Diploma’s en referenties niet voldoende Betreurenswaardige uitslag in langdradige film van improvisatieconcours EXPOSITIE zwaar gewond Dorpskrant lijkt op NOS Twee goede p rentier es bij Nederlands Danstheater GROEN&Co Drummer Slade massief eiken „Portnoys klacht” mislukt E3 L M 1 A s a a A MEUBELFABRIEK OISTERWIJKO S is Vrijetoegang 4^ Mh EROTISCHE SCENES BLEVEN BENEDEN PEIL 0 CHOREOGRAFIEËN VAN JAAP FLIER EN JOB SANDERS I S r -1- II 10 11 6 1973 JULI V R IJ D A G Jan Kleinbussink Beraadslaging Proefschrift Jaap Fischer ir ite of Plezierig kijkgenot Centrale Verwarming IDEAL-Standard Gasketels en- I Bij auto-ongeval soort mechanische stadskrekels, die door de stille nacht onnavolgbare dialogen hielden. aan ren- ld- 0 o TAFELS STOELEN WANDKASTEN BANKSTELLEN TV KASTEN DEKENKISTEN HAARLEM In de geschiede nis van de Haarlemse orgelmaand moet donderdag 5 juli 1973 vermeld worden als een zwarte dag. Voor de 23ste keer werd op deze dag in de Grote of St. Bavokerk het inter nationale orgelimprovisatieconcours gehouden, het traditionele evene ment dat de motivering werd voor het instellen van een Haarlemse orgelmaand. Griek Takis, die in de foyers zes in strumenten had neergezet met ieder één snaar, die tot trillen gebracht kon worden door er een naald aan een draadje via een magneet naar toe te trekken. De zo ontstane klan ken werden via luidsprekers naar het toneel gevoerd. Het geluid van deze instrumenten klonk als een AMSTERDAM Donderdag avond gaf het Nederlands Dans theater opnieuw twee premières, dit keer in de Stadsschouwburg van Amsterdam. Hiermee vertoonde deze groep een variatie die uitzonderlijk mag heten. De eerste première was „Elkesis” van Jaap Flier. Daar Flier de groep volgend seizoen zal verlaten, kunnen we dit be schouwen als een afscheidscadeau. Flier was al eerder in zijn werk op zoek naar een wereldbeeld, waarin mensen zelfstandig kunnen functio neren, maar toch duidelijk aan een aantal gemeenschappelijke wetten moeten gehoorzamen. Deze keer werd de muziek verzorgd door de DE VERFILMING van „Port noy’s Complaint” heeft het maar een week uitgehouden in Am sterdam en hoewel er wel meer films van enig niveau geflopt zijn in de hoofdstad, mag men in dit geval, waarbij zoveel mensen van naam betrokken waren, wel van een opmerkelijke mislukking spreken. Ml film in Amsterdam TI Dominerende moeder F" n ADVERTENTIE Richard Benjamin en Karen Black in „Portnoy’s Complaint’’. P. ZWAANSWIJK. ADVERTENTIE o lo (Van onze correspondent) ADVERTENTIE DEDBA ;ueel eert ADVERTENTIE ADVERTENTIE ADVERTENTIE cu b.v. F 'k kring f n, een or sollicitat eiding, I tend scht M. Herb i 3 te Hat gewend zijn. De houding van de dansers varieerde van stoer tot troostrijk. Het begin van het werk was nog enigszins onoverzichtelijk, maar al gauw volgden er deeltjes met kleiners bezettingen een komisch trio, een duo, een bravour-solo en die lieten niets aan duidelijkheid te wensen over. Vooral het slot, waarin 12 dansers samen proberen een dertiende en tevens elkaar te troosten had een sterke werking op de zaal. t het typ en, het zan bespa en dive heden. •óe| Daarvoor is waarschijnlijk een re gisseur nodig die zich minder op het woord baseert en meer aandacht heeft voor de welsprekendheid van het beeld dat er bij Lehman, vooral in de erotische scènes, preuts en be kaaid afkomt. Toonzaal: AMSTERDAM Leidsekade 102, tel. 020-233917 Maandag t/m zaterdag van 9-18 uur ook op koopavonden geopend Aanzienlijk minder moeilijk viel de tweede première van de avond te consu meren. Job Sanders had in zijn „Fugiti ve Visions” (Kortstondige droombeelden) 20 zeer korte stemmingsbeelden naast elkaar gezet variërend in kleur (belich ting van Joop Caboort) muziek (Serge Prokofiev) en beweging. De dansers droegen gewone straatbroeken, de danse ressen korte jurken. Het bewegingspa troon was aanmerkelijker virtuozer dan we van het Nederlands Dans Theater mate voldaan worden? En ook aan dé dynamische