F u m bl cfabrikant van ES antieke rock and roll Des Henley: „Popmuziek geïnfecteerd OU GITAARSOLO VAN KWARTIER STOMVERVELEND 10 EN EN ■LS met sophisticated groepen” i EN IJN- FEN Breekpunt Het best geslaagd IDEN 1NDS NG Verontrustend Vallen en opstaan r 19 ZATERDAG SEPTEMBER 15 Erbij 19 7 3 18 am pend dag KTIE- KERS R. IS EURS EEN AANTAL JAREN geleden bevond zich in de buurt van Gouda een bedrijfje waarvan een bordje in de tuin het opschrift droeg: Fabriek van nieuw antiek Wie daar hartelijk om moet lachen, zal met hetzelfde gevoel voor humor eveneens lachen bij het aanhoren van de muziek die de Britse viermansformatie Fumble voortbrengt. Deze popgroep speelt werkjes die in de jaren vijftig een zo grote populariteit verwierven, dat ze na twintig jaar nog steeds de tand des tijds hebben kunnen doorstaan. Deze antieke pop wordt nu door /'umble op exacte wijze geieproduceerd, compleet met het toch ietwat magere geluid dat zo typerend is geweest voor deze jaren toen het beattijdperk nog geen intrede had gedaan. r 1 f f F J I ■i MARIO FERRARI SE AN MAYES BARRY PIKES ED HOORNIK GROEIDE IN ZIJN PROZA 4ISATIE NAAR EEN IMPONEREND HOOGTEPUNT TOE betaald le zeker- ante uit- ED HOORNIK HANS VAN STRATEN igen zijn dagelijks uur. rakantie- aal ver- Jullie deden het voorprogramma tij dens de tournee met David Bowie door Engeland en de Verenigde Staten. Des: Bowie is een plaatje, hij maakt de show en daar heeft hij helemaal zijn succes aan te danken. Als hij nooit te zien was geweest, hadden zijn platen het niet gemaakt”. Van die twee is De overlevende (1968) zeker het best geslaagd. Het verhaal speelt zich af in Spanje, juist in de dagen dat daar een Amerikaans vlieg tuig bij ongeluk een kleine atoomboom voor de kust in zee had laten vallen. In de tweede roman De vingerwijzing (1969) zien we Kuyll op zoek naar zijn jeugd. De constructie is hier veel losser, soms bepaald willekeurig, het verhaal moet het helemaal hebben van een con frontatie met personen en plaatsen (een zeer treffend beschreven Den Haag!). Er is nog een fragment opgenomen van een derde Kuyllroman, maar dit is alleen maar een bewerking van de novelle Het laatste woord. Terwijl onder hoogspanning naar het projectiel wordt gezocht, heeft Kuyll in een vrijwel verlaten hotel een ontmoe ting met een Duitse vrouw, die hem doet denken aan een medische assistente van de SS in Dachau. ,’ERK 3 1.31.00 nd van lur 00—16.00 maar in hotels verblijven gaat ook ver velen. Het leven betekent een hoop ple zier hebben, neem het gemakkelijk”. En met enige ironie: „Ik zal gelukkig ster ven als ik zie hoe blij de mensen met mijn,nummer bezig zijn”. CEES STRAUS em: ht 46 03 wijk: 9 28885 sate ISTR. 42 'k) .EM 49 79 AG van r in onze EBOUW AAN 45 lentrum), laarlem, sterdam. <iedt: ng drijven ’68 voor tijdelij- pend in lijkheden Amster- -irsussen e Talen JND- SN Ige ANTIE uidentie lessen Engels .ans en Is opleiding landen! (gelijks tr bij: rock ruig is en dat het publiek er hard tegen aan gaat. Maar ik heb totnutoe nog nooit moeilijkheden met onze groep op het podium gehad. Het contact dat we met ons publiek hebben, waarvoor je overigens hard moet werken, is onge looflijk. Je kunt het je niet voorstellen als je niet op het podium staat. Niets ter wereld kan op tegen dit gevoel als je zo kunt communiceren met je gehoor. Dat breekt alle barrières”. Wat Hoornik verder nog in petto had, kan men alleen maar raden. Voor m(j is dit Verhalend proza vooral van belang om die eerste roman, én om het schouwspel van de man die het métier moet veroveren om het tot dit boek