POLLE, PELLE EN PINGO PANDA Poppenspeler Jan de Noord spel ervaren als realiteit „Berta" zonder veranderingen op TV TV WOENSDAG RADIO WOENSDAG TV DINSDAG n DINSDAG 7 AUGUSTUS 1973 „Kommer en zorg” Vrijheid en de geestgrond (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM „Als kind al speelde ik zo met poppen, vond ik het al zo leuk om op mijn eigen manier theater te maken. In het Vestzaktheater in Groningen ben ik begonnen, daarna volgde tweemaal een periode van drie jaar. Eerst Zwolle in het Praub-theater, daarna in Elburg in het Spijkertheater. Nu zit ik al weer drie jaar in Amsterdam en ik trek met mijn poppen door het hele land”. b’J k POLLE EN sP/NGOL KIJK NOU EENS WIE ER OP EEN WOLK KOMEN r AANVLIEGEN EN ONSJ BEGROETEN!/— PAAR HEBBEN WEDE SCHEVE TOREN.IK6E- T .LOOF DAT WE ONZE J VRIENDEN OP HET B SPOOR ZIJN 6EK0- H MEN! c .<0 r/HOUD DE TOREN EVEN^ H VAST, DAN GA IK EVEN A.W het uitzicht 7 GENIETEN.’r T) RADIO TELEVISIE N-N 21.10 •hooi. 21.35 uur: 22.45 Nederland I t. 12J de 18.45 (K) Kiri de 18.45 Nederland II de 18.45 NOS: 19.30 19.05 20.21 20.45 21.10 Supple- 21.50 22.15 22.20 18.45 Kiri de 23.35 19.05 M Jan de Noord temidden van zijn jeug dige publiek. Tea for Thérèse 7.02 8.02- 9.00 18.55 19.05 22.15 22.55 23.05 20.00 20.20 20.00 20.21 19.45 19.50 20.00 20.20 18.55 19.05 22.30 22.55 In het muzikale gedeelte van Een groot uur: U presenteert Koos Postema de Antilliaanse zanger Euson. karner- 21.20 onder meer samen met Steinmetz. de brave uil op beide poten geland of de boskabouter sprak bars: „'Wat betreft die muis.„Daar zouden we toch niet meer over praten?” zei Oehoeboeroe beduusd. „Dat kun jij nou wel zeggen, maar ik denk daar 34. Terwijl Oehoeboeroe met ont stemd gelaat nara hem toe kwam vliegen, dacht Paulus bliksemsnel: „Als ik me nou laat overdonderen heb ik nooit meer wat te vertellen. Ik moet me dus schrap zetten.” Dat zijn, omdat het dan een gemeenschappe lijke ervaring is waar ze samen over kunnen praten naderhand”. Jan de Noord blijft niet constant in de beslotenheid van zijn kast zitten, af en toe zit hij tussen de kinderen en lacht of griezelt met ze over de onzekere afloop van het spel, samen fantaseren ze verder en wisselen spel en werkelijkheid steeds met elkaar af. Na de voorstelling mogen de kinderen zelf met de poppen spelen en kijken of ze het even goed kunnen als de beroepspoppenspeler. „Dat is zo leuk. Er is geen kind dat het nog nooit gedaan heeft of dat er niks van af weet. Volwassenen hebben meer een star beeld van poppenkast. Die denken met een aan Jan Klaassen, wat heel leuk, maar zeker niet het enige is. Die zeggen ook altijd „ja, poppenkast, dat heb ik vroeger wel eens gezien” en nooit: wel eens gedaan”. Men vraagt wel eens of ik ook poppenkast voor volwas senen maak. Ik vind het veel leuker als een mevrouw mij opbelt en vraagt of ik een voorstelling wil verzorgen voor kin deren van 4 tot 65 jaar”. „Het is wel zo dat bepaalde voorstel lingen meer geschikt zijn voor kleine kinderen. Maar nu de eerste aflevering op de tv is geweest, merk ik dat als ik mijn spullen ergens op straat opbouw, dat er veel meer kinderen van 12 en 13 jaar enthousiast mee doen en willen helpen, omdat ze het op de buis hebben gezien. Dat is zo verschrikkelijk leuk van op straat spelen: je komt op een pleintje waar dan eerst niets aan de hand is. Uit mijn doos wordt dan de hele boel opgebouwd en dan blijven de mensen staan, komen de kinderen eraan en dan gaat het beginnen. Naderhand wil ook iedereen meehelpen om de boel weer op te ruimen. Als je dan later op de dag op hetzelfde plein komt, is er weer niks aan de hand net als vóór de voorstelling, alleen word je