voorschriften piano en poco forte? Bij haar vlucht kan de fantasie het spel gemakkelijk hiervan doen af wijken. te bijten. Het geheel wekte bijzonder sterk en bleef bijna voortdurend boeien. Als de dansers nog vrijer zullen zijn en hun krachten beter leren kennen, zullen de zwakke plekken die er nu nog inzit ten zeker vermeden kunnen worden. Als algemene indruk kwam het op mij over als een volwassen ballet, dat zeer door zichtig en krachtig een beeld geeft van de bedrijvigheid in een niet te grote stad. Een aanwinst voor het repertoire, ook al had een groot gedeelte van het publiek er nogal moeite mee. Weer waren vier deelnemers aan dit concours geaccepteerd op grond van klin kende referenties. Toch heeft niet een van deze vier voldaan aan de eisen, die de jury stelde voor het muzikaal-artistie- ke niveau, dat voor het Haarlemse orgel- improvisatie,concours gehandhaafd dien de te worden Het heeft geen zin meer om elke prestatie afzonderlijk te bespreken. De algemene indruk is dat de jonge orga nisten met de uitzonderlijke thema’s moeite hadden, maar al heel gauw de vrijheid verkozen, en dat ze vreemd stonden tegenover de registratiemoge- lijkheden van het Müller-orgel, behou dens dan de als vierde optredende orga nist Jan Kleinbussink, die zich het meest muzikaal conformeerde aan de thema’s en zich ook door registraties onder scheidde. Althans van horen zeggen zal ie dereen nu langzamerhand wel weten wat voor soort roman „Portnoy’s complaint” van Philip Roth is en waar het boek over gaat. Voor het in '69 verscheen, waren gedeeltes van Roth’s min of meer autobiografisch zelfbeklag verschenen in Esquire, New American Review en Partisan Review en deze partiële voor-publi- katies zullen niet weinig bijgedragen hebben aan het onmiddellijke succes van de roman die behalve door zijn vrijmoedige toon en zjin literaire kwaliteiten (een combinatie die eroti sche literatuur algemeen aanvaard baar maakt) opviel door een bittere kritiek op het joodse gezin door een insider. WOLVERHAMPTON. Don Powell, de 23-jarige drummer van de Engelse popgroep Slade, die talrijke tv-optredens en twee zaalconcerten in Nederland heeft verzorgd, is ernstig gewond ge raakt bij een auto-ongeluk in Wolver hampton in de buurt van Londen. eit51 Roth-verfilming, nl. in diens „Good bye Columbus”) en bij gedeeltes is de letterlijke tekst van Roth en zijn gevaarlijk-komische dialogen overge nomen. Maar van een filminterpreta- tie van het boek, van het geven van een extra visuele dimensie aan de tekst is in Lehmans verfilming nau welijks sprake. Het begin van de film, als Benja min als advocaat zich in allerlei bochten wringt om onder de korte rok van een lieftallige cliënte te kun nen kijken, is al dadelijk een povere introductie van de gecompliceerde fi guur die Roth in zijn „Portnoy’s complaint” ontworpen heeft en de hele film beweegt zich min of meer op het niveau van een algemeen be grijpelijke humor en van een voor ieder verstaanbaar erotisch jargon. De satirische vergroting die de schrijver op zo’n meesterlijke wijze toepast en die aanleiding had kunnen geven tot een film in de trant van het absurde „MASH”, wordt door Lehman in zijn poging tot realistische herschepping volledig om zeep gehol pen. Door zijn schaalvergroting van ka rakters (al zijn figuren zijn sterk aangezette karikaturen) binnen een reëel geziene omgeving, ontstaat een geheel dat weinig met het origineel te maken heeft, ook al moet men wel eens lachen om de oversexte Richard Benjamin, om Karen Black als „The Monkey” die het enige vrouwelijke antwoord lijkt op Portnoy’s wilde erotische dromen en om Lee Grant en Jack Somack als de toegewijde ouders van Alexander Portnoy die hem verstikken onder een klarnme deken van liefde en aandacht. Maar het is te weinig om „Portnoy’s com plaint” tot de uitzonderlijke film te maken die in principe in het origineel aanwezig was. maakte hij naam met „The sweet smell of success” die door Alexander