Portretten van de koningin Tekstpierement doet Bob de Lange verslingert op expositie naam eer aan talent aan aftands stuk John Tolkien Tijdelijk werk? Bang wat te missen op Filmweek Arnhem SATIRES OP DE SAMENLEVING ere-leden I 1 Jeugd en Muziek benoemt Nederlandse moderne kunst in Noorwegen overleden Tekenaar Opland jubileert I IÊ A ESTEL een miljoen gulden aan prijzen HOOGOVENS* maandag UITSTEKENDE START IN HAARLOHEIM PODIUM MET „DE CIRKEL” VAN SOMERSET MAUGHAM van de hobbits Afscheid bestuurstop I BELANGRIJK Manifestatie bij Oslo 7 SEPTEMBER 1973 3 6 R F gedragspatroon is atletisch gebouwde Hoogovens kan mannelijk personeel voor fabriekswerk in tijdelijke dienst plaatsen, minimaal 4 weken, maximaal 6 maanden. Goed salaris. Leeftijd: 18-50 jaar. Kom vrijblijvend over de mogelijkheden praten. Hoofdkantoor 2, afdeling Personeelsvoorziening, Velsen-Noord (met bus 75 van Stationsplein, Beverwijk). U bent welkom elke werkdag tussen 9 en 5 uur, ook voor telefonische inlichtingen (02510 - 94000). aagd - zaterdag start in deze krant. aren ARNHEM Na de nogal hard handige inzet met „Sleuth” en „The Getaway” bracht Filmweek Arn hem in zijn officieel programma van zaterdag een vrolijke noot met de vertoning van „The heartbreak Kid” een Amerikaanse zedencome- die van Elaine May die hiermee haar tweede filmprestatie als regis seur leverde. Hoofdpersoon in deze humoristische, maar niet alleen op de lach gemaakte studie van het Amerikaanse Lenny, een joodse jongen die al tijdens de hu welijksreis naar Miami met een overhaast-getrouwd meisje ontdekt dat hij allerlei bezwaren heeft te gen zijn bruid en hals over kop ver liefd wordt op de mooie en rijke dochter van een keiharde zaken man. La grande bouffe 1’Attentat Mime-kwaliteiten 'M F tvwvww JAC HEIJER voor schil- k CHARLES BOOST eektwee jd cen- 4 Hoek Piccoli, Noiret, Tognazzi en Mastroianni bekijken het huis, waarzij zich dood zullen schransen. Moer leggen een „De cirkel”. Ben Barka (Gian Maria Volonté) ont moet zijn politieke tegenstander de Ma rokkaanse generaal Oufkir (Piccoli) die hem wil doden. Een scène uit ,1’Attentat’. leent hen tevens in hoge mate integriteit die bij veel andere ensembles en solisten nog wel eens ver te zoeken is. De betere teksten veroorzaken ook een hechtere spanning tussen Brink en San ders. Ze kunnen elkaar volkomen aan, maar vervallen daarbij niet in het Rijk en Johnny stramien. Ieder op hun beurt weten zij een bepaald programma-on- derdeel te dragen, zonder dat één der anderen de kans loopt te worden wegge speeld. Door de gelijkwardige kwaliteit die ook bij Guuske Kotte en Lia Karon aanwezig is, krijgt het geheel een zeer goede balans- eldzaam i sterke laar nu glas-in- 250 cm i 1195, ceuze in en, eet- palis- ;e erva- centrum AAAAAAM n, keu- Ultra Houtstr. had, heeft zeker niet de bedoeling gehad alleen maar een gemakkelijk lachsucces na te streven. AMSTERDAM. Veel mensen den ken dat een echt toneelstuk moet be staan uit een sjiek bankstel, rond welk meubilair zich een aantal dames en heren ophouden, die met elkaar conver seren en daarbij opvallend vaak opstaan om bij de hall- of tuindeuren midden achter te gaan staan of elders op een stoel plaats te nemen. Intieme zaken tussen echtelieden of verliefden worden op zes meter van elkaar, staand, uitge sproken; wijze lessen worden niet naar de gesprekspartner toe gezegd, maar recht op de zaal en „vervloekte bruut” is wel de grofste term die er valt. Van Riemsdijk had de gevoelsmatige uitspraken van de kunstenaars in een formele vorm gegoten. Hij kon zeggen dat de meeste kunstenaars in de konin gin, ondanks de persoonlijke ontmoeting, vooral het staatkundige „instituut” zijn blijven zien. Ongewild waren de formele kenmerken van dit instituut in hun beleving zo imposant en zo overheersend dat er van een persoonlijke uitbeelding maar nauwelijks sprake kon zijn. Van Riemsdijk meende uit gespreken met de kunstenaars dat de diepste benadering van dit onderwerp wordt gevonden, als je laat voelen hoe een mensenleven ten offer valt aan de eisen van het instituut. Een lange rij sprekers memoreerde de talloze verdiensten van de scheidende bestuurleden, waarbij zij in het bijzon der de waarde benadrukten die de in breng van de heer Zwaanswijk en mevr. Broekens heeft gehad in het Haarlemse muziekleven- Namens het Haarlems Jeugd Orkest werd door enkele orkestle den aan de heer Zwaanswijk een stel geluidsboxen overhandigd, terwijl mevr. Broekens een filmcamera ontving. Ook uit andere cadeaux mocht de waardering voor de bestuursleden blijken. Nadat de heer Zwaanswijk een nieu we voorzittershamer had overgedragen aan de heer H. D. Vooren uit Heemstede, die zijn functie heeft overgenomen, mocht de oud-voorzitter zelf de oor spronkelijke hamer in ontvangst nemen, die nu voorzien was van een zilveren ringband met inscriptie. Als opvolger van mevr. Broekens is benoemd mr. O. Gunning te Bloemendaal. Het bestuur van Jeugd en Muziek bestaat voorts uit L. J. M. van Munster als penningmees ter, Co Jorde als vice-voorzitter\ en mevr. M. van Luin-Riemersma, Corrie Kerkhoff, Hans de Jong en Lex Oost hoek als gewoon leden. BOURNEMOUTH. Professor John Tolkien, auteur van „In de ban van de ring” („The lord of the rings”), is zondag na een kortstondige ziekte op 81-jarige leeftijd overleden. mag op het eind van het stuk haar echtgenoot verlaten voor de stem van haar hart. In de jaren ’20 was zoiets een groot schandaal, niet in het minst in het Engelse aristocratische milieu. Met groot gevoel voor een decadent soort humor (camp) prikt Somerset Maugham door de onbenulligheid van dat milieu heen, maar hij is hinderlijk prekerig en vlak als hij het serieus wil houden. Er zijn dan ook twee soorten dialogen; een om te lachen en een om je stierlijk bij te vervelen, tenzij Bob de Lange er een persiflage van had gemaakt. En dat heeft hij niet. Misschien nog wel waar het de komische rollen betreft (die hij zelf, Ank van der Moer en Dolf de Vries spelen), maar niet bij de anderen. Daar blijft hij kuis en gereserveerd zonder in zijn regie duidelijk te maken, dat hij net als wij een en ander verschrikkelijk oudbakken vindt. Dat De Lange een poging ondernomen zou hebben om het publiek een histo risch verantwoord genrestukje voor te schotelen, lijkt me onwaarschijnlijk. Hij wil immers alleen maar amuseren. En dat lukt te zelden in de opvoering. Om Bob de Lange als chynisch oud baasje met een bibberhand je is uiteraard tel kens te lachen en om Dolf de Vries als dwangneurotisch antiekverzamelaar ook wel, zij het pas na een tijdje. Ank van der Moer als vergane schoonheid heeft Dr. Jan van Riemsdijk van de Raad voor de Kunst zei dat vrijwel niemand van de kunstenaars het aanvaarden van de uitnodiging had gevoeld als een vorm van stelling neming. „Men had niet het gevoel dat het hier ging om een getuige nis van maatschappelijk engagement. Het commerciële en het politieke aspect bleken naar het tweede plan te zijn verwezen. Het ging ten slotte om: schil deren is schilderen en een onderwerp is een onderwerp”. mi. flat, I Rijks- Gevr. ng in i. De de zwijn garage Bevat- keuken, ïartman, i 43 in l 02550- OSLO. Van 6 tot 23 september zijn de activiteiten in het kunstcentrum van de Sonja Henie-Nieuls Onstad Foundati ons te Hovikodden in de buurt van Oslo op Nederland gericht. Met financiële steun van beide regeringen zullen daar de nieuwste Nederlandse ontwikkelingen op het gebied van het theater, de mu ziek, de beeldende kunst (objecten, zeef drukken, foto's, videotapes, dia's en films), de filmkunst en de fotografie afwisselend worden belicht door middel van voorstellingen, concerten en exposi ties. De levende theaterbijdrage, gepresen teerd door het Nederlands centrum van het Internationaal Theater Instituut (I- TI), bestaat onder meer uit het optreden van het Werkteater. Dit zal zich tussen 8 en 15 september met drie verschillende programma’s in het centrum en ook daarbuiten (straattheater) manifesteren. Aan de openingsvoorstelling op 6 sep tember zal luister worden bijgezet door de dansers Alexandra Radius en Han Ebbelaar, die begeleid door de pianist Polo de Haas de moderne pas de deux „Twilight” van Hans van Manen op muziek van John Cage zullen dansen. Aan de Nederlandse manifestatie in het Noorse kunstcentrum wordt verder meegewerkt door de beeldende kunste naars Ger Dekkers, Pieter Engels, Wim Gij zen en Jan van Munster; door het Nederlands Saxofoon Kwartet, de Fusion Moderne, de p oppenspeler Ray Nusse- lein, door Ralph Prins met theaterfoto- grafie, Donemus met een reizende ten toonstelling, de Nederlandse Filmacade mie en het Toneelmuseum met de Ne derlandse inzending die ook te zien was op de quadrienale in Praag 1971, een stuk meer zelfvertrouwen dan de laatste jaren het geval was, maar erg briljant is het nu ook weer niet. Wim de Haas spteelt voortreffelijk zijn kleine rol. Maar de voorstelling valt toch op het gebrek aan ervaring en toneeltalent bij de hoofdpersonen Lex van Delden en Kika Mol. Van Delden mag op tv tot zijn recht komen, maar op het toneel blijft hij beneden de maat. Kika Mol ziet er pittig uit, maar zegt haar teksten even slap en zielloos als ze haar jurken draagt. Hetty Verhoogt heeft ook een rol, maar ik kan er niets over zeggen. Na in het eerste bedrijf om onduidelijke reden aan de conversatie te hebben deelgenomen, bleef ze (op de première) tijdens de rest van het stuk afwezig. Wat er ook gebeurd mag zijn, een erg groot verlies was het niet. Ik vind het onbegrijpelijk dat De Lange met zo’n stuk als „De cirkel” en met zo’n ondermaatse bezetting in twee van de drie hoofdrollen, meent grote groepen van het publiek te amuseren. En nog onbegrijpelijker, dat de socialis tische omroep VARA er voor haar leden matinees op de vrije zaterdag mee wil organiseren. De zwakte van het vorige programma lag voor het grootste deel in de teksten. Er was in lichte mate platvloersheid te bemerken, die, hoewel met verve ge bracht, toch een zekere verveling in de rest van de humor bracht. Gelukkig zijn Jos Brinkers en Frank Sanders daarvan afgestapt en hebben ze gekozen voor een arsenaal aan spitsvondigheden en door- denkertjes. Toe te juichen is de zelfspot die Tekstpierement zich oplegt. Dat ver lost de groep van mogelijk al teveel zwaarwichtigheid. De ironie waarmee de groepsleden zichzelf presenteren, ver- DEN HAAG. Freule Wttewaal van Stoetwegen heeft zaterdag de expositie van schilderijen, met de jubilerende vor stin als onderwerp, in Philippona Expo in Den Haag officieel geopend. In de zaal aan het Noordeinde zijn tot 20 oktober de kunstwerken te zien, die 25 schilders op uitnodiging van koningin Juliana hebben gemaakt. geloof dat hij zijn grote -y----1 aan oudbakken waar dan wel een paar leuke rollen in staan maar voor het grootste deel be staan uit aftandse zedenschilderingen. Somerset Maugham, een Britse veel schrijver die een halve eeuw lang enorm populair is geweest, pleit in „De cirkel” voor de vrije liefde; zijn hoofdpersoontje IJmui- ib. zit- I- p.m. b.b.h.h., 1 afw. lar zijn 'evallen. 1. 17338 Pluimen zijn er trouwens letterlijk (en wel van achteren) bij Guuske aan wezig. De kleding in dit programma evenals de choreografie dragen de spo ren van een grootse show. De bekende kosten noch moeite zijn gespaard. Een kostbare gok voor een nog jong ensem ble dat die moeite hopelijk beloond ziet. CEES STRAUS ingeslagen weg. Hij overwint en trouwt tenslotte zijn grote liefde, maar zit uit eindelijk tijdens de huwelijksreceptie alleen op een bank voor zich uit te staren. Gaat het hem alleen maar om een gesteld doel te bereiken, zonder te weten wat hij met de bereikte resulta ten moet aanvangen? De boodschap die Elaine May onge twijfeld in haar licht verteerbare kome die heeft willen verpakken, komt niet duidelijk over. Wat jammer is, want deze vrouw die eens met regisseur Mike Nichols (Catch 22) een satyrisch duo vormde dat in nachtclubs, op tv en op de grammofoonplaat een groot succes „In de ban van de ring” is een trilogie waarin Tolkien de lotgevallen heeft be schreven van door hem gecreëerde be woners van „het centrum van de aarde”. Een epos over hobbits, elfen, dwergen, orken en mensen. Het werd zeventien jaar geleden in Engeland gepubliceerd en is daarna in vele talen vertaald. Tolkien, een voormalig hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde aan de universiteit van Oxford heeft veertien jaar aan de trilogie gewerkt. Er zijn tot dusver meer dan vier miljoen exempla ren van verkocht. Een ander bekend werk van Tolkien was „The Hobbit”, een voorstudie van „In de ban van de ring” (Van onze redactie in Amsterdam) ALS SATIRE OP actuele gedragingen van de mens komt dan „La grande Bouffe” duidelijker (en ook grover) over. Marco Ferreri heeft een verwoestende aanval op de consumptiemaatschappij gedaan in zijn fabel over vier mannen (Marcello Mastroianni, Ugo Tognazzi. Michel Piccoli en Philippe Noiret) die zich isoleren in een „fin de siècle-huis met de bedoeling zich daar letterlijk dood te eten. Wat dan ook gebeurt. Men begint nog gesoigneerd te eten van de overdaad aan voedsel die tevoren met vrachtwa gens is binnengebracht, maar terwijl Ugo Tognazzi als kok de verfijndste schotels op tafel blijft brengen, worden de eetmanieren steeds minder en propt men zich vol tot de vier heren boerend en winden latend en tenslotte in hun eigen uitwerpselen roemloos ten onder gaan. Ferreri schuwt geen effect om zijn boodschap over het voetlicht te brengen en voor velen zal zijn, binnen de hem gestelde grenzen voortreffelijk gemaakte en gespeelde film onverteerbaar zijn of zwaar op de maag blijven liggen. VOOR MIJN GEVOEL blijft „l’Atten- tat” van Yves Boisset voorlopig een hoogtepunt in de reeks officiële speel films die het hoofdprogramma van Filmweek Arnhem uitmaakten. Nog niet Zo'n toneelstuk is „De cirkel” van Somerset Maugham, dat door de nieuwe toneelgroep Podium in het Nieuwe de la Martheater wordt opgevoerd. Het is de groep van Bob de Lange die met dit soort stukken hoopt grote „vergeten” groepen van hetpubliek kostelijk te amuseren. Ik help het hem hopen, maar ik geloof dat hij zijn grote talenten verslingert aan oudbakken stukken, HAARLEM. Haarloheim,s vroeg begonnen theaterseizoen is zaterdag uit stekend ingezet met de eerste voorstel ling van een reeks van drie try-outs door het cabaret Tekstpierement. „Blijf zitten waar je zit” is een volkomen volwassen en professionele voorstelling geworden waarmee de fouten van het programma, waarmee het ensemble de buteerde, over de gehele linie zijn over wonnen. Zowel presentatie, aankleding als vooral het tekstmateriaal waaraan de groep immers zijn naam wil ontlenen, maken dit programma tot een aantrek kelijk avondje cabaret. Tekstpierment kan met deze show die volgende maand in het Amsterdamse theatertje Tingel- Tangel in premiere gaat, dit seizoen wel een hoge ogen gooien. Maar noch de moeilijkheden om zijn vrouw-van-enkele-dagen duidelijk te maken, dat hij niet meer van haar houdt, noch de hartgrondige hekel die de vader van zijn liefde demonstratief laat blijken, kunnen de vasthoudende Lenny tegenhouden op de door hem Eerste-Kamerlid H. van Riel deed Op land zaterdag de eer aan om een ten toonstelling van een selectie uit Oplands werk te openen in de hal van het Volkskrantgebouw aan de Wibautstraat. Van Riel is met grote regelmaat .slacht offer” van Opland. Toch zei de senator dat hij de tekenaar niet als „een politie ke kracht van betekenis beschouwt. Een groot kunstenaar bent u echter wel. U beheerst de kunst om met een enkele lijn een beeld te vullen en associaties op te roepen”. Opland tekent al sedert 1947 ook voor het weekblad De Groene Amsterdam mer. In 1970 heeft hij de Lucas Ooms- prijs ontvangen. Wim de Haas, Bob de Lange en Ank van der Moer leggen een kaartje in zo lang geleden hebben we uitvoerig geschreven over deze Franse politieke film die in de stijl van de films van Costa-Gavras („Z”, „L’Aveu”, „L’Etat de Siège” de affaire van de in 1965 in Parijs vermoorde Marokkaanse vak bondsleider Ben Barka behandelt, zonder overigens die naam of de namen van zijn ontvoerders en moordenaars te noe men. De film die in eigen land met gemengde gevoelens is ontvangen, maar niettemin door tienduizenden nieuwsgie rigen gezien en waarschijnlijk ook wel begrepen is, is een van de voorbeelden van politiek - historische films die in het door het Filminstituut gehouden „Festi- kon-Histikon” zijn opgenomen ter be spreking en discussie. AMSTERDAM. Menig politicus is zaterdag in het gebouw van de Volks krant in Amsterdam Rob Wout wezen feliciteren. Ze wensten echter minder Rob Wout geluk als wel zijn „alias”: de politieke tekenaar Opland die nu ai 25 jaar lang politieke prenten voor de Volkskrant tekent. (Van onze kunstredactie) BENTVELD. Bij hun aftreden als respectievelijk voorzitter en secretaresse van het bestuur zijn de heer P. Zwaans wijk en mevr. J. E. Broekens-Verwer tot ere-leden benoemd van de stichting Jeugd en Muziek, afd. Haarlem. Dat gebeurde zaterdag in het Woodbrookers- huis aan de Bentveldweg tijdens een buitengewone vergadering van de stich ting. De vergadering vormde onderdeel van een drukbezochte receptie waarop de heer Zwaanswijk en mevr. Broekens afscheid namen van een groot aantal betrokkenen bij de stichting Jeugd en Muziek. De heer Zwaanswijk is voorzit ter geweest sinds de oprichting in 1960, mevr. Broekens een iets kortere periode. Hoewel hij er zelf minder sterk d« nadruk oplegt, liggen Brink’s kwaliteiten naast zijn stemmateriaal vooral op het mimische vlak. „Mattheus 5:38” en „Re ïncarnatie”, maar ook een nummer als „Pro Juventute tonen zijn onverstoor bare smoelwerk op zijn best. Hoe serieu zer zijn uitdrukking, hoe lijziger ook zijn accent, des te beter het totaal. Sanders speelt in dit verband de rol van de man die het allemaal wel eens even tjes kan maken, loopt over van „easy- living” maar kan door een plotselinge navrante tekst de toeschouwer op schit terende wijze aan het denken zetten. In het bijzonder zijn cabareteske onthullin gen over homofielen en Surinamers zijn de moeite waard. Zowel Lia als Guuske kunnen zich in dit ensemble makkelijk in voegen. An ders dan bij groepen waar vaak maar één meisje is, die dan een bepaalde taak krijgt opgedragen (waarin veel tekst schrijvers grandioos kunnen vastlopen), hebben beiden hier een gelijkwaardige plaats ingenomen. En als er al een specifiek vrouwelijk nummertje nodig is, dan loopt dat nauwelijks uit op het te verwachte „vrouwtj esmakerij” dat in die andere groepen vaak te zien is. Guuske heeft een heel mooi feministisch nummer, daterend uit 1901 waarin ze aantoont dat er in feite na 72 jaar nog weinig is veranderd ten aanzien van de positie die de vrouw in het maatschap pelijk leven moet innemen. Als één der taken van het cabaret kan gesteld wor den dat het misstanden aantoont. Zoals Tekstpierement hierop inhaakt verdient het de schoonste pluim die Dolle Mina in huis heeft. Pluimen zijn WANT ER WORDEN zoals ik al schreef, naast de vertoningen van de meest uiteenlopende films, nog andere activiteiten op filmgebied ontwikkeld. Het zélf films laten maken (op 8 mm) door de hoogste klassen van diverse onderwijsinrichtingen („Festikon Kreati- kon”) is nog een ander initiatief van het Filminstituut. Terwijl onder de naam „Festikon Kritikon” de vertoning van sociaal - kritische films schuil gaat. Het Ned. Filmmuseum is enigszins beschei- neder aanwezig in het Gemeentelijk Museum van Arnhem, waar een voor treffelijke overzichtstentoonstelling van Asta Nielsen, de grote Deense, maar vooral in Duitsland gewerkt hebbende tragedienne gehouden wordt in foto’s, Want niet alleen schil derde de actrice eens zichzelf, ook in het werk van Pyke Koch komt haar gezicht herhaaldelijk voor. Drie van de mooiste Koch’s bewijzen zijn uit de twintiger jaren daterende fascinatie voor deze ma gische actrice uit de begintijd van de film die vorig jaar op 90-jarige leeftijd overleed. Daarbij geeft een goed gecom poneerd filmprogramma een indruk van haar uitzonderlijke „présence” op het witte doek in de eerste decenia van deze eeuw. Bij deze randverschijnselen van het festival die soms aanzienlijk méér bete kenen dan franje, moeten zeker ook de films van het z.g. „vrije circuit” gere kend worden, een groep die zich „Arn hem Alternatief” noemt en die Chileen se, Argentijnse, Tunesische, Senegalese en andere uitzonderlijke produkties ver toont maar ook de laatste Godard’s als „Vent d’Est”, „Tout va bien” en „Letter to Jane” op het programma heeft staan. Men is het er wel over eens dat Arnhem in zijn totaliteit een te overda dige hoeveelheid films vertoont en al leen de geruststelling dat veel ervan straks in de bioscopen, de officiële en de alternatieve, te zien zal zijn, voorkomt bij de ijverige filmliefhebbers frustraties bij de gedachte dat hij belangrijke ont wikkelingen in het filmen gedwongen mist.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7