Dokumentair Aktueel Teater Publiekstheater debuteert met Midzomernachtdroom met „Een schoen voor het Shakespeares verliefden in unisex Wie is er niet blije met Edgar Vos' balije? SNOEPEN ZONDER TANDBEDERF Reisbureau SUCCES schorem” Programma van het NPO komt nog méér tekort i r j/W I ORKEST BEANTWOORDT BRIEF VAN F. NELISSEN T) v. VASTENHOVEN II 9 2^2 SEPTEMBER 1973 MODESHOW MTEKDA G - AMSTERDAM „Wij zijn uit op üw geluk. En üw handvol com plimenten wint het van de recen senten of mijn naam is niet meer Puck”. Dat zegt Lou Landré tegen het publiek op het einde van „Een droom van een midzomernacht”. Het is de eerste produktie van het Publiekstheater, de nieuwe vaste bespeler van de Amsterdamse stadsschouwburg, opvolger van de Nederlandse Comedie en het Am sterdams Toneel. Om Lou Landré heen knielen aan het slot alle spe lers en vragen vriendelijk en be leefd om de gunst van het publiek. En die kwam gisteren bij de pre mière in een zeer hartelijk applaus. ALS IK VANDAAG in dit journaal een welgemeende wens mag uitspreken, laat mij dan onomwonden stellen dat ik van harte hoop dat het mode-huwe- lijk van Edgar Vos met Vico zeer lang stand mag houden. De fraaie ontwerpen van Edgar ge koppeld aan de sublieme uit voeringen van Vico die ik mocht bewonderen, kunnen je niet an ders dan tot zo’n verlangen ver leiden. 15 CEES STRAUS. JAC. HEIJER ADVERTENTIE Gen. Cronjéstraat 27 Haarlem Tel.: 023-26 42 94. Üi met ingeverfde voskraag; rechts (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE collectie EDGARS HOEWEL IN 212,—— 234- 369,— f 295,— 258,— 7 dagen Malorca 7 dagen Benidorm 8 dagen Óosta del Sol - Marokko 5 dagen Rhodos 8 dagen Lloret de Mar kan ze dat niet anders dan ironisch over haar lippen krijgen. Dat is mijn voornaamste bezwaar, dat de spelopvatting van de verschillende spelers en de bedoeling van de regisseur, zoals die spreekt uit de vormgeving, aan alle kanten botsen. In een conventionele, romantische opvoering zou dat conflict misschien niet eens zo opvallen. Maar het gedoe met die witte ballen en die rollende heuveltjes (geïnspireerd door Koert en Bart Stuyf?), de nadrukkelijke dubbelrollen van mensen en elfen, wek- theater wel erg mooi. In dat geval zeg ik de laatste regels van Puck in de Droom van een midzomernacht na: „Ook als wij uw blaam verdienden; Goede nacht wij blijven vrienden!” rij van de Amsterdamse couturiers, voor een zeer aparte en verrassende herfst- en wintercollectie heeft ge zorgd. WILT U NOG MEER voorbeelden? Wel, let dan straks eens op die koste lijke roestbruine mantel met inge verfde vossekraag of op die zwarte nappa jas met zoom, col en manchet ten van lama. Ja, en om heerlijk mee te koketteren is er een cape van suède met leer in rood en zwart gecombi neerd met een rood ingeverfde vosse- col. Chic sportieve kleding waar je werkelijk warm voor loopt. 'X-T DINSDAG 25 SEPT 1 IN „DIE RAECKSE" Aanvang 14.30 en 20.00 uur. Modehuis Kleverpark Haarlem Reserveringen 5,Tel. 251937 4 onder redactie van Bé ter Maat Jan Retèl als Spoel de Wever met een ezelskop laat zich kietelen door elfen, als Titania (Sigrid Koetse) op zijn schoot ligt. die misschien een einde aan de ongelijk heid kunnen maken: het creëren van revolutie, het geven van informatie, de monstreren. Er wordt geen manier gege ven die de problemen definitief kan oplossen, de voorstelling dient alleen als basis voor discussie achteraf. Daarvoor is ook een boekenstand aanwezig waar linkse literatuur en informatie kan wor den gekocht. De titel slaat op het publiek dat bij het begin van de documentaire „Niet genoeg” van Bert Haanstra (voorafgaan de aan het eigenlijke toneelstukje) de rechterschoen moet afstaan. Daarmee wordt het in de positie van deonder worpene gebracht, maar dat wordt pas vrij laat duidelijk. De oorzaak is het manco aan dramati sering. Weliswaar ligt het contrast tus sen arm en rijk met het publiek in een soort schakelfunctie duidelijk voor de hand, maar de toeschouwer wordt in feite veel te lief bejegend. Het enorme geweld dat achter de handelingen van de rijke schuilgaat, komt nu enigszins lachwekkend over. Zoals de feiten nu getoond worden, is er weinig kans op