VANUIT Een dagje JLaren-jazz UTRECHT bij te huilen om Regering moet bibliotheekwerk meer integreren The Whiskers - de band van Mouth McNeal - uit elkaar Terug naar nachtclub willen we niet Hongaarse filmkunst Een festival voor de 9 g n film LowLands Rentacar heeft zulke lage tarieven voor autoverhuur LowLands Rentacar i |F Paul Hoedeman boogie-woogie-talent Boekmanstichting: NTB contra minister inzake werkregeling ff Bel 02503-3441 of 02526-3141 Stichting „CENTRUM - Comité Koninginnedag” 15 V R IJ D A G 2 4 AUGUSTUS 1973 >r) 12 twee jaar overvoerd zijn met aan biedingen en nu aan wat rust toe Dr. Popaul zijn. Er spelen echter nog andere factoren een rol. Sinds haar huwe lijk met de ex-drummer Frans Smit is de eerst zo voortreffelijke relatie tussen Sjoukje van ’t Spijker en de vaste begeleidingsgroep van Mouth McNeal, The Whiskers, aanmer kelijk bekoeld. Frank en Eva la Parra's derde speelfilm die deze OVER „FRANK EN EVA”, Pim de week in achttien vaderlandse biosco pen zijn première beleeft, wat Am sterdam betreft in het Rembrands- plein Theater, is maandag jl. al uit voerig in deze krant bericht. „Frank en Eva”, respectievelijk gespeeld door Hugo Metsers (bekend uit „Blue mo vie” en „VD”) en Willeke van Am- melrooy, is een vooruitgang op De la Parra’s vorig werk „Obsessions” en „Rubia’ jongle", maar er is een tekort aan uitdieping van het niet oninteres sante onderwerp, een tekort dat de film open gaten bezorgt, die te ge makkelijk opgevuld worden met pu- bliek-winnende maar op den duur irriterende sex-scènes. Aan belang stelling zal het waarschijnlijk dus niet ontbreken maar de schijn blijft op zijn minst bestaan dat die interes se op bijkomstige aspecten van de film gericht is. in Amsterdar HET GAAT ER OP lijken dat 1973 het jaar van de filmfesti vals gaat worden. Kort na de Internationale Filmweek Arn hem die zich, zoals men weet, van 30 augustus tot en met 5 september af gaat spelen, be gint vanaf 24 september een niet aan een vaste plaats gebonden festival van Hongaarse films, waarna van 15 tot 24 november Cinestud 73, „internationaal fes tival of student-made films” in het Amsterdamse Kriterion een overzicht zal geven van het al lerjongste filmen. HAARLEM Mouth McNeal de populaire hitmakers van Hans van Hemert zullen met ingang van november dit jaar geen live- optredens in de zaal meer verzor gen. Het duo wil zich beperken tot LAREN Er zijn zo van die dagen, die achteraf gezien beter in bed doorgebracht hadden kunnen worden. Zó’n dag was het gisteren in Laren, toen ik de wanhopige po gingen zag en hoorde van groepen die zich hoè dan ook waar wilden maken. Hoewel de uitdrukking „Jazz” voor mij in de loop van de tijd een zeer rekbaar begrip is ge worden, en wat dat betreft van muzikaal beton is, had ik toch de grootste moeite mijn tranen bin- nensoogs te houden. Het zit de or ganisatie niet mee, althans niet waar het de groepen op het con cours betreft. Van de zeven groe pen die zouden komen spelen, ver schenen er maar vijf. Groep „Al pha” uit Haarlem notabene en de groep „Freetime Old Dixie Jass Band” uit Enkhuizen lieten verstek gaan. dat het eigenlijk onzin is om er alleen buitenlanders van te laten profiteren! Het is in vele gevallen voordelig voor u en attent van u om - zolang-u-maar-wilt - een auto te huren: voor buitenlandse bezoekers, bij plotselinge akties, voor (extra) vertegenwoordigers, personeelsvervoer en bij onverwacht uitvallen van auto’s. Fijn dat u dan weet dat u terug kunt vallen op een all-round automobielbedrijf met een speciale rentacar-afdeling.dat altijd zo goed als nieuwe