Verfijnde internationale herfst- en Juryleden toonden hun intercollecties bij Image Fashion spelopvattingen Moderne muziek boeit door eigen karakter wekte goede indruk Trotto N t winst. I KvanVfflül MARKIEZEN,20N KIESC MERMEN KX.Ll>IKEN/tUXAHXX JALOUZISBN RWII Blueskoning llt( Fr. King Vondelpark ERGl f41 UNIEBOEK TOP-TIEN in .IR Standaardwerk over IMPROVISATIECONCOURS AFGESLOTEN Jan van Goyen MADERNA MET RADIO PHILH. ORKEST ELVISNACHT IN AMSTERDAM BAROK OP BEECKESTIJN wer- voor Komiek Joe Brown overleden n voo icage ng fa- vnoö\e.u nazm htiqeü ferm vérveiz 'WdHi Veirneulen-Hollandia b.v. specialisten in koetswerk sinds 1884 Daardoor niet duurder, wel beter. JULI ZATERDAG 7 9 1973 rij O 155, 23—2591 I. VIAN 190.. iïuin a's. kan onzichtbaar en vakkundig hersteld worden door Vermeulen-Hollandia. Vakbekwame plaatwerkers bekleders en spuiters met hartvoor elke auto staan daar persoonlijk voor in. U bent zeker van de nieuwste richtapparatuur en een uiterst moderne spuiterij en drooginstallatie. EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK in ADVERTENTIE tie volle et diploi Ie subsidi P. ZWAANSWIJK. muziekfe, REIS en (Van onze kunstredactie) ITOCHTi ADVERTENTIE 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. ;ding: 10. .litgevoei ADVERTENTIE autoschade het eenmaal onder redactie van Bé ter Maat tiegeld e jaar. titgevoe 12.00 ui t 5 maai loegenta ratificatt ens ople ant u zid •n 8.00 e uur, aa BeverwiJ 5 44 Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550 - 1 41 08 Na 18.00 uur telefoon 02550 - 1 12 02 Twee avondjaponnen van Frank Usher. Van het linker mo del is de stof van het bovenstuk en de mouwen handbe- drukt. De rechter japon heeft een peilloos rugdecolleté. 6 X i tel. 2635 56. !_its//Cookd FRANK USHER laat u verder he lemaal vrouw zijn in heerlijk lange romantische avondjaponnen met me- terswijde rokken en zwierig wijde mouwen, deels van zuiver zijden voi le met handbedrukte motieven. De halsterlijnen ontbreekt evenmin in deze avondlijke collectie. Weer an dere modellen van de japonstof met ribslint. Usher weet de mogelijkheden uit te buiten en het zijn juist al die verfijningen, waardoor de mode im mer zo boeiend blijft. Even boeiend voor echtgenoot of vriend blijft ui teraard de vrouw die zich hult in zo’n zalig zwart zijden jersy sexy japon met een eindeloos rugdecolleté, dan wel middenvoor een dijhoge rok- split. Bij het aanschouwen hiervan zullen zuchten van bewondering niet van de winterse lucht zijn. HAARLEM. De leden van de jury van het internationaal improvisatiecon cours hebben vrijdagavond op het Müller-orgel van de Grote of Sint Ba- vokerk een concert gegeven, ieder met een eiden programma. De speelgroep „Trotto” is opgericht door drie Rotterdamse en drie Leidse studenten, die de barokmuziek met harts tocht beoefenen. Het gezelschap bestaat uit drie blokfluit-blazers (sopraan, alt, tenor en bas), Archie Arnold, Daan Bronkhorst en Quintijn Hoogeboom. An ne Dekker speelt gamba, Jan Pieter Baan clavecimbel en Marianne Hund dwarsfluit. De keuze van het program ma was erop gericht om zoveel mogelijk AMSTERDAM Vijf moderne wer ken op één avond; het zou gemakkelijk te veel van het goede kunnen zijn. De vrijdagavond in het Concertgebouw ten gehore gebrachte composities toonden echter elk een zo uitgesproken eigen karakter, dat we vanaf het begin tot het middernachtelijk einde van dit Hol land Festival-concert toe zeer geboeid hebben geluisterd. Sportieve omslagmantel van Cojana (links), uitgevoerd in flausch. Rechts een trois-pièces van Frank Usher. Franse, Engelse en Duitse collecties, die Hans van Dijks Image Fashion uit Amsterdam op de Nederlandse markt gaat brengen, is overigens meer dan de moeite waard. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat u straks diep in uw hart alweer naar een frisser seizoen gaat verlangen als u nu ken nismaakt met de mantels en mantel- LIBERTY IS DE tweede befaamde Engelse naam, die voor de ingewijden weinig toelichting behoeft. Van dit huis kunt u het komende seizoen bijzonder mooie japonnen en deux- pièces in de zo karakteristieke kleu ren en dessins tegemoet zien. Image Fashion laat u, behalve een uitgele zen collectie zuiver zijden chemisiers en blouses die onder eigen naam de wereld ingaat, ook nog kennismaken met het Duitse merk Flick in de vorm van jumpers en pantalons. De voortreffelijk gesneden pantalons als je goed om je heen kijkt zie je die niet all te veel hebben een hoge tailleband met een smal cein- "tuurtje. Voor de liefhebsters niet te versmaden- De keus voor u vandaag gedaan was niet eenvoudig. Er is ook zoveel fraais. Onthoudt evenwel de namen; u zult er straks plezier van hebben. hetgeen ik overigens ook in een paar lange japonnen aan trof, die dan een uni gebreid bovenstukje en dito mou wen meekregen. Zeer bijzonder vond ik evenwel een gekleed, kort zwart voile jurkje met ene geplisseerde rok, wijde mouwen en langs kraag en manchetten een garnering van zwart wit gestreept ribslint. BRENTWOOD (Californië) De ko miek Joe E. Brown is vrijdag op 81-jari- ge leeftijd in zijn huis in Brentwood, Californië, na een lange ziekte aan een hartaanval overleden. Tot de films waarin hij speelde, be hoorden „Elmer the great”, „Showboat”. „Shut my big mouth”, „Fireman save my child”, „Hold everything”, „San Francis co”, „A midsummer night’s dream” en „Some like it hot”. ENGELAND WORDT door Image Fashion vertegenwoordigd met de voortreffelijke collecties van Frank Usher en Liberty. Van Usher korte en lange japonnen en deux- en trois- pièces. Laatstgenoemde categorie is over het algemeen vervaardigd van een fraai, fantasie gebereid materiaal, Geopend werd met „I Semi di Gransci” van de Italiaan Sylvano Bussotti. Frag menten uit brieven van de om zijn Marxistische sympathieën veroordeelde hoogleraar Antonio Gransci vormden de programmatische uitgangspunten voor ’n sterk improvisatorisch-aleatorisch ge- structueerde compositie. Een gefundeerd oordeel over dit onbekende werk te ge ven is zonder uitgebreide partituurstudie een onmogelijke zaak. Wel viel te consta teren dat zich na een wat zwak begin een interessant en door Bruno Maderna uitstekend geleid verloop ontwikkelde, wat door de redelijk goed gevulde zaal ontvangen werd. Met de uitvoering van „Le soleil des eaux” van Pierre Boulez werden minder hoge punten gescoord. Het in hemds mouwen gestoken Radio Philharmonisch Orkest bleef min of meer steken in het notenmateriaal. Aan een interpretatie was men nog niet toe en de sopraan Elise Ross maakte van de tekst slechts een, overigens fantastisch gezongen, vo calise. Hoogtepunt werd de wereldpre mière van Maderna’s, voor Han de Vries geschreven, derde hoboconcert. Een knap pe compositie, mooi en spannend van sfeer, die mede door de fenomenale weergave door het publiek op ovaties onthaald werd. Het laatste werk dat Maderna wat AMSTERDAM Bij de Amsterdamse uitgeverij A. L. van Gendt en co. n.v. is een kunsthistorisch standaardwerk ver schenen over de Hollandse schilder Jan van Goyen, die leefde van 1596 tot 1656. Het boek is in de Duitse taal geschre