Ronald Snijders en „Ohm” winnaars in Larei Kranteknipsels brengen Molière bij deze tijd Informeel barokconcert Moderner leer- RUSSISCHE BALLETGROEP OP TOURNEE Danseresjes uit Perm zetten Zwanenmeer in de schaduw ban J plan beeldende vorming s Max Roach: pure sensatie besluit jazzfestival Vj s Voortreffelijke expositie in Toneelmuseum TABLEAU VIVANT pefri interieur 7 MAANDAG 27 AUGUSTUS 19 73 Si AMSTERDAM Dit jaar is het drie eeuwen geleden dat de Franse toneelschrijver en acteur Molière die gedoopt was on der de burgerlijke naam Jean- Baptiste Poquelin op 51-jarige leeftijd stierf. De juiste datum van die herdenking was 16 fe bruari, maar het hele jaar 1973 geldt voor vele toneelvrienden, vooral in Frankrijk maar ook daarbuiten, als Molière-jaar. 4 ’3 HAARLEM HET GROTE AANTAL OPDRACHTEN vanaf dinsdag 28 aug. t/m vrijdag 31 aug. Zaterdag 1 september O per kwartaal, per giro/bank f 27,-^ ►Haarlems Dagblad lUmuiderCouranti ►Beverwijkse Courant c l V I Molière; een gravure van Monnin naar A. Allouarge. l SIMON KOSTER ROB HOEKE CONRAD VAN DE WEETERING Maar hierbij moet ik meteen iedere ADVERTENTIE onaangename bijgedachte bij het woord schoolsheid wegvagen. Een zo smaakvol le schoolsheid is zeker niet te versma den. Een tweede gevolg van de. jeugd, maar vermoedelijk ook van de instelling van de lerares, is het demonstreren van een geweldige energie. Niets wordt voor zichtig gedaan, alles wordt krachtig en resoluut neergezet, waarbij ieder accent je van iedere pas ook werkelijk wordt vertoond. Officieus is de commissie al met haar werk begonnen. Een voorzitter moet nog worden benoemd en de functie van se cretaris is nog vacant. Vertegenwoordi gers van organisaties, die bij de beelden de vorming zijn betrokken, hebben zich al aan hun taak gezet. De commissie zal de minister advise ren over leerplannen, waarbij rekening is gehouden met ontwikkelingen in aan verwante vakken als muziek, dramati sche vorming, over de middelen voor dit onderwijs, over het begeleiden van expe rimenten en kadertraining en over mo gelijkheden van integratie van delen van leerplannen voor beeldende vorming met die voor andere vakken. LAREN. Laren kan weer ademha- kans te lopen door de „happy few” afgelopen dagen kunnen de liefhebbers van rust en stilte-weer zonder angst hun geluidloze hondjes uitlaten zonder de kans te lopen door de „heppy few” omver geswingd te worden. Het Laren Jazz Festival beleefde de afgelopen vrij dag en zaterdag eigenlijk wel ’t hoogte punt waarop gewacht en gehoopt werd. interieurarchitectuur Zijlweg 36-38 - Haarlem - Tel.: 023 - 31 63 99 In het laatste bedrijf zien we dan dat de prins moedig op weg gaat om de witte zwaan weer te vinden, zodat hij zijn oorspronkelijke eed weer kan be krachtigen. In sommige voorstellingen ontaardt deze scène in een gevecht tus sen de tovenaar en de prins, maar hier was het duidelijk een spelletje blufpo ker. Als de prins zich niet laat impone ren door het gedoe van de tovenaar, verliest dat gedoe zijn kracht en kan de prins winnen. Het Zwanenmeer werd daardoor ner gens romantisch, maar het verhaal van de prins, die verliefd wordt op een betoverende prinses, die hij als zwaan ontmoet, waarna hij haar eeuwige trouw zweert zodat de betovering kan verval len, wordt met uiterst eenvoudige maar duidelijke middelen doorbroken door de tovenaar, die zijn dochter (als zwarte zwaan) ten tonele voert om de prins opnieuw tot een eed te verleiden, zodat de eerste eed zijn waarde verliest. aanwezigheid vulde, was ronduit ver bluffend. Ze danste de pas de deux uit Don Quichotte en bracht de zaal daarmee tot ovaties. Ze kreeg bloemen uit de zaal gegooid en moest veelvuldig terugkomen om te bedanken. Iedereen die iets wil zien van wat ballet kan zijn, mag ik dan ook