DE MAECENAS HOORDE ZIJN CONCERT SLECHT KOSTBARE AMATI TUSSEN DE WORSTEN e Japan bouwt tunnel van 54 km lengte R Eerste prijs De knip open Het personeel Waarom? 17 ZATERDAG 8- SEPTEMBER Erbij 1973 1 Het Festival van Vlaanderen (practisch alleen maar klassieke muziekkunst; er wordt dan ook lichtelijk gecontesteerd door jongeren) bestaat bij de gratie van sponsoring, in artistieke kringen nog altijd maecenaat genoemd. De BRT, de Belgische nationale omroeporganisatie, dus indirect de staat, schenkt de meeste francs, een vijftal mil- ook een particuliere sponsor verschenen, de Gentse slager Michel van Nieuwenhove. Hij heeft een slordige 7200 neer geteld om het mede mogelijk te maken, dat Dvorak’s Requiem in Gent werd uitgevoerd door het Boedapester Philharmo nisch Orkest. Tragi-komische noot: Bij dat concert zat slager Michel op de voorste ererij. „Ik joenen Verder zijn er grote maatschappijen, die jaarlijks zwichten voor het organisatie comité, waarvan professor Jan Briers de grote animator is. Dus ziet men bijv, ook Coca Cola op de affiches van het Festival van Vlaanderen verschijnen, als de ze frisdrankenmoloch zich ach ter een concert gesteld heeft. Tussen deze giganten is nu heb het concert bitter slecht ge hoord. Normaal zit ik bij de preekstoel in het midden van de Sint Baaf. Van betrouwbare zijde heb ik vernomen, dat het een uitstekende vertolking was”. Waarom de slager de philharmonie steunt leest u hierbij. - 84 l—9 I Slagerij Michel sponsor van bekend philharmonisch orkest kon goed spelen. Ze hield van muziek. in, maar een volumineuze Remy Martin. Affiche van het „slager-concert” Slager Van Nieuwenhove Hij schuift de Amati onder de zitbank. HANS ROMBOUTS „Die viool was van mijn moeder. Ze heeft 'm veertig jaar geleden gewonnen. Het was de eerste prijs bij het slagen aan het conservatorium van Brussel. Ze voor a de geen ir in wor- .verp van ijks- rt na recht d als n de Van Nieuwenhove is daar gewoon erg trots op. En hij geneert zich niet te zeggen: „Ik ben de duurste slager wel- dit moment al een tunnel en een plan voor een brug tussen Hondo en Sjikokoe is in een vergevorderd sta dium. De nieuw te bouwen tunnel loopt over een afstand van ruim 23 kilo meter onder zee door en zal 100 meter onder de zeebodem duiken en daarmee 240 meter onder de water spiegel. Het is gemakkelijk voor te stellen wat voor geweldige druk de buitenwanden van de tunnel daar moeten kunnen weerstaan. Er zijn daarom al allerlei methoden ont wikkeld om lekkage te bestrijden. Die methoden zijn allemaal uitge probeerd in proeftunnels waarmee in 1964 al was begonnen Zo zijn er beton kanonnen ontworpen waar mee een speciaal snel hardend ce- En het personeel? Had dat niet liever de 100.000 francs onderling verdeeld in plaats dat die nu naar" Hongaarse or kestleden gingen? Fout gezien, volkomen fout. „Welnee,” liet de vlot redenerende Gentse beenhouwer weten, „het perso neel vindt zoiets goed, als het de zaak ten goede komt. Ik heb nog nooit zulk fijn personeel meegemaakt als hier. Ik heb deze zaak nu ruim anderhalf jaar. Zelf maakt slager Van Nieuwenhove geen muziek. Hij vertrouwt ons wel toe: „Mijn vrouw en ik doen aan sportvlie- gen. Ik zing als ik vlieg. Dan hoort niemand me.” tijen de :aste aan, i te met •uit- orr kge- 'rte- ling van e ar- semi- Ge- rbeid noot- neer- t van omo- nede- ische it te lulp leeft teed ►tale tens 3,7 het arle- ligde sa- Par- aten art ij Her- zal n de 'ere- kort nder verd n in .000. »’erd die am- n is be- vik- on- en van •door etge- 5S in i dat inge- etge- it hij