Nederlands stuk over Franciscus Aznavour schreef autobiografie Anna Magnani overleden Serene doeken van Roger San Miguel en bewogen bronzen van Karel Gomes Cato Pff luistert radio 'Jh ZESMAAL BOOGIE OP DE BUIS Roberta Flack SOOSACENDA Don McLean TOP DE POP POP DERTIEN HAARLEM-CENTRUM biedt u meer dan 440.000 artikelen in het is goed kopen in HAARLEMCENTRUM EXPRESSIE-CONTRASTEN IN GALERIE EPOQUE Vlaamse première Popgroep Procol Harum in Leiden in Concertgebouw onder redactie van Ferry Tromp Mamma Roma in persoon Fonds middeleeuwse Kunstgeschiedenis x Radio-gesprek over Succes Amati kwartet nachtuitzendingen in Amerika 19 DONDERDAG 2 7 SEPTEMBER 1973 550 speciaalzaken Dood en agressie 5 '4 Paradijselijke rust Gewonnen in het Bio-tex Vlekkenfestival. Stuur ook ’n gekke vlek naar postbus 8272, Amsterdam. Spelregels op Bio-tex verpakkingen. 32 grootwinkelbedrijven en vele gezellige horecabedrijven voor uw koffiepauze en een hapje V- V '44^ T: \,v j ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER iedere 1, soos ADVERTENTIE stuur een vaandeltje als dit mee 1 Radar Love, Golden Earring; 2 My Friend the wind, Demis Roussos; 3 Ay no digas, Chris Montez and Raza; 4 Angie, Rolling Stones; 5 Easy Livin’, Uriah Heep; 6 De bruid, Zangeres zonder naam; 7 Young Love, Donny Osmond; 8 Ballroom Blitz, The Sweet; 9 Vado Via, Drupi; 10 Malaguena, Los Angeles; 11 Dag zuster Ursala, Rob de Nijs; 12 Pepper Box, The Peppers; 13 Rote Rosen, Freddy Breek. „De actrice en de dood”, sterk uitgebeeld aanwezig in een brons van Karel Gomes. De chansonnier AMSTERDAM (ANP). Het Amati Kwartet, dat in de Carnegie Hall in New York drie concerten heeft gegeven waarvan de laatste twee na een recensie in de New York Times geheel uitver kocht waren, is door de Carnegie Hall uitgenodigd ook volgend jaar weer een serie van drie concerten te geven met kwartetten van Schubert en Mozart. Voorts kreeg het kwartet een uitnodi ging voor een tournee van een maand in Amerika voor het voorjaar van 1975. HEEMSTEDE. Sterke contrasten in Galerie Epoque, waar tot en met 23 oktober olieverven te zien zijn van Ro ger San Miguel en bronzen van Karei Gomes. Beiden expressionist, maar de eerste typisch „latinistisch” en dus afge leid van de Franse richting en de andere even sterk noordelijk. Bij Miguel serene rust en bij Gomes bevrijde emotie met een soms demonische inzet. Verder laten schilderijen en bronzen elkaar natuur lijk niet vergelijken. (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM. De vermaarde Frans-Armeense chansonnier Charles Aznavour was gisteren in ons land om ’t eerste exemplaar van de Nederlandse vertaling van zijn boek (Aznavour over Aznavour) in ontvangst te nemen en op te treden in het Concertgebouw in Am sterdam. nummer dat ze morgenavond zullen spelen, „Six men boogie”, is samenge steld uit iedeeën die door alle zes in min of meer gelijke mate zijn aange dragen. Dankzij de originaliteit van een Jaap Dekker met zijn „kleuter- boogie”, het doorzettingsvermogen van Rob Hoeke die heilig in zijn muziek blijft geloven en de oers1;ijl van een Mark Jansen is boogie woog ie in Nederland springlevend, ook al vanwege het revival-element van de ze muziek uiteraard. Zes geoefende „pingelaars” op dit gebied kunnen die populariteit morgenavond een nieuwe impuls geven. Geen wonder dat er plannen be staan om deze „Six men boogie” sa men met een staccato nummer van Mark Jansen uit te brengen op single. Een moeilijke zaak gezien de ver schillende platenmaatschappijen waaraan de heren verbonden zijn. Hopelijk lukt het toch. Heel anders bij Karel Gomes, over wie ik al vaker heb geschreven omdat hij in de buurt woont. Toch zal hij velen met zijn nieuwste werk verrassen. In 1970 bij Eylders kwam hij met gesty- leerde en nobele bronzen voor de dag, na een periode in een surrealistische stijl. Dat laatste is weergekeerd in som mige onderwerpen, die in heftige bewo- Een met popconcerten overladen maand september wordt zondagavond in het Amsterdams Concertgebouw afgesloten met een optreden van Don McLean, de man die na één hit niet als de bekende eendagsvlieg ver dween, maar dankzij twee uitstekend verkochte