te kunnen brengen. Toen Ed. Hoornik kort voor zijn zestigste verjaardag in 1970 overleed, had hij al in geen zes jaar meer een gedicht geschreven. Zijn dichterschap lag als een afgerond geheel achter hem. Wie daarentegen zijn onlangs ver schenen verzamelbundel Verhalend proza (Meulenhoff) leest, krijgt de indruk dat hij als prozaïst pas de laatste jaren zijn draai had gevonden, en dat hij zich nog midden in een interessante ontwikkeling bevond. Het schrijven van poëzie is Hoornik, vooral in zijn produktieve beginjaren, betrekkelijk gemakkelijk afgegaan. Een vlotte, bepaald niet revolutionaire versvaardigheid betrok haar inhoud uit de sfeer van naderend onheil, die aan de tweede wereldoorlog vooraf ging. Maar hoe reëel de angst in die jaren ook was, het opgejaagde, hallucinatoire karakter van Hoorniks ver zen had te vaak een onecht en kunstmatig karakter. moeten vinden. Wij hebben de Beatles gehad en voor hen was Presley. Wat hebben de kids van tegenwoordig nu? Niets dat van belang is. Donnie Osmond, maar dat is tijdelijk”. veel of weinig publiek komt. Dan weten we of we hier kunnen aanslaan”. In Engeland is jullie publiek vrij jong. Des: „De jonge kids kun je niet be donderen, die trappen er niet in. Ze houden nu nog van muziek die ze zelf fijn vinden, ze zijn nog niet bedorven. Als ze ouder worden, leren ze van hun vriendjes wat „in” is en wat ze dus goed Alice Cooper? Des: „Ik vind het gevaarlijk wat hij doet, hij toont gebrek aan moed. Elvis Presley en de Beatles veroorzaakten op winding, maar het bleef onschuldig. Cooper richt zijn energie de andere kant op. Het heeft mogelijk een verontrus tend effect. Hij steekt zijn vinger in iets dat hij zelf niet kent. Bij zijn publiek dat erg jong is, speculeert hij op onont waakte gevoelens, dat vind ik gevaar lijk”. Hoe is het leven met een groep als Fumble? Des: „We zijn nu vijf en een half jaar bij elkaar. Ik mag wel zeggen, we zijn vrienden geworden in die tijd. We heb ben moeilijke perioden doorgemaakt, le den armoede toen het nog niet zo goed ging als nu. Daardoor zijn we veel dichter naar elkaar gekomen. Als er nu iemand uit de groep zou stappen, zou het tevens het einde van Fumble bete kenen. We zoeken niet zoveel achter onze muziek, we geven geen motivering. Wij zijn allemaal gericht op het zelfde punt: goede muziek maken. Het gaat er om dat je gelooft in wat je brengt. Als je door je optredens het vertrouwen van DAAGS NA HET OPTREDEN van Fumble in de Boddy's Music Inn in Amsterdam hebben we een gesprekje met leadgitarist en -zanger Des Henley. Samen met Mario Ferrari (basgitaar, voc.), Barry Pikes (drums) en Sean May es (piano, voc.) richtte hij in 1967 De Baloons op, de voorloper van Fumble. Voordien had Henley in wisselende be zetting verschillende formaties, maar toen de wens ontstond om eens wat van Europa te gaan zien, besloot het viertal de zaken serieus aan te pakken. De groep streek neer op de naar haar mening interessantste plekjes op het con tinent, waar concerten werden afgewis seld met uitstapjes en sportbeoefening. „We speelden alles wat we leuk en interessant vonden, maar de hoofdmoot was toch wel rock and roll. Met de opbrengsten van onze optredens konden we ons permitteren overal te verblij ven”. Hetzelfde viertal besloot vorig jaar tot een naamsverandering. Fumble betekent zoveel als iets onderzoeken en aftasten of analyseren en gegeven het boven staande lijkt deze naam wel bijzonder goed op de groep te slaan. Fumble besloot zich te concentreren op de oude, klassieke rock and rollnummers en ver gat het overige, meer