Zaterdagavond op het Museumplein FEEST IN AMSTERDAM Oom Wanja door Russen gspeeld wordt acteur ARMAN EN ILVA POLLE, PELLE EN PINGO PANDA BT David Bowie I IC ^11 Lf >25?^ TV VANAVOND TV DONDERDAG RADIO VRIJDAG TV VRIJDAG i I 13 BELANGSTELLING VOOR MUZIEK LOOPT TERUG het hazepad DONDERDAG 5 JULI 1973 Concert van de eeuw /- en Einde zangcarrière - OPGEGElW lieve hemel» we A hier is de rijst W DAM HEBBEN ZE -KRRAK- AhET NIET LAN6 f,p7.,.r SfeS» fek/ AHA, EINDELIJK! ZOU DAT CHINESE HEBBEN ZE HET ^SPAGHETTI ZIJN Pt jLETÊN 6ESERVEERÖ/<<1_ w\ I T RADIO TELEVISIE (NOS) Nabesch. de Tour 22.00 Balans Holland Festival 23.15 (Van onze kunstredactie) Calimero (teken- OH.. JA, NATUURLJK Km Verder in Carré de laatste voorstelling van de Aïda; in de stadsschouwburg het Nederlands Danstheater en in Shaffy de Welfare State met surrealistisch toneel. In Den Haag: Les Ménéstrels met een middeleeuws muziekspel in Diligentia. „We laten ons er niet door afschrik ken”, aldus HF-directeur J. den Daas, „we gaan volgend jaar gewoon door. Maar we zullen ons wel moeten bezin nen hoe we die concerten voortaan moe ten geven. Er is een kleine groep geïnte resseerden, maar hoe krijg je die nu geconcentreerd op één bepaalde avond”? bespreekbureau van het concertgebouw of aan de ingangen van de respectieve lijke zalen. hij inderdaad. Want zijn vreugde werd plotseling ernstig gestoord, omdat Harrie Janus door een passe rende stofwolk aan het oog werd onttrokken. „H-hoe b-bestaat het..." prevelde de verslaggever, toen hij zich een beetje van zijn verbijstering her steld had. „Daar wordt de grote, de onover winnelijk* Harris warempel voor- goal 23.03 France 23.55 Nws. 19.30 20.00 20.20 20.55 21.10 21.30 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.00 22.23 22.28 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.10 22.05 22.50 22.55 18.25 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.45 22.25 23.25 18.45 18.55 19.05 DACHT JE DAT IK T MEENDE, ARMANI 'N HELE NACHT TE LATEN WAKEN KAN-IE CNERDA& IMMERS NET AAN T K^SCH/P PRUTSEN? TIJÓRLJKNET! j De sluiting mist een popgroep, mar die is bewust vermeden vanwege de nabijheid van de Boerhaavekliniek op het plein. Het Holland Festival laat speciale trams rijden rond Leidse- en Rembrandtplein om mensen naar het Museumplein te trekken. Of dat lukt i ook voor de organisatoren een vraag. Dergelijke kunstmanifestaties zijn geen traditie en het slotfeest is dan ook „een sprong in het duister”. Zorgelijk acht het Holland Festival de interesse voor de orkestconcerten: vooral de eigentijdse muziek en avant-garde trok „rampzalig” bezette zalen. Maar ook een geheel aan Mozart gewijd concert van het Concertgebouworkest had beter gekund met 1550 van de 2.000 plaatsen in het Amsterdamse Concertgebouw be zet en 1200 bezoekers in Den Haag. Avant-garde trok in Utrecht en Den Haag nauwelijks mensen. Wie bij het Concertgebouw oversteekt en het Museumplein oploopt vindt bi’ het Stedelijk en het Van Goghmuseum het Renaissance muziekfeest, dat georga niseerd wordt door Marijke Ferguson van Studio Laren. Ze verwacht zo’n driehonderd amateurmusici, die ze tot de trouwe luisteraars van haar NOS-prn- gramma van oude muziek rekent. Ze komen elk jaar al eens bij elkaar in een zaal, maar nu gebeurt dat in de open lucht en uiteraard met publiek. Me* oude kromhoorns, luiten en andere in strumenten musiceren ze terwijl Conrad van de Weetering oude dansen zal lei den, waaraan zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen. Het uitgangspunt is Jeroen Bosch en de muziek uit zijn tijd. Er is ook een ruilbeurs van oude instru menten. In het Concertgebouw