezingen hield over jazz zijn grote passie en met en kele vrienden de Haarlemse jazzclub oprichtte. Over de tijd na zijn dienst, dat hij een Amsterdamse importzaak van platen in negen jaar opbouwde van een afdelinkje met een omzet van 300 gulden tot een firma met een omzet van 300.000 gulden per week. sters van radio en televisie. De inzet van die strijd is de gunst van de consument. EMI-Bovema is één van die maat schappijen. Bovema in Haarlem is „Nee, in eerste instantie niet. Maar op lange termijn geloof ik wel dat het schade kan berokkenen. „Ik geloof niet dat ze datgene kunnen waarmaken wat het publiek zich er van voorstelt”. Nederland II NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. KRO(K) Een avontuur van het varkentje Porky (tekenfilm). (K) Piste. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Studio Vrij - Zelf Doen. IKOR-KRO-RKK: (K) Kenmerk- Kort. IKOR(K) Abraham Kuyper (doe. spel, herh.). NOS: (K) Journaal. Twijfelt u aan het succes als ze weer bij elkaar zijn? Nederland I KRO: Kinderprogramma. NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. Van Gewest tot Gewest; Internat. Agrarisch Nieuws. (K) Toeristische Tip.s Socutera. (K) Journaal. Pol. Partijen R.K.P.N. NSO: (K) Lichamelijke opvoeding (serie). Film (14 jr.). (K) Kijken naar kinderen. Den Haag vandaag. (K) Journaal. De fantastische decors van de Aida, die in Carré staan, worden woens dagavond 8.15 uur gebruikt als omgeving voor iets totaal anders, namelijk voor de dans en dans- achtige experimenten van Koert Stuyf en zijn vrouw de danseres Ellen Edinoff, die alleen al een fascinerende verschij ning is zodra ze maar één voet verzet. Gerry aarzelt geen moment. „Die toe komst ligt zeer zeker in de nieuwe ontwikkeling van het geluid”, zegt hij. „Of het nu quadrafonie gaat worden of een stap naar een andere ontwikke ling. Ik heb hier nu een installatie laten bouwen voor alle quadrafonie-systemen. Ik ben een van de weinigen in Engeland, die een zo complete installatie heeft. Het is inderdaad een geheel nieuwe stap. Een nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan het geluid. Dat zal straks bij de liefheb bers net zo’n grote rol spelen als vroeger de hi-fi en de stereo”. Het gesprek komt op de artiesten en hun hoge gages, op de vraag hoe deze puur commerciële feiten zijn te rijmen met het artistiek-creatieve vermogen van de artiest. Gerry aarzelt even: „De meeste jonge groepen stellen nog niet eens zulke hoge eisen. Maar als zo’n groep zich ontwikkelt, ja, dan worden die eisen ineens exorbitant. Dan willen ze dat je praktisch alles betaalt. Jammer eigenlijk. Het hoort eigenlijk een soort joint-venture te zijn tussen artiest en maatschappij. Dat zou gezond zijn”. Voordat Bovema er was, heeft Gerry nog heel wat werk moeten verzetten. Hij kan uren vertellen over die tijd, als het moet. Dat hij zijn plannen naar Londen opstuurde, dat de EMI-mensen daar verbaasd waren over zijn visie op de Nederlandse grammofoonplatenin dustrie, omdat ze nooit eerder zo’n gede tailleerd verslag onder ogen hadden ge kregen, zelfs niet van hun Nederlandse licentiehouders en dat Gerry ze maar op de hoogte moest houden. „Nou, dat hebben ze geweten. Elke veertien dagen stuurde ik weer een an der verhaal over grammofoonplaten, over plannen hoe het moest. Dat duurde een half jaar totdat er iemand uit Lon- De groep van Joseph Chaikin brengt twee stukken „Nightwalk, a work in progress (de droomwandeliing van een man en een vogelmens) en „The Mutati on Show” over de voortdurende veran dering van de mens in de samenleving). De stukken zijn ontstaan naar ideeën van Chaikin, maar met de hoogstper- ga ik die kleine over uithoren. Sssst daar komt hij aan!” „Ik hoop niet, dat mijn bediende u last heef; bezorgd”, zei Panda beleefd. „Hij is nogal schrikachtig, ziet u?’ „Hmmm.Schrikachtig he?” her haalde Aal. „Aha! Eh.Laat her niet meer gebeuren, bedoel ik. Kom mee, Henkie. We stappen weer eens op- „M’n opleiding is niet zo geweldig. Gewoon mulo”, luidt het contrastrijke begin van Gerry’s relaas. Hij vertelt over z’n vader, die een platenzaak had aan de Grote Houtstraat in Haarlem en een van de eerste platendealers in Nederland was. Een pionier dus. „Ik ben praktisch te midden van de grammo foonplaten geboren. Als jongetje raakte ik al gefascineerd door dat zwarte schijfje, dat muziek maakte”. „Och misschien wel. Ik had gewoon de tijd. En daarvan wilde ik gebruik maken om iets goeds op te zetten. Natuurlijk in de muziek. Daar zat toekomst in. Het gekke is alleen, dat er met die plannen iets heel merkwaardigs is gebeurd. Di rect na de oorlog werd ik gevraagd of ik bij de Hollandse Decoa-distributie wilde komen. Dat was eigenlijk het begin van Phonogram (de platenfirma van Philips red.). Daar vroegen ze me of ik een plan wilde maken, een grammofoonpla tenplan. Nou ja, dat was makkelijk. Met de gegevens die ik al op papier had gezet, heb ik een tienjarenplan gemaakt. En, om eerlijk te zijn, daarmee heb ik in feite de oorsprong geleverd voor het huidige Phonogram. Want het plan is praktisch helemaal uitgevoerd”. „Het hoofdmotief is, dacht ik, het feit dat ik altijd gefascineerd ben geweest in de oorsprong van de grammofoonplaat. En dat is hier, in Londen. Toen ik dat aanbod kreeg, heb ik natuurlijk lang nagedacht. Iedereen zei tegen me dat ik Bovema toch niet in de steek zou laten. Dat is je baby, zeiden ze. „Nou ja, dat hoefde inderdaad niet zo erg. Zeker niet voor het geld. Maar ergens trok het me aan. De uitdaging. EMI was op dat moment in een zeer moeilijke situatie. Op repertoire- en or ganisatorisch gebied rammelde het. Mij hebben ze gevraagd een reorganisatie door te voeren. En dat vond ik een uitdaging. Tenslotte ben ik ook nog eens een rasechte Nederlander. Dat wil zeg gen, een Nederlander met pioniersgeest, die erg van Holland houdt, maar er ook dingen tegenkomt die hem dwarszitten”. Het programma is grotendeels een nieuwe versie van het onlangs vertoonde Seesaw, sand in my shoes, clouds in my eyes and a rainbow in my pocket” kortweg „Seesaw” (Wip) en „Autumn” (Herst). Nieuw, wat in festivaltermen meteen een wereldpremière genoemd wordt, is „Fuzz” van Koert Stuyf. Niet alleen liefhebbers van Stuyf-Edinoff ko men aan hun trekken ook Satie-aanhan- gers kunnen hun h*rt ophalen. Alle stukken worden gebracht op muziek van „Wc moeten uitvinden wat die Haas bezielt. Waarom loopt hij eerst langzaam, en dan ineens hard? Daar ©PI 8 COPfNUCtN Over de hoofden van de consument heen woedt niet alleen de strijd tussen de legale en niet-legale om roepen, maar ook tussen de platen maatschappijen onderling, voed- Wat heeft EMI er voor over een plan te maken de Beatles weer samen te laten spelen? eigenlijk „het kind” van Ger Oon Hij heeft zijn Bovema groot ge maakt en voorzichtig binnenge loodst bij EMI, ’s werelds grootste platenmaatschappij. De Bovema hem te maken”. Die twee heren waren Aal de Glibber en Henkie, die door Haas uit hun schuilplaats waren verdreven. „Het is geen stijl” gromde de grootste. „We zijn bele digd, hè Aal? Zal ik schieten?" „Niks daravan", antwoordde Aal. soorilijke inzet en mogelijkheden van elk van de spelers. Verder woensdagavond in Amster dam: Doopsgezinde kerk, 20.15 uur: Con- centus Musicus met barokmuziek. IN DEN HAAG brengt het Nationale Ballet traditiegetrouw nieuwe stukken uit in het Holland Festival. „In rust: een zomerdag” van Rudi van Dantzig op de Unvollendete van Schubert en „The art of saying bye bye” (De kunst van het daèg-zeggen) van Toer van Schayk op muziek van Purcell. Verder staan op het programma: „Episodes” van Balanchine op muziek van Webern en „Daphnis et Cloë” van Hans van Manen op muziek van Ravel. Allemaal in de Kon. Schouwburg om 8.15 uur. In het circustheater in Scheveningen zingt Elisabeth Schwarzkopff, de beroem de