GOED VOOR BOEIEND KNUTSELEN Publiek is kritisch geworden GELD VOOR HITLERS PET EETTIPS RINGWIGGEN ZETTEN HAMERKOP OER-VAST GEZINEORMATI w OUD VERPAKKINGSMATERIAAL: ■■O I HAN DE KREEK ORGANISATOR VAN HONDERDSTE DAMESBEURS: tips voor vrije tijd IBS Kritisch publiek M Vrijblijvend Engels voorbeeld Papiervertier Polystyreen R ai 1 ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1973 19 Erbij Gevulde paprika’s Spaanse paprika’s In Törwang bij München worden op een veiling de pet en het rijbewijs van Adolf Hitler geveild. Er wordt verwacht dat de pet 10.000 en het rijbewijs 4000 mark zullen opbrengen. Hr u s I ,.»e De historie vermeldt nog dat de stof- zuigerman tijdens dit eerste evenement 20 apparaten wist te verkopen. Toch kwam de Damesbeurs aanvankelijk niet snel van de grond; pas in 1924 meende men de goede formule te hebben, naar het voorbeeld van de Londense Ideal Home Exhibition, die al sinds 1908 be ste plaats in in het boek. Het is onge looflijk, wat die Francois Cherrier alle maal van de kartonnen eierrekken kan maken: complete dromedarissen en dan als karavaan), bathyscaven (dat is natuurlijk de Franse trots met professor Cousteau), lantaarns bloemen, een cir- Han de Kreek, die in 1951 als werk student voor het eerst een Damesbeurs betrad (zijn taak was het af scheuren van kaartjes bij de ingang), is sindsdien niet meer van die Damesbeurs losgeko men. ..Op een van de Damesbeurzen is eens een exposant geweest met een verschrikke lijk handig en goedkoop dingetje voor het ophangen van handdoeken. De presen tatie was goed, er mankeerde werkelijk niets aan. Maar het publiek was niet onder de indruk. Het ding liep niet, en zoiets ligt dan in zo’n geval beslist niet aan het ar tikel. Maar waar het wel aan ligt, weet je ook niet”. Han de Kreek, sinds 1964 direc- teur-organisator van de Damesbeurs. kan meer voorbeelden aanhalen van artikelen waar niets op aan te merken valt, maar die er desondanks bij het publiek toch niet ingaan. „Zoals dat Egyptisch-linnen tafellaken, dat zelfs de smerigste plekken niet kon opzuigen en ook nog kon worden gewassen met behoud van eigenschappen. Ieder een riep: Wat mooi! Niemand kocht het. Men geloofde het gewoon niet: dacht dat het om demonstratiekleden ging die speciaal behandeld waren. Wat wil je. de men sen zjjn immers al generaties lang beduveld”. ten slotte eens over een ander plan: er werd een zaaltje gehuurd, de importeur hield een lezinkje en gaf een demonstra tie. twee andere firma’s zorgden voor koffie en een koekje, en de voorloper van de Damesbeurs (die jarenlang Dames beurs van de Dameskroniek zou heten) was geboren. De historie van de Damesbeurs (twee maal per jaar, in het najaar in Den Haag, op het ogenblik in de Houtrust- hallen, in het voorjaar in Enschede) gaat terug tot 1920, en dat prille begin kwam op naar huidige begrippen nogal won- derlijke manier tot stand. Een redactrice van het toenmalige weekblad De Dames kroniek in 1948 ter ziele gegaan) wilde een verhaal schrijven over stofzuigers, mits de betreffende importeur in het blad zou adverteren: Aangezien de man daar niets voor voelde, werd men het Han de Kreek: „Ook op de Damesbeurs merk je steeds weer dat de intelligentie van het publiek zwaar wordt onderschat. Ik durf te zeggen dat het publiek op een beurs kritisch is. Je hoort het aan de reacties van bezoekers die vaak dingen zeggen die to-the-point zijn. Iemand die één keer op een beurs het publiek bedu veld heeft, durft gegarandeerd het vol gend jaar niet meer terug te komen. Omgekeerd staat een firma die eerlijk zaken doet, rustig zeven jaar achter elkaar met een produkt op de beurs”. Hij geeft toe dat heel wat mensen op beurzen overdonderd zijn en een koop contract hebben getekend waar ze later hevig spijt van kregen. Dat is een van de redenen waarom de organisatie van de damesbeurs destijds een aantal „bij zondere voorwaarden” heeft laten toe voegen aan de geldende contracten met exposanten. „Ter bescherming van de bezoekers van de Damesbeurs, en na tuurlijk ook in ons eigenbelang, want wij krijgen als beurs een slechte naam als het publiek vervelende ervaringen heeft. Ik moet dat gedonder niet met het beduvelen