speelt het Con certgebouworkest o.l.v. Hans Vonk een lekker klinkend programma: een symfo nie van Mendelssohn-Bartholdy, het pia noconcert van Ravel door Daniël Way- enberg en de ouverture Wilhelm Te’1 van Rossini. In de Röell-zaal van het Rijksmuseum wordt middeleeuwse mu ziek gemaakt en gespeeld door Les Mé néstrels uit Wenen en het Nederlands Kamerorkest onder Szymon Goldberg. In het Rijksmuseum speelt Jules Croiset zijn Van Gogh-programma. Dit begint allemaal om kwart over acht. Voor kaarten kan men overdag terecht bij het 6. Paulus voelde zich steeds min der op zijn gemak. Het valt ook niet mee om te jokken als er twee van die vurige uileogen op je ge richt zijn. „Piepte ik dan bij het eten?”, vroeg hij met een bïbber- stemmetje. „Ik kan me dat hele maal niet herinneren”. Oehoeboeroe De Duitse componist Wolfgang Fortner schreef zijn „Triplum’’, dat vanavond door de KRO wordt uitgezonden, in 1966. Het getal 3 speelt in deze com positie een grote rol. Het orkest is ver deeld in drie instrumentgroepen: Strij kers, blazers en slagwerk. Voorts zijn er drie pianopartijen. Het Radio Kamer Orkest speelt onder leiding van Paul Hupperts. De drie pianopartijen worden gespeeld door v.l.n.r. Polo de Haas, Nel- leke Geesink en Ton Demmers. Nederland I NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. E.O.: (K) Voor de kinderen: EO- Vakantiekrant. (K) Het Walruseiland (film). NOS: (K) Journaal. E.O.: (K) Nader bekeken: Israel. (K) Het Angkloeng- en Koelin- tangorkest Nafiri Tuhan uit In donesië. (K) Vragen over occultisme. (K) Horen en Zien: klasieke mu ziek. VPRO: A day at the races (film uit 1937). NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. KRO: (K) Daktari (serie). NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Oom Wanja (film). Radio Kamerorkest: moderne mu ziek. NOS: (K) Journaal. (K) Tour de France. Nederland II (K) Tour de France. (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. VARA: Popzien. NOS: (K) Journaal. VARA: Film. Holland Festival: Cleo Laine. NOS: Uit de Kunst Festival. (K) Journaal. Toch is de HF-leiding ook niet jui chend tevreden over de moderne mu- ziekconcerten in Amsterdam, vroeger al tijd wel goed voor 900 tot 1.000 man publiek, ofwel een halfvolle zaal, maar dat gemiddelde werd dit jaar lang niet gehaald. Dan maar verhuizen naar klei nere zalen? Dat laten de composities met hun grote orkestbezettingen niet toe. De belangstelling voor de balletevene- menten was goed, vol tot zeer vol in de grote steden, tot iets minder goede be zettingen in Utrecht en de provincie. De barokconcerten waren onveranderd vol. De St. Nicolaasspelen in Utrecht werden na een wat aarzelende aanloop ook druk bezoeht. In Haarlem zat de Grote of St Bavokerk vol. Dit Festival-onderdeel is een van de grootste successen geworden. Penderecki’s dubbelmis Utrenja mocht zich niet in de gratie van de Rotterdam se festivalbezoekers verheugen, ofschoon zijn Lukaspassion het enige jaren gele den enorm in de Maasstad deed. De toneelsector had niet over gebrek aan belangstelling te klagen. Een succes bij de critici als „Mistero Buffo” bete kende nog geen uitverkochte huizen, maar de voorstelling komt toch in het komend voorjaar. De speciale films wer den uit Cannes met een enkele uitschie ter, zoals „La maman et la putain”, bij zonder slecht gefrequenteerd, maar dat lag natuurlijk aan het warme zomer weer. FRIT...WE STAAN VOLKOMEN ACHTER JE, MAAR -EH...T IS TOCH WEL ZQ DAT WE ERS &RAAS A 6AÜW TERUG WILLEN... NAAR DE AARDE... 