sopraan, liederen van Schubert, Schumann, Brahms, Wolf en Richard Strauss. Ze wordt begeleid door Geof frey Parsons. Het veelbelovende concert begint om 8.15 uur. In Rotterdam, schouwburg, gaat de Handelopera „RSïlelinda” met o.a. Joan Sutherland. Het nieuwe werk van Peter Schat „Het vijfde seizoen” gaat vanavond niet in het Zuiderpark in Den Haag maar op het Malieveld en begint om 23 uur. HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Dag woensdag., 7.25 Van de voorpagina., 7.54 Deze dag., 8.00 Nws., 8.11 Dingen van de dag., 8.23 Dag woensdag., 8.35 Van alle markten thuis;, 9.00 Radioweekblad., 9.15 Koning Klant., 9.35 Waterst., 9.40 Schoolradio., 10.45 Voor kleuters., 11.00 Nws., 12.00 Rebelse liedjes uit de jaren ’39-’45 12.30 Lief zijn voor de buren, (muzikaal feuilleton) 13.00 Nws., 13.11 dingen van de dag. 14.00 Speelruimte. 16.00 Nws. 17.00 Viool en piano. 17.15 Strijkkwartet. 17.55 Mededelingen, 18.00 Nws., 18.11 Dingen van de dag., Pol. partijen: 18.20 C.H.U. 18.30 Licht orkest, 19.00 Klankbord., 19.15 Kerkorgelcon- cert., 19.40 Geestelijke liederen., 20.00 Bijbelstudie., 20.15 Woensdagavond-fina- le„ 21.30 Verzoekplaten., 22.20 Aktua., 22.330 Nws. 22.40 Hoorspel, 23.20 Lichte platen chansons., 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.02 Ontbijt-Soos., 7.41 Ak tua., 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw., 10.00 Voor kleuters., 10.30 Nws., 10.33 Sphinx, (voor de vrouw), 11.30 Aktua., 11.45 Bejaarden., 11.55 Meded., 12.00 Van twaalf tot twee., 12.26 Meded., t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws., 12.41 Echo, 13.00 Raden maar. 14.10 Volksverhalen en gebruiken., 14.30 As pecten van de kamermuz., 15.30 Nws., 15.33 Dansorkest., 16.50 Jazz uit archief., 17.20 Overheidsvoorl., tekst en uitleg van O. en W. 17.30 Nws. NCRV: 17.332 Hier en Nu., 18.00 Spiegel van Duitsland., 18.30 Nws. 18.41 Voor blinden en slecht zienden., 18.50 Lichte platen., 19.10 RVU zullen spelen. Al is het maar voor één plaat. Maar ik geloof niet, dat je terug kunt gaan in de geschiedenis, zeker niet in de historie van de Beatles. Het lijkt me moeilijk om ze weer als homogene groep voor lange t ijd bij elkaar te brengen, omdat ze nu alle vier een grote rol als individu met een eigen aparte inbreng spelen”. 115oo Nederland 1. Een ex-treinrover, ver oordeeld tot ruim tien jaar gevangenis straf, weet te vluchten. Hij neemt z’n toevlucht tot het huis van zijn vroegere verloofde. Die ex-verloofde ontfermt zich over hem. Ziedaar een heel vluchti ge schets van de inhoud van de vana vond uit te zenden aflevering uit de serie de Villians van London Weekend Television. Verder brengt de NCRV in de voora vond De geheimen van de Rode Zee, waarin de Franse avonturier Henri de Monfreid overhoop komt te liggen met op hol geslagen kamelen. Ook de vierde aflevering uit „Op het Europese wild spoor” wordt voor achten uitgezonden. Gerard van den Berg laat na het nieuws het vaste Zo vader, zo zoon panel de echte vader van de in de stoel zittende jongen raden. Als panelgastlid is Rik van der Linden aanwezig. Een goed brok jazz wordt voorgescho- teld om kwart voor negen. Saxofoniste Betty Smith, trompettist Bobby Hacket, aangevuld met Ted Easton en zijn or kest, brengen samen met Rita Hovink pure jazz vanuit jazzclub New Orleans in Scheveningen. Tenslotte volgt nog na Hier en Nu een uitzending uit de Kleine Kerk van Steenwijk waar koren geeste lijke liederen ten gehore brengen. Nederland 2. Om bij het VARA-begin van de avond te beginnen. Op het over zicht prijkt in eerste instantie het blok- programma Kijk es an, waarin opgeno men zijn Klaartje Tip en Balthasar, de Stratemakersopzeeshow en het filmpje Het geheim van de blauwe sprinkhaan. De Onedin lijn vaart direct na het nieuws van acht uur af. We zien in een herhaling Jame en Anne Onedin met de schoener Charlotte Rhodes terug naar Engeland reizen. De zendtijd