dan gegroet door de kinderen”. Jan is 28 jaar, ziet er jonger uit, en wees. „Echt w-waar!” „Dat wil ik dan eerst wel eens zien,” sprak de herbergier grimmig. „Mij bedot je niet makkelijk. Ik ken jullie tiep.” Joris trok pijnlijk getroffen de wenkbrauwen op en tastte in zijn zak. „Ik ben geen tiep,” zei hij waardig. „Ik ben een intellectueel „Dit werk blijft voortdurend improvi seren. De rudimentaire lijn van het verhaal heb ik, die bestaat, en de kinde ren helpen me dan om de geschiedenis te ontwikkelen. Ik speel heel sterk op gevoelsdingen: blijheid en angst. Ik maak de kinderen eerst duidelijk dat we met zijn allen een spel spelen en dat ervaren we dan ikzelf ook als werkelijkheid. We hebben „kommer en zorg”, een uitdrukking die de kinderen erg aanspreekt. Maar we komen er wel doorheen”. „De opmerkingen die de kinderen de poppen naar het hoofd slingeren, daar speel ik op in, daar leer ik echt van. Je ontdekt op een gegeven moment dat het minder goed is om alleen maar te zeg gen „oh, wat verschrikkelijk” dan „oh, wat verschrikkelijk, ik ben mijn zusje kwijt, wat zal mammie wel zeggen”. Dat is gewoon duidelijker”. „Ik geloof dat poppenkast heel belang rijk is, heel elementair theater voor kinderen. Ze krijgen theaterervaring. Het is ook leuk in een schouwburg, dan komen de kinderen lekker vroeg met dat gebouw in aanraking, zodat ze er makkelijker later ook nog blijven ko men. Het is erg goed als de ouders erbij (K) Kiri Clown. 18.55 (K) Journaal. AVRO: (K) Geheimen der Zee: De zingende walvis, natuurfilm- NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Marathon-Xwis (2). 20.20 (K) Een man uit Rus land: filmportret van de cellist Mstislav Ro- stropovitch. Televizier ment. IKOR-KRO-RKK: (K) Kenmerk-Kort. IKOR: (K) Het Blok, BBC-documentaire over mensen in Enge land die leven beneden het bestaansminimum- NOS: (K) Journaal. mijn klandizie kwijt.” De waard hulde zich in een afwachtend stil zwijgen, terwijl Joris eerst één muntje uit een zak tevoorschijn haalde, en toen na lang zoeken een tweede geldstukje uit een andere zak, en toen niets meer vond. „Nu krijg ik m’n donkerbruin nóg niet...” momvelde Zwobbe teleurgesteld. vaak heb ik jou niet gezegd. „Maar je kunt van een fatsoenlijke uil toch niet verwachten dat hij doperwtjes gaat eten?” steunde Oe hoeboeroe. „Hoe kom je nou bij doverwties”. zei Paulus. ..ik had het Jan de Noord werkt ook wel voor particulieren, actiecomités bijvoorbeeld. „Ik zou er niet tegen kunnen om 360 dagen per jaar volgeboekt te zitten. Het is juist fantastisch om de vrijheid te hebben een uitnodiging te accepteren van mensen die misschien niet eens genoeg geld hebben om het te betalen. Gewoon heel spontaan. Die vrijheid wil ik houden, anders word ik een fabriek, dan heb ik er zelf geen plezier meer in en dan is het niet goed meer”. geeft niet alleen voorstellingen maar ook les. Aan de academie voor „expres sie door woord en gebaar” in Utrecht. Hij onderwijst zijn leerlingen in de ex- pressiemogeüjkheden van poppen en het poppenspelen zelf, en de therapeutische kant van het spel: de expressiemogelijk heden voor validen en invaliden met dit spel. Daar is volgens hem dit over te zeggen: de mogelijkheden zijn gelijk, de uitingen anders. Met vijf collega-poppenspelers zit Jan in een werkgroep waarin men eikaars werk bekijkt en er over praat. Ze heb ben een gezamenlijk programma, dat wil zeggen, dat bijvoorbeeld elke week (zo als in Utrecht en in Amsterdam) of elke maand (tal van andere steden) een ande re speler voor het jeugdige publiek op treedt. „De kinderen blijken dan, om de meest onnaspeurlijke redenen, heel dui delijke voorkeuren te hebben. Als groep