Grote prod uk tic van Centrum
OPKOMST AFGANG
VAN A. A. MUSSERT
IN REVUE-PARODIE
als flitsjes
Muziek
TEKSTPIEREMENT
Amsterdamse
agenda
Toneelschuur als echt theater
FILMS
Orgel
concerten
Openbare
repetities
Myvijzen
1
15
DONDERDAG
30 AUGUSTUS
19 73
c
co.
Bioscopen
Wil hij blijven componeren?
jr.
BEKENDE
een
nee.
OM
ZATERDAGMIDDAG
„Frank en
CHARLES BOOST
Tekstpierement
over
heeft
if J
JAC. HEIJER
tot
het
Aan de piano Bob Zimmer
man, verder v.r.n.l.: Charles
Toet, Hans Meydam, Henk
Guittart.
Ver-
van
dan-
VOOR DE JEUGD heeft Studio nog
de Pippi Langkousfilm en zondagochtend
weer „King Kong”.
LUXOR PROLONGEERT
Eva” van Pim de la Parra.
ROXY TOONT een klassiek geworden
western „Vuurgevecht op OK Corral”. In
de nachtvoorstellingen „Dracula’s lustige
vampiers vrouwen’
LIDO HEEFT een bijzondere western
op het programma waarin niemand min
der dan Ringo Starr mee doet. „De
blinde scherpschutter” heet de film en
gaat over de strijd van de blinde man
tegen een bende bandieten met de ont
voering van een fraaie blondine als in
zet.
het
met
van
min of meer
Zo’n drie jaar geleden zag hij
In de opkomst en afgang van
een „fatsoenlijk burgerman”
Anton Adriaan Mussert, inge
nieur bij een provinciale wa
terstaat en leider van de Natio
naal Socialistische Beweging in
Nederland in de jaren '30 en
’40, een „Nederlands konings
drama”. Met dat idee stapte hij
naar Peter Oosthoek, met wie
hij in nauwe samenwerking
zich aan het schrijven zette. Na
een jaar bood hij het stuk aan
Centrum aan, dat besloot het
op het repertoire te zetten om
de belofte zoveel mogelijk Ne
derlands toneelwerk uit te voe
ren gestand te doen. Vanwege
de omvangrijke opzet duurde
het toch nog een seizoen, eer
„Mussert” aan zijn uitvoering
toekwam. „Zonder Peter was
het nooit zover gekomen”, zegt
Venema, die van plan is méér
voor toneel te schrijven.
hij. De man wilde destijds ook
niet meewerken aan de docu
mentaire, die de VPRO enige
jaren geleden aan Mussert
wijdde. Trouwens, oud-NSB'ers
zullen hoogst verontwaardigd
zijn hun leider van weleer als
een belachelijke figuur over
het toneel te zien dartelen.
FRANS HALS heeft een Duitse sex-
film „Vrouwen die het niet zo nauw
nemen”, wat een „rapport” heet te zijn
over gedragingen van huisvrouwen. In
de nachtvoorstellingen het Romeinse
spektakel „De terugkeer van de zeven
gladiatoren”.
„Ik heb verschillende oud-
NSB’ers gesproken en ze waren
allemaal nog heilig overtuigd
dat ze destijds gelijk hadden”,
aldus Venema.
ZOALS BEKEND heeft de
Toneelschuur enige tijd geleden
een uitgewerkt plan ingediend
om het hele Bavogebouw te
verbouwen tot een theatercen
trum, met onder ander een to
neelzaal in de huidige schiet-
zaal (vroeger ook theater). B.
en W. hebben Openbare Wer
ken officieel opdracht gegeven
dit plan nader te bestuderen.
Als het aan Frans Lommerse
lag, zou men al in februari met
„Schreeuw zonder antwoord” speelt
zich ronde de eeuwisseling af in een
deftige villa, omringd door een uitge
strekt park. Het is het ouderlijke huis
van drie zusters, waarin de ongetrouwde
Agnes (Harriet Andersson) is blijven
wonen, samen met de toegewijde dienst
bode Anna (Kari Sylwan). Als de film
begint heeft Agnes het laatste stadium
van een slopende ziekte bereikt en om
haai in die kritieke dagen te verplegen
zijn de beide getrouwde zusters Karin
(Ingrid Thulin) en Maria (Liv Ullmann)
overgekomen.
