DE LEER VAN DE ISLAM Cholam Bashir IMAM VAN DE MOSLIMS IN DE RANDSTAD AANTAL KATHOLIEKEN ONVERANDERD Geestelijk Leven 1*5 ACTIES TEGEN ZOEKEN Vijf jaar kerkontwikkeling in Nederland LUTHERANEN WILLEN APARTHEID PROFETEN KRUISTOCHTEN ARGUMENTEN VERSCHILLEN „Wij worden door de christenen beschouwd als een soort heidenen" ZATERDAG 2 2 SEPTEMBER 1973 Erbij 16 Cijfers Wat imam Gholam Ahmed Bashir eigenlijk voortdurend dwarszit is het ongelooflijk vertekende beeld dat men in Nederland heeft over de islam en de moslims. „Wij worden door een grote groep christenen in Nederland en ook in andere landen nog altijd beschouwd als een soort heidenen. En als je dan leest wat er in de geschiedenisboekjes voor de scholen staat, Links en rechts L n; h bi m b< tc ei Z zi schrik je helemaal. Volgens veel van die boekjes en ook volgens aardrijks kundige atlassen leert de islam de mensen te vuur en te zwaard hun gods dienst te verspreiden. Dat is helemaal niet waar; er staat heel duidelijk in de Koran: „Er zij geen dwang in de godsdienst”. Hoe kan men dan zoiets zeggen als het tegenovergestelde waar is?” vraagt de heer Bashir. 1 De islam leert: 7. J. MEINES h Het KASKI gaat in het boek natuur- „Wat leert de islam nu precies?” luidt aan het einde van het gesprek een vraag aan imam G. A. Bashir. H(j diept voor het gemak een boekje op uit de kast, waarin hij een aantal jaren geleden in punten een antwoord heeft gegeven op die vraag. Het zijn in zijn visie achttien punten geworden, die hieronder volgen. Het derde punt gaat over de zonde, een begrip overigens waarover christenen onderling nogal van mening verschillen. „Wij geloven niet dat Adam de eerste mens was en dat hij heeft gezondigd, waardoor wij nu nog allemaal onder de erfzonde te lijden hebben. Wij zouden het als onrechtvaardig beschouwen als wij de schuld zouden moeten dragen voor iets dat onze voorouders hebben mis daan: één en dezelfde daad kan voor de een zonde zijn en voor de ander een weldaad. Zoals bijvoorbeeld het spreken van de waarheid. Zonde is een begrip, geen erfenis”, aldus zeer nadrukkelijk de imam. onder redactie van Ronald Kraayeveld m d( li; ee sc ge ki M m ■w IV v. d d d d e k n n r b d wanneer het gaat om goddelijke eigen schappen, zoals de opwekking uit de dood van Lazarus. „Wij zien dit uit de doden opwekken meer als het opwekken van mensen uit de geestelijke dood”, aldus de heer Bashir. pen gelovigen, die zich katholiek noemen en geregeld naar de kerk gaan, instem mend of afwijzend in het proces van kerkontwikkeling en kerkvernieuwing?, aldus het KASKI. Het uitvoerend comité van de LWB wil gesprekken met vertegenwoordigers van andere kerken in Namibië (Zuid- West-Afrika), met de andere lutherse kerken in Zuidelijk Afrika en met de wereldbond zelf beginnen voor het vin den van een uitweg uit de problemen waarvoor het beleid van de regering- Vorster de lutheranen stelt. Het aantal katholieken in Nederland Is de laatste tien jaar praktisch onveran derd gebleven. Dat is een wat verrassen de constatering, die te vinden is in het boek „Vijf jaar kerkontwikkeling in Ne derland 1967-1971” (uitgeverij Horstink, Amersfoort). Het boek bestaat uit twee delen. Allereerst is er de schets van de ontwikkeling van de rooms-katholieke gemeenschap in ons land in de bewuste periode, in opdracht van het episcopaat door het KASKI (Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut) gemaakt. Vervolgens treft men een overzicht aan van de manier waarop de Nederlandse bisschop pen In die vijf jaar het kerkelijk leven hebben geleid. Kardinaal Alfrink beveelt het boek