proberen wij verder te realiseren dat jonge poppenspelers een jaar naar het buitenland kunnen gaan om de kwaliteit van hun spel op te voeren. Poppenspel is enorm „in” op dit ogenblik en we willen er voor zorgen dat dat zo blijft en dat de belangstelling zelfs nog groeit”. Jan vindt het zo jammer dat er zo weinig theaters zijn die helemaal voor kinderen zijn gebouwd. „Je kan gewoon merken dat in een schouwburg planolo gisch geen rekening met kinderpubliek is gehouden. De knoppen van de wc- deuren zijn te hoog en ga zo maar door. Maar daar staat tegenover dat het lek ker op gang begint te komen, allemaal, de schouwburgdirecties werken ook alle maal mee, als ze eenmaal de eerste stap hebben genomen”. nieuwe lang- 24.00 Nieuws. 5. De waard was niet zo blij, toen hij Zwobbe weer zijn nering zag betreden. „Waar haal je het lef vandaan?!” gromde hij, terwijl hij dreigend zijn mouwen begon te stropen. „Ik heb je gezegd dat ik je niets meer schenk zonder betaling. Er uit!” „Hij betaalt,” antwoordde Aan het woord is Jan van Noord, poppenspeler van professie. De VPRO- televisie heeft hem de kans gegeven met zijn theater-in-het-klein kinderen op zeer grote schaal in verrukking te bren gen. Donderdagavond zagen we de twee de aflevering van het vervolgverhaal in vijf delen „Berta in de bocht” op de lelevisie. De serie is opgenomen in studio Idee in Loenen met kinderpubliek erbij en wordt uitgezonden zonder dat er enige verandering is aangebracht. Elke aflevering duurt ongeveer 20 minuten. Omstreeks oktober wordt er een lang speelplaat van de televisie-opnamen uit gebracht. Jacco van Renesse is van avond het middelpunt in een samenvatting van afleverin gen van de Goeie Ouwe Kof- fergrammofoon. Naast een kwintet Franse liedjes zingt Jacco Two Nederland I NOS: Clown. (K) Journaal. NCRV: (K) Follyfoot, tv-serie voor de jeugd. (K) Op het Europese wildspoor, natuurfilm- 20.00 NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Zo vader, zo zoon, spelprogram- ma. (K) Selectie uit Goeie ouwe koffergrammo- foon. (K) Francois Gaillard en het leven van an deren, tv-feuilleton (2). (herh. van 21-10-’72). (K) Hier en Nu. (K) Overweging. NOS: (K) Journaal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) het ontbijt. (7.25-7.30 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieus. 8.11 Dag woensdag! muziek bij Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag woensdag - vervolg. (8.35 Van alle markten thuis; 9.15 Koning Klant en 9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 (S) Radi- oweekblad: gevarieerd pro gramma. 11.00 Nieuws. 11.03 Vor de kleuters. 11.15 (S) Me lodieënboeket: licht muziek programma. 12.00 Het Oproer kraait: Rebelse liedjes. 12.30 (S) Lief zijn voor de buren - muzikaal feuilleton. 13.00 Nieus. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 Muziek van giste ren licht platenprogramma. 14.00 (S) Speelruimte - he dendaags programma vol goe de jeugdherinneringen. (16.00- 16.02 Nieuws). 17.00 (S) Frans middagconcert. 17.55 Medede lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.22 (S) VARA-dansorkest met solis ten. E.O.: 19.00 Klankbord: actualiteiten, informatie en commentaar. 19.15 (S) Licht klassiek concert. 19.35 (S) Wij hebben een woord voor de we reld: geestelijke liederen. 20.00 Bijbelstudie. 20.15 (S) Populair orgelconcert. 2045 (S) Klassie ke kamer- en koormuziek (gr). 21.20 Avondsluiting. TROS: 21.30 (S) Specialiteiten a la Carte: verzoekplatenpro gramma. 22.20 Aktua. 22.30 Nieuws. 22.40 Van ’t zelfde laken een pak hoorspel. 23.30 (S) Slamat Indonesia: een programma van Indonesische volksliederen. 23.55-24.00 Nieuws. volksverhalen. 