wordt vol gemaakt met het vraag-en-antwoordspel Wie, Wat, Waar? te presenteren door Herman Stok. In een groot uur: U, op de late avond, aandacht voor de hartpatiënten. Het gaat Koos Postema daarbij vooral om mensen met een hartkwaal die deson danks vakantieplannen hebben gemaakt. Centraal staan vragen als hoe komen dergelijke patiënten in het buitenland aan de nodige medicijnen, hoe moet de hartpatiënt zich buitenlands gedragen en welke risico’s lopen dergelijke patiënten in den vreemde. Hoe leren wij de vrede? (drs. S. W. Derksen), 19.50 Den Haag vandaag, 20.00 Nws. 20.05 Holland Festival 1973. 20.05 Magazine., 20.15 Ensemble Concentus Musicus., 22.30 Zin-tuig., litterair klank beeld., 23.00 Muz.magazine., 23.55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws., 7.02 Steevast., 8.00 Nws., 8.02 Radiojourn., 9.00 Nws., 9.03 De Ne- gen-uur-show., 10.00 Nws., 10.03 Ar beidsvitaminen., 11.00 Nws., 12.00 Nws., 12.03 Radiojournaal., 12.06 Zet 'm op., 13.00 Nws., 14.00 Nss., 14.03 Hit-Viser., 15.00 Nws., 15.03 Cees van Zijtveld., 16.00 Nws., 17.00 Nws., 17.03 Radiojourn., 17.06 Verzoekpl. 17.55 AVRO: Schaaktoernooi. 18.00 Nws., 18.02 Joost mag niet eten., 19.00 Nws., 19.02 Lichte muz., 19.02 Proefdraaien 20.02 Dr. Wiener’s Meat show; 21.02 Meurders Methode. 22.02 Joost heeft gegeten. 23.02 Skiva-toon, nieuwe langspeelschijven, 20.00, 21.00 22.00 en 23.00) Nws. 22.55 Meded. 24.00 Nws., 0.02 Metro’s midnight Music., 0.55 Nws. BRUSSEL 12.00 Nws. 12.08 Lichte muziek. 12.50 Buitten!, persoverzicht. 13.00 Nws. weerb. sehouwburgprogr., 13.55 Beursber., 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. 14.30 Voor de jeugd, 14.50 Lichte muziek. 15.00 Nws.) 15.30 Wedstrijd voor schoolkoren. 16.00 16.00 Nieuws. 16.10 Pianomuziek. Voor de kinderen. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 118.05 Voor soldaten, 18.15 Leken- moraal en filosofie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Gramm-muziek. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Missierubriek. 20.00 Coun try Folk en Pop. 21.00 Splintem. 22.00 Nws. 22.05 Licht progr. 23.00 Nws. 23.10 Blues. 23.40 Nws. IN HET MICKERY theater is woens dag en donderdag een van de beste theatergroepen uit New York te zien: the Open Theatre, drie jaar geleden hier met The Serpent. De groep is een ty pisch voorbeeld van de aanpak, via veel lichaamsoefening en improvisatie, van de toneel-avant garde uit de latere jaren ’60 De groep zelf zal aan het eind van het seizoen ontbonden worden, want het gaat zoals met alle experimenten, die eens ophouden experiment te zijn. De resultaten kunnen nu doorbloeien in gevestigder verband. De invloed van het Open Theatre en dergelijke groepen zal in de komende paar jaar te merken zijn in het Nederlands Toneel. Nederland I NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. NCRV: (K) Degeheime schatten van de Rode Zee (serie). (K) Op het Europese wildspoor (natuurfilm). NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Zo vader ,zo zoon. Jazzconcert. (K) Voortvluchtig rie). Hier en Nu. Geestelijke liederen. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. VARA: (K) Kijk Es An. Klaartje Tip enBalthasar. De Stratemakeropzeeshow. Het geheim van de blauwe sprinkhaan. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) De Onedin Lijn (se rie). (K) Wie wat Waar. (K) Een groot uur: U. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. Eric Satie: Seesaw op diens „Saraban des”; Autumn op „Gnossiennes” en Fuzz op de „Danses Gothiques”. Reinbert de Leeuw, de Satiepianist van ons land,„ speelt het laatste persoonlijk. <2, - WAT STINKT T ^IK RUK MEST! NIKS MEETEMAKFN WERKEN MET MEST... W WAT ZE AANN POEN klIN! WAT ZJN ZE IN HEMELS-VA OKé, NAAR BUITEN ALLE- Np^M AAN maal, GOOI IK'NPAAR. M~nrr.--BOMMETJES "rt ®5oL. 1 'KJK! DE OLIFANTEN WERKEN OOK VOOR. HUN’.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7