engagement met de vertrapte omdat immers de ontroering niet wordt opgewekt. Wie zich nog de voorstellingen van het New Uruquayan Theatre kan herinneren van voorafgaan de jaren in de Schuur, weet hoe ook met zeer simpele middelen een directe betrokkenheid met de „have nots” wordt verkregen. Het DAT is op zoek naar de juiste uitdrukkingsmiddelen, maar het vergeet in dat proces recht te doen aan de specifieke eisen die toneel nu eenmaal stelt. De treurige situatie waarin de arme landen verkeren Chili is er een schrijnend voorbeeld van èn de op lossing daarvan, is het meer dan waard verhelderend aan een „rijk” publiek te worden verklaard. Dat wij daar dit jaar meer dan ooit in zijn geslaagd bewijst het aantal ver kochte abonnementen, waarvan de serie A en B vrijwel zijn uitverkocht. In onze serie C proberen wij elk jaar opnieuw een bepaalde formule te vinden en toe te passen, waarbij verschillende stromin gen van de hedendaagse muziek aan bod komen (Xenakis, Andriessen, Prin, Ket ting, de Leeuw). Organisatorisch gezien brengen deze werken telkenmale grote problemen met zich mee, zowel wat betreft in financiële zin als in voorberei dingstijd. Voor een vruchtbare diskussie staan wij open. Men moet dan echter wel beter beslagen ten ijs komen. R. MULDER, directeur NPO H. KOX, artistiek adviseur NPO G. VAN SLOOTEN, sekretaris Orkestraad NPO. leer een vrij grote rol speelde, werd toch ook een flinke tip opgelicht van de couture sluier. Ook dat leverde verrassingen op, want wat ontrolde zich voor verbaasde blikken? De slimme Vos duikt ver in de historie terug en laat zich inspireren door de broeken van de middeleeuwse ridders. Deze balije broeken, ze zien er uit als broekrokken, draven zowel voor de dag als voor de avond op. Voorts prefereert Edgar de driekwartmantel op de tube-rok en maakt hij veel korte en lange blousons. ken de verwachting dat er ook heel anders gespeeld zal worden. Dat gebeurt in de meeste gevallen niet. De meeste spelers zoeken het toch in een indivi dualistische, psychologisch bepaalde ma nier van spelen. Daarbij komt dat de meesten er niet altijd, of meestal niet, in slagen iets volstrekt eigens in hun rol te leggen. Te vaak zie je toneelspelerij, die je al vaker hebt gezien. Frederik de Groot als Demetrius is een echte verliefde jongen, die zijn tekst zegt, alsof die van hemzelf is. Jan van Royen durft zijn worsteling met de blanke verzen nog niet op te geven. Canci Geraedts en Sigrid Koetse blijven ondanks veel techniek oppervlakkig, waar Petra Laseur en Eric Schneider (Die zowel hertog Theseus als elfenko ning Oberon speelt) veel persoonlijker en dieper gaan. Lou Landré is een platonisch wonder zo als altijd, maar bederft het als hij iets moet zeggen. Zoals aangeduid zijn de handwerkslie den geweldig in de weer. Jan Retél maakt van Spoel de Wever een ontzet tend pedante, domme ijdeltuit. Vooral als hij Pyramus moet spelen is hij onweerstaanbaar komiek. Cor van Rijn is een waanzinnig originele Thisbe. Al bert Abspoel maakt van Wig een gede tailleerd portret van een amateurtoneel- regisseur. Het stel wordt gecompleteerd door Chiem van Houweningen (de leeuw), Paul van Gorcum (de muur) en last but not least Gerard Hartkamp in de glansrol van het mannetje in de maan. Croiset moet zo verliefd op hun scènes geworden zijn, dat hij ze tot het uiterste heeft laten rekken. Maar erg gelachen hebben we wel. Maar met de beste wil van de wereld kan ik onmogelijk in een lange karton nen koker waaruit witte bolletjes gebla zen worden de toverbloem zien, die ie dereen veliefd maakt op de eerste de beste die je bij ontwaken ziet. Op het toneel kan je nagenoeg alles suggereren, maar dit stuit me toch tegen de roman tische borst. Maar ach, misschien vindt u het mèt Hans Croiset èn het Publiek- Ik geloof, dat er best een „handvol complimenten” voor de voorstelling valt te vinden, zelfs van recensenten, die nogal wat bezwaren kunnen opsommen tegen Hans Croisets opvatting van „Mid summernight’s dream” van de onvergan kelijke, nimmer genoeg te waarderen toneeltovenaar William Shakespeare. Het is een plezierige avond met name het ontreden van de handwerkslieden in het absurde