WAM HESKES
Mr. Mozes overdonderde het
OVERLEDEN
Internationaal Jazzfestival
Grote deelname
Gaudeamus
Muziekweek
Concours voor
vocalisten in
Den Bosch
Hans Korpershoek in
Film
van
NCRV-televisieprogramma
se
marieiïe
„Turks fruit” krijgt weinig
waardering in Duitsland
.V.
Dansen is plezier voor twee!
Dansen in ’t ritme van deze tijd!
Al dansend leer je!
LAREN’ DOET .LOOSDRECHT’ NIET VERGETEN
Bekend hoorspelacteur
V
Kees Manders mag
exposeren
Prijs voor Eugène
van Lamsweerde
Hoofdstadoperette
DANSCENTRUM
OUD EN NIEUW; VAN LANDELIJK HUIS NAAR FLAT
Auditie
„Lustige Witwe” bij
S3
„Culturele pornografie"
I--/' I
"WÉ w p-
F
11
1 973 1
.WOENSDAG 2 2 AUGUSTUS
(Van onze correspondent)
rk-
ar-
Komt u maar.
Grote Houtstraat 26, Haarlem
Keuzemogelijkheden die u niet voor
mogelijk houdt. U kunt eenvoudig
niet meer niet modieus zijn
omdat er gewoon van alles is.
an
Apparatuur
Vrijdag 24 augustus om 14 uur
HEROPENING
van onze Rodier-boutique.
LAREN Er zijn nu al zoveel
variaties gemaakt op het beroemde
Franse liedeken „Champs Elysées”
we denken even aan „Dag een
van de acht”, „Oh, Waterlooplein”
en „Dag, Sjakie Swart”, dat er wat
mij betreft nog wel één had bijge
kund: „Vaarwel Van Dijk”. Om het
beter te laten uitkomen zou het
dan moeten worden: „Vaarwèhèl
Van Dijk”. Ik heb het gisteren wat
zitten neuriën in de Singer Con
certzaal in Laren, waar Dizzy Gil
lespie iets over het drumvak aan
het uitleggen was, omdat Max
Roach juist met lijn 3 tegen een
voorgevel van een negentiende-
eeuws Amsterdams grachtenpand
was aangeknald en derhalve bericht
van verhindering had gestuurd.
DE 13-JARIGE Hans Korpers
hoek, een van de jeugdleden van
Filmgroep Haarlem, heeft een
film gemaakt over de verhuizing
van hun gezin naar een flat in
Haarlem-Schalkwijk. Regisseur
Han Baartmans van de NCRV
gaat de film, „Oud en Nieuw”,
gebruiken in het programma
SAM-SAM van de Nederlandse
Onderwijs Televisie. De film
moet daarvoor wel van tien mi
nuten worden teruggebracht tot
vijf minuten, een werk wat deze
week wordt voltooid in de NOS-
studio’s in Hilversum.
BONN Veel meer dan een
poging om pornografie in een op
vallende verpakking te presenteren
kan de Westduitse pers niet ont
dekken in de Nederlandse film
„Turks Fruit”. In Duitse vertaling
draait de verfilming van Jan Wol
kers’ boek deze week in vrijwel
alle grote steden van de Bonds
republiek. Bij de „Filmtips” in het
gezaghebbende weekblad Die Zeit
eindigt ze zelfs op de allerlaatste
plaats, onder het opschrift „be
denkelijk”.
I i
i
uit. Bassist. is ..high
ROB HOEKE
(Van onze RTV-redactie)
l-
sur
ie-
De Neue Ruhrzeitung stelt vast dat de
ng
(Van onze correspondent)
te
Onder redactie van J.P. Bos
b.
de werk
ed sala-
Verkoop
korres-
rkzaam-
r op on»
'ekomen
j'l
door de
avonds
-331478.
ol-
en
it-
de
s
Hans Korpershoek met zijn Kodak
Instamatic.
Zijlweg 49, Haarlem
Tel. 32 69 06
erf
le-
la-
in
ar-
n
ïCt
}n,
ar-
Wam Heskes bij zijn 70ste verjaardag.
