Lars Hernqvist deelnemer Orgelconcours Zweedse organist representant van opgewekt muziekleven STEEL- GUITAR Organisten hielden modernen achterwege Piers Hayman Vrij popconcert Vondelpark Orgeltocht naar West-Friesland in De Waag s I ïv I van voor J SOOSAGENDA TOP DE POP POP DERTIEN belang de pop n COLIN BLUNSTONE Improvisatiewedstrijd mogelijk verrassend Dirigent Ancerl overleden el 3 onder redactie van Ferry Tromp J T\i DONDERDAG 5 19 7 3 JULI Geen fanaticus HAARLEM De Stichting Internationaal Orgelconcours heeft de im provisatiewedstrijd dit jaar een zeer jeugdig accent meegegeven. Alle vier de deelnemers, ChorosinsKi, Claucig, Hernqvist en Kleinbussink, zijn na de tweede wereldoorlog geboren. Van hen is de Oostenrijker Eduard Clau cig, geboren in 1950 de jongste. „Ik dacht hier als de jongste van de deel nemers te komen, maar ik bleek tot de oudste twee, samen met Jan Klein bussink, te behoren”, vertelt Lars Hernqvist. De Zweedse organist en koor dirigent uit de havenstad Visby aan de Baltische Zee, komt van de west zijde van zijn land, waar hij in 1946 dichtbij Göteborg werd geboren. Popmuziek 9g I I ;-r H LARS HERNQVIST tot CEES STRAUS if (Van onze kunstredactie) wo.: soos; (Van onze kunstredactie) dwjjnt ardnefö „pickers-e/fect” stand komt. Oorspronkelijk zou hij vrijdagmiddag in Kopenhagen moeten optreden. Toen dat concert werd afgezegd- sprak hij er zijn voorkeur over uit in Amsterdam een free concert te geven. Hij neemt Zaterdagavond van 20.00-24.00 uur is er een drive-in show in de speel tuin aan de Oosten de Bruinstraat in het kader van de actie „Behoud Ra dio Veronica.” De entree is gratis. (Van onze kunstredactie) eien. i H isri jordirei lehandel r maan pa ratio: Ondanks deze voorkeur kan Hernqvist geen orgelfanaticus genoemd worden. „Het is in Zweden mogelijk om full time als organist te werken. Maar ik ben ook erg geïnteresseerd in koordirec- tie, dat is een deel van mijn baan als muziekleraar aan een middelbare school”. Hernqvist zegt het enigszins be scheiden, maar later zal blijken dat hij vier van de zes koren uit Visby onder zijn hoede heeft, waarvoor hij ook ar rangementen verzorgt. Overigens, het feit dat een stad als Visby die 25.000 inwoners telt, over eep zestal koren kan beschikken van elk zo'n 20 tot 25 leden, wijst er op dat er sprake is van een behoorlijk muzikaal leven. Belangstelling die ook geldt voor de Zweedse orgelwereld. Wel wijst Hernqvist er op dat de verhoudingen in zijn land geheel anders liggen dan in Nederland. ,.Er is geen scheiding tussen staat en kerk, dat zal zich in de komen de tien jaar ook niet wijzigen, al zijn er veranderingen gaande geweest. Het heeft tot gevolg dat kerkorgels nauw betrok ken worden in het kerkelijke leven. Zo kan het gebeuren dat dominees weigeren hun instrument beschikbaar te stellen voor een normaal concert. Stadsorganis ten, zoals hier in Haarlem, zijn bij ons onbekend”. Lars Hernqvist wijst op een langzaam groeiende interesse voor orgelmuziek. „In Stockholm worden nu regelmatig concerten gegeven en in augustus wordt voor de eerste keer een internationaal orgelfestival gehouden. Dat is een teken voor een toenemende interesse. Ook blijkt dat uit het feit dat er op dit moment veel nieuwe orgels worden ge bouwd. Voor de restauratie van histori sche orgels blijkt steeds financië le hulp mogelijk te zijn”. Daarnaast zijn het de koren, waarvan in Zweden vol gens zeggen van Hernqvist