toneeltje „Pyramus en Thisbe” is een juweeltje. Belangrijker is dat er met geestdrift wordt gespeeld. Croiset is er in ieder geval in geslaagd zijn spelers nieuw vertrouwen en élan te geven. Wat ik wel miste is een eenheid in speel trant; ook bij Croisets interpretatie van „King Lear” een ernstig euvel. Maar als de groep kans van leven krijgt, zal dat wel beter worden. Het gemis aan eenheid is in de hand gewerkt door de vormgeving, die Croiset voor deze voorstelling heeft gekozen. Zijn „Droom van een midzomernacht” speelt zich nu eens niet af in een bos vol bloemen en magie, maar in een hyper modern zwart-wit-interieur van verrol- bare boogbruggetjes, grote en kleine bal len en een zee van evenwijdig hangende smalle slierten van zilverpapier. In zo’n ruimte (kennelijk de Schoner Wohnen- droom van ontwerper Niels Hamel) lijkt het me voor de spelers razend moeiliik inspiratie te vinden voor een sprookje over vurige verliefdheid. Wanneer Sigrid Koetse als de elfenkoningin Titania haar geliefde Spoel de Wever met zijn ezels kop uitnodigt op een bed van bloemen te gaan liggen om met haar te vrijen en ze moet dan wijzen op een kil-witte vloerbedekking met zwarte lijnen, dan EEN VAN DE AVONDLIJKE grap jes van de couturier is een lange fluwelen pantalon met zo op het oog een zeer decent jasje. Maar dan komt het wilde spel. Het jasje moet name lijk worden opengerukt om de dan verrukte toeschouwer de beeldige beha met borduursel van zeer grote pailletten te laten zien. Daar staat u wel even van te kijken, niet? Lange zijden jersey en fluwelen kaftans kre gen incrustaties en appliqué’s in te gengestelde kleuren; erg mooi! In een zwart zijden mousseline avondjapon werd maar liefst elf meter van dit fraaie materiaal in de rok verwerkt. Het hoeft geen betoog dat dit met ruches versierde model de draag ster zwierig omhulde. Zeer Spaans deed een strakke zwarte japon aan, waarvan de mouwen waren opge bouwd uit stroken, die aan de uitein den met pailletten waren versierd. VOOR ALLE UREN VAN de dag verwerkte Edgar veel laqué stoffen. Aandacht vroeg vooral een lange wit zijden laqué blouson met nertsman chetten in combinatie met een lange zwarte balije-broek. Met plezier heb ik mogen constate ren dat Edgar Vos, als laatste in de Een dergelijke ironie zit ook wel in de unisex waarin de acteurs en actrices gehuld zijn en de decadente make-up (ook de mannen hebben zware ogen- schaduw en rode lippen). Maar deze ironie is een modieuze knipoog tussen regisseur en publiek in de immers zo verdorven wereldstad Amsterdam. Dat is een heel andere ironie ais waarmee Petra Laseur het verliefde meisje Hele na speelt. Ze speelt die figuur als een intelligent onromantisch beetje pesterig meisje. Erg aantrekkelijk, maar het zou best passen in een heel ander decor en een heel ander kostuum. ZO ZAG IK VOOR U heerlijke soepele suède shirts in de mooiste kleuren, die als een handschoen gego ten zaten om de fraai gewelfde tors. Blazers met aparte halsafwerking, namelijk revers met een klein boord je, doen het bijzonder goed op rokken en pantalons. Overgooiers, mantels en suède pak, waarvan de pantalon door contraststiksels op de pijpen zowel voor als achter - de benen als het ware verlengden, streden om de voorrang om zoiets aan te schaf fen. Wat is leer, vooral als het goed wordt verwerkt, toch vréééselijk mooi! HAARLEM. Van de politiek-geën- gageerde toneelgroepen wijkt het Doku mentair Aktueel Teater in zoverre af dat het veel meer kiest voor de prestatie in documentaire vorm en minder voor de toneelmatige aanpak. Het DAT ont loopt daarmee de specifieke eisen die toneel stelt, maar het staat wel voor het probleem in welke vorm een productie binnenshuis vorm moet krijgen. In „Een schoen voor het schorem’’, waarmee het DAT vrijdagavond in Toneelschuur op trad, komt dat probleem zeer duidelijk naar voren. „Een schoen voor het schorem”, van de Haagse kunstcriticus en auteur Alain Teister, heeft als onderwerp de tegen stelling tussen de arme en rijke landen. Dit onderwerp wordt heel gesimplifi ceerd gebracht in de vorm van een rijke koloniaal die een arme Afrikaan op zijn plantages laat werken. De slechte om