Nu eren, gieu- :eke- hans i ook recht i. Com. Unie rland neer- ndere oudig staan tisten if in irden, inken schap •jarig egen- irium •hand n de item- ment over lekken heen wordt ge spoten. De Japanners ontwikkelden ook een machine die als een reusachtige mol een gang van ruim 11 meter doorsnee boort. In die koker komt de tunnel te liggen, met een wand dikte van 80 cm. Óp verschillende plaatsen wordt de tunnel versterkt met staalprofielen, vooral op plaat sen waar de stabiliteit te wensen over laat. Het grootste probleem waar de tunnelbouwers mee te maken krij gen is het gerommel in de aardkorst waarmee Japan al sedert eeuwen te kampen heeft. Aardbevingen zijn daar heel gewoon en funest voor stijve constructies als tunnelbuizen. De beste manier om die bezwaren hebben me in de zaak bedankt dat ik maecenas heb willen zijn.” ning te houden met veel meer pro blemen, waarvan afgezien van de diepte waarop zij moeten werken het gevaar van aardbevingen en- verschuivingen de belangrijkste zijn. Dit jaar is men in Japan begonnen aan het grootste project tot nu toe. Een spoorwegtunnel, die het hoofd eiland Hondo, waarop Tokio ligt verbindt met het noordelijke eiland Hokkaido, het eiland waarop de wintersportplaats Saporro ligt. De tunnel zal met zijn 54 kilometer lengte de langste tunnel ter wereld worden. De tunnel is een onderdeel van een Japans plan dat de vier grootste Japanse eilanden via tunnels en bruggen met elkaar moet verbinden. Tussen Hondo en Kioesjoe ligt op Ik heb die viool vorige week als reclame voor het Festival van Vlaanderen in mijn etalage gehad.” Het is goed dat Theo Olof of de familie Beths dat niet geweten heeft. Als ik opmerk, dat hij wel mag oppassen, dat die Amati niet gestolen wordt, pakt hij het kunstvoor werp schielijk in. licht in het land, maar ik heb wel altijd ’t beste. Dat ben ik verplicht aan de reputatie van deze zaak. Mijn produk- ten zijn superkwaliteit. Als mijn cliën ten iets bij mij gekocht hebben en de kookster zou het vlees verknoeien, dan nog zouden de mensen zeggen: ’tis van Van Daele, dan is ’t goeie, allez.” Michel en zijn echtgenote laten ook duidelijk blijken, dat zij een zaak heb ben, waar niet de gewone Vlaamse luy- den de drempel overstappen. „Het is klasse-volk, dat wij hier hebben, be grijpt ge wel.” En gastvrij schenkt de meester-slager om elf uur ’s morgens, als hij het vlees terwille van ons het vlees heeft gelaten, geen eenvoudig koetsiertje er niet meer reclame voor de maecenas- sen worden gemaakt in de concertzalen of kerken, waarin de concerten worden gehouden.” Geen spandoeken dus met: eet vlees van Van Daele? Of: u musi ceert beter als u een tartaar van Van Daele achter de kiezen heeft? Per slot van rekening hebben de Belgen met hun wielrenners op dat gebied al heel wat ervaring.... Ze werken hard. Ook als we naar de wintersport gaan, werken ze nauwgezet door. Ze vonden het best van die spon soring. Maar zelf naar dat concert toe gaan om Dvorak’s Requiem te zien en te horen: nee, hoor. Ze geven er niet om.” liling, .