Humanistisch Verbond in dit seizoen POLLE, PELLE EN PINGO ARMAN EN ILVA I PAULUS DE BOSKABOUTER PANDA h'S'K TV ZATERDAG TV VRIJDAG RADIO ZATERDAG a en de geestgrond ill illil 1 X v - - - V R IJ D A G 21 SEPTEMBER 2 8 197 3 k/ Berichtgeving uit Chili Los van kleine man Kijkkastje van binnen - ij [ZE WTLIEN VANDAAG NIET -r ERG BIJTEN L GOH! WAT VOORAAS HEB JE 49-1211 r r C» F. M. BUYSMAN 19.30 21.10 Nederland I 22.10 22.50 23.25 de amusementsmuziek. 20.25 18.45 de BRUSSEL 324 m 23.20 Nederland II 20.50 18.45 Kiri de 22.50 18.45 de 22.05 19.10 ons •i „Nee,” antwoordde Panda dof. „Ik voel me een schurk. En dat is een HET TOEVAL WIL, dat we sinds een paar weken, helaas vanavond voor het laatst, kennis kunnen nemen van het loi- muziekprogramma. Licht orkest met 12.41 13.30 (S) (S) een binnen tredend. 18.55 19.05 20.00 20.20 21.50 22.40 18.55 19.05 20.00 20.21 16.00 16.02A 18.55 18.45 20.00 20.20 22.15 23.05 19.30 20.00 20.21 18.55 19.05 18.55 19.05 ‘.WWW kOMEMze NU ZO 82/ WIE RULEN JULLIE WAT DOET DATERNOU TOE? kabouter op zijn geweten hebben!" De verhipte boskabouter vuurde in tussen het geredde konijn aan tot de grootste haast. „Lopen, Wollebas- je, lopen wat je kunt. De heks zal ons vast en zeker gaan achtervol gen!”. van oerd ran- •ma- f 595. -diik Tel. insd. 17 u. bond en over actuele kwesties waar het verbond zich mee bezig houdt. Naast de vaste verbintenis met Ilse Wessel heeft het verbond ook een aantal free-lance regisseurs aangetrokken, on der wie Nan de Vries-Wamelink en de documentarist Ton Aarden. Het eerste TV-programma in de nieu we reeks (zondagavond a.s. om 22.40 via Nederland 1) gaat over het samenle- vingsopbouwwerk, dat als experiment in Rotterdam is gestart. Rotterdam besloot dezer dagen als eerste gemeente in Ne derland deze nieuwe werkvorm van het Humanistisch Verbond te gaan subsidië ren. 3 dd Zaan, met wie hij ijverig begon te praten, toen er plotse ling een mannenstem weerklonk. Kees, altijd ad rem, ver onderstelde meteen dat het de echtgenoot was van de Koog aan de Zaanse, hetgeen zij bevestigde. Wie schetst echter zijn verbazing en die van de luisteraars toen de man nenstem bleek toe te behoren aan een heer uit Hilversum, die juist een babbeltje wou maken met zijn dochter in Loos- drecht. UTRECHT (ANP). Ilse Wessel, ex- omroepster van de AVRO, gaat met ingang van 30 september de televisieuit zendingen presenteren van het Humanis tisch Verbond. Sinds CRM-minister Van Doorn vorige maand besloot de zendtijd van het Hu manistisch Verbond te verdubbelen, heeft het hoofdbestuur in een ijltempo maatregelen getroffen om tot een aange paste organisatie voor zijn radio- en televisiedienst te komen. Tot waarne mend hoofd van deze dienst is inmiddels benoemd de journalist Casper Vogel uit Amsterdam. Hij zal zich in het bijzonder met de produktie van radio-uitzendingen De dubbele televisiezendtijd gaat het Humanistisch Verbond één maal per 14 dagen besteden aan een programma van 20 minuten op de zondagavond. In het komende seizoen zullen dat afwisselend programma’s zijn over verschillende soorten werk van het Humanistisch Ver- 16.15-17.30 18.45 WEETJE, WJ KAMPEREN OP DEZE PLAATS OM DE ZELFDE. KLAVER. ALS JJJ NOS: (K) Clown. (K) Journaal. AVRO: (K) De schone heks (Bewitched), filmserie. (K) Wie van de Drie. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Don Pas quale, komische opera van Donizetti. (K) Uilenspiegel, tv- spel (dl. 4 slot). 