tussen de 250.000 en 300.000 mensen lid zijn, die zich verheugen in een actieve belang stelling. De gehele kerkmuziek neemt dan ook de ^belangrijkste plaats in het Zweedse muziekleven in. Toch moeten de Zweden hun gereser- Naast de klassieke muziek gaat zijn interesse uit naar de pop. „Weet je dat Ekseption via de plaat het Müller orgel in ons land erg bekend heeft gemaakt bij de jeugd?” t Wat vind hij overigens van de ver smelting van popmuziek met klassieke elementen? Hernqvist :„Ik vind dat een delicate vraag. Sommige „klassici” zeg gen het gebruik door popgroepen van klassieke elementen verschrikkelijk te vinden. Ik was dinsdagavond bij het Van der Horst-concert in de Bavo, maar wat ik daar hoorde was in feite even ver schrikkelijk. Het gebruik van elementen die door vroegere componisten zijn ge schreven, dat heb je altijd gehad. Ook Bach maakte gebruik van composities van Vivaldi. En wat nu die popgroepen doen, laat ik er dit van zeggen: ’t zal de mensen waarschijnlijk interesseren voor de originele uitvoeringen”. zijr eigen begeleidingskwartet mee naar het Vondelpark, waar momenteel weer honderden jongelui kamperen. Freddie King was anderhalf jaar gele den in Amsterdam met Leon Russell. Zijn composities staan op het repertoire van popgroten zoals Muddy Waters, Led Zeppelin, Eric Clapton, The Stones en Jeff Beck. Behalve in Amsterdam zingt hij zater dagavond in Lochem (openluchttheater) en zondag in Assen (De Kolk). Het concert in het Vondelpark begint vrij dagmiddag om half vier. ►•WIIIIIH De deelnemers aan het Orgelconcours. V.l.n.r. Lars Hernqvist, Jan Kleinbus sink, Eduard Claucig en Andrzej Choro- sinski. De steel-guitar (voor velen is de dikwijls ten onrechte gebruikte bena ming Hawaiian-guitar misschien een stuk duidelijker) is een muziekinstru ment, dat al geruime tijd in gebruik is in de Amerikaanse country-music. Het is echter nog niet zo lang geleden dat muzikanten-buiten-de-country- om het instrument begonnen te ont dekken en toe te passen- In de pop muziek van vandaag zijn verschillen de vormen aan te wijzen waarbij het instrument (de pedal-steel) een alles behalve ondergeschikte functie ver vult, denk maar aan de Richie Fu- ray-formatie Poco en de activiteiten van Neil Young. Over het gebruik en de gechiedenis van de steel-guitar blijkt evenwel bij het popvolk weinig bekend te zijn. PRAAG (DPA). De dirigent van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest, Karei Ancerl, is overleden in Toronto, Canada, waar hij als gastdirigent optrad. Hij was 65 jaar. Het Tsjechoslowaakse persbureau Ceteka noemde Ancerl woensdag een van de belangrijkste diri genten van de grote orkesten van Praag. HAARLEM. Klaas Bolt begeleidt aanstaande zaterdag de tweede orgel tocht in het kader van de Toer-in. Op het programma staat de Herv. Kerk in Midwoud (11 uur), de Herv. Kerk in Oostwoud (12 uur), de RK kerk in M’ervershoof (14.30 uur) en de Bonifaci- uskerk in Medemblik (15.30 uur). Colin Blunstone hij komt deze maand naar Nederland voor een serie optredens heeft nu ook zijn eerste, enige, echte fanclub, opgericht door een fanatieke fan uit ons aller Haar lem, Bertie van Velzen. Ze heeft het allemaal heel officieel met CBS, de platenmaatschappij, de IFO en Colin’s manager in Londen geregeld, dus of ficieel is het zeker. Maandelijks zal een informatieblaadje naar de geïnte resseerden worden gestuurd met nieuws over Colin, Argent en de Zombies, want