Fantasie en realiteit in VOOREN’S Buitenlanders B Archief van Alex de Haas wordt openbaar gemaakt WW DER o «7 si op Bavo-orgel „Het tijdperk der aquanerT Nieuwe Linie in tien jaar Niet leuk PRISMAREEKS MET SCIENCE FICTION VAN GOED GEHALTE Acupunctuur in twee boekjes Interesse voor Bach meer Welgeteld 79 soorten VAN DER VOOREN BAKT 'T Kees Mandersautobiografie die er niet om liegt 7 1973 JULI A 1 f 5/ - Niet cadeau Autobiografie ien. Voor fijnproevers Prismareeks Teeltkeus s) broodassortiment is eindeloos als een hun 'an staan: Bakkerijen: Kritzingerstraat 40 Haarlem en eindeloos lekker! BOERENBRUIN ALLINSON LANG BRUIN BRABANTS BRUIN PLATTE MOUT RONDE MOUT TARVO VOLLE KORREL KORRELVLOER BRUINE STOETEN WITTE STOETEN TIJGERSTOETEN MAANZAAD- STOETEN MELKBRUIN ZOUTLOOS WIT ZOUTLOOS BRUIN OBERLANDER KNIPWIT WATERPAN BRABANTS WIT CASINO TIJGERVLOER SNIJDERS FRANSJES HARDE VLOERTJES MELKBROOD MELKCASINO EDELMELK ZEEUWS BRUIN ROOMBROOD ENGELS KLEIN FRANSE STOK FR. REUZEN STOK GALLES MAANZAADGALLES WINSTONS BOLLETJES CADETTEN PUNTJES MARGRIETEN STRIKJES HORECA BOLLETJES HAAGS ONTBIJT PAK LUNCHBOLLEN HOT DOGS KROPBOLLETJES KROPPUNTJES ZAADBOLLETJES DUITSE BOLLETJES HARDE PUNTJES ENGELS WATERCASINO PANEERBROODJES PISTOLETS CROISSANTS VLINDERS BESCHUITBOLLEN ZWEEDS WIT ZWEEDS BRUIN PAIN DE LUXE PAIN DE SEIGLE KRENTENBOLLEN GEMBERBROODJES NOTENBROODJES SUCADEBOLLEN ROZIJNENVLINDERS ABRIKOOSJES TRANSVAALTJES ROOMBROODJES WESTFRIES KRENTENBROOD SUIKERBROOD ROZIJNEN APPELBOL SPIJS ROZIJNEN SLOF CAKEBROOD SPIJSMIKKEN ROZIJNENMIKKEN GESNEDEN WEEKEND AM.SPIJS WEEKEND GEMBER CAKE- BROOD ROZIJNENBOLLEN ZANDVOORT „Alex de Haas komt uit dit archief naar voren als een nog groter figuur dan ik ooit heb gedacht”. Dat is de me ning van Zandvoorter Kees Man ders, eens de ongekroonde koning van het Amsterdamse Thorbecke- plein, maar sinds vijf jaar in Zand- voort „in ruste”. Nu is in ruste veel gezegd, want ondanks het feit dat Manders zich al jaren geleden heeft teruggetrokken uit de Amsterdam se uitgaanswereld, heeft hij onder tussen allerminst stilgezeten. Hij I kwam deze week in het nieuws door de voorgenomen publikatie van zijn autobiografie, terwijl binnenkort Originaliteit VAAK IS SCIENCE FICTION bizarre lectuur. Het schrikt men sen met weinig fantasie of voor stellingsvermogen af. Maar soms staat science fiction heel dicht bij de werkelijkheid. Het reeds be sproken „Mijn lief licht diep ge vroren” van A. Bodelsen (pris ma 1531) is daar een goed voor beeld van. Het heeft als thema het invriezen van mensen, een onderwerp dat voor deze tijd niet- helemaal vreemd is. Een nieuw voorbeeld is het boek „Het tijd perk der aquanen” van Kobo Abé, dat onder nummer 25 is verschenen in de Bruna science fictionreeks. Het gaat uit van het gegeven, dat door stijging van temperatuur het poolijs is gaan smelten en het tezamen met vul kanische activiteit op de zee bodem alle leven op aarde be dreigt. Het leven, ontsproten aan de zee, heeft maar één kans: Terug naar die zee. o <7^ ZATERDAG 21 L tl Altf. ih i <J ll. CEES STRAUS. fl A -i. 5 WIN VAN LUYKEN 2.990,. zal ADVERTENTIE H. S. H.R. A.W ft t ■N meniatie-archief grote kenner van Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550 - 1 41 08 Na 18.00 uur telefoon 02550 - 1 12 02 Want het voorwoord dat Manders zijn boek heeft meegegeven, luidt „Iedereen wil iemand zijn, van- de belangrijkste dingen die de mens op de been houdt. En met grappen, daar strooi ik dan ook hevig mee”. VAN UITSTEKEND gehalte is over het algemeen de science fictionreeks van Prisma, waarvan we een aantal uitgaven met name willen noemen. V ADVERTENTIE SS': r alles over lezen en van bewaren. Tot op de laatste dag van zijn leven kon hij geen afstand doen van een stuk papier ter grootte van een tramkaartje. Ik heb hier niet