Boeiende Aïda in Carré GOEDE MEISJESBOEKEN DIE DE LIEFDE NIET CADEAU GEVEN KIRKEGAARD LEERT JEUGD MENSEN ANDERS TE ZIEN Yahya Youssef in sobere zwart-witte abstracties Multi Media mooi maar te vrijblijvend Hilversum 3 nu meer aanhang BLIOTHE -Th i Geschiedenis: kort en objectief Jeugdboeken door Miep Diekman O: fc -1 Ww atsfc OPERASTICHTING BRACHT VERDI IN GROOTSE MONTERING In Galerie El Lotus 9 DINSDAG 26 JUNI 1973 I I1 !*'- I -■ -j Scène uit de „Aida”. HEIN STEEHOUWER JAC HEIJER (Farao), Tineke van Grootel (priesteres) rollen waren eveneens sterk bezet met Maurizio Mazzieri (Ramfis), Henk Smit en Jan Blinkhof als bode. Het Neder- Het gevolg is een soort modeshow van bewegende beeldende kunst. Meer ten toonstelling dan theater. Wel een beetje jammer want de eerste aanblik op elk nieuw voorwerp is adembenemend. de in Kinderen van 8-10 jaar (aan jonge ren kan het voorgelezen worden) zul len het hoofdstuk over Wat Albert leerde waarschijnlijk nooit meer ver- lands Operakoor dient ook met ere ge noemd te worden, evenals de koorschool van de Sint Bavo uit Haarlem. Het Nationale Ballet en de leerlingen van Nel Rous dansten verdienstelijk, maar verstrikten zich in de uitvoering van teveel figuren tegelijkertijd. De verlich ting van Joergen Mydtskov was zeer inventief, hij bereikte prachtige effecten. DE ELLENDE VAN ZOVEEL meisjesboeken is niet dat ze steevast over liefde gaan, maar dat de eeuwige liefde er zo goed koop en gemakkelijk in cadeau wordt gedaan aan de hunkerende lezeressen. Wanneer de HIJ in kwestie zijn aanzoek maar ge daan heeft, zit het verder wel ge beiteld tot aan het bejaardencen trum Veel meisjes zeggen wel: „Ik begrijp best dat die boeken nep zijn,” maar ze begrijpen niet dat die boeken hun met een verkeerd man-beeld opzadelen. Door dit soort boeken wordt het meest normale en natuurlijke ge drag van jongens door meisjes niet begrepen, of verkeerd beoor deeld. Een lekkere start om er later met je partner iets van te maken! Tegenover een dalende luisterdichtheid van Hilversum 3 in de afgelopen vijf kwartalen staat een sterk stijgende be langstelling voor Radio Veronica. Dit stelt de Veronica Omiroep Stichting in een commentaar op de conclusies van het kijk- en luisterrapport, die Radio Veronica reden tot blijdschap geven. Naast Hilversum 3 geven ook de over ige stations inclusief Radio Noordzee een dalende luisterdichtheid te zien. maal gekust heeft. De uitziet ligt bij wijze van spreken al in de kast. Nu nog voorgesteld worden aan zijn ou ders... maar het wordt een weekend, waarin haar geliefde alleen naar sport op de televisie kijkt. Verder laat hij zich ook niet zo strikken voor vakanties en uitjes hij is jong, wil zich niet binden. En arme Emmy maar eindeloos wachten op telefoon tjes, andere kennissen afzeggen, snik ken in haar hoofdkussen- De wiezen- lijke problemen van de andere stu denten, zoals Joe uit Nigeria, raken haar niet. Zij moet en zal Alaister en HAARLEM De Amsterdamse grafi cus en schilder Yahya Youssef exposeert tot 4 juli zijn werk in zijn eigen Galerie EI Lotus in de Pieter Kiesstraat. Al eerder schreef ik over deze non-figura- tieve kunstenaar, die wel variaties kent binnen zijn werk, maar anderzijds het uiterste aan eenvoud zoekt. Wat hier nu hangt is geheel zwart-wit, sommige wer ken geheel wit. AMSTERDAM Onder enorme bijval van het publiek was gisteravond in Carré de première van de opera „Aida” van Verdi. Het was een groots en bizar schouwspel, dat diepe indruk maakte door de