Je
in
ris
3S-
- W
1
maakt met vijfde- en zesdeklas leer
lingen. Muziek en commentaar zijn
van hem zelf, met dien verstande dat
hij de muziek uitkoos: „Here comes
the sun” van The Beatles plus geluids
effecten van een grammofoonplaat.
Het synchroniseren werd samen met
zijn onderwijzer en medefilmgroeplid
Plas uitgevoerd.
Schitterend allemaal, maar toch.dat
maffe gebouwtje van Jachthaven Van
Dijk, waar het zo benauwd was en zo
vol, waar Max van Praag vijftien jaar
lang het Loosdrecht Jazz Concours had
georganiseerd. Loosdrecht was voor mij
pas definitief voorbij toen ik Singer
binnenstapte, en een brokje nostalgie is
daarbij nooit weg.
Hans Korpershoek filmde Oud en
Nieuw op Kodachrome super-8 kleur
met een Kodakinstamatic Fixfocus.
De gemaakte nachtopname werd met
AMSTERDAM. Op 31 augustus zal
de Hoofdstad Operette na zeventien jaar
„Die lustige Witwe” opnieuw leven in
blazen. Het gezelschap, dat voor het
eerst sinds achtentwintig jaar haar tour
nee in Amsterdam begint, zal na de
Stadsschouwburg meer dan honderd za
len in het land aandoen, waarin 250
voorstellingen zullen worden gegeven.
Evenals vorig jaar heeft de Hoofdstad
Operette Alexander Pichler als regisseur
aangetrokken.
De film Oud en Nieuw laat de
familie zien die van een zeer lande
lijk gelegen huis aan het water ver
huist naar een flat in Schalkwijk.
Hans Korpershoek legt scherp de na
druk op de verschillen tussen oude
woning en de strakke flat. Toch blijkt
ook de nieuwe woning voor het gezin
met vier grote jongens te klein. De
film eindigt met een nachtelijk
Schalkwijk, een politieauto met gil
lende sirene en de jongste van het
gezin die onder de wol kruipt en
terug kijkt naar het oude, rustige
huis aan het water.
DEN BOSCH. Vierentachtig vocale
kunstenaars uit 21 landen zullen deelne
men aan het 20e internationale vocalis
tenconcours in Den Bosch, dat van 1 tot
en met 8 september in de Stadsschouw
burg Casino wordt gehouden. Het con
cours wordt ieder jaar georganiseerd
door de Stichting ’s Hertogenbosch Mu-
ziekstad.
Eigenlijk heeft de in Delft geboren,
maar aan Rotterdam zijn hart verloren
hebbende Wam Heskes praktisch geen
ervaring als toneelacteur opgedaan. Hij
was van origine tekenaar-schilder, maar
door een gebrek aan een van zijn ogen
is hij nooit in die richting doorgegaan.
Dus werd hij „maar” acteur en bij de
radio wist hij zich tot zijn 75e jaar een
benijdenswaardige reputatie op te bou
wen. Hij creëerde een niet te tellen
aantal hoorspelkarakters, die vooral door
hun levensechtheid uitblonken.
De laatste drie jaren van zijn leven
sleet hij in een particuliere inrichting in
Zeist. Dat was nadat hij sterk verwaar
loosd uit zijn huis in Hilversum, de
gemeente waar hij bijna al zijn radioja-
ren had gewoond, werd gehaald.
Wat zijn tekeningen betreft zullen ve
len zich nog de vaste voorplaat van de
oude Lach herinneren, voorts zijn boek
illustraties en de vele krabbeltjes, die
de AVRO-bode van voor de oorlog ver
luchtten.
HILVERSUM. Hoorspelacteur Wam
Heskes is dinsdag op 82-jarige leeftijd in
Zeist overleden. Hij was een man. die in
zijn 40-jarige omroepcarrière een bijzon
dere plaats onder de leden van de hoor-
spelkern innam. Velen beschouwen in
hem de enige echte radio-acteur, die
Nederland heeft bezeten, een man die
door een wisseling van stemgeluid in
houd aan heel verschillende karakters
kon geven. Wam Heskes was vlak voor
en vlak na de oorlog bekend bij ieder
een: als Koos Koen bij de AVRO en als
„De gewone man” die in de jaren vijftig
elke zaterdagavond bij de KRO „het
zijne ervan zei”.