ven door de Augsburgse uroloog dr. Hans Ulrich Beck, die zich als hobby al tien tallen jaren met Jan van Goyen heeft beziggehouden. „Jan van Goyen 1596-1656, ein Oeu- vreverzeichnis” is in twee delen uitge geven, gedrukt door St. Augustinusdruk- kerij te Brugge en zal in Nederland 450 kosten. VELSEN De jonge barokgroep „Trotto” uit Rotterdam heeft gisteravond een concert gegeven in het hoofdgebouw van het landgoed Beeckestijn. De heer G. W. F. de Man heette het publiek van harte welkom namens de Culturele Raad van Noord-Holland. Ondanks de zware onweersbui was de toeloop zo groot, dat men bijna zitplaatsen in dde hal te kort kwam. De belangstelling voor barok muziek gespeeld op blokflui ten neemt nog steeds toe en wanneer de uitvoering dan plaats heeft in de daarbij passende sfeer van een oud buiten, dan zijn alle factoren aanwezig om te genie ten van de „soet gevooysde klanck der fluyten”. sur en beleidsa; Honderden popfans genoten gistermid dag in het Amsterdamse Vondelpark van een gratis concert door de Ameri kaanse bluesgitarist Freddy King. Het optreden, waarvoor King zijn vaste be geleidingsgroep had meegenomen, had plaats precies tussen twee plensbuien door. De VPRO zal binnenkort een ge deelte van het concert uitzenden. ground” van een onbekende componist, die Daan Bronkhorst speelde met gam- ba-begeleiding, bevestigde hij nog eens de zeer goede indruk die hij gemaakt had. Hij heeft een voornaam klinkende toon en een voortreffelijke techniek. Tot besluit speelde Marianne Hund de sonate in g-moll voor dwarsfluit en clavecimbel van Johann Sebastian Bach. Vooral in het langzame deel wist zij het publiek te boeien met haar magnifieke toonbeheersing. De barokgroep „Trotto" heeft voor een aardig concert gezorgd. Over veertien dagen (20 juli) kan men dit ensemble weer horen in een ander programma met een enigzins gewijzigde instrumentale samenstelling. De volgen de week (13 juli) concerteert het „Ge- jah-Consort” van de Muziekschool Vel- sen op Beeckestijn. Aanvang half acht, einde negen uur. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM In het Rem- brandtpleintheater wordt volgende week in de nacht van woensdag op donderdag een marathon van Elvis Presleyfilms gehouden. De Elvis- nacht markeert de roulatie van Pres- ley’s nieuwste bioscoopfilm „Elvis on tour" en het verschijnen van de Elvis- biografie van Jerry Hopkins bij uit geverij West-Friesland in een verta ling van Elly de Waard. In het Rembrandtpleintheater wordt woensdagavond begonnen met „That’s the way that is”, waarna wordt vervolgd met „Stay away Joe” (waarin Elvis’ moeder gespeeld wordt door Joan Blondell). Rond vier uur in de morgen is „Live a little, love a little” aan de beurt, waarna de marathon beëindigd wordt met de klassieker „Jailhouse Rock” en de première van „Elvis on tour”. De canzoni van Frescobaldi voor so- praanblokfluit werden goed voorgedra gen door Quintijn Hoogeboom, maar het verschil in stemming tussen de blokfluit en het clavecimbel was zó groot, dat wij er niet naar genoegen van genieten kon den. In de volgende suite van Servaas van Konink vielen alle bezwaren van ver schil in stemming weg, omdat wij nu te doen hadden met een werk dat werd uitgevoerd door een alt-, een tenor- en een basblokfluit, zonder begeleiding van clavecimbel en gamba. De blokflui ten speelden dit werkje met een ver fijnd ritmisch gevoel en duidelijk gearti culeerde voordracht. Na de pauze hoorden wij drie ver schillende zettingen van de Spaanse Pa vane een populaire melodie uit begin 1600. Eerst