geladenheid waarmee werd geacteerd. De chef- regisseur van de Nederlandse Opera Stichting Götz Friedrich heeft zich bij zijn enscenering laten leiden door Verdi’s woorden: „Wanneer men de werkelijk heid nabootst, kan er zeker iets goeds ontstaan. De werkelijkheid ontdekken is echter veel beter”. De traditionele opvoeringen van „Aida” zijn meestal ge richt op het grote spektakel van de triomfale intocht van de veldheer Radames na zijn overwinning op de Ethiopiërs. Het driemanschap Götz Friedrich, Reinhart Zimmermann (decor) en Jan Skalicky (kostuums), is ervan uitgegaan dat overtollige pracht en praal zoveel mogelijk vermeden dienden te worden. Dat wil niet zeggen dat zij massale scènes (300 mede werkenden) uit de weg zijn gegaan, maar het accent van de triomfantelijke overwinning werd verplaatst naar het deerniswekkende lot der buitge maakte slaven. De grote verdienste van Götz Frie drich is, dat hij de zangers heeft weten te inspireren zich tot het uiterste te geven. Voor zover ik weet is hij de eerste regisseur die het aangedurft heeft een donker gekleurde Aida op de plan ken te zetten. Hiermee toonde hij de realiteit te verkiezen boven de traditie, want het is nu eenmaal onmogelijk om in Ethiopië een blanke prinses aan te treffen. Er volgen nog vier voorstellin gen in Carré op 28 en 30 juni en op 2 en 6 juli. Ik kan U van harte aanbevelen dadelijk plaatsen te bestellen. J. H. MOOLENIJZER. Tekening van „Lutje Giét”, geschre- van en geillustreerd door Ole Lund Kirkegaard. De show van Multi Media is tot en met 30 juni elke avond te zien om negen uur in de oude remise van de Amster damse paardetram op het Haarlemmer plein. Een en ander blijkt uit -e luisterdicht- heidsmeting over het eerste kwartaal van 1973, zoals die in opdracht van de NOS is uitgevoerd door hef Bureau Into- mart te Hilversum. In de eerste drie maanaen werd ge middeld door ruim 2,2 miljoen mensen naar de radio geluisterd. Dat is 2,7 procent mindier dan in de overeenkom stige periode van 1972. Deze daling ma nifesteerde zich bij alle drie de Hilver- sumse zenders. meer, vooral niet omdat ze zal trou wen met Chenani, zoon van het stamhoofd. Dit boeiend verhaal met schitteren de beschrijvingen van de woestijn, met messcherpe ontledingen van de mensen, die om het meisje touwtrek ken, staat in al zijn kleurrijkheid niet zover van ons af: het trouwen buiten de clan, buiten het eigen ras, is bij ons nog veel minder geaccepteerd dan wij brave Nederlanders willen toegeven. Daarom is de twijfel van Mariemma wie ben ik? waar hoor ik bij? in feite het meest fascine rende in dit boek. Door dit dilemma in de hoofdpersoon krijgen alle be schrijvingen van gebruiken, land- schap en mensen extra diepte, want alles en iedereen is onderdeel gewor den van haar bijna uitzichtloze strijd om te bewijzen wie ze is en dat haar liefde meer waarde heeft dan een grote erfenis of een cultuur, waaraan ze ontgroeid is. „MANNEN - HOPELOOS..” is een titel, die het probleem van het valse man-beeld goed op de hak neemt. Dit tweede boek in Nederland van de Schotse schrijfster Honor Arundel (uitgeverij Leopold) kreeg van Lidi Luursema een optimale vertaling, wat ook wel nodig was om de zo onmis bare humor van dit verhaal de bo ventoon te laten voeren. De zeventienjarige Emmy ziet het allemaal voor zich, haar roze toe komst, wanneer Alaister haar een- Van Guido Ruijter, een jonge Amster damse keramist, zijn er witte plastieken in éénmalige gebakken ongeglazuurde klei. Zijn vormgeving