Jazzconcert met
Cleo Laine
ARMAN EN ILVA
POLLE, PELLE EN PINGO
PANDA
PAULUS DE BOSKABOUTER
TV VANAVOND
TV ZATERDAG
RADIO ZATERDAG
TV VRUDAG
9
BORDJEB IJ DE BOUW
VOOR GEVAL VAN BRAND
UITBLAZEN GEBLAZEN
en het
hazepad
OP NAAR PEKING
Roetig dóórwerken .s'
9
JULI
1973
V R U D A G 6
„Zwarte” film
642
>111
1.0
ERIN AAAK6M VOORJEOGEN!
O
SNIK,$NIK.IKZIEN1ETS MEER
-=c-i MET MET NIEUWE HOEP
WACHT MAAR EENS! iKZALöATENYtl HOERA! NU KAN IK MUN 066N GE'
'-v ERIN MAKEN VÖ0RJ606ENL ^\BRUIKEN OM TE ZIEN IN PLAATS VAN
TE HUILEN.»
W
is
F. M. BUYSMAN
Nederland II
CHARLES BOOST.
10.00
HILVERSUM I.
14.00 Nws.
19.13
Nederland I
Calimero
(teken-
21.10
ledig
oma
idie-
van
ider-
he1
aan-
ook.
aars,
s be-
neu-
van.
rring
Nederland 1: Na het eerste journaal
komt de TROS aan bod met Calimero
en deel 36 van Wat een familie. Om half
acht volgt dan de eerste van een serie
van zes documentaires van BBC-repor-
ter Jeffery Boiwall, die op safari in
Argentinië is geweest. Zes maanden lang
trok hij door de Andes van het noorden
tot aan Vuurland, het zuidelijkste puntje
van Zuid-Amerika. Hij maakte zeldzame
opnamen.
De avond wordt besloten met TROS-
iport, het journaal en daarna de Tour
de France-reportage van de NOS.
Nederland 2: De NOS begint al om
half zes en wel met het Wibledon ten
nistoernooi, gevolgd door de Tour de
France-etappe van de dag.
Na het journaal van zeven uur de
VARA met Popzien en na acht uur met
de bekende Franse film „Le jour se
léve” van Marcel Carné en Jean Gabin
in een van zijn beroemde rollen.
In het kader van het Holland Festival
wordt vervolgens een jazz-concert in
Dllllgentia in Den Haag uitgezonden. Als
soliste treedt de beroemde Cleo Laine op
met de groep van Tony Hymes (piano),
hem toch wel eens moeilijkheden
kunnen geven... Een brede, woest-
bruisende stroom, waar de renners
van deze adembenemende wedloop
doorheen moeten...”
Hij boog zich verder naar buiten
om H. Haas goed te kunnen volgen
en ging op onderdrukte toon voort:
„Haas nadert de rivier... Aarzelt hij?
Houdt hij de pas in?
Neen! NEENIHij neemt een aan
loop... een sprong... H-hij... h-hij
Nws.
15.00
19.10
19.30
20.00
20.21
18.45
18.55
19.05
Waarom kon in Hilversum niet gebeuren wat in die kleine
studio te Bussum wel magelijk bleek? Prompt staken die
hoofden de hoofden bij elkaar en wat eruit kwam was: aanleg
van de sprinkler, zijnde de sproei-installatie, die niemand
nodig had geoordeeld, toen het reuze studio-complex nog in
elkaar werd gezet. En zo begon men aan het uitrusten van
gangen en studio’s met die kostbare en praktische beveiliging
tegen brand. Nou lijkt dat heel eenvoudig, maar in werkelijk
heid betekende het een enorme ingreep. Alle plafonds en vloe
ren dienden opengebroken te worden. Over honderden meter»
lengte werd, wat nauwelijks een jaar of vijf geleden met zorg
en verve was opgebouwd, met forse hand onttakeld. Maanden
zijn erin gaan zitten. Rampspoed achtervolgde de makers,
want een aantal keren brak plotseling alarm uit, loeide een
zware sirene, die aan die installatie is gekoppeld, ten teken
dat de zaak in de fik was, terwijl er helemaal niks in de fik
was. Enfin, de geplaagde gemoederen komen nu geleidelijk
tot rust. Men is toe aan de koffiekamers en de kantine. Dat
brengt natuurlijk wel de nodige ongemakken met zich mee,
maar er is één geluk: de aanleg is gepland in de vakantie
weken. Gedurende de zomermaanden worden de studio’s min
der intentief gebruikt. Er zijn betrekkelijk weinig mensen aan
het werk, de reparaties veroorzaken dus wat minder moeilijk
heden. Wat men zich nu in Hilversum alleen nog afvraagt is
wat er gebeurt als er werkelijk eens brand zou komen. Zouden
de installaties dan echt sproeien, zouden ze misschien overal
gaan sproeien, zou er een ware slagregen ontstaan en vooral:
zou de sirene dan ook loeien of moet het bordje „Storing” te
voorschijn worden gehaald?
