TERUG IN HAUTE COUTURE OOK CARDIN toer-in Van allerlei in Galerie Mare Expositieverbod voor Manders in Amsterdam f Filmweek in Arnhem zonder Staatsprijs Kas Lux zingt Galerie de Kapberg: plezierig artistiek Toer-in-evenement rrwhWiW Moves: uitmuntende première van Nederlands Danstheater bij Solution Parijs maakt rokken flink 5 Jon| SN AUDI’S stuks stuk langer ts Zomerexpositie Zinvolle choreografie van Jerome Robbins vanu ag drie nde [tuit aal Prijs Stanley Kramer in Moskou IHi nocrd-holland Rijke variatie 3 een lippen EGMOND AAN DE HOEF Een oud en heel karakteristiek duindorpje als Egmond aan de Hoef is natuurlijk op zichzelf al waard om in de Toer-in- route te zijn opgenomen. Het is een plaatsje om even af- of uit te stappen. En waar dan? Bij Galerie de Kapberg, een bijzonder aardig gerestaureerde boerderij, waar een dochter van de bekende Ber gense kunstschilder Jaap Min de artistieke scepter zwaait. De Kapberg is rijk aan allerlei vertrekken en hoekjes en tot en met 19 augustus exposeren er vijf kunstenaars tegelijkertijd, een rijke buit dus voor wie op zoek is naar kunst. AMSTERDAM Tot 31 juli treedt het Nederlands Danstheater op in het balletfestival, dat zich af speelt in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Op de valreep van het seizoen zagen ze daar kans om nog even de beste Nederlandse pre mière van het hele jaar te vertonen. Dat werk heet „Moves” en werd in 1959 gemaakt door Jerome Rob bins. We kennen Robbins hier vooral door zijn dansen in „West-Side Story” en van zijn regie voor „Ana- tevka”. Op balletgebied heeft hij zulke erkende toppers als „The Cage”, „Interplay” en „Dances at a gathering” op zijn naam staan, waarbij het me moeite kost om nog een tiental andere titels achterwege te laten, van werken die toch zeker even belangrijk zijn als die hier ge noemd. iderzoek, ir weer, jdaine- tzo zen, ated» PARIJS Als de Franse modeontwerpers het voor het zeggen krijgen, dan worden de rokken de komende winter een flink stuk langer. Louis Feraud, Torrente en Ted Lapidus zorg den gisteren op de tweede dag van de Parijse modeweek voor de terugkeer van de midi’s. Maar bij Christian Dior hield couturier Marc Bohan de rokken op de knie, terwijl Pierre Car din plooirokmantelpakjes en ge- plisseerde overhemdjurkjes, die de knie net bedekten, liet showen. Rood wollen winterjas van Cardin. SSÉllÜS Een der gouaches van Beppie Gielkens. Een textielplastiek van Liesbeth Nies. Manders, rentenierende thans De de sen onder redactie van Bé terMaat I 2574. I - 283245 Het Nederlands Filmmuseum organi seert in het gemeentelijk museum van Arnhem een tentoonstelling rond de uit de jaren twintig befaamde actrice Asta Nieisen. Heyde en „Het Dwaallicht” van Frans Buyens. Dit zal gebeuren op de Neder landse dag van het festival, 4 september. I - 1973 1900 ixe ’70 eo 160 r ’72 uit e occasion arantie- ijs, [ekeurd rweg 337 AGGI) •dam 1- 12 65 38 irkeer- heid. door een stamp op de grond'of een klap in een hand. Die stilte verhoogt in niet geringe mate de spanning van zo’n werk, maar bij Moves komt die spanning toch vooral door een uiterst effectieve bewegings constructie. Om te beginnen zijn er steeds weinig dansers op het toneel (maximaal 13) en hun danspatroon is zo overzichtelijk gebouwd, dat je letterlijk iedere beweging kunt volgen. Daarbij komt, dat de gebruikte danstaal niet bestaat uit een aantal loze gebaren, maar juist steeds te maken heeft met de relaties van mensen onder elkaar, of van mensen ten opzichte van een onderdeel van hun eigen