UTRECHT. Voor de internationale
Gaudeamus Muziekweek. die dit jaar
wordt gehouden van 14 tot en met 21
september, heeft de vijf leden tellende
jury een keuze gemaakt uit 142 ingezon
den partituren, afkomstig van componis
ten uit 25 tanden. Voor alle werken
betekent de uitvoering in de Gaudeamus
Muziekweek wereldpremière.
AMSTERDAM. Kees Manders heeft
van B. en W. van Amsterdarp vergun
ning ontvangen voor een expositie van
zijn schilderijen, zij het dat deze ten
toonstelling niet in het plantsoen van
het Rembrandtsplein mag worden neer
gezet, doch in het voormalige Brouwers-
wapen op het Rembrandtsplein.
Voor deze gelegenheid heeft Manders
het leegstaande pand, waarin vroeger
een bekend restaurant was gevestigd
omgedoopt in „Museum Anders”.
Naar bekend is hoopt Manders de
ongeveer 200 schilderijen voor een goede
prijs van de hand te kunnen doen. De
gehele opbrengst is bestemd voor het
Koninklijk Nederlandse Geleidehonden
Fonds in Amsterdam.
De tentoonstelling wordt donderdag 23
augustus ’s middags om 6 uur geopend
en zal dan onafgebroken geopend blijven
dagelijks van 10 tot 22 uur en wel tot
en met 3 oktober a.s.
Wat ik eigenlijk zeggen wou: „Loos
drecht is Laren niet én de jachthaven
Van Dijk is de Singer Concertzaal niet”.
Nou moet ik zeggen dat ik de gemoede
lijke jazztoestanden in Va n Dijk in
vroeger jaren enigszins rommelig geor
ganiseerd vond. Goed, Max van Praag
liep dan weliswaar met een gezicht rond
of ie elk moment in „over vijfentwintig
jaar” kon uitbarsten, maar er klopte
nooit veel. Ik heb er zelf ook nog wel
eens gespeeld en ik herinner me dat het
achter de bühne altijd een gevloek en
een gedonder van jewelste was, omdat
de ruimte zo benauwd was dat als de
trompettist inademde de drummer dan
pas de gelegenheid had zijn hi-hat te
laten zakken.
U had het al begrepen: het Loosdrecht
Concours is niet meer. Het is nu het
Naar aanleiding van de televisieuit
zending Smalfilm van Han Baart-
mans kreeg de filmgroep Haarlem
enige tijd geleden het verzoek een
auditie te geven met jeugdfilms bij
studio Henk Otto in Soest. Regisseur
Baartmans raakte zo geboeid door de
film van Hans Korpershoek dat hij
besloot de film, ondanks ruimtege
brek, toch uit te zenden. Voor het
televisieprogramma dat geheel is ge
wijd aan ingrijpende veranderingen
in het leven van kinderen, verzorgt
Henk Otto de copy en nieuwe ge
luidsband die nodig zijn voor uitzen
ding. In het blad „Smalfilmen als
hobby” van augustus schrijft Hans
Korpershoek trouwens over een an
dere film van hem, „Het geheim van
het huis”, waarmee hij vorig jaar de
eerste prijs in de afdeling junioren
van de filmwerkgroep Haarlem won.
De filmwerkgroep Haarlem, Boog-
straat 52 kan overigens nog leden en
jeugdleden gebruiken.
De school van Hans Korpershoek,
de Theo Thijssenschool en de Christi
aan Huygensschool hebben voor de
filmactiviteiten aan de gemeente
Haarlem 2000 subsidie gevraagd.