alleen foto’s, affiches en con tracten, maar ook boeken van Speenhoff en nog niet uitgegeven werk van De Haas zelf, kortom alles wat maar met het toneel en cabaret te maken heeft gehad”. ACUPUNCTUUR IS bijna een mo dewoord geworden. Bladen als Ave nue schrijven er over en in de week endbijlagen vind je ook bijdragen over deze antieke Chinese medische fcunst. Op het televisiescherm is het genezen door middel van het prikken Tan naalden op bepaalde punten van bet lichaam gedemonstreerd. Kortom, de belangstelling voor acupunctuur stijgt snel en ook sceptische medici geven inmiddels toe dat deze vorm van genezen geen primitivisme is, maar een hoogontwikkelde en gefun deerde methode. en deze zes was behept” met zijn vak en hij wilde er Als uitschieter „Oproep der Geestes kinderen” (1552) van de zeer bekende sf-schrijver Clifford Simak, die in zijn boek fantasie-creaturen uit strip verhalen, figuren uit sagen, mythen en legenden doet herlevén en midden in de werkelijkheid plaatst. Een knap en spannend verhaal. Een sf-sprookje. Van dezelfde schrijver is ook Het merkwaardige verhaal „Het kabou- terreservaat”, (prisma 1559), waarin Simak al weer een beroep doet op figuren uit een sprookje: kabouters. Centraal staat professor Peter Max well, die na een reis bij thuiskomst ervaart dat hij is overleden. Thriller achtig is „Solaris” (prisma 1556) van Stanislaw Lem, die mensen plaatst op een planeet., die bedekt wordt door een vreemde oceaan. Hoofdpersoon Kris Kelvin treft bij aankomst op het laboratorium van Solaris bizarre situ aties aan. Verder verschenen in de prisma sf- reeks: „Een roos van de prediker” en „Jack van de schaduwen” (1544 en 1565) van Roger Zelazny; „Operatie chaos” (1547) van Poul Anderson en „Bestemming Nirwanan” (1571) van Clifford Simak. En verder: milieu, kerken, samen levingsvormen, seksualiteit, strijd om de economisch macht: Wie weinig belangstelling kan opbrengen voor een onderwerp als „historische uit spraken van bisschoppen”, treft tus sen de tekst toch nog een schitteren de tekening van Willem. Anders ge zegd: de keus van de samenstellers (Joos Arts, Gerard van den Boom- en, Gerard de Bruijn en Ma.rjo van Soest) is gevarieerd en smaakvol ge daan. Een felicitatie waard voor de jarige. TENSLOTTE KONDIGT uitgeverij Luitingh uit Laren een nieuwe sf- reeks aan: „Sf-verhalen voor fijn proevers in een goedkope paperback”, zoals de uitgeverij het omschrijft. Dat is niet overdreven, want met name het eerste deel, „Het onbekende” geti teld, is een ijzersterke bloemlezing van verhalen uit het legendarische sf-tijdschrift „The Unknown.” Het tweede deel „Amoebe op bezoek” geeft een indruk van het werk van Brian Aldiss, die in een serie op zich staande verhalen steeds het thema van de evolutie van de mens in de verre toekomst heeft verwerkt. Niet de Bruna sf-reeks, maar ook in de serie van Meulenhoff zijn ver halen van Van Vogt gepubliceerd. Deze bekende sf-schrijver publiceerde in SF 56 en 57 het vervolgverhaal van twee groepen, die elkaar bestrij den: de wapenarsenalen en de keize rin van het Rijk Isher. Werkelijk voortreffelijk is de verhalenbundel „Het verboden rijk”, Philip Farmer (NSF 62), wiens verhalen „De Kapi teinsdochter”, „De Sloppenman” en de „Goden van Illinois” van bijzonder grote orginaliteit getuigen. Apart is ook „De duivelsprins” (MSF-60) van Jack Vance, die Kirth Kersen in zijn boek een medogenloze jacht laat ma- aULVUlUgl <XXXC, L^XWXJX XXXXXXX^XXXXXXX v ook door hem zelf vervaardigde schilderijen voor een goed doel in Amsterdam verkocht zullen wor den. Eigenlijk nog rustelozer wordt Man ders van het feit dat hij de beschikking heeft gekregen over het enorme docu- van Alex de Haas, de i de kleinkunst die in I januari van dit jaar op 76-jarige leeftijd overleed. Kees Manders kon