18.25
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.45
22.25
23.25
20.00
20.20
16.00
16.02
16.30
18.45
18.55
19.05
22.25
21.15
22.10
22.35
22.40
14.00
18.45
18.55
19.05
20.00
20.21
21.35
22.20
22.25
(K) Tour de France.
(K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
VARA: Popzien.
NOS: (K) Journaal.
VARA: Film.
Holland Festival: Cleo Laine.
NOS: Uit de Kunst Festival.
(K) Journaal.
NOS: Wimbledon.
(K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
AVRO: (K) Het is moeilijk pln-
guin te zijn (natuurfilm).
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Film.
(K) AVRO’s Sportpanorama.
(K) Ontdek je plekje.
NOS: (K) Journaal.
ën-
len.
Biij de film van vanavond tekent onze
medewerker aan: Met drie voor-oorlogse
films, „Quai des Brumes”, „Hotel du
Nord” (beide uit 1938) en „Le jour se
léve uit 1939 heeft de Franse regisseur
Marcel Carné zich een volstrekt eigen
plaats in de filmhistorie veroverd. Na
tuurlijk kwamen latere werken als het
in oorlogstijd gemaakte „Les Enfants du
Paradis” en het sterk aan zijn tijd
gebonden „Les tricheurs” uit ’58, maar
door de drie genoemde films zal Carné
herinnerd blijven. Ook al omdat ze door
hun sfeer van uitzichtsloosheid (niet
voor niets sprak men van „films noirs”)
en trilogie vormden die de onzekerheid
en het onbehagen, waaraan Frankrijk
leed in die laatste jaren van de vrede,
indirect reflecteerden.
Vanavond laat de VARA op Neder-
De film begint met een pistoolschot
op de bovenste verdieping van een huur
kazerne, een man wankelt de deur uit
en rolt stervend enkele treden de trap
af. Het is de variété-artiest Valentin
(Jules Berry). Zijn moordenaar is Jean
Gabin in de rol van de fabrieksarbeider
Francois. De politie die de moordenaar
wil arresteren wordt met revolverscho
ten afgeschrikt. Om geen levens onnodig
in de waagschaal te stellen, beperkt deze
zich nu, na enkele salvo’s vanaf omrin
gende daken op de gebarricadeerde zol
derkamer van Francois afgevuurd te
hebben, tot een afwachtende houding
om te zien of de moordenaar zich vrij
willig zal overgeven. Zo krijgt Francois
een nachtlang de tijd om Zich de ge
beurtenissen in herinnering te brengen
die hem tot zijn daad gebracht hebben.
werd Oehoeboeroe zo in zijn vaart
geremd dat hij de muis miste en
alleen de boterham te pakken
kreeg Nu pas besefte Paulus dat hij
zijn vriend niet erger had kunnen
beledigen en hij deed het dan ook
haast in zijn broekje van angst.
Nederland I
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Kinderprogr.
(K) Klassewerk Interland.
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
KRO: (K) Avontuur van het var
kentje Porky (tekenfilm).
(K) Russisch staatsensemble Leg-
zinka.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Algem. Loterij Neder
land.
(K) Amusementsprogr.
Brandpunt.
(K) Marty Feldman Comedy Ma
chine.
Epiloog.
