Slager bidt voor eigen GATEN moskee Rob Far wiek weer thuis FERDINAND BOLSTRAAT AJAX: TWEE Ombudsteam Damstraat KWARTJES Buitenlandse kunstenaars wandel- te gast” op Prinseneiland Europaboulevard verlengd I o 1 promenade? ACHTER „TROPENJAREN” „JÉN” VULT „RODE” PATER DELEMARE ZET PUNT f wi s 4 f ■IR lil 12 13 DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1973 ONDER REDACTIE VAN ROLF STALLINGA/ 59 •z ZE NOEMEN hem in Amsterdam de rode pater. De zielsherder, die zon der zalfjes werkt en beter naar de verlangens van de arbeiders luistert dan naar Rome. De anti-paus van de Indischebuurt, die macht haat „omdat ze zo ontzettend veel vernietigt” en met een woest gezicht naar de gemeente lijke burelen kon stappen als hij vond dat „zijn” mensen daar onrecht was aangedaan. De man ook, cue nu zegt: „De paus kan ik in deze buurt niet gebruiken”. Dat is pater B. Delemarre ten voeten uit. Maar op 1 oktober stapt ook deze laatste buurthuispater van de hoofdstad op en de stafleden van het clubhuis „De Meevaart” rouwen daar nu al om. buurt niet gebruiken Marton Varo Roy Holt Dat sociale centrum heette nog Fran- ciscus Liefdewerk, toen pater Delemarre er in april 1959 kwam. Hij veranderde dat omdat hij de naam te eenzijdig, te rooms vond. Een kaalgevreten geobuw, dat al een half jaar leeg stond. Toen de mensen hem zagen in zijn priesterkeding („pas later gingen we op fantasie over”) zeiden ze:„Wat een ouwe...” Nu zijn er bewoners, die zich somber afvragen wat ze straks zonder die ouwe moeten begin nen. AUTOMOBILISTEN doen er ver standig aan de Ferdinand Bolstraat maar te vergeten, want er zijn verge vorderde plannen om deze „onveilig ste straat van Amsterdam” voor het verkeer af te sluiten. De ingreep zou betekenen, dat het drukker zal wor- ALS DE plannen worden uitgevoerd, zal men uit zuidelijke richting in de toekomst nog sneller naar de RAI kunnen komen. Wel per auto dan, want in het bestemmingsplan voor Buitenveldert is er rekening meegehouden dat de Europaboulevard de vierbaansweg van de RAI in zuidelijke richting, zal worden doorgetrokken tot in Amstelveen. De prijs: een stuk groengebied bij de Kalfjeslaan. <5 CJ a g o “5 2 LIAKAT ALI Dilmohammed en zijn broer spreken gebeden als zij in hun (riuele) slagerij in de Campertstraat aan het werk zijn, want „slachten gebeurt in de naam van God”. Dan ia een gebed op zijn plaats. De broers zijn orthodoxe moslims, behorend tot de Nederlandse Islamitische Sociëteit, die in of om Amsterdam een eigen moskee wil bouwen. Compleet met koepels en minaretten. ZIJN ENIGE geloof geldt het evange lie en niet de veie kerkelijke wetten. Hij zegt dat hij deze paus niet in zijn buurt zou kunnen gebruiken, ’’want ik zou teveel tegen hem aanschoppen omdat ik niet meer tegen macht kan. Ik zie de dienstbaarheid ervan niet en zoals deze mensen het allemaal opzetten, krijgt het evangelie een wangestalte. Dan zeg ik: gooi asjeblieft dat boek dan dicht”. „Hier hebben we een lithurgische groep, waarin alle geloofsrichtingen - ook leken - zijn vertegenwoordigd. Eens in de zes weken hou je dan een experi- menteerdienst in de bar of toneelzaal van De Meevaart. Ik sta daar dan in nodig had om je kop financieel boven water te houden”. Acht jaar Roterdam en een periode Bergen op Zoom volgden, voordat hij naar Limburg wer gedirigeerd om ,.in een sjieke buurt” als kapelaan te funge ren. Die eer was van korte duur want al spoedig trok Amsterdam aan de nood rem. „Nou, dat was geen probleem. Wel iswaar zat ik in een geklofte wijk met fijne mensen, maar een volksbuurt trok me toch meer dan de gegoede stand”, zegt Delemarre in