commerciële werk. Er kwam een elpee uit met „gouwe ouwen” van Sedaka, de Everly Brothers en Presley, die tot nu toe weinig deed. De groep is momenteel bezig aan het tweede album dat naast het oude werk 40 percent eigen werk bevat. Overigens bleek in de Boddy’s Inn dat Fumble’s eigen werk nauwelijks te onderscheiden is van de oude rockers. Als ik dat aan Des vertel, kijkt hij met een glimlach op. „Dat vind ik gran dioos. We proberen juist helemaal in de stijl van de jaren vijftig te schrijven”. t - th.’» Umuidtn Hoe is jullie populariteit? Dps: „We staan op het moment niet op de hitlijsten, maar onze muziek wordt vaak gedraaid. We toeren overal heen en worden nu ook goed betaald, zo’n 340 pond per optreden. In Duitsland, waar ze enorm van ons houden, hebben we een tournee met Bill Haley ge maakt. Haley trekt de mensen aan op zijn naam, maar hij stelt helemaal niets meer voor. Het draaide er op uit dat wij het grootste succes hadden. Hier in Ne derland (Fumble trad onder meer op in Paradiso en in Rotterdam-red.) waren er niet zoveel mensen, maar niemand kent ons tenslotte. Als we de volgende keer terugkomen wordt het een test of er „De Beatles hebben inderdaad veel invloed gehad op de hedendaagse pop, maar de oude rockers juist weer op hèn. De Beatles hebben die muziek als het ware getransformeerd. Ze begonnen niet nummers als Roll over Beethoven, Twist’n’shout en Long Tall Sally. Dat waren pure rock and rollnummers en die hebben ze jarenlang gespeeld”. „JE HOORT WEL eens zeggen dat Wie er de moeite voor over heeft, moet in de bundel Het meisje dat je nooit vergeet (1941) nog maar eens zijn uiterst bedenkelijke Monoloog nalezen. De commissie die Hoorniks Verzameld werk redigeert (waarin na de poëzie en het proza nog drie delen met resp. toneel, essays en journalistiek werk zul len volgen), heeft dit probeersel terecht weggelaten. Wel opgenomen is het ver haal Het huis uit 1942, ook heel zwak, maar van belang omdat het motief van de man, die het huis bezoekt waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht, in de roman De vingerwijzing zou worden uit gediept. Het schrijven van proza heeft Hoornik pas met vallen opstaan onder de knie gekregen. In de twintig jaar na de oorlog heeft hij te hooi en te gras enkele verhalen geschreven van zeer uiteenlopende kwaliteit. Tot de betere reken ik De Hongaarse uit 1947, een kervende herinnering aan Dachau. Nog sterker is Meneer Zeventien, van tien jaar later, de toevallige ontmoeting in een kroeg met een ex-kampgenoot, waarbij vooral het contrast tussen het alcoholgebruik en het ’nuchter’ vertelde drama een krachtig effect sorteerde. Hoornik kón dus wel degelijk een verhaal vertellen. Toch is hij merkwaar dig genoeg als prozaschrijver pas zich zelf geworden toen hij zich een dubbel ganger had geschapen in de persoon van Kuyll. „Het eerst gebeurde dat in de novelle „Het laatste woord” uit 1966, die overigens nog niet meer was dan een aanloop tot de beide romans, waarin Kuyll de hoofdpersoon is. Het knappe van dit verhaal zit vooral in de wijze, waarop de gruwelijke afloop zich uit een reeks onzekerheden loswik kelt. Is de ’Irmgard’ uit het hotel dezelf de als de assistente uit het kamp? Is het verhaal van het jongetje herinnering of fantasie? Hoornik heeft hier het element ’hallucinatie’ heel wat subtieler en over tuigender gehanteerd dan in zijn poëzie van weleer. het publiek wint, zit je dacht ik wel safe. Wanneer het publiek met flessen gaat gooien, dan geeft dat te overden ken. Je ziet dat groepen onophoudelijk uitelkaar vallen. Hoe