van harte aanbevelen minstens naar Nadjesj- da Pavlova te gaan kijken. De groep komt van 28 tot en met 31 augustus in het Congresgebouw in Amsterdam, en op 2 september ’s middags nog eens in het Congresgebouw in Den Haag. DEN HAAG. Er komt een commis sie Modernisering Leerplan Beeldende Vorming. Ze zal leerplannen moeten ontwikkelen en begeleiden voor het on derwijs in de beeldende vorming voor alle schooltypen van kleuteronderwijs tot hoger beroepsonderwijs. Deze tentoonstelling, die voortreffe lijk verzorgd is door de heren A. Verhoeven en P. Unkel, is ten dele afgestemd op leerlingen van het voortgezet onderwijs, die daarmee worden voorbereid op de voorstellin gen van „Les precieuses ridicules” en ,.Le medecin malgré lui”, die het Wikor het komende voorjaar naar Nederland brengt. Maar men hoeft allerminst tot die groep te behoren om in de loop van de volgende twee maanden volop te kunnen genieten en veel te kunnen opsteken van een bezoek aan het Toneelmuseum. Daar na gaat de tentoonstelling op reis naar verschillende Nederlandse ste den; ze zal stellig in Groningen, Apeldoorn en Maastricht en waar schijnlijk in nog andere plaatsen te zien zijn. Vooral prachtig vond ik de wijze waarop de tovenaar glijdend liep, waar door een effect ontstond als een door de lucht scherende vogel. Verder was de voorstelling zeker het aanzien waard, al vielen er weinig uitschieters te vermel den. Iedereen was uitstekend voor zijn taak berekend. Baldrick Deerenberg is de blokfluitist van het kwartet, Janneke van der Meer bespeelt een barokviool en haar echtge noot Richte van der Meer een barok- violoncel, Chris Farr heeft een uiterst belangrijke taak als clavecimbel op zich genomen. Uit de Renaissance-zaal waren voor deze gelegenheid de stoelen verwijderd. Elke bezoeker, die zich ook voor de muziek interesseerde, kon in de zaal komen staan, zitten of liggen. Zo werd aan het musiceren een informeel accent gegeven, hetgeen in eerste instantie al.in visuele zin was bevorderd door de vier musici zelf. Zij hadden zich namelijk verkleed (niet vermomd) als zeventien- de-eeuwse speellieden, waardoor men bij het luisteren ook nog kon kijken naar een voor een schilderijenmuseum grote zeldzaamheid: een tableau vivant! Ik weet niet of het vroeger op concertjes de gewoonte was de hoeden bij het musiceren op te houden. Indien dit in derdaad zo het geval is geweest dan werd op deze avond de authenticiteit ook in deze zin gehandhaafd. Er zou, in drie secties verdeeld, een programma ten gehore worden gebracht, dat bestond uit werken van Giovanni Paolo Cima, Girolamo Frescobaldï, Gio vanni Maria, Buononcini „de Oude”, John Christopher Pepusch, Johann Se bastian Bach en andere barok-componis- ten. De uitvoeringen hiervan leenden zich door de informele situatie, waaron der- -zij -werden gegeven, niet voor een gebruikelijke kritische beschouwing. Zij waren ongetwijfeld doeltreffend door de ontspanning die zij brachten op een verantwoord niveau. Zij gaven boven dien de indruk, dat zij verricht werden door instrumentalisten, die aan speel- techniek heel wat in hun mars hadden, hetgeen op een formeel concert onge twijfeld overtuigend aan de dag zal kun nen treden. Door die wij de laatste maanden te verwerken hadden, zijn wij wat in moeilijkheden geraakt. Om hier uit te kunnen komen meenden wij onze zaak enkele dagen te moeten sluiten. zullen wij u weer graag ontvangen. U kunt mij noteren als abonnee en ik ontvang de krant dan de eerste 14 dagen GRATIS. per maand, per kwitantie f 9.30 dag in 1892, toen een door mij geleide expeditie door donker Afrika, onfortuin lijk genoeg, aan z’n einde kwam door toedoen van een wat ruwe stam, met onhebbelijke eetgewoonten, die vergezeld gingen van een soortgelijk rituele mu