plat Amsterdams. (Voor de tweede maal grijpt hij in de theemuts naast zijn stoel om de dorst van zijn gasten te lessen om vervolgens uitnodigend naar de sigaren te wijzen. „Daar heb ik bergen van. Ik krijg ze nog beter dan de mensen zelf roken”) Terug naar de Indischebuurt met zijn 30.000 bewoners. Volgens Delemare de blindedarm vam Amsterdam. „De buurt telde bijna niet mee, een stukje vergeten gebied”. Daar heeft hij bijna 15 jaar lang voor geknokt. Delemarre is altijd een veldwerker geweest. Eerst in een internaat voor voogdijkinderen, later als directeur en pastoraal verzorger van de NSB-jeugd. Toen „die hap” was verdwenen, begon hij na de oorlog met het buurthuiswerk. DIRECTEUR van de Stichting Om budsteam Stadsvernieuwing is gewor den het oud-Kamerlid Nypels van D’66. De „LOS” houdt kantoor aan de Stroomarkt en wil actiegroepen advi seren, die zich bezig houden met het bewoonbaar houden van hun buurten. HOE SOCIAAL bewogen is hij? - „Je moet goed begrijpen ik ben hartstikke gek. Je bent dag en nacht bezig, omdat je gewoon gek bent van die mensen en ieder mens toch de moeite waard is. Hier in huis hebben we alle richtingen: hoe de mensen denken, denken ze. Ik ben voor een totale vrijheid van geloof en meningsuiting en alleen op die manier kun je een fijn menselijk verkeer op bouwen. Ik heb altijd proberen te voor komen dat niet een beeld ontstond van: je moet die man in de gaten houden, want anders maakt- ie nog een katho liek van je. Het ging er mij om dat ze me in alle kieren vertrouwden”. BEWONERS en middenstanders in de Damstraat voelen er veel voor om van deze regelmatig verstopte ver keersader een wandelpromenade te maken. Zij deden deze uitspraak na dat het gemeentelijk verkeersbureau een proefballonnetje had opgelaten om hier eenrichtingsverkeer voor au to’s door te voeren. Erg eenvoudig ligt het allemaal niet en een eventue le afsluiting van de Damstraat zal een nadere studie vergen ten aanzien van de afsluiting van meer straten in het gebied tussen Damrak-Rokin en de Kloveniersburgwal. Volgens Luud Schimmelpennink, voorzitter van het wijkcentrum d’Oude Stadt, zal een beslissing hierover zeker nog een jaar op zich laten wachten. ROB FARWICK is weer „thuis”, terug in zijn geboortestad. De dertig jarige hotelmanager, die groten der aarde als Frank Sinatra, Bob Hope, Ella Fitzgerald, Liz Taylor ontving, die ooit een verjaardagsfeestje voor wijlen John Kennedy organiseerde, in het Parijse George V, het New York- se Waldorf Astoria maar ook voor Hilton op Hawaii heeft gewerkt, gaat nu vanuit Amsterdam de marketing leiden van de Crest Hotel Groep. Dat is niet zo’n heel erge kleine, want inclusief de Esso Motor Hotels gaat het tenslotte om 116 hotels en motels. Die bevinden zich in West-Europa, maar thans zijn onderhandelingen gaande om aansluiting te zoeken met de hotelketen in Amerika waardoor men elkaar over de Atlantische Oce aan heen het toeristenballetje kan toewerpen. Rob Farwick ziet dat wel zitten. Minder Amerikanen? „Goed”, zegt hij, „maar we moeten ook naar andere markten kijken. Het Verre Oosten, maar ook Europa zelf. Het is altijd verkeerd te zeer op een land, een markt te mikken”. Vier jaar geleden kwam Liakat All uit Suriname naar Nederland. In zijn Bijlmer flat bewaart hij een 100 jaar oude koran, gewikkeld in een doek. Hij is een van de mensen, die het hardst aan de komst van een moskee trekken en hoopt dat-ie er over twee jaar zal staan. Duizend mensen moe ten er kunnen bidden. De sociëteit telt nu 500 leden. Ze komen uit alle islamitische hoeken van de wereld. „Wij leven strikt volgens de koran, al kunnen