Alle medewerkers voorspel
len dat de muziek de knaller
van de avond zal worden. Bob
Zimmerman wordt als een dui
velskunstenaar af geschilderd.
Heeft hij zich geïnspireerd op
de muziek uit de jaren ’30 en
’40?
Herinnering en werkelijkheid, maar
ook emotionele waanvoorstellingen lopen
bij 'Bergman door elkaar en zo onstaat
een op een plan verlopende prachtig
gecomponeerde film van een uitzonder
lijk mooie enscenering en camerawerk
die somber getekende, maar onvergefe
lijke portretten van vier vrouwen laat
zien, gevangen in het moeilijk leefbare
leven.
CINEMA PALACE prolongeert „De
tien geboden” van Cecil B. de Mille.
Voor de jeugd „De held van de rodeo”
en in de vrijdag en zaterdagnacht de
oorlogsfilm „De bestorming van de Ala
mo”.
HAARLOHEIM Haarlems
enige ware cabarettheater
begint zaterdag fris van de
lever met het nieuwe seizoen.
Het cabaret Tekstpierement
geeft op drie zaterdagen zijn
try-outs van het nieuwe pro
gramma, dat „Blijf zitten waar
je zit!” heet.
voor de muzikale begeleiding
van „Jarig in plastic”.
Het stuk bestaat uit vier de
len. Het eerste is realistisch
toneel en speelt in het heden:
de bezetting van een kantoor
door het personeel, waarbij een
leidersfiguur naar voren komt.
In de twee volgende delen
wordt de parallel getrokken
met Mussert en z’n NSB. Dat
gebeurt in de vorm van een
soort revue, waarin Mussert
eerst als een volslagen belache
lijke figuur wordt afgeschilderd
en vervolgens als iemand die
door middel van misdadige
compromissen zijn leiderschap
handhaaft. De fusillade van
Mussert na zijn berechting in
'45 wordt niet op het toneel
gebracht. In plaats daarvan
gaan we terug naar het kan
toor, waar de actieleider als het
ware wordt geëxecuteerd
een taartsmijtscène.
DE TONEELSCHUUR in de
Smedestraat te Haarlem is een
echt theater geworden. Waren
er vorig seizoen er 37 voorstel
lingen in 5 maanden te zien,
voor de komende maand zijn er
al 80 gepland. Professionele en
semi-professionele voorstellin
gen. Elke vrijdag- en zaterdag
avond kan men er heen. „Het
is een gok. Maar we wagen het
er op”, zegt Frans Lommerse,
de eerste betaalde kracht die in
de Schuur werkzaam is.
Bob was al actief in de pop
muziek; met iemand anders
maakte hij twee platen, maar
de naam vindt hij niet terzake
doen. Bovendien krijgt zijn
popmuziekcombinatie een ande
re naam. Zijn favorieten in de
popmuziek zijn The Band en
Van Morrison.
Tijdens dit gedwongen samenzijn
wordt ieder der vrouwen herinnerd aan
haar verleden en de actuele handeling
wordt dus steeds weer onderbroken voor
een terugblik op de hoofdzakelijk mis
lukte huwelijken van Karin en Maria en
op het leven van de stervende Agnes en
van de boerse, gelovige vrouw die haar
al die tijd verzorgd heeft.
elk weekeinde, daarna om de
veertien dagen. En vanaf 2 ok
tober komt elke dinsdag en
donderdagmiddag om half een
het Schafttijdtheater voorstel
lingen geven, met onder ander
Marius Monkau en Leen Jon-
gewaard. Verder zijn er extra-
tjes als de try-outs van „De
spinse” dat Herman van Veen
met zijn vrouw, de actrice Mar-
lous Fluitsma uitbrengt, en een
maandelijkse show van
Haarlemse Duo Triplex
telkens een gastoptreden
een of andere,
bekende Haarlemmer.
Tekstpierement bestaat uit
gedegen vakmensen: Jos Brink,
Frank Sanders, Guuske Kotte
en Lia Karbn. Brink draait al
jaren mee in de kleinkunst. De
andere drie komen van de aca
demie voor kleinkunst, hebben
in musicals gewerkt en zijn al
twee seizoenen samen bezig in
Tekstpierement, dat geregis
seerd wordt door Johan Verdo-
ner, de directeur van genoemde
academie.