23.30NOS: (K) Journaal. bezaaid met scherven, het hangslot la gopen en wel tussen de rommel en de hooikooi stond zelfs wagen wijd open. „Weg!” knerpte Eucalyp- ta, woedend op haar nagels kau wend, „m’n lekkere konijn is er vandoor. Dat moet die verhipte bos- staaltjes televisiedrama, een produktie van de BBC. Liefst vijf miljoen gulden zijn er in gaan zitten en al hoeft dat niet altijd een garantie te zijn voor succes, zo kinderachtig zijn de Engelsen nou ook niet dat zij zoveel geld gaan steken in een hopeloze onderneming. Het is, als ik het goed begrijp, zelfs de duurste produktie, die ze zich tot dusver hebben veroorloofd. Of het de meest geslaagde is, zullen de kijkers zelf wel vast stellen. In Engeland was men er nogal van onder de indruk. De roman zal door vooral de oudere generatie ooit gelezen zijn. Dat vormt geen bezwaar om de lotgevallen van een Rus sische familie ten tijde van Napoleons veldtocht naar Moskou met warme belangstelling te volgen, want wat daar voor zoveel centen op uw scherm wordt neergezet, is ooit verzon nen en bijeengeschreven door een man, die door zijn ver beeldingskracht en oprechte menselijkheid hele generaties aan zich verplichtte. En generaties moesten het doen zonder de zegeningen van de televisie. Dat zouden we bij het kijken naar al die bewerkingen van beroemde schrijvers geneigd kunnen zijn te vergeten. De menselijke fantasie, het kijkkastje van binnen, heeft het altijd zonder t.v. moeten doen. Geen sterveling is daardoor van ellende omgekomen. r8 49. Na een poosje merkte Panda dat de politieman Snappers hem volgde, en al het zelfvertrouwen dat Joris hem had aangepraat, zakte uit hem weg. „Zie je nu wel,” zei hij tot zichzelf. „Die meneer denkt toch echt dat ik dat kannetje gestolen heb. Hij vind mij een oneerlijk iemand en dat is héél naar. Ik zou hem natuurlijk kunnen vertel len, dat Joris er misschien meer van HILVERSUM III 240 en 298 m en FM-kanalen NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Drie van u: verzoekplaten. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 (S) Popshop. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Sportshow: Sport en muziek. (17.00 Nieuws). NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02 After eight: Amerikaanse hi- tes uit de jaren 6’0 en de platenkeus van 1 luisteraar. (21.00 Nieuws). 22.00 Nieuws. 22.02 (S) Happy Sound: gos pelsongs. 22.30 (S) Jazztime. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 Late date. (24.00 Nieuws). 00.55-01.00 Nieuws. weet, maar dan krijgt die moeilijk heden en bovendien ben ik er niet eens zeker van. Ach, wat is het allemaal moeilijk!” Verdiept in deze zorgelijke gedachten bereikte hij zijn huis waar Jollipop hem open deed. „Hebben we een prettige wan deling gemaakt?” vroeg de bediende verzoekplaten- (15.30-15.32 De tunnel des hoorspelserie Nieuws. 17.32 (S) Café-chan- tant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Bekendmaking van de prijswinnaars uit het pro- DE KLAVER RUILEN WE - N- OM TEGEN DB SPUITJES Y EN DE SPUITJES BRENSEn/ CWSINDEVIERJDE 4|i .DIMENSIE gramma VVV 1845 (S) Terug van weggeweest. 19.00 (S) Concert a la carte: klassiek verzoekplatenprogramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Aktua- klankbeeld. 20.30 (S) Pianisten van thans en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Zater- dagavondconcert: klassieke muziek. E.O: 22.30 (S) Weeks- luiting. 22.50 (klankbord: ac tualiteiten, informatie en commentaar. 23.05 (S) Postlu- dum: klassieke gewijde mu ziek met commentaar. 23.55- 24.00 Nieuws. 78. Boos en ongerust, geplaagd door bange voorgevoelens en nog steeds druk scheldend op Gregorius, kwam de heks in volle vaart haar hut binnenstormen. Eén snelle blik in het rond was voldoende om haar adem af te snijden: de vloer was I KLAVER? HEBBEN JULLIE ALLE KLAVER M 6EPLUK.T? MAAR ^WAAKVÖÜR? De volgende week kunnen we ook de E.O. gadeslaan in de eigen specifieke maatschappij benadering. Als ik me niet ver gis start Meindert Leerling met een vervolgcyclus, gewijd aan het huwelijk. In vergelijking daarmee is „Oorlog en vrede” net zo’n cyclus. We zullen maar niet vragen welke met de meeste kijkdichtheid in dankbaarheid zal worden afgenomen. Daar ligt tegelijkertijd het criterium voor het gebruik van het beeldscherm. Hoeveel