•eren een Ihris- venth V. C. its in „Nee, geen commercie in de kunstza- len. Ik heb het gedaan om het mogelijk te maken, dat de top van de muziekwe reld naar Gent kan komen. Ik ben gewoon gek op muziek. En toevallig een aantal van mijn cliënten ook, zoals dok ter Daels en madame Verdonk, die ieder 10.000 francs schonken. Veel cliënten Waarom doet een slager, een particu lier zoiets? En vindt het personeel dat zo maar goed? „Ik heb dit niet gedaan uit publicitaire overwegingen. Ik had de pu blicitaire waarde geschat op vijf percent. Dat is me alleszins meegevallen. Ik denk nu dat het 25 percent is geworden. Ik heb op de affiche gestaan en in het program van het concert door de Boeda- pester Philharmonie. Dat heeft niet zo veel om het lijf. Ik vind het terecht, dat En weer steekt Van Nieuwenhove de forse handen omhoog. „Ik heb er geen vingers voor. Ik ging voortijdig van school af en werd beenhouwersgezel. Na twee jaar keerde ik naar school terug en maakte die af”. Hij belandde tenslotte in de Gentse Voldersstraat, hij nam „Van Daele” over. Dichtbij de Opera, dichtbij de Sint Baaf. Hij wilde iets doen voor de cultuurtak, die hij mint. Hij werd sponsor van een concert van het Festi val van Vlaanderen, dat niet gering van betekenis is (zie de deelnemerslijst, waarop namen prijken als het Amadeus- kwartet, Flor Peeters. de Wiener Phil- harmoniker, Béjart, het London Philhar monic Orchestra en ons bloedeigen Con certgebouworkest). Hij steekt zijn forse handen vooruit, keur-beenhouwer Michel van Nieuwenhove. Hij draait zijn vingers om en om en trekt ze samen. Er zit geen adagio in. Hij kijkt naar de vingers enerzijds met trots anderzijds met lichte ergernis. Met die vlezige vingers zat er geen concertpodium voor hem in. De viool is een te subtiel instrument. De vleesbijl ligt de Gentse muziekliefhebber beter uitgewogen in de hand. Michel van Nieu wenhove heeft zich met die gedachte verzoend. Hij tokkelt nu zijn pizzi- cati op de beste hamlappen, die er in gans Vlaanderen, wellicht heel België te koop worden aangeboden. En dank zij het beenhouwen van Van Nieuwenhove krijgt de cultuur in Gent haar kans. Want de vijfen- dertigjarige Michel is een gouden maecenas, zoals de organisatoren van het Festival van Vlaanderen verklaren. Hij heeft 100.000 (Belgische) francs geschonken om de komst van het Boedapester Philharmonisch Orkest naar Gents Sint Baaf mogelijk te maken. Hij is de eerste grote particuliere sponsor van een klassiek muzikaal gebeuren. Mijn vader niet. Die ging mee naar concerten om mijn moeder een plezier te doen. Hij viel nog al eens in slaap dan. Ik wilde ook viool spelen. Mijn vader, een goed beenhouwer zoals ook mijn grootvader, werd humeurig en kreeg er wat van als ik aan het oefenen was. Niet ten onrechte. Ge kent het geluid van iemand, die pas viool speelt? Toen ik op school zat, op de majora, de middelbare school, zouden wij een klas siek orkest formeren. Het ging niet door”. Het werd ook het einde van Michel’s violistische aspiraties. Sedertdien heeft hij geen vioolsnaar meer aangeraakt. Slagerij Michel van Nieuwenhove, wiens twee bloeiende zaken („Charcute rie Michel” en „slagerij Van Daele”) op enkele kasseiworpen afstand van het befaamde Belfort liggen en die gefre quenteerd worden door de haute volée van de klokke-Roeiant-stad, is een ge- eerd burger van Gent. Dat komt, omdat slagerij Van Daele („Ik heb met de zaak de beroemde naam Van Daele overge nomen”) een begrip is, niet alleen in de stad, maar ook in de verre omtrek. De sjiek van Gent behoort zijn tournedos af te nemen van Van Daele. De grote promotor van het Festival van Vlaanderen, dat zich in de maanden augustus en september afspeelt in Gent, Brussel, Brugge, Leuven, Diest en een aantal plaatsen, waar zich abdijen be vinden, is professor Jan Briers. Kenne lijk niet ten onrechte doceert deze ge leerde de pers- en communicatieweten schap. Hij communiceert dusdanig, dat vele instellingen een buidel francs in zijn Festival stoppen. Ook slager Van Nieuwenhove deed de knip open, toen professor