in het voorwoord aan, omdat deze uitgave kan bijdragen tot een dui delijker zicht op de ontwikkelingen bin nen de Nederlandse kerkprovincie en daarmee tot een meer genuanceerde be oordeling van de hedendaagse kerkont wikkeling in Nederland. De kardinaal zegt dat de studie een handreiking biedt voor het onderkennen van de beleidsop- gaven van de toekomst. De kwestie van de meer genuanceerde beoordeling wordt duidelijk aangesneden in het licht van de polarisatie. De Ne- In Genève heeft de Lutherse Wereld bond de aangesloten 88 kerken opgeroe pen „op grond van hun theologische overtuigingen ondubbelzinnig uitdruk king te geven aan hun oppositie tegen de apartheid”. Dit beroep op de lid kerken is onderdeel van een onfangs genomen besluit waarin de lutheranen wordt gevraagd de regering en de in dustrie in eigen land te verzoeken maat regelen te nemen gericht op een veran dering van de huidige Zuidafrikaanse politiek van rassenscheiding. Het tweede verschil gaat over de krui siging van Jezus op Golgotha. Ook de islamieten gaan er vanuit dat Jezus daar is gekruisigd. Maar hij is daar niet gestorven, zoals de christenen geloven, maar slechts bewusteloos geraakt. Toen hij in zijn graf lag, ontwaakte hij uit die toestand en vluchtte. „Wij geloven dus ook niet dat Christus is gestorven om onze zonden te verzoenen”, zegt de imam. Over de levensloop van de pro feet Christus zijn islam en christenen het in grote lijnen wel eens, behalve 1. Het geloof in één God, de Schepper van Hemel en Aarde; 2. het geloof in alle boodschappers van God; 3. het geloof in de gelijkwaardigheid van het menseljjk geslacht; 4. het geloof dat ieder mens zonder zonden op de wereld komt; 5. het geloof, dat God zonder een losprijs aan Zijn dienaren de mensen kan vergeven; 6. Gods eigenschappen zijn on veranderlijk en niet tegenstrijdig: het geloof, dat ieder mens de mogelijkheid is gegeven om door zijn streven in contact te komen met God: 8. geen bemiddelaar tussen God en mens; 9. niemand kan de last van de zonde van een ander dragen; 10. vrijheid in geloof en denken; 11. geen eeuwige verdoemenis; 12. geen reïncarnatie of terugkeer op aarde: 13. hemel en hel zijn beide toestanden, welke de mens zichzelf schept door zijn eigen daden; 14. geloof en wetenschap zijn niet in strijd met elkaar; 15. inzake het geloof moet men zijn verstand raadplegen en niets voetstoots aannemen; 16. ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en draagt niet de last van zijn voorouders; 17. islam is geen nieuwe godsdienst, doch de voortzetting van wat door vroegere profeten werd gebracht; 18. alle religies bevatten oorspronkelijk de waarheid, doch niet in hun huidige vorm, behalve de islam. Een aantal van deze punten zijn door de heer Bashir duidelijk opgesteld met het gezicht in de richting van het christendom. Het laatste punt behoeft enige toelichting, omdat men kan neigen het anders op te vatten dan werd bedoeld. Imam Bashir wil ermee aangeven dat de Koran de oorspronkelijke en onge wijzigde woorden van de profeet Mohammed bevat; de woorden van de pro feten in de Bijbel zijn niet door henzelf opgeschreven, maar door volgelingen en geschiedschrijvers, die er zelf dingen aan hebben toegevoegd. „Kijk, het gaat er niet om wat een christen denkt die over moslims schrijft, het gaat erom wat de moslim zelf be leeft in de islam en wat hij vindt dat de Koran leert”, zegt de heer Bashir. Ge sprekken tussen de drie groepen kunnen bijdragen de volkeren samen te brengen. Als men meer van elkaar weet, is er minder kans op haat en nijd. Hij acht die gesprekken