Schrijnend werk LEVEN IN CHOCOLADEFABRIEK Henk Meij van Leerzaam festival jeugdorkesten Proloog krijgt geld en controle Fotowedstrijd Hoge Veluwe Ill r York Shoestring Theatre in Mickery Boek Kees Manders HAARLEMS JEUGD ORKEST TERUG UIT ABERDEEN verschenen Charlie Chaplin werkt aan come-back „Liefdeleven van Jezus” Regisseurwacht op commentaar van God’ 13 WOENSDAG AUGUSTUS 2 9 1973 Onder redactie van J.P. Bos HAARLEM Op het internatio nale festival voor jeugdorkesten, van 6 tot 20 augustus te Aberdeen en Londen gehouden, is hetgeen de organisatoren zich ten doel hadden gesteld, vrijwel in alle opzichten bereikt. Op dit festival was jeugd uit verscheidene landen, levend onder uiteenlopende sociaal-econo- mische omstandigheden, verschil lend van levensbeschouwing, ver schillend door ras en kleur, zelfs jeugd met tegengestelde politieke ideologieën, samengekomen om ge zamenlijk een tijd van samenwer king en creatief bezig zijn mee te maken, gedreven door het feno meen, dat allen bezielde: De mu ziek. S 4 JAC HEYER P. Zwaanswijk Welke technische en muzikaal perfec te resultaten een dergelijke steun moge- De provincie ging voor in de subsidie verlening, maar achtte het afgezien van de subsidie gewenst een werkgroep sa men te stellen die een oriënterende taak ten aanzien van Proloog heeft. Eindho ven bouwde in het subsidievoorstel een plaatselijke evaluatiecommissie i n, die bij de begroting 1974 verslag zal doen van de opvattingen en de door Proloog gebruikte methodiek om aan de jeugd van scholen vormingstheater te brengen. Dieuwke Schreuder van het HJO, die het stipendium voor cellisten kreeg voor studie bij Leonard Rose te New York. South Wales met succes kan optreden. Het verschil in kwaliteit van de or kesten, voor zover dit aanwezig was, kon door de toehoorders zelf op de concerten geconstateerd worden, niet door een ju ry, want met verstandig beleid heeft het bestuur van de „International Festival of Youth Orchestras Foundation” het vaak 20 sfeer-bedervende wedstrijdele- mens voor de deelnemende orkesten, dans- en operagroepen principieel van elk van zijn festivals geweerd. De programma’s voor dit festival be vatten muziek van verschillende stijlen en uitdrukkingskarakter. Naast heden daagse werken hoorde men, zelfs teza men op één concert, muziek uit de perio den der meest intensieve romantiek. Soms bleek, dat er voor wat de techni sche uitvoeringseisen en de psychische vereenzelviging van muzikale jeugd met overladen uitdrukkingskracht van sub jectief geaarde composities betrof, te hoog gegrepen was. Dan wezen de uit voeringen op een gespannen africhting in plaats van op ongedwongen, plezierige voorbereidingen en op een ambitieus streven van de betrokken dirigent. Het was leerzaam om met alles wat er goed en lovenswaardig was op dit festi val geconfronteerd te worden. Ook wa ren de negatieve ervaringen om de mo gelijkheid, die zij boden tot posittieve verwerking, van bijzondere waarde. Dit zeer geslaagde festival heeft de verheu gende zekerheid gebracht, dat men voor wat de toekomst der muziek betreft, gerust kan zijn. Bij de muzikale jeugd is de toonkunst in goede handen. Die jeugd zal haar behoeden en verder tot ont plooiing brengen! De heer J. C. H. Oudemans van de Vriendenvereniging en organisator van de fotowedstrijd, vindt het een trieste zaak dat de jeugd niet is bereikt. Er zijn slechts weinig inzendingen voor de categorie tot en met 16 jaar. Viervijfde van de inzendingen is van ouderen. „Maar misschien komt het, nu de vakanties voorbij zijn, nog bij de laatste ronde voor de grote alge mene jurering”, zegt hij. Hij wijst er nog eens op dat inschrijfformulieren voor de wedstrijd verrkijgbaar zijn bij alle ANWB— en VVV-kantoren en bij de toegangshekken en het bezoekerscentrum van de Hoge Velu we. Er is voor 7000 aan prijzen. De hoofdprijzen zijn foto-artikelen. Er zijn rondeprijzen als vliegochten bo ven het park en NS-reizen, alles op de toeristische toer. De kwaliteit van het tot nu toe ingezonden werk is zeer hoog. In de categorie zwart-wit won in de tweede ronde drs. G. M. W. de Jong uit Roosendaal (N..B) de eerste prijs: een