auto’s in verschillende prijsklassen klaar heeft staan: van eenvoudig-tot-zeer-luxevan Escort tot Granada, maar ook Transit-mini-bussen. Onze - zeer lage - tarieven zijn inclusief verzekering en onderhoud. p/a van Kalmthout van Niel bv Marktplein 25, Hoofddorp en Hoofdweg 1302, Nieuw Vennep Telex 41476 radio- en tv-optredens en het ma ken van platen. Manager Han Meijer geeft als voornaamste reden op dat Wil en Sjoukje de afgelopen NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST RENATO SABBIONI CHRISTINA DEUTEKOM Nachtvoorstellingen 18 ROB HOEKE „THE ADVERTENTIE IIJ FERRY TROMP Enfin, het spits werd afgebeten door de groep „Danger” uit Middelburg, een twee-mansformatie die z’n uiterste best Een scène uit „De roden en de wit ten” van de Hongaar Miklós Jancsó. Amerika, Japan en Australië. Maar Wil lem wil niet vliegen. Voor geen goud, letterlijk. Jammer hoor, want dat had ik toch nog wel graag meegemaakt”- Voor The Whiskers Dick Hanzon, Hans Jansen, Loek Das en Ger Dijks hoorn is het allemaal afgelopen. De groep gaat uit elkaar, „want terug naar de nachtclub willen we niet.” Voor Dick Hanzon geldt nu hetzelfde als voor die veelbesproken topsportman die afscheid neemt: redelijk goed verdiend, een beet je verslaafd aan het succes, maar wat nu? Dick heeft nog geen flauw idee. „Eerst maar eens een beetje uitrusten en aandacht aan m’n vrouw schenken, want die heeft me jarenlang praktisch niet gezien. NIEUW IS VERDER „Dr. Popaul” van Claude Chabrol in City, een wat zwarte komedie, waarin het komisch- absurde de boventoon voert. Jean- Paul Belmondo is de dokter die erg Deze zomer toen het met de con tracten overigens al wat minder liep vanwege het geringe succes van de sing le „Batteringram” maakte Sjoukje bekend geen live-optredens meer met The Whiskers te willen doen. Mc Neal wilde liever een andere, eigen groep- „Mouth” Wil Duijn voelde daar niets voor, wilde The Whiskers houden, maar moest uiteindelijk zwichten vanwege de slechte sfeer die ontstond als gevolg van het meningsverschil. Het resultaat is nu in ieder geval dat The Whiskers na oktober niet meer als begeleidingsgroep- op-tournee van Mouth McNeal zul len fungeren, reden voor de groep om er dan ook maar helemaal mee te stoppen. M&M-manager Han Meijer, begonnen als manager van The Whiskers en in feite nog steeds zakelijk leider van die groep, zegt: „De tijden veranderen nu eenmaal. The Whiskers zijn niet belang rijk. Een vaste groep werd te duur en bovendien waren de Whiskers niet aan trekkelijk voor het publiek want ze hebben nooit zelf een grote plaat ge maakt.” Meijer ontkent overigens dat er DEN HAAG. De minister van On derwijs en Wetenschappen rijdt met zijn overurenregeling voor orkestmusici de muzikala ontwikkeling van het Neder landse volk in de wielen- De orkestmusi ci kunnen namelijk nog niet worden vervangen in het onderwijs en dat zal nog tenminste vijf jaar duren. Boven dien is de positie van de orkestmusici in discussie en de hierbij moeizaam opge bouwde verhoudingen zouden onherstel baar schade worden toegebracht, als de overurenregeling ook voor deze musici geldt. DEN HAAG. Het openbare biblio theekwerk dient te worden beschouwd als een volledige overheidstaak en niet als een faciliteit, die het individu tegen betaling ter beschikking wordt gesteld. Om de massacommunicatie tweezijdig in plaats van eenzijdig te maken, moet de openbare bibliotheek in de toekomst gaan fungeren als een goed geoutilleerde gesprekspartner van de massamedia, in het bijzonder de televisie. DICK HANZON deed die waarde aan z’n naam toe te kennen die ’t