we de verplichtingen niet allemaal nakomen. Een man moet volgens de regels vijf keer per dag naar de moskee, maar de omstandig heden in Nederland, het werk, laten dat gewoon niet toe”. Zo zou Liakat Ali op vrijdag tussen 12 en 2 graag vrij willen hebben voor het sabbath- gebed („dat is erg belangrijk voor ons”) en het feest na de 30-daagse vasten. „We willen proberen gedaan te krijgen dat moslims voor dat soort gelegenheden doorbetaald verlof krij gen”. Hij praat bij die dingen alleen over mannen. „Dat wil niet zeggen dat de vrouw minder zou zijn. Volstrekt niet want iedereen is gelijk. Alleen, de vrouw is niet verplicht naar de mos kee te gaan. Het is trouwens beter als een huisvrouw thuis leest en bidt haar werk ligt thuis”. IN DE Amsterdamse Pijp spraken ze hem aan met „Jén” en staatssecre taris Jan Schaefer vain Volkshuisves ting vond dat best leuk. Hij was naar deze saneringsbuurt gekomen om spijkers met koppen te slaan en waarom dan niet gewoon in spijker pak? In de Govert Flinckstraat gaf hij een flinke mep op de eerste paal voor 33 woningen in de „open gaten”. Geen onbelangrijke daad want voor deze gaten in de gevelwanden, die de actiegroepen als toekomstvisioen van een complete kaalslaag niet pruimen, hebben particuliere bouwers weinig interesse. De huren van deze wonin gen (twee en drie kamers) bedragen 175 gulden per maand en Schaefer zei dan ook niet zonder trots: „Er worden nu gaten gevuld en voor het eerst in Amsterdam ook met betaal bare woningen”. „De paus kan ik in deze In die vijftien jaar kreeg de „rode” pater dan ook met de nodige ellende te maken. Van mensen, die van het lopen de handwerk hoorndol werden, niet meer tegen het leven in een sanerings buurt konden, vereenzaamden, gediscri mineerd werden en zich uitgestoten voelden. „Dat zijn de grote vlekken die in de zogenaamde geoliede maatschappij diep snijden. Ik heb altijd de kant van de zwakken gekozen. Daar kan ik niet meer langs en ik zal altijd voor die mensen opkomen, soms tegen het idiote aan. Aan de andere kant werd je ook door die den op de als alternatieve routes aangewezen Hobbemakade en Mu seumstraat. De Ferdinand Bol is ech ter te lang om alles lopend af te doen en daarom wordt bekeken of er behalve een fietspad ook een vrije baan voor tramlijn 16 te maken is. DE BEZOEKERS van het Ajax- stadion in de Meer moeten twee kwartjes extra betalen omdat de ge meente voor die wedstrijden extra bussen en trams laat rijden. De toe schouwers, die van dat openbaar ver voer gebruik maken, zitten goed maar anderen die op de fiets of per vliegtuig komen moeten voor noppes dieper in hun beurs tasten. De D’66-raadsleden Martini en Van Antwerpen, die daar pittige vragen over stelden, hebben nu van B. en W. te horen gekregen, dat die kwartjes moeten worden gezien als een bereik- baarheidsbijdrage. Het college vindt het redelijk, dat ook de fietsers, wan delaars etc. daarin bijdragen „omdat een goede openbare vervoersvoorzie ning direct of indirect aan alle bezoe kers ten goede komt”. B. en W. sluiten het niet uit dat straks ook bij andere grote evenementen met dit pientere bereikbaarheidsbijltje zal worden gehakt. „Een geweldige ervaring” zeggen de Hongaar Marton Varo (30) en de Engels man Roy Holt (31) over dit naar Euro pese maatstaven unieke initiatief van museumdirecteur E. de Wilde. Want hij was het die vooral kunstenaars naar Amsterdam wilde halen, die in hun eigen land in een artistiek isolement verkeren. Roemenen, Finnen, Italianen. Engelsen, Zwitsers en Polen hebben in de sobere ateliers reeds hun sporen ach tergelaten, maar ook in Frankrijk wer kende