Lieu we Visser ontdekking van de avond aardig Chileense LOU REED Jan de Hartog woont paar jaar in Brussel Ekseption: roepende Nederlandse woestijn Bon of Berg? Wie is bang voor Ran, Kox, HET N.P.O muziek-groep in ons land SPEELT OOK VOOR U! Opera-studio bracht het er af in „De barbier” concerteert SOOSACENDA TOP DE POP POP DERTIEN Solo-elpee Garfunkel onder redactie van Ferry Tromp 99 Vragen over extra TV-uitzendingen s» „DROOM”FOTO’S IN STADSSCHOUWBURG I 17 16 SEPTEMBER 1973 0OKDERDAG 20 I - r* 1 mwiiiiM WWW WWW LOU REED i bo- Barbier van (Van een medewerker) ADVERTENTIE HANS KOX van iedere even MARILYN TYLER Tuin- alles Gras- :angse- g. Tel. Toneelgroep schouwburg: 26 okt., 19 uur. Hij vraagt waarom het strakke tijd schema van de radiozendtijd wel en van de TV niet kan worden aangehouden. Ook wilde hij weten hoe deze extra zendtijd wordt gefinancierd. Op 22 februari treedt de andere helft van de artistieke tweeling Krebbers- Olof als solist op. Theo Olof, volgend jaar weer samen met Herman Kreb- bers aan de eerste lessenaar bij het Concertgebouworkest, is de solist in het Vioolconcert van componist-diri- gent Hans Kox, die deze avond opent met de Symfonie no 52 van Haydn. Een tweede Nederlands werk „Scher- zi per archi” van Robert Heppener is het eerste werk na de pauze. Hinde mith’s Symfonische metamorfosen op thema’s van C. M. von Weber besluit deze interessante avond. Het laatste concert van deze serie op vrijdag 22 maart brengt Willem Fre- derik Bon, de nieuwe assistent-diri- gent van het Concertgebouworkest, voor het N.P.O., met zijn zuster Mar- ja als soliste. De Haydn-cyclus wordt besloten met de Symfonie no 8 „Le soir”. Marja Bon is hierna soliste in Capriccio voor piano en orkest van Igor Stra- winsky. Willem Frederik Bon voert na de pauze met het N.P.O. zijn eigen compositie „Aforismen” uit. Verruim uw muzikale blik door zeker op deze serie in te tekenen. Abonnementsverkoop bij het Con certgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem, van 10-15 uur. Tele fonisch 320994 van 12-15 uur. vinter- auctie, i. Bad- peciale erhuur id.och- at.och- Bloe- igen rea- ver- mer, lum- tield. loor- iaakt Ver- :eed» nve- van arop Exseption deze krant heeft het reeds bericht is naar Canada ver trokken voor een uitgebreide toernee, maar we willen toch nog even uit weiden over de nieuwe elpee „Trini ty” die vlak voor hun vertrek werd uitgebracht. AMSTERDAM. De opera „II Bar- biere di Siviglia” van Giovanni Paisiello is zeker niet tegengevallen. Na alles wat er tevoren over verteld is, kan het niet anders of men wordt wat argwanend. Waarom moest er bij voorbaat op gewe zen worden, dat de Barbier van Paisiello zeker niet minder was dan de Barbier van Rossini? Gisteravond hebben wij in de Amster damse Stadsschouwburg met eigen oren en ogen ervaren, dat Paisiello in muzi kaal opzicht inderdaad niet hoeft onder te doen voor Rossini. Maar waarom wordt Rossini’s Barbier nog overal ge speeld en is Paisiello geheel van het toneel verdwenen? Om de eenvoudige reden dat Rossini het theatrale effect meer heeft uitgebuit en omdat zijn mu ziek meer de populaire kant opgaat. Maar laten wij niet vergeten dat Paisiel lo zijn Barbier schreef in 1782 en dat de première van Rossini’s Barbier in 1816 ging. Serie C: 6 concerten op de vrijdag avonden 19 okt., 30 nov., 21 dec., 25 jan., 22 febr., 22 maart. Aanvang 20.15 uur. Onder het motto „wat Paul kan, kan ik ook” heeft Art Garfunkel een solo-elpee uitgebracht die moet be wijzen dat hij geenszins de steuntrek ker van het duo „Simon and Garfun kel” was waarvoor velen hem lange tijd hebben gehouden. juiste groepen mensen in haar greep gekregen getuige de toernees door Duitlsnad (oktober), Engeland (no vember), Japan (januari) en Skandi- navië (februari, maart) die op stapel staan. Misschien dat de nieuwe LP „Trini ty” voor Rick van der Linden (piano, hammond, spinet, pijporgel, synthesi zer en melotron), Rein van de Broek (trompet, bugel), Jan Vennik (rieten, fluit), Cor Dekker (basgitaar) en Pie ter Voogt (drums, percussie) de we gen opent naar een nieuw en „aange past” publiek in Nederland. Vorig jaar nog hier als voorpro gramma bij Jeff Beck, maar dit jaar is Lou Reed door Mojo goed genoeg bevonden als hoofdprogramma voor een concert, dat vanavond negen uur in het Amsterdams Concertge bouw plaats vindt. In het voorpro gramma de veelbelovende Nederland se formatie Alquin. Aan de serie C is in dit seizoen een tweetal voorstellingen van To neelgroep Centrum gekoppeld, ter wijl op nader te bepalen data onder auspiciën van het Frans Hals Museum tijdens enkele con certen in de bijzaten van het Con certgebouw een expositie van Haarlemse hedendaagse schilders zal worden gehouden. Op deze wijze hopen wij in gezamenlijk overleg de belangstelling voor de eigentijdse kunst in Haarlem te bevorderen. De Nederlandse Operastichting had voor deze gelegenheid een keuze gedaan uit enkele jonge solisten, die nog in opleiding zijn bij de Opera Studio. De regie was in handen gelegd van de beroemde Renato Capecchi, die zo lang zamerhand een vertrouwde kracht van de Nederlandse Opera is geworden. Het THEO OLOF t De vaste dirigent van het N.P.O. An- dré Vandernoot opent op 25 januari het 4e concert van deze serie met „De filosoof”, de 22e symfonie van Haydn. Hierna is de jubilerende Herman Krebbers solist in een fraai gevonden combinatie van twee solowerken, te weten het Vioolconcert van Oscar van Hemel met aansluitend Poème van Chausson. De eerste symfonie van Shostakowitch vult het gedeelte na de pauze. Lou Reed The Velvet Under ground. Een naam die in acht jaar tijd een begrip is geworden. In 1965 was hij „dekadent”, „pervers” en „makaber” in negatieve zin, werden SERIE C: VERFRISSEND Het openingsconcert op vrijdag 19 okt. onder leiding van Libor Pesek begint met Haydn’s symfonie „Le matin”. Shulamit Ran is hierna solis te in een bijzonder geïnstrumenteerd pianoconcert van Hindemith. De or kestbezetting bestaat hier uit 2 har pen en koperblazers. De soliste van deze avond brengt tevens voor Haar lem de première van haar eigen pia noconcert. Taras Bulba, een meester werk van Janacek, besluit dit concert. André Vandernoot dirigeert op vrij dag 30 november een Weense avond. Na Haydn’s Symfonie no 97 worden de 6 Orchesterstücke van Webern uitgevoerd. Het gedeelte na de pauze is geheel gewijd aan delen uit de opera Wozzeck van Alban Berg. So listen zijn de Amerikaanse sopraan Marilyn Tyler en de bariton Henk Smit. André Vandernoot dirigeerde enkele jaren geleden de gehele opera bij de Nederlandse Operastichting. moet voor de jonge zangers niet eenvou dig geweest zijn om aan de eisen van Capecchi tegemoet te komen. Het zingen van aria’s in het Italiaans is nog tot daar aan toe, maar het spelen en zingen van de razendsnelle recitatieven, waar geen enkel woord of gebaar van verlo ren mag gaan, lijkt bijna onmogelijk. Zij hebben zich echter behoorlijk van hun taak gekweten. De stemmen van Mary Willems (Rosina), Henk Kooymans (Graaf Almaviva) en van John Vier- kens Figaro), waren nog wat zwak en hun spel was nog niet speels genoeg. Over Renato Capecchi (Bartolo) kan ik kort zijn hij was grandioos als altijd. De grote verrassing van de avond was echter Lieuwe Visser, die een Don Basilio op de planken zette die verbluf fend was. Wat stemmateriaal betrof schoot hij absoluut niet tekort, maar zijn spel overtrof alles. Laten wij hopen dat wij hem in Nederland kunnen hou den. Hij kan de vergelijking met Guus Hoekman gemakkelijk doorstaan; zijn komisch talent is nog lichter, nog meer Italiaans. Het Eindhovens Barok ensemble speelde voortreffelijk onder leiding van Jochem Slothouwer. Speciale lof verdie nen de clarinetten, de fagotten en de mandoline. De costuums van Eugenie Brands zagen er goed uit. Het decor van Gerard Deen was uiterst eenvoudig en doelmatig. Er volgen nog twee voorstel lingen in Amsterdam op 28 september