NOS: (K) Journaal.
NedMDand II
Jules Berry (links) en Jean Gabin in
een scène in „De dag breekt aan”.
BIJ DE KRO werd ook al een bordje te voorschijn gehaald
zij het door een grappenmaker. Zoals u weet zal deze omroep
een geheel nieuw gebouw doen verrijzen, waarin alle afdelin
gen. nu over een aantal villa’s verspreid, gehuisvest gaan wor
den. Over de indeling van dat gebouw was enig verschil van
mening ontstaan, zodat al snel het gerucht liep, dat die hele
nieuwbouw niet door zou gaan. Tegelijkertijd verscheen rond
een van de panden aan de Emmastraat een schutting. Er ble
ken nogal ingrijpende veranderingen nodig.
Toen kwam de grappenmaker ten tonele. Een groot plakkaat
met het woord „KRO-Nieuwbouw” verbaasde de voorbijgan
gers. Natuurlijk heeft dat er niet lang gehangen. Wel moet er
bij de KRO een missive zijn uitgegaan, waarbij het personeel
uitvoerig uit de doeken werd gedaan hoe het nou met de echte
nieuwbouw zat. Goed natuurlijk. De meningsverschillen tussen
architecten en bouwcommissie zijn opgelost. Over een paar
jaar zal het gebouw, schepping van architect Aldo van Eijk,
er staan. Niet ver van het station Soestdijkerstraatweg. En
niet midden in een bos, ergens tussen Bussum en Hilversum,
wat voor heel wat medewerkers een voordeel is. want nu
hoeven ze niet ver van huis...
land 2 om 20.20 „De dag breekt aan”
(„Le jour se léve”) zien, daarmee onge
twijfeld velen aan zich verplichtend.
Want er is moed voor nodig in deze tijd
van vrijblijvende zomerontspanning op
de beeldbuis de kijkers een d ergelijke
sombere maar historisch belangrijke,
film voor te zetten.
Mike Thorne (bas), Roy Jones (drums),
John Dankworth, Cleo’s echtgenoot (alt
sax, klarinet en leiding).
De NOS komt daarna weer aan bod
met het Uit de kunst-festival met opna
men van repetities voor de wereldpre
mière van het derde hoboconcert van
Bruno de Maderna. Daarna nog het
laatste journaal.
7. Maar plotseling weerklonk er
dan toch een bijzonder geslaagde
piep. Voor Paulus echter verruimd
kon ademhalen, ontdekte hij dat het
niet zijn vingers waren die gepiept
hadden, maar de muis. Het brutale
beestje had zich tot vlak voor de
om: vóór en met jonge luisteraars. 10.30
Nws. 10.33 Plaatvaria. 11.30 (S)
Wegwezen. 11.55 Meded. 12.00 Aktua.
12.16 Overheidsvoorl. Bedrijfsleven. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S)
VW (Vice Versa Veluwe). 15.00 (S)
Verzoekplaten. 15.30 Nws. 17.00 De tun
nel der duisternis (deel VHI). 17.30 Nws.
17.32 Aktua. 17.50 (S) Café-chantant.
18.30 Nws. 18.41 Prijswinnaars WV
18.45 (S) Terug van weggeweest 19.00
(S) Klass, verzoekprogr. NOS: 20.00 Nws.
20.05 (S) Holland Festival 1973: Magazi
ne. 20.15 Concertgebouworkest. 22.30
Vanuit tuin Stedelijk Museum Amster
dam. 23.55 Nws.
summum leek van openheid. Alleen vertelde Luns net datgene
wat hij kwijt wou zijn en geen woord meer. Ontmoette hij
echter de mannen der actualiteitenrubrieken op zijn pad, dan
kon er wel eens een vinnig debatje volgen, omdat die lastige
knapen door bleven vragen als de heer Luns vond, dat hij al
lang het achterste van zijn tong had laten zien.