Mackendrick in ’56 werd verfilmd, daarna volgden successen als filmau teur met „The king and I” (regie Walter Lang), „Sabrina” (verfilmd door Billy Wilder), „North by North west” (verfilmd door Hitchcock), „West Side Story” en „The sound of music” (beide verfilmd door Robert Wise) en tenslotte met „Hello Dolly”. Geen geringe staat van dienst dus die dan ook met talrijke speciale „A- wards” begeleid werd. MAAR WORDT EEN bedreven sce narioschrijver automatisch een goed filmer? Hij werkt uiteraard veel sa men met uiteenlopende regisseurs, hij doet ervaring op en kent de nodige problemen van achter de schermen. Maar een uitspraak van Lehman is in dit verband tekenend. Hij bekende eens geïrriteerd te worden als de verdiensten van een film uitsluitend aan een regisseur of aan een acteur werden toegeschreven. Film, zo was toen Lehmans opvat ting, is allereerst team-work, maar hij was het met de apostel Johannes eens als deze zegt „in den beginne was het woord”. Die opvatting is dan ook wel merkbaar in „Portnoy’s com plaint”. Er wordt eindeloos veel ge sproken door Richard Benjamin als de gefrustreerde hoofdpersoon (Ben jamin speelde al in een andere Philip Powell’s 20-jarige vriendin Angela Morris werd bij het ongeluk dodelijk gewond. Powell werd levensgevaarlijk gewond. De auto die de Slade-drummer bestuurde, schoot in Wolverhampton door nog onbekende oorzaak van de weg. En kwam tegen een muur tot stilstand. De concerten die voor deze zomer op het programma stonden, zijn voorlopig van de baan. kamp waar zijn vader zijn straf uit zit, ontmoet op zijn zwerftocht een vooruitstrevende neger-onderwijzeres die hem overhaalt naar school te gaan en komt later voor de moeilijke keuze thuis te blijven bij zijn inmid dels verlamde vader of zijn studies verder voort te zetten in het belang van de zaak der negers. Het verhaal klinkt wat ouderwets en sentimenteel, maar onder regie van Martin Ritt die ter plaatse en met de plaatselijke bevolking filmde, is er een eenvoudig en ontroerend drama ontstaan dat een juiste kijk geeft op de armzalige omstandighe den waarin toen (en in sommige ge vallen ook nu nog) de negerbevolking op het platteland zich bevond. De film stond destijds op de no minatie voor een Oscar, evenals de voornaamste spelers, Cicely Tyson als de moeder en Paul Winfield als de door ongeluk achtervolgde vader. EEN AARDIGE ZOMERFILM is te vinden in Tuschinski, waar een ver filming van het bekende jongensboek „Tom Sawyer” als musical op het doek wordt gebracht dank zij de Aldus dr. Jaap Fischer, die ruim tien jaar geleden als dichter-componist-zan- ger met zijn liedjes in ons land furore maakte en die vandaag aan de rijksuni versiteit in Utrecht promoveert tot doc tor in de sociale wetenschappen. In zijn proefschrift, getiteld „Vijf dorpskranten in het Oldambt, nijs oet’ tol loug” (nieuws uit het oude dorp), onderzoekt de heer Fischer (35) plaats en functie van de dorpskrant in de lokale samenle ving aan de hand van een studie die hii maakte over vijf dorpskranten in het Oldambt, gelegen rondom Winschoten in Noordoost-Groningen. Promotor was prof. dr. S. J. Groenman. Jaap Fischer, sinds 1969 staffunctiona ris Regionale Samenlevingsopbouw Oost- Groningen, behaalde in 1961 in zijn ge boortestad Utrecht het kandidaats semi- nitische letteren en drie jaar later het doctoraal in de niet-Westerse sociologie Hij werkte drie jaar ,tot '69, voor de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties in Rome Zanzibar en Thailand. Sinds 1969 woont hij in het Groningse Scheemda. Dr. Fischer ziet tussen dorpskrant en NOS duidelijk overeenkomsten; evenals de dorpskrant is de NOS opgezet om te fungeren als ontmoetingspunt voor gees telijke en maatschappelijke stromingen. Een opzet waarvan het praktisch resul taat neerkomt op „nieuws”, „sport” en „jeugd” in hoofdzaak met daarnaast wat kunst en cultuur en een zgn. „neutrale” opstelling ten opzichte van kerk en par