Briers hem op een party In Brussel sprak over de schittering van het maecenaat. Waar grote concerns als de Sidman-staalfabrieken in Gent slechts de fooi van 25.000 francs (zo’n 1800 gulden) naar de cultuur af schoven (tenslotte worden violen en clavecimbels niet van staal gemaakt), haalde Michel van Nieuwenhove, de neus optrekkend voor Sidman: „ze hebben 6000 man daar werken en dan slechts 25.000 francs”, 100.000 francs te voorschijn. De tunnel onder Het Kanaal is over acht jaar klaar. Dat beweerden althans een jaar geleden ingewijden van de Britse spoorwegen. Of die termijn gehaald wordt is zeer de vraag. Tot nu toe zijn alleen de gesprekken, die overigens al 100 jaar gevoerd worden, voortgezet. In Japan praten ze niet alleen over tunnels, ze bouwen ook tunnels. Nu gebiedt de eerlijkheid te ver tellen dat er zo’n eeuw geleden in de buurt van Dover een aarzelend begin met een tunnel onder Het Ka naal gemaakt is, maar die werd nooit afgemaakt. De geleerden zijn het er over eens dat de Kanaaltunnel geen onoverwinbare problemen met zich mee zal brengen. De Japanners heb ben bij hun tunnelprojecten reke- te ondervangen zou zijn een tunnel van flexibel materiaal te bouwen. Een soort gigantische tuinslang. Om dat zo’n tunnel nog niet te realise ren is, houden de Japanners reke ning met het ontstaan van barstjes en scheurtjes in de tunnel. Daarom wordt de gehele tunnel voorzien van een rioleringssysteem waar bij na 100 miljoen kubieke meter water in opgevangen kan worden en wor den weggepompt. Volgens becijferingen van de Ja panse spoorwegen gaat de tunnel bouw zo’n 2 miljard gulden kosten, maar met alle bijkomende werken, zoals aanvoerlijnen en dergelijke worden de totale kosten nu al op zeker 3,5 miljard gulden geschat. De Japanners zijn ervan over- 13 te oud- Na klas- t zijn Bap- In d tot chten uin. En dat is iets, dat vast staat: de Gentse arbeidersklasse geeft niet om klassieke muziek en zal dat ook nooit doen. „We hebben het vroeger wel eens geprobeerd met Eine kleine Nachtmusik, u weet wel, van Mozart. Ljgt lekker in het gehoor. Maar niets hoor. De Gentse werkmensen lusten dat niet. Wel de mensen uit mijn klantenkring. Ze von den het wat leuk van die sponsoring.” tuigd dat de gigantische investerin gen er zeker uit zullen komen. De overtocht per boot naar Hokkaido duurt nu ongeveer vijf uur en vrij vaak worden passagiers geteisterd door storm en ruwe zee. Wanneer de tunnel gereed is zullen gerieflijke supersnelle treinen die overtocht tot een half uur terugbrengen. Daar door zal de afstand Tokio-Saporro straks in bijna zes uur zijn af te leggen, terwijl men er nu nog vrij wel een gehele dag over doet. Wanneer geen onverwachte te genslagen optreden zal de tunnel rond 1979 klaar zijn, altijd nog ëfen jaar eerder dan de Kanaaltunnel die veel eenvoudiger te bouwen is en geen last heeft van aardbevin gen. Kwasi-achteloos haalt de Gentse mu- ziekmaecenas („de één steunt de schil derkunst, ik doe dat de muziek”) een vioolkist tevoorschijn en maakt die open. Hij tilt een amberkleurige viool op. Alsof het gaat om een pond biefstuk (wel van het edelste soort dan) zegt hij nonchalant: „Dat is een Amati uit 1600 of daaromtrent.” Dat als antwoord op een door ons als grap bedoelde vraag of hij soms een Stradivarius tussen de metworst heeft verborgen. Dan plukt hij terloops een dot schuimplastic van het corpus van die zeer, zeer kostbare viool. „Tja, dat is nog van de bloemen, die er in geprikt zaten. 3T - «HM»«WS. lil i*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17