van die laatste popu laire groep was Colin de leadzanger toen ze onder meer de grote hit She’s not there” maakten. Maar toen de Zombies uit elkaar vielen in ’68 ging Collin Blunstone weer terug naar zijn verzekeringswerk. De muziek bleef trekken. Colin kwam weer in aanraking met Rod Argent, eens lei- der-pianist van The Zombies en maakte met hem een album. Op het ogenblik geeft hij overal in Europa concerten met zijn eigen begelei dingsgroep. Wie meer van Colin Blunstone wil weten kan inlichtingen vragen bij Colin Blunstore Fanclub, Kleverpark- weg 82, Haarlem, tel. 023-256070. Sneeky Pete Kleinow van de Flying Burrito Brothers speelt op deze foto een vrij eenvoudige pedal-steel gui tar. Duidelijk is te zien hoe hij in de linkerhand het metalen object houdt waarmee het typische slide-effect wordt bereikt. Aan de vingers van zijn rechterhand zijn speciale metalen plectrums bevestigd waarmee het on ontbeerlijke „pickers-effect” tot ten gehore, in letterlijke zin licht-voetig, met een standvastige, lenige ritmiek en transparante tekening. De Oosenrijkse organist Eduard Clau cig liet zich bij zijn voordrachten van de Toccata, Capriccio en Fuga van Georg Muffat en van de „Ricercar del settimo tuono” kennen als een musicus, die ru- bato-achtig, op gevoels-expressie gericht spel verkiest boven het positivisme van een kernachtige, ritmisch betrouwbare interpretatie. Tenslotte hoorde men de Nederlandse deelnemer, de organist Jan Kleinbussink, die eerst met zorg, maar dynamisch wat onevenwichtig de niet zo belangrijke „Suite de seconde ton”, van de onbeken de Franse componist Jean Adam Guil lain vertolkte en daarna een uitstekende indruk maakte met de uitvoering van het Preludium in d-kleine terts van Max Reger. Woensdagavond hebben de vier deel nemers aan de improvisatie-wedstrijd zich in artistieke dienstbaarhed gewijd aan de uitvoering van genoteerde mu ziek. Vanavond zal gerekend worden op hun muzikale inventie bij het uitwerken van een improvisatie met een verstrekt thema als basis. Hoe zij deze taak zullen verrichten zal weer vele verrassingen kunnen opleveren en weer zullen de toehoorder met spanning de uitspraak van de jury tegemoet zien. P. ZWAANSWIJK 1. We are all wounded Redbone; 2. Do you love me Sharif Dean; 3. The free electric band Albert Hammond; 4. Late again Stealers Wheel; 5. Ring Ring Bjorn, Benny, Anna, Frieda; 6. Goodbye, my love, goodbye Demis Roussos; 7. Ginny come lately Albert West; 8. Hé, kom aan Di mitri van Toren; 9. Give me love George Harrison; 10. I want some more Colin Blunstone; 11. See my baby jive Wizzard; 12. Giving it all away Roger Daltrey; 13. Easy boy Greenfield and Cook. Zero, Bakenessergracht 8-10, zater dag: Spangle &Haze. Donkey Shot, A. Verherenstraat 1, Heemskerk, zaterdag: Mr. Albert Show; vrijdag en zondag: disco; laat ste drie weken van juli gesloten we gens vakantie. De Weiman, Hoofdstraat 248, Sant poort, elke dag behalve maandag open; vrijdag, zaterdag en zondag: disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., ie dere avond: bar-dancing, disco; do.- av.: levende muziek. De Huif, Gen. De la Reijstr. 4, di.av. en zat.mid.: discosoos. El Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vr.av. en zo.mid.: discosoos ’t Plein, Balkanplein 4, zaterdag: Crypto. Deining, Ripperdastr. 