Professor Hauer Lieftinck TV-producent MAX APPELBOOM Het Brievenboek verliefden voor Magie, erotiek, werkelijkheid de verschijnsel in en verbeelding Engelse literatuur Floris Tovenaar Lensink •Hm. HOLLYWOOD RIPPER-SYN DROOM EUROPEES TANRISME ALEISTER CROWLEY CULTUÜRPAKKET IemE-pT- 2 ZATERDAG 30 JUNI 1973 23 fr Erbij - Ter voorlopige geruststelling van de kinderen en alle andere belang stellenden: Ti-ta-tovenaar is nog lang niet uitgetoverd. Hij houdt weliswaar tot 1 oktober vakantie op de tv-buis, „maar daarna kunnen we het nog erg lang met hem vol houden”, verzekert Max Appel boom, als producent de man achter tover-pappa, Tika, ’t heertje en de anderen. Het Brievenboek voor Verliefden wordt opnieuw uitgegeven! Deze „verzameling van 115 Brieven toe passelijk op alle Omstandigheden die bij Verliefden voorkomen”, eens te vinden in de boekenkast van me nige maagd en jongeling, zal weer te koon zijn. Net als zo’n driekwart eeuw terug toen dit handleidinkje van G B. van Goor Zonen te Gouda bijna vijftig drukken lang stand hield, om iedereen te informeren over „voor iedereen geschikte Lief desverklaringen”, „Huwelijksvoor- stellen bij de verschillende posities in het Maatschappelijk Leven” en „Briefwisseling tussen Gelieven bij verschillende Gelegenheden”. De opnamen voor Ti-ta-tovenaar liggen op het ogenblik stil. Even rust in de zomerpauze die de NOS elk jaar in haar kleuterstrips inlast. Appelboom- „We zouden het met de produktie trouwens niet hebben kunnen bijbenen als de onderbre king er niet zou zijn gekomen”. De schrijvers, ondertussen, werken zich al weer de vingers blauw aan de scripts voor de nieuwe reeks van 245 afleveringen. Vanaf 2 juli lopen de camera’s er weer voor. En daar na? Appelboom: „Als de NOS er dan nóg een jaar mee wil doorgaan, uit stekend. Wij kunnen nog wel een tijd voort”. M 4 HET IS VRESELIJK BOEIEND COLIN WILSON 1 2 COLIN WILSON WAS EEN SOORT WONDERKIND in de Engelse letteren. Na vroege roem is hij ook een tijd vergeten geweest. Hij maakte echter een come-back in de laatste jaren, nieuwe roem, die inmiddels in Amerika en Engeland leidde tot „Colin Wilson Fan-clubs”. Dat hij een grote schare bewonderaars heeft, is begrijpelijk. Hij is hogelijk geïnteres seerd in occultisme en magie en weet dat in zijn boeken knap te larderen met onverbloemde erotiek. Bovendien is hij een filosoof met zeer bijzon dere ideeën. Zoiets kweekt in een tijd als deze waarin velen naar het bui tenzintuiglijke haken, natuurlijk aanhangers bij het gros. En dat gros heeft gelijk. Dat wordt duidelijk als men de moeite neemt om de „Sorme- trilogie” te lezen, die bij uitgeverij Contact in Amsterdam is verschenen: „Ritueel in het donker”, „Man zonder schaduw” en „De God van het la byrint”. naar blijkt te zijn. Hij is een man met een „tweede leven”, een gespletene, aan zijn moordspel verslaafd. Wilson laat zijn nogal autobiografische avonturen door een fictieve Gerard Sorme beleven en deze Sorme komt tot de conclusie, dat de wand tussen normaal en abnor maal verbazend dun is. Het boek is goed geschreven, maar te uitvoerig voor het weinig genuanceerde onderwerp, seksua liteit en moordzucht, althans gerekend naar het kunnen van Wilson. Colin Wilson ziet hekserij en magie als wetenschap. Zijn theorie over het menselijk vermogen tot helderziendheid en bewustzijnsverruiming heeft daarom niets wazigs. Integendeel, ze lijkt ietwat op de leer van Gurdjieff over het „ont waakt leven”. Misschien komt het ook doordat Max Appelboom zelf zo graag iets bedenkt. Hij kwam ook zelf op de gedachte om Floris te gaan maken, de jeugdserie met Rutger Hauer, die nu furore maakt in Turks Fruit. Hij is ook de man achter de TV-serie De Onvergetelijken, die la ter Markant zou gaan heten. tooid: „Ik bewoog te weinig en ik be weeg nog te weinig”. Aleister Crowley heeft al meer Engel se schrijvers geïntrigeerd, bij voorbeedl Somerset Maugham met diens in het Nederlands vertaalde roman „De tove naar” en J. Symonds met diens biografie „The Great Beast”. dukties in hetzelfde tempo mee te hol len. 