MAKELAAR IN ASSURANTIËN mannenmaatschappij Vrouw in ZELFGEMAAKT” OVER DE GEZELLIGE KEUKEN LE ROY, ZIJN BOEK EN ZIJN WILDE TUIN iZ i tips voor vrije tijd TOEVAL Soberheid I8( w natuur inschakeleft rd” „JL "WF 25 2 Erbij ZATERDAG 30 11 IEP 1 JUNI 1973 Y:. en Nieuw soort lat rde: i i Zelf maken van sierblokken Geduld en beperking bij het bloemschikken kken. 2540 c. II. R. latere /oon- aan Wie iets meer wil weten van wijnen en de landen van herkomst, maar zich niet de grote „wijnbijbels” zoals die van Werumeus Buning wil aanschaffen, kan het boekje „Over wijnen” van Martin Paulissen aan schaffen. Het is een handig gidsje voor amateurs (Vlaamse vertaling: liefhebbers). Martin Paulissen weet waarover hij het heeft, want deze journalist, die zich al jaren als hoofdredacteur beweegt door het gebied van dran ken en culinaria (Het Slijters vakblad, „Keuken”, De Conservator en „De Horeca-ondernemer”), is erelid van een groot aantal Franse wijn broederschappen. Paulissen vertelt ongedwongen, rustig zouden we haast zeggen, maar wel fruitig over zijn liefde: de wijnen. Terecht zegt hij, dat de vele poespas rond het wijngebruik maar eens afgezworen moet worden. In het boekje vindt men de belangrijkste wijnen (en hun prettigste temperaturen), de streken, Waar de wijnen vandaan komen, wat vakuitdrukkingen op alfabet, van aardsmaak tót vurig. „Over wijnen” is een uitgave van Paris-Manteau. 10 41 - 538. en ig Dat zij als vrouw in het verzekerings bedrijf terecht is gekomen was toeval. In haar studio wordt gewerkt volgens de zogenaamde Sogetsu-school van Ja pan. Ze legt uit dat de Ikebana-kunst in Japan drie belangrijke scholen kent: Ike- nobo (waar men erg klassiek arrangeert), de Ohara (die men een tussenvorm zou kunnen noemen, en de Sogetsu die de grondprincipes op moderne wijze inter- Birgit Broeren-Christensen geeft al tien jaar lessen in Ikebana, de meer dan twaalf eeuwen oude oosterse bloemsier- schikkunst. Beperking, soberheid, mini mum aan materiaal zijn de uitgangspun ten bij het werk in haar studio. Kleurenfoto’s van een recente exposi tie die ze op tafel legt geven een indruk van de voornaamste kenmerken van een Ikebana-werkstuk: soberheid en een mi nimum aan materiaal, die desondanks legio mogelijkheden toelaten. In principe is uit de natuur alles bruikbaar wat niet te snel verwelkt. Soms wordt er een week lang uitsluitend gewerkt met alles wat langs de waterkant groeit. ingesteld is op een super-economie, de natuur ten gronde richt door haar heb zucht. Het boek (uitgegeven door Ankh-Her- mes BV, Deventer) ziet er zeer geordend, goed geschoffeld en fraai aangeharkt uit. Le Roy zaait twaalf uitgangspunten uit (in brede zwaaien, zodat hij vele gebie den bestrijkt). Daarnaast is er een meer praktisch gedeelte (zoals de uitgever dat enigermate vreemd noemt, want Le Roy wil ook zijn theorie graag praktisch beoefend zien). Het boek staat vol met voortreffelijk in beeld gebracht onkruid (foto’s van Le Roy zelf), waaronder wij ook de fiats zullen moeten rekenen. Een zowel kostelijk als leerzaam boek met tips waarbij de ogen open gaan en de hersenen aan het werk worden gezet. Voor de wat luiere lezers onder ons: het twaalfde en laatste uitgangspunt van Le Roy luidt: „grondarbeid dient tot een minimum te worden beperkt”. Tenslotte werkt de natuur voor ons. Ordenend en regelend. nauwelijks de pagina’s of ze lieten los uit het ;oor- hter- - met keu- dou- edige luxa- •and- 3, 1 i. i] rand uden git Broeren, „heb ik in die tien jaar van lesgeven maar één keer een leerling gehad die het werk erbij neergooide omdat ze er de kriebels van kreeg. Maar heel vaak zie ik gebeuren dat juist nerveuze mensen tot rust komen als ze met Ikebana bezig zijn. Alles valt van hen af tijdens die anderhalf uur les”. Een uitwas van de