Het bezoek van de Koningin aan Indonesië was ook zo’n
voorbeeld. De NOS had een equipage van zulk een omvang,
dat je ervan ondersteboven viel. Alle visites van Koningin en
Prins werden trouwhartig begeleid. Alle autoriteiten kwamen
aan het woord. Alle bezoeken werden verslagen. Alleen de om
roepen repten in hun reportages over het vasthouden van
duizenden politieke gevangenen in datzelfde Indonesië. Ze on
derzochten de daar heersende corruptie. Ze gingen in op de
economische en financiële toestand van het land. Daar werd je
heel wat meer uit wijs dan uit die schoongewassen NOS-ver-
slagen, waarin de hemel altijd blauw was en Indonesië zonder
enig vuiltje aan zijn lucht.
Het ligt er nu net aan waar u voor kiest. In elk geval kun
nen de omroepen het zich permitteren de dingen critisch te
bekijken. Ze nemen geen genoegen met de officiële uitspraken,
die altijd alles verbloemen wat niet door de beugel kan. De
NOS zit vast aan een enge opstelling, die niemand tegen de
haren in mag strijken en nooit de schijn op zich mag laden een
uitgesproken standpunt voor of tegen in te nemen. Vooral niet
tegen. In theorie heet de NOS critisch. In de praktijk vermijdt
ze precies die precaire situaties, waarin een critische opstelling
de juiste is.
JA, NU IS HEt toch wel goed te merken, dat Hilversum de
zorgen in de ijskast heeft gezet. Wie er roniddoolt, komt nog
maar nauwelijks de bekende gezichten tegen. Het lijkt wel of
de meute hier met de bouwvakkers naar andere oorden is
vertrokken. De kantines, anders in de middaguren vol luid
ruchtig gepraat, staan er maar leegjes en verlaten bij. Ook in
de studio’s is het lang niet meer dat bedrijvig gaan en komen,
harend bij mensen, die de top van hun activiteit willen halen.
Niettemin is daarvan in de programma’s weinig te merken.
De belangstelling ervoor is zienderogen aan het afnemen.
Het fraaie zomerweer heeft een ernstige aanslag gedaan op
vooral de kijkdichtheid. De weerslag daarvan valt niet af te
lezen aan de medewerkers, die nu bezig zijn. Ze werken
doorgaans in fraaie luchtgekoelde ruimten en hebben op die
manier zelf baat bij de zegeningen der techniek. Alleen de
mensen op reportage kunnen meepraten over de hitte van
de dag. Voor de filmers is dit weer een kolfje naar de hand.
Filmers hebben voor hun buitenopnamen het liefst constante
luchten en fraaie zoninval. Die bieden de optimale garantie
voor geslaagde kleuropnamen, waarvan wij ook deze winter
weer zullen genieten, want veel van wat vandaag wordt op-
geomen, is bestemd voor uitzendingen, die ons deze winter
aan het kastje binden.
Intussen wordt nog maar in beperkte mate gedaan aan ver
gaderen. Het grote hangstuk, de positie van „Veronica”, is
ijlings uit het nieuws verdwenen. Zolang de zaak nog niet
de Kamer is gepasseerd, zal de piraat niets geschieden. Pra
ten over plaatsing van het personeel bij de omroepen, kan
dus nog verschoven worden, ook al, omdat de vakanties de
gesprekken doorkruisen. Het spel is gespeeld. Niemand, die
hier serieus gelooft in reële kansen voor de stichting VOS.
Niemand die er zich eigenlijk nog erg druk over maakt. Lek
ker eindelijk eens uitblazen in het nijvere Omroepland!
ER ZIJN VAN DIE DINGEN, die niemand aan de weet
komt, tenzij ze hem worden verteld. Daar hoort ook de sprink-
ler-installatie toe. Indertijd is het studiocomplex van' de NOS
in gebruik genomen zonder dat het was uitgerust met een
sproei-installatie voor het geval van brand. Daar maakte nie
mand zich toen druk om. Edoch, het afbranden van studio
Vitus in Bussum heeft de verantwoordelijke hoofden aan het
denken gezet.
Waarmee de „flashback” ao ongeveer
zijn entree in de filmhistorie maakte.
