D DR. V.D. HEUVEL Valse voorlichting BOOS OP RUSSEN over de kerk S Geestelijk WAAROM GEEN BEJAARDENTEHUIS VOOR ZOSTERS? Bi Leven in Hl JB Baptisten Vertrouwen 5 T ZA ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1973 Erbij 14 I hun opmerking over bejaarden tehuizen. IJf geboi zich kotsn vet. I in W keldc woon maal volks bren| „Er worden tegenwoordig zoveel bejaardentehuizen gebouwd, waar om dan niet een voor bejaarde zus ters?” Moeder-overste Joanna van het nieuwe klooster van de Congre gatie van de Goede Herder in Bloe- mendaal heeft het antwoord al klaar op een al veel vaker gestelde vraag. De vraag of het in deze tijd vrijwel zonder novices en roepingen nog wel kan om een nieuw gebouw te stichten. Een vraag waaruit blijkt dat het inderdaad nieuws is dat er een nieuw klooster is gebouwd, terwijl andere door inkrimping van het aantal zusters (en broeders) of uit geldgebrek worden gesloten. Voor de zusters van de Goede Herder is het duidelijk geen nieuws, getuige Wij hebben gezien en geverifieerd .dat geloof H' de drie theologische opleidingen yafi de 'in epn* Orthodoxe kerk nu toestërpming {lebben om ieder jaar 600 uitgekózèn ’-jonge mannen toelatingsexamen te laten doen voor 150 eerste-jaars plaatsen. igetpeehten fe' 'q,gesp|ekkéh'.< EP' 1 J Pipil Delegatie Raad van Kerken zowel bedroefd als verheugd over Rusland eens; Wij hebben veel jonge mensen in de OUD OVERTOLLIG KLOOSTER LEVERDE GELD VOOR NIEUW MWM geen i lijks i die h< Maar ons la met h sexy heeft De stelt hoe h en on kwets men. niks l die w Ook het antwoord op deze ietwat om zichtig gestelde vraag is verrassend een voudig. De bouwkosten van het nieuwe klooster worden nameljk geheel gedekt door de voorgenomen verkoop van een groot, opgeheven, tehuis in Leiderdorp. De stichting van een nieuw gebouw is voor de zusters zelf overigens meer dan een aan de tijd aangepaste opvang van Het binnenhof van het nieuwe klooster. Links op de foto moeder-overste Joanna. Dan is er natuurlijk de vraag of zo’n gebouw als dit nieuwe klooster te finan cieren is. In je herinnering roep je berichten op dat die orden en congrega ties qua rijkdom ook niet meer zijn wat zij m vroegere tijden geweest zijn. Het was niet de enige gebeurtenis die hem deed besluiten de Russische Het komt neer op misselijke propa ganda, zo zegt hij. de gidsen zeggen dat theologie studenten hogere beurzen ontvangen (via de kerk) dan andere Russische studenten. Volgens Van den Heuvel is eerder het omgekeerde waar; Priesters hebben geen rechtspositie, an ders dan die welke hun door de comi- té’s van 20 wordt gegarandeerd; zij heb- autoriteiten een open brief te schrij ven. Hij somt er nog een aantal op: duele christenen tegen wat de staat ook maar doet. Er wordt sinds enige jaren geen bijbel bovengronds gedrukt, er is geen catechese en zelfs de religieu ze opvoeding van de kinderen thuis kan tot grote moeilijkheden leiden. ongeveer 80 tot 100 roebel per maand, terwijl 120 roebel per maand in Rus land als goede salariëring geldt en 160 als erg hoog. Het klooster telt 37 zusterkamers, een kapel, keukenruimten, een muziekzaal logeeracommodatie en een aantal dienst ruimten zoals wasserij en garage ver deeld over twee lagen. Het gebouw is modern strak, vriendeljk door gebruik van verschillende materia len in verschillende kleuren, door zijn eenvoud toch sober en wat de inrichting betreft comfortabel zonder luxueus te zijn. ben geen sociale verzorging noch medi sche verzekeringen. Zij zijn officieel ge brandmerkt als de parasieten van de Sovj etmaatschappi j Het beeld wat je hebt van een kloos ter somber, streng valt onmiddel lijk in duigen wanneer je aan de Denne- weg voor het hek