en op 13 januari 1974. J. H. MOOLENIJZER Het laatste werk dat in deze serie zal klinken is van de Amerikaanse com ponist Samuel Barber. Van hem hoort u „Meditation en Dance of Vengeance uit'de balletsuite Medea”. zijn bizarre, wrange teksten over mo derne steden, drugs etcetera niet be grepen en niet gepruimd, werd zijn show als onaangenaam en angstaan jagend ervaren. Nog altijd behoort Reed zeker niet tot de meest geaccepteerde muziek- makers ter wereld, maar de tijden zijn wel danig veranderd. Zijn tek sten van toen zijn nu dagelijks nieuws wat het geheel overigens niet minder angstaanjagend maakt. Ge makkelijk is de muziek van Lou Reed, die vanavond met een nieuwe groep in het Concertgebouw staat, nog steeds niet. „De wilde haren zijn eraf”, zou vader zeggen, maar het vuur en de overtuiging, verbeeld in dezelfde dekadentie die Reed en Da vid Bowie tot vrienden maakte, is gebleven. Hoe kwam Paisiello tijdens zijn ver blijf in St. Petersburg, waar zijn Barbier voor het eerst werd opgevoerd, aan het libretto van Guiseppe Petrosellini? Dat weten wij niet wel is bekend, dat hij zijn goede vriend Abbé Galiani in 1781 verzocht om hem te helpen aan een libretto van Giovanni Lorenzi. Maar Lo renzi was ziek en zo moet het verzoek bij Petrosellini terecht zijn gekomen. Paisiello formuleerde zijn verzoek als volgt: het libretto moet kort zijn, hoe korter hoe beter. Het mag niet langer zijn dan anderhalf uur, met niet meer dan vier of vijf hoofdrollen. Hij om schreef de mogelijkheden van zijn solis ten en zijn librettist moet op het idee gekomen zijn om de komedie „Le Bar bier de Séville” van De Beaumarchais te vertalen en als tekstboek te gebruiken. Paisiello heeft dus de originele tekst op muziek gezet en dat kan van Rossini zeker niet gezegd worden- 1. Radar Love Golden Earring; 2. Ay no digas Chris Montez Raza; 3. My friend the wind Demis Roussos; 4. Malaguena Los Angeles; 5. An gie Bolling Stones; 6. Rote Rosen Freddy Breek; 7. Young Love Donny Osmond; 8. Easy Livin’ Uriah Heep- 9. Tell Laura i love her Albert West; 10. I heard it through the grapevine C.C.R.; 11. Minnie, Minnie Mouth and Macneal; 12. Pepper Box The Peppers; 13. Vado Via Drupi. ouwde >P van n Me- ilmati- mann- ietters, laniels, rgpoe- grijs, i). Alle nt, 14 z. die- t 436, ■244810, H’lem. DEN HAAG. Inti-Illimani, een Chileense muziek- en zanggroep, geeft van 24 september tot en met 2 oktober voorstellingen in ons land. De groep is gast van Sjaloom. Inti-Illimani is bezig aan een toernee door Europa. De afspraken voor het optreden in ons land waren al gemaakt voor de staatsgreep in Chili plaats vond. De toernee was al in verband gebracht met de politiek, maar krijgt nu een veel duidelijker politieke context, aldus Sja loom. Bij de voorstellingen zal informa tie over Chili worden verspreid en zal ook gewerkt worden aan het bevorderen van solidariteit met de Chileense volks macht. Voorstellingen zal Inti-Illimani geven in Harlingen, Zutphen, Gronin gen, Utrecht, Haarlem, Schinnen, Epe (Gld.) en Rotterdam. AMSTERDAM. Vrijdag 21 sep tember wordt op de tweede etage van de Stadsschouwburg in Amsterdam een tentoonstellingsruimte in gebruik geno men. Dit gebeurt met een fototentoon stelling, samengesteld door de nieuwe bespeler van de schouwburg Publieks- theaier. Geëxposeerd wordt een serie foto’s van de fotograaf Kors van Benne- kom. Deze volgde de hele voorbereidings periode en repetitietijd van de voorstel ling, die vrijdagavond ook in première zal gaan: Droom van een Midzomer- nacht van Shakespeare. Deze expositie ruimte, die voor bezoekers van de stads schouwburg toegankelijk is, biedt de mo gelijkheid aan kunstenaars die werk hebben dat het theater als onderwerp heeft, daar hun werk te tonen. Abonnement 6 concerten 20,- (a.i.); c.j.p. geldig. Bij aankoop van een abonnement op serie C of combinatie-abonnement met serie C 2 Centrum-voorstellingen 5,-. Een nieuwe samenstelling en nieu we, voor een