standigheden waarin de neger moet ver keren, roepen de idealistische gevoelens wakker van twee „westerlingen”. Zij sommen een aantal mogelijkheden op Uit de herfst- en wintercollectie van Edgar Vos een grijze Shetland-jurk met gebreide lurex top. HAARLEM. Woensdag plaatsten wij een ingezonden brief van de heer Fried Nelissen met kritiek op het reper- toire-beleid van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest. Vandaag publiceren wij het antwoord van d-e heren R. Mul der, directeur van het orkest, H. Kox artistiek adviseur en G. van Slooten secretaris van de orkestraad van het NPO. Cape van leer met suède in twee kleuren gerealiseerd Eveneens van Edgar Vos: Links een zuiver zijden regenmantel door Vico naar een ontwerp van Edgar Vos. met ingeverfde voskraag; rechts een trenchcoat van zijden jacquard laqué. De brief luidt als volgt: Terwijl wij dachten het zo goed ge daan te hebben werd onze illusie wreed verstoord door de brief van de heer Nelissen. Ook onze duizenden abonnees zullen zich na het stuk in het Haarlems Dagblad wel bekocht voelen. Ten bewij ze dat wij de brief van de heer Nelissen graag willen onderschrijven, volgt hier nog een aantal namen van componisten, die het komend seizoen ook niet worden gespeeld: Telemann - Rameau - Handel - Liszt - Moussorgsky - Grieg - Mahler - Richard Strauss - Schonberg - Rimsky Korsakoff - Schubert - Badings - Ho negger - Reger - Chopin - Elgar - Brusch - Sibelius - Flothuis - Saint- Saëns. Deze lijst is zonder moeite nog te verveelvoudigen. Een klein rekensommetje leert, dat op 18 abonnementsconcerten met gemiddeld 3 werken ongeveer 55 werken aan bod komen. Men dient dan ook de program- masamenstelling over een periode van 3 a 5 jaar te zien. De heer Nelissen is kennelijk in de folders van de afgelopen paar jaren gedoken, want daar trof hij o.a. alle 6 Brandenburgse concerten van Bach aan, plus een pianoconcert en een concert voor viool en hobo. In het vorige seizoen speelde Theo Bruins in de abonnements- serie het concert van Kees van Baaren. In 1970, 1971 en 1973 voerden wij ver schillende werken van Jan Mul uit. Het Orgelconcert van Poulenc stond twee jaar geleden op het programma. Jan (niet Bernard, meneer Nelissen) van Vlijmen werd in 1972 gespeeld. Van Delden in 1971. Drie jaar terug werd een paukenconcert gespeeld, terwijl nog in het vorig seizoen de eerste hoboïst soli- eerde. Zelfs Satie stond in 1969 op het programma. In totaal werden vanaf 1 oktober 1969 vijf en veertig Nederlandse composities uitgevoerd, waaron vrijwel alle door de heer Nelissen genoemde namen. Verleden jaar hadden wij in de serie als solisten onze solo-fluitist, har piste, solo-hoboïst, solo-cellist, solo-bas- sist en stond een blaaskwartet gepro grammeerd. Wij kunnen toch niet elk jaar hetzelfde doen? Voor het komend seizoen telde de heer Nelissen het aantal Nederlandse componisten niet goed en heeft hij niet gezien, dat naast de piano- en vioolsolis- ten 3 vokalisten en een cellist aan de series meewerken. Wat het optreden van de door de heer Nelissen genoemde solisten betreft: in Haarlem en de provincie speelde b.v. Theo Bruins al ruim 20 maal met ons orkest, Sas Bunge 10 maal. Andere Ne derlandse violisten naast Krebbers? Wat denkt u van Emmy Verhey, ruim 45 maal, en Vera Beths, ruim 30 keer. Zo kunnen wij nog wel een poosje door gaan. Wij zijn inmiddels druk bezig met de programma’s voor het seizoen 1974-1975. Handel’s orgelconcerten zult u in een verrassend aantal tegenkomen. Maar misschien weer ten koste van Bach...! Dit jaar zitten Mozart, Beethoven, Brahms, Bruckner en Tschaikowsky in de series, maar o wee als een van deze componisten ontbreekt. Dat levert prompt brieven op, hetgeen aantoont dat wij het nooit iedereen naar de zin kun nen maken. Wel zijn wij van mening dat een orkest, dat op gemeenschapsgelden draait, er voor moet zorgen, dat zij deze gemeenschap in artistieke zin kan die nen, met andere woorden, dat het van zelfsprekend is en dat wij er naar stre ven, dat een zo groot mogelijk aantal mensen, van alle gezindten, deze concer ten kan en wil bijwonen. ■:<k si w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9