Nederlandse schilders als Corneil le en Martin Engelman. „Ze zijn ontzettend enthousiast en vinden het Amsterdamse klimaat de vrijheid en de schaal van de stad erg geschikt om te werken. Het inspireert gewoon”, aldus de Amsterdamse kunst schilder Jan van Goethem, die de bui- Ook het verzet tegen sloopplannen valt daaronder en volgens Nypels zijn de inspraakmogelijkheden van de be volking nog een wassen neus. „Als de plannen eenmaal door de gemeente zijn ontwikkeld is het vrijwel onmo gelijk daar nog iets aan te verande ren, vooral ook- omdat de zaak dan direct in de prestige-sfeer wordt ge trokken”. m’n gewone pak en probeer de mensen tenminste een stukje perspectief mee te geven”. Vooral dat het perspectief, houdt pater Delemarre nu voor zijn vertrek sterk bezig. „Dat pastorale is mijn grootste zorg. Je kunt over wijkvernieuwing en inkomensnivellering praten, maar daar mee houdt het niet op. Het gaat in het leven ook om diepmenselijke waarden. Het feit dat een mens ook recht heeft op zijn laatste stukkie adem. Dat hoeft niet door een priester te gebeuren, maar laat zo’n mens niet alleen. Neem nou bejaardendie worden opgeborgen in een bejaardenhuis ver weg van het open leven. Ik vind ze afschuwelijk die konij- nehokken. Het zijn de schroothopen van onze samenleving”. De dingen die hij heeft gedaan heeft Delemarre niet op het seminarie geleerd. „Nee”.zegt hij, „deze mensen zijn mijn opleiding geweest. Je kwam als een porseleinen ventje in de maatschappij en je dacht iets te kunnen brengen, maar het omgekeerde was waar”. Pater Delemarre is nu zestig en na zoveel „tropenjaren” in de Indischebuurt vindt hij het welletjes. Wat gaat hij doen? „Een beetje uitblazen. Ik ben een waterval geweest en moet nu een beetje tot mezelf komen. De doktoren hebben gezegd, dat ’t idioot was wat ik allemaal gedaan heb en het kan gewoon niet meer. Aan de andere kant moet je ook niet het moment afwachten dat ze zeg gen: wat moet ik met die ouwe.Want dan is het te laat”. DILMOHAMMED windt zich dui delijk op over de vele misverstanden die er over het lot van de moslim vrouwen bestaan. „Kletskoek is het als iemand beweert dat een moslim er vier vrouwen op na mag houden. Ja, het mag, maar je moet wel de voorwaarden weten. Als een man een tweede vrouw wil, moet de eerste daar geen bezwaaar tegen hebben en zo geldt het ook voor de derde en de vierde. Anders gaat het niet door. En, de man is gehouden om aan allemaal precies het zelfde te geven en hen evenveel aandacht te schenken. Dat kan gewoon niet want één is je favoriet. En dan zit je al fout”. Op dit punt hoeft hij zichzelf geen illusies te maken, want zijn eigen vrouw is tegen een concurrente op het amoureuze vlak. Dilmohammed: „Daarom staat het voor mij vast dat veel mannen, die zeggen dat ze de islam aanhangen en die meer vrou wen hebben, geen goede moslims zijn”. Hij vertelt hoe deze „vrijbrief” in de wereld is gekomen. „De koran werd geschreven toen er veel oorlo gen werden uitgevochten. Dat kostte veel mannen het leven, waardoor er veel weduwen waren. Om deze vrou wen en kinderen niet onverzorgd te laten zei de koran: neem ze op in uw huis en verzorg ze. Een verplichting en niet voor het plezier”. IN HET tijdelijk onderkomen in de Bijlmer is men druk bezig met cur sussen over het wezen van de Islam en de kennis daarvan te verdjepen. „De Islam die al vanaf Adam bestaat. Mozes is er de profeet van geweest. Ook anderen. Jezus was er een. Hij heeft de bijbel gewijzigd en de mensen gingen hem als God zien. Mohammed is toen gekomen om dat weer recht te zetten. Hij was degeen die het laatste woord sprak al wordt