rondvlucht boven het park voor drie personen. Hij won die prijs met een fraaie opname van een silhouet van een hinde aan de bosrand. Bij de kleurendia’s ging voor de tweede ron de de eerste prijs naar de heer J. ten Hulzen uit Ede voor zijn mouflon op een lichte plek in het bos. aanleiding hier voor uitvoerige beschou wingen, omdat bleek, dat de geleverde prestaties niet zelden eveneens evenredig waren aan de mate van bijstand aan orkesten verleend door de overheid van hun land, de industriële ondernemingen, de zakenwereld of door vermogende personen, die het grote belang van de stimulering van de muziekbeoefening door de jeugd hadden ingezien. EINDHOVEN. De Eindhovense ge meenteraad heeft dinsdagmiddag met 26 tegen 7 stemmen alsnog een subsidie van ruim 160.000 aan de toneeiwerkgroep Proloog verleend. De toneeiwerkgroep had door zijn maatschappij-kritisch vor mingstoneel tegenstand van diverse Brabantse politieke groeperingen opge roepen. Het is geen onbekend verhaal, maar het Shoestring Theatre preekt er geen revolutie mee. Wel verandering. Het wil zo staat in het uitstekend informe rende programmablaadje een juist begrip wekken voor de situatie. Het toont de samenhang tussen het dagelijk se werk in de fabriek en de consequen- teis daarvan: uitbuiting elders, afstom ping hier en vele rotte tanden in de Britse gebitten. Zonder een juist begrip is geen verandering mogelijk, zeggen ze. Het stuk eindigt met een staking en die ene tot poeier geslagen reep. Dat is alles. Revolutionairen zullen teleurgesteld zijn; typische theater-fanaten eveneens. Er is weinig doctrine, weinig drama en weinig „kunst”. Dat wil Shoestring The atre kennelijk niet. Er is wel waarheid en veel meer levensechtheid dan in de meeste andere vormen van politiek the- Er kwam in die tijd een voortreffelijk contact tot stand tussen de ongeveer twaalfhonderd jonge musici, operazange ressen en -zangers en ook met leden van dansgroepen, die uit Canada, Japan en de Verenigde Staten waren gekomen. Zij luisterden of keken naar eikaars presta ties, speelden ieder voor zich of als groep ook mee in andere orkesten onder voor hen nteuwe dirigenten met een eigen artistiek inzicht, hetgeen in in structieve zin van grote betekenis werd. Zij werden aangemoedigd om met hun orkest een zelfde hoog niveau te berei ken als andere orkesten bij hun meest geslaagde uitvoeringen bleken te bezit ten. Bij deze prestatie-vergelijking wer den tegelijk problemen aan de orde gesteld, die de voorbereidingssituatie van de verschillende jeugdorkesten betroffen. Daar bij kwamen niet alleen de capaci teit van de optredende dirigenten en hun vaak zeer verschillende kunstzinnige principes ter sprake, de begaafdheid en de technische scholing van de jeugdige muzikanten en de leeftijdsgrenzen, die voor hun lidmaatschap waren vastgesteld. Ook en niet het minst was de financiële steun door de orkesten ondervonden AMSTERDAM. Als je veertig jaar in een chocoladefabriek hebt gewerkt, dan kan ik me voorstellen dat je zin hebt een reep chocola eens lekker tot poeier te slaan met de hamer uit de gereedschapskist, die je bij je afscheid van de collega's hebt gekregen. Dat gebeurt bij de Engelse toneelgroep, het York Shoestring Theatre, die in Mickery (Rozengracht 117) toneel naar het leven speelt: „Het leven in een chocoladefa briek”. Klarinettist Bert de Jongh en violiste Silvia Boeke van het HJO worden ge flankeerd door twee leden van het doedelzakkorps van de politie te Aber deen. De techniek van Meijer kan men het beste omschrijven met fotogra- fiek. Zijn produkten zijn een vorm van maatschappijkritiek, waarbij hij van verschillende elementen een col lage maakt, die een aparte en absur de sfeer oproept. Een sterk voorbeeld hiervan is de gemummificeerde ge stalte die onder het wakend oog van een motoragent op een zebrapad oversteekt. Elk element dat de aan dacht van het essentiële zou kunnen afleiden, laat Meijer weg. Op schrij nende wijze komt zo het maatschap pelijke verschijnsel dat hij onder de aandacht wil brengen, op de beschou wer af. Als U gaat kijken in Aem- stelle, let u dan eens op het portret van de