Op een scenario van Jacques Viot en
met dialogen van Jacques Prévert, twee
trouwe medewerkers van Carné, heeft
de toen 36-jarige filmer die tien jaar
eerder debuteerde met een poëtische do
cumentaire, „Nogent Eldorado du Di-
manche” een sterk drama van liefde en
wanhoop gemaakt. Daarbij gesteund
door prachtig camerawerk van Curt
Courant, sfeervolle decorbouw van
Trauner en sterke speelrollen van Ga
bin, Berry, Jacqueline Laurent en Arlet-
ty.
uilepoten gewaagd en de boterham
weggegrist. Nu stoof het daarmee
naar buiten. „EEN MUIS!”, riep
Oehoeboeroe en zette meteen de
achtervolging in. „Laat dat!” gilde
Paulus en greep zich zonder beden
ken vast aan de uilestaart. Daardoor
22.05 (K) TROS Sport.
22.50 NOS: (K) Journaal.
22.55 (K) Tour de France.
HILVERSUM IB
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Popstatian.
8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 (S) Pers Vers.
Nws. 10.03 Muziek bij de koffie.
12.30 Denk je nog aan die tijd?. 13.00
13.03 Verzoekplaten.
Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws.
Tussen 16.00 en 18.00 NOS: Ronde van
Frankrijk. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet
eten. NCRV: 19.00 Nws. 19.02 (S) Elpee
Pop. 20.00 Nws. 20.02 After eight. 21.00
Nws. 22.00 Nws. 22.02 Gospelsongs. 22.30
(S) Jazztime. 22.55 Meded. 23.00 Nws.
23.02 Late Date. 055 Nws.
heeft de overkant gehaald! Alsof hij
vleugels heeft... Eh... net als ik al
zei..."
Maar nu kwam er een einde aan
het gedraaf van Haas.
„Foei,” mompelde hij. „Heb me
weer laten opjagen door bel-geluid
Kan niet langer...”
Hij verviel in een droevig gepeins
en daardoor zag hij de twee
vreeswekkende gestalten aether zich
niet...
TN HET ZOG VAN een afvaardiging van het parlement, gaan
rsdio en televisie mee naar Peking. Als je de berichten ma
«loven wordt dat weer een enorme geldverspilling, omdat niet
alleen de NOS, maar ook de omroepen eigen verslaggever
.turen Dat zou allemaal veel goedkoper kunnen, wanneer ei
maar goed overleg was geweest. Eén ploeg ware genoeg. Dat
tenminste suggereert op gebruikelijke wijze „De Telegraaf’
Zo simpel evenwel liggen de zaken niet. Zo’n reis naar China
de vette kluif, die al jaren door alle omroepen wordt be
geerd Tot nu toe zijn steeds alle verzoeken om naar China te
gaan afgewezen. Peking verleende nimmer een visum. Alleen
een ploeg van de VPRO slaagde erin de grenzen van het he
melse rijk te overschrijden. Nu langzaamaan alles botertje tot
de boom is in de verhouding tot communistisch China, komen
de toestemmingen los om er met Nederlandse radio-reporters
en filmers heen te gaan. Waar nou de schoen wringt is dui
delijk-
De NOS kan rechten doen gelden, omdat ze voor het journaal
het vaderland wenst te representeren. De omroepen vinden het
de moeite waard een kijkje te nemen volgens de formules, die
ze in hun nieuwsrubrieken hanteren. Dat wil zeggen: critisch
en verschillende levensopvattingen afwegend tegen elkaar. Dat
is het goed recht van die omroepen en kijker en luisteraar heb
ben er meer aan dan aan het altijd brave en neutrale bege
leiden dat de NOS pleegt te doen. Immers de NOS neemt geen
politiek of levensbeschouwelijk standpunt in. Ik kan het ook
niet helpen, dat de situatie zo is.
Het vloeit allemaal voort uit de desbetreffende omschrijvin
gen in de Omroepwet. Nu kan men wel beweren dat het de
eenvoudigste manier is om een ploeg te laten gaan, waarin
zowel NOS als omroepen zijn vertegenwoordigd, maar dat geeft
natuurlijk helemaal geen speelruimte aan die verschillende
taken en uitgangspunten. Duidelijk wringt hier de zaak. Je
kunt van de Chinezen moeilijk verwachten dat ze begrip heb
ben voor deze „unieke" Nederlandse omroepsituatie. Ze zijn
toch al niet kwistig met visums. Ze vinden dat we het zelf
maar moeten uitzoeken. En dan is de boot aan. Er zal een
compromis tot stand moeten komen, maar vast staat dat, vooral
wat de televisie betref, niemand bereid is om concessies te
doen. Zeer vervelend, maar uit het oogpunt van zinvolle ver
slaggeving best te begrijpen.
