VEERLICHTE SCHUÜRSPANEN NATUUR IN DE POLDER KARPERS VANGEN MET STROOP Kinderen mogen in tv-spots niet met vuur spelen Vlaslinnen aan de wand Spelregels internationale Ster voor Boekje over magere melkprodukten Goede manieren Fransen puritein Snoep taboe ZATERDAG 21 JULI 1973 (Van onze RTV-redactie) van van oren, daar ■isie- met Mijn resse I de dat naar nóg k en van al in men. ;elijk Is te inste sn in i de leert wis zijn ofie- esbi- erkte ams» iaren slotte een stert. longs veel I het at ze zijn legio ZRO- :djes, tzen- theid maar herm jeu re norm boek rakel zal De rol van kinderen in tv-advertenties wordt in Engeland geregeld in een bijla ge van de zogenaamde „Code voor de advertentie-standaarden en haar toepas- Nog enige aanwijzingen: Bij het vissen op karper worden over het algemeen schuifdobbers gebruikt. Dit zijn dobbers die met twee oogjes langs de lijn kun nen glijden. Dit om het aas naar de juiste plek te kunnen werpen. De dobber wordt op een gegeven moment tegenge houden door een „stopper” of „stuitje”, een stukje op de lijn geknoopt nylon- draad. Het stuitje moet zodanig zijn bevestigd, dat na het inleggen de dobber goed staat afgesteld en het aas op de grond ligt. Dat stukje is verschuifbaar. Het is dus noodzakelijk tevoren te weten In niet met planten begroeid water kan zonder bezwaar een lijn met een dikte van 0,20 mm worden gebruikt. De werpmolen is dan zo afgesteld dat de karper, die na het aantikken van de haak een enorme uitloop neemt, tijdens zijn vluchtpoging de draad van de spoel in de werpmolen kan trekken zonder dat de draad breekt. De soepele hengel speelt daarbij een belangrijke rol door dat de hengel, meebuigend, de door de vis uitgeoefende kracht opvangt. De aan de lijn zittende karper kan beslist niet meteen worden binnengehaald. De kar per moet worden moegemaakt en aange zien deze vissoort niet alleen sterk is, maar ook over een groot uithoudings vermogen beschikt, kan het soms meer dan een kwartier duren eer de karper is uitgevochten en het schepnet binnen glijdt. Zo’n moegestreden krachtpatser wordt meestal teruggezet; hij heeft het verdiend. Elke rechtgeaarde sportvisser ziet een vis niet als een prooi, maar als een partner waarmee hij zich in kracht en behendigheid meet. hoe diep het water is waar gevist zal worden. De haak schept weinig proble men. Elke goede hengelsportwinkel heeft een heel assortiment van karperhaken. De haak moet in ieder geval niet te groot zijn. rlijk epen eten, zijn de irige naar ;eve- door n op eken n de uys), t de >s de van CRV >ren- n de van t ge- iabe- in en erin- Het lono- e co- )ren- e. s een één lalve r en tievs uit- zwa- die afkomstig zijn van het voorlichtingsbureau voor de voeding. Om te beginnen zijn alle vreemde woorden uit den boze, omdat de Fransen hun „moers taal” maar moeten spreken en beluisteren. Vervolgens wordt om zichtig over de volksgezondheid, de ver keersveiligheid, de zedigheid en het res pect voor het ouderlijk gezag gewaakt. Een auto die bewijzen wil door levens gevaarlijke scheuren in de bocht met de beste banden te zijn uitgerust, mag zich in de tv-reclame niet vertonen. ner u het geval toen Hein Simons nog Heintje heette. Te wachten tot de jon gen zjn negen schooljaren had afge- maak, had weinig zin, omdat hij nu eenmaal een kindersterretje was. Uitzonderingen worden ook gemaakt als het gaat om zaken die in het belang zijn voor de kunst, de wetenschap en het onderwijs. Dan kan een arbeidsver gunning worden verleend, mits het gaat om arbeid van niat-industriële aard. Niet da* televisiereclame nu zoveel te maken heeft met kunst, wetenschap of onderwijs dat niet; maar toch valt kindermedewerking voor reclamespots ook onder de beperkende bepalingen