14.30 (S) As pecten van de kamermuziek 15.30 Nieuws. 15.33 Meer over minder: de stem van de spre kende minderheid. 16.30 (S) Europlight: Lichte orkestmu ziek. 16.50 Jazz uit het Histo risch Archief: oude jazzmu ziek. 17.20 Overheidsvoorlich ting: Terzake: een uitzending van het ministerie van Justi tie over de nieuwe regeling voor huurkoon van huizen. 17.30 Nieuws. NCRV: 17.32 (S) Hier en nu. NOS: 18.00 Spie gel van Duitsland. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor blinden en slechtzienden. 18.50 (S) Lichte grammoffonmuziek. 19.10 R.V.U.: Reclame in program ma over Vlaams-Nederlandse Jongerenweek op het Europa- huis in Bemelen. Onderwerp: Reclame in al haar aspecten. 19.30 Henry Wood Promenade 1973: Hohe Messe, J.S. Bach-, uitgevoerd door Monteverdi- koor en -orkest met solisten, (ca. 20.35-20.55 Pauzeprogram ma). 22.10 (S) Musica Nova. 23.00 Woensdagavond muziek- magazine: Muzikaal portret van Sir John Barbirolli. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Niuws. Steevast. (8.00 Nieuws; Radiojournaal). 9.03 De Negen-uur- 10.03 (S) populair 11.45 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarie erd programma met om 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 12.41-12.50 Echo en 13.00-13.05 Raden maar.NOS: Vonken onder de as: Neder- 1 landse volksgebruiken en HILVERSUM II TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos:gavarieerd pro gramma met om 7.30 Nieuws, 17.00 Nieus. 7.41-8.00 Aktua. 8.30 Nieus en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de zoekplatennrogramma. huisvrouw 10.00 (S) Kabouter- Nieus. 18.02 Joost tijd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Sphinx: een programma voor de vrouw. 11.30 Aktua. KRO: sport. Bejaardenprogramma. 20.00 Wiener’s Nieuws. Methode. 23.02 Skivatoon: in formatie over Nieuws; speelplaten). 0.02 Metro’s Midnight Music* 14.10 Metropole Orkest, licht in strumentaal trio en solisten. 0.55-1.00 Nieuws. 17.00-17.45 AVRO: (K) Kin derprogramma. NOS: (K) Kiri Clown. (K) Journaal. (K) Van gewest tot ge west. (K) Toeristische tips. Uitzending Socutera. (K) Journaal. Whatever happened to baby Jane, speelfilm (Rijkskeurng: 18 jaar). Studio Sport. (K) Journaal. 8.05 Nieuws. show. 20.00 Nieus. Arbeidsvitaminen: verzoeknlatenprogramma. (11.00 Nieus), 12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.06 (S) Zet ’m op. (13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.03 Pe hitvis- ser. 15.00 Nieuws. 15.03 Cees van Zijtveld. (16.00 Nieus). 17.03 Radiojour naal. 17.06 Postbus 700: ver- 18.00 Nieus. 18.02 Joost mag niet eten. 19.00 Nieuws. 19.02 Lich te muziek, afgewisseld door (19.02 Proefdraaien. Nieuws. 20.02 (S) Dr. Meatshow. 21.00 21.02 De Meurders NOS: (K) Journaal. VARA: (K) De Onedin Lijn, tv-filmserie. (K) Wie Wat Waar, vraag- en antwoord spel. (K) Een groot U. (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) 1 Clown. 18.55 (K) Journaal. VARA: (K) Klaart je Tip en Balthasar. 19.10 (K) De Stratemakerop- zeeshow. 19.30 (K) Volgende Patiënt tv-serie. J'.#' S&O-Ri jg! Ni immers over hooi.’ manieren. Als ge niet oppast, zijt ge ZE6l MISSCHIEN HOUDEN ZE ZICH HIER WEL SCHUIL.! ZJNT GEZOCHTE MISDADIGERS OF ZO. IK ZIE PE KOPPEN IN DE KRANTEN AL: BENDE SPITS- J &OEJEN OP6EF.OLTD --- POOR. ILVA deed Paulus toen. Nauwelijks was anders over”, riep Paulus. „Hoe ‘ÏTSMAAR.'N KLEIN TENTJE. IK ZIE NERGENS ANTENNES. DUS GESTELD OP CONTACT MET DE GECONTROLEERDE WERELD ZJIN ZE NIET O T is dat kl/wer. alleen in de 2 ONGECONTROLEERDE ZÓNE GROEIT... EN CAT IK NIET'■AN MN WERK KAN... ANDERS HAD IK ÜENOCHT ALLEEN .Laten kamperen r-<>- Br V X\

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9