deed vermoeden. In die opzet slaagden ze volkomen. Met jazz had ’t niets te maken; elektronisch ge rotzooi op een instrument (de synthesi zer), dat alleen maar door uitermate vakkundige lieden gebruikt kan worden. De in principe miljoen aanwezige moge lijkheden op dit instrument werd op 64 manieren geprobeerd met als enig resul taat een fikse kortsluiting, want nadat de heren musici schematisch hun optre den hadden afgewerkt en achter de coulissen verdwenen, bleef de synthesu- zer gewoon dorrammelen op z’n laatst geprogrammeerde gedeelte Pas nadat ie mand de stroom uitschakelde stopte deze wat eenzame toegift- Van deze reeks verheugende activi teiten op filmgebied voor een land dat nog altijd minder „film-minded” is dan men zou wensen en verwach ten, zullen de Hongaarse filmdagen het meest verspreid verlopen en daardoor een minder lokaal karakter krijgen. Het programma start in ,,’t Hoogt” in Utrecht en zal daarna rouleren langs de diverse alternatieve filmhuizen die daardoor een week long hoogtepunten uit de Hongaarse filmproduktie over de laatste jaren zullen kunnen vertonen. Voor wie ’t nog niet mocht weten: ,,’t Hoogt” is een cultureel gezellig heidscentrum in het oude hart van Utrecht, schuilgaand achter een faca de van zes gerestaureerde oude huis jes en bestaande uit een expositiehuis, een filmhuis en een eethuis, waarbij zich later een theater en een theater café zullen voegen. Het complex dat op 12 januari van dit jaar geopend werd -door de Utrechtse wethouder Na „Danger” de „Hoochie Coochie House Band” uit Den Haag, die hoe wel zeei’ spontaan vc 1 „ion waren ’t element swing uit te pakken en dat was jammer, want deze nal-dighe d zal de jury niet ontgaan zijn. Ik bad in stilte om wat verlichting en ziedaar de vol gende groep, ’t duo Luc Houtkamp Eddo van de Hoog uit Den Haag, kwam met een komische act, die muzikaal nauwelijks iets te vertellen had, maar toch wel 90 pct. van het aanwezige auditorium kostelijk vermaakte. Eddo van de Hoog is overigens een uitstekend violist die ’t wel kan, maat ’t niet deed en Luc Houtkamp een saxofonist die ’t niet kon, maar wél deed. Blijkbaar had den ze weinig vertrouwen in de jury, zodat ze zekerheidshalve, om een slechte beoordeling van wél deskundige jury te voorkomen, maar een eigen commissie meegenomen hadden die hen na afloop de persprijs toekende in de vorm van een pak papieren zakdoeken, ’t Wachten was nu nog slechts op de goochelaar en de koorddanser, per saldo was iederen nu meer ingesteld op theatertoeren met muzikale achtergrond dan op een speci fiek muziekgebeuren. Men berustte lij delijk en de enkeling die vage verwen singen mompelde werd sussend toege sproken met opmerkingen als: „Dit is toch ook wel leuk”. Bepaald verrassend en voor mij een absolute finale-kandidaat was de 18- jarige Paul Hoedeman uit Amsterdam met z’n boogie woogie trio. Een ware verademing wat ook wel bleek uit de reactie van ’t publiek. Paul Hoedeman die nog slechts twee jaar piano speelt en geen noot kan lezen, boeide met z’n eerste nummer een boogie woogie blues, alléén gespeeld zonder ritmesectie dat het publiek zodanig, dat voor het eerst deze middag iedereen doodstil zat te luisteren. Het applaus na afloop loog er ook niet om. Toevalligerwijs heb ik een enorm zwak voor boogie woogie en deze muziek spreekt mij iets meer aan dan de free jazz; en omdat boogie woog- ie-pianisten als nogal onberekenbaar be kend staan, leek een babbeltje met Paul me een wat hachelijke onderneming, ’t Tegendeel bleek waar, een vriendelijke, wat verlegen scholier, zonder pretenties, die liever