die gelden voor andere vormen van televisie. Ook hier geldt als het kind al zo oud is het schoolhoofd toestemming moet geven, plus de ouders, dat er geen gevaar aan het optreden verbonden mag zijn, dat er gezorgd moet worden voor een goede begeleiding. Het belangrijkste punt is echter de frequentie waarin het kind medewerking mag verlenen, dit in verband met „stervorming”- Met groepen kinderen is dit veel minder een pro bleem. met solistisch optreden veel meer. Bovendien ligt bij reclamespots, als alles goed is tenminste, de aan dacht veel eerder op het produkt dan op het kind in die spots. En al mag het dan lijken dat kinderen vaak aan de reclamespots meewerken; dat is een kwestie van optisch bedrog: kinderen mogen niet vaker dan twee keer per jaar een spotje maken de frequentie van die spot op de televisie heeft daar niets mee te maken. Hoewel niet gebruikelijk in deze hob byhoek geven wij u toch een vistip, deze keer niet om vis te bereiden, maar om te vangen en met name de karper. We willen u deze vangmenu’s bepaald niet onthouden. Ze schijnen voortreffelijk te werken. Een wellicht haalt u ook zo’n woesteling van een karper (35 pond), zoals op de foto afgebeeld, uit het water. De karper is enorm sluw en zeer gevoelig voor lawaai. Het belangrijkste punt bij de vangst vormen het aas en het lokvoer. Hier volgen enige beproefde recepten. I. Ingrediënten een pond roggebrood en vier eetlepels stroop. Roggebrood fijn wrijven en met stroop mengen tot een kneedbare massa. Voor lok voer bolletjes ter grootte van soep- Dat is dat. Aldus Ankie Nijssei het promotiecentrum, die ook nog even de aandacht vestigt op vlasbehang (een weefsel met rug). Het spannen en plakken van vlas kan men ook zelf doen. Bijvoorbeeld een oude saaie deur overtrekken of kisten en kratten, kamerschermen enz. enz. Wij vroegen drie van onze bui tenlandse correspondenten, Wim Timmers uit Bonn, Frank Onnen uit Parijs en Rudolf Bakker uit Londen, iets te vertellen over het hoe en wat van televisiereclame en kinderen in respectievelijk West- Duitsland, Frankrijk en Engeland. Kinderen die zich via het spherm tot een winkeljuffrouw wenden, dienen na drukkelijk te vertellen dat ze namens hun moeder zijn gekomen. Geen verlei dingen tot ondoordacht potverteren. Al coholica komen evenmin aan bod, maar wijn, bier en cider mogen weer wél. De wijnboeren zijn in Frankrijk machtig en ze hebben zelfs reclame voor frisdran ken de voet dwars weten te zetten. De geschreven pers wordt globaal eveneens geweerd om zo gelijktijdig alle oppositie partijen buiten de huiskamers te hou den. Bevolkingsgroepen worden be schermd door onheuse opmerkingen over de gierige inwoners van Auvergne het geboorteland van president Pompi dou of die over de luie Corsicanen te verbieden. Verder is nog taboe: vulgari teit en bovenal de seks, want Frankrijk blijft prijs Stellen op zijn reputatie van puristeinste tv-natie in Europa. Zo ternauwernood schuin te noemen mopje over twee ech telieden die dialogiseren over de vraag hoe vaak „het” per week -te doen, met als ontknoping dat ze het niet over „dat”, maar over de visconsumptie had den, na drie keer weer voorgoed van het schermpje verdwenen. De Franse tv-reclame is dan ook van een onberispelijke welgevoeglijkheid. Maar om nu te zeggen boeiend of leuk nee, nauwelijks. i Allemaal schatjes, met of zonder krul letjes, met of zonder kuiltjes in de bolle wangetjes, met of zonder voortandjes. Maar zo eenvoudig liggen de zaken in Nederland niet. Het is uiiteindelijk nog een hele heisa om een kind in de leerplichtige leeftijd op de televisie te krijgen, om het even of het nu gaat om een optreden in de normale tv-zenduren of in de STER-tijd. De basis voor het