EEN NAADLOOS CUPJE ONDER EEN WEELDERIG KRULLEKOPJE
Sprookjes, dromen en nog andere
MEDEWERKERS „WAT EEN
AAN DE SLAG
Programma’s
in Filmweek
Arnhem
r
PLANEET”
uitingen in Galerie El Lotus
L
V
E
I
ft
r
Nieuwe musical van Annie M. G. Schmidt
Ned. Opera weer met
i
,.Die Fledermaus”
SR
11
AUGUSTUS
DINSDAG
2 1
1973
JAWEL, WE BLIJVEN van-
daag weer braaf boven de gor
del en waarom zouden we dan
onze modieuze verkenningstocht
eens niet zo hoog mogelijk be
ginnen? Derhalve allereerst de
spotlights op het kapsel dat de
Parijzenaar Jacques Dessange
voor de komende winter creëer
de. Het halflange haar wordt aan
de zijkanten iets korter geknipt
aanzien.
Vervolgens
wordt deze krullenmassa luch
tigjes naar achteren geborsteld,
et voila, uw koppie voor het
nieuwe seizoen.
Perfectie in polyester
SERIE B
SERIE C
en het coiffure krijgt een zeer
krullerig
t
D
w
STEUNZOLEN
volgens gipsmodel
DUINOORDSTR. 22 - TEL 25 77 35
HAARLEM
Gevestigd sinds 1939
NOORDHOLLANDS.PHILHARMON1SCH ORKEST
DIRIGENT: ANPRÉ VANDERNOOT
(Van onze redactie in Amsterdam)
AMSTERDAM Bijna alles wat
nu op papier staat en gerepeteerd
gaat worden voor de nieuwe musi
cal van Annie M. G. Schmidt zal
voor de première van „Wat een
planeet” waarschijnlijk totaal ver
anderd zijn. Dat heeft mevrouw
Schmidt tenminste gisteren de
medewerkers aan haar derde muzi
kale komedie, tijdens de eerste
bijeenkomst, toegezegd. Alleen de
liedjes zijn klaar, op muziek van
Harry Bannink, en de grote lijnen
van het verhaal zijn uitgestippeld.
Ongeveer een jaar, met ruime
tussenpozen, is mevrouw Schmidt
met haar nieuwe werkstuk bezig
geweest.
SERIE A 6 dinsdagavondconcerten:
6 vrijdagavondconcerten:
6 vrijdagavondconcerten - Populaire Landenserie:
IBii
M I
S<
4
j£*
ADVERTENTIE
SEIZOEN 1973-1974 - CONCERTGEBOUW - HAARLEM
Gaitdirigenten: LIBOR PESEK, ELYAKUM SHAPIRRA,
traat 13,
ónder redactie van Bé ter Maat
S
MAAR GOED. ALS u dat een zorg
zal zijn, dan valt er in het hoeden-
modeland heel wat te beleven. Een
uitgestrekt gebied ligt voor u open,
van een gebreid mutsje met voile van
Diors ontwerper Marc Bohan tot een
ondeugende breitschwanz pet van Ro
ger Pillot. Om zelfs bont en gebreid
te combineren schrikt Jean-Charles
Brosseau niet terug. Zijn creatie: een
bonnet van marter, omzoomd door
Diors ontwerper Marc Bohan creëer
de dit gebreide mutsje met voile.
WILLEM VAN OTTERLOO.HANS KOX, JERZY KATLEWICZ,
WILLEM FREDERIK BON
nog eens duidelijk wilde onderstrepen hoe lichtgewichtiff
we in deze tijd toch wel kunnen rondstappen, vooral met zo’n dertiengrams behaatje.
Conny Stuart speelt weer de hoofdrol
in deze musical, net zoals in „Heerlijk
duurt het langst” en „En nu naar bed”.
Jennifer Willems, de grote ontdekking
in de film „De Inbreker” met Rijk de
Gooyer, vindt dat ze een „vrij essentiële
rol” heeft. Mevrouw Schmidt zag haar
in de film en schreef een rol in de
nieuwe musical speciaal voor haar.
Andere belangrijke rollen in de nieu
we produktie zijn voor Joan Remmelts,
Ronnie Bierman, John Koch en Willem
Nijholt. Willem is blij weer eens een
musical te kunnen doen. „Het is al weer
zes jaar geleden geloof ik dat ik in „De
Stunt” stond. Ik geloof ook wel dat ik er
a
I
1*
De liedjes zijn tamelijk maatschappij
kritisch, veelal cabaret-achtig, zouden
heel goed bij Sieto Hoving of Wim Kan
passen, vaak gebasseerd op dingen die ik
in de krant heb geleezn. De muziek die
Harry Bannink erbij heeft geschreven is
weer prachtig. De arrangementen zullen
worden gemaakt door de Fransman
Claude Denjean, die zijn ervaring onder
meer opdeed bij Bécaud en Aznavour.