volwassene met op de achter- EEN JAAR GELEDEN hebben we in deze rubriek aandacht besteed aan het fotowerk van de Haarlemmer Henk Meijer. Dat was ter gelegenheid van een expositie in Eindhoven. Tot 24 september is het werk van deze 37-jarige leraar lithografie-reproduk- tiefotografie aan de Amsterdamse Grafische School veel dichterbij te bezichtigen, namelijk in Aemstelle, het gemeentelijk expositiecentrum in Amstelveen (Amsterdamseweg 511). Leopold Stokowski, 91 jaar, gefotogra feerd tijdens een repetitie met het inter nationale jeugdorkest vorige week in Londen. AMSTERDAM. De ex-nachtclub- eigenaar Kees Manders heeft dinsdag in Amsterdam het eerste exemplaar van zijn autobiografie „Kees Manders over Kees Manders” ontvangen uit de handen van Jules de Corte. „Het is geen ge woonte van me om boeken te overhan digen, maar ik heb voor jou een uitzon dering gemaakt omdat de hele opbrengst van je boek naar het blindengeleidehon denfonds gaat”, zei De Corte. Manders overhandigde De Corte het tweede exemplaar van zijn boek en deelde mee dat met de opbrengsten van zijn schilderijenexpositie in „Het Brou- werswapen”, aan het Rembrandtsplein nu al viereneenhalve geleidehond kan worden betaald. grond de jongen, zittende in het open raam, zijn rug naar de volwassene en de blik naar buiten. De generatie kloof heb ik nog nooit zo indringend zien uitbeelden als in deze foto. In zijn laatste werken voegt Meijer kleur toe om compositie, spanning en sfeer te ondersteunen. De expositie in Amstelveen is dagelijks geopend van 14 tot 17 uur, op zondag van 12 tot 17 uur bovendien op vrijdagavond van 19.30 tot 22 uur. DE TWEEDE RONDE van de grote landelijke fotowedstrijd ter gelegen heid van het zilveren jubileum van de Vriendenvan het nationale park De Hoge Veluwe is zojuist afgesloten. De jury heeft haar taak verricht. Er volgt nog een derde, tevens laatste ronde, waarvan de inzendtermijn loopt t ot 1 oktober. Dan vindt de grote jurering voor d e hoofdprijzen plaats. De prijsuitreiking heeft plaats op zaterdag 13 oktober tijdens de Hoge-Veluwedag van ,De Vrienden”. Van de beste inzendingen wordt een expositie samengesteld. Dit wetende zal men des te meer de voldoening kunnen begrijpen, die het regionaal werkende Haarlemse Jeugdor kest had over het overweldigende succes, dat zijn „eigen” festivalconcert verkreeg, dat volgde op het concert van het Duitse jeugdorkest en waarop een zeer oncon ventioneel programma werd uitgevoerd. Men zal nu ook begrijpen, dat door de Haarlemmers met grote vreugde verno men werd, dat acht van de vijftien leden van hun orkest, die na scherpe audities aangenomen waren voor het gevormde internationale jeugdorkest, geplaatst wa ren aan eerste lessenaars en dat vijf van dez eacht muzikanten een aanvoerders- plaats was toegewezen. Het heeft op dit festival de aandacht getrokken, dat Haarlems Jeugdorkest het enige orkest was, waarbij een op splitsing in twee barok-orkesten, een opera-begeleidingsorkest, een gemengde groep van hout- en koperblazers en een koperblazersgroep mogelijk was en dat deze vijf ensembles, ook buiten het fes- tivalprogramma om, ieder voor zich zelfstandige uitvoeringen hebben kunnen geven. AMSTERDAM. Deze week maakt een Duitse filmmaatschappij in het Am sterdamse Concertgebouw twee tv-films van Arthur Rubinstein met het Concert- gebouworkest onder leiding van Bern- hard Haitink. De thans 85-jarige mees- ter-pianist is nog steeds actief en bereidt nu zelf de uitgave van zijn memoires voor. De opnamen betreffen vertolkin gen van het eerste pianoconcert van Brahms en het derde van Beethoven. Waarschijnlijk zal de Nederlandse tele visie de films te zijner tijd uitzenden. PARIJS. De beroemde filmkomiek en regisseur Charlie Chaplin die nu 84 is, zou op het ogenblik bezig zijn zijn terugkeer in de filmwereld voor te be reiden. In Parijs heeft men vernomen dat Chaplin in zijn huis in Zwitserland werkt aan twee draaiboeken, die hij zelf verfilmen wil. Daarnaast zou hij bezig zijn met het componeren van de muziek voor verscheidene van zijn stomme films uit zijn eerste periode. Het ene draaiboek gaat over een gede tineerde van de