optreden van kinde ren voor de televisie is een bepaalde paragraaf in de Arbeidswet over kinder arbeid. Negen jaar lang moeten kinderen dagonderwijs volgen en in die tijd mo gen ze niets doen wat ook maar op werken tegen betaling lijkt. Nu zijn er bepaalde gevallen waarvoor de Arbeids inspectie een uitzondering maakt: herin- Het is merkwaardig, dat prak tisch alle aandacht van de recre anten of natuurliefhebbers zich richt op bos, hei, zee en duinen en dat de natuur, het leven in de polder over het hoofd wordt ge zien. Dat er daar ook heel wat mee te maken valt, zeker voor degenen, die op hun gemak van waarneming van de natuur hou den, is een zekere zaak. Wie een gids wil hebben om te weten, wat er zoal binnen de dijken in de natuur aan de hand is, kunnen wij verwijzen naar het boekje „In de polder” van K. Hulsbos (uitgeverij Elsevier). Hulsbos weet niet in wat voor lovende en jubelende tonen (hij heeft soms wat weg van een kwinkelerende leeuwerik, die bo ven de polderwei hangt) hij zijn polderbelevenissen moet neerpen nen. Een plezierig boekje in de trant van de „ouderwetse” natuur- beschrijvers. Jammer, dat de on derschriften van de vaak fraaie foto’s zo verwarrend verspreid staan. Helemaal zonde is het, dat bij de meeste vogelfoto’s wel idyl lische bijschriftjes staan, maar dat die geen naam van de vogel geven. We zijn niet allemaal Hulsbossen. H. R. sing”, waarvan de laatste versie uit ok tober 1972 stamt. Allereerst worden voorschriften gege ven voor de kinderen als toeschouwers. Advertenties mogen kinderen geen li chamelijke, geestelijke of morele schade toebrengen en er mag geen gebruik gemaakt worden van de „natuurlijk goedgelovigheid en het gevoel voor loya liteit dat kinderen bezitten”. In het bij zonder (en hier somt de code zeven punten op) mogen advertenties kinderen er niet toe oproepen hun onbekende plaaten te betreden of zich in verbin ding te stellen met vreemdelingen om bijvoorbeeld speldjes of stickers te ver zamelen. Kinderen mogen ook niet de indruk krijgen uit de advertentie dat zij, als ziij niet zelf het produkt kopen of anderen ertoe kunnen overhalen dit te doen, hun plicht verzaken of niet loyaal tegen anderen zouden zijn. Advertenties mo gen evenmin de indruk vestigen dat het niet bezitten van een bepaald produkt een kind inferieur zou doen zijn tegen over kinderen die dat produkt wel heb ben. Kinderen mogen niet wonden getoond terwijl ze zonder begeleiding op straat lopen, tenzij ze duidelijk oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Ze mogen niet worden gezien terwijl ze op straat spelen, tenzij op een duidelijk speelge- deelte of een veilig gebied, en evenmin terwijl ze van de stoep afstappen zonder uit te kijken of de straat oversteken zonder dat te doen. In drukke straten moeten ze bij het overseken uitsluitend op zebra-strepen worden afgebeeld en in het algemeen als voetgangers of fietsers die zich gedragen volgens de verkeers- voorschriften. Kinderen mogen niet worden gezien terwijl ze gevaarlijk uit ramen hangen, gevaarlijk over bruggen kijken of op gevaarlijke rotsen klimmen. Kleine kin deren mogen niet worden afbebeeld ter wijl ze proberen hoge planken in de kast te bereiken of proberen iets af te pakken van tafels die hoog boven hen uitsteken. Medicamenten, desinfecteren de middelen, antiseptische middelen en brandbare en bijtende stoffen mogen alleen worden vertoond als er in de film ook ouderlijk toezicht aanwezig is. De genoemde produkten mogen nooit door kinderen zelf worden aangeprezen. Kinderen mogen in reclameboodschap pen geen lucifers tonen of enige vorm van gas, petroleum, benzine, mechani sche of hand-gedreven instrumenten die brandwonden, elektrische schokken of andere verwondingen kunnen veroorza ken, demonsteren. Kinderen mogen in reclameboodschap pen niet op landbouwmachines rij den. Een open vuur in een huiselijke scène in een advertentie moet in het beeld vergezeld gaan van een duidelijk zichtbare brandblusser, althans wanneer in de scène één of meer kinderen voor komen. En tenslotte wordt onder deze uitge- oreide regeling en ferme streep gezet onder het hoofdje „Goed gedrag en goe de manieren”; „kinderen moeten in ad vertenties een behoorlijk gedrag en goe de manieren ten toon spreiden”. 