is verrassend vari abel, gebogen vlakken die elkaar snij den, ronde vormen, kegels, meestal in een geraffineerd samenspel, dat geheel los is komen te staan van potterie. Het is jammer, dat het meeste werk nogal slordig is afgemaakt met een onnodig ruwe huid en randen, waardoor veel plastieken eruit zien of het gipsen mo dellen zjn, die nog behoren te worden bijgeschuurd. De verfijning ontbreekt alzo en juist die had het vormspel een extra glans kunnen geven. geten. Het is de inzet van een reeks jongenskattekwaad, alleen bedreven om te ontdekken hoeveel uithou dingsvermogen volwassenen hebben. Maar de gezelligheid gaat er voor Albert af wanneer hij het hulpje wordt van de rover Rapollo. Dan ontdekt Albert dat die „andere” we reld wemelt van bedriegers nie mand echter die hen straft of ont maskert, zoals het kleine jongetjes vergaat. Lutje Giel, die in het kippehok van de bakker woont, is ook zo’n lieverd je dat samen met Oskar en Willem Pieter zijn eigen leef ideeën probeert te verwerkelijken. Voor hem valt de wereld uiteen in twee mensensoorten degenen, die niet meteen een hart verlamming krijgen van zijn vinding rijkheid; en degenen, die iedere actie van de jongens beschouwen als een persoonlijke belediging (ook zo’n fijn trekje van volwassenen om zich cen traal te blijven stellen in het kinder leven Ook hier weer de afgekloven gege vens, zoals een draak, een schat, een zwerver, een verjaardag. Maar wat Kirkegaard er mee doet is verbluf fend en dat alles in een zeef eenvou dige taal. De vertalers Merete van Oers-Jorgensen en Josephine Vonk (Albert); en Niels Brouwer (Lutje Giel) hebben een knap stuk werk verzet, want de knipoog in beide verhalen zit juist in de woordvond sten. EEN VAN DE MOEILIJKSTE opgaven voor kinder- en jeugd boekenschrijvers is hun publiek van het patroon-denken af te hel pen. Voor een kind kan iemand die er goed gekleed uitziet en be schaafd spreekt, eenvoudig geen slechterik zijn. En wie meer macht heeft, meer weet, heeft altijd gelijk omdat het nu een maal zo is! Voor veel kinderen kan het een schok zijn wanneer zij ontdekken dat die aangeleerde patronen niet opgaan. Daarom zijn boeken, welke kinderen al jong leren niet op het uiterlijk en de presentatie van mensen af te gaan, dubbel welkom. Van de Deense auteur Ole Lund Kirkegaard bracht uitgeverij Kosmos „Albert” en „Lutje Giel”, door de schrijver zelf geïllustreerd. Beide boeken staan bol van de meest ver rassende, en vooral véél, gebeurtenis sen, op de keper beschouwd bijna doodgeschreven onderwerpen voor een kinderbwek. Maar Kirkegaard had ze nodig als uitgangspunt om zowel zijn Albert als zijn Lutje Giel ave rechts te laten handelen wat iets anders is dan links!. Multi Media wil irrationeel kijkgenot verschaffen. Voor wie dat nog niet door had, wordt dat aan het slot in een absurd bedoelde, maar nogal flauw uit gewerkte apotheose nog eens duidelijk gesteld. Iemand op een vierwielige fiets met achterwielen van zo’n drie mteer doorsnee vraagt in schooljongensduits aan een voortrollende slappe kubus, wat het allemaal voor nut heeft. Er is geen aanwijsbare zijn en dat hoeft vöor mij ook niet. Maar Bart Stuyf, de leider van de groep, meent misschien dat hij hier mee kritiek van op nut en boodschap beluste Hollanders de mond heeft ge snoerd. Als hij echter irrationele schoonheid wil laten zien, betekent dat nog niet dat deze geen doordachte span- ningslijn zou mogen vertonen. Zoiets ontbreekt in de meeste nummers en waar een poging ondernomen