elpees ruimschoots in de markt bleef. Het concert begint om 20.15 uur. Vier elpees in een paar jaar tijd plus de grote hits „The first time ever I saw your face” en „Killing me softly” hebben van Roberta Flack een internationale ster gemaakt die voor al in haar geboorteland Amerika enorme successen oogst. DEN HAAG (ANP). De Engelse formatie „Procol Harum” geeft op 3 oktober een concert in het Concertge bouw in Amsterdam. De groep produ ceert sihds 1967 hits en trad onder meer op met het Royal Philharmonic Orche stra in Londen. Composities en orkestra ties van de groep zijn van de hand van Gary Brooker, pianist en zanger. De teksten worden geschreven door Keith Reid. De groep wordt gevormd door Brooker, Mick Grabham, gitaar, Chris Copping, orgel, B. J. Wilson, drums en Alan Cartwright, bas. Dat dient juist nu gezegd, omdat „Killing me softly” daar niet het best mogelijke bewijs van is. De elpee is ontegenzeggelijk mooi, barstensvol kwaliteit en muzikaal gevoel, maar nogal eentonig. Veel gelijkluidende nummers zo op het eerste gehoor en daarom erg inspannend, omdat de werkelijke waarde achter de muziek zelf zit. Een elpee voor mensen die moeite willen doen. DE DOOD VAN ANNA MAGNANI die zoals gisteren werd gemeld op 65- jarige leeftijd aan kanker in de alvlees klier overleden is, zal voor haar naaste omgeving minder onverwacht zijn geko men dan voor haar bewonderaars over de hele wereld die haar de laatste tijd weliswaar weinig op het witte doek hadden gezien, maar hieraan niet on middellijk noodlottige consequenties hadden verbonden. Anna Magnani speel de de laatste jaren nog maar met grote tussenpozen voor de film. Rob Hoeke, Jaap Dekker, Rob Agerbeek, Barrel House Bailey, Mark Jansen, en André Valkering. Vijf boogie woogie pianisten van naam en één nieuwkomer met talent André Valkering spelen morgenavond gezamenlijk en tegelijkertijd met twaalf handen en zestig vingers één en hetzelfde, razendsnelle, swingende nummer. Het obek „Charles Aznavour” behan delt de periode van Charles als klein kind tot Charles op de avond dat zijn „ster geboren wordt”. Het beschrijft lan ge jaren van ellende en van hoop, vreugde en doorzettingsvermogen, verne deringen en kleine successen. Aznavour zegt: „Ik ben blij dat ik al die rottigheid heb meegemaakt, want ik heb ervan geleerd. Ik zal ook nooit een vervolg op dit boek schrijven. Van de jarenlange strijd en volharding die ik beschrijf, kunnen de mensen nog wat leren, een boek over succes echter, daar heeft nie mand wat aan.” Een opmerkelijke gebeurtenis waar iedereen bij kan zijn, want het dekor wordt gevormd door Pirn Jacobs’s „Music All-in-show” die vrijdagavond 28 September door de Tros wordt uitgezonden. Een Hilversumse aange legenheid dus, maar met een Haar lems stempel. Niet alleen komen Rob Hoeke, Barrel House Bailey (pianist van Oscar Benton) en Mark Jansen (Vijfhuizen) uit deze contreien, de man op de achtergrond van deze stunt is Jan Hupkens, in een nu alweer grijs lijkend verleden organi sator van talloze en altijd de aan dacht trekkende Haarlemse popge- beurtenissen. De afgelopen weken is er op zes piano’s door de heren geoefend op de Zijlweg bij pianohandel Koot. Het HILVERSUM. (ANP) De NOS-radi- orubriek „Hebt u geluisterd”, die zondag 30 september van 15.45 tot 16.15 uur via Hilversum 1 wordt uitgezonden, zal in het teken staan van de nachtuitzendin gen op Hilversum 3, die mogelijk reeds de nacht daarop beginnen. Deelnemers aan het gesprek zijn mr. J. M. Landré, directeur van de TROS, de heer D. J. Geluk, lid van het NOS-bestuur en als zodanig niet overtuigd van de behoefte aan nachtuitzendingen, drs. L. J. M. van de Laar, voorzitter van de programma raad radio van de NOS, de heer H. Meijers namens de vakbonden, Tom Nieuwenhuysen als voorzitter van het college van programmaleiders radio, drs. J. A. P. M. Beekmans, lid van de Tweede Kamer voor D’66, die in het parlement voor nachtuitzendingen heeft gepleit, mr. J. Jolles, algemeen directeur van het ANP en drs. D. Mallon, hoofd redacteur van de radionieuwsdienst van het ANP. Tevens bevat het programma genheid vorm hebben gekregen. Althans een deel van het werk, een serie bij voorbeeld, die „De evolutie van de agressie” heet. Het is een sorot menselijke grijpvogel, een beest, dat zich in vier gestalten opricht als een beangstigend fantoom. Er schuilt een macabere expressie in. En juist de expressie is in bijna al het werk terug te vinden, gestalte krijgend in boeiende vormen. Volume en ruimte van deze plastieken zijn heel ondergeschikt gemaakt aan het doel en toch als beel dend element - los gezien van de inhoud dus -dwingend aanwezig gebleven. Ronduit prachtige stukken staan er hier uit zijn serie „Dodendans”. Een actrice, in een spiegel kijkend, met de dood achter haar rug mede toeziende, heeft een aangrijpende kracht. Het on derwerp gaat terug op de Middeleeuwen, maar krijgt volkomen eigentijds ge stalte op een zeer boeiende wijze, ook bijvoorbeeld in een brons als „Oe dood met kinderen” of „Apocalyptische ruiter”. Het werk, dat om zijn weerbarstig karak ter tot nu toe in nog geen enkele galerie te zien is geweest, doch dat na deze expositie een ruime bekendheid behoort .te krijgen. Anna Magnani in de rol die haar bekend heid bracht, de volksvrouw uit „Rome, open stad” (1945). speelde waarvoor zij een Oscar toege wezen kreeg. Wat wij hier niet te zien kregen waren haar toneelcreaties en on ze laatste herinneringen aan het „mon stra sacrée” van toneel en film, de actrice die geen glamour nodig had om grote indruk te maken waren vier korte films, vier vrouwenportretten die de KRO uitzond en die in opdracht van de Italiaanse televisie gemaakt waren. Aan haar sterfbed waren haar zoon Luca en de regisseur Roberto Rossellini. CHARLES BOOST. Mark Jansen, Jaap Dekker en Bob Drost. (Van voor naar achter). De laatste heeft zich voor de laatste repe titie belangeloos beschikbaar gesteld als „sparringdrummer”. Een moeder en kind in een veld vol bloemen typeert het werk van Roger San Miguel. De voorverkopen van haar nieuwe elpee „Killing me softly” overtroffen daar dan ook alle verkopen die ze in Nederland ooit zal halen. Roberta Flack is een zangeres voor degene die luisteren wil met beide oortjes en dat dan nog op een rustig moment. Deze moederlijke maar o zo explosieve vrouw geeft veel, maar je moet het wel willen en kunnen horen. LEIDEN. Het Mechels Miniatuur Theater geeft zaterdagavond in het Rijnlands Lyceum de eerste voorstelling van een nieuw Nederlandstalig stuk „Francesco Furioso” van de Nederlandse schrijver Mark Alexander. Het toneel stuk gaat over de mens Franciscus van Assisie en wordt geregisseerd door Eddy van der Auwera. DEN HAAG (ANP). De Koninklij ke Nederlandse Akademie van Weten schappen heeft een fonds ingesteld voor middeleeuwse kunstgeschiedenis. Het fonds wordt gevoed met de in komsten uit een legaat, dat de in 1963 overleden prof. dr. G. J. Hoogewerff de academie had toegewezen. De fondsen worden besteed ter bevordering van de bestudering van de beeldende kunsten in West-Europa en Italië gedurende de middeleeuwen door subsidiëring van pu- blikaties en het verstrekken van bijzon dere reistoelagen. De toelagen kunnen worden toegekend aan verdienstelijke Nederlandse studen ten in de kunstgeschiedenis en aan amb tenaren van Nederlandse openbare mu sea. Het bestuur van de afdeling letter kunde van de academie heeft een com missie ingesteld, die adviseert over de subsidieaanvragen. Het Mechels Miniatuur Theater voor ziet al 17 jaar de stad Mechelen van toneel; het is een van de kleinere gezel schappen van België. Het trad al enkele malen op in het zuiden van Nederland. Het stuk van Mark Alexander wordt beschouwd als de grootste produktie van de groep. Het bijzondere is dat de schrijver in staat werd gesteld om in de voorbereidingstijd met de spelers samen te werken. Dat werd mogelijk door een donatie van Het Nederlands Centrum voor Dramaturgie, die de Nederlandse toneelschrijfkunst wil stimuleren. Alexander schreef een tv-stuk voor de NCRV („Per ongeluk”) en een documen taire over de schilder Jongkind. Roger San Miguel woont en werkt op de Philippijnen en is daar ook opgeleid. Hij heeft een groot aantal internationale tentoonstellingen op zijn naam en debu teert nu in Nerderland. Hij schotelt ons een geïdealiseerd beeld