voor gamba, altblokfluit en clavecimbel van Michael Praetorius, daarna van John Buil voor clavecimbel- solo en ten slotte voor altblokfluit-solo van Pieter de Voys (stadsorganist in 1604 in Den Haag). Daan Bronkhorst speelde zijn partij uit het hoofd en leverde daarmee een opmerkelijke prestatie. In het volgende werk „Greensleeves to a Oudeweg 30, Haarlemtel: 023 - 3193 44 Van Frank Usher is bovenstaand kort zwart voile jurkje met plissé- rok en wijde mouwen. Manchetten en kraag hebben een garnering van zwart-wit gestreept ribslint. skteur vi sch ondt Een groots hoogtepunt van Litaizes optreden kwam met een grandioze im provisatie over een thema, dat weer door een organist, en dus weer met kennis van het werkelijke wezen van een orgelimprovisatie-thema geschreven was. Dit thema was van de hand van de organist Albert de Klerk, die Litaize hiermede voor zijn improvisatie prachtig van dienst geweest is. Het was een lyrisch geaard thema, dat Litaize meesterlijk tot kern maakte van een magistrale improvisiatie, rijk van klank, verrassend van bouw en imposant door grote muzikale uitdrukkingskracht. Bij de avondreceptie ten stadhuize na het concert door het gemeentebestuur van Haarlem gehouden, heeft burge meester De Gou de deelnemers aan de improvisaite-wedstrijd een herinnerings- oorkonde en een legpenning uitgereikt en zijn dank uitgesproken jegens allen, die zich ook dit jaar voor het organise ren van het concours hadden ingespan nen: een ongelooflijke feeling voor moderne muziek heeft deze man toch! dirigeer de, was een soort oratorium voor twee declamatoren, bassolo en orkest van Zimmermann. Een ruimtelijk opgezet stuk muziek, dat door zijp gelukkige in tegratie van woord en klank wel goed doorwrocht lijkt, maar door de misschien typisch Duitse, bijna Wagneriaanse ex pansiedrift van Zimmermann niet altijd even toegankelijk is. Een imponerende uitvoering, verspreid over alle ruimten van het Concertge bouw, van de complete „Spatial Music” van Ton de Leeuw besloot dit als plei dooi voor het moderne repertoire uitste kend geslaagde concert. De organist Johannes Ernst Kohier, afkomstig uit de stad Weimar in de ddr, opende het concert met een ritmisch kernachtige, meeslepende uitvoering van Johann Sebastian Bach’s Toccata en Fu ga in F grote terts op een hoog dyna misch niveau, waarbij de registratie het meest doeltreffend werd voor de Tocca ta. Voor de fuga kwam het sterkte-accent te veel in de bas te liggen, hetgeen door de gekozen klankkleur nog werd bevor derd. Kohier demonstreerde een indrukwek kend virtuoze orgelspel-techniek, ook bij zijn improvisiatie over twee bijzondere geslaagde thema’s van een organist, die het wezen van het orgel kent, namelijk van Piet Kee. Aangekondigd was een improvisatie „lm Bachschen Stil” en deze kwam er in alle opzichten. De organist nam geen registratierisico. hield de klanksoort in bescheiden, geijzigde varianten en bouwde zijn tijdelijke „composite” met sterke motoriek op tot een imposant werkstuk. Na Kohier zette Cor Kee zich op de orgelbank, eerst voor een muzikale uit beelding van de gecombineerde activiteit van de twee stadsorganisten Albert de Klerk en Piet Kee in welke componist Cor Kee ook wat gestoeid heeft met citaten uit werken van Bach en Franck. Het was een wat vrolijk stuk, bijzon der contrasterend met de volgende drie Inventionen van Albert de Klerk, die intieme meditatie brachten. Contrasterking naar de stijl als er in de koraalbewerking over „O Hoofd bedekt met wonden” van Piet Kee, die de harmonieën bij de koraal-melodie