huidige grote be langstelling voor alles wat „Oosters” is, deze sterke interesse voor een blóem- schikkunst als Ikebana? Birgit Broersen gelooft dit beslist niet: „Het beoefenen van Ikebana, de meditatie die ermee verbonden is, alles wat erbij hoort en erachter zit; dat is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met de oosterse rage onder de jeugd van nu. Daar staat het hele maal buiten”. Een cursus Ikebana omvat bij Birgit Broeren 15 lessen. Kenmerkend voor de huidige ontwikkeling van de bloem- schikkunst vindt ze, dat de vroeger veel strengere drie-eenheid van drie lijnen gaandeweg een steeds natuurlijker „aan pak” krijgt. „Ikebana is nu veel meer een stukje natuur, men durft van alles te gebruiken in een bloemstuk. De roos wordt, bij wijze van spreken, met on kruid gecombineerd”, gt ze. In haar studio komen momenteel 40 leerlingen per week en Birgit Broeren zorgt voor alle materiaal dat nodig is. Ze heeft een speciale vergunning van Staatsbosbeheer om de takken te snoeien die ze nodig heeft. Haar man, chef-purser bij een luchtvaartmaatschappij, brengt uit Japan speciale vazen, bloemprikkers en Ikeba- na-literatuur mee. Zoals men weet heeft Le Roy achter zijn vorm van natuurbescherming de filofosie staan, dat de maatschappij die „Ikebana is: architectuur met bloemen” Birgit Broeren-Christensen vindt dit, na even nadenken, wel een juiste karakteristiek van een kunst waar zij sinds tien jaar ook lessen in geeft: het „Ikebana”, een eeuwen oude Japanse bloemschikkunst. Diep geworteld in traditie, levenswijze en religie van het verre Oosten, maar sinds het einde van de Tweede Wereld oorlog ook bekend en beoefend in westelijke landen. In Nederland is het aantal docenten in de laatste tien jaar ongeveer vervijfvoudigd. Nederland heeft een vrij grote Ikeba- na-club die viermaal per jaar een tijd schrift vol informatie uitgeeft. In de Ikebana-kunst kunnen diverse diploma’s worden gehaald. Birgit Broeren vertelt dat er vier „graden” worden onderschei den. Zelf heeft ze de vierde, de derde en de tweede graad. De eerste graad hoopt ze te zijnertijd in Japan te gaan beha len. Ook in dat land van herkomst groeit de belangstelling voor Ikebana nog steeds. „Er zijn speciale Ikebana- winkels, en wie er oog voor heeft wordt in Japan voortdurend, op alle mogelijke plaatsen, met stukjes Ikebana gecon fronteerd”, zegt Birgit Broeren. van de tips op allerlei keu- kengebied: gordijnen, kastjes (zoals eenvoudige boxjes), houten (snijplanken, kruidenrekjes, plakkers om doosjes, tegels, borden of flesjes een vrolijker aanzien te geven, keukenbe- hang, schrootjeswanden, keu- kenkleding enz. enz. Alles om eenvoudige gebruiksvoorwerpen zoutbakjes), eierstaanders, Birgit Broeren-Christensen die in haar huis in Prinsenbeek een Ikebana-studio heeft ingericht, is een van die docenten- van-het-eerste-uur. Ze is Deense van geboorte, ex-stewardess en leerde de techniek van deze Oosterse kunst met bloemen in Japan. In haar studio han gen Japanse prenten, er staan vazen, bakken en schalen in allerlei afmetingen en modellen. In een hoek van de studio is een „tokonoma” (letterlijk: plaats van eerbied) gebouwd, een kleine verhoging, gemarkeerd door een verticaal geplaatste paal, en in feite te beschouwen als een rudement van het boeddhistisch altaar. Daarmee is dan meteen de herkomst van de meer dan 12 eeuwen oude Ikeba na-kunst aangegeven: alles groeide uit de bloemoffers in de boeddhistische tem pels. De stijl veranderde in de loop der eeuwen, werd bewerkelijker, versoberde vervolgens weer onder invloeden van buitenaf. „Maar het grondprincipe blijft gelijk: de drie-eenheid van de drie lij nen die altijd met elkaar verbonden blijven”, zegt Birgit Broeren. „Hemel mens en aarde zijn de drie dingen die door de drie lijnen