tij-politiek. Overigens meent dr. Fischer dat de opzet van de vijf onderzochte kranten in de gegeven omstandigheden de enig haalbare lijkt, wil men althans kunnen spreken van een duurzaam orgaan voor alle groeperingen van een lokale samen leving. Dr. Fischer constateert dat er van de oorspronkelijke doelstellingen van de dorpskrant het bevorderen van inte gratie en samenwerking van de verschil lende groeperingen in de dorpsbevolking niet veel terecht komt. Redactiebeleid en inhoud van de dorpskrant lijken te zijn onderworpen aan de sociale controle van de dorpsgemeenschap, een controle die volgens hem per definitie intolerant is. De positie van de gemeentelijke over heid staat in de dorpskrant en het dorp zelf zeer centraal, hoewel het woord politiek voor de dorpskranten volstrekt taboe is. Dat houdt verband met het feit dat gemeentebestuur en -apparaat meer als bestuurlijke organisatie dan als poli tiek apparaat overkomen. Zo komt ook het raadsvterslag in de dorpskrant meer over als de beschrijving van een passend ritueel, dan als een beschrijving van een besluitvormingsproces met vaak zeer uit- eennlopende meningen, die karakteristiek zijn voor de Oldambtster samenleving. w Zelfgemaakt. Dat is een dik i; en kleurig magazine vol suggesties I en aanwijzingen voor het zelf maken |l| van allerlei gezellige zomerse dingen. III Een hangmat, bolderwagen of JU vouwkrukje; stelten, stoeipoppen, 1 barbecues, strandtassen en nog veel meer. Verder patronen voor truitjes, rokken, bikini's en andere strandkleding. Plus allerhande tips voor vakantie en weekend: spelletjes voor regenachtige dagen, hoe overleven de planten de vakantie, fototips, barbecuerecepten etc. Gewoon te veel om op te noemen, 76 pagina’s dik, een vakantiepretboek om snel in huis te halen. Het ligt voor f 6.95 bij kiosk en boekhandel. De jury, die gevormd werd door de organisten Cor Kee, Gaston Litaize en Johannes-Erst Kohier, vond de prestaties van de vier mededingers voor de wissel- prijs dermate beneden peil, dat zij na een beraadslaging van meer dan een uur voor deze wedstrijd geen winnaar aan wees. Wanneer heeft het zin om aan een muziekconcours mee te doen? Bliikbaar niet op grond van de panieren, die de vier deelnemers aan dit concours konden tonen. Van hen behaalde de Pool Andr zej Chorosinski in 1972 aan het conser vatorium van Warschau zijn orgeldinlo- ma met onderscheiding. De Oostenriiker Eduard CJaiicig kon de ook in Haarlem bekende Weense organist Hans Ha- selböck als referentie ongeven. De Zweed Lars Hernqvist ontving zijn or- «nidininmn in 1971 en volgde zomercur sussen bij Flor Peeters en Cor Kee. En ten slotte is de Nederlander Jan Klein bussink in het bezit van het conservato- rium-einddipioma voor orgel met het nredikaat uitmuntend en met onder scheiding voor improvisatie! UTRECHT. De dorpskrant die zich beperkt tot uitsluitend min of meer geaccepteerde onderwerpen neemt in de lokale samenleving een plaats in die vergelijkbaar is met die van de Neder landse Omroepstichting (NOS) in de lan delijke samenleving; komieken „Dat we toffe jonges Welke maatstaven moeten dan gehan teerd worden Of moet men er zich maar bij neerleggen dat het deelnemen aan een muziekconcours een riskante aangelegenheid is. die voor een muzi kanten carrière wel eens bijzonder na delig zou kunnen blijken? In Haarlem zit men nu met een be treurenswaardige concoursuitslag, de oorzaak van een samenspel van factoren In de eerste plaats waren er de twee thema’s van Henk Badings, waarover geïmproviseerd moest worden. In welke zin was niet omschreven. Was het in volle vrijheid van themabehandeling en van vormgeving? Moest aan het tempo- voorschrift „molto moderato” en de ka rakteraanduiding steeds in volstrekte inspanningen van „Readers Digest” (hier beter bekend als „Het Beste”) die het initiatief nam tot deze bewer king van Mark Twain’s klassieke en meerdere malen verfilmde jeugdher inneringen. City brengt „Hoogtepun ten uit 