Van twaalf tot twee volgeboekt tot 1975 WE KREGEN DE KRANKZINNIGSTE CADEAU'S 5-:J Raden maar Truitje Witzen 4: 8 bbr.ó lik SI Eten Schoolreisje 1973 ZATERDAG 1 8 r J AUGUSTUS ^5 - «ÓW ■-/'f’",'-. 47/ s: .gjp' Mje.’ Erbij f Wh il iü is f ww De rommelige, gezellige sfeer van één grote familie bij „Van twaalf tot twee”, met The Walkers op het podium Poffertjesman Van Wijk uit Papendrecht geeft zijn recept gratis aan Ted de Braak. Kees Schilperoort: verkeerd verbonden INGE CRUL MMMU (rtrtft/WVVWVVVrfVWWWWW JWVXA/WWWWWVWWWWWVWWWWWWWI WWWVWWWWtl augustus i 1 nou Sandra zingt Het Onbekende Lied. rwwwwwwwvwwwwWwwwwwwww’ .«WVWWWWWWWW1 >akt. i na mier vast ordt leeft ekse van issie zijn dien dat het nsen :>od’* Lfri- lara. giro joen Eén grote topper noemt iedereen als dè trekpleister: Raden Maar met Kees missen. Het schijnt erg bloot te zijn en „alles beweegt eraan”, zegt Ted schalks. mocht We Nog geen vijf minuten nadat „Van twaalf tot twee” is afgelopen spurt Ted de Braak de studio uit, pikt mij op in de kantine om, na enige moei lijkheden met het kofferdeksel van zijn Datsun richting Amsterdam te van „Het tuur dan bij ti ter ritas 6,2 be- het desj ging wijs der- be- iting hor- ri de nber nog de De mo- Het pleit lei- 1 dat zan- „ge- om- let et en lie trk en Ige De O d Vijf dagen per week is „Van twaalf tot twee” in de lucht, met muziek, wat praatjes en vooral: Het publiek. Een aantal mensen gerecruteerd uit luisteraars die het nu wel eens van dichtbij willen meemaken. Van heinde en ver komen ze dagelijks naar de studio, met bussen, treinen, auto’s. Som migen logeren vlak in de buurt, anderen nemen speciaal een snipperdag. Ze komen alleen of in een groep. Voor de eerste keer, maar ook voor de tweede of derde. Iedereen draagt zijn eigen belangrijkheid mee. Misschien is hij of zij toevallig vandaag jarig, misschien zoveel jaar getrouwd. Wie weet zal Ted de Braak of Hans van Willigenburg die het programma beur telings presenteren (Ted drie keer op II, Hans twee keer op III) straks de microfoon onder hun neus houden, mogen ze wat zeggen, zingen, opzeggen. Op dinsdag 7 augustus maakte ik het allemaal van dichtbij mee, tijdens de 1101ste uitzending, gepresenteerd door Ted de Braak. rijden. Daar moet de jolige presenta tor weer veranderen in de cabaretier die middag aan middag intensief met Sylvia Alberts en pianist Theo Roos- sen zijn nieuwe programma „Tête a Ted” repeteert. „Het is moeilijk op dwalen. Zoiets kan onverwachte gevol gen hebben, ik herinner me de uitzen ding waarin een mevrouw iets over een legerplaats opmerkte en onmiddellijk de hele krijgsmacht aan de telefoon hing. „Meneer wat doet u voor uw beroep?” vraagt' Ted. Meneer verstuurt biscuitjes. En die meneer verderop werktbij een verzekering die tijdens zijn vakantie werd overgenomen. En de derde vertelt trots een snipperdag genomen te hebben. Geweldig, poffertjes voor meneer. De kop van Teds microfoon valt er af, maar dat is meteen weer verholpen. Wie gaat het Onbekende Lied zingen? Dat is Schilperoort. Om één uur is het zover. Kees, omvangrijk, kortgeknipt, en keurig in het lichtbruine pak met das wordt met gejuich ontvangen engaat losjes met de telefoon aan het werk om de Nederlander (se) te bellen die het onbe kende geluid moeten raden. Dat is deze keer een zeer onduidelijk geloei waar voor na alle foute oplossingen (o.a. zee koe. zeeleeuw) al f 200 in de pot staat. Kees doet het iets te losjes met die telefoon. Het netnummer van Zwolle lukt nog. Maar het abonneenummer, dat klopt niet. Iemand die helemaal niet mag raden neemt op. O. Verbazing. Hoe kan dat nou. Nou, ja mevrouw dit is dus Kees Schilperoort en u zit in de uitzen ding, hoe vindt u dat nou? „Wat leuk zeg”. En dat was dat. De tweede keer draait Kees wel goed. Deze mevrouw heeft weer een kamer vol assistentie bij de hand en heeft vanmorgen zelfs de dierentuin in Emmen met haar vermoe dens