gesymboliseerd wor den”. zonnewering Op het gebied van zon- en warmtewe- ring wordt druk geëxperimenteerd. Je kunt volstaan met een zonnescherm of rolluiken, of je kunt je toevlucht nemen tot ballistoren of luxaflex. Maar je kunt sinds kort ook een vlieslaagje, uiteraard doorzichtige, polyesterfilm krijgen, dat op de ruit wordt geplakt. Dit product, Scotchtint van de 3M Company, heeft aan de ene kant een laagje opgedampt aluminium-concentraat en aan de ande re kant een kleef laagje, zodat het goéd aangebracht kan worden. Dit simpele vliesje (waaraan uiteraard wel de nodige research voorafgegaan is) weert, volgens de fabrikant, 75 percent van alle zonnewarmte. Voordeel: je houdt je uitzicht. Slechts 14 percent van de zonnewarmte komt direct binnen en 11 percent indirect, via absorptie en terugstraling. De fabrikant die dat be weert is in onverdacht gezelschap, want TNO in Delft is het er mee eens. We zullen hier niet ingaan op het voordeel, dat dit Scotchtint heeft voor grote bedrijven en kantoren (besparing air-conditioning en cv), er valt nog wel te wijzen op het filtreren van hinderlijk licht. Scotchtint kan gewoon worden meegewassen met de ramen, het wordt voor twee jaar gegarandeerd. Het be schermt glas beter tegen breuk en voor komt bij breuk splinters. Ultra-violette- stralen kunnen behang, verf, meubilair enz. niet aantasten. Inkijk is minder. Deskundigen zorgen voor het aanbren gen van Scotchtint. Ook voor huishoudelijk gebruik lijkt dit materiaal een aanwinst voor de zon newering. Het vraagt geen speciaal on derhoud. Het is maar dat men weet, dat zoiets bestaat. preteert en in ’t westen ’t meest bekend is. Op een werktafel in de studio ligt een boomstronk, een van haar favoriete ba sismaterialen voor het werk. Maar ook grote groene armdikke bamboestengels worden als vaas gebruikt, en plastic bekertjes die verscholen zitten in een soort hoesje van fijn riet. „Als vaas kun je alles gebruiken waar water in kan. Ook dat is een van de uitgangspunten”, zegt Birgit. (Van onze redactie economie) Een vrouw in een pure mannenmaatschappij, waarin ze zich voelt als een vis in het water. Dat is mevrouw Ada Rietberg (37 jaar) in Leidschen- dam. Zij is de enige beëdigd makelaar in assurantiën met een zelfstandige praktijk in ons land. „Ik meen, dat ik niet de eerste ben. Er schijnt begin deze eeuw ook een vrouw beëdigd verzekeringsmakelaar te zijn geweest. Momenteel is in Rotterdam trouwens ook een vrouw als zodanig werkzaam, maar zij is in dienst van een mannelijke collega. De enige vrouw met een eigen make laardij in assurantiën ben ik. Of en hoeveel vrouwen beëdigd zijn als makelaar in onroerend goed, weet ik ook niet”, aldus mevrouw Rietberg. Ze vertelt, dat ze aanvankelijk meer moeite dan mannelijke beginners In de makelaardij heeft moeten doen om verzekeringen te verkopen. „Er werd in feite al kennis van me gevergd, voordat over de transacties ook nog maar een woord was gewisseld”. Geduld en beperking kunnen be schouwd worden als twee belangrijke sleutelwoorden tot de Ikebana-kunst. En dat zijn twee dingen die meer „inge bouwd” zijn in de oosterse leefwijze dan in die van onze driftig en snel levende westerse maatschappij. „Toch”, zegt Bir- U kent ze natuurlijk wel: die vrolijke muurtjes van „doorkijk”-stenen. Misschien kent u ook de prijs. Dan gaat u aan het muurtje voorbij. Maar het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, want u kunt die ornament-stenen ook zelf maken. Dan moet u natuurlijk wel over een mal beschikken. Als u zeer handig bent zoudt u zelf een vorm van polyesterhars kunnen vervaardigen (dan komt u bijvoorbeeld terecht bij Poly-service; men kan u daarover in doe-het-zelf-zaken uitvoerige informatie ver schaffen). Als u voor één mal niet direct aan het gieten van