Over hun nieuwe programma
zeggen ze„Tekstpierement
heeft geprobeerd alle gebruike
lijke cabaretkapstokken te
vermijden, de hete hangijzers
van onze samenleving worden
vervormd tot bitse satire, ver
taald tot aanspreekbare begrip
pen, kortom, het pakket amuse
ment is gewikkeld in fijn
schuurpapier.”
„Dit alles", voegen zij eraan
toe, „onderstreept met kleurige
kostuums, wuivende veren en
uitgekiende choreografieën.
Want het oog mag best wat
willen.”
Paul Scheelings van Haarlo-
heim zegt erbij: „Tekstpiere
ment wordt wel het duurste
cabaretprogramma dit jaar. Al
leen al voor de kleding en
attributen werd meer dan
f 5000 uitgegeven en men mikt
er kennelijk mee op schouw
burgpubliek. Haarlemmers zul
len zich misschien de groep
herinneren toen hij vorig jaar
in de schouwburg optrad.” Nu
dus op naar Haarloheim, Sme
destraat 23, voor een avondje
fraai aangekleed schuurpapier.
Op 1.-8 en 15 september.
Het koningsdrama heeft vol
gens Venema ook een les voor
vandaag de dag. „Er wordt
vaak gezegd dat de NSB
maar een klein partij e was.
maar het had een aanhang die
groter is dan D’66 en DS’70 nu
hebben. Een deel van de bevol
king was niet afkerig van de
nationaal-socialistische ideeën.
Mensen, die vóór recht en orde
zijn, het socialisme afwr/m,
destijds tegen de joden waren,
nu tegen gastarbeiders”, aldus
Venema.
Het gevolg is dat er vrijwel
elke donderdag, vrijdag, zater
dag, en zondag voorstellingen
in de Toneelschuur zijn. Tij
dens de andere dagen wordt er
in de ruimten van het Bavoge
bouw gewerkt aan eigen pro
jecten. De Toneelschuur ver
zorgt theatrale bijdragen aan
acties van het Cultureel Jonge
ren Paspoort en acties ter voor
bereiding op de komende ver
kiezingen en voor de Kinder
boekenweek.
HET WORDT EEN leuke
voorstelling, hoor”, belooft re
gisseur Peter Oosthoek, schrikt
onmiddellijk van zijn eigen
stelligheid en voegt er snel aan
toe: „Als we de 35 changemen
ten, 40 geluidswaarnemingen,
65 diaprojecties en 160 licht-
standen voor elkaar krijgen,
wordt het een leuke voorstel
ling”.
Mussert zingt bij
een samba-achtig
tegenspraak klinkt
dan authentieke
Hij geeft toe dat de NSB pas
In het zadel geholpen kon wor
den. toen de Duitsers ons land
bezet hadden. „Ik zeg niet dat
zoiets ooit terug zal komen,
maar mogelijk is het wel. Hoe
vaak gebeurt het niet dat klei
ne groepjes de kans krijgen
hun wil aan de meerderheid
op te leggen”. Weliswaar
ziet Venema in Nederland nog
geen groepering als de Ordre
Nouveau in Frankrijk, maar
vindt toch wel dat mensen on
verschillige worden tegenover
de democratie. „In Musserts da
gen was er een stemplicht. Als
die er niet was geweest zou
zijn aanhang, die in 1934 8.7
pct. was, veel groter zijn ge
weest. Stemplicht is er niet
meer, zodat de kans groot is
dat de extremen een veel gro
tere greep op de politiek krij
gen. Ze zijn fanatiek en krijgen
hun kans als grote groepen on
verschillig tegenover de demo
cratie worden en denken dat de
politieke partijen één pot nat
zijn.”
Venema baseerde zijn Mus-
sert-scènes op historische fei
ten. We zien dan ook diens
secondanten Van Geelkerken
en Rost van Tonningen en van
zelfsprekend Musserts vrouw,
die tevens zijn eigen tante was.
Er is nog geen biografie van
Mussert en Venema heeft zijn
gegevens her en der verzameld.
Venema voorziet wel een re
actie van de weduwe van Rost
van Tonningen, die de eer van
haar man nog steeds fanatiek
verdedigt, maar of Van Geel
kerken, die stil bij Apeldoorn
leeft, komt kijken, betwijfelt
Droomt hij ervan ooit
echte musical te schrijven?
DE FIGUUR VAN Mussert
wordt gespeeld door Jules Ha
mel die zich struikelend en
vallend als een ware clown
voortbeweegt. De hele produk-
tie krijgt het karakter van een
parodie op een oubollig soort
revue-variété. Zang en dans
zijn dus onontbeerlijk. De
„dans” wordt ingestudeerd door
mimespeler Adriaan. Op eht
toneel zit een kwartet van jon
ge musici, allemaal met een
klassieke opleiding aan het Ko
ninklijk Conservatorium in
’s Gravenhage. Het zijn Henk
Guittart, Hans Meydam. Char
les Toet en Bob Zimmerman, die
alle muziek schreef.
de verbouwing kunnen begin
nen om volgend jaar september
met een gloednieuw vestzak-
theater het seizoen te openen.
Er zijn echter nogal wat ha
ken en ogen, organisatorisch en
financieel. Met de schietvereni
ging en andere verenigingen uit
het Bavo-gebouw zal overleg
moeten plaatsvinden. Verder
moet er een oplossing gevon
den worden voor het beheer
van het gebouw, dat eigendom
is van de Grondmij NV. ver
huurd wordt door de gemeente
lijke dienst voor Sport en
Jeugdzaken, beheerd wordt
door Openbare Werken en bo
vendien op de lijst van monu
menten staat. En om volle
dig te zijn heeft de Toneel
schuur als instelling zeer veel
te maken met de afdeling Cul
turele Zaken van het stadhuis.
Financieel is de zaak even
min definitief geregeld. De To
neelschuur doet het met een
subsidie volgens een door de
gemeente zwaar besnoeide be
groting. Met allerlei kunst- en
vliegwerk is de exploitatie van
het theatertje wel rond voor
zolang het duurt. „Maar we
draaien niet omdat Culturele
Zaken meent dat de gemeente
zo goed subsidieert, maar om
dat de meeste artiesten zo en
thousiast over het theater zijn
dat ze hier willen optreden, ook
als ze er minder geld voor
krijgen dan gewoonlijk.” Aldus
Frans Lommerse. die ter illus
tratie enige cijfers wil geven.
„Jules Croiset vroeg voor zijn
Maldoro programma 1800.
Dat slaat op „Mussert”, een
voor toneelgroep Centrum gi
gantische produktie, die op 13
september in de Haarlemse
stadsschouwburg in première
gaat. Alle spelers van het gezel
schap doen er in mee en de
theatertechnici hebben er meer
werk aan dan ze ooit gehad
hebben. Dag en nacht wordt in
de schouwburg gerepeteerd, be
lichting, projectie en geluid uit
geprobeerd. En dat allemaal
voor het toneeldebuut van de
nogal omstreden schrijver
Adriaan Venema.
maar nog geen partituren uit
gewerkt. Dat ga ik wel doen;
voor de BUMA en voor mijn
eigen lol. De jongens spelen
alles uit het- hoofd; lessenaar
tjes: dat staat zo rot. We bespe
len ontzettend veel - instrumen
ten, een stuk of twaalf.”
„De liedjes had ik al vroeg
klaar, zodat we in mei al kon
den beginnen met de koorrepe-
tities.Wat ons ontzettend is
opgevallen, is de .ongelofelijke
inzet van. de spelers. Ik wil
musici niet afvallen, maar we
hebben met open monden ge
staan over de frisse moed
waarmee ze urenlang gerepe
teerd hebben. En dan de gein,
waarmee ze dat doen. Dat kom
je in de muziekwereld nergens
tegen.”
Bob Zimmerman heeft aan
het conservatorium zijn onder-
wijsexamen gedaan voor klari
net maar studeert nu verder
piano. Hij wil beslist geen con
certpianist worden. („Dat elle
bogenwerk en al die neuroses,
dat moeten anderen maar
doen”) hij ziet zich het liefst
als privé-leraar. Zimmerman
werd door Centrum ontdekt,
die hem het vorig seizoen vroeg
HALF SEPTEMBER begin
nen de eerste voorstellingen in
de Toneelschuur. De eerste is
van The Ripper Kids op de 14
en een dag later komt het York
Shoestring Theatre vanuit Mic-
kery met „Papadopoulos Rex”.