is om het wel te doen (in de nummers van de vitragemannetjes en de michelinmannet- jes) blijft het resultaat wel erg mager. Bij zijn broer Koert en Ellen Edinoff kan Bart Stuyf zien d t iets, dat niet te beredeneren valt, toch heel spannend kan zijn. HILVERSUM. In Let eerste kwar taal van dit jaar wera overdag tussen 7.00 en 18.00 uur door gemiddeld 780.000 mensen naar Hilversum 3 geluiniterd. In diezelfde tijd en periode stemden gemid deld 530.000 luisteraars af op Radio Ver onica, 170000 op Rad»o Noordzee en 40.000 op de overige (l’ehte)zenders. ’s Avonds tussen 19.00 en 24.00 uur, daalde het aantal luisteraars voor Hil versum 3 naar een gemiddelde van 180.000 en voor Veronica naar 70.000. een Alaister zoals zij die zich altijd gedroomd heeft! Dit zeer genuanceerde verhaal is van een bevrijdende levensechtheid. Het happy end is Emmy’s beslissing om te kappen; geen eindeloos ge wacht op telefoontjes meer; eens een beetje meer op andere mensen letten; en als het kan jezelf toegeven dat Alaister zich terecht bedreigd mocht voelen door je bezitsdrang. De vermaarde Federica de Cesco verbleef lange tijd bij een stam vani de Tuaregs in de Sahara-woestijn om haar materiaal te verzamelen voor „Vrij onder de zon” (vertaling Lidi Luursema, uitgeverij Leopold). De „ik”, die het verhaal vertelt is Mariemma, een Zwitsers meisje, dat na een vliegongeval door een stam in de Hoggar is opgenomien. Ze wordt later gezocht als erfgename van een groot fortuin. Een journalist, plus de ambassade zetten alles op alles om haar los te weken uit het leven in dé Sahara, dat haar vertrouwd is gewor den. Ze voelt zich geen Europese AMSTERDAM. Multi Media is een soort mime-gezelschap, dat zich voortbe weegt in of onder vernuftig geconstru eerde voorwerpen van meestal giganti sche afmetingen: paddestoelen, rupsach tige pompoenen, ontzettend hoge kubus sen van allerlei aard; verder in vitrage- wikkels of in dikke costumes, die op die van michelin-mannetjes lijken maar dan met wijde pijpen. Een streling voor het oog, daar niet van. Maar een dramati sche spanning ontbreekt, waardoor elk nummer een te vrijblijvend karakter krijgt en snel verveelt. Exposeerde hij hier een vorige keer zijn op-art, een suggestief spel van lijnen en vlakjes, dat vaak beweging suggereerde, nu is hij geheel en al verstild. Hij werkt dus op zeer smalle basis. Zijn olieverven zijn flinke vierkan ten, verdeeld in twee vlakken, zwart en wit. Soms is de scheiding tussen die partijen een horizontale lijn (een vlak zwart dus tegen een wit) soms is die altijd rechte lijn gebroken. Dan is het doek dus opgedeeld in twee onregelmati ge vlakken. Youssef beoogt ermee te zeggen, dat hij alle tegenstellingen terug brengt op die éne basis, een filosofisch standpunt dat door anderen ook wel eens op een dergelijke manier in ab stracte symboliek is uitgebeeld. Voor mij is het een nadeel, dat ik het wel begrijp, maar dat het mij niet boeit door een tekort aan gevoelswaarde en door het feit, dat anderen die ook zo werkten ten slotte bij het puur witte of zwarte vlak uitkwamen en dat individualiteit dan uit een doek is verdwenen. De mise-en-scène in de piste van het theater bood grote voordelen, omdat men zich betrokken voelde bij het dra matisch gebeuren. Het orkest was in een halve cirkel rondom het toneelplatform opgesteld en zat niet weggedrukt in een half overdekte orkestbak. Wij werden opgenomen in een draai kolk avn muziek en machtiger da-n ooit ondergingen wij de betovering van Ver