'ssi Met één schrijver kwam hij tot een akkoord over de formule voor de serie. „Maar voor één man is het natuurlijk ondoenlijk om 245 verhaaltjes per jaar te maken. We hebben er zeven anderen bij gehaald; hun aantal zal nog tot 12 worden opgevoerd. Allemaal leveren ze hun bijdragen, maar de „eindschrijver” heeft het laatste woord, zodat alles blijft passen in de Ti-ta-tovenaar-stijl”. Het heeft Max Appelboom nogal wat moeite gekost om deze discipline erin te krijgen. Schrijvers zijn individualisten; ze willen alleen kunnen werken. Hier moeten ze in de huid van een ander kruipen, in die van de eindschrijver, Crowley was de veelzijdige en won derlijke „magiër”, lid van de befaamde orde „The Golden Dawn”. Hij werd wegens zijn levenswandel en na verraad van de „geheimen" uit die orde verwij derd. Hij predikte later een vorm van magie via drugs en sex en schreef daar naast knappe boeken over occulte on derwerpen en de tarot. Na zijn gedwon gen vlucht uit Engeland wegens schan dalen, hield hij er in Sicilië een magi sche sexclub op na. Hij was een zeer geruchtmakend man, wiens echo in ieder boek over moderne hekserij doorklinkt. De grote Franse filosoof Bergson was lange tijd onder zijn invloed. Filson laat in zijn knappe boek een Londense episo de van Cunningham-Crowley zeer ge loofwaardig en uitstekend ingelicht her leven. Wat hij Nederlands beste, zijn eigen favoriete TV-programma vindt? „Ziens wijze. Uitermate boeiend wat die Van Bejle aan interessante mensen bij elkaar weet te brengen die op keurige wijze elkaar in de haren vliegen” Het slecht ste? „Dat weet ik niet, want dat zie ik niet. Maar wat ik het meest vakbe kwaam vind, is Peyton Place. Hoe ze dat voor elkaar krijgen, zo lang, zonder lachers, dat tóch vreselijk veel mensen boeit. Nee, dat is onvoorstelbaar goed gemaakt”. „MAN ZONDER SCHADUW” is een sleutelroman. Dat genre ligt Wilson uit- MIJ KOMT ,De god van het laby rinth” als het beste boek voor. Het is knappe compositie, een dagboek, waarin Vaarwel en word gelukkig, als gij het geluk waardig zijt; ik gun het u van ganscher harte. Uwe geschenken en brieven ontvangt gij hiernevens terug. Of een brief aan een partij die be werkt dient te worden voordat het Hemelse Geluk van het Huwelijk waar lijk aanbreekt: Aanzoek aan een vader om de hand zijner dochter. De hindernis dient als volgt genomen te worden: Mijnheer! Zooals u wellicht bekend zal zijn oefen ik het beroep van koopman uit, waarover ik alle reden heb, mij te verblijden. Ik ben tot de overtuiging gekomen dat ik moet omzien naar een goede huisvrouw. Omdat ik nu het genoegen gehad heb uwe dochter te leeren kennen, verklaar ik u bij dezen dat ik voor haar eene grote genegen heid koester. Hoe meer ik haar zag, des te meer werd ik van de waarheid overtuigd dat ik aan hare zijde geluk kig zal zijn. Ik neem dus bij dezen de vrijheid, mij tot u wenden, met een beleefd verzoek mij te willen toestaan, mij nader aan uwe dochter te mogen verklaren. Heb ik binnen de tijd van acht dagen geen bericht van u ontvangen, dan zal ik de vrijheid nemen, mij tot u te vervoegen, hopende dat de zaak tot wederzijdsch genoegen dan verder besproken zal kunnen worden. Kunt gij daarentegen mijn voorstel niet aannemen, of is de hand van uwe dochter niet meer vrij, dan verzoek ik u mij dit te willen melden, opdat ik bewaard blijve voor het koesteren van verwachtingen die niet vervuld kun nen worden. Met betuiging van alle hoogachting heb ik de er te zijn Uw Dienstwillige Dienaar. naar zijn stijl en maniertjes werken. Toch is het het enig werkbare systeem, vindt Appelboom, die voorbeelden te over vindt in de Verenigde Staten, waar hij zelf 10 jaar lang heeft gewoond en