Het concours wordt nu overdag ge
houden, de concerten staan op de avond
uren gepland. Gisteravond speelden het
Rein de Graaf-Dick Vennik Quartet
(Nederland), het Milford Graves Quartet
(USA) en Carmen McRae and her Trio
(USA). Voor vanavond staan op het
programma „Loek Dikkers Improvisators
Guild (Nederland), Fred Van Hove-Cel
Overberghe Duo (België) en Summit
(Europa/USA).
een snelle, 160 Asafilm gemaakt. Ver
der maakte hij gebruik van een Wes
ton belichtingsmeter, een statief en
twee lampen van 500 watt. De geluids-
synchronisatie werd verkregen via
een Noris projector met aangebouwde
Synchromat en een losse bandrecor
der met dubbelspoor.
De film heeft Hans Korpershoek
helemaal alleen opgenomen. Het is
zijn eerste, hoewel hij wel heeft mee
geholpen aan klasse-produkties op de
Theo Thijssenschool met onderwijzer
H. H. Plas, die geregeld filmpjes
Internationaal Jazz Festival Laren 1973
auspiciën van de Nederlandse Omroep
Stichting, door Singer in samenwerking
met de VARA en de BRT. De organisa-
geworde nen wordt georganiseerd onder
tie is meteen stukken beter. Het pro
gramma is uitgebreider en de leiding is
strakker. De musici hebben kleedkamers
en de heren Max Roach (als ie tenmin
ste komt) en Dizzy Gillespie (die was er
wel) geven clinics, dat wil zegen: zij
treden op als een soort groepsleider in
een wat vroeger heette workshop,
vertellen over hun stiel en experimenten
met jonge, leergierige musici Een lof
waardig initiatief.
Het concours van gistermiddag zat
lekker. Voor de chauvinisten uit Haar
lem en omgeving is het natuurlijk bij
zonder jofel te vernemen dat de drie
man sterke Mr. Mozes Rock Jazz
Family de show stal door een hecht-
geconstrueerd shock-effect te bewerk
stelligen. Zij kwamen als derde groep
naar voren en produceerden gedrieën
(basgitaar, gitaar en slagwerk) zo’n ge
weldig lawaai dat de toehoorders angstig
stil werden en belangstellenden uit be
lendende percelen ijlings kwamen toe
rennen. Ernstig ogende E.H.B.O.ers zagen
eindelijk de kans van hun leven om de
theorie in praktijk te brengen en eigenge-
breide dwangbuisjes kregen een pijlsnel
strijkijzer. Overige suppoosten oefenden
alvast op natte kranen en leenden el
kaar karateboekjes.
Of het muzikaal wel helemaal snor
zat, kon eigenlijk niemand beoordelen,
maar een „act” was het en dat was
duidelijk ook de bedoeling van Mr. Mo
zes. Het was jammer, intens jammer, dat
de techniek tenslotte een kink in de
Haarlemse kabel sloeg. Er ontwikkelde
zich' een stevige rookkolom boven de
versterker, waarna Mr. Mozes doodnuch-
ter annonceerde: Sorry folks, we hebben
fik” en dat hield in dat het geachte
auditorium de oren kon openen en ver
volgens de neusgaten kon sluiten.
Een aardig stukje Haarlemse milieu
verontreiniging, maar Mr. Mozes zit wat
mij betreft in de finale. Dat gun ik hem
en zijn medestanders, al was het alleen
maar omdat ik zelden een hele zaal zo
verbouwereerd heb zien luisteren: z’n
ontwapenende en ongecompliceerde ma
nier van optreden was een verademing
voor de serieuze liefhebber. Kreten als:
„Marie, kijk nou es” waren niet van de
lucht, evenals het aantal decibels welke
met tonnen tegelijk de zaal in werden
gepompt. En dat alles met een fabelach
tige „inhaaltechniek” door Mr. Mozes
himself (gitaartechnisch 1/10 seconde
achter lopen op de ritmesectie vereist
jaren oefening).
Van de Haarlemse pianist Ed Bos heb
ik wel genoten. Het was jammer dat Mr.