ziek. Max Roach en z’n medemusici brach ten deze exotisch, erotisch en ritueel aandoende oerwoud-toer met zo’n over tuigingskracht, dat corpulente aanwezi gen zich plotseling allerlei dringende afspraken herinnerden, die tot verbazend snelle aftochten leidden. De immer vriendelijk ogende Dizzy Gillespie merk te echter niets van dit tumult en nam onverstoorbaar met een recordertje alle geluiden van deze indrukwekkende drumsession op. Wat betreft ’t „Thad Jones Mei Lewis Orchestra”, die de wat ongeloof waardige image voert uitsluitend uit studiomusici te bestaan, ze vertoonden zichtbaar een eigenschap waar Hollandse musici nogal mee worstelen: ’t plezier waarmee deze 18-mans formatie speelde straalde van der lui smoelen, zonder overigens de muziek te kort te doen. Integendeel zelfs, want het feit dat mu zikaal talent ook lachend uitgevoerd kan worden, vond z’n bewijs onder andere in het pijlsnel uitgevoerde nummer „Fin gers”, waarin vooral de kopersectie, me de door de knappe orkestratie, excelleer de. Daarna Dizzy Gillespie, die de leden van z’n kwintet aan elkaar voorstelde. Dat was grappig, ’t auditorium loeide van plezier, een extra compliment dus aan Dizzy Gillespie, die hiermee onder andere bewees dat showmanship soms even belangrijk kan zijn als muzikale begaafdheid. Want heus, lieve jazzvrien- den, de „gesloten ogentechniek” als be schreven in uw handboek voor de jazz, is reeds lang een achterhaalde stelling. Ter informatie hierbij de nieuwe vuist regel, die absoluut val voorkomen bij anderen als „niet serieus” beschouwd te worden. Doe alsof u over gevoel voor humor beschikt en tracht dan ritmisch mee te trappelen. Succes verzekerd. „Brotherf King” opgedragen aen Martin Luther King een ballad num mer, dat in een Bossanova-achtig ritme overging (pop-invloeden waren merk baar), vormde voor publiek alswel voor gitarist Alexander Gafa een muzikaal hoogtepunt. Ik vind Dizzy Gillespie niet alleen als musicus een formidabel talent, maar als mens in ’t bijzonder, toen hij de 20-jarige Jon Faddies trompettist bij Thad Jones pousseerde als een nieuw groot talent, met de opmerking dat de oude garde ’t gemakkelijk aan de jongeren kon overlaten. Zo te horen had hij gelijk. Laren heeft z’n vuurproef glansrijk doorstaan, zowel muzikaal als organisa torisch stond het op een hoog peil. Joop de Roo ontving niet zomaar een boek werk als blijk van waardering voor z’n perfecte organisatie. Ondergetekende heeft momenteel last van jazzmoeheid, maar hoopt niettemin volgend jaar weer op de been te zijn om Laren 1974 te kunnen signaleren. Tot dan. In Parijs is de grote Molière-ten- toonstelling zelfs nog in voorberei ding. Het was donderdagavond dus bepaald nog niet te laat voor het Toneelmuseum in Amsterdam om de opening te vieren van een Nederland se Molière-tentoonstelling, die vanaf heden voor het publiek toegankelijk is en tot 22 oktober zal duren. Het is een tentoonstelling die het bezichtigen alleszins waard is, vooral omdat de museumleiding zo verstan dig is geweest zich niet te beperken tot het exposeren van tekeningen en foto’s met bterekking tot opvoeringen van Molière-stukken, maar veeleer een tijdsbeeld heeft gegeven waar van het optreden van Molière als acteur en auteur weliswaar een be langrijk, maar niet hèt belangrijkste aspect vormt. Door middel van enige honderden prachtige afbeeldingen voornamelijk reprodukties van oude gravures en tekeningen krijgt de bezoeker een globale indruk van het Frankrijk van Lodewijk XIV, na tuurlijk met de onvermijdelijke na druk op de pracht en praal van het ultra-huxueuze hofleven, maar toch ook met verrassende zij-lichtjes op minder fraaie maatschappelijke toe standen. Een bijzonder aardig onderdeel daarvan is de manier waarop de nog steeds bestaande