groot gedeelte zelf ge schreven stukken maken „Trinity” tot een andere elpee dan de vorige zes. Niet kwa sound want de combinatie klassiek, jazz, pop die de groep heeft groot gemaakt, lijkt nog lang niet rijp voor de schroothoop. Zeker niet in het buitenland en misschien deze keer ook niet in het Nederland dat er maar niet toe kan komen de eigen profeet de eer te geven die hem toekomt. Op „Trinity" zijn de bekende wer ken van roemruchte klassieke voor vaderen grotendeels verdwenen en vervangen door origineel materiaal van Rick van der Linden, die een breder muzikaal terrein heeft opge zocht. Niet alleen meer Bach, maar ook Peruviaanse volksmuziek. In feite heeft Ekseption de gebaan de wegen van de pop reeds lang en ook weer met deze lp verlaten en misschien moet de teleurstellende belangstelling voor de groep in ons land geweten worden aan de popima- ge die Ekseption hier vanuit het ver leden heeft meegekregen. In het bui tenland heeft de formatie direkt de Of de nogal zwerfzieke Jan de Hartog vast van plan is in Brussel te blijven wonen? „Ik zit hier in ieder geval voor drie jaar vast, door mijn huurcontract. Maar ik heb ook een stukje grond gekocht bij de Nederlandse plassen. Ik zeg niet waar, vanwege de belastingen, want het is alleen als weekeindverblijf bedoeld”. Op de vraag of het verhaal waar is dat astronaut Collins zijn voorkeur had uitgesproken voor „Gods geuzen” van De Hartog, wanneer hij met enkele boeken naar Mars zou worden geschoten, ant woordt de auteur: „Dat klopt, maar later heb ik Collins ontmoet, en ik vrees dat ik hem erg ben tegengevallen”. Centrum, Stads- 2 voorstellingen op april; aanvang 20.15 Vrijdag 21 december staat de Israëli sche dirigent Elyakum Shapirra voor de laatste keer deze maand voor het orkest. Hij begint de avond met de 72e Symfonie (Le Midi) van Haydn. De virtuoze pianist Claude Helffer is hierna solist in het2e Pianoconcert van Bartók. De 5e Symfonie Prokofieff besluit dit concert. „Met de jaren wordt men als schrijver minder pretentieus”, zegt Jan de Hartog ten slotte. „In de veertiger jaren heb ik eens in de „New Statesman” een stuk geschreven over de pretentie van de Engelsen, met als titel „Is God een Engelsman?”. Daar zijn nogal wat reac ties op gekomen. Maar ook een zeer korte ingezonden brief van Bernard Shaw, die schreef: „Ik begrijp niet dat er zoveel herrie gemaakt wordt over dat artikel „Is God een Engelsman”. Het is toch duidelijk dat als Jan de Hartog het «ver God heeft, hij zichzelf bedoelt.»». Renato Capecchi bij de Sevilla. Rond een reusachtige taart, voorstel lende een Hollandse molen met wieken van suikergoed, stonden de minister van Nederlandse cultuur en Vlaamse aange legenheden, Jos Chabert, en de Neder landse ambassadeur in Brussel, Karei van Schelle, opgesteld om het gezin-De Hartog welkom te heten in de Vlaamse cultuurgemeenschap. Mijn eerste indrukken van België zijn bijzonder plezierig”, zei De Hartog. „Om mijn auto in te voeren moest ik een formulier invullen, dat ik zelf eerst nog moest laten drukken. Ik heb in mijn leven veel gereisd, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt”. Jan de Hartog ontkent dat hij zich vanwege belastingvoordelen in België vestigt. „Ik had op de allereerste plaats de bedoeling een goede internationale school te vinden voor mijn Koreaanse kinderen, en die kon ik slechts vinden in de onmiddellijke omgeving van Brussel. Daar komt nog bij dat ik momenteel werk aan een reeks van vijf televisie spelen, waarvan er twee zich in Vlaande ren afspelen. Ik wil daarin het echte beeld van dit land weergeven, en niet de gebruikelijke clichés waarmee wij Ne derlanders leven”. Over zijn succes in Amerika zegt De Hartog: „Dat begint goed. Je komt op de televisie bij David Frost, maar je eindigt ergens in een programma dat ’s morgens om zes uur uitgezonden wordt. Ik was eens in zo’n soort programma dat gepre senteerd werd door een prachtige Japan se. Voor mij was er een