trouwens een noodzaak, vooral voor de zoekende mens. „Een mens, die zoekt, uit welke godsdienst hij komt, zal daarheen gaan waar hij ant woord krijgt. Islamieten die zoeken vin den misschien hun antwoord in het christendom. Gesprekken onderling, die dus de kennis over elkaar vergroten, kunnen voorkomen dat zoekende men sen vervallen tot het atheïsme”. En dat zou een geweldig resultaat zijn, vindt de imam. Dat de drie geloven ineen zullen vloeien, gelooft hij nauwe lijks. „Daarvoor hangt de mens te veel aan tradities”, zegt hij. Voorwaarde is dat de drie groepen elkaar erkennen als gelijkwaardig. En daar hebben veel christenen nog wat moeite mee, heeft de imam ontdekt. „Wjj zjjn nog steeds de heidenen en de joden zijn dat eigenlijk ook, al hebben ze momenteel wat meer aanzien. Veel christenen verdoemen ons omdat wij Jezus Christus niet aanvaar den als de zoon van God. Maar in die mening verschillen wij echt niet van die van veel vrijzinnige christenen zelf”. Cijfers treft men vele aan in dit overzicht. Nog steeds noemt 39% van de Nederlandse bevolking zich rooms-ka- tholiek, hetgeen niet wil zeggen, dat zij even kerks zijn gebleven. Het aantal kinderdopen is sinds 1964 met meer dan 2000 per jaar gedaald. Het absolute aan tal kerkgangers is sinds 1966 met 900.000 personen verminderd. Men moet aanne men, dat circa 2*/s miljoen katholieken niet „kerken”. Alleen op feestdagen (zo als Kerstmis) komt het grootste deel naar de kerk. Het aantal priesters blijft dalen. In de periode 1965-1971 was dat, aldus het KASKI, met een percentage van 9.3 percent, dus 1,5 percent per jaar. In 1956 was er op elke duizend gelovi gen één priester, in 1971 één op de 1500. Positief is het toenemen van de activi teiten van leken op bestuurlijk en advi serend niveau. Een gewichtig, hiermee samenhangend punt is dat de islam leert mensen te beoordelen naar hun vermogens en niet naar wat ze doen. „Dat is heel belang rijk voor ons, want anders zou God meteen al een enorme onrechtvaardig heid hebben geschapen door ons geen gelijke vermogens te geven. Die regel passen wij op alles toe als het gaat om iets dat in de natuur van een bepaald mens zit en waartegen hij niets kan doen. Wij mensen kunnen wel allerlei beschuldigingen uitspreken, maar uitein delijk geldt het oordeel van God”, zegt imam Bashir, daarmee een regel uitspre kend, die iedere dominee of pastoor zonder problemen vanaf de kansel de gemeente of parochie kan voorhouden. God heeft niet alleen profeten ge- I derlandse bisschoppen schrijven dan ook: „Wij betreuren het zeer, dat wij er, ondanks onze pogingen, in deze periode niet in zijn geslaagd een polarisatie in de Nederlandse geloofsgemeenschap te voorkomen of ten minste tot staan te brengen.” De bisschoppen zouden graag nieuwe wegen willen zoeken om de polarisatie af te dammen. Maar gezien de Neder landse aanleg tot groepsvorming lijkt dat nog steeds een moeilijke zaak. De bisschoppen: „Wij stuiten vaak op de onbuigzaamheid van extreme groeperin gen, die hun medewerking aan de dia loog onthouden. Daarbij lijken ervarin gen erop te wijzen, dat bepaalde extre me groepen buiten ons om rechtstreeks communicatiekanalen met Rome hebben gevonden, waarbij hun informatie on juist of slechts ten dele juist tot Ro meinse instanties is doorgedrongen. Hierdoor wordt ons beleid niet in een juist daglicht gesteld”. Het gezag van het episcopaat, heeft, aldus de bisschoppen, hierdoor veel geleden. jaren overal in Europa op gang ko men tussen moslims, joden en chris tenen. De heer Bashir maakt samen me. vooraanstaande christenen en jo den