gebeld. „Mevrouw” zeiden ze daar, „dat geluid maken die beesten hier niet” Wat het wel is wisten ze ook niet. „Een kameel?” weifelt mevrouw. The Walkers zetten de verliezersmelodie inweer f50 in de pot erbij. Kees hangt op en krijgt van de groep Boxtel een poppetje, voor zijn vrouw die hem steeds moet blijft de toppe het ogenblik mijn aandacht bij het radioprogramma te houden, je bent met twee dingen tegelijk bezig. Wat nog niet wil zeggen dat ik schizofreen ben.” Hilversum verdwijnt achter ons, de lang verbeide doch in de studio ver boden sigaret wordt opgestoken. Wat is de opzet van het programma vraag ik. „Welke, de oude of de nieuwe?” „De algemene formule.” „Je zou kun nen zeggen: twee uur verstrooiing in de middaguren, als de mensen lun chen. Met expres niet teveel nadruk op de presentatie. De mensen moeten tussendoor weg kunnen lopen en niets missen. Net als Peyton Place, daar kun je ook drie afleveringen van overslaan.” Iedere rechtgeaarde, zichzelf respecterend Nederlander die tussen de middag bij de warme aardappeltjes van moeder de vrouw of het lunch- pakketje op het werk de knop van de radio omdraait kan tegenwoordig bijna niet anders meer doen dan afstemmen op Hilversum II of III, voor het programma „van twaalf tot twee”. Groot is immers de populariteit waarin dit KRO-pauzeprogramma zich na vijf jaar mag verheugen. De belangstelling is bepaald nog niet tanend te noemen: Tot eind 1974, begin 1975 is men al volgeboekt. Een revival van de goede oude radio, waarin dit programma niet alleen staat. Ook in sommige programma’s van andere omroepen manifesteren zich die specifieke kenmerken. Zoals de luchtige sfeer waarin het publiek één grote familie wordt met de presentator als mede-familielid en waarin iedereen uit zijn schulp komt en opeens „durft”. En dat „meedoen” van de mensen thuis via allerlei ingenieuze telefoon spelletjes. me beschaamd voelen, ik sta hier toch ook maar voor m’n salaris. Ik weet wel dat voor een heleboel mensen geven een feest is, maar dit werd te gek. Je kreeg het idee dat er straks mensen niet meer zouden dur ven te komen, omdat ze geen cadeau hadden. Nu sturen we groepen van te voren een brief waarin staat dat ze echt niet een inzameling hoeven te houden en dat hun aanwezigheid wat ons betreft voldoende is.” Acht minuten voor half één: tijd voor de rubriek „Wij van het land”, gevolgd door land- en tuinbouwberichten, nieuws en actualiteitenrubriek Echo. We mogen ons vertreden terwijl een droge stem uit de luidsprekers de sojabonen in prijs en kwalitiet aan ons voorlegt. Ik praat met wat mensen. Ze komen uit Amsterdam, uit Tiel, uit Gouda, en ze komen voor de „gezelligheid” en „voor de sfeer”. Een pastoor: „Ik luister altijd tussen de middag en vooral het meespe len van de zaal waardeer ik zo”. Zijn huishoudster naast hem komt al voor de tweede keer. Twee meisjes: „We willen ook wel eens zien hoe het bij de radio gaat”. Een meisje van elf vertrouwt me toe best een liedje te durven zingen, ook wel in het Engels want dat kan haar broer en die leert het haar. Haar vader zegt dat hij voor „een speciale gelegen heid” hier komt. „Zoveel jaar getrouwd”, probeer ik. Glimlachend „nee, nee”. „Ja rig dan?” Dat was raak. Helaas, het feit gaat aan Ted voorbij. ik niet maken bij de KRO, want dan verliezen jullie leden. Het is meer iets voor de VPRO”. „Vertel een witz dan” vraagt Ted. Dat lukt „Weet je het verschil tussen het Engelse Lagerhuis en onze Tweede Ka mer? Nee? Nou, in Engeland hebben ze jonge hoeren”. En deze: „Heath komt bij Golda Meir, zegt: „Wat zou jij doen met zo’n schandaal als wij nu hebben”. Zegt Golda: „Z’n andere oog ook dichtslaan”. En zo kan hij nog uren doorgaan. Kees biedt Ted een reproduktie van één van zijn schilderijen aan, en verdwijnt ter wijl er platen van zijn Rika Jansen ge draaid worden. De sfeer zit er helemaal in als mevrouw Loes Hiemstra liedjes van Speenhof