soort circusar tiest aan de beurt die zijn vrouw in twee stukken had gesneden of zoiets. Daarna kwam het lieve kind op mij af en begroette mij met een bijzonder vriendelijk „Goede morgen, mijnheer Zola, hoe is je voornaam?” Emile, zei ik, maar haar veel oudere echtgenoot, die in de studio stond, kwam tussenbeide en riep „Stupid cow, dat is niet mijnheer Zola, dat is mijnheer Herzog”. En denk je dat daar een telefoontje of briefje op komt van de kijkers. Niets meneer. Dat is Amerika”. DEN HAAG. Het KVP-Kamerlid Van der Sanden heeft CRM-minister Van Doorn inlichtingen gevraagd over de wijze waarop extra uitzendingen via televisie tot stand komen. BRUSSEL. „Zijde gij losgebroken, mijnheer?”, vroeg een Brusselse politiea gent aan Jan de Hartog, toen de schrij ver zijn wagen in de Belgische hoofd stad verkeerd parkeerde, en zette hem prompt op de bon. „Losgebroken” zag de nu 59-jarige Nederlander en bepaald niet uit, toen hij deze week met zijn bekende brede glimlach en tempera mentvolle gebaren in het Brusselse Hil- tonhotel dat pers te woord stond. Zijn uitgever had deze ontvangst georgani seerd om het feit te vieren dat de auteur, na ruim 17 jaar in de Verenigde Staten te hebben verbleven, zich in Brussel is komen vestigen. ZERO, Bakenessergracht 8, vrijdag: theehuistheater, bar en muziekzaal; zaterdag: groep „Sail” en film „Who are you killing Elsa?” HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: sessions. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: Sandy Coast; zaterdag: Sandgate; Engelse rock roll in de stijl van Geordie. Club 2000, De Weijman, Hoofdstr. Santpoort, zaterdag: groep After Ju ne. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., donderdag: levende muziek; elke avond: bar-dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, avond: bar-dancing-disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco. El Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vr.av. en zo.mi.: disco. 't Plein, Balkanplein 4, iedere avond plus vr., zat. en zo. mi. open. Maan dag dicht. Riverside, Spaarne 91, wo.: soos; vr.: aanloop; zat.: discobar. Tioli, geb. Njord, Nrd. Schalkwij- kerweg 93, zaterdag: disco Blow Up en film Born to be wild. ’t Turfschip, Turfsteeg 2a, zaterdag: koffiebar met de groep „Hope, Faith and Love” uit Winterswijk. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag: soos. Bij bestudering van de programma’s van serie C van het N.P.O. valt het dit jaar op, dat de één de serie modern noemt, de an der klassiek. Feit is, dat de aange- kondigde werken grotendeels 20ste- eeuwse „klassieken” genoemd kunnen worden. Namen als Hindemith, Ja- nagek, Webern, Bartók, Prokofieff, Shostakowitch, Strawinsky en Barber horen al lang thuis in de rij van de allergrootsten uit het verleden. Wat weerhoudt sommige concertlief heb bers van het nemen van een abonne ment op deze serie? Te modern van wege namen als Ran, Kox of Bon? Te klassiek, omdat ieder concert met een Haydn symfonie begint? Vormt zelf uw oordeel door het nemen van een abonnement. U zult aangenaam verrast zijn over deze „klassiek-mo- derne” serie. Paul Simon, de muziek- en tekst schrijver en dominerend tijdens de vele interviews, is al langer en met succes op de solo-toer. Gar funkel zocht zijn heil aanvankelijk in de film („Catch 22” en „Carnal Knowledge”), maar heeft zijn collega nu toch gevolgd. „Angel Clara” heet zijn werkstuk, even dromerig, schuchter en intiem als je van de verlegen, schuchtere persoon Art Garfunkel zou verwachten. Een hese stem met een groot orkest en veel rust, een plaat die kwa sfeer eigenlijk maar zeer weinig afwijkt van het werk dat Simon Garfunkel samen maakten, zij het dat de hitpotentie van de songs wat minder duidelijk aanwzig is. Misschien het swingende „i shall singi’, een compositie van Van Morrison overigens, dat binnen kort in een versie van Art Garfunkel op single verschijnt. "1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17