Paddy Stone is regisseur en verzorgt
de choreografieën, net zoals bij „En nu
naar bed”. De veranderingen, die hij
ongetwijfeld zal aanbrengen in Annie
Schmidts werk, accepteert zij bij voor
baat. „Ik ben er wel aan gewend dat er
altijd allerlei dingen uitgehaald moeten
worden. Het is niet meer zo als vroeger,
dat ieder woord en ieder grapje me
heilig was. Paddy heeft ’n enorm gevoel
voor het ritme van een show, dat heb
ik helemaal niet.
WE ZAKKEN NU IETS af naar wat
weelderiger contreien: de boezem. In
gewijden uiteraard waren dat
weer mannen hebben mij laten
weten dat de boezem het komend
seizoen zonder enige terughoudend
heid, volrond mag zijn en liefst zo
natuurlijk mogelijk.
Triumph International heeft daarop
inhakend een huiddunne beha met
naadloze cup ontwikkeld die slechts
veertien gram weegt. Mocht er dus
een vliegreisje op het programma
staan en u bent voorstander van een
dagelijks ’’verschoninkje”, weest dan
niet bevreesd voor overwicht van uw
bagage als u een paar reserves mee
neemt.
Een sprookjesachtig prinsesje, omringd
door vlinders, een kleurrijke tekening
van Lies Bossinade.
Het uitgangspunt voor „Wat een pla
neet” is een groot stuk nieuwbouw in de
randstad, met veel beton en weinig
groen. Een congresgebouw, met kantoren
en ruimtes waar elke week een mode
show is en waar een koor repeteert. „Die
omgeving kan goed gesuggereerd worden
met dia’s en projectie. In zo’n gebouw
kan van alles gebeuren, maar tot nog
toe heb ik me een beetje moeten beper
ken. Ik geloof wel dat ik de mogelijkhe
den van zo’n omgeving tamelijk pessi
mistisch laat zien. Maar goed, er spelen
zich dus allemaal verwikkelingen af in
dat gebouw, die een flauwe draad door
de musical vormen, omdat je toch iets
van een verhaal moet hebben”.
HAARLEM. Vijf exposanten in
Galerie El Lotus een rjjke variatie alzo
die daar tot 26 augustus te zien is. Een
van de exposanten kenden we hier al, de
Haarlemse Lies Bossinade. Destijds ex
poseerde ze hier fantasierijk aangedane
poppen en merkwaardige insecten van
stoffen en kraaltjes en nu zegt ze het
met kleurige tekeningen in een gemeng
de techniek.
„Wat een planeet” moet vrijdag 9
november in Carré in Amsterdam in
première gaan. Na een speelperiode in
de hoofdstad gaat de musical naar onder
meer Rotterdam, Groningen, Utrecht,
Brussel, Hilversum, Tilburg en Eindho
ven.
geschikt voor ben, het is totaal-theater.
Doordat je steeds klaar moet staan om
van acteren op zingen en dan weer op
dansen over te gaan, moet het allemaal
heel lichtvoetig gedaan worden”.
een gebreide wollen tweedrand.
Voorts treft u in de Parijse collecties
cloches en turbans aan in alle moge
lijke materialen, waarmee u boven
dien onwillig haar zeer modieus kunt
verhullen.
ARNHEM. Het programma van
films in Rembrandt „luxe” tijdens de
Filmweek Arnhem is in hoofdlijnen
vastgesteld. Daarop prijken: „Hannibal”
van Xavier Koller, „Solaris” van Andrei
Tarkovsky, „Get Back” van Donald She-
bib, „Distant Thunder” van Satyajit Ray,
„Jag Heter Stelios” van J. Bergenstrahle”
Willow Spring” van Werner Schröter,
„Le Blues entre les Deuts” van Robert
Manthoulis, „August and July” van M.
Markowitz”, en „Rode Psalm” van Mi-
clos Jansco.
2 okt, 6 new., 11 dec., 8 Jan., 5 febr., 5 meert
Solisten:
HERMAN KREBBERS, UTO UGHI, MAYUMI FUJIKAWA -
viool; INGRID HAEBLER, DANIEL WAYENBERG,
JÖRG DEMUS - piano
Abonnpment 6 concerten f 35,- (eJ.)