lichaam. (Een meisje steekt haar arm opzij uit en dan blijkt dat haar hand wat hoekig en vreemd zit. Even later reageert haar hele lichaam op dit handje en wordt haar totale houding wat hoekig en vreemd, waar door het handje in de totale harmonie gaat passen). Er zijn vijf delen, een groepsdans, een variatie voor mannen, een combinatie voor vrouwen, een choreografie afge stemd op paren en weer een groepsdans als afsluiting. In de eerste groepsdans zien we bij voorbeeld hoe een aantal mensen, die keurig opgesteld staan in één rechte rij, op een gegeven moment dwangmatig moet gaan reageren op een enkele fi guur, die opeens uit de rij valt. Bij de mannendans wordt hoofdzakelijk geëx perimenteerd met het geluid van het neerkomen na een sprong of van tegen elkaar slaande lichaamsdelen. In de vrouwendans zien we o.a. een spel met niveauverschillen. In de paardans breekt de humor door, als af en toe een van de paren onvolledig blijkt te zijn, waarbij de alleenstaande man of vrouw echter lingen kunnen leveren, hetgeen tot de levendigheid van het werk bijdraagt. De „magische” bladen spreken mij het sterkst aan, andere blijven soms teveel decoratief en dragen dan minder over. Van Liesbeth Nies uit Eersel zijn er boeiende textielplastieken, staande tex tiele vormen, touw en andere stoffen rond een geraamte dat stevigheid geeft. Dat biedt allerlei interessante variatie mogelijkheden, waarvan dankbaar ge bruik wordt gemaakt. Over Joanne Yaban uit Amsterdam heb ik kort geleden nog geschreven, toen ze in Galerie El Lotus in Haarlem exposeerde. Ook hier weer haar witte keramische bollen, die de indruk maken te zijn opengebarsten als overrijpe vruchten. Uit zo’n barst of scheur puilt dan het materiaal als het ware naar buiten. Ook een paar kubische vormen heeft ze hier zo geëxposeerd. Het is jammer, dat ze schijnbaar maar één thema kent en dat dan eindeloos her haalt. Met inspiratie heeft zulk werk op den duur niets meer te maken. Hetzelfde kan gezegd worden van de keramiek van Jan Haans uit Utrecht, ook kortgeleden in deze kolommen be sproken. Hij fabriceert een soort deeg- rollen van gebakken klei, zwart gegla zuurd, die op één van de punten worden gezet en dan tot groepen geformeerd. Ook weer één alsmaar herhaald thema. HEIN STEEHOUWER De meeste ruimte is toebedeeld aan de Amsterdamse schilderes Marijke van Velzen, een autodidacte in een geheel eigen stijl. Ze schildert grote non-figu- ratieve doeken en die maken de indruk alsof ze volkomen intuïtief, zelfs bijna geheel door het onbewuste geleid, werkt. In heel dun opgebrachte verf ontstaat een ondergrond in vervloeiende tinten en vage vormen. Op die ondergrond wordt dan nog eens gewerkt met frag mentarische kleinere vormen, maar ook met penseelschrift in zwart, kleine „te kentjes. Die tekentjes zijn soms leesbaar, soms ook niet. Het zijn krabbeltjes, zoals iemand ze maakt op rand van een vel I papier tijdens het telefoneren. Die te genstelling tussen de grote vlakken en kleine krabbeltjes werkt heel suggestief. Het werk draagt inderdaad inhouden over, ook al blijft dat een pure ondefi- niërbare gevoelskwestie. Het is merk waardig boeiend. De gouaches van Beppie Gielkens uit Anna Paulowna zijn veel vaster in de vorm. Ook hier abstracties, een vormen spel, waarbij gebruik wordt gemaakt van de tegenstelling tussen vlakken en lijnen in vaak goede kleuren. Hier en daar duikt binnen die abstracties een realistisch fragment op, een oog of iets anders. Dan krijgt zo’n blad een magi sche werking, die hier en daar