deel uit van de „Permanente conferentie van Europese joden, christenen en moslims”. Een jaar of vier geleden is die conferentie gestart in Berlijn en via Koblenz en Engeland ook in Neder land terechtgekomen. Sinds ongeveer een jaar heeft men ook een Neder landse afdeling onder voorzitterschap van prof. mr. dr. D. C. Mulder, hoog leraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ook de heer Bashir zit in dit comité, evenals rabbijn Abra ham Soetendorp van de liberaal Joodse Gemeente in Den Haag en rabbijn David Lillienthal van diezelf de gemeente in Amsterdam. De groep is nog maar één keer bijeen geweest: imam Bashir heeft daarnaast verscheidene conferenties in het buitenland bijgewoond. Voor deze permanente conferentie is in Koblenz de voormalige hervormde predikant van Hantum-Hantumhui- zen, ds. H. A. Denkers, nogal actief. Er is de afgelopen jaren veel gepraat, zo vertelt de heer Bashir, maar hij heeft niet de indruk dat er grote vorderingen zijn gemaakt. De ge sprekken betreffen trouwens ook niet alle joden, moslims en christenen, want de orthodoxe groepen van alle drie de godsdiensten staan nog niet zo open voor deze contacten. Eén verzoek doet de imam; bij het' spreken over moslims niet de term „mohammedanen” of „mohammeda- ners” te gebruiken. De islam heeft namelijk meer profeten dan Moham med gekend en daarom geeft de term „mohammedanen” een vertekend beeld van de mensen, die deze gods dienst aanhangen. En juist terwijl dit nogal een principieel punt voor hen is. De uit Pakistan afkomstige moslimlei der, die tot dit onderwerp in het gesprek een zeer rustige opsomming had gegeven van de belangrijkste verschillen tussen islam en christendom, wordt plotseling feller. De absurditeiten die veel mensen, die nog nooit met moslims in aanraking zijn geweest, over hen kunnen vertellen, ergeren hem. „Ik heb ook in boekjes gelezen dat de moslims naar Mekka gaan om een zwarte steen te aanbidden. Ook daar is niets van waar. Als men een mild oordeel uit wil spreken, zegt men: „De islam heeft geen liefde voor God”. Wat een onzin, een godsdienst die geen liefde voor God heeft is toch geen godsdienst. Die bewe ring staat zelfs in de Nieuwe Katechis- mug van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland. En dan hoor je verder nog beweringen, zoals: volgens de islam heb ben vrouwen geen ziel of: vrouwen zijn onrein. Het zijn allemaal bewerin gen, aldus de heer Bashir, die erop zijn pf waren gericht om haat op te wekken van christenen tegenover de islam. En het zijn nu niet direct aangelegenheden, die een gesprek tussen christenen en moslims bevorderen. De kruistochten van bekeringsdriftige christenen uit West-Europa liggen al weer vele eeuwen achter ons, maar nog altijd, zo vertelt de imam, zijn christe nen bezig in islamitische landen zieltjes te winnen. Hij noemt als voorbeeld het stichten van scholen, waar moslimkinde ren zonder dat hun ouders het weten tot christenen worden gedoopt en hij noemt ook het verstrekken van meer rijst aan christenen na de mislukte staatsgreep in Indonesië. Bekering van schoolkinderen vindt naar zijn zeggen onder meer plaats in Nigeria, in Surina me en ook in Pakistan. „Het heeft uiteraard niet alleen te maken met het verschil in godsdienst”, zegt imam Bashir. „Er zit ook veel in van de onverdraagzaamheid, die er nu eenmaal leeft binnen veel mensen. De katholieken hier in Europa hebben de protestanten haast nog erger behandeld dan men de moslims tijdens de kruis tochten deed. Christenen vechten nu niet meer tegen de moslims, maar toch be staat er nog veel haat, die