voorkomen dat het archief zou worden verbrand, maar denkt er niet aan het materiaal foto’s, knipsels, boeken, bladen, tijd- I schriften, entreebewijzen, manuscripten) zelf te houden. Is dit „rondsnuffelen” in het archief van De Haas één van de vele activiteiten van Manders, een andere heeft hij zo juist afgesloten. Het is de autobiografie „Zestig jaar Kees Manders”, waarin hij „op een toon die er niet om liegt” duidelijk en eerlijk vertelt over weder waardigheden uit zijn straks in oktober 60-jarige leven. „Dit boek gaat over de dingen in mijn leven, die ik goed maar ook soms fout heb gedaan. Naast het autobiografische element komen er figu ren uit de kleinkunst naar voren van zowel voor de oorlog als van daarna. Alex de Haas natuurlijk, maar ook Lou Bandy en Willy Derby met wie ik bei den zeer goed bevriend was”. Waarom dit boek?” Ik weet het niet helemaal. Ik had nooit meer geschreven dan wat losse verhalen, toen de uitgever (Amsterdamboek red.) ze onder ogen kreeg en mij adviseerde er mee door te gaan”. Ondanks dat Manders zegt dat hij het „niet helemaal weet” blijkt even later tijdens het gesprek wél het waar om, aan aldus: daar dat ik dit boek heb geschreven”. „Kijk”, zegt Kees Manders, „dat gaat voor iedereen op dat hij wel iemand wil zijn. Al is ’ie nog zo klein”. Manders hoeft van de opbrengst van het boek overigens niet beter te worden, de batige saldi gaan naar het Koninklijk Neder landse Geleidehondenfonds. Manders: „Ik vind dat ik op de juiste tijd geboren ben, ik heb de wereld van het variété tot en met kunnen beleven. Ik heb de enkele trekschuit nog meege maakt en nu, wat ik nooit gehoopt had te kunnen meemaken: de landing op de maan. Ik heb me er over kunnen ver wonderen dat de dove film is geëvolu eerd tot de driedimensionale film. Ik geloof niet dat er onder degenen die nu geboren worden, mensen kunnen zijn die zich net zoveel kunnen verwonderen, want er zal praktisch niet zoveel meer worden uitgevonden als in mijn tijd. Toch is er in de showwereld eigenlijk niet veranderd. De liedies van Willy Derby zijn dezelfde van die in het genre van de Zangeres zonder Naam. De mu ziek van de jeugd is natuurlijk wel erg veranderd. In mijn jeugd had je de charlesston en de foxtrot, nu leren de kinderen spastische bewegingen op dans les. Ik moet wel zeggen dat de dansen vroeger sexueel veel gevoeliger waren, je hield elkaar zogoed mogelijk vast. DE HOOFDPERSOON van het boek is professor Katsoemi, die via zijn computer met voorspellende ga ven en een paar moorden in contact komt met een geheime organisatie, die in laboratoria menselijke foetus sen zo weten te beïnvloeden, dat zij voor zien van wieken, onder water kunnen leven. Het verhaal eindigt met de lotgevallen van een aquaan, die door gevoelens van heimwee ge dreven terug keert naar een van de weinige overgebleven stukjes land op aarde. In diezelfde reeks van Bruna note ren we verder een uitstekende verha lenbundel van Van Vogt, een bekend auteur. Van hem is deze uitgave (nummer 18) een juweel van een verhaal :„Betoverend dorp”, zoals ook het boek is getiteld. Uit Bruna’s Science Fiction Omnibus verschenen in 1967. heeft Bruna het verhaal „De marionetten zijn onder ons” van Heinlein afzonderlijk uitgegeven als Bruna 22. Deze science fiction-thriller behoeft geen nadere aanbeveling. Van andere sf-acteurs verschenen bij Bru na „De weerbarstige orchidee van Clarke”; „In de greep van generzijds” van Matheson en „De bergen der waanzin” van Lovercraft. ken op Viole Falushe, de duivelsprins, die als derde van vijf duivelsprinsen met zijn leven moet boeten voor het uitroeien van bevolking van Fraai- bergen. Kirth Gersen is een van de weinige overlevenden en zweert wraak. Vance laat zijp, hopfdpersoon zegevieren na een reeks boeiende om zwervingen over tal van vreemde planeten. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In de periode tot en met donderdag 2 augustus zullen drie buitenlanders een gemeentelijk orgel concert in de Grote of St. Bavokerk ver zorgen. Het zijn Werner Jacobs uit West- Duitsland, Edgar Krapp, eveneens uit Duitsland en de Japanse Edith Ho wier spel op respectievelijk dinsdag 24 juli, dinsdag 31 juli en donderdag 2 augustus zal klinken. De jeugd is ook de enige groep geble ven die uitgaat, die is aan een „teelt keus” bezig. De ouderen hebben het amusement met het kassie in huis ge kregen”. De veranderingen in de artiestenwe reld, het cabaret en toneel? Manders: „Televisie kan er voor zorgen dat ie mand die weinig presteert binnen drie weken aan de top staat”. En dan la chend: „Dan moet hij na zes maanden zijn come-back maken”. Manders roemt de enorme productivi teit in de cabaretwereld van heden. „Zoals Wim Kan tot eind 1974 uitver kocht kan zijn, terwijl hij vroeger met het ABC-cabaret nauwelijks zalen met een man of 30 trok. Cabaret is tot de grote kunst verheven, terwijl de vroege re kunst met hoofdletter K zichzelf failliet heeft verklaard door de verkeer de stukken te spelen. Vroeger werden er stukken gespeeld waar je met hart en ziel achter stond, dat is voor een groot deel verdwenen. Het cabaret heeft het toneel van nu totaal verslagen, het staat nummer één in de amusementwereld. Ook de revue is verslagen, daar komt geen hond meer naar”. Ondanks dat Manders het in vroegere dagen gezelliger vond, is hij er niet rouwig van geworden. „Belangrijk is dat je dagelijks moet lachen, dat is één van „Het tijdperk der Aquanen” van Ko bo Abé is geïllustreerd met teke ningen van Machi Abé. Hier de nieuwe generatie van leven op aarde in hun onderwaterverblijf. Werner Jacobs begint zijn optreden met een werk van Kindermann en ver volgt met Pachelbel, Joh. Seb. Bach en Reger, terwijl hij met „Harmonies” van Ligeti besluit. Krapp speelt werken van Pachelbel, Francois Couperin en Joh. Seb. Bach. Edith Ho tenslotte heeft haar programma geheel aan Joh. Seb. Bach gewijd, van wie zij onder meer zal spelen delen uit Die Kunst der Fuge en het bekende Wachet auf, ruft uns die Stimme. De concerten op dinsdag vangen als gewoonlijk om 20 uur aan, die op don derdag om 15 uur. i FERDINAND REINOLD WESTE- ROP, die onder de naam Verdi als tekenaar van cartoons opereert, heeft ons niet bepaald aan het (glim-)la- chen kunnen krijgen met het meren deel van zijn grappen of wat daar voor moet doorgaan in zijn eerste bundel „Lachspiegel” (uitgeverij Sem per Agendo, Apeldoorn). Hij gebruikt royaal de aloude ma nier van oude prenten of afbeeldin gen, waarbij een kwasi-grappig tekst je wordt gezet. Bijvoorbeeld: een klassistisch tekeningetjes van twee ge liefden in Romeins gewaad, van wie hij haar in het oor fluistert: „en een eigen sportwagen en een dienstbode en een bungalow”. Of de cartoonist geeft een klassieke Griekse held een sigaret in de hand en laat dan een vrouwtje zeggen: „rook toch niet zoveel”. Of een Romeinse Caesar-fi- guur, die een portable radio in de hand getekend wordt. Het is alleemaal vaak die humor van lach-of-ik-schiet. Zoals de man, die een baby op de arm houdt en dan roept: „Ik geloof nooit dat we het droog houden, Truus”. Zo kan men aan de gang blijven. Nog één voor beeld van een oudbakken pubergrap, smakeloos die vokomen voorbijgaat aan het fenomeen cartoon: een beeld van een (weer klassistische) naaktfi guur, die de armen gespreid houdt. Tekst eronder: „en die olifant had wel zo’n slurf”. Slechts af en toe vindt men een fris bloemetje in deze fletse tekenwei. Op die algemene belangstelling haakt de uitgeverij Ankh-Hermes in Deventer in met een boekje door drs. H. van Praag, dat eenvoudig „Acu punctuur” heet. De schrijver belicht de acupunc