13a, wo., do. en vr.: theehuis. Riverside, Spaarne 91, vr.: aanloop; zat.: disco. De Paus, Kromhoutlaan 55, open 8- 11 (14 tot 17 jaar). AMSTERDAM. De Amerikaanse blueszanger-gitarist Freddie King geeft vrijdagmiddag in het Vondelpark in Amsterdam een gratis concert. Freddie King is in het kader van een Europese tournee in Nederland. len en hendels die met de voet en met de knie moesten worden bediend. Was de oorspronkelijke steel-guitar al veelzijdig, met de toepassing van deze complementaire voorzieningen werden de mogelijkheden nog be langrijk uitgebreid. De pedalen en knie-hendels kunnen snaren van het instrument per een heid op verschillende hoogten bren gen en vaststellen, zodat die stemming en daarmee de opbouw van de ak koorden naar believen kunnen wor den veranderd. Bij de betere pedal- steel guitars kunnen de afzonderlijke snaren met een eenvoudige handom draai worden gestemd. De meeste moderne pedal-steel guitar zijn uit gerust met tien snaren, maar er zijn ook modellen verkrijgbaar met een we gevoelens blijven zoeken. Ook als deze muziek niet blijft, maar haar taak heeft gedaan, is het belangrijk dat zij er geweest is. Onder die taak versta ik het experimenteren, het zoeken naar andere gezichtspunten in de muziek. Helaas moet gezegd worden dat er in sommige gevallen slecht, haast reactionair op wordt gereageerd. Maar avant garde muziek is en blijft nodig”. De steel-guitar is sterk verwant aan de dobro. Deze vertegenwoordiger van de grote familie der Grtaarachti- gensoms zelfs geheel in metaal uit gevoerd eens vitale schakel in de ontwikkeling van de steel-guitar. De dobro is een vinding van de Dopera Brothers uit California, en het was destijds het tweede instrument dat geheel in Amerika was ontwikkeld en dat met gepaste trots aan de nest van de wereld kon worden voorgesteld. Het eerste was de vijf-snarige banjo. In 1928 slaagde de inventieve Dope- ra-familie erin om de populaire Ha waiian-guitar elektronisch te verster ken. Wat later kwam in de werk plaats van de familie, na het uitvoe ren van talloze experimenten, een nieuw muziekinstrument (dobro) tot stand, dat oeverloos kon worden ver strekt, zonder dat het typerende steelgeluid verloren ging. Uit de dobro, die in verschillende houdingen kan worden bespeeld, werd de elektrische steel-guitar ont wikkeld en in de vijftiger jaren be gon deze een dominerende plaats in te nemen in de country-bands van enige betekenis: Don Helms, Roy Wiggins, Shot Jackson, Billy Byrd, Pete Drake on Leon, McAuliffe. De steel-gitaar is daarna in handen geko men van welwillende knutselende perfectionisten en al spoedig werd een aanzienlijk aantal verfijningen aangebracht in die vormen van peda- HAARLEM. De vier organisten,die vanavond zullen deelnemen aan het in ternationale improvisatie-concours, heb ben woensdagavond in de Grote of Sint- Bavokerk een concert gegeven, waarop zij ieder voor zich een kort programma van orgelcomposities hebben gebracht. Het startpunt van de orgeltocht is zoals bekend steeds bij de eerstgenoemde kerk. Men dient zelf voor vervoer te zorgen. De deelname kosten bedragen vijf gulden per persoon (kinderen en CJP’ers half geld), waarvoor men onder meer een brochure met uitvoerige gege vens over de route, de kerken en de orgels (met disposities) ontvangt. Voor zaterdag 14 juli staan Spanbroek, Hoogwoud, Nieuwe Niedorp en Ooster- land genoteerd. Begeleider zal dan zijn Cornells Klein. HAARLEM. Mogen schouwburg en concertzaal hun deuren reeds hebben gesloten, folktaveeme De Waag, Spaarne hoek Damstraat, gaat ook