7 4 LONDEN. De Britse popster David Bowie, idool van miljoenen jongelui, heeft bekendgemaakt dat hij niet meer als zanger over het voetlicht zal treden, maar een nieuwe carrière als filmacteur gaat opbouwen. Verwoed probeerde hij toen met zijn vingers te piepen, maar daar HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje 8.00 Nws. 8.11 Radiojoum. 8.30 De groenteman 00 (S) Radio Kamerorkest NOS: 9.20 Peda gogische rubr. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 (S) Radio Blazersensemb1-* 10.00 (S) Voor kleuters. 10.10 (ged. S.) Arbeidsvitaminen 11.00 Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Horlepiep volksmuz. 12.15 Blik op Euro pa Overheidsvoorl. 12.30 Voor de land bouw. NOS: 12.40 (S) Lichte muz. 12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws VARA: 13.11 Dingen van de Dag. NOS: 13.25 Toerismo. 13.50 Van Ta-ta tot totale taal. 14.00 (S) oude muz. 14.35 Spiegel van België 15.00 (S) Zoeklicht op Nederland 16.00 Nws VPRO 17.00 Vrijdag: rechtstr. progr. 17.00 Aktualiteitenrubr. 17.55 Meded. 18.00 Nws 18.11 Aktualiteitenrubr. 18.50 Kom- mentaar KRO: 19.00 Kanjer Koning Kompetitie. 19.05 (S) Lichte muz. 19.30 Bijbelse katechese. 19.45 De zingende kerk. 20.00 (S) Verzoekplaten. 22.00 Reis- oogst toeristisch magazine. 22.25 Overweging. 22.30 Nws 22.40 (S) Zomer- HET HOLLAND FESTIVALprogram- ma voor vrijdagavond laat een bijzoner concert zien in het Amsterdams Con certgebouw dat tot na middernacht za’ duren en bij elkaar 500 medewerkers telt, waaronder het hele leger geluids technici van de NOS. De organisatoren hebben het al aangekondigd als hef Concert Van De Eeuw. Bruno Maderna dirigeert het Radio Philharmonisch Or kest en het Klein Omroepkoor en het Quartetto Italiano in werk van Zimmer man, Bussotti, Boulez en Maderna-zelf (een hoboconcert geschreven voor Har> de Vries die het uitvoert). Na een gratis kopje koffie wordt in verschillende za len van het gebouw de Spatial Music van Ton de Leeuw gespeeld, dat hij destijds in vier delen schreef maar die nu tegelijkertijd worden uitgevoerd, in onderling verband gebracht door de hele geluidstechniek van de NOS. Het wordt uitgevoerd door het Radio Kamerorkest o.l.v. Paul Huppets met Abbie de Quant en Koos Verheul fluit. AMSTERDAM. Sommige evene menten in het Holland Festival, dat zijn laatste dagen beleeft, hebben veel volle zalen getrokken, andere niet. De belang stelling kende hoogte- en dieptepunten: voor alle operavoorstellingen was er enorm veel publiek met Handels „Rode- linda” als absolute topper, waarbij alle stoelen tot de laatste toe bezet waren. Dat was vooral vanwege de deelneming van Joan Sutherland. Grote recettes kregen ook het recital van Elisabeth Schwarzkopf en het Mexicaans Folklo ristisch Ballet. AMSTERDAM Zaterdagavond be looft het een bezienswaardig feest te worden op en rond het Museumplein in Amsterdam, wanneer het Holland Festival sluit. De. bedoeling is dat iedereen de sfeer van het magische centrum Am sterdam in de zomer kan proeven. Er zijn de gekste dingen te zien en te horen. HILVERSUM n 15.30 Nws 17.00 Zonder grenzen: misiie en zending 17.10 (S) Lichte orkestmuz. 17.30 Nws 17.32 Echo 18.00 (S) Licht orkest 18.30 Nws 18.41 Echo 18.50 Ver kenning: op soc. maatsch. terrein 1858. Marktber. VPRO: 19.00 Vrijdag: rechtstr. progr. 