aan de Cobra-tijd herinnert. Ze werkt in een mengtechniek, waardoor pen en penseel een bijdrage tot de structuurtegenstel- AMSTERDAM. Kees Manders is woedend op het Amsterdamse gemeente bestuur: op het laatste moment heeft het waarnemend hoofd der afdeling al gemene zaken hem schriftelijk laten we ten dat geen vergunning zal worden verleend voor zijn charitatieve schilde rijententoonstelling op het Rembrandts- plein in Amsterdam. maal uit in het maken van de meest schitterende haute-couture-creaties, die wel erg mooi, maar weinig op zienbarend waren. Want naast zijn met wijde driekwart jasjes en pullo vers gecombineerde pantalons met opvallend brede pijpen, zijn over- hemdjurkjes en zijn klassieke plooi- rokmantelpakjes, liet hij alleen nog zwarte fluwelen cocktail-mantelpak- jes en pastelkleurige enkelvrije avondjruken met lange mouwen en een V-hals-decolleté zien. lippen zijn ïker op ogst irritant n altjjd Als zon en I npenmoeilijj Blistex-de ncrèmeuit| rekt Blistex wip pijnliji >pen weer t tutè vakant Zoals gebruikelijk worden in het Rembrandttheater de nodige Nederland se premières van speelfilms vertoond die over enige tiid in roulatie komen. Daar- Pierre Cardin, die twee jaar gele den in navolging van Yves Saint- Laurent besloot om voortaan alleen nog maar confectie te ontwerpen, kwam net als Saint-Laurent op die beslissing terug, en gaf gisteravond weer zijn eerste haute-couture-show. ARNHEM. Tijdens de Arnhemse Filmweek (de negende in successie) eind augustus-begin september, zal geen staatsprijs voor de filmkunst worden uitgereikt. Het is helemaal de vraag of er dit jaar of in de toekomst nog staatsprijzen voor de filmkunst zullen worden toegekend. Dit bleek tijdens een maandag gehouden persconferentie over de filmweek 1973. waarin mededelingen werden gedaan over het nog niet volle dig uitgewerkte programma. Als choreografisch meester in het be heersen van een virtuoze vorm is George Balanchine ongetwijfeld de grootste van deze tijd. Jerome Robbins is daarin een briljante leerling van Balanchine, maar dan een leerling die meer Amerikaan is dan wereldburger en die dan ook de Amerikaanse menselijke problemen voortdurend in zijn werk aan de orde stelt. Meestal gaat Robbins uit van een duidelijk herkenbaar thema en in het geval van „Moves” is dat de vraag hoe je een ballet zonder muziek moet aan pakken. Balletten zonder muziek veroor zaken doorgaans een bijna heilige stilte Wortel, John Verberk, Jan van der Zee en Mare Jonk zelf, ’nog altijd bezig met weelderig getekende naakten, penteke ningen tegen een fond van expressionis tische kleuren. En natuurlijk staat er nog steeds werk van vader Nic Jonk, prachtige bronzen, die getuigen van zijn grote aardse liefde voor het leven, in royale volumen sterk beeldend tot uitdrukking gebracht. HEIN STEEHOUWER DIORS ONTWERPER Marc Bohan, die prinses Irene, de Perzische keize rin Farah Diba en heel wat beroemde filmsterren als klant heeft, leefde zich voor de komende winter hele- Overigens krijgt het maatschappij-kri tische element in de Arnhemse filmweek toch aandacht door de (gedeeltelijke) incorporatie van het jaarlijkse Larense festival, ditmaal onder de naam Festi- con. Deze manifestatie bestaat uit een sociaal-wetenschappelijk congres in de Bilderberg van het Nederlands Filmin stituut met vertoningen in „Studio A” van een aantal sociaal- en cultuurkriti sche historische films, deels op actuele maatschappelijke thema’s. Verder wordt de jeugd, zowel als toeschouwer als creatief, bij het aandeel