gewerkt. „Als ze daar een Andy Willi ams of wat voor andere show maken, zit er op een heel uur show doorgaans niet meer dan 10 minuten spreektekst in. Maar daar zijn dan wel 12 tekstschrij vers aan bezig geweest. Zo gaat dat daar”. troon van zijn ouderdom en ervaring, de zaken anders beschouwt dan hij deed als minister van Financiën. Je praat er over, je hoort. Met het maken van program ma’s met die mensen krijg je een stuk cultuurpatroon van de laatste 50 jaar, om je vingers van af te likken. Dat doe ik dan ook gulzig”. En dan is Appelboom nu net weer doende geweest om de zo pas op de televisie gestarte serie „Lijf in bewe ging” te vervaardigen. Eigenlijk is Max Appelboom kunst schilder. Hij bezocht de Ecole des Beaux Arts in Parijs, toen de oorlog begon. Hij ging in de ondergrondse, maar moest in 1942 verdwijnen. Hij nam via de Pyre neeën de wijk naar Spanje en wist in Engeland te komen. „Wat was ik blij met het militaire uniform dat ik daar kon aantrekken; hoe verguisd het tegen woordig ook mag worden”. Appelboom trok met de legers later het vasteland op, maar hij wil er tegenwoordig niet meer over praten. „Het is mooi dat het in de aard van de mens ligt om mooie dingen te onthouden en kwade weg te dringen. Ik begon het aan mezelf te merken, als ik over die oorlogstijd ver telde. Hij ging in mijn verhalen steeds meer de frtsche, fröhliche Krieg worden. Daarom praiat ik er nu niet meer over, want het was een ellendetijd”. Na de oorlog schilderde hij verder, kwam hij bij het filmconcern van Tu- schinsky terecht voor het reclamewerk „hoewel ik het maken van een affi che, het eerste ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Tuschinsky, aan vankelijk ver beneden mijn waardigheid vond. Maar een mens moet eten, niet waar”. Laarman®: de Belgische acteur Romain de Coninck. Twee eigen speelfilmpro- dukties heeft Appelboom in voorberei ding. Hij denkt trouwens ook al weer diep na over een opvolger voor Ti-ta- tovenaar, voor het geval de NOS na het volgende seizoen van verdere tover- avonturen zou willen afzien. Appelboom wil dan krachtig naar Ti-ta’s opvolger solliciteren. Hij is overigens ook doende met het op poten zetten van een serie die als opvolger van Floris zou kunnen gelden. Max Appelbooms leven is er een van ideeën bedenken, organiseren, zorgen dat alles er is, dat alles loopt. De man achter de man achter de camera. Elk jaar gaat hij naar festivals in Cannes en Montreux. „Dan zie je dat onze filmerij vaak erg goed is; zeker als je dan nog onze beperkte mogelijkheden in aanmer king neemt, ons kleine taalgebied, onze beperkte budgetten. De Nederlandse film gaat met zevenmijlslaarzen vooruit” Hij hoopt zelf met zijn twee komende pro- In 1953 trok Appelboom naar Holly wood. „Er gingen in die tijd net 5000 bioscopen dicht; gevolg van de opkomst van de TV”. 'Tweeëneenhalf jaar had Appelboom nodig om enigszins gesettled te raken. Hij schreef voor kranten, praatte voor de radio. Tien jaar hield hij het er uit. „Ik wil niet zeggen dat ik heimwee kreeg, maar ik kon er niet aarden. Een mens is de produkt van zijn opvoeding en zijn omgeving. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik in een toneelstuk zat, maar pas bij het tweede bedrijf was binnengekomen. De opvoe ding had ik er gemist”. zonderlijk goed. Hij laat zijn alter ego Sorme een „Cunningham” ontmoeten, die in werkelijkheid Aleister Crowley is geweest. Het boek is een herdruk, ik zal er daarom kort over zijn. EN NU DAN die drie genoemde boe ken. Veel Engelsen zijn nog altijd be hept met een Jack the Ripper-syndroom. De geheimzinnige en nooit gevonden krankzinnige moordenaar, die in de ja ren tachtig in de Londense wijk White chapel prostituées walgelijk om het le ven bracht, blijft Engeland boeien. Er zijn veel boeken over geschreven, zowel romans als pogingen tot reconstructie van de werkelijkheid. We vermelden