19 old., 30 nov„ 21 dec., 25 jan„ 22 febr., 22 maart
Solisten:
SHULAMIT RAN, CLAUDE HELFFER, MARJA BON - piano;
HERMAN KREBBERS, THEO OLOF - viool;
MARILYN TYLER, HENK SMIT - zang
Abonnement 6 concerten f20,- (a.I.)
2 Voorstellingen Toneelgroep Centrum f 5,- (a.i.)
12okt„ 16 nov., 14 dec., 18jan., 15 febr., 15 maart
Solisten:
MICHELE BOEGNER, JAN WIJN, CRISTINA ORTIZ - piano;
JENÖ NEMETH, HERMAN KREBBERS - viool;
TSUYOSHI TSUTSUMI - violoncello; URSULA BENZ »ng
Abonnement 6 concerten 125,- (e.1.)
NU ZIJN JACQUES en zijn broe
ders bovenste beste brave lieden maar
vanzelfsprekend hebben ze er vol
strekt geen rekening mee gehouden,
dat de meeste couturiers diep in hun
joyeuze harten erop hopen dat er
weer meer hoeden zullen worden ge
dragen. En daar heb je dan het
gedonder in de glazen vitrines. Want
wees nou eerlijk, hebt u ooit uw
krullenkapsel ongerept onder uw
hoedje vandaan zien komen?
AMSTERDAM. De Nederlandse
Opera Stichting geeft weer een serie
voorstellingen van „Die Fledermaus” van
Johan Strauss. De eerste opvoering is
vanavond in de Amsterdamse Stads
schouwburg. In Amsterdam zijn verder
opvoeringen op 22, 24, 25, 26 en 28
augustus. Op 29 en 30 augustus zijn er
nog twee voorstellingen in het Scheve-
ningse Circusheater.
Wilma Driessen zingt „Adèle”, Nizzi
van der Lanz is „Rosalinde”. De overige
solisten zijn Heleen Harders, Peter van
der Bilt, Nico Boer, John van Kesteren,
Pit Krüger, Anton de Ridder, Henk
Smit en Johan van der Zalm. Het muzi
kale ensemble bestaat verder uit het
Promenadeorkest, het Nederlands Opera-
koor en leden van het Nationaal Ballet.
heeft nogal eens het karakter van
nachtmerries. In zijn totaliteit maakt dit
werk een primitieve indruk, „het móet
eruit” zogezegd, maar de dwingende ex
pressie mag wel worden bij geschaafd om
de beelden een duidelijker zeggings
kracht te verlenen.
Krullekopje van Jacques Dessange.
DEZE BUTTERFLY, zo heet dit
vlinderachtige beha’tje is onzichtbaar,
zodat het er alle schijn van heeft dat
u onder jurk of truitje de boezem
lekker bloot hebt. Overigens hebben
doktoren in Amerika al een waar
schuwende stem doen horen tegen al
dat blote geboezem. Het tere borst-
weefsel bevat namelijk geen enkele
spier, zodat een licht steuntje beslist
geen overdaad is.
De ondersteuning die u anno 1973
ter beschikking staat lijkt in de verste
verte niet meer op het harnasje
waarmee men in de zestiende eeuw
werd opgeknapt en dat Triumph nog
eens fotografisch wilde onderstrepen.
Hoe dan ook, het soepele dertien
grams beha’tje hoopt, behalve op een
natuurlijke inhoud van groter ge
wicht in de naadloze schaal, eveneens
op groter schaal waardering te krij
gen dan haar ijzeren zuster uit vroe
ger tijden. In ieder geval kunt u nugcn kuras uit de zestiende eeuw, waarmee Triumph International
wat lichter door het leven stappen.
Een der grote plastieken van Otto C.
Heuvelink. Het materiaal is dojglanzend
polyester.
In die tekeningen ontpopt ze zich als
een originele grafica met veel gevoel
voor royaal toegepaste kleuren en nog
veel meer afwisseling in haar lijnvoe
ring. Ook haar onderwerpen kiest ze
ruim. Die onderwerpen ademen dezelfde
geest als haar poppen. Vreemde dieren
zijn erbij, maar ook mensen. Alles
wordt met veel humor op het blad
gebracht in een illustratieve soort
sprookj esstijl en alles is onderworpen
aan een overheersende decoratieve ver
sieringsdrift. Lies Bossinade is een auto
didacte, die ee n klein beetje les heeft
gehad. Ze uit zich als een echte naïeve
tekenares in een heel eigen beeldtaal,
die ze uitstekend in de vingers heeft.