van het filmin stituut in de filmweek betrokken. TOEN IK CARDIN na afloop van de presentatie vroeg, waarom hij na zijn geweldige succes met zijn bijzon der draagbare en betaalbare confectie weer dure couture-jurkjes is gaan maken, zei hij: „Dat heb ik alleen gedaan om de confectie-industrie aan nieuwe ideeën te helpen. De spijker pakken hebben de mode zo langza merhand vermoord. En het wordt nu tijd dat de kledingfabrikanten over een dood punt heenkomen, voordat de textielbedrijven weer in een nieu we crisis verstrikt raken”. Cardins glamour-kleren die hij gis teravond voor de komende winter lanceerde, waren geïnspireerd op de getailleerde mantelpakjes en verleide lijke jersey lurex-jurken, waarin Ma rilyn Monroe en Rita Hayworth aan het eind van de jaren vijftig bij voorkeur verschenen. Maar door een paar nieuwe vondsten had Cardin ze helemaal aan deze tijd aangepast. Want niet alleen zijn grijze en ka- neelbruine klokrokjurken, maar ook zijn beige en zwarte getailleerde jas sen en zelfs zijn mouwloze groen- beige geruite tunieken van zijn broekpakken had hij van hoefijzer vormige of om de hals gedrapeerde kragen voorzien. En de hoefijzerkra- gen sierden zelfs zijn klassieke met zilveren pailletjes geborduurde avondjurken van zwarte crêpe-geor- gette. DE SHOW bij Louis Feraud, die wereldbekend werd met zijn kleurige boetiek-kleding, was dit keer een trieste aangelegenheid. Zijn manne quins verschenen namelijk in allerlei zwarte, gewatteerde midi-mantelpak- jes op het plankier. Creaties, die het misschien wel goed als begrafeniskle ding zullen doen, maar die mij voor iedere andere gelegenheid veel te somber leken. De bekende Parijse modefotograaf Gunnar Larsen vond Ferauds nieuwe midipakjes helemaal verschrikkelijk. „Een vrouw die zoiets aantrekt, lijkt een schilderijen ongestoord is toegelaten en met groot succes is bekroond, der betoogt hij dat in heel Europa iedere schilder in steden het platteland vrij zijn eigen werk op straat mag etaleren en verkopen. „De tentoonstelling gaat dan ook zon der meer door”, zo deelde Manders me de. De schilderijen komen immers overal in de etalages en ik ga gewoon met schilderijen op het trottoir staan. Wil ik Lang nauwsluitend jasje in cardigan- hemdstijl van Feraud. Manchetten, kraagsluiting en borstgarnering zijn uitgevoerd met een versiering van een zwart satijnen strook. De rok is, evenals het jasje, vervaardigd van rode shetland en geplisseerd. DE BROEKPAKKEN namen bij Pierre Cardin in tegenstelling tot vele vorige seizoenen een vrij bescheiden plaats in. Cardin, die de echtgenote van de Franse president Pompidou en de filmsterren Jeanne Moreau en Ca therine Deneuve onder zijn klanten telt, combineerde vrij wijde, effen shetland-pantalons met mouwloze, geruite tunieken van dezelfde stof, waaronder hij zijn mannequins jum pers met grote colkragen in een bij passende kleur liet dragen. Maar bij Dior blijven de broekpak ken voor de komende winter even belangrijk als nu. Al liet Diors ont werper Marc Bohan gistermiddag in het met tientallen potten rode gerani ums opgefleurde modehuis aan de Avenue Montaigne veel klassieke stolpplooimantelpakjes en overhemd- jurken van beige, lakrode Chinees- blauwe en mosgroene effen wollen stoffen als alternatieven zien. MOSKOU (AP). De Amerikaanse inzending „Oklahoma Crude” van regis seur Stanley Kramer heeft maandag op het internationale filmfestival van Mos kou ex aequo met Russische en Bulgaar se inzendingen de eerste prijs gewonnen. De uitslag van het juryberaad