actualiteit in de stukken van Molière duidelijk wordt gemaakt door afbeeldingen uit die stukken te omringen met Nederland se kranteknipsels van de laatste we ken, die betrekking hebben op soort gelijke onderwerpen als die welke Molière in znij toneelwerk kritisch aan de orde stelde, bijvoorbeeld het generatieconflict, de ongelijkheid van man en vrouw, het gezag van de kerk en dergelijke. Sommige van die 17e-eeuwse afbeeldingen zouden haast nog dienst kunnen doen om krantear- tikelen van vandaag-de-dag te illus treren. Verder geeft de tentoonstelling veel te zien van de wijze waarop in Mo lières tijd en in de perioden kort daarvoor en daarna toneel werd ge speeld; het toneel van houten schra gen, dat op ieder marktplein kon worden opgesteld, ziet men geleidelijk plaats maken voor een beter uitge rust podium, daarna voor een eerst nog primitief zalatoneel, en ten slotte voor het baroktoneel met zijn inge wikkelde machinerie waarmee vlie gende engelen en duivels, neerdalende rova te presenteren: twee zeventienjari ge meisjes, van wie Nadjesjda Pavlova enkele maanden geleden op het ballet- concours in Moskou de Grand Prix heeft gehaald, een prijs die nooit eerder is uitgereikt. Of het waar is dat dit meisje in haar presentatie op haar beroemde naamgenote Anna Pavlova (in 1932 in het Haagse hotel Des Indes overleden) lijkt, kan ik niet beoordelen, want die heb ik nooit in werkelijkheid gezien, maar zeker is dat dit danseresje iets zeer bijzonders is en vrijwel alle danseressen di eik ooit gezien heb, naar de kroon steekt. Het tweede leerlingetje Olga Tsjentsji- kova danste de pas de deux uit Copelia en getuigde met haar springen en liften, met haar draaien en haar presentatie, zeker dat we nog veel van haar mogen verwachten. Ze was in ieder geval beter dan haar collega’s uit het Zwanenmeer en dat terwijl ze nog niet eens haar studie heeft voltooid. Zij werd bijge staan door Joeri Petoechov, die dit zeer vaardig deed. Het moet me nog van het hart, dat deze Russen in hun dansen continu doorbewegen en niet, zoals in het Westen nogal tot een gewoonte is geworden, van de ene pose naar de andere ijlen. Gedurende de derde pauze gebeurde dan inderdaad waar we kennelijk alle maal op hadden zitten wachten, waarom ook het congresgebouw tot de laatste plaats uitverkocht was en de aanloop voor de komende voorstellingen ook enorm is: toen verscheen Nadjesjda Pav lova. Ze fs 17 jaar, heeft nog eën jaar studie voor de boeg en werd bijgestaan door de beste danser van het ensemble Lev Assauljak. Alle hierboven genoemde goede eigenschappen kwamen bij haar in nog sterkere mate tevoorschijn dan bij de anderen. Haar presentatie was van een jeugdige, maar zeer overtuigen de charme, haar bewegingen van een uiterste preciezie en een ongelofelijke soepelheid, gepaard aan een geweldige kracht en de wijze waarop ze het grote toneel van het congresgebouw met haar HAARLEM. De talrijke kunstmin naars, die zaterdagavond een bezoek brachten aan het Frans Halsmuseum, hebben „en passant” kunnen luisteren naar uitvoeringen van barokmuziek. Zij werden gegeven in de Renaissance-zaal van het museum bij het schijnsel van kaarslicht door vier instrumentalisten, die zich in het vertolken van composities in de .barokstijl hebben gespecialiseerd. Zij benutten bij hun spel oude instru menten uit de barokperiode of kopieën daarvan om hun uitvoeringen een au thentiek karakter te geven. DEN HAAG. In het Haagse con gresgebouw ging zondagavond de pre mière van Het Zwanenmeer door het Tschaikowskytheater in Perm (Oeraf). Bij deze voorstelling viel vooral de een heid in stijl van de hele groep op. Dit komt omdat alle dansers van dezlefde academie (in Perm) afkomstig zijn en veelal ook allemaal dezelfde ïerares hadden en wel