speelt dan praat. De talentvol le vertolking van boogie woogie-werken van grootheden als Albert Ammons, Me ad „Lux” Lewis en Pete Johnson waren voldoende aanwijzing voor een succes volle toekomst op dit gebied. Z’n tech niek moet nog wat bij geschaafd, maar z’n muzikale opvatting is zo eigen dat hij zich nu al mag plaatsen bij de grote jongens. Voor mij hét talent van deze middag- Morgen bij de finale, met ’s avonds Dizzy Gillespie en Sonny Rollins; daaro ver maandag meer. t Wat vinden de Whiskers er zelf van? Een vraag aan Dick Hanzon, 27 jaar, Haarlemmer, en al zeven jaar drummer van de groep waavan twee jaar met Mouth McNeal. Hanzon is geenszins rancuneus: „Niets is eeuwig, dat weet je nu eenmaal. We hadden natuurlijk graag doorgegaan, niet alleen vanwege de cen ten, maar zeker ook vanwege de sfeer. We hebben vooral de eerste ander half jaar met z’n allen een gewel dige tijd gehad. Altijd lol, niet moe te krijgen, één grote familie, ook met Sjouk, al las je wel eens anders in de kranten”. Zakelijk gezien zo blijkt is er niets aan de hand. The Whiskers hadden geen enkel contract met Mouth McNeal. „Dat was niet nodig,” zegt Han zon, „althans, we hebben er nooit bij stil gestaan dat het wel eens nodig zou kunnen zijn, zó goed was de sfeer- Bovendien, we vertrouwden blindelings op Wil Duijn en dat doen we nog. Hij kan er niets aan doen. Door al din krante-ruzies (want dat waren het) leek het wel eens anders, maar Willem is een geweldige kerel, echt! En een groot ar tiest ook. We hebben ettelijke weken gehad dat we tien keer optraden in Concertgebouw Woensdag 5 september 1973, 20.00 uur OPERACONCERT ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van H.M. Koningin Juliana door het Dirigent: Soliste sopraan. Programma met werken van Mozart, Verdi en Donizetti. Entrée ƒ7.50, ƒ10.en ƒ12.50 (a.i.). Leden Oranjecomité’s ƒ1.50 reduktie. Kaartverkoop en plaatsbespreken voor leden van Oranjecomité’s uitsluitend 27 augustus, overige kaartverkoop en plaatsbespreken vanaf 28 augustus aan hef Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur, telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. De onderzoekers verwachten van staatssecretaris W. Meijer van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk een drastische wijziging van de strekking van de ontwerpwet. Ze bevelen aan, dat men zich inmiddels buigt over de vraag naar detailuitwerking van de strategie om te komen tot een gratis openbare bibliotheek, die zich in samenwerking met andere sociaal-culturele voorzienin gen ontwikkelt tot een door de lezers zelf mondig gemaakte sparring-partner van de massamedia. helemaal nie meer live opgetreden wordt. „Het zal wel veel en veel minder worden maar zo af en toe gaan we nog wel eens het podium op met een studio- groep”. Is die dan wel aantrekkelijk voor het publiek? „Nou nee, maar het gaat tenslotte om Mouth McNeal”. Haarlem Tot deze slotsom zijn mej. M. Smel en de heer H. Brits van de Boekmanstich ting, het sociaal-wetenschappelijk stu diecentrum voor kunst en cultuur, geko men. Zij merken over de verhouding tussen televisie en de openbare biblio theek ook op, dat deze bibliotheek de lezer te weinig materiaal biedt om har monisch te verwerken wat de televisie overhoop haalt. Daarbij dient de functie van de openbare bibliotheek, ook in relatie tot de televisie, zeker ruimer te worden opgevat dan die van een soort aanhangwagen van de tv. De ontwerpwet biedt, aldus de onder zoekers, geen enkele garantie voor de groei van de openbare bibliotheek: de investeringsinitiatieven zijn volledig af hankelijk van de financiële draagkracht van gemeente en provincie. Voorts wordt vastgesteld, dat de ontwerpwet de samenwerking of het samengaan van de openbare bibliotheek met andere sociaal- culturele voorzieningen, bijvoorbeeld culturele centra en vormingsinstituten, In de weg staat. van cultuur, de heer W. A. Kieboom, is door het Utrechtse Monumenten fonds in huur gegeven aan de Stich ting ,,’t Hoogt” met als man achter de schermen Huub Bals, die al via de Utrechtse Cinemanifestaties en Film International Rotterdam van zijn voorkeur voor de niet-commerciële films deed blijken. Bij die gelegenheden vestigde hij o.a. al de aandacht op het werk van -de Hongaar Miklós Jancsó en wekte hij in bescheiden kring belangstelling voor de actuele Hongaarse film waarvan Jancsó misschien de belang rijkste, maar zeker niet de enige interessante vertegenwoordiger kon zijn. Het was in ieder geval duidelijk dat Hongarije als filmproducerend land een verwaarloosd en onbekend gebied voor de Nederlandse bioscoop bezoeker was die zich bij voorkeur met de Angelsaksische film bezig houdt, een beetje Frans georiënteerd is en misschien nog wel het liefst naar de Duitse pornofilm gaat kijken al wordt in die behoefte op het ogenblik gedeeltelijk voorzien door films van eigen bodem. HET BLIJFT NATUURLIJK jam mer dat Huub Bals’ initiatief (ge steund door Hungarofilm in Boeda pest en door CRM in Den Haag) beperkt blijft tot een kleine kring geïnteresseerden, maar in het verle den is gebleken dat uit dit soort initiatieven kleine veranderingen in de programmering van de bioscopen kunnen voortvloeien en, als die ver stek mochten laten gaan, de televisie altijd nog op nieuwe gedachten kun nen brengen. Die heeft tenslotte ook „De leeuwerik”, een van de beste Hongaarse films uit het begin van de jaren zestig bij het Nederlandse kij kerspubliek geïntroduceerd, zoals het Filmmuseum al eerder met „De draaimolen” (1955) en „Professor Hannibal” (’56) pionierswerk op dit gebied verrichtte. De eerste naoorlogse kennismaking met de Hongaarse film vond plaats via „Ergens in Europa” een film van Geza Radvanyi en Bela Balasz over de verwilderde en verweesde oorlogs jeugd die na ’45 in vaak militante bendes door Hongarije trokken. De film werd hier in ’49 vertoond, het jaar dat Bela Balasz, bekend filmtheo reticus en scenarioschrijver, stierf en zijn naam gegeven werd aan de Boe- dapester filmacademie. Balasz’ leer lingen zullen rijkelijk vertegenwoor digd zijn in een aan de filmdagen voorafgaand symposium (18 tot 23 september) dat tegelijk een ontmoe ting zal betekenen tussen de in eigen land en de in het westen levende Hongaarse filmers, onder wie ge noemde Radvanyi. Dit alles ten overstaan van een besloten publiek van Hongaarse fil mers en andere kunstenaars dat uit heel Europa zal overkomen om te luisteren naar onderlinge discussies over eigen en andermans werk. Daar van zal de buitenwereld niet veel merken, destemeer echter van de aanwezigheid van verschillende topfi guren uit de Hongaarse film, o.a. van Miklós Jancsó, uit wiens werk een royale keuze ter vertoning is ge maakt. DE HONGAARSE FILM heeft een rijk verleden dat evenals in Frank rijk (Grand Café op de boulevard des Capucines) in een café in Boedapest begon, internationale beroemdheden als Alexander Korda en Michael Curtiz (oorspr. Mihaly Kertész) ople verde en tenminste twee theoretici van verstrekkende betekenis voort bracht: Moholy-Nogy en Bela Balasz die in de jaren twintig hun bijdragen leverden aan de wereldomvattende discussies over het wezen van de filmkunst. Vooral Balasz’ „Der