De Amsterdamse Viviënne Yacco gaat
volkomen anders te werk. Ook zij werkt
naïef, maar ze mist elk raffinnement om
daar veel expressiviteit voor in de plaats
te stellen. Haar olieverven maken in
hoge mate de indruk uit innerlijke
noodzaak in min of meer visionaire
ogenblikken tot stand te zijn gekomen.
De inhoud, vaak maskerachtige toestan
den in heftige kleuren en penseelvegen,
Nieuwe films worden voorts van 30
augustus tot en met 5 september ook in
het Luxor Theater te Arnhem vertoond:
„Les Zozos” van Pacal Thomas, „Charley
Varrick” van Don Siegel, „Visions” van
Forman, Penn, Schlesinger en anderen,
„Liebe ist nur ein Wort” van Alfred
Vorher, „The Possession of Joe Delaney”
van Waris Hussein, .„Les Galets d’etre-
tat” van Sergio Gobbi en „Troll” van
Vilgot Sjoeman.
In het Saskia-Theater in Arnhem
gaan als films, die nog niet eerder in
ons land werden vertoond: „Harlis” van
Robert van Ackeren, „A Swedish Love-
story” van Roy Anderson, „Smutsiga Fin-
grar” van Arne Mattsson en „Harold
and Maude” van Hal Asby.
In het gemeentemuseum van Arnhem
is een tentoonstelling gewijd aan het
werk van Asta Nielsen, met medewer
king van het Deense en onder auspiciën
van het Nederlands Filmmuseum. Tij
dens de Filmweek worden er ook de
twaalf belangrijkste films vertoond, die
Nielsen tussen 1910 en 1923 maakte,
evenals een documentaire over haar uit
1968.
De Filmweek wordt geopend met ver
toning van de film „Sleuth” van Joseph
L. Mankiewicz, die thans 74 jaar is, en
die bij de vertoning aanwezig zal zijn.
Het krities filmblad Skoop en het
Filmmuseum wijden een retrospectief
aan het wek van Johan van der Keuken.
In het cultureel centrum „De Coehoorn”
en in Studio A in Arnhem worden
daartoe op 3 en 4 september zestien
rolprenten, variërend van 5 tot 76 minu
ten, gedraaid. Zij werden de afgelopen
twaalf jaar door Van der Keuken ge
maakt.
Abonnpmentsverkoop vanaf 17 augustus aan het Concertgebouw, Lane
Haarlem, telefoon 320994
(Jitgebreide prospektus met programmagegevens verkrijgbaar bij het Loncei tyvUuuw ends
•dminHtfstis na hit NJ’sQg Ungt Begijnsilfsai UiMd, Jalafssn J1924B
Otto C. Heuvelink uit Amsterdam
heeft hier prachtige polyester plastieken
staan. Sommige zijn uitneembaar. In de
grote plastieken treft het goed afgewo
gen beeldend contrast tussen kubieke
vormen in combinatie met sterk golven
de volumen, die de indruk maken alsof
ze gesmolten zijn. Meestal zijn ze wit op
een zwart voetstuk, soms is een onder
deel in kleur.
Er zijn ook kleine plastiekjes, die een
sterk organische indruk maken. Ze be
staan uit bij elkaar passende onderdelen,
die er knekelachtig uitzien alsof het
bijeen gelegde gewrichten of beenderen
zijn. Dat klinkt allemaal nogal eng,
maar toch gaat er een grote estetische
bekoring van uit, niet in het minst
omdat Heuvelink een perfectionist is.
Joris van der Berg en Jayne Vast,
twee Utrechtse meisjes, hebben hier hun
keramiek uitgestald. De eerste maakt
rondom eerlijke potterie, eenvoudig
maar goed afgewogen van vorm. Mede
door het kleurgebruik (veel glanzend
bruin) doen de vazen en andere voor
werpen aan alsof ze uit grootmoeders
keuken afgomstig zijn. Het is gebruiks-
aardewerk in de beste zin van het woord,
woord.
Jayne Vast maakt karikaturen van
mensen en dieren, ook van schaakstuk
ken. Ze werkt in sterk aangedikte spot
zieke vormen, alles donkergrijs. Haar
vormbesef wordt wel eens te sterk aan
getast door een al te karikaturale inslag
en wat dan een beeldje had kunnen
worden is in een poppetje blijven ste
ken. Maar geestig is het allemaal wel en
vaardig gemaakt eveneens.
HEIN STEEHOUWER
4
j
|OW: