Minister neemt maatregelen tegen sluikreclame op TV ARMAN EN ILVA POLLE, PELLE EN PINGO PANDA eek in i TV ZATERDAG RADIO ZATERDAG TV VRIJDAG I 21 SEPTEMBER 1 973 VRIJDAG 7 Kwestie van vertrouwen ■SB MISSCHIEN KNAPT JAi BESLIST en de geestgrond WAT ZIET ZEEROB BLEEK! HU HEEFT ZEELUCHT NODIG! Camera in helikopter Koninklijke televisie Het alziend oog I L ■1 f J i i* i TIJD! SCHIP SCHOON IS! tó-li WAKKER WORDEN ZEEROB! WE GAAN NAAR ZEE! DAN MAG JE - NIET SLAPEN! -- 31-121 |g W, I F. M. BUYSMAN 22.35 HILVERSUM II RADIO TELEVISIE HILVERSUM I 16.25 16.50 (K) 18.45 de en 19.25 19.30 21.40 21.20 23.10 23.00 18.45 18.45 22.20 Achter het 23.10 Verder kwam hij met, want Joris legde een hand op zijn mond. 20.00 20.21 18.55 19.05 20.00 20.20 21.10 22.00 18.55 19.05 Dat komt door al dat geharrewar met die vogels en met Gregorius,, „Mmm, harrekwakkels,” zei Grego rius, „da’s vast ook lekker.” „Hou nou eens op over eten,” zei Paulus met klem. „Voorlopig is het zelfs veiliger om helemaal niets te eten.” 16.00 16.02 20.00 20.20 18.55 18.55 19.05 20.00 20.20 18.55 19.05 Pop 9.00 Toen Panda de voordeur opende, van het Museum van Oudheden”, zag hij daar Joris met een vreem deling staan. „Dit is de heer Anno, directeur stelde Joris voor. „Hij heeft belang stelling in de koop van dat stukske grond bij de Drukplaats.” „En ik wil er goed voor betalen”, vulde de directeur haastig aan ter wijl hij zijn portefeuille trok. „Dat is heel perttig”, zei Panda opgelucht, zijn bezoekers voorgaand naar het kluisje in de woonkamer. „Ik had het wel leuk gevonden om daar naar oudheden te gaan graven maar ik heb nu eenmaal geld nodig om..." (800 Nieuws). 9.03 (S) Pers 60. Moeizaam schommelend ver dween Krakras achter een heuveltje waar ze toevallig meteen haar meesteres ontmoette. Het was maar goed dat Paulus haar nog even nakeek, want nu hoorde hij de heks nog juist zeggen: „Ik heb er één”. DAT DE TECHNISCHE mogelijkheden steeds groter wor den en onze informatie steeds beter wordt verzorgd, is de afgelopen dagen ook wel gebleken uit het gebruik van een van de grond af bestuurde camera in een helikopter. De eerste maal, de luchtdoop, had dinsdag plaats met een rechtstreekse reportage van de rit der koninklijke familie van Soestdijk naar Amsterdam. Technisch verliep alles nog niet vlekkeloos, het beeld raakte nogal eens uit balans, maar daaraan zijn ook atmosferische omstandigheden niet vreemd. Er waren fraaie opnamen bij zoals van het Muiderslot, dat de kijker wel zag en de verslaggever niet had opgemerkt. Een DE PRIMEUR VOOR Nederland hebben we dus gehad. Wat ook een primeur was en wel voor Europa is de uitzen ding geweest, die door het team van Brandpunt werd ver zorgd uit Doetinchem, rechtstreeks uit de gevangenis aldaar. Het open karakter van die inrichting droeg er natuurlijk toe bij dat de toestemming loskwam om er een televisie-uitzen- ding te maken. In dat programma kwamen de gedetineerden rechtstreeks aan het woord. Wie het aandachtig volgde, zal het zijn opgevallen, dat Aad van den Heuvel op een gegeven ogenblik een gedetineerde bij zijn voornaam aansprak en dat daarna corrigeerde in „mijnheer”. Een bewijs dat er vooraf goed en intensief contact was geweest. Hoe goed blijkt uit het feit, dat de gevangenen en de televisiemensen daags voor de uitzending een partijtje voetbal tegen elkaar hadden ge speeld, gevolgd door een gezamenlijke maaltijd. Dat schiep een sfeer van vertrouwen, die in de uitzending doorwerkte. Het is hetzelfde procédé, dat Koos Postema toe past in zijn „Groot Uur U”. Je legt geen contacten zonder vertrouwen. Je kunt niemand met je meekrijgen als je zelf ook niet over de brug komt. Niet voor niets is in de radio de „losse toon” ingevoerd. Mensen komen pas tot onthullingen als ze ook de kans krijgen van de ander wat te vernemen. Op hun gezicht zie je af gespiegeld wat er in hen omgaat. De ondervrager, die daar volmaakt onaangedaan bij staat, krijgt nooit de kans iets los te weken. Te veel emoties schrikken ons af. Te weinig schrikken de ondervraagde af. Het juiste midden is nog altijd een kwestie van veel talent. DEN HAAG. Bij het uit besteden door de NOS van werk aan produktiebedrijven of cineasten mag onder geen enkele beding een gefilmd pro gramma (-onderdeel) worden uitgezonden, dat niet door de verantwoordelijke medewer ker van de dienst televisiepro gramma tevoren is gezien en goedgekeurd. wat knullige vergissing van Dick Passchier, die ook later nogal eens in geografische kennis tekort schoot. Ik kan me indenken, dat er mensen bezwaar maakten tegen de reportage, die op een wel heel uitgebreide kennismaking met deze nieuwe televisie-mogelijkheid neerkwam, alsof de NOS er maar niet genoeg van kon krijgen ons ermee te verbazen. Niettemin gaf het een kick deze reportage te volgen. IJs en weder dienende zal er in de toekomst druk gebruik van wor den gemaakt voor zover althans de financiën het toelaten. Sinds we de maan in de huiskamer kunnen halen is de afstand-bediening geen punt meer, maar het gekke is dat je geboeid kijkt naar alles wat er aan mensen beweegt op het aardoppervlak, omdat het een directe reportage is en wat er gebeurt herkenbaar is, ons vertrouwd is, omdat we er vaak midden in zitten. Langzamerhand beschikt de Nederlandse televisie over een perfecte outillage. Nu nog de rijdende video-wagens en het is mogelijk onderweg al een Ampex- band te monteren, die snel kan worden uitgezonden. De elek tronische camera gaat de filmcamera verdringen. Stichting, nadat de regerings commissaris voor het omroep wezen zich tot deze raad wendde om erop te wijzen dat een uitzending als van NOS- kiosk van 29 juli ontoelaat baar is. Tijdens deze uitzen ding werd aandacht besteed aan de vervaardiging van se- mi-permanente scholen en Deense en Finse eengezinswo ningen. In dit programma trad de eigenaar van de betreffen de onderneming op. ..Inderdaad was hier sprake van sluikreclame”, zo heeft CRM-minister Van Doorn ge antwoord op de schriftelijke vraag van het KVP-kamerlid Bremen. De Raad van beheer van de NOS heeft verklaard deze grove overtreding van de reclamevoorschriften ten zeer ste te betreuren. Maar naar de mening van de minister biedt de getroffen maatregel redelijke waarbor gen dat een herhaling van het gebeurde achterwege zal blij ven. gramma. 18.55 Met zang en dans de wereld rond: volks muziek. 19.30 De Scala 1925- 1950: operamuziek van Doni zetti (gr.). 20.00 (S) Old Chel sea, muzikale romance door Richard Tauber; uitgevoerd door Metropole Orkest. Radio- koor en solisten. 20.45 Inter mezzo bij de koffie, hoorspel. 21.15 (S) Licht orkest met zangsolisten. 21.45 (S) Interna tionaal Jazzfestival Laren 1973. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Licht trio met zangsolisten. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee: een ontspannen te rugblik. 23.55-24.00 Nieuws. „...Geld nodig, om mijn tuinde rijen verder uit te breiden, niet waar?” vulde deze laatste aan. „Ja, ja. Maar komaan, baaske; babbel niet zoveely en regel de verkoop van dat stuk grond even.” dank zij eigen waarneming. In de RAI bijvoorbeeld, toen de fenomenale equilibrist de prinses een netje met ballen aan bood, zag je prinses Christina spontaan haar hand uitsteken om de man te complimenteren, maar helaas, hij sloeg haar over. Men had hem verteld dat zij geen kinderen had. Zo’n detail is informerend omtrent de prinses, die trouwens in de film van Van Hillo nog eens bevestigde hoe ’n sterke per soonlijkheid zij is. Gehandicapt, maar niet verslagen. Je zou bijna zeggen de meest gewone, omdat zij aan den lijve de betrekkelijkheid ervaart van het mens zijn of je nou een prinses bent of niet. Als zij dan vertelt hoe open de gesprek ken zijn, die zij met haar moeder voert, een moeder, die de kunst verstaat naar haar te luisteren, dan onthult dat tege lijk veel over koningin Juliana, die in de film haar terug houdendheid soms durfde prijsgeven als het niet om haar functie maar om haarzelf ging. Het viel mij op, dat Van Hillo prinses Christina had gefilmd zonder haar ooggebrek te ver doezelen. Dat heeft de prinses zelf zo gewild. Als kijker ont gaat het je evenmin dat op sommige momenten prinses Beatrix die toch waarlijk goed van de tongriem is gesneden en met het formuleren niet de minste moeite heeft, opzij kijkt naar haar man om bevestiging, een houding die des te ple zieriger overkomt naarmate de beschaafdheid van haar spraak mensen irriteert, omdat het zo gebonden is aan haar milieu. In dat opzicht mis je wel wat in Van Hillo’s werkstuk, dat via de indirecte weg entree verleent bij de koningin en niet altijd bewerkstelligt, dat we een markant, sterk geprofileerd portret zien ontstaan. Daarvoor was er te veel buitenkant, was er te veel poging tot uitleg. De koningin verloor er wel eens haar geduld bij, wat je krijgt bij de zachte aanpak, die voor Van Hillo op Soestdijk kenmerkend is. Eigenlijk tegen het slot, toen er vragen loskwamen als „Bent u de rijkste vrouw van de wereld?” kreeg de kijker houvast, hoorde hij hele zinnen, durfde de koningin, omdat ze als staatshoofd niet aan de orde was. Die conclusie moest de kijker zelf trekken. Dat was een gebrek, zoals ook het begin van de film niet erg MISSCHIEN ZIJN WE HET ONS niet dikwijls bewust, maar zo’n gebeurtenis als het regeringsjubileum van koningin Juliana, toont toch maar overduidelijk wat allemaal binnen ons bereik komt via de televisie. Vijf en twintig jaar geleden zouden we naai de bioscoop hebben moeten gaan om de film te zien, die Jan van Hillo van „de koningin privé” maakte. Vijf en twintig jaar geleden was zo’n directe confrontatie met de feestelinge via de kwis van Mies Bouwman onmogelijk geweest. Wanneer we het er over hebben hoeveel meer open heid er gekomen is in de maatschappij van vandaag en in het bijzonder in de verhouding tussen de koningin en het Nederlandse volk, dan heeft de televisie daaraan het nodige bijgedragen. Gehoorzaam luisteren wordt verondersteld bij de radio. Anders ontgaat het je. Je bent afhankelijk van de be schrijvingen der reporters. Er blijft een afstand, al of niet ge wild, die door het ontbreken van de eigen waarneming nog eens wordt versterkt. Dinsdagavond konden we zelf kijken. Zoals bij eerdere happenings, waarbij het koninklijk huis naar buiten trad, wat een gewaagd beeld eigenlijk kreeg iedereen zelf de kans zijn eigen indrukken op te doen. Konden we mensjes kijken, de liefste bezigheid, die er is. Zeker wanneer we ontdekken dat we inderdaad de mens ont moeten, die doorgaans schuil gaat achter de muren van het protocol, grond wettelijke voorschriften, staatsie en rompslomp van zich op de voorgrond dringende dignitarissen. Televisie slecht die barrières. Televisie neemt de hindernissen. Je zou je eens af moeten vragen in hoeveel opzichten bijvoorbeeld de jaarlijkse verjaardagviering op het bordes en in de tuin van Soestdijk belangrijk is geweest voor onze relatie met koningin Juliana, ontdaan van alle poppenkast, die vaak rond de vorstin werd opgevoerd. Vroeger eigenden de autoriteiten zich haar toe. Vandaag is zij van ons allemaal. Mogelijk is zelfs de reportage van het huwelijk van prinses Beatrix, die de rookbommen zoveel mo=elijk buiten beeld liet, een eerste aanzet geweest tot het afnemen van de agitatie tegen het koningshuis gericht, al was het alleen maar, omdat de tele visie ook door de afzettingen heen brak en ons het gevoel gaf. dat we zelf konden controleren, zelf een vinger Jn de pap hadden als burgers, die uitmaken of ze hun staatshoofd willen zien of niet. Café-chantant: liedjes en mu ziek uit de goede oude tijd. 18.19 Uitzending van het Ge reformeerd Politiek Verbond. 