als treffend expressie-element heeft aange- end. Cor Kee besloot zijn korte prograrhma met een improvisatie, die hij bedoelde als een „Beweging in klankenrijkdom”, zijn grote kennis van het register-palet van het hem vertrouwd orgel heeft hem volop in staat gesteld hetgeen hij onder deze rijkdom verstond tot een klinkende werkelijkheid te maken. Het derde jury-lid, de organist Gaston Litaize bracht eerst enige variaties over de mooie hymne „Verbum supernum” van Nicolas de Grigny. In aansluiting hierop twee gedeelten uit het orgelwerk „la Nativité” van Olivier Messiaen, ka rakteristiek voor de religieuze symboliek en de programmatische sfeer, die deze componist in zijn muziek gewoon is tot uitdrukking te brengen. HET VRAAGT WEL enige zelfo verwinning om als de mussen bijkans dood van het dak vallen, je te gaan bezighouden met herfst- en winter collecties. Edoch, de modewereld trekt zich van dat soort bijkomstig heden geen steek aan, en gaat onver saagd op de eenmaal ingeslagen weg voort. En om u snel en terzake te informeren krijgt u derhalve vandaag ook van mij een extra warm portie voorgeschoteld- pakken van Cojana, een merk van Franse origine. Een verlangen dat niet alleen zal worden aangewakkerd vanwege de gloedvolle tweeds en prachtige kleuren Shetland en flausch, maar zeer zeker ook door de fraaie belijningen. Zo zag ik voor u onder andere een reismantel van een blauw met beige geruite tweed, die van voren nauw gesneden en van achteren ruimvallend was. De door gehaalde ceintuur was alleen aan de voorkant zichtbaar. De prachtige mantelpakken waren veelal voorzien van verfijnde leren ceintuurs. verschillende combinaties te laten horen. Begonnen werd met een Quartettino voor drie altblokfluiten en continuo van Alessandro Scarlatti. Helaas was het clavecimbel iets te hoog gestemd en de samenklank leed daar nogal onder. De blokfluiten konden onmogelijk de hoogte van het clavecimbel halen, maar het eigenaardige is, dat men vrij gauw aan dit soort onzuiverheid gewend raakt. Onze oren moesten zich echter in het volgende stuk weer anders instellen. Nu ging het om de prachtige triosonate voor altblokfluit, dwarsfluit en continuo van Johann Joachim Quantz de fluit- leraar van Frederik de Grote. Een mo derne dwarsfluit past niet zo goed bij een altblokfluit, maar de sonate werd voortreffelijk gespeeld. Niet lang geleden heeft „Trotto” een flauto traverso van het oude model ver worven, maar er moet nog eerst terdege op gestudeerd worden. Is zover, dat de traverso bij de uitvoerin gen gebruikt kan worden, dan zal dat de totaalklank zeer ten goede komen. Niettemin hebben wij intens genoten van de sierlijk opgebouwde melodieën van de oude fluitenmeester. DE TIEN MEEST GEKOCHTE BOEKEN IN JUNI 1973 Hugh Jans „Bistro koken” 12,90 (Van Dishoeck) Richard Creagh Osborne en Jaap A. M. Kramer „Dit is zeilen” 19,90 (De Boer) Tillie Mia „Yoga” 14,90 (Teleboek) Jaap ter Haar „Saskia en Jeroen”-serie per deel 4,95 (Van Holkema en Warendorf) Els van Limburgh en Kathinka de Monchy „Fondue en Barbecue” 4,90 (Van Dishoeck) Jaap A. M. Kramer en Wim de Bruyn „Plezierig varen met motobo- ten” 19,50 (De Boer) James A. Michener „De bloemenkinderen van Tor- remolinos” 24,90 (Van Holkema en Warendorf) Anthony van Kampen „Geschonden Eldorado” f 19,90 (De Boer) Jaap ter Haar „De geschiedenis van Rusland” 9,90 (Fibula-van Dishoeck) Rien Poortvliet „Jachttekeningen” 55, (Van Holkema en Warendorf) VERKRIJGBAAR IN ELKE BOEKHANDEL ik. y l!’f I'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9