19.00 Aktualiteitenrubr. NOS: 19.50 Den Haag vandaag 20.00 Nws 20.05 (S) Holl. Festival 1973 Magazine 20.15 Radio Philharm. Orkest, Quartetto Itali ano VARA: 22.30 (S) De Staalkaart 23.30 (S) Muziek van deze eeuw 23.55 Nws. Om half acht luidt een fanfare het openluchtfeest in. Sater geeft op de vor het rij verkeer afgesloten middenweg een toneelvoorstelling en elders beginnen groepen te musiceren. Om half negen geven de glinsterende Angels of Light (twee weken terug in Mickery) de eerste voorstelling. De hele show wordt opge voerd en men zal de waanzinnige snelle verkleedpartijen kunnen zien, want de kleedwagens staan naar het publiek ge keerd. Ze staan bij het KLM-eindsta- tion. Om kwart over negen beginnen ’t Kliekske, de toneelgroep Sater en de Instant Composers Pool weer uitvoerin gen te geven. Om tien uur een uitvoering van „Het Vijfde Seizoen” van Peter Schat, een muzikaal protest tegen de oorlog in Vietnam, met projecties van het Electric Circus. Gezien het ernstige karakter van dit werk worden de activiteiten elders even stopgezet. Tenminste dat is de be doeling. Nederland 1: De EO begint na het nieuws van zeven uur met de Vakantie- krant voor de jeugd met de gebruikelij ke onderdelen, gevolgd door: Het walrus land, een Amerikaanse TV-reportage over Togiak, een vissersdorp aan de westkust van Alaska, waar het dierenle ven nog bloeit. Na het journaal de actualiteitenru briek Nader bekeken met onder meer een film van Jan Willem Muller over het Israël van vandaag. Tegen negen uur komt het tweede programma met het angkloeng- en koe- iingtanorkest Nafiri Tuhan op de buis met opnamen van een traditionele hu welijksceremonie. In U schrijft ons is het occultisme nog steeds het onderwerp en daarna volgt Horen en zien met opnamen van een concert in het Mui- derslot van The Northern Sinfonia of England, geleid door Neville Marriner in muziek van Haydn en Hoffmeister- So liste is Abbie de Quant. De VPRO besluit de avond met de tweede van de vier speelfilms met de Marx Brothers, A day at the races, waarna het laatste journaal de avond besluit. Om half elf andermaal de Angels of Light en een uitvoering van „Die Blaue Scuyte” in het Renaissancefeest. Om tien over elf weer de Composers Pool en ’t Kliekske en om kwart over elf het Ricciotti-ensemble. Kort na half twaalf nog eens „Die Blaue Scuyte” in de tuin van het Stedelijk. Om twaalf uur komt er een echte finale aan het officiële programma; hoe dat houdt het Holland Festival nog geheim. Maar tussendoor is nog veel meer te zien: Mülti Media met allerlei enorme voorwerpen; reuzenballons van Klaus Göhling die over de mensen zullen dan sen; het „Flup en Ju Bedrijf” dat be staat uit drie Zeeuwen die ijzeren hon den en handtassen laten zien uit eigen smederij en een speciaal voor de gele genheid verwaardigde lichtvlag van de groep Kitching. Onze filmmederwerker tekent aan: Twee jaar na „A night at the opera”, de eerste van een serie van vier films met de Marx Brothers die de VPRO deze zomer met tussenpozen van Vwee weken denkt te brengen, kwam „A day at the races” tot stand, vanavond om 22.00 op Ned. I. Beide films horen in zoverre bij el kaar dat ze onder nagenoeg dezelfde omstandigheden in produktóe gingen. Irving G. Thalberg, die de Marx Bro thers naar MGM had gehaald trad weer op als producent (maar stierf halverwe ge de produktie, 37 jaar oud), Sam Wood was opnieuw als regisseur aangesteld en in de cast was voor de dere maal in successie Margaret Dumont opgenomen als een statige rijke weduwe op wie Groucho op zijn brutale manier verliefd is van wege haar geld. Voor haar bijdra ge kreeg Margaret in ’37 van de Screen Actors Guild de onderscheiding van „best supporting actress”. De film begint als Margaret Dumont in de rol van Mrs. Emily Upjohn in het sanatorium geen vertrouwen meer heeft in de haar behandelende geneesheren en om Dr. Hackenbush, haar huisdokter, roept die eigenlijk paardedokter is en natuurlijk gespeeld wordt door Groucho. Er volgt dan een waanzinnige operatie- scene, waarna de handeling zich ver plaats naar