nog sterker is geworden door de verstandhouding tus sen Israël en de Arabieren”. De christe nen gaan duidelijk buiten hun boekje in Afrika, vindt de heer Bashir: ze willen behalve geestelijke macht ook nog de wereldlijke macht. Geen wonder, zo vindt hij, dat er dan moeilijkheden ont staan als in Soedan en Nigeria zijn geweest. Christelijke zendelingen mogen naar zijn mening best proberen moslims te bekeren als zij vinden dat hun geloof het ware geloof is. „Maar dan moeten ze dat doen met argumenten. Ze mogen proberen iemand met kracht en argu menten van gedachten te doen verande ren. Maar er zit zo dikwijls iets anders achter. Zo’n zendeling, die in Afrika zit, wil graag succes hebben, hij wil de mensen die hem hebben uitgezonden iets tonen. En dan komen zij tot methoden die ontoelaatbaar zijn, zoals het bekeren van schoolkinderen. Die ijver is dan niet om die mensen hun zielen te redden, maar uit eigenbelang. Maar goed, be keert men op die manier de hele wereld, het helpt toch niet”, zegt imam Bashir. Met deze laatste zin zinspeelt hij op de gedachte dat God de moslims noemen hem Allah heus wel zal weten wat er gebeurt. „Weet u wat haat opwekt bij mos lims? Als zendelingen geen echte argu menten hebben tegenover de islam, maar beginnen de profeet Mohammed aan te vallen en te zeggen dat hij verkeerde dingen heeft gezegd. Ze mo gen best proberen de Koran te weerleg gen, maar ze moeten niet op die manier persoonlijk worden. Maar gelukkig, vroeger gebeurde dit nog veel vaker en erger: er is iets aan het veranderen”. De imam wordt gevraagd zijn visie te geven over de belangrijkste verschillen tussen islam en christendom, een vraag waar hij in het kader van de gesprekken tussen christenen, joden en moslims al vaker een antwoord op heeft moeten geven. Hij komt tot een drietal hoofd punten, waarvan de belangrijkste is, dat moslims wel Jezus erkennen als een profeet, die door God werd geleid, maar hem niet zien als de zoon van God. „Wij geloven niet dat God incarneerde in Jezus Christus. Volgens ons is Jezus een mens geweest net als wij. Hij was als Messias door God aangesteld om de joden te leiden, die op het verkeerde pad waren. De moslims erkennen Jezus als hun eigen profeet, maar niet als God”. De vierenvijftig,jarige Gholam Ahmed Bashir kwam 26 jaar gele den na kortere verblijven in Enge- laind en Zwitserland uit Pakistan (toen nog een deel van India) naar Den Haag. Hij was uitgezonden door de Ahmadiya Moslimgemeenschap van Lahore met als opdracht de mos lims van deze gemeenschap in Neder land terzijde te staan en verder voor lichting te geven over de islam. De heer Bashir bekleedt nog steeds deze functie van „imam” (geestelijk leider) van deze groep moslims in de rand stad Holland. Vooral tijdens de feest dagen, op vrijdagen en in de vasten tijd gaat hij hen voor in hun gebe den. Tegenwoordig wordt hij echter niet meer betaald door de Pakistaan se gemeenschap; Imam Bashir doet het nu belangeloos: zijn werk bestaat uit een docentschap aan de Leidse universiteit in het Urdu, de taal die in Pakistan en India wordt gespro ken. Tot de Stichting Islamitische Ge meenschap, zoals de groep zich hier in Nederland noemt, behoren veel Surinamers. De laatste jaren breidt de moslimgemeenschap zich in Ne derland onwaarschijnlijk snel uit, vooral als gevolg van de tienduizen den Turkse en Marokkaanse gastar beiders, die vrijwel zonder uitzonde ring deze godsdienst aanhangen. Imam Bashir heeft niet veel met hen te maken, voornamelijk vanwege de taalbarrière; de gastarbeiders hebben voorgangers die hun eigen taal spre