voor van de mens op de Zuidzee-eilanden. Een beeld eigelijk, dat wij als een utopie zouden verwachten, iets paradijselijks. Het is er niet, dat paradijs, althans zeker niet op de Philipijnen. Miguel zal dus vooral schilderen vanuit een verlangen naar rust en harmonie, eerder poëtisch dan realistisch. De vrouw is zijn onderwerp in de meeste schilderijen. Naakte meisjes in eikaars dichte nabijheid, die toch in eigen droom langs elkaar heenkijken, ook moeder en kindverbeeldingen in verstilde trant. Zelfs marktvrouwen achter manden met fruit of vis schijnen geen kijkers voor hun koopwaar te zien. Deze olieverven zijn opgezet in licht gestructureerde vlakken binnen soepele en toch stevige contouren, fraaie lijnen rond meestal gedempte kleuren met hier en daar een uitschieter, als een kleur wat feller is aangezet. Mosgroen, veel bruinrood en paars kom je het meeste tegen in zorgvuldige harmonie afgewo gen. Er is enige verwantschap, maar dan alleen in de decoratieve zin, met Gau guin, de vader van de Franse expressio nisten. De realiteit is in alle werk aan wezig, maar ze dient een doel, het weer geven van de aards-poëtische stemming van de schilder. Haar laatste rol in Stanley Kramer’s „The Secret of Santa Vittoria” (met Anthony Quinn in ’69) kwam zeven jaar na „Mamma Roma”, een film die da jonge Pier Paolo Pasolini als een soort eerbetoon aan de grote actrice in ’62 voor en met haar maakte. Voor de bioscoopbezoekers kreeg de naam Mag' nani pas betekenis toen in ’45 Rosselli ni’s „Rome, Open Stad” werd vertoond. Met die vertoning kwam niet alleen de Italiaanse film in het centrum van de internationale belangstelling te staan, maar ook de actrice die een Romeinse volksvrouw tijdens de Duitse bezetting met grote hevigheid en menselijke warmte speelde. Het was echter niet Magnani’s filmdebuut, zoals toen velen veronderstelden. Dat had ze al meer dan tien jaar achter de rug. Anna Magnani werd in 1909 in Alexandrië geboren uit een Italiaanse moeder en een Egyptische vader. Vijf jaar later ging het gezin naar Italië. Als 15-jarig meisje kwam Anna op de to neelschool en haar eerste optreden in het openbaar was dan ook op de plan ken. Pas in 1934 maakte ze haar filmde buut. Dat was in „De Blinde van Sor rento”, maar haar huwelijk met toneel regisseur Goffredo Alessandrini die in haar meer een toneelactrice dan een filmspeelster zag, hield haar uit de stu dio’s. Tot in 1940 Vittorio de Sica haar opnieuw ontdekte voor de film en haar een rol aanbood in zijn debuut „Teresa Venerdi”, een melodrama over een ver armde zangeres. Na „Rome, Open Stad” volgden snel nieuwe aanbiedingen. Onder Rossellini bleef ze spelen in „Het wonder”, daarna kwam „Volcano” in ’53 en een contract met Hollywood, waar ze o.m. „The Rose Tattoo” onder regie van Stanley Kramer het ANP. Tevens bevat het een interview met minister mr.° H. W. van Doom van CRM. In het op dit programma aansluitende journalistenfo rum zal eveneens over nachtuitzendin gen worden gesproken. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: theehuistheater en muziekzaal; zater dag: popmuziek en film. Paradiso, Weteringsschans, Amster dam, vrijdag: Solid Gold Cadillac plus David Ireland; zaterdag: pop- konsert. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: The Harbour Jazz Band. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., do.: levende muziek; iedere avond: bar- dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg avond: bar-dancing-disco. Voorn-Voorn, Spaarnwouderstr. 61 vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco. El Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vr.av. en zo.mi.: disco. ’t Plein, Balkanplein 4, iedere avond plus vr., zat. en zo.mi.: open. Maandag dicht. Riverside, Spaarne 91, wo.: vr.: aanloop; za.: discobar. ’t Turfschip, Youth for Christ, Turfsteeg 2, zaterdag: koffiebar met film Jesus People en Het zwaard uit de schede. Zero, Bakenessergracht, vrijdag 9 uur Buster Keaton i n „The Gene rals”; zaterdag 9 uur popgroep „Dra ma”; 11 uur de film „Ludwig, re quiem voor een maangdelijke koning” van Hans-Jürgen Syberberg. I I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 19