van dit soort stichtelijke uitzendingen, die in het begin van de televisie zelfs furore oogstten, zijn geleidelijk aan verdwenen. Men denke maar eens aan profes sor Van der Holk aan de schrijftafel, pater Leopold Verhagen met zijn epilogen, Okke Jager als dagsluiter van de NCRV. Dat zittend getuigen, de statische vorm van verkondigen, heeft plaats moeten maken voor de dynamiek van de beweging, de innerlijke beweging, zoals ze wordt uitgestraald in televisie drama en televisiefeuilleton. NOG STEEDS BLIJVEN RADIO en televisie in hun nieuws uitzendingen gespitst op het nieuws uit Chili. Het is, geloof ik, niet te veel gezegd als je hier een steeds groeiende irritatie waarneemt tegen de berichtgeving van de AVRO-radiocorres- pondent Peter Schröder. Hij is, zodra de junta dat toestond, uit Amerika over komen vliegen en in zijn dagelijkse com mentaren uit Santiago hoor je precies het tegendeel van wat over het algemeen over Chili wordt gedacht en gezegd. Voor Peter Schröder is de junta precies op tijd komen in grijpen in een steeds grotere economische chaos, veroorzaakt door een domme, eigengereide en niet te vertrouwen presi dent, die het noodlot zelf over zich heeft afgeroepen. Schröder heeft het over „de Chileen” met wie hij de Chilenen bedoelt die de staatsgreep toejuicht, hij schaart zich geheel achter de militaire ingreep en suggereert een kennis van land en volk, die steunt op jarenlange eigen waarneming benevens een integer erj onaanvechtbaar politiek uitgangspunt. In schrille tegenstelling daarmee staat wat mannen als Jan van der Putten en Johan van der Minnen hebben te vertellen om maar te zwijgen van de Nederlandse missionarissen. Wie heeft nu gelijk? Duidelijk is, dat het erom gaat wat Schröder niet wil zien en graag wil zien. Duidelijk is ook, dat Van der Putten, Van der Minnen en de missionarissen uitgaan van de situatie van Chili als onderontwikkeld land met een grote nooddruft bij de onderlaag, uitgaan ook van een democratisch gekozen president, wiens bevoegdheden steun den op de wet, die ook binnen de wet die bevoegdheden uit oefende en die zonder staatsgreep regeerde. Hem economische chaos verwijten is de schuldvraag leggen waar die niet hoort. Hij kreeg eenvoudig niet de medewerking van vooral de mid dengroepen in Chili, die door stakingen dat economische leven verlamden. Schröder kiest duidelijk voor het standpunt en de be langen van die middengroepen, en passant de grootgrond bezitters en zeer rijken in het kielzog van dat standpunt meeslepend. Die maken nu in Chili weer de dienst uit dwars tegen de legaliteit in. Maar daar tilt Schröder niet zo zwaar aan en dat wekt de woede van zijn collega’s in Nederland. Als hij vindt dat die collega’s heel tendentieus waren in hun voorlichting, dan doet hij daar zelf allerminst voor onder. De doden en gevangenen in Chili zullen hem daarbij een zorg zijn. De parlementaire democratie ook. De nood van de kleine man evenzeer. Dat is wat de mensen in Hilversum woedend maakt. geval van ook zo’n kleine man in „De brave soldaat Schwejk”. In samenwerking tussen Duitse en Oostenrijkse televisie is daarmee een serie tot stand gekomen, die het verhaal van de Tsjechische auteur Hasek tot op het bot benadert, zo vlees en bloed zijn de acteurs en vooral de hoofdrolspeler Fritz Muliar. In de eerste afleveringen heeft de vermaarde regisseur Wolf gang Liebeneier duidelijk gekozen voor een ingehouden speeltrant. Daarna zocht hij het in wat scherpere en ook caricaturaler tegenstellingen. Misschien kan men tegen dat laatste bezwaar hebben, maar het neemt niet weg, dat in de karakterontplooiing van Schwejk het komische element de „noodlotsgedachte” niet onderdrukt. Je blijft voelen dat met al zijn voorgewende domheid Schwejk toch het haasje is, geen kans heeft op ontsnapping. De gewone man is overge leverd aan de chicanes van