50 jaar Disney tekenfilms” en in Cineac Damrak kan men kijken naar de Franse komieken „De Chariots” in zijn”. MARTIN RITT’S „Sounder’ is ook in de nachtvoorstellingen van Krite- rion te zien, terwijl twee pop-festi- vals, „Woodstock” en „The concert for Bangladesh”, respectievelijk in het Leidseplein Theater en in Cineac Reg. Breestraat in het weekend na middernacht draaien- Verder veel misdaad op dit late uur van de nacht: „Bankroof op wielen” van Pe ter Collinson in Bio, „Bonnie and Clyde” in Calypso, „The French con nection" in Hallen, „Thomas Crown’ in Nöggerath en Hitchcocks „Topaz” in Rialto. Het betere liefdesdrame vindt men in Victoria („Carnal know ledge”) en Studio K („The summer of ’42”). DE BESTE AMSTERDAMSE pre- mière is deze week te vinden in Kriterion die Bergman’s „Schreeuw zonder antwoord” („Cries and whis pers”) een verdieping hoger, naar Studio K verhuisd heeft en daarvoor in de plaats de boeiende negerfilm „Sounder” genomen heeft. „Sounder”, de naam van een hond die aangeschoten wordt, maar weet te overleven, speelt zich af in de jaren dertig onder de arme negerbevolking „deep South” en houdt zich in het bijzonder bezig met de familie Mor gan die het erg moeilijk gaat krijgen als vader door diefstal in de gevange nis komt. De oudste zoon, David Lee (Kevin Hooks), gaat op zoek naar het straf- Het toneelbeeld bestond uit een groot aantal stoplichten achter op het toneel en ook deze wisselden onafhankelijk van elkaar voortdurend van licht, met deze beperking, dat er slechts rood,oranje en groen was. De dansers, negen in getal hadden geen vast bewegingspatroon op gekregen, maar wel een aantal elemen ten en afspraken onder welke omstan digheden ze die konden gebruiken. Het gevolg was dat ze nu eens elkaar strak in de ogen bleven kijken om te zien wie dat het langste vol hield, dan weer slaafs de bewegingen van een ander overnamen. Ook kwam het voor, dat één danser de leiding nam en die andere om de beurt via een duw in beweging zette. En opvallend was ook een grote kluit men sen, die steeds één van de leden liet vallen. Aan het eind zochten de dansers ieder met een partner een sterk lijf-aan- lijf,contact en tot slot gingen ze zelfs zo ver, kwasi stukken uit eikaars lichaam „PORTNOY’S COMPLAINT” is een doorlopende monoloog van Alexander Portnoy die geacht wordt op de divan van een psychiater te liggen en in opeenvolgende sessies, ongehinderd door de zwijgende specialist het ver haal van zijn leven vertelt, het leven binnen een joods gezin met de daar bij behorende dominerende moeder, de betrekkelijke bevrijding uit dit neerdrukkend milieu als hij gaat stu deren en zich als advocaat gaat vesti gen en de ontdekking van zijn niet te stillen seksuele honger die hem nage noeg onbruikbaar maakt voor het normale maatschappelijke leven. Waarbij komt dat zijn opvoeding hem een bijna permanent schuldge voel heeft meegegeven dat hem onder bijna alle omstandigheden verkeerd adviseert. Geen wonder dat Portnoy na een erotisch bevredigende affaire met „The Monkey” een niet minder onverzadigbare figuur op dit gebied als hij, op de divan van een psychia ter belandt als hij in de veronderstel ling gaat leven dat zij zelfmoord heeft gepleegd nadat hij haar in Athene verlaten heeft verlaten en hij vervolgens in Israel impotent blijkt bij een joods meisje. Stof voldoende zo op het eerste gezicht om er een film mee te vullen die tegelijk door de nodige openharti ge scènes best, wat zijn publiek suc ces betreft, een tweede „Turks fruit” had kunnen worden. Wat is er alle maal misgegaan om dat te voorko men? Men zou geneigd zijn de misluk king niet toe te schrijven aan regis seur Ernest Lehman die weliswaar in die functie debuteerde, maar in ande re hoedanigheden zijn grote ervaring en kennis van zaken op filmgebied opzichtig duidelijk had bewezen. Als auteur en tegelijk scenarioschrijver F jf-v v s ss x<.ss s-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11