sicht- bare Mensch” ontbrak in zijn tijd in geen particuliere filmbibliotheek. De ontwikkeling van de Hongaarse film heeft zich in oorlogen, revoluties en politieke verwikkelingen afgespeeld maar heeft onder al die veranderin gen een merkwaardige zelfstandighed weten te behouden, zoals de vertonin gen op het einde van september zul len bewijzen. op lelijke vrouwen „valt” dus verliefd wordt op een voor dit doel zwaar toegetakelde Mia Farrow, die in de film Christine heet. Haar konij- negebitje, bril en mankeloop winden h em zo op, dat hij haar zelfs trouwt. Van schoonpapa krijgt hij een privé- ziekenhuisje en alles zou goed gegaan zijn als Christine’s mooie zusje Mar tine niét was komen opdagen en haar schoonheid zo overtuigend werkt dat zelfs Belmondo ontdekt ook voor vrouwenschoon gevoelig te zijn en Christine iedere avond een spuitje toedient om ’s nachts alleen met Mar tine (Laura Anonelli) te zijn. De wraak van Christine is echter zoet op Chabrojiaanse manier en tegen het ein de heeft de filmer nog enige verras singen in petto die het geheel tot het laatste ogenblik op een dwaze manier spannend houdt. „II conformista” van Bertolucci is terug te zien in Studio K en als een hommage aan de onlangs overleden Melville vertoont Cine D „L’armée des hombres”, de schitterende ver- zetsfilm met o.a. Lino Ventura en Nachtvoorstellingen Simone Signoret. MOVIES HEEFT nieuwe hoogtepunten uit het „Erotic Filmfes tival” van de Frankfurter Buchmesse, „Jimi Hendrix” is gebleven (ook over dag) in Kriterion en verder zijn er de bekende nachtvoorstellingsfilms of het moest „De nonnen van Parijs” zijn (Brigitte Bardot en Annie Girar- dot), die op nieuw succes hopen in Nöggerath. zeven dagen, Wil kon ziek of moe zijn of er de pest in hebben, zo gauw hij het podium opkwam was het helemaal over, gaf hij zich voor tweehonderd percent. Niet omdat ik er nou toevallig bijzat hoor, maar in Duitsland wilden groepen als The Sweet en Middle of the Road ons op het laatst niet meer in het voorprogramma hebben, want we speel den ze helemaal weg. Dankzij Wil. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat hij een zaal niet meekreeg.” Dick Hanzon kan urenlang en met de pret nog in z’n ogen over de afgelopen jaren vertellen. Na begonenn te zijn als drummer van de Haarlemse formatie The Maro’s speelde hij vijf jaar lang met de Whiskers in Nederlandse nacht clubs, voor een klein publiek dat nooit hard klapte als het al klapte. Hanzon: „Je bent een soort levende jukebox he. Zeven avonden in de week Top-40 spelen en dan niet op de manier die jij leuk vindt, maar precies zoals op het plaatje, tot meisjesstemmen aan toe. Ik heb vijf jaar geen televisie of niks gezien. Je hele leven draaide om die Top-40. Net een automaat, als je ging denken ging het fout. We hebben na tuurlijk toch wel veel gelachen, maar we waren godsblij dat Mouth McNeal kwamen. Dat kwam zo- Net in de tijd dat Wil met Sjouk „Hey you love” had opgenomen, viel hij voor mij in bij The Whiskers want ik had met voetballen m’n pols gebroken. Toen „Hey you love” een succes werd en ze een begeleidings groep nodig hadden voor de optredens, werden wij gevraagd.” „Op plaat spelen we niet meer. Daar- oor heeft Phonogram een vaste studio si oeg die precies de platensound kan maken. Maar op alle tournee’s waren wij erbij. Duitsland ook specials voor tv Zwitserland, Oostenrijk, België en Zweden. Vijfduizend kilometer in tien dagen op spekgladde wegen. Maar een succesverschrikkelijk. We hebben ook talloze aanbiedingen gehad voor .j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15