kun je nu in hun muziek geloven als de musici er zelf niet in geloven?” Jullie zijn bepaald geen sterren. Des: „Alles wat snel opkomt, gaat weef 'eveh’snél af?''Dat'Tièb_‘jë' 516 je „stkr” bent. Alleen als je publiek blijft terugkomen, ben je overtuigd het goed te doen. Groepen met een nummer 1 hit maken het uiteindelijk niet. Bowie ver telde ons over Jean Genie, dat steeds nummer 2 heeft gestaan, dat hij blij was er geen nummer 1 hit mee te hebben. Als dat zo was, zei Bowie, zou het voor hem steeds moeilijker zijn met volgende platen hoger te komen”. Met Fumble toer je nu erg veel rond. Zie je dat als een ideaal? Des Henley: „Ik wil het zeker niet m’n hele leven blijven doen. Steeds Dat is anders geworden toen tijdens de oorlog die voorgevoelens realiteit werden. Door zijn ervaringen in het concentratiekamp Dachau, waar hij an derhalf jaar gevangen heeft gezeten, hoefde hij de angst niet meer in ’ver zonnen’ belevenissen te verbeelden. Hij had zijn grote thema gevonden. Blijkens een interview in 1942 heeft Hoornik beseft dat de Criterium-genera- tie, waarvan hij min of meer de leids man was, op het gebied van het proza tekort schoot in vergelijking met de poëzie. Zelf heeft hij ook pogingen on dernomen om daar iets aan te doen, maar veel succes heeft hij daar aanvan kelijk niet meer gehad. Vanwaar jullie voorkeur voor de oude rockers? Des Henley: „Ik ben moe van de muziek die de laatste jaren is gemaakt. Ongeveer zes jaar geleden is opeens een breekpunt gekomen. Iedereen ging in de clubs ernstig zitten nadenken over de muziek. De nummers werden steeds langer, er zat geen leven meer in. Ik kraak ’t niet af, maar de muziekwas niet boeiend meer. De teksten werden erg serieus, vaak politiek. Wij besloten daar wat tegenover te stellen. Misschien als ik wat ouder ben (Des is 26 jaar oud) ga ik met boodschappen werken, maar nu nog niet”. „Iedereen die op een concert van Fumble komt, lacht dan ook. Dat is onze instelling. Popmuziek moet entertainen, je moet er op kunnen dansen. De laatste zes jaar is de muziek geïnfecteerd met groepen die ik het best kan omschrijven als sophisticated. Dat bederft de muziek”. „Weet je, een gitaarsolo van 10 of 15 minuten is stomvervelend. Er zijn maar weinig gitaristen die dat goed kunnen doen. Jimi Hendrix of een Clapton mis schien. Wij geven het publiek geen her inneringen, het gaat om goede muziek. De kids die bij ons komen zijn een jaar of 14, 15 oud. Die kennen de groepen van vroeger niet, de creaties zeggen hun al nauwelijks wat. Toch houden ze van ons, wat een bewijs is dat we het goed doen. We brengen songs over dingen in het leven. Jongen houdt van meisje, meisje verlaat hem voor een ander. Jongen koopt auto en rijdt zich kapot. Dat soort dingen bestaat nog steeds”. Maar welke generatie spraken de rocksterren van de jaren vijftig aan? Des Henley: „De generatie van vlak na de oorlog had een gefrusteerde jeugd doorgemaakt. Presley, Buddy Hol ly, de Everly Brothers en Jerry L. Lewis gaven de jeugd muziek waarin ze zich zelf konden vinden”. En met dat viertal heeft Des meteen zijn favorieten aange duid. Toch zijn het de Beatles geweest die invloed hebben gehad op de muziek van nu. Des: Bij flarden komt nu de geschiedenis naar boven van een kleine Joodse jon gen, die door zijn zuster in de vrouwen afdeling van het kamp verborgen wordt gehouden, en voor wie die SS- assistente een verwoede genegenheid heeft opgevat. Een genegenheid, die hem overigens niet van de gaskamer zal red den. ufH iiptpi-iu: l!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 19