1 de een ster- ,’rijk- ?eten >dukt moet it tot pro- is er Aangezien de Franse televisie een staatsbedrijf is, blijft ook de reclame op het net aan straffe overheidscensuur gebonden. De Franse STER wordt be waakt door een commissie van 15 man, waarover de gaullist Jean-Claude Ser- van-Schreiber neef en politiek vijand van de vermaarde voorzitter van de radicale partij, Jean-Jaques S. de scepter zwaait. Vertegenwoordigers van de voornaamste ministeries, van consu mentenbonden, reclamebureaus en ook van de anti-vervalsingsbrigade van de economische politie hebben zitting in de commissie. En hun veelzijdige komaf heeft tot gevolg dat deze censuur-zeef over wel heel kleine en fijne gaatjes beschikt. Drie jaar geleden waren het iets meer dan 100 kinderen, nu zijn het er inmiddels al meer dan 200 die bij tijd en wijle hun medewerking verlenen aan dat brokje televisie dat, zeker door kinderen, wordt ge zien als puur amusement: de STER- reclame. Bij de bemiddelingsbu reaus en bij de uiteindelijke makers van de spots stromen dagelijks de brieven binnen van ouders die hun kind zo graag op het televisie scherm willen laten zien. in op het vetprobleem (weer een staatje, nu van de aan bevolen hoeveelheid vet per persoon) en komen dan tenslotte bij het punt, waai de CMC om draait; de melk en de melkprodukten. Na vlas? Het is kleurvast, geluiddempend (u kunt zich voorstellen als dit van de muur een beetje afstaat, dat de zich daar bevindende luchtlaag een dubbele isolatie oproept), slijtvast, heeft een ge weldig absorptievermogen (vlas neemt 20 percent vocht op zonder dat men dit aan de stof voelt), de echte linnenstruktuur De samenstellers wijden natuurlijk aandacht aan on ze weelderige welvaart, gaan de net), namelijk de al tien jaar actieve olijke kaboutertjes die tussen de recla mespots optreden. Het gaat niet om een echt nieuwe ontwikkeling. Er is bijvoorbeeld al ja renlang een meisje dat blij vertelt: „Mijn oma bakt in de koelkast een taart”. En steeds weer verschijnt dat oliedomme bleekgezicht van een vader die zich door zijn roodhuiden van kinde ren laat vastbinden om daarna in het oerwoud van zijn tuin ineens te worden geconfronteerd met heerlijke biefstuk, zo uit de diepvriesverpakking van het be kende eSkimomerk. Maar daar gaat het vooral om de sfeer. Kinderen, en liefst het hele gezin, demonstreren door en door gelukkig de „Heile Welt”, waarin produkten blijk baar het best worden verkocht. Een koelkastenfabrikant laat de laatste tijd alleen zien hoe zijn kast plotsklaps mid den in een oerwoud staat. Een Duitser gaat er in een hangmat naast liggen en de spot is afgelopen. Het is al lang een algemene klacht dat reclame op de Duitse tv nauwelijks nog informatie le vert over de produkten, maar overwe gend een misleidende sfeer creëert. Vanwege de toeneming van kinderen die produkten aanprijzen, heeft nu de werkgemeenschap reclametelevisie voor gesteld te verbieden dat kinderen over bijzondere voordelen en eigenschappen van produkten spreken- Verder zou moeten worden verboden om kinderen aan te sporen bepaalde produkten (meestal snoep, en Duitse kinderen snoe pen bij ponden tegelijk) te kopen. Ook zou niet