de paarderacebaan met Har- po als jockey en Chico als een onbe trouwbare tipgever. Het romantische ele ment dat Irving Thalberg onontbeerlijk Bowie deed zijn bekendmaking voor een opgewonden publiek van 3.500 tie ners in het Odeon-Hammersmith Thea ter, ter afsluiting van een langdurig Brits tournee. De tournee die hij door de Verenigde Staten zou gaan maken en die de meest ambitieuze zou zijn geworden die ooit voor een popster werd georgani seerd, gaat al niet meer door. Voor Bowie’s laatste zaaloptreden wa ren beroemdheden uitgenodigd zoals Barbara Streisand, Tony Curtis en Mick Jagger van de Rolling Stones. „No, no”, schreeuwde het publiek toen Bowie naar hij zei voor het laatst in het openbaar rock and roll suicide” zong. Het is deze song die volgens de fans het voorgevoel van een vroey dood vertolkt, dat Bowie al heeft doen afzien van het reizen per vliegtuig. bijgelopen door de nieuwkomer Haas! Dit is een dramatisch ogen blik, luisteraars. Kijk Harris nu eens... Hij neemt het niet!" Inder daad de heer Janus was erg boos. „Dat is nou... uche... de tweede keer dat hij me in z’n stof laat bijten!” riep hij stampvoetend uit. „Als hij maar niet denkt, dat hij... uche-uch... ver komt... uche...” blies even door zijn neusgaten en sprak: „Jij piepte”. „O ja”, zei Pau lus toen, terwijl hij een kleur als vuur kreeg, „nou weet ik het weer Ik piepte zó hè, met mijn vingers” 39. De omroep-helicopter volgde ronkend het groepje renners dat aan de Cross-county meedeed. „Harrie Janus heeft de leiding!” riep radioman Kloekstra opgetogen in zijn microfoontje. „Razendsnel wieken zijn gespierde stappers door het zand. Wat een ritme zit er in dat tanige lichaam! Het is een vreugde om te zien, luisteraars! Ik ben sprakeloos van...” Toen zweeg Nederland 2: Na het joumatl van zeven uur de KRO met de bekende serie Daktari tot aan het tweede journaal. Daarna een opmerkelijke Russiche film, vervaardigd naar het beroemde spel van Anton Tsjiechov, Oom Wanja. De Russische regisseur Andreu Michal- kov-Kontschalovski heeft Tsjechovs meesterwerk geheel naar eigen inzicht behandeld. In de film zijn onder meer beelden opgenomen uit reportagefilms van vóór de revolutie, die in 1917 zou uitbreken. Om tien uur Triplum, een concert door drie piano’s en een kamerorkest van Wolfgang Fortner, uitgevoerd door het Radiokamerorkest o.l.v. Paul Hup- perts. Aan de piano’s Nelleke Geesink, Ton Demmers en Polo de Haas. Na het laatste journaal volgt dan nog een Tour de Franceverslag. vond om de absurde humor van de Marx Brothers aan het publiek te ver kopen, wordt vertegenwoordigd door Maureen O,Sullivan (moeder van Mia Farrow en daarvóór bekend als Jane- figuur naast Johnny Weismuller’s Tar zan) die de directrice is van het sanato rium waar Mrs. Upjohn behandeld wordt, en haar vriend Gil Stewart, een zanger, waarvoor als in „A night at the opera” Allan Jones mocht opdraven. Een op elkaar ingespeelde „Cast” dus die opnieuw hoogtepunten van waanzinnige en destructieve humor bereikt. kwam geen enkel geluid uit. Oehoe boeroe keek aandachtig toe en dat maakte Paulus nog veel zenuwach tiger. „Het is nogal wel zo tamelijk merkwaardig”, zei de oude uil, „doch ik hoor, nog steeds helendal geen piep”. Nederland I NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. TROS: (K) film). (K) Wat een familie! (serie). (K) Op Safari in Argentinië 1. De Andes (natuurfilm). NOS: (K) Journaal. TROS: (K) De FBI Misdaadse rie. (K) Zomer ’73amusement. (K) TROS Sport. NOS: (K) Journaal. (K) Tour de France. UrS4* IK VERKLAAR HEM HIERB 41 TOT VJAND NR. EÉN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13