gevangenis Sing-Sing die weet te ontsnappen en de rijkste man van de wereld wordt. Chaplin zou zijn oudste zoon Sydney de hoofdrol in deze film willen geven. De hoofdfiguren van het andere draaiboek zijn een geoloog en een raadselachtige vrouw voor de helft vogel en voor de helft mens. De hoofd rol in deze film zou Chaplins in Frank rijk wonende dochter Josephine moeten spelen. KOPENHAGEN. Jens Jörgen Thor sen, de Deense filmregisseur die van christelijke zijde heftig is aangevallen omdat hij een film over het „Liefdeleven van Jezus” wil gaan maken, heeft maan dag in Kopenhagen gezegd dat hij blij is met „al deze publiciteit uit de hoogste kringen”. Na een afkeuring van de paus zei Thorsen alleen nog te wachten op „het commentaar van God”. De regisseur zei dat de film „noch ob sceen noch pornografisch, gemeten naar de maatstaven van Henry Miller, nor maal naar de maatstaven van D. H. Law rence, maar zonder twijfel pornografisch naar Spaanse maatstaven”, zal zijn. De rol van Jezus zal worden gespeeld door een buitenlandse filmacteur, wiens naam Thorsen pas zal bekendmaken als het definitieve contract is ondertekend. De Deense staat verleent een subsidie van 600.000 Deense kronen. Naar aanlei ding hiervan heeft de heer Jongeling van het GPV aan de Nederlandse rege ring de vraag gesteld of zij er tegenover de Deense regering niet haar bevreem ding over kan uitspreken dat een derge lijk project officiële steun krijgt. Thorsen zei dat hij al verzekeringen uit Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk. Zweden, Engeland en Canada heeft ge had, dat men de film daar op het programma wil hebben. De opnamen in kleuren beginnen begin septem ber en zullen zeven a acht weken in beslag nemen. Maar in Frankrijk mag Thorsen niet filmen, zoals zijn plan was. Dat is giste ren beslist door de directeur-generaal van de Franse filmindustrie André As- toux. Het woonprobleem in de absurde visie van Henk Meijer. lijk kan doen worden, werd wel zeer overtuigend aangetoond door het Bun- desjugendorchester, het Westduitse nati onale jeugdorkest, waarin de begaafdste jonge instrumentalisten na een zorgvul dige, trapsgewijze georganiseerde selec- tie-procedure waren opgenomen en dat voor dit festival door een grondige, veel zijdige „coaching” was voorbereid. De groep bestaat uit studenten uit York, een flinke stad in Noord Enge land, waar de chocoladefabriek van Rowntree (inmiddels gefuseerd met Mackintosh) de belangrijkste werkgele genheid is. De oude meneer Rowntree was een brave Quaker die zijn fabriek begon om het volk van de drank te houden. Maar nu is het een moderne industrie met een vrijwel anonieme lei ding, die met allerlei psychologische trucs van het eigen harmoniekorps tot betaling van het loon niet per indivi du maar per team de produktie op voert, de consumptie stimuleert met alomtegenwoordige reclame en de grond stoffen goedkoop houdt door onderdruk king van de zwarte boeren en arbeiders in Afrika. Het opera-begeleidingsorkest bleek voor zijn ongewone opdracht: de mede werking aan de opvoering van Purcells opera „Dido en Aeneas” en het vant- gardistische zangspel „Edward John Ey re” van Barry Conyngham een verras send aanpassingsvermogen te bezitten, waardoor het Australische operagezel schap van de Universiteit van New ater die ik gezien heb. De groep heeft behalve de geschiedenis, de jaarcijfers en de bedrijfsvoering van Rowntree goed bestudeerd, maar ook heel goed geluisterd naar wat de gewone man in die fabriek zelf te vertellen heeft. Met heel eenvoudige middelen wordt ons dat overgebracht, uiteraard in het dialect van York, wat niet al te moeilijk is voor wie wel eens naar Coronation Street luistert. „Life in a chocolate factory” lijkt op een niet van ironie gespeende documentaire en wordt met een jeugdig enthousiasme gespeeld, dat aandoénlijk van waarachtigheid is. Een verder kan ik alleen maar betreuren dat er in Nederland geen toneelgroepje is, dat ten overstaan van stadgenoten een plaatse lijke industrie eens uit de doeken doet. Haarlemse toneelschuur, ga eens naar Droste! J...

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13