staat van het terrein. Overigens hebben de zusters niet alleen de bloemen en struiken geplant: de ge hele verhuizing hebben zijn om financiële redenen zelf verzorgd. de bloemen meegenomen uit Leider dorp en zelf opnieuw geplant - - bloeien. IJf zijn 1 te pij drum: dertig eerste poogd met amice het 1 schna de h levere drum Er is een grote carrévormige binnen hof. Vijvers zitten vol met goudvissen en In Moskou en Odessa heeft de delega tie erop gestaan dat zij ook de Baptisten zouden bezoeken. In beide gemeenten werden hun zo’n duizend volwassenendo pen per jaar gemeld. Niemand kan ge doopt worden zonder een proefperiode van een jaar en het vertonen van een duidelijk inzicht in bijbelkennis en de leer. voor schijn „die g best v Als i onder redactie van Ronald Kraayeveld De zusters zijn geen onbekenden in Haarlem. Zij hebben sinds 1879 e en klooster aan het Spaarne gehad. Later trok men naar Bloemendaal waar aan de Krommelaan het eerder genoemde observatiehuis wordt beheerd. Door het gebrek aan kloosterroepingen is ook binnen de congregatie van de Goede Herder die zich onder meer de begeleiding van „voogdijmeisjes” bezig houdt, ook in Bloemendaal in het op hetzelfde terrein gelegen St. Jozef-Insti- tuut personeelsgebrek ontstaan. De noodzaak rees om een van de zes huizen in Nederland te sluiten. Dat werd het te groot geworden, onverwarmde en ook verder oncomfortat>ele tehuis in Leider dorp. De congregatie van de Goede Herder zelf werd in 1651 gesticht door père Jean Eudes in Angers. Geleidelijk aan ontstonden hier en daar, nu over de gehele wereld, kloosters die honderd jaar geleden door zuster Euphrasia in een organisatorische band werden ge voegd. Sindsdien is er een generalaat in Rome. „Dat dit kon, viel me nog erg mee, maar volgens mij wordt de kerk in Rusland bij het leven beledigd en vernederd”, aldus dr. Van den Heu vel. Voorbeelden: hij maakte mee dat voor de kathedraal van Leningrad een Russische gids tegen een groep buitenlandse studenten zei: „Hier staat een museum waarin oude mis leide vrouwtjes geld wordt afgetrog geld door priesters die daar een goed leventje van leiden". De Russisch- orthodoxe gastheer die de delegatie van de raad van kerken begeleidde maakte de gids daarop voor leuge naar uit. Er ontstond een fikse ruzie. Ook de priesters werken op contract, waarbij de salarissen openlijk worden vermeld. De salarissen voor de pries ters zijn eerder aan de lage kant, kunnen verifiëren dat, althans Iri He vier int hetf distric" aantal nieuwe-’ jend. Wij hebb inaruk gekregë Een tot museum ingerichte kerk in de Sovjet-Unie. Maar dit is wel een bijzon dere kerk stammend uit de twaalfde eeuw. De kerk is geheel opgetrokken uit hout zonder gebruikmaking van spijkers. Het kerkje ligt in Suzdal, tweehonderd kilometer ten oosten van Moskou. Dr. Van den Heuvel is daarom zo verontwaardigd omdat hij van een aantal zaken heeft kunnen controleren dat zij niet waar zijn. Hij ging daar nader op in in een gesprek met het Hervormd Persbureau. Baptisten staan officieel geregistreerd als een gemeenschap van 450.000 gelovi gen, maar het aantal van hun regelmati ge, ongedoopte kerkgangers is vele ma len hoger. Zij hebben zelfs een aantal kerken kunnen openen, allemaal in ou de, verbouwde woonhuizen.” dan cültus^rijheid «ijn; van godsdienstvrijheid; wprk ffppn riipnnnsi'lA. 