deze week nog onverdroten verder. Zaterdag 7 juli wordt een optreden verwacht van de Engelse folkzanger Piers Hayman, die zich begeleidend op de 12-snarige gitaar, hoofdzakelijk eigen werk zal brengen. Entree twee gulden, aanvang 20 uur. Zondagavond om 20 uur begint een concert van zigeunermuziek dat gegeven wordt door een Nederlands-Belgisch du- o. De melodieën stammen uit Rusland, Roemenië en Bulgarije. Entree één gul den. Hernqvist is met orgelbloed geboren. Zijn vader was dominee en van jongsat aan mocht de kleine Lars op het instru ment in vader’s kerk spelen. Toch moest het een aantal jaren duren, voordat Hernqvist zich serieus aan de orgelstudie ging wijden, na eerst piano en viool te hebben gespeeld. Hij volgde verschillen de cursussen, zowel in eigen land als in het buitenland. Op deze wijze kwam hij onder meer in contact met de Vlaamse organist Flor Peeters en de Zaankanter Cor Kee. Vorig jaar beëindigde Hernq vist zijn studie bij zijn meester Anders Bondeman. Laatstgenoemde is geen vreemde in Haarlem, als leerling van Cor Kee won ook hij een keer het improvisatieconcours. Van Bondeman en Kee heeft de jonge Zweed de liefde voor de vrijheid geërfd. Maar eigenlijk was die al aanwezig toen Hernqvist definitief voor dit instrument koos. „Er is veel in het orgel dat me verplicht om het te bespelen, maar het is vooral een soort vrijheid, de mogelijk heden tot improviseren, waar ik van houd” zegt hij. veerdheid nog wel eens door het buiten land laten doorbreken. Anders Bonde man kreeg in eigen land pas succes, toen hij in Haarlem het concours won. Nu is hij in heel Skandinavië een graag ge hoorde organist. Tegelijkertijd nam aan de Muziekacademie in Stockholm de im- provisatie-vorming met rasse schreden toe. Over zijn studie bij Bondeman vertelt Hernqvist dat bij hem vooral de fantasie werd gestimuleerd”. Hij is een goede leraar die niet al te zeer leidt en je vooral zelf laat zoeken. Dat geeft je meer fantasie. Hij wees me op de vele manieren waarop je een thema kunt behandelen. Zo werden mij de ogen geopend”. Bondeman werd op zijn wijze weer beïnvloed door zijn leraar Cor Kee. Hernqvist heeft eveneens bij Kee een cursus gevolgd. Over hem vertelt de Zweed: „Dat was fantastisch, die man is enorm. Door hem ben ik pas werkelijk beïnvloed, al wil ik daarmee niets kwaads zeggen van Bondeman. Maar het is nu eenmaal zo dat de meester in dit geval groter is dan zijn leerlingen”. Hernqvist praat in plaats van over voorkeur voor bepaalde componisten lie ver over voorkeur voor composities. Toch wil hij graag kwijt dat zijn grote liefde Johannes Brahms is. „Je denkt bij Brahms niet zo snel aan zijn orgelcomp- sities, maar hij heeft toch een paar heel erg mooie stukken voor dit instrument geschreven. Brahms’ muziek bevat zo enorm veel, het is vooral de kracht die er achter zit. Brahms schreef zeer mooie vloeiende melodieën. Ik houd van mu ziek met mooie melodieën”. Als Hernqvist ook over zijn bewonde ring voor Messiaen begint („ik houd van de uitersten en de balans in zijn werk”) komen we op het hoofdstuk avant garde muziek. Hij noemt Torstin Nilsson en Bengt Hambraeus, bij ons minder be kend, als de grote vormgevers van de Zweedse moderne muziek. „Muziek die in ons land zeer vooruitstrevend is” aldus Hernqvist. Hoewel hij er zich niet zozeer toe voelt aangetrokken, kan de avant garde wel zijn aandacht boeien. „Ik luister er naar, want je moet je steeds blijven