Op zondagmiddag 16 september
geeft „Wij” van de Haagse
Academie voor Podiumvorming
een kindervoorstelling van „Wij
in het Willikwoud”. Later ko
men groepen als Dokumentair
Aktueel Theater (DAT), toneel
groep Proloog, Jules Croiset, de
Amerikaanse groep Camera
Obscura, Tom de Graaf met
het kinderstuk Tombola 2.
De Toneelschuur brengt zelf
de laatste voorstellingen van
De Heks (dat misschien ook nog
op toernee naar België gaat).
Studio vertoont deze week (en hope
lijk met prolongatie) de laatste film van
Ingmar Bergman die in mei van dit jaar
in Cannes vertoond werd, gelijktijdig
met de Nederlandse première in Am
sterdam en Nijmegen- „Cries and Whis
pers” is de Engelse titel waaronder de
film toen uitgebracht werd, maar de
Nederlandse importeur zorgde ditmaal
als uitzondering voor een vertaling die
beter en passender is: „Schreeuw zonder
antwoord”.
„Alleen als er aanleiding toe
is. Ik ga geen symfonie schrij
ven die in de la ligt of er
uitgevers mee aflopen.”
„Nee, nee. Dat zijn van die
truttige toestanden. Hoogstens
iets als West Side Story; dat
was wel iets. Het leuke van
„Mussert” is dat de toneelhan
deling nergens stopgezet wordt
terwille van de muziek. De
handeling is géén smoes voor
de muziek. Het is veel meer
een eenheid dan in een musical.
De liedjes zijn heel kort; geen
chansons. Het zijn flitsjes door
het hele stuk heen.”
JAC. HEIJER
„Het Stichtingsbestuur van
Stadsschouwburg en Concertge
bouw beschouwt ons als „gelijk
waardige partners”, is al ge
zegd. We hebben binnenkort
een gesprek.” Een daarmee gaat
dan een al jaren gekoesterde
wens van de Toneelschuur in
vervulling om te komen
gezamenlijk overleg
beleid.
De Schuur organiseert op de
CJP-dag van 22 september be
halve een optreden van DAT in
de Schuur ook een concert
door Christopher Tree en Boy
Edgar’s Band in het Concertge
bouw. Op 12 en 13 oktober
wordt in Haarlem een „Thema
Weekend” gegeven, naar aanlei
ding van de raadsverkiezingen,
georganiseerd onder het motto
„Kop uit het zond” in Vishal,
Concertgebouw en Toneel
schuur. De schuur maakt met
het Witte Tejater uit Velsen, de
Levensscholen een aantal
straatacts.
Verder is er een mimepro-
ject, een theaterworkshop naar
aanleiding van Dantes inferno,
en op woensdagmiddag en za
terdagmorgen workshop voor
kinderen (vorig seizoen is een
enorme belangstelling geble
ken). De toneelvereniging Lu-
damus heeft zich losgemaakt
van zjjn donateurs en heet nu
Speelgroep Ludamus en zal ook
in de Schuur werken. Er is een
project creativiteitsontwikke-
ling in samenwerking met Kre-
ater waarvan de docenten Ger
rit van Dijk, Pieter Zwaans-
wijk en Jo Wognum zijn. Joris
Bakker geeft yoga-lessen en er
is een eigen theaterwerkgroep
die voorstellingen gaat maken.
Ook het van gemeentewege ge
subsidieerde project „Een zeke
re Henk” van Zwaanswijk, Van
Dijk en Joep Kruyver, beleeft
er proefvoorstellingen.
Voor al deze activiteiten, die
geen algemene instructie geven,
maar aan projecten werken die
tot voorstellingen komen, kan
iedereen meedoen. Voor nadere
inlichtingen w'ende men zich
tot de Toneelschuur, dagelijks
te bereiken onder 023-312439.
Deze activiteiten beginnen vol
gende week.
Frans Lommerse heeft de
zaak stevig aangepakt. Het aan
bod van de Toneelschuur aan-
voorstellingen is verveelvou
digd. Niet alleen doet de To
neelschuur mee in het circuit
van de Theaterunie, rials vorig
seizoen al het geval was met
voorstellingen van toneelgroep
De Appel („Peer Gynt”, „God
op Aarde”) en Piccolo-produk-
ties, maar het theatertje is nu
ook opgenomen in het circuit
van het Mickery-theater, van
het Shaffytheater en een nog
op te zetten circuit voor ama
teurtoneel uit het hele land.