18.30 Nieuws. 18.41 Bekend making van de prijswinnaars uit het pgoramma VVV. 18.45 (S) Terug van weggeweest. 19.00 (S) Concert a la carte klassiek verzoekplatenpro gramma. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Pianisten van thans en toen. 20.30 (S) Goed bekeken 20.55 (S) Zaterdagavondkon- cert EO: ZATERDAG Nederland I NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Levensweb, tv-serie over Ecologie: De levende toendra. (K) Wat een familie!, tv-serie. (K) Beesje hier, Beesje daar, een programma over lieve dieren. 17.30-18.30 NOS: Europa-Cup Atletiek Heren in Edinburgh. (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. TROS: (K) Flipper, tv- serie voor de jeugd. (K) TROS A-hoy, amu sementsprogramma. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) TROS A- hoy - vervolg. (K) De Familie Strauss, tv-feuilleton (1 en 2). NOS: (K) Journaal. sterk was en de lengte niet noodzakelijk meer toevoegde aan wat we zelf konden begrijpen. Ik moet niettemin erkennen dat zijn montage de professionele hand verried. Die montage hield de aandacht vast, omdat we zelf mee konden opbouwen. De film was een bijdrage aan de openheid. De uitzending uit de RAI een bevestiging van wat de film had voorgekookt. De exclusieve positie van koningin, prins, prinsessen en schoonzoons hoeft drect contact niet in de weg te staan. Dat de televisie daarbij als voertuig wordt gebruikt, danken we aan de macht van dat medium, dat in ongedwongen bij eenkomsten de leden van het koningshuis los kan maken van hun entourage en hen in close-ups naar ons toe kan brengen, vooral als een zo unieke „koppelaarster” als Mies aan het werk is, steeds bedacht op de mensen, die zij onder haar hoede neemt, steeds erop uit niet zichzelf, maar juist die mensen op hun best te laten uitkomen. Dit keer kreeg Mies een betere koninklijke apotheose dan na „Het Dorp”, daags voor het sterven van prinses Wilhelmina. Men werd er nog eens aan herinnerd dat niet alleen bij feesten, ook in droef heid de koningin naar buiten moet treden. Ook koninklijk leed is openbaar. klassieke muziek (gr.). 22.30 (S) Weeksluiting: samenzang en meditatie. 22.50 Klankbord: aktualiteiten, in formatie en commentaar 23.05 (S) Postludium: klassiek muziekprogramma (gr.). 23.55- 24.00 Nieuws. NOS: (K) Uit de Kunst -Kunst in de knoei. 23.10 (K) Journaal. 23.15-00.15 Sport Troef, met W.K. Zwemmen en Schoonspringen in Belgrado en finales Europa-cup Atletiek in Edinburgh. NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. KRO: (K) MIK, muzi kaal amusementspro gramma. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Zondige ko medies, een serie Ierse korte verhalen. Brandpunt. (K) De Gulden Zeez waluw, amusements programma. „Gefeliciteerd, riep Krakras, „heb je dan nou een beetje tijd voor mij?" „Nee,” antwoordde de heks bits, „ik moet er nog een hebben”. Toen waren ze buiten gehoorsafstand. Verslagen mompelde Paulus: „Nou weet ik nóg niet om wie het gaat! HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Station. Nieuws. 9.03 (S) vers. 10.00 Nieuws. 1.003 Mu ziek bij de koffie. (11.00 12.00 Nieuws). 