tuur natuurlijk vanuit de Chinese historie en ook vanuit de yang en yin-filosofie. Als psycholoog gaat hij in op psychosomatische factoren en hij belicht de acupunctuur in het licht van de westerse wetenschap. Onder meer wijst hij op de z.g. „velden van Head”, plaatsen op de hui, die men correlatief kan zien met de „meridianen’zoals acupunc turisten de lijnen noemen waarlangs de punten op de huid liggen gerang schikt, waarin de naalden worden geplaatst. Voorbeelden van „wonder baarlijke” genezingen worden ge noemd. Het is niet het enige boekje op dit gebied in ons land, want bij Bert Bakker in Den Haag verscheen een soortgelijk geshrift „acupunctuur” ge heten. Het is geschreven door de Amerikaan Mare Duke en vertaald door Jan de Nijs. Dit boek trekt minder parallellen met westerse ont dekkingen, maar schenkt meer aan dacht aan de herontdekking en her waardering van acupunctuur ih het nieuwe China, waar Mao Tse Toeng deze geneesmethode sterk bevordert. Ook in dit boekje wordt de methode besproken. In beide goede informatieve boek jes vindt men veel illustraties, die het lezen verduidelijken. Kvanffih ‘O f <1 Ai»». llt w Kees Manders bladert in een der vele stukken bladmuziek uit het archief van Alex de Haas. Op de achtergrond een gedeelte van het documentatiemateriaal. MET HET BOEK „Van provo tot Groenevelt” viert het opinieweekblad „De Nieuwe Linie” de tien jaren van zijn bestaan. In die periode verander de er heel wat en op dat „anders worden” van de maatschappij richt ten de samenstellers hun aandacht bij de selectie uit Nieuwe Linie-arti- kelen. die in dit, mede door Van Gen nep in Amsterdam uitgegeven boek werden samengebracht. Veel aandacht, zoals de trouwe le zers van DNL al zullen weten, voor binnen- en buitenlandse politiek en buitenparlementaire activiteiten. Voor. Roel van Duyn, VVDM, China, Viet nam en de PPR. Vooral het internati onaal gebeuren krijgt perspectief door prof. Wertheims lange artikel „China om de zeven jaar” en dr. Constandse’s knappe analyse van Nixons Vietnam-politiek. Zijn betoog over oorlogzuchtig balanceren op het scherp van de snede werd een jaar geleden geschreven. De Amerikanen zijn inmiddels „uit Vietnam”. Maar de kernvraag van dr. Constandse blijft bestaan: hoeveel zwakke volken moeten er nog „conventioneel” dood bloeden? Het moet naar een openbare Instelling, aldus Kees Manders, die het op haar beurt ter inzage kan geven aan vakkrin gen en het publiek. „Ik moet nu met mezelf overwegen wat de juiste plaats is voor het archief, een vorm waarin ie- I dereen die dat wil er over kan beschik ken. Zo’n instelling zal het echter niet cadeau kunnen krijgen. De weduwe De Haas, die nu 75 jaar oud is, heeft haar I hele leven in de schaduw gestaan van (haar man en zich veel moeten opoffe ren. Zij heeft nu recht op een zekere betaling”. Aan wat voor instelling denkt Man ders?” Ik denk bijvoorbeeld aan het Toneelmuseum, dat er erg veel belang stelling voor heeft en met wie ik ook in I onderhandeling ben. Ook heb ik aan Conamus gedacht, er is in de collectie j immers erg veel bladmuziek te vinden. Het gaat erom dat de verzameling in de eerst plaats compleet en volledig blijft. .Ik hoef haar zelf niet te hebben, ik ben C11C OOK geen verzamelaar. Momenteal ben ik een suur per dag bezig alle stukken te sorte- I ren, dat is op zich al een enorm karwei. En je moet eigenlijk niet verder in die stukken gaan lezen, want alles is zo boeiend dat je dag meteen weg is”. Het archief van Alex de Haas, dat door Manders voor een ton is verzekerd, mag met groot recht uniek worden ge noemd. Het bevat duizenden tastbare resultaten van enkele eeuwen toneel- kleinkunst, met de nadruk op eeuw. „Alex de Haas heeft zo’n jaar van zijn leven verzameld. Hij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7