dat niet overal erkend”. Liakat Ali beoefent na een tijdje programmeur te zijn geweest nu weer zijn oude ambacht. Dat van slager. Maar niet van varkensvlees. Het is ritueel slachten geblazen want de koran zegt dat het bloed moet vloeien. De rite schrijft voor dat het mes door de keel van het levende dier moet. Mishandeling? „Nee”, meent hij. „Is het dan geen mishandeling als ze een beest een pen door de kop slaan. Dan snijden ze ook de keel open, terwijl het ook nog niet dood is”. Enkele actiegroepen vinden het overigens een achterhaalde zaak, wat de LOS wil gaan doen. „Ome” Joop Beaux, de man van het Bickerseiland, is één van hen. Daar heeft men de inspraak op eigen houtje geregeld en het resultaat is de bouw van 28 woningen, waarmee volgende week wordt begonnen. Het is tevens het eerste project van de stichting Lieven de Key, die - een beetje van het monumentale sfeertje ontdaan nu nieuwbouw gaat plegen met lage hu ren. Op het Bickerseiland heeft men niet alleen de stoelpoten van het stadsbestuur proberen door te zagen, maar ook iets positiefs laten zien. Vooral de architecten Jouke van den Bout en Paul de Ley speelden daarin een belangrijke rol. Ome Joop: „Ik zegen de dag dat die architecten op het eiland kwamen”. tenlanders bij het leggen van contacten en zaken van meer praktische aard („een hamer en een strijkijzer nemen ze niet mee”) behulpzaam is. Dat blijkt ook te kloppen, want de moderne sculpturen makende Hongaar Varo meent: „Het is een enorme gewaarwording zo ontvan gen te worden door mensen, die je niet kende”. Hoe de Hongaarse autoriteiten op de invitatie reageerden? „Oh, die vonden het uitstekend. Ze riepen: bra vo”. Roy Holt, schilder en leraar uit Liverpool, werd eind vorig jaar door een landgenoot met de „Amsterdamse kunst- ziekte” besmet. Opgetogen vertelt hij „Ik was in Stockholm en in Parijs, maar nergens vond ik deze sfeer. Daarom kan ik ook meer inhoud geven aan mijn werk”. Binnenkort moet het tweetal weer plaats maken voor andere vakbroeders. Dat is een normale zaak, maar in hun hart betreuren ze het. Jan van Goethem: „Dat is ook wel logisch. Je ziet dat ze na twee maanden pas goed op gang komen; hun ritme dan te pakken hebben. Op dat moment moeten ze alweer hun koffers gaan pakken”. Roy Holt op de vraag of die drie maanden te kort zijn: „Ja, misschien wel. Drie jaar zou beter zijn. „Dat was in Schiedam. Hier heb je een tent, zeiden ze en ik werd er zo ingekegeld. Sociaal-culturele werkers waren er toen nog niet en ook geen subsidie, zodat je schooierspraktijken mensen opgevreten: ze willen je overal bij betrekken en je hoort dat ze steeds weer hun kop stoten tegen instanties en in wezen dienstbaar zouden moeten zijn. Maar ja, hoe zit dat? Onze mensen stoten altijd hun kop. Het is ook geen kunst om iemand, die zwak is van het loket weg te jagen, want die kan niet precies uitbrengen wat in hem leeft en dan is-ie weg. Daar word ik dan razend over want ook deze mensen hebben hun rechten. Ze worden evenwel vaak niet serieus genomen en dan kun je je in denken wat dat voor gezinsklimaat geeft. Ook mij kunnen ze een bende wijs maken en het is mij ook overko men, dat ik werd afgekat”. DE JONGE Rembrandts van deze eeuw zitten vooral op het Prinseneiland, waar befaamde pakhuizen van weleer nu als atelier dienst doen. Twee daarvan nu worden sinds 1965 permanent be woond door buitenlandse kunstenaars, die daar op kosten van het Stedelijk Museum drie maanden lang kunnen werken zonder daar ook maar iets tegen over te stellen dan serieus te werken. 'dr. -yh-3 iy j1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13