van klanten”, zegt De Kreek. „Je moet je als bezoeker op een beurs rustig kunnen oriënteren, zonder bang te zijn dat je per ongeluk iets tekent”. uitspraak die eens bij een Damesbeurs is g Haagse herfst is ondenkb Damesbeurs”. Waar je vroeger, in een al weer ver verleden, alles los kon (en moest) kopen bijv, groene zeep in de befaamde grauw -papieren zak of rozijnen per ons in een puntzakje zit tegenwoordig alles aj in een vaak luxueuze verpak king. Om redenen van hygiène, reclame- verleiding, doelmatigheid en noem maar op. De schemerige kruidenierswinkeltjes, waar je van die gulle koperen of houten scheppen had voor de suiker en de grutterswaren, zijn verdwenen. Grote, al of niet overzichtelijke supermarkten zijn er voor in de plaats gekomen. Met die „vooruitgang” kwam ook de lawine aan verpakkingsmateriaal de winkels en vervolgens de huizen binnen. Nu kun je dat spul (papier, plastic, schuimrubber, karton enz. enz. onmid- dellijk weggooien onder het motto opge ruimd staat netjes. Je kunt er ook je creativiteit mee kittelen. Je kunt er van alles van maken. En daar hoef je dan niet eens zo’n benijdenswaardig handig mens voor te zijn, dat even iets aan raakt en dan datzelfde iets door wat mysterieus-slimme handelingen tot een vrolijk of handig voorwerp heeft omge toverd. Je moet eerst wat voorbeelden hebben om te weten, wat de mogelijkhe den zijn en daarna kun je met je fantasie op hol slaan en je handen laten ritselen. Waar vind je nu goede en bruikbare tips voor de hobby-verwerking van je afvalspullen? En dan gaat het hier niet om het vervaardigen van collages, ijzer- constructies of Dali-achtige toestanden met druipende horloges, borstkastjes en tentakelige mieren. Nee, gewoon het ma ken van leuke spullen uit afdankertjes. Uitgeverij Van Dishoeck in Bussum bleek een fraai knutselboek te hebben vervaardigd met orginele tips en duide lijk makende tekeningen, foto’s en zelfs complete werkpatronen tot in de klein ste details. Het karaktervan de Damesbeurs is on gemerkt veranderd in de laatste tien ja- ren: minder kleine attracties, meer grote stands, vooral op het gebied van de woninginrichting. Daarnaast een novitei tencentrum, aandacht voor kleine huis houdelijke handigheidjes, voor werkelijk leuke, verbeterde en zo mogelijk gloed nieuwe dingen. Over begrippen als ten- toonstellingsmoeheid en beursmoeheid bij het publiek zegt Han de Kreek: „Dat roepen ze al meer dan 20 jaar. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt. Zo’n beurs is voor veel bezoekers een traditie. Er zijn mensen die elke dag komen kijken. Men vindt het een groot voordeel dat je vrijblijvend van alles kunt bekijken, dat je die drempel van die winkel niet over hoeft”. Eindelijk schijnt er dan een degelijke oplossing gevonden te zijn voor de na righeid van losvliegende hamer- en bijl- koppen. U kent dat wel: je koopt een nieuwe hamer, maar na enige tijd komt er speling in de bevestiging. Tenslotte vliegt de hamerkop er een keer af. Je duwt hem er weer op de steel en slaat wat houten wiggetjes tussen steel en ijzer. Maar het is broddelwerk en je loopt het risico zeker als het om een bijl gaat) je zelf of omstanders te tref fen met een wegslingerend projectiel Het blijkt dat de rechte, ijzeren wig, die gebruikt wordt voor het vastzetten, de kracht van de steel aantast; deze in zekere mate splijt. Er is nu een Duitse vinding, die de kop zeer stevig en kennelijk onwrikbaar vastklemt in de steel. Het is een ronde, conisch toelopende wig, die klemkracht zowel naar binnen als naar buiten heeft. cus met clowns, die de raarste kunsten uithalen, spinnen, maskers, nachtkamer- lampjes, boeiende composites. En ga maar door. Snijd de kapjes van vier groene paprika’s, verwijder pitjes en zaad lijsten. Kook een eetlepel rijst een kwartier in ruim water en giet dan af. Fruit een fijn gesnipperde ui heel even in wat boter. Maak 200 gr gemengd gehakt aan met de vochti ge gare rijst, de helft van de licht gefruite ui, zout en peper naar smaak, twee theelepels paprikapoe der, een theelepel bruine suiker, een theelepel citroensap en een gesnip perd teentje knoflook. Vul de papri ka’s met het gehaktmengsel. Giet een eetlepel olie