zijn meerderen, zoals hij het is aan de macht van het kapitaal, die ongeschreven maar alles in het leven overheersende wet. Ik moet zeggen dat ik van de vele versies, die van „De brave soldaat Schwejk” zijn gemaakt, deze mij wel het meest bevalt. Je blijft lachen en toch blijf je ook steeds geneigd in die lach te steken. Er zit een dubbele bodem onder al die vrolijkheid. Je wil hopen op een goede afloop en je weet dar bij niet voor de held van ons verhaal is weggelegd. Dat gevoel is onontkoombaar. Maar hoe intens leeft dan die Schwejk, heel dicht bij ons, zo dicht als we onszelf soms voelen leven nabij de ondergang, ook nabij de mislukking van onze goede bedoelingen. In die tragiek weerspiegelt zich het lot van de mens. We ervaren het eigenlijk dagelijks. Een journaaluitzending zit er vol van. In dat opzicht is televisie niet zomaar een medium. We leven door die kijkkast ook dichter bij ons zelf, we worden gedwongen in onszelf te kijken als we zien wat zich rondom ons afspeelt. Signaleren is immers de kracht van de televisie. HET GEBEURDE DINSDAGMIDDAG tijdens „Raden Maar”. Kees Schilperoort kreeg een dame aan de lijn uit Koog aan belasten. Ilse Wessel gaat ook interviews voor de televisie verzorgen. Naast de al langer bestaande radiouit- zendingen op de zondagochtend, gaat het Humanistisch Verbond met ingang van 5 oktober ook wekelijks op de vrijdagen uitzenden. Dat gebeurt via Hilversum 1 van 16.45 tot 17 uur. De Nederlandse actrice Linda van Dijck speelt een rol in „Een kwestie van geduld”, een Zweedse slapstick-pro- duktie, die hors concours was ingezonden voor het Gouden Roos Festival in Montreux. De TROS zendt deze produk tie vanavond uit op Neder land II. DAT HET WINTERSEIZOEN nu toch werkelijk is begonnen op de beeldbuis, zullen we ook de komende week, hopelijk tot ons genoegen, kunnen vaststellen. Zo begint dinsdag op de KRO de twintigdelige serie „Oorlog en vrede” naar het gelijk namige boek van Tolstoi. Het is, zoals zo vele gerenommeerde (K) Wereld op Wie len. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) De familie Strauss, tv-serie. (K) Music-All-In: groot TROS-Televisie-or- kest met solisten. (K) Een kwestie van geduld, een vrolijke slapstick (produktie Zweedse tv). NOS: (K) Uit de Kunst - Kunst in de Knoei. (K) Journaal. NOU, HEEL VEEL, VIND i Vanavond op Nederland I zendt de VARA het eerste deel uit van de serie van Jelle de Vries, „Twee onder één kap”. Het zullen veertien delen worden. Het is het verhaal over twee nogal tegengestelde gezinnen, die naast elkaar wonen. Aan de ene kant van de scheidingsmuur woont het gezin Jonge- neel, met een jonge en vrolijke weduwe als moeder. Aan de andere kant de gescheiden meneer Pancreas met zijn zoon. Op de foto v.l.n.r. Cisca Beaudoux, Jeroen Krabbé en Tonny Huurdeman als het gezin Jongeneel. Zittend Frits Lambrechts en staand Peter Areans als Maarten Pancreas en zijn vader. Een wonderlijke speling van het lot had gewild, dat door een technische onvolkomenheid dat gesprek op dezelfde lijn kwam, als waarop Kees met de dame in de Zaanstreek aan het praten was. Op dat ogenblik bleek hoe voortvarend Schil peroort te werk gaat. Niet in het minst uit het veld geslagen, nodigde hij de lonbekende „gasten” uit om ook aan het spel letje mee te doen. Eerst de dame uit Koog aan de Zaan, die misraadde. „Vijftig gulden erbovenop”, zei Kees, maar ook de heer in Hilversum zat ernaast. De Loosdrechtse ging met de honderdenvijftig gulden strijken, want haar „wagen op hob belende keien” was goed voor de kruiwagen, die dit keer te raden viel. De deelnemers mochten allemaal nog een muziekwens uit brengen ook, waarna een toevallig in de zaal aanwezige PTT-er kwam verklaren waardoor dit technisch „euvel” werd veroorzaakt. Heel wat presentatoren zouden het spelletje hebben afgebroken. Zo niet Schilperoort, altijd goed voor een stukje vrolijk stuntwerk. 