meer mogen voorkomen dat kinderen handelingen uitvoeren, die hoogst onverstandig zijn kinderen die demonstreren hoe eenvoudig een wasma chine kan worden bediend. Reclame op de televisie behoort zachtjes aan en echt niet alleen in Nederland tot het pakket amusement dat de televisie ons biedt. Vooral kinderen zijn er erg op gesteld, zeker als het gaat om spots waarin kinderen meewerken. Niet alleen in ons land, ook in de landen om ons heen zijn er vaak vrij stringente bepalingen als het gaat om de inhoud van de reclame spots en om de medewerking van kinderen. balletjes. Voor aas: bolletjes ter grot- te van een duive-ei. II. Half vers wittebrood (zonder korst) en 2 eetlepels bruine basterdsuiker met water. Dezelfde bolletjes als hierboven. Een Pipi Langkous-achtig meisje ver schijnt in het beeld en legt de kijkertjes uit waarom het bij haar thuis zo lekker warm is. Vader plakt alle kieren dicht met strip van een speciaal merk. Pipi adviseert om de tip door te geven en roept dan: „Dag, tot de volgende keer Als het aan de „Werkgemeenschap reclametelevisie” van de ARD (het eer ste net in de Bondsrepubliek) ligt, komt ze echter nooit meer terug. Vastgesteld is dat kinderen een steeds grotere rol spelen in de tv-reclame. Niet zo verras send: van de kinderen tot 14 jaar ziet 68 procent de reclameblokken voor het journaal van acht uur. Bovendien zit West-Duitslands beste kinderprogramma verpakt in het blok van het ZDF (twee- „Magere melkprodukten goed voor iedereen” is de naam van een folderboekje dat CMC/Melk Unie BV ((postbus 9010 Amsterdam) gratis verstrekt. Op over zichtelijke wijze wordt uit eengezet hoe een goede voeding moet zijn samenge steld. wat we aan grondstof fen nodig hebben de calo rische behoefte), wat zo on geveer het juiste lichaams gewicht is enzovoorts. Dat gebeurt aan de hand van overzichtelijke tabelletjes, tuurlijk wordt uitgelegd waarom melk dagelijks voor iedereen nodig is (kleuters per dag 0,5 liter, scholieren 0,6 liter, middelbare scholie ren, 0,7 liter en volwassenen 0.5 liter). Speciale aandacht krijgen de magere melkpro dukten. Een Vs liter slank- a-mel. Tot slot vindt men in het boekje een uitgebrei de tabel van allerlei melk produkten met hun analyses. Was het bepleisteren van muren nog niet zo lang geleden enkel en Heen het werk van de vaklui, de specialisten, de laatste tijd blijkt, dat ook doe-het-zelvers wel wat aan hun muren kunnen verbete ren. Men moet soms wel. Men wordt noodgedwongen (alsmaar stijgend uurloon van vooral speci alisten) handiger en ondernemen der. Bovendien komen de toelever ingsbedrijven met handzamer ma teriaal. Er zijn allerlei pasta’s en wandpleistermiddelen in de handel gekomen. Voor degenen, die ook aan de slag willen gaan op dit gebied, is er een goede tip. Je moet natuurlijk met een schuur- spaan werken, zeker bij het op brengen en ook meestal bij het afwerken van een pleisterlaag. De firma Graves brengt een nouveau té schuurspanen van geschuimd kunststof, erg handig, omdat ze veerlicht zijn (en u weet wat het om een zwaar voorwerp alsmaar „boven je macht” te houden), ge makkelijk zijn schoon te maken en trekken niet. De meest gangba re maten zijn 14x29 cm en 34x12x14 cm. is ogenstrelend, het is luchtig, ventileert, pluist niet, is van nature anti-statisch, motwerend, heeft een exeptionele hoge dimensionele stabiliteit, stoot vuil af, kan onbrandbaar gemaakt worden en is gemakkelijk te onderhouden”. Het promotiecentrum voor het vlaslin nen heeft een missive uit doen gaan, waarin jubelend wordt geschreven over het gebruik van linnen voor wandbekle ding. Laten we het centrum even aan het woord: „Wat is zo geweldig aan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17