Verder komen er speciale
kindervoorstellingen; in oktober
Alhambra I (Weteringschans): „Everythin you
always wanted to know about sex but were
afraid to ask”, toeg. 18 j. Dag. 14, 19 en 21.30
uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Alhambra II (Weteringschans): Glenda Jack-
son in „Een slippertje met allure”, toeg. 14
j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur. zo. 13.45, 16.15
19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr.)T1 Lung in
„De wraak van de gele zwaardvechters”,
toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo.
13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Calypso (Marnixstr.): Victor Garber in „God
spell”. toeg. a.l.. dag. 13.45, 16. 19.30 en 21.45
uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan): Jean Paul Belmondo
in ,,Dr. Popaul”, toeg. 18 j„ dag. 14 (beh.
za., zo., wo.midd.) 19.15 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk): „Sex zonder normen”,
toeg. 18 j. Doorl. voorst. 13, 14.45, 16.30, 18.15,
20 en 21.45 uur.
Cineac Damrak): „Hap Ki Do”, toeg, 18 j.
Dag. 9.30, 11 30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30
uur, zo. 13.30 uur enz.
Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en middag
9.15, 11.15, 13.30, 15.45, zo. 11.15 uur enz.
Hoogtepunten uit „5o jaar Disney teken
films”, toeg. a.l. Elke avond 19 en 21.30 uur
David Niven in „Wie het laatst lacht”, toeg.
a.l.
City (Leidseplein): Fred Williamson in „The
legend of nigger Charley”, toeg. 18 j. Dag.
14.15, 19 en 21.30 uur. zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
Corso (Kalverstr.): Peter Steiner in „Vrolijke
ontucht in Tirol”, toeg. 18 j. Dag. 13.30,
15.45, 19 en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan): Jack Lemmon in „Irma
la Douce”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Flora (Amstelstr.)Franco Nero in „De vijfde
vinger”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45
uur, za. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur.
Kriterion (Roetersstr.): „Jlmi Hendrix”, toeg.
14 j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur, zo. 13.30,
15.45, 19.45 en 22 uur.
Leidseplein Theater (Leidseplein): Charles
Bronson in „Once upon a time in the
west”, toeg. 14 j Dag. 14 en 20 uur.
Luxor (Nieuwendijk): „De bloedwraak van de
zwaardvechter”, toeg. 18 j. Dag. 13.30 (beh.
zo. wo.midd.) 15.30, 19.15 en 21.30 uur.
Nöggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando in
..Last tango in Paris”, toeg. 18 j. Dag. 13.30,
16, 19 en 21.30 uur.
Parisien (Nieeuwendijk): „Erotische klooster-
vertellingen”, toeg. 18 j. Dag. 11.30, 13.30,
15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur. zo. 13.30 uur
enz.
Rembrandtplein Theater (Rembrandtpleln)
Willeke van Ammelrooy in „Frank Eva”,
toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur. zo.
13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan): Julie Andrews in „The
sound of music”, toeg. a.l. Dag. 14 en 20
uur.
Roxy (Kalverstr.): Monique van de Ven in
„Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 16. 19
en 21.30 uur.
Royal (Nieuwendijk)Bruce Lee in „Een vuist
vol karate”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19
en 21.30 uur.
Studio K (boven Kriterion): Jean Louis Trin-
tignant in „II Conformista”, toeg. 18 j. Dag.
14.15, 19.30 en 21.45 uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en
21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk): „Fat City”,
toeg. 18 j. Fag. 19.45 en 22 uur, za. alleen 22
uur.
Tuschinsky (Reg. Breestr.): Burt Lancaster in
„Scorpio” toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30
uur, za. en zo. 13 30, 15.45 en 19 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht): Liza Mlnelli in
..Cabaret” toeg. 18 j, Dag. 14.30, 19.15 en
21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur,
vr. za.nacht 00.15 uur.
„Nee. Af en toe. Wel komen
er drie authentieke NSB-liedjes
in voor, die ik heb geïnstru
menteerd. Daar komen enorme
koeien van fouten, muzikale
fouten, in voor. De ergste heb
ik laten zitten omdat ze erg
koddig om te horen zijn. De
componisten zijn volstrekt on
bekende figuren, of het moet
M. Schuurman jr. geweest
zijn.”
Wat is dan het uitgangspunt
voor de muziek?
„Ik gebruik veel stijlparodie
ën; óók di energens op slaan.