di’s klankenweelde. Edo de Waart slaag de erin om de klanksterkte van het volledige Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Koninklijke Militaire Ka pel onder controle te houden. Door r prachtige akoestiek van Carré ging er, zelfs in het pianissimo, geen noot van d' partituur verloren. Het was jammer dat Giovanni Gibin (Radames) zich verplicht voelde om voortdurend op (meer dan) volle kracht te zingen. Ook Montserrn' Aparici (Ammeris), was kennelijk geïm poneerd door het zichtbare orkest e,_ had telkenmale de neiging haar stem banden tot het uiterste in te spannen. De ster van de avond was zonder twijfel de Engelse sopraan Pauline Tins ley, (Aida) niet alleen om haar fabuleu ze stem, maar omdat zij acteerde met de volle overgave van haar dramatisch ta lent. Huiveringwekkend was haar reactie als zij haar vader ontdekt temidden van de gevangenen. Jan Derksen heeft var deze rol (Amonasro) een enorm sterke en zuivere creatie gemaakt. De overige Er zijn ook andere werken, witte hou ten reliëfs, bestaande uit rechthoekig geplaatste latjes tegen een achtergrond. Reliëfs in papiar zijn er ook, geheel blanke reliëfdrukken en nog enige in wit-zwart met een op-art-patroon. Die boeien dan door de knappe manier waarop ze zijn gemaakt en door illussie van de schaduwwerking schijnbaar verspringende vlakjes. Omslagillustratie van „Mannen... hopeloos” door Rien Poortvliet. M r vW I HET SCHIJNT nog altijd een ijzersterk antwoord te zijn, wan neer je in de klas van je onkunde moet blijk geven omdat je je les niet leerde: „Weten maakt niet gelukkig!” Als dan de dreigende rapporten naderen wordt het steevast inhalen geblazen. Dat betekent: tijdnood. Een paar ge miste lessen zou zo’n ramp niet zijn, wanneer daardoor de samen hang van de leerstof niet door broken zou worden. Onder eind examenkandidaten is er een le vendige uitwisseling in „uittrek sels”. Maar voor de lagere klas sen? DE NIEUWE GESCHIEDENIS REEKS, door uitgeverij Leopold op de markt gebracht is in haar opzet bijzonder geschikt om leerlingen van het voortgezet onderwijs (maar ook ouderen) in kort tijdbestek hun ken nis van een bepaald historisch gebeu ren op te laten halen. In zo’n 140 bladzijden, rijk geïllus treerd met zeer zeldzame foto’s, zijn tot nu toe verschenen: „Nazi-Duits- land”, door Richard Procktor (verta ling Yge Foppema); en „De Russische revolutie”, door Ronald Hingley (ver taling Yge Foppema). Wat opvalt aan de beide boeken is de boeiende verteltrant, en de uiterst knappe wijze waarop de auteurs van gebeurtenis tot gebeurtenis korte spanningsbogen opbouwen. Hierdoor zijn zij er in geslaagd de geschiedenis als beweging op de lezers over te brengen. Door hun zakelijkheid, die o.a. inhoudt dat zij glibberige begrip pen als nazisme en communisme zo wel benaderen vanuit de voor- als vanuit de tegenstander, hebben zij voorkomen, dat de jonge lezer geïn doctrineerd wordt. Zelfs de leek, die goed thuis is in de moderne gesciedenis, treft in beide boeken verrassende wetenswaardighe den aan. In deze serie zullen ook uitgaven over Rood China en over Japan verschijnen. Juist voor de jon ge mensen, die zich ingezet hebben om de revolutie in onze dagen nog een extra duwtje te geven, zijn boeken als bovengenoemde belangrijk: want het ontstaan en verloop van de diver se revoluties is voor de meeste jonge ren een zeer vage zaak. Wat, goed beschouwd een angstig smalle basis is voor het hervormingsplan. >j.!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9