17.30-17.35 TELEAC: Voor lichtingsprogramma Cursus Dammen. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Kinderpro gramma. Klassewerk. NOS: (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. NOS: (K) Kiri Clown. (K) Journaal. KRO: (K) Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer? (dl. 13). NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Algemene Loterij Nederland. (K) De Berend Boude- wijn Kwis. Brandpunt. (K) ’n Kleintje Vrede: programma rond de Vredesweek. NOS: (K) Journaal. 13.00 Nieuws, weerbericht 14.00 Nws. 14.03 Eigen discoth. 15.00 Nws. 15.03 Melodie Ra dio. 16.00 Nachtelijk gesprek. 16.43 Melodie Radio. 17.00 Nws. en mededelingen. 17.10 Made in Belgium. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Jonge mensen van deze tijd. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taal- wenken. 18.57 Orkest René Costy. 19.00 Nieuws en mede delingen. Aansluitend: Lied- jeskroeg. 20.20 Melodie Radio. 22.00 Nieuws. 22.05 Dansen is onze regel wel. 23.00 Nieuws. 23.40-23.45 Nieuws. naar gevoel." De knecht schudde zorgelijk het hoofd, en spoedde zich naar de keuken om iets verster kends klaar te maken. „Ik heb een voedzaam soepje bereid,” sprak hij, poosje later met een dienblad „Dat zal u goed doen. En mag ik even uw aandacht vestigen op het uitzicht uit raam? Dat is erg drukkend." Je kunt stellen, dat de omroepen, die zo nodig wilden „preken” niet konden ontkomen aan de kracht van het beel dend vertellen, de sterkste vorm van de televisiemededeling. Ook de kijkers krijg je nauwelijks meer voor iets anders. De programma’s van bijvoorbeeld het IKOR zijn helemaal af gestemd op de duidelijke behoefte, die door het kijken naar het beeldscherm ontstaat: beweging te zien, mensen, mensen beroerd en geraakt door het lot, of wel: menselijk drama. Het kan in de lichte uitvoering van een musical, het kan in de zwaardere zetting van een getuigend televisiespel. Het is de beste vorm, waarin je je boodschap kunt verpakken. Het laat tegelijk genoeg te denken over aan wie daar behoefte aan heeft. HILVERSUM I 402 m en FM-kanalen. VARA: 13.00 Nieuws. 13.11 Dingne van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin: jongerenpro gramma. 14.43 VARA-varia. NOS: 14.45 Leningrad, klank beeld. 15.20 Nws uit de Ruimte: nws over het Skylab project. 16.00 Nws. 16.03 S) NOS-Jazz. Magazine. 20.00 (S) Metropole Orkest: 20.30 (S) Koloriet - een veel kleurig 21.30 (s) Licht orkest zangsolisten. 22.00 De kipen- patatenappelmoes-show. 22.40 Met andere woorden: een anekdotisch portret van de kunstenaar Hans Kaart. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee een ontspannen terugblik. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m en FM-kanalen. TROS: 12.41 (S) Tross- Country. 13.30 (S) VVV - (Vice Versa Veluwe),amuse- mentsshow. 15.00 (S) Als dat zou kunnen: programma. Nieuws). 17.13 duisternis, (herh.) 17.30 Aktua. 17.50 Nederland I 10.45-11.10 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Kiri i Clown. (K) Journaal. VARA: Popzien. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Twee on der een kap, nieuwe tv-serie. (K) De brave soldaat Schwejk, tv-serie. (K) Koning Klant. (K) Van Onderen, do cumentair program ma. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Kiri Clown. (K) Journaal. TROS: (K) De Wom- bels, kleuterserie. Zorro, jeugdserie. 16.45 Inzet - een programma over amateuristische muziek beoefening. 17.15 (S) Lichte grammofoonmuziek. Zevende Dags Adventisten: 17.40 Hoe dicht zijn we bij het einde? lezing. VARA: 17.55 Medede lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Politieke Partijen: 18.20 Uitzending van DS’70. VARA: 18.30 (S) Varié- bis: muzikale hoogtepunten uit Varié. 19.05 (S) Lyrische liedjes. 19.30 (S) Brassband J/32TA

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 21