Mevrouw
voorbeeld
lied. Zo’n
veel leuker
muziek. Er zit ook cabaretmu-
z.iek in, maar dan zo zwaar aan
gedikt dat de stijl op zich weer
belachelijk wordt. Op de opera
buffo-stijl heb ik ook een paro
die geschreven voor een stel
Italiaanse gastarbeiders die iets
in nep-Italiaans zingen.”
Wanneer had je de muziek
klaar?
„Volgende week denk ik. Je
blijft dingen veranderen. Ik
heb wel alles opgeschreven,
2
uur begint een openbare repeti
tie van „Mussert” in de Stads
schouwburg. Iedereen kan er
gratis voor niks in. Wel stil
zijn.
Op zaterdag 8 september is
er weer een openbare repetitie
om 2 uur, die gevolgd wordt
om half vijf door een infeiding
op het stuk. Publiek kan dan
praten met Adriaan Venema,
Peter Oosthoek, de dramatur
gen Hans Roduin en Carel AI-
phenaar en mogelijk enige spe
lers van Centrum.
Maar hier komt hij voor 325
spelen. De Theaterunie vraagt
f 1000 garantie, maar doet het
hier voor jf 750. Het Schafttijd-
theater zou volgens de gewone
prijs 7500 voor z’n voorstel
lingen moeten hebben, maar
komt in de Schuur voor
2500”.
Wat Frans Lommerse zeer
steekt, is het feit, dat ook op de
begroting voor 1974 het loon
voor een technische hulp ge
schrapt dreigt te worden. „Hoe
kan je nu een theater runnen
zonder een technische kracht.
Als er voorstellingen zijn, staat
er 's morgens om elf uur al een
wagen met de decors voor de
deur om uitgeladen te worden,
om maar wat te noemen. Al
kregen we maar iemand voor
de helft van de tijd.”
MORGEN, 31 AUGUSTUS,
geeft de organist Nico Waas
dorp het vijfde pauze concert
in de Waalse kerk op het Be
gijnhof in Haarlem, dat om
half een ’s middags begint. Hij
speelt werken van Engelse
componisten, Boyce, Tomkins
en Stanley op het orgelpositief
en vervolgens op het Friedrichs-
orgel werken van Sweelinck,
Van den Kerckhoven, Loeillet,
Van de Geyn en Hendrik An-
driessen.
Waasdorp, die directeur-orga-
nist is te Overveen als opvolger
van Jan Mul, studeerde bij Ja
cob Bijster, Marcel Dupré in
Parijs en bij Cor Kee in Zaan
dam. De toegang is gratis.
IN TEYLERS MUSEUM
wordt zondagmiddag om drie
uur een concert gegeven door
Anton de Beer die op het
31-toons Fokker orgel oude
en moderne muziek zal spelen.
Op h et programma Toccata e
Pastorale van Pasquini, prelude
en hymne van John Buckland,
een speciaal voor een 31-toons
orgel geschreven stuk van Alan
Bidout en tot besluit de suite
1954 van Henk Badings.
KLAAS BOLT GEEFT op
dinsdagavond 4 september om 8
uur een concert op het Christi
an Mullerorgel van de Grote of
St. Bavo kerk. Hij geeft met
medewerking van Koen
wey een programma
Oudnederlandse marsen,
sen en psalmbewerkingen.
Een zeldzaam gespeeld pro
gramma waaraan heel wat stu
die vooraf is gegaan. Werk uit
het Susanna van Soldt-manu-
serpit van Anthonie van
Noordt, loannes de Gruijters,
verder 18e-eeuwse psalmbewer
kingen en tot besluit drie mar
sen van de Amsterdamse schut
terij.
DE BEKENDE organist
Charles de Wolff geeft op vrij
dag 7 september in de Grote óf
St. Bavokerk te Haarlem een
feestelijk orgelconcert ter gele
genheid van het regeringsjubi
leum van de koningin. Het pro
gramma bestaat uit een bewer
king van Cor Kee van „Merck
toch hoe sterek”, Choral III
van César Franck, een Fantasie
van Franz Listzt, een fantasie
en fuga op B.A.C.H. van Max
Reger en van dezelfde compo
nist de prelude en fuga in e
moll en tot besluit een impro
visatie op het Wilhelmus. Het
concert wordt georganiseerd
door de orgelkring Haarlem en
Omgeving.
e
r
as