Bos, die Mr. Mozes voorafging, met z’n
rug naar het publiek zat te spelen. Hij
verdiende met z’n op „free jazz-geënte
(wat een o.h.-term eigenlijk, want welke
jazzvorm is niet „free”?) pianospel een
betere visuele presentatie .Verder biedt
Laren in de komende dagen weinig
„Haarlems”.
Groep Ohm uit Tilburg die m.i. waar
’t z’n muzikale kwaliteiten betrof een
duidelijke winnaar van deze middag
Werd, swingde hoe kan ’t clichémati-
Zeg, weet je ’t al? Vrijdag 14 september starten onze clubs. Ontzettend
leuke luitjes hebben daar al voor ingeschreven. Jij kunt ook nog mee
doen. Voor diverse groepen (van scholier tot boven 20 jaar) kunnen
deelnemers zich nog opgeven.
Dat willen zeggen, dansles 1973 betekent dansen (leren) op de plaatjes
van NU. Alle moderne dansen van NU in dit seizoen!
Hetgeen betekent (eerst even inschrijven jongelui) in september doe je
ook mee aan onze 28 „fijne” danslesavonden.
Iedere zaterdag en zondag een fijne gezellige dansavond in onze „CLUB
SEVEN”, aanvang half negen
De oorsprong van de film kan in de
Bondsrepubliek geen enkele rol spelen,
omdat Jan Wolkers hier volstrekt onbe
kend is. De vertaling „Een roos van
vlees” is voor de Duitse uitgever een
schadepost geworden, zoals niet onge
bruikelijk is bij vertalingen van moder
ne Nederlandse literatuur in het Duits.
Het boulevardblad Express heeft re
gisseur Paul Verhoeven gevraagd hoe hij
aan de stof voor Turks fruit is gekomen
en kreeg dus te horen dat er in Neder
land een gelijknamige roman bestaat,
die de voor ons land ongelooflijke opla
ge van meer dan 100.000 exemplaren
haalde. Die Welt meent al allerlei plagi
aat te hebben ontdekt, dat «Verhoeven
dan met een contrastprogramma zou
hebben willen verdoezelen.
De criticus van Die Welt erkent dat
Verhoeven „pregnant en bijtend, zoals
nauwelijks e n andere regisseur voor
hem, toont wat met twee jonge mensen
gebeurt als zij buiten de burgerlijke nor
men willen leven”. De Frankfurter
Rundschau, die vaststelt dat Turks fruit
vooral o pvalt door taaie kleverigheid,
erkent de ambitie om een echt verhaal
te vertellen, een echte film te maken,
hetgeen meer is dan van de meeste
pornofilms kan worden gezegd.
De jury wordt gevormd door de Ne
derlanders Reinbert de Leeuw en Enri
que Raxach, de West-Duitser Roland
Kayn, de Zweed Sven-Erik Back en de
Brit David Bedford. De laatste zal tij
dens de muziekweek dagelijks op huize
Gaudeamus in Bilthoven een analyse-
cursus geven, aldus de Stichting Gaude
amus.
De prijsuitreiking en sluiting van de
muziekweek vinden plaats in De Bilt.
Hieraan zal medewerking worden ver
leend door een ensemble van Zweedse
.muziekstudenten o.l.v. Bernard van
Beurden.
Het programma ziet er als volgt uit:
Op 14 september geeft het Radio Kamer
orkest o.l.v. Peter Keuschnig een uit
voering in de VARA-studio in Hilver
sum. In de Lantaren in Rotterdam is op
15 september een optreden van solisten
en dansers en op 16 september in De
Doelen zal het Rotterdams Jeugd Sym
fonie Orkest en Zeeuws Jeugdorkest
o.l.v. Peter Jense een middagconcert ge
ven. Op 17 september zullen het
Utrechts Symfonie Orkest o.l.v. Paul
Hupperts en het Omroep Kamerkoor
o.l.v. Frans Muller in het Utrechtse
Tivoli concerteren. Het Noordelijk Fil
harmonisch Orkest o.l.v. Charles de
Wolff geeft op 18 september in Gronin
gen een uitvoering in het cultuurcen
trum d’Oosterpoort en het ensemble
„Pro en Contra” o.l.v. Peter Keuschnig
komt op 19 september naar Hilversüm
(VARA-studio). In de congreszaal van de
Jaarbeurs in Utrecht is 20 september
een uitvoering van de fluitist Abbie de
Quant, het Gaudeamus Strijkkwartet en
Armin Rosin (trombone).