Poly-service denkt hoewel dat interessant is omdat men de eigen inventiviteit kan uitleven kunt u zich een speciaal voor dit doel gemaakte sierblokvorm aanschaffen. Sieblomal is de naam van de mal. De mal is gemaakt van fiberglas en heeft een metalen uitdrukplaat. Het voordeel van dit uitgeteste materiaal is dat het ook bij temperatuurverschillen en intensief gebruik zijn exacte vorm behoudt. Het mengsel voor uw eigen sierblokken geeft geen problemen, als men er maar op let, dat men niet te veel of te weinig water toevoegt. In het ene geval krijgt men geen vorm in het blok, in het andere vallen de blokken uiteen. Maar een groot probleem is dat bepaald niet. Het is alleen even opletten. Het mengsel bestaat uit één deel cement, twee delen zand en drie delen grind, waarbij men uiteraard zelf kan bepalen of men grof of fijn grind wil gebruiken. We kunnen ons ook voorstellen, dat u er stukjes glas, schelpen of wat dan ook aan ornamentatie aan wilt toevoegen. Door zo’n toevoeging kan men een persoonlijk tintje aan de sierblokken geven. Het vervaardigen van de blokken is gemakkelijk. Als men het mengsel klaar heeft vult men de mal (we zouden haast zeggen naar eeuwenoud gebruik), drukt de specie aan en strijkt de zaak glad. Vervolgens keert men de mal om, natuurlijk op een egale vloer, trekt de mal omhoog met de uitdrukplaat en laat het produkt enige dagen drogen. Het hangt er maar van af, hoeveel droogoppervlak men heeft. Als men er vanuit gaat dat de kostprijs aan grondstoffen 1 bedraagt per blok (van 30 x 30 x 9) heeft men de mal er na twintig blokken uit. De aanmaakprijs is nl. zo’n vijfde van de kostprijs van de kant-en-klare sierblokken. Behalve in de tuin kan men de blokken natuurlijk ook in huis (afscheidingen in de kamer of voor decoratie) gebruiken. zijn- 750,-, 000,-. met welk ftrek - pel usiel espa- icier- geld Nu is zij een gewaardeerd collega in het specifieke mannenwereldje van ver zekeringsmakelaars. Vorig jaar trok ze op een vakcongres op niet mis te verstane manier hun aandacht, toen zij haar gehoor een uit tien geboden bestaande gedragscode voorhield, over welke spie gel de mannen onder elkaar nog altijd niet zijn uitgepraat. Wat zei ze toen wel? Dit ondermeer: Gij zult uw cliënt behandelen als ware hij uw enig geboren zoon, Gij zult geen valse voorspiegelingen doen, Gij zult slechts die verzekeringen afsluiten die echt nodig zijn. Gij zult niet jagen naar provisie. Het (vrouwelijke) geweten van de mannen had gesproken. Ze geniet nog na, hoe met deze geboden de knuppel in het eigen hoenderhok werd geworpen, j Niemand heeft haar het voorhouden van die spiegel overigens kwalijk genomen. Ada Rietberg had kennelijk met recht kwaad gesproken over een aantal twij- felachtiige karaktertrekken van een flink aantal van haar confrères. Enkele weken geleden hebben wij in „Erbij” een uitvoerige reportage gehad over de „wilde tuinier” Louis le Roy, zijn filosofie en zijn werk. Wie meer over deze wonderlijke idealist en indivi dualist wil weten kunnen wij verwijzen naar het pas uitgekomen boek „Natuur uitschakelen, natuur inschakelen”, ge schreven door de Fries zelf. Hij zet daar uitvoerig zijn credo over het groeien en bloeien in de natuur uiteen: „De natuur wordt beheerst door een ordenend be ginsel. We hoeven niet bang te zijn voor de chaos. De mens mag alleen in het begin begeleiden, maar dan dient hij zich snel terug te trekken. Niet spitten, niet sproeien, niet snoeien. We halen de veel bomen en bladeren weg. Zo raakt de aarde uitgeput. Onkruid is ook na tuur. Het beantwoordt alleen niet aan onze economische wetten van nut en rendement. De natuur houdt er haar eigen wetten op na. Ze streeft naar variatie, ze kent geen monocultuur”. Bijna vijftien jaar geleden solliciteerde zij naar een functie