'a gelisatiearbeid, geen vormingswerk, er is geen pastoraat buiten het kerkgebouw. Er is geen schijn van publiek protest van de officiële kerk wel van indivi- je|uigai:fëe$ kinft latïn Jdo] gccdntroleeMe; staat op-verb van de. persoonsbewijzen van 4?wfl der als’ moedé?, Vraagt grote Ihoëd'. moegewerkte zusters. Het is ook een teken van vertrouwen in de toekomst. Er zijn in het verleden inderdaad wel rpeer perioden geweest waarin men zich massaal van kerk en geloof afkeerde. Dr. Van den Heuvel hoopt dat zijn komende open brief aan de Russische autoriteiten ertoe zal bijdragen dat de gidsen andere en betere in structies voor hun voorlichting ten opzichte van het kerkelijk leven in Rusland zullen krijgen. „Wat wij gezien hebben heeft ons zowel bedroefd gemaakt als verheugd. Wij hebben levende gemeenten gezien, stampvolle kerken, waarin niet alleen op zondag maar ook tijdens de weekdagen diensten worden gehouden. Wij hebben Er zijn een minimum aantal kerkge bouwen weer ter beschikking gesteld voor de godsdienstoefeningen: 45 in de gidsen zeggen dat priesters zeer hoge salarissen ontvangen. Vol gens Van den Heuvel onmogelijk. de gidsen nemen de kerken in feite niet op bij hun rondleiding. Als de toeristen er op staan ikonen te zien, brengen zij hen bij voorkeur in musea of naar gesloten kerken. steden die wij hebben bezocht (Moskou, Kiev, Odessa en Leningrad) zeer grote aantallen kinderen en niet onbelangrijke groepen volwassenen worden gedoopt. de gidsen ontkennen voortdu rend dat jongeren en mensen van middelbare leeftijd aan het kerkelijk leven deelnemen. Volgens hen bestaat de Russische kerk alleen nog maar uit oude vrouwtjes. Dr. Van den Heuvel, die deel uit maakte van een delegatie van de Nederlandse Raad van Kerken die onlangs een bezoek aan de Sovjet- Unie bracht, is bijzonder gegriefd door de voortdurende foutieve, ideo logisch gekleurde informatie die de Dr. A. H. van den Heuvel, secreta- ris-generaal van de hervormde kerk, zal in een open brief aan de Russi sche autoriteiten vragen de Intertou- rist-gidsen dusdanig bij te scholen dat hun informaties over het kerke lijk leven in de Sovjet-Unie niet meer de waarheid te kort doen. Er is een nimmer aflatende stroom van atheïstische propaganda, vaak kin derachtig en zonder niveau, maar niet zonder invloed op de bevolking; er is de registratie van de dbopoudeÉs; de oplos sing van /het kerkelijk gezag door een wet die yraagt dat (eder kerkgebouw en iedere gemeente Stoelt op ëen -groep-van 20 burgers, die garant staan voor de -fipapriën, de benoeming van de pries- ^rs’ $e conf®êfen mêj. dé jStaat; Alle hijn ^bouwen en allé grónd' is^ëigendom van dp staat en zowel bovenmatig wor den toelast als te allen tijde afgénomen. Intertourist gidsen over de kerken geven. Moskou bijvoorbeeld of 10 in Kiev, er is een pensioenfonds voor de priesters, er zijn drie theologische scholen, een hand jevol kloosters, vrijwel ieder bisdom heeft weer een bisschop met een dioce sane raad, er zijn vrijwel geen orthodoxe christenen die om hun geloofswil zijn gevangen genomen, er mag een blad ver schijnen dat althans een minimum aan communicatie tussen de gemeenten mo- gelijk maakt, er worden wat gebeden- cïOdessa !^ijn.4zelfs\een ‘hoeken gedrukt. r l - fe^ptistengenrëehteri' geo- W J I bfniuit vel<gesp|ekkéhii.-de A Dj-ije -,. K ëh dat althans in de gróte HJS “w? Maar de prijs die voor deze voordelen wordLbetaald is uitermate hoog: er map dan cültustfrijheid gijn/ ér is. geeh scl2^_ er is'geen jeugd werk, geen diaconale arbeid, geen evan- kerken gezien en ook een groter aantal mensen van middelbare leeftijd dan wij hadden verwacht en bij eerdere bezoe ken hebben waargenomen. Wij hebben gemerkt dat het de Baptisten iets beter gaat dan de Orthodoxe njedechristenen: a.j->ijn.ifcelfs4een t>end. Wij hebbic-' 1 inaruk gekregën steden, jongere mensen meer moed op brengen dan .yo.jrheeg om openlijjt hum geloofde ge|uigqp:#ee| kig^ lattfn ïdopen ;oon va-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 14