Loedmilla Sacharova. De groep bestaat dan ook uit zeer jonge dansers en de hierboven genoemde stijl is mede daardoor ook enigszins geken merkt door schoolsheid. Om maar meteen met het vrijdag- concours te beginnen (dit op uitdrukke lijk verzoek van enkele serieuze jazzvo- gels, die minder geleuter en meer feiten in m’n stukjes willen): vrijdagmiddag leverde twee finalisten op, te weten Shakey Sam uit Franeker en fluitist Ronald Snijders uit Delft die de Pers prijs kreeg. Voorzitter van de jury Boy Edgar prees Snijders’ kwaliteiten zeer uitbundig. Z’n waardering ging eveneens uit naar Peter Schoorl, drummer in de Big Band van Gerbrand Westveen uit Loenen aan de Vecht, die een bijzondere vermelding kreeg, plus de verzekering van Boy Edgar dat Peter onmiddellijk bericht van hem zou krijgen, als in zijn eigen band een plaatsvervanger nodig was. Dat Boy Edgar niet bepaald geluk kig was met ’t uitdelen van dit soort abstracte prijzen bleek wel uit z’n niet mis te verstane opmerking het persé niet eens te zijn met ’t systeem om slechts één winnaar aan te wijzen. Dat vond ik ook, maar ik vroeg me wel af of ’t waarderingssysteem dan soms buiten de voorzitter om bepaald werd. Sinds zater dag ben ik fel voorstander van inspraak van voorzitters. Wat ’t vrijdag-concours verder betreft, ik beloofde serieus te blijven dus valt er derhalve niets te „ver-ironiseren”. Dat ’t publiek in de stampvolle Singer- zaal duidelijk positief was ingesteld, bleek wel toen Larens burgemeester, de heer Elsema belast met het uitdelen van de prijzen begroet werd als Mr. Jazz himself. Z’n toespraak eindigde dan ook met de swingende opmerking „in de toekomst wel eens even wat te laten ruiken” opdat z’n potentieel aanwezige talent nu eindelijk eens kon ontplooien. Een chauvinistische muzikant van een Larense muziekvereniging zegde onmid dellijk z’n uniform toe, terwijl een an der luidkeels aankondigde dat de burge meester mits hij er erg zuinig op was z’n muziekstandaard mocht lenen. Groep „Ohm” uit Tilburg bleek de winnaar met ’t zelfde nummer, een 3- delige suite, waarmee ze op de eerste dag van ’t concours al zoveel succes hadden. De sfeer was er nu compleet. Max Roach, die vorig jaar nog met z’n kwartet Loosdrecht „deed", zorgde voor pure sensatie met z’n „M’Boom,re per cussion”. Nog nooit had ik zoveel slag- werkinstrumenten bij elkaar gezien; de eivolle bühne met conga’s, pauken, trommels, vibrafoons, met bier gevulde olievaten, lege stoelen en gevulde koe ken, zwiepte angstig ritmisch heen en weer onder ’t dreunende geweld waar mee de musici ’t begrip ritme onder de aandacht brachten, ’t Deed mij weer sterk denken aan die bewuste augustus- En toch waren er uitschieters, maar die lagen merkwaardigerwijze in de pauze van de voorstelling. Die pauzes werden namelijk gebruikt om twee bij zondere leerlingen van Loedmilla Sacha- en weer opstijgende wolken en andere staaltjes van „kunst en vliegwerk” konden worden vertoond. De volgende en laatste stap is dan naar de recente Nederlandse opvoeringen van Moliè res werk (sedert 1945 waren er dat 41 verschillende), waarvan affiches, spelfoto’s, decorontwerpen en kos tuums een aparte zaal vullen. Twee van de regisseurs die bij enige van die Nederlandse opvoerin gen betrokken waren Joris Diels (De Misantroop) en Erik Vos (School voor vrouwen, Schelmenstreken van Scapin) komen aan het woord in een geschriftje dat het Toneelmu seum als begeleiding van de tentoon stelling heeft uitgegeven, en het is interessant te zien hoe de opvattingen van Molière, vanuit tegengestelde betreffende de huidige speelbaarheid van Moliere, vanuit tegengestelde standpunten, elkaar toch benaderen. DIZZY GILLESPIE NAAM: ADRES: WOONPLAATS:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7