als secretaresse op een Schevenings makelaarskantoor. Ze werd aangenomen, hoewel ze het ver schil tussen bijvoorbeeld een brand- en een variaverzekering totaal niet kende. Al snel raakte ze niettemin thuis in de gecompliceerde brij van verzekeringen, ook al omdat ze cursussen ging volgen. Eerst haalde ze het diploma C assu- rantiebezorger), vervolgens B (erkend assurantieagent) en toen diploma A (as surantiemakelaar). Na A deed ze de stap naar het beëdigd makelaarschap. Daarnaast breidde ze haar kennis uit met zogenaamde branchecursussen op het terrein van levens-, transport- en variaverzekering. Negen jaar nadat ze als secretaresse de assurantiewereld in stapte, liet zij zich als makelaar beëdi gen. Ze noemt zichzelf graag intermediair: schakel of bemiddelaar tussen maat schappij en cliënt. „Ik weet voor de cliënt de wegen om de maatschappij aan te spreken. Je probeert de cliënt zo goed mogelijk te helpen, maar het moet wel redelijk blieven. Als iets onverhaalbaar is, heeft het geen zin een beroep op de maatschappij te blijven doen. De maat schappijen waarderen het stuk voor stuk dat je de belangen van hun cliën ten behandelt”. De levens- en schadeverzekerings- maatschappijen betalen de makelaar voor zijn interventie. De cliënt betaalt de makelaar niet direct, ofschoon in de transactie die hij wel of niet met behulp van een zelfstandig makelaar met een maatschappij afsluit altijd de make laarscourtage ziet verwerkt. Hoe was de start van mevrouw Riet berg? Ze zegt: „Toen ik zes jaar geleden voor mezelf begon, zat ik duimen draai end achter m’n bureau. Dat was in het jaar, dat de Wet op de Arbeidsonge schiktheidsverzekering van kracht werd. Ik ben daar toen op ingesprongen met het aanbieden van een individuele, aan vullende arbeidsges chiktheids verzeke ring. Ik belde of schreef mensen, die ik uit de telefoongidsen haalde”. „Ik kreeg eens een man aan de tele foon uit Medeblik, die een afspraak met me maakte. Toen ik bbj hem thuis kwam reageer de hij met: Nu weet ik tenminste welk gezicht bij die stem hoort. Ik heb toch nog leuk zaken met hem kunnen doen daarna”. Acquireren doet mevrouw Rietberg nu nauwelijks meer. In haar praktijk zit na jaren hard werken een automati sche groei. Toch fronst deze of gene nog wel eens de wenkbrauwen als zij verschijnt, om dat de cliënten bij een vrouwelijke ma kelaar niet de vakkennis veronderstel len, die zij bij haar mannelijke collega’s automatisch paraat denken te weten. Ada gaat volledig in haar werk op. Vele avonden in de week is ze ook bezig. Op de gekste momenten wordt ze opge beld. „Dat is niet zo verwonderlijk, want mensen hebben de neiging dingen te willen vragen op het moment dat ze met iets bezig zijn. Veel mensen houden zich in de avonduren privé met verzekerin gen bezig en willen dan stante pede ook meteen maar weer geholpen”. terecht vanuit, dat ook de keuken er wel gezellig uit kan zien, hoewel je er wel voor waken moet, dat je al te veel potjes en kannetjes, hoekjes en gaatjes, rouches en kantjes krijgt. Hollandse huis vrouwen stoffen namelijk ook nogal graag af en dan wordt het een bewerkelijke zaak. „Zelfgemaakt’ staat stijf Opnieuw is er een „Zelfge maakt” verschenen, een speci aal magazine vervaardigd door Ariadne, Na vijven en Doe het zelf (uitgeverij Eska, Utrecht). Deze uitgave richt zich onder de titel „Voor de gezellige keuken” op allerlei tips en wetenswaardigheden rond het domein van de lek kernijen. Het blad gaat er zelf te maken. Natuurlijk zijn er ook eet- en drinktips. Een aardig ideeënaanbrengertje. Alleen hopen wij, dat de le zers niet hetzelfde gebeurt als wat ons overkwam. We raak ten aan slappe bandje. Slecht gebon den dus. Zo dwarrelden de tips door het huis. GEZINFORMATIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 25