12.30 Denk je MIK komt vanavond uit het Amsterdamse theater Carré waar als gast zullen optreden het Griekse trio Thessaloniki, Tante Leen en Henny May alsmede het op de foto gepor tretteerde kunstfluitersduo Jan Zijdel en Jan Tromp. nog aan die tijd...?: The Ramblers met een verzoek- programma. 13.00 (S) Popshop. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Sport- show: sport en muziek. NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02 After eight: Amerikaanse hits uit de jaren ’60 en de platenkeus van 1 luisteraar. (21.00 Nieuws). 22.00 Nieuws. 22.02 (S) Happy Sound: gospelsongs. 22.30 (S) Jazztime. 22.50 Me dedelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 Late date. (24.00 Nieuws). 00.55-01.00 Nieuws. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos: gevarieerd pro gramma met om 7.30 Nieuws, 7.41-8.00 Aktua, 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Tien- om: minimagazine voor jonge luisteraars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Plaatvaria. 11.30 (S) Wegwezen: vakantiegangers en andere weggebruikers wor den op weg gewezen. 11.55 Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorlichting: Exportiviteiten Nieuws, wenken en adviezen op ex- portgebied. 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Tross- Country. 13.30 (S) VW (Vice Versa Veluwe), amuse- mentsshow. 15.00 (S) Luister uitén thuis verzoek- programma voor de militairen met om 15.30 Nieuws. 17.14 De tunnel der duisternis: hoorspelserie (deel 17). 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Nederland I 10.45-11.10 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Kiri Clown. (K) Journaal. TROS: Zorro, tv-serie voor de jeugd. (K) Levensweb, tv-serie over Ecologie: Het le vende regenwoud. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Op losse groeven, licht muziek programma. (K) James Stewart Cy clus: Shenandoah, speelfilm uit 1965. NOS: (K) Journaal. Nederland II IK DENK, AL KAN JE ZOIETS niet altijd met bewijzen staven, dat die mogelijkheid tot controle, het beschikken over een alziend oog, in de onderlinge betrekkingen van mens tot mens een veel verder strekkende betekenis heeft dan we vermoeden. In elk geval kan het ’t wantrouwen wegnemen, kan het ons gevoelig maken voor plotselinge ontdekkingen Deze maatregel is genomen door de raad van beheer van de Nederlandse Omroep Nederland II NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. VARA: Coronation Street, tv-serie. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) De brave soldaat Schwejk, tv- serie. (K) Nieuws. NOS: (K) Journaal. 23.15-23.45 Sport Troef, met o.m. W.K. Zwemmen in Belgrado. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma. (7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11-8.23 Dingen ‘van de dag. 9.35-9.40 Waterstanden.) 10.30 (S) Zaterdag informatie: mu ziek en informatieshow. (11.00-11.02 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het be gin...: jongerenprogramma. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Johanna Beek: herhaling van een programma uit de reeks De smaakmakers. 15.20 Nieuws uit de ruimte: nieuws over het Skylab project. 15.30 Internationaal spectrum: een programma over amateuristi sche muziekbeoefening. 17.15 De methode Paolo Freire: dis cussieprogramma. 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) Varié-bis: amusementspro- i W* (clfWSflICBNOK v-TOONDER STUDtOS HOE KAN IEMAND NOU SPOORLOOS VERDAMMEN! IN DEZE TUD! EN WAT J VOORNSEC.TE IS S. DAT DVJ2 A 'TFUNE WETEN WE ER(NOë) NIET VAN. 'ÏSCHUNT DAT Zé) 6ELCNEN DN EA'N LEVEN IS NAAST T ONZE. ANDER LEVEN IN'N ANDERE. DIMENSIE M VAN WIE 15 DIE TENT OAAR“? ZAL IK*T ZE6&EN? MAAR ALS T NOU OF IS DIT N VALSTRIK... W/^AR IS WAT HU ZODAT IK HEN ALLEMAAL ZEGT VERRAAD .'W ÖOoc O oo

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 21