De deelnemers bestaan uit 30 sopra
nen, 16 alten mezzosopranen 13 tenoren
en 17 bassen baritons. De Verenigde
Staten zijn met 13 deelnemers het
sterkst vertegenwoordigd, dan volgt En
geland met 11 erf) Nederland met negen
deelnemers. Uit Oost-Europa hebben
Hongarije, Polen, Roemenië en Tsjecho-
Slowakije deelnemers afgevaardigd, ter
wijl uit Azië Japan en Korea aanwezig
zullen zijn.
De internationale jury, waarin zitting
hebben de Nederlandse voorzitter Manus
Willemsen, Gino Bechi (Italië), Gré
Brouwenstijn (Nederland), Lore Fischer
(West-Duitsland), Arta Vlorescu (Roeme
nië), Léonce Gras (België), John Kentish
(Engeland) en Bernard Kruysen (Neder
land) zal in een viertal voorselecties de
deelnemers aan de demi-finales op don
derdag 6 en vrijdag 7 september selecte
ren. Daaruit komen dan weer de deelne
mers voor de finale op zaterdag 8 sep
tember.
Het concours wordt besloten met een
concert van de eerste- en tweede-Prijs-
winnaars op woensdag 12 september in
de Stadsschouwburg Casino in Den
Bosch. Het Brabants Orkest verleent aari
dit concert medewerking terwijl de
KRO-radio het zal uitzenden.
Links Hans Korpershoek en rechts
Henk Otto aan de voor Nederland
unieke Steinbeck syn-tafel voor
super-8, waarop de film gelijk wordt
gelegd met het geluid.
AMSTERDAM. De Bloemendaalse
beeldhouwer Eugène van Lamsweerde
heeft als eerste Nederlander de „Prix de
la jeune sculpture” gewonnen. Deze prijs
wordt jaarlijks uitgeloofd tijdens de in
ternationale tentoonstelling van de Salon
de la jeune sculpture, die dit jaar in het
Jardin du Luxembourg in Parijs is ge
houden.
bioscoopbezoekers weer eens onder het
dekmanteltje van culturele pretenties
een alibi voor pornogenot met goed
geweten wordt aangeboden. Dat het aan
tal bezoekers in de eerste dagen zo groot
niet was, heeft ongetwijfeld minder te
maken met het niet dankbaar benutten
van zo’n alibi dan met de geweldige
hitte buiten de bioscopen.
Hans Korpershoek bij de stripe
machine, waarop Henk Otto in Soest
het geluid van „Oud en Nieuw” aan
brengt. Rechts de Eumig-sound-
projector voor super-8, omgebouwd
door studio Henk Otto tot speciale
breed-stripe.
ger —de pan
class”.
Er valt overgens wel heel wat te
genieten, zowel tijdens het concours, als
tijdens de concerten. Morgenmiddag
speelt het Paul Hoedeman Boogie Woogie
trio en het zou best een weer aardig
zijn als er nu eens een échte boogie
woogie pianist opstond, want tenslotte
ben ik ook pas na omkoping van de jury
en met het geluk van een waanzinnige,
destijds in de prijzen gevallen met deze
eenvoudige rampetamp-muziek die niets
voorstelt, waar de honden geen brood
van lusten, waar iedereen op afgeeft,
maar waarvoor plotsklaps de laatste ja
ren ondanks alles weer een aardige be
langstelling bestaat.
Dat was dus wat informatie over het
Internationaal Jazz Festival Laren 1973.
Ik hoop u in de loop van de komende
dagen nog wat meer zinvolle informatie
te verstrekken, want jazz is een schone
zaak vrienden, en dat houden we zo!
B
A