vernieuwen en naar nieu- Vrijdagavond aanstaande is VARA’s televisiepop- rubriek „Popzien” geheel gevuld met life-opnamen van de Flying Burrito Brothers en Country Ga zette, eerder dit jaar ge maakt In de Burrito Brothers-formatie zul je ook Sneeky Pete (Kleinow) aantreffen, een van de meest vermaarde peda» steel-gitaristen ter wereld. Vandaar bijgaand verhaal over de pedal steel gitaar. Moderne orgelmuziek van betekenis was hier niet bij. De enige werken in onze tijd ontstaan, waren een „Duo per organo” en een „Toccata concertante” van de in 1933 geboren Zweed Stig Gustav Schonberg. Beide stukken wer den gespeeld door de Zweedse kandidaat Lars Hernqvist, wiens vertolkingen ont hulden, dat deze Schömberg er wel naar heeft gestreefd om „hedendaags te com poneren, maar dat dit streven twee zeer hybridisch geaarde, onsamenhangende stukken heeft opgeleverd met gezochte klankeffecten. Bij Dietrich Buxtehude, van wie Hernqvist het Preludium en Fuga in fis kleine terts speelde, was de organist aan een beter adres, ook om zijn technische vaardigheid en zin voor de barok-tim- bres te demonstreren. De Poolse organist Andrzej Chorosins- ki vertolkte korte werkjes van levendi ge, briljante aard van 17e eeuwse land genoten van hem, met name van Jan Podbielski, telg van een destijds be faamd muzikanten-geslacht, van Piotr Zelechowski en Andrzej Rohaczewski, waarbij een sterk ritmisch gevoel van de organist overtuigend aan de dag trad. Met voortreffelijke technische beheer sing bracht de organist Joh. Seb. Bach’s fraaie Fantasie en Fuga in g-kleine tert» dubbele set van tien snaren. Het elf en twaalf snaren, of met een dubbele est van tien snaren. Het aantal pedalen en hendels varieert en is afhankelijk van het gebruikte mo del en de wensen van de bespeler. De prijs van een redelijk instru ment varieert even sterk als het aan tal mogelijkheden, maar hiet meest populaire merk begint met e enbasis- prijs van om en nabij de 600 gulden. Wil de muzikant echter het onderste uit de kan, dan moet hij zijn beurs zo lang leegschudden tot er een be drag op de toonbank ligt, dat acht tot negen keer zo hoog is. De Amerikanen Gene Parsons en Clarence White van ex-The Byrds hebben kortgeledn en gitaar-achtig snaarinstrument ontwikkld, waar mee het effect van de steel-guitar is na te bootsen. Na een lange periode van proberen met hendels, die (staan de) met de elleboog kunnen wordn bediend, hebben ze een uiteindelijk probeersel in handen gegeven van die Amerikaan Leo Fender zelf, die zal trachten een acceptabel en goed han delbaar instrument te vervaardigen om dat ten slotte op de markt te brengen. Hoe belangrijk de pedal-steelguitaar in de pop van nu is blijkt uit de lijsit van musici die er toe hebben bijge dragen dat de unieke pedal-steel gui tar, die, zoals inmiddels ook zal zijn begrepen, een bijzondere behendig heid van de speler vraagt, zich van daag in een grote belangstelling mag verheugen: Gordon Huntley (Sou thern Comfort); Jerry Carcia (Grate ful Dead); Rusty Young (Poco); Tom Brumley (vroeger bij Buck Owkns’, Buckaroos en tegenwoordig bij Rick Nelson’s Stone Canyon Band); Norm Hamlett (Merle Haggards’ Strangers); Ken Byng (Country Legend); Jim Murphy; Al Perkins (vroeger bij The Flying Burrito Brothers, en tegen woordig bij Stephen Stills’ Manassas) en Sneeky Pete Kleinow (vroeger Flying Burrito Brothers). z’ ijWR

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11