hier alleen „Clarence” van Michael Har- Wilson beschrijft hoe Sorme op het spoor komt van een magische orde „De Feniks”. Hij vindt geschriften van Es mond Donelly, een nogal zwerfzieke, rij ke en overintelligente jonge Engelsman, die grootmeester van de genoemde orde wordt. Appelboom kwam terug naar Europa, heeft nu een huis in België, zijn produk- tiemaatschappij in Amsterdam en twee keer per jaar exposities met schilderijen die hij nog steeds maakt. In september of oktober komt de film Het Dwaallicht, naar een boek van Wil lem Elsschot, in de bioscoop. Een co- produktie van Appelboom en een Belgi sche producent. In de hoofdrol van Max Appelboom loopt over van geest drift voor het werk dat hij nu doet. „Ik vind het leuk”. Hij is producent van film en TV-werk. „De basisideeën ko men van mij, meestal. Van heel veel mensen, allerlei soort, krijg je massa’s voorstellen, ontwerpen, opzetjes, maar bruikbaar is er niet zoveel” De gevonden geschriften dateren van het eind van de achttiende eeuw. Onge twijfeld bestond die orde inderdaad, al zal ze anders hebben geheten. Wilson beschikt over een zo groot aantal histo rische bijzonderheden en noemt zoveel namen van werkelijke personen, bij het bestaan van die orde betrokken, dat er niet aan kan worden getwijfeld. Wie de uitzonderlijkheden in dit type kringen voor onwaar houdt, leze „Magia Sexua- lis” van P. B. Randolph, een uitgave van De Bezige Bij, die de geheimen van zijn eigen orde openbaarde. Een bestseller van lang geleden. Toen krantejongens nog miljonair konden worden, toen de eerlijke kroontjespen nog geen concurrentie van de valse ball point te duchten had, toen schoonschrij ven nog een gewaardeerd schoolvak was, toen de moraal nog met een M werd geschreven, toen briefschrijven nog een wezenlijke functie in het maatschappe lijk leven vervulde, toen de liefde nog iets „moois en onaantastbaars” was. Nu dan is de sfeer van die tijd terug te vinden in de 115 brieven voor verliefden, die G. B. van Goor Zonen weer terug brengt in de boekhandel. In precies de zelfde spelling als de laatste druk ver scheen, met hetzelfde omslag en met hetzelfde slotwoord. De titels van de verschillende brieven spreken voor zich: Liefdesverklaring van iemand die wel een huis maar nog geen In het kort komt het geheim van „De Feniks” hier op neer, dat de leden een methode weten om het seksuele orgasme op een zodanige manier te beïnvloeden, dat er een extase uit voortvloeit, die leidt tot het verwerven van buitenzin tuiglijke evraingen. Sommige moderne psychologen, vooral in Amerika, bevesti gen deze theorie. COLIN WILSON is in 1931 geboren in een armoewijk van Leicester. Hij werd arbeider in een plasticfabriek. Met „The Outsider” was hij op zijn 25ste jaar ineens beroemd. Hij werd gelijktijdig gerekend tot de „Angry young man”, de kring van John Osborne. Die toereke ning faalde. Hij was onmiddellijk weer uit de mode, ondanks zijn volgende boek „Religion and the Rebel”. In de jaren zestig werd zijn vele werk verzwegen in Engeland. Niet in Amerika, waar hij een lectoraat in de filosofie in Vancouver kreeg. In 1970 werd hij ineens weer bekend na een serie boeken, zowel romans als wetenchappelijke werken over seksua liteit en occultisme. Zijn „The Occult” werd een standaardwerk, dat in het najaar ook in het Nederlands zal ver schijnen bij Ankh-Hermes in Deventer. Sorme komt terecht in een kring, die sensitivity training beoefent ter verkrij ging van bewustzijnsverruiming, zoals er tegenwoordig tal van die kringen zijn. Deze blijkt een mantelorganisatie te zijn, een voorportaal, van de volgens Sorme nog altijd bestaande Feniks-orde Als „Donelly-bezetene” verricht Sorme daar erotische prestaties, die alleen via ma- gisch-tantristische methoden, zoals die vanouds in Tibet en India worden beoe fend, mogelijk zijn. Colin Wilson, die ook wetenschappelijk over seksualiteit