werd bekend gemaakt kort voor de sluitings plechtigheid van het veertiendaagse fes tival dat zoals vorige jaren werd gedo mineerd door inzendingen uit de com munistische landen en de derde wereld. Kramer, een regelmatige mededinger in het Sovjet-festival, werd speciaal ge prezen voor zijn „humanistische bijdrage aan de ontwikkeling van de wereld- cinematografie”. HAARLEM Tot 5 september in Ga lerie Mare in de Wolstraat een zeer gevarieerde zoniertentoonstelling met hoofdzakelijk grafiek. Er zijn een paar beroemde namen bij, met een enkel blad vertegenwoordigd, zoals bijvoor beeld Kees van Dongen met een inge kleurde zwart-wit-litho, een meisjeskop je, dat verrassend modern aandoet en nog laat naproeven waarom Kees van Dongen in zijn tijd als een sterk aan sprekende modernist werd gezien. Van Herbert Fiedler is er ook een vrouwenportret, een boeiende aquarel, of liever, een penseeltekening, met kleur aangevuld in een gave techniek. Van Marc Chagall hangt er een kleu renlitho, een van zijn bekende verbeel dingen waarop een haan en een zweven de figuur voorkomen. Kees Maks figureert hier met een heel gaaf blad, pastel en aquarel in meng techniek, met een Spaans dansgezelschap als onderwerp. En zo is er dan nog veel meer. Als voorproef voor een komende grotere tentoonstelling hangen er ook een paar tekeningen van Harrie Kuyten in een boeiend schrift, gevoelig en raak gedaan. Vorige exposanten en dus reeds besproken zijn er ook, zoals Ans Voorts bleek tijdens deze persconfe rentie dat de Groep Cineclub (een maat schappij-kritische beweging die de film hanteert als middel van actie) dit jaar niet van de partij is. Tijdens het festival van 1971 zijn enige tegenstellingen ont staan tussgn de organisatoren van de filmweek en Cineclub. Cineclub en Fu gitive Cinema hebben plannen voor een alternatieve filmweek in het Arnhemse jongerencentrum, gelijktijdig met de „officiële filmweek”. De gemeente Arn hem heeft een subsidie-aanvraag voor dit alternatieve festival in eerste instan tie afgewezen, maar nog nader in be raad. meedoet (een man die zijn partner door de lucht draagt zonder een partner te hebben). In de slotdans krijgen we in omgekeerde volgorde weer een aantal opvallende elementen uit de verschillen de voorafgaande delen te zien, zodat we automatisch weer bij het begin uitko men, een rechte rij figuren achter op het toneel. „Moves” is een ballet, met een inge bouwd gevaar: iedere beweging ervan is zo zinvol. dat je je eigenlijk niet kunt permiteren iets over het hoofd te zien als je het goed wilt volgen- Maar als je die spitsvondige instelling dan eenmaal verworven hebt en die ook gaat toepas sen op de op „Moves” volgende baletten in het programma, dan wordt het grote aantal loze gebaren in zo’n volgend bal let wel erg opvallend. Om „Moves” goed te brengen moet je dan ook over een uitstekend programma beschikken om daarnaast uit te voeren. De werken, die het Nederlandse Danstheater hiervoor gebruikte bleken daarvoor wel te zwak uit te vallen. Zowel het Nationale Ballet als het Nederlands Danstheater hebben inmid dels jarenlang aan Robbins getrokken om een werk van hem op hun repertoire te krijgen en het is dan ook een felicitatie waard, dat het aan het Dans theater gelukt is „Moves” nu te mogen vertonen. De uitvoering was alleszins redelijk zodat we in de toekomst mogen hopen op meer werk van Jerome Rob bins. Moves is op 27 en 28 juli nog te zien in Amsterdam en zal zeker gedurende het volgende seizoen regelmatig door het Nederlands Danstheater