zingt en we bij Dorussie mogen meezingen en inhaken. Het gebeurt grif. Dat was van twaalf tot twee, morgen verder. Volgende onderwerp: weer muziek. Los Angeles, Braziliaans-Mexicaans. Na hen: Nationale held Kees Manders, de gast die iets gaat vertellen over zijn actie tot schilderijenverkoop op het Rembrandtsplein voor geleidehonden. Dat mag-ie niet, en vrolijk roept hij de zaal in „Mensen die algemene politiever ordening van Amsterdam, da’s het beste moppenblaadje dat ik ken. Van de 300 artikelen kun je er 229 overtreden. Neem nou artikel 112: het is verboden in het openbaar hoedepennen te dragen zonder goede beschermers,Kees, ci teer wat uit je boek”, vraagt Ted. Maar die wil blijkbaar z’n boek warm hou den voor de verkoop en zegt: „Dat kan Kees Sehilpc „We zitten vol”, roept Ted triomfante lijk. Hij heeft het niet over de zaal, niet over de poffertjes. Zelf waagt hij zich niet aan de maaltijd. Hij wil afslanken voor zijn nieuwe programma. Aandacht voor de band van vandaag: The Wal kers, uit Maastricht. Applaus dames en heren. Wat heeft producer Ellen Bijl daar voor een truitje aan? The Walkers! Ted geeft voor de zaal en luisteraars een aanschouwelijke uiteenzetting over de opdruk van het truitje. Zeer aan schouwelijk, hilariteit, de stemming zit erin. Dan de bekende vraag: wie wil er wat zingen? Is er soms een groep in de zaal? Zeven kinderen uit Boxtel zingen een in de trein gemaakt lied. Boxtel zal straks nog meer van zich doen spreken. Ted gaat de zaal in, en laat de microfoon hoard en zitten.” In de nieuwe opzet, vertelt hij zullen wat meer gasten aan het woord komen, en wordt het al te uitbundige enthousiasme van het pu bliek wat ingetoomd. „Je moet de zaak wat meer in de hand houden”, vindt hij. „Het enthousiasme en de vrijgevigheid van de mensen nam steeds grotere vormen aan. We kre gen de krankzinnigste cadeaus, fles sen drank, borduurwerkjes, zakdoe- '•"n met je monogram erop. Ik ging TED DE BRAAK: „Van twaalf tot twee: bomvol” staat op een bordje voor de deuren van de KRO-studio. De kantine zit een kwartier voor de uitzending vol zenuwachtige mensen die dit keer Het Grote Gebeuren gaan meemaken. Een seintje ze mo gen de studio in. Die raakt niet eens vol hoe zit dat met dat bomvol? Produ cer Henk Bouwman: „Mensen, er is een groep tegen zijn eigen zin overigens verhinderd te komen”. Dat wordt straks klappen en juichen voor twee. Vijf voor twaalf. We krijgen algemene instructies: roken mag niet, en als u het iemand ziet doen dan hebt u dat niet gezien. Met name aan de kant van de opnamemen- sen zien we zo nu en dan een rook- pluimpje. Niet gezien dus. We mogen ook niet naar de kantine gaan wandelen want daar eten de NOS- en EO mensen. Bouwman: „Ze hebben wel veel leden maar nog geen kantine en daarom zijn wij zo evangelisch ze hier te laten eten.” Het rode opnamelicht gaat aan, het spel begint. Presentator Ted de Braak maakt een geoefende revue-opkomst: een snel loopje van de trap van boven en dan luchtig nonchalant naar de mi crofoon: dag dames en heren, dit is van twaalf tot twee ,de 1101-ste uitzending. Kabels en snoeren omgeven hem, het opnamepodium heeft een gemoedelijke rommelige sfeer waarin mensen ondui delijk heen en weer lopen, soms met een glas pils in de hand. Attractie van de dag: de rijdende poffertjeskraam van de heer Van Wijk uit Papendrecht. De studio vult zich in de loop van de uitzending met een plezierige vettige lucht waarin je boter en poedersuiker vermoedt. Ted de Braak praat met een hardnekkige freudiaans- heid over mosselen. Meneer Van Wijk vertelt wie hij is, en hoe hij poffertjes bakt (gratis recept, met als belangrijkste onderdeel boekweitmeel), met een be paald soort braadmerk. Het was te ver wachten: „hoeveel krijgt u daar nou voor aan reclamegelden van de fa briek?’ ’Meneer Van Wijk bakt, nu eens hier, dan weer daar op diverse gelegen heden. Nee, niet op kermissen. De groot ste eter? Een Berlijner, negen porties. Meneer Van Wijk houdt óók erg veel van wielrennen trouwens. In twintig mi nuten gaan er al honderd poffertjes doorheen. Ze smaken voortreffelijk. Xlr f r 3 Sandra uit Heerhugowaard. Sandra wordt deze week zeven, dus met z’n allen: lang zal ze leven. Ze zingt „In Appelscha” en krijgt een langspeelplaat die ze niet mooi vindt en die ze weer mag ruilen voor een andere. Over in de hand houden gesproken: het is een life-uitzending, en improvi seren is aan de orde van de dag „Sommige dingen kunnen echt niet. Neem nou die mevrouw die een lied je wilde zingen. Waar gaat het over, vraag ik. Over eten, nou, daar is geen bezwaar tegen, dus ik zeg begint u maar. Begint ze: „De zwartjes in Zuid-AfrikaToen heb ik de Zaak maar gekapt. Die mevrouw beledigd: waarom mag ik geen liedje over kannibalen zingen. Denkt u daar nou eens rustig over na, heb ik toen gezegd. En dan dat joodse kinderlied je, gezongen door een niet-jood. Opeens in het derde couplet kwam het volkomen antisemitisch over. Daar sta je dan in je life-uitzen ding.” Ted de Braak en Hans van Willi genburg geven het programma ieder een eigen kleur. Maar een personali tyshow is bepaald niet de bedoeling. „Het programma mag niet staan of vallen met Ted of Hans. Er moet zo een ander in kunnen stappen.” Gaat het hem niet vervelen? „Bij de dui zendste uitzending toen had ik et zeshonderd opzitten dacht ik: ik ■tap op Je kunt beter zelf weggaan dan wanneer ze het je gaan vragen. Maar met de nieuwe opzet wil ik nog wel doorgaan, ik heb tenminste bijge tekend, voor een jaar. nee twee ge loof ik.” KRO-huisorkest, en na komt er een nieuw orkest.” Verder is er, vertelt hij, natuurlijk de attractie van de speciale gast, vandaag de poffertjesman. Zo geurde de studio bijvoorbeeld al eens naar patat, frikandellen, drop, haring, fruit en bowl, om maar wat te noemen. Daarnaast komt er dan in de loop van het programma een tamelijk bekende figuur (Kees Manders heden) die iets vertelt over bepaalde plannen, acties zijn beroep. „Wc hadden Ellen Vogel een keer aan de hm. Twintig minu ten lang, en dat ging fantastisch, enorm veel reacties. Dat kan alle maal. Dat is voor mij ’n reden om te zeggen: maak het programma daar mee aantrekkelijker, de interesse bliikt er te zijn.” Er gaat wat veranderen, inderdaad na 24 augustus. Nieuwe ideeën wor den nu al uitgeprobeerd. Men gaat verhuizen naar de verbouwde kleine studio, het nieuwe orkest komt dan een groter produktieteam werkt in tensief aan een andere opzet. Ted vindt het noodzakeliik om op een andere formule over te stappen .Neem nou de „groëtenplaat” (ieder een mocht razendsnel de groeten doen). We kregen steeds meer te horen, ook van mensen die zelf de groeten hadden gedaan of dat eigenlijk nog wel moest. Die hadden bij wijze van spreken zichzelf ge- zagen het ook niet meer Wat voor publiek zag hij in die vijf seizoenen komen en gaan? „Veel huisvrouwen, groepen, koren, gezel schappen. Mensen die een dagje uit zijn. Zo gek is dat niet, ie moet je voorstellen, die mensen hebben een ..schoolreisje”, gaan naar een pret park, naar een museum, en nu kun nen ze ook naar „Van twaalf tot twee”. En dat kunnen ze makkelijk weer combineren met andere bezoe ken.” „Er waren ook veel kinderen vanmorgen.” „Ja. dat komt door de vakanties. Anders zijn er niet zoveel. Nu komen er ook veel vakantiegan gers. Soms zie je klassen van kweek scholen, sociale academies, vormings centra. Kan ook best dat die nou niet zozeer voor het programma als wel voor het sociale aspect ervan komen” zegt hij glimlachend. De ingrediënten die ik vanmorgen onderscheidde waren muziek, een praatje, het publiek aan het woord. Vandaag gaven The Walkers uit Maastricht acte de présence. Wisselt dat steeds? „Alleen in de vakantietijd Daarbuiten hadden we tot juni hef 4 i f l Cl. u

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15