ken. Het gesprek met de heer Bashir in de Haagse woning, waar hij met zijn in Leeuwarden geboren en in Am sterdam opgegroeide vrouw en hun kinderen woont, heeft twee hoofdon derdelen: de overeenkomsten en ver schillen van de islam en het christen dom en de gesprekken die de laatste lijk in op de groeperingen, die actief zijn in de kerkprovincie. Het doet dat echter wel zeer voorzichtig. Links: „Zij, die zich overwegend zoekend opstellen, waarbij de waardebeleving voor de con crete menselijke persoon een beslissende rol speelt. Als leidersfiguren worden zij geaccepteerd, die een maximale ruimte geven voor en inspiratie bieden tot dit zoeken naar beleefbare normen en waarden voor de lokale situaties.” Rechts: „Zij, die overwegend spreken en handelen vanuit als zekerheid aanvaar de, objectieve waarheden. Als leidersfi guren worden zij geaccepteerd, die op duidelijke wijze universeel geldende voorschriften en leerstellingen aanbie den, waarin de continuïteit met het verleden duidelijk aanwijsbaar is.” Het KASKI merkt op dat alles vaak bijzon der gecompliceerd is. Het KASKI roept een grote serie vra gen op. Wat betekent de kerk nog voor de vele mannen en vrouwen, die trouw aan elkaar in lief en leed af en toe, als was het per ongeluk, een kerkdienst bezoeken? En wat betekenen zij voor de kerk? Misschien hebben zij heel veel te zeggen, maar zijn de vragen van de kerk nog niet voldoende volkstaal. Een andere vraag: staan de grote groe- stuurd naar de joden, aldus de mening van de islam, maar naar de hele wereld, maar de bekende, zoals Mozes, Jezus, Boeddha, Krishna (van de hindoes) erkent de islam allemaal als hun profeten. Alleen, Mohammed is geboren rond het jaar 570). Hij heeft de uitspraken van alle voorgaande profeten samengevat en in zijn profetieën, samengebracht in de Koran, zijn alle profetieën van voorgaan de profeten in elkaar gevloeid. God heeft als het ware nog een boodschapper achter al zijn boodschappers aange stuurd om de zaken nog eens overzichte lijk op een rij te zetten. Degene die moslim wil worden, moet dan ook als geloofsbelijdenis uitspreken: „Ik geloof in God en zijn boodschappers”. De islam gaat daarin zelfs zo ver dat in allerlei voor-christelijke geloven in Europa (bij voorbeeld de Germanen), In Australië, in India, in China profeten van God zijn geweest. „Er is geen volk geweest zonder profeet van God”, aldus imam Bashir. Dat zowel Jezus als Mohammed in ongeveer dezelfde streek hun werk heb ben gedaan, is misschien toeval, maar kan ook als reden hebben dat het onge veer het middelpunt van de wereld is, zet hij uiteen. Van daaruit heeft men alle kanten kunnen opgaan. Op dat ter rein ontlopen christenen en islam elkaar niet zoveel: als men alle Westeuropea- nen in hun geheel tot het christendom rekent, hebben beide godsdiensten onge veer 800 miljoen aanhangers in de we reld. De permanente conferentie, waar imam Bashir lid van is, heeft tot nu toe twee keer per jaar vergaderd. Een suc cesje is intussen geweest het feit dat allerlei scholen rond Koblenz in West- Duitsland hun beschrijvingen van de islam in de geschiedenisboekjes gaan wijzigen. In Nederland is men nog niet zover; het comité is één keer bijeenge weest. Op die bijeenkomst heeft de imam onder meer voorgesteld vrije ge sprekken te organiseren tussen christe nen, joden en moslims in het land om elkaar beter te leren kennen. Verder zou hij graag een blad uitgeven en voorlich ting geven aan scholen en kerken. Moslims gaan niet naar ïiekka voor zwarte steen -■ v c t l l t i 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 16