worden ver toond. voormalig nachtclubeigenaar van het Thorbeckeplein, zal desondanks in de tweede helft van augustus op en om het Rembrandtsplein ten bate van het Ko ninklijk Nederlands Geleidehondenfonds 200 schilderijen verkopen, die hij in de afgelopen drie jaar heeft vervaardigd in Zandvoort. Manders diende 15 juni zijn aanvraag in en ontving enige tijd later van het bureau bijzondere diensten telefonisch het bericht dat er een gunstig advies aan de afdeling algemene zaken was uitge bracht. Hij wilde „achter de rug van Rembrandt” in het plantsoen een provi sorische tentoonstellingsruimte optrek ken (in de vorm van een viertal over dekte boekenstalletjes naar Parijs’ mo del) om daar een deel van de 200 schilderijen te exposeren. De rest wordt ondergebracht in etalages en hallen van winkeliers, restaurants en hotels rondom het plein. „Inwilliging van het verzoek zou er ongetwijfeld toe leiden dat andere ar tiesten een dergelijke vergunning zouden aanvragen, welke dan bezwaarlijk kan worden geweigerd”, luidt het argument dat tot de afwijzing heeft geleid. „Deze gemeentelijke ambtenaar, wiens naam onleesbaar is, zou het kennelijk afschuwelijk vinden als op het Rem brandtsplein geregeld onder het stand beeld van Rembrandt schilderijen zou den worden geëxposeerd”, aldus Manders. „Wat is daar in ’s hemelsnaam tegen? Het zou toch een attractie voor de stad zijn? En als ze bang zijn dat er commer cieel misbruik zou worden gemaakt, dan kunnen ze toch als eis stellen dat deze expositie alleen voor een liefdadig doel mogen worden gegeven?”. Intussen heeft Manders de burgemees ter van Amsterdam een gepeperde brief gezonden, waarin hij hem verwijt dat de hoofdstad uiterst tolerant optreedt tegen „iedereen die tegen de wetten en veror deningen aanschopt”, maar kennelijk zeer streng wil optreden tegen vredelie vende pogingen om met een kleurrijke opluistering van het Rembrandtsplein blinde stadgenoten te helpen. Amster dam wordt op die manier een stad waar alles mag, maar niets kan”, aldus wordt in de brief gesteld. Manders vestigt er de aandacht van de burgemeester op dat in 1959 soortgelijke tentoonstelling van op het Rembrandtsplein is toegelaten en destijds succes is bekroond. Ver- dat in heel West en op (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Kasimierz Lux, zanger die vroeger veel furore maak te met de formatie Brainbox, en de Groningse popgroep Solution hebben besloten in het vervolg gezamenlijk concerten te verzorgen. Overeengekomen is dat Kas Lux het eerste gedeelte zal verzorgen, waarna vervolgens Solution zal solië- ren. Een optreden van Solution sa men met Lux besluit dan het concert. Kas Lux besluit hiermee een solo- periode van ongeveer een jaar nadat zijn groep Brainbox werd ontbonden. Hij heeft daarna met een vast groep je begeleiders rondgetoerd, zonder echter een sterk artistiek stempel op deze formatie te leggen. Solution heeft thans een twee uur durend programma samengesteld met een gedeeltelijk oud, maar ook ver nieuwd repertoire. Na alle moeilijk heden in verband met de dienst plichtvervulling van enige der Soluti- onleden, wordt verwacht dat de groep, die waarschijnlijk zondag 5 augustus in Terborg (Gelderland) voor het eerst zal optreden, in alle rust aan haar succes zal voortbou wen. onthutst uit. in de zaal, nu en dan slechts doorbroken wel de bewegingen van zijn sexgenote CONRAD VAN DE WEETERING nog zien dat ze me wat maken”. onder „Angela” van Nicolai van der

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9