IN HET VERLEDEN is al meer gebleken, dat er nooit een
formule te vinden zal zijn, waarop NOS en omroepen gezamen
lijk vruchtbaar kunnen werken. De omroepen vinden dat de
NOS veel te slaafs de officiële vertegenwoordigers vergezelt,
netjes hun visies en meningen weergevend, ja en nee knik
kend, zonder voor enig tegenwicht te zorgen. In de nieuws
rubrieken van de omroepen gaat dat wel eventjes anders.
Wie daarover kan meepraten is de heer Luns. Bij zijn vele
reizen naar het buitenland, ging vaak een ploeg van het NOS-
journaal in zijn spoor. Dan zag je meestal Jan Gerritsen
dagelijks een praatje maken met zijne excellentie, wat het
Het tweede journaal wordt gevolgd
door seriewerk, eerst de policier FBI en
dan Zomer *73, derde aflevering, die
Heimwee naar Freddy is genoemd. De
bekende schlagerkoning van voorheen,
Freddy Quinn zingt zijn successen met
als gasten Tante Leen en Margrit
Schramm.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Z..O 7.25 Van de voorpag. 7.54
VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen
van de dag. 9.35 Waterst. 10.30 (S) Zater
dag informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws.
13.11 Dingen van de dag 13.23 (S) Dit is
het begin 14.43 Varia NOS: 14.45 Sur
la Route du Tour de France. 15.20 Tws
uit de ruimte, Skylab. 15.30 Gamma van
Alpha en Beta. 16.00 Nws. 16.03 (S)
NOS-Jazz. 16.45 Inzet. amateuristische
muz. 17.15 Weer eens wat anders. Ze
vende Dags Adventisten: 17.40 De Voorz.
VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Dingen van de dag. 18.20 (S) Varié-bis:
hoogtepunten. 18.55 (S) Twee jongens en
’n gitaar. 19.05 (S) Lyrische liedjes. 19.30
(S) Brassband Magazine. 20.00 (S) Metro
pole Orkest. 20.30 (S) Koloriet. 21.30 (S)
Licht orkest. 22.00 Kipenpatatenappel-
moes-show. 22.30 Nws. 22.40 Portret van
cabaretière Fien de la Mar. 23.10 De
jaren vijftig in doorsnee. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos.
7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien-
40. Het hefschroef-vliegtuigje
moest haar snelheid verdubbelen
om H. Haas bij te kunnen houden
en radio-journalist Kloekstra bab
belde koortsachtig in zijn micro
foon.
„Het is te gek, luisteraars!” riep
hij begeesterd. „Wat een spierge-
bruik! Een kogel! Een projectiel!
Het lijkt wel of hij vleugels heeft.
Maar die heeft hij niet en daar
om zal de eerstvolgende hindernis
NOS: (K) Kiri de Clown.
(K) Journaal.
TROS: (K)
film).
(K) Wat een familie! (serie).
(K) Op Safari in Argentinië 1. De
Andes (natuurfilm).
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) De FBI Misdaadse
rie.
(K) Zomer '73: amusement.
DANK ZS
FEIT!
WE MCtrEW/VWACHTEN!
ZOLANG /EDEREEM DOODS-
8EXAUWD/S VOORAANl-
VALLENDE PIANETER5,
STAAN ZE ACHTER.
FRIT
ARNAN
ARMAN
KJJK!
A/VAAN-
WATDOEN
WE MET
KAPITEIN
ARTORt J
MET ZA/ ALLEN SCHIET t 1-
TENMINSTE OP NU NAAR HOPEN
DAT ER GEEN ÉëN SALAMANDER
IS OVÊR6EBLE\iEN KUKNEN WEy