heeft geschreven, buit zijn kennis ook als romancier ten volle uit. Jammer echter, dat hij niet diep ingaat op de mentale gevolgen van zijn methode. Het is een heel bijzonder boek. HEIN STEEHOUWER Een bekentenis van deze man die zojuist „Lijf in beweging” heeft vol- Ti-ta-tovenaar was een nieuwe vol treffer in het producentenbestaan van 49-jarige Max Appelboom. „Als vier jaar tevoren was ik bezig met het bedenken van een opzet voor een kleuterserie. Boeken en scripts van verschillende schrijvers lezen, onderdelen eruit bij el kaar voegen, wegstrepen, nieuwe erbij bedenken”. „Vreselijk boeiend is het. Je creëert iets voor miljoenen mensen; je maakt iets wat nooit heeft bestaan. Je bent bezig een bijdrage te leveren aan het algemene cultuurpakket. Dat is gewel dig. Met zo’n serie als De Onvergetelij ken heb je dat gevoel des te meer. Programma’s waarin je met kunstenaars bezig bent, en nu met politici. Je komt in kennis met zo ontzettend interessante mensen met wie je dagen optrekt. Prof. Lieftinck bijvoorbeeld, die nu, op de En dan komen we aan het meest intrigerende in dit boek. Sorme be schrijft uitvoerig, hoe hij zich zo gecon centreerd bezig houdt met Donelly, dat hij deze soms schijnt te worden. Hij beschikt dan over diens geest, of liever gezegd, Donelly neemt als het ware bezit van Sorme. Een vorm dus van wat men bezetenheid zou kunnen noemen, maar dan een, die bewust wordt beleefd en beheerst. Deze bovenzinnelijke mogelijk heid is afgeleid van de kennis, die Wil son heeft over concentratietechninieken. rison en „Jack the Ripper” van Daniel Farson, omdat hun theorieën niet ver afwijken van die van Colin Wilson. Volgens Harrison heeft Jim Stephen, een vriend van de vroeg gestorven Albert Victor, oudste zoon van de latere Engel se koning Edward VII, de moorden op zijn geweten. Die vriend tevens Al berts „senior” in Eton was homosek sueel en vrouwenhater. Hij was jaloers op Albert en trachtte diens aandacht te trekken door de moorden. Hij pleegde zelfmoord na Alberts dood door sifylis en longontsteking. vrouw heeft; een door minnenijd ge plaagde jongeling aan zijn meisje waar bij hij zich over hare koelheid beklaagt; een jongeling aan zijn meisje, waarbij hij aandringt op de voltrekking van het huwelijk; aan een trouweloozen min naar; aanzoek aan een vader om de hand zijner dochter; en al dan niet gevolgd door een naar believen gunstig of afwijzend antwoord. De brieven spreken voor zichzelf. Lees maar- Een meisje aan haar minnaar waarbij zij hem bedankt. Mijnheer! Het zou inderdaad zelfmisleiding zijn indien ik nog niet wilde inzien, dat ik tot dusverre de kracht nog niet had om toe te stemmen. Uwe beëdigde liefdejegens mij was óf gehuicheld, óf gij hebt ze mij nu onttrokken. Wel heb ik nu gegronde redenen u verwij ten te doen en u te vragen of het een man betaamt met een vrouwenhart te spelen, bij haar verwachtingen op te wekken, die nooit vervuld zullen wor den en een goeden naam aan den spot der booze wereld prijs te geven. Ik doe het echter niet, maar zal alles verdragen en lijden totdat de tijd de wond weer geheeld zal hebben, die gij mij zoo lichtzinnig hebt toegebracht. Ik vergeef u wat gij mij hebt aange daan en hoop dat de hemel u ook vergeven moge! ik zal mij beijve ren om de achting en het medelijden van alle weldenkenden te verdienen. Met de tranen die gij mij doet storten, zal ook de liefde, die zich nog in mijn hart bevindt, verdwijnen, en ik zal zoolang voortgaan met mijn gemoed te bestrijden, totdat uw beeld geheel uit mijn hart zal zijn verdwenen. En hiermee neem ik afscheid van u, afscheid voor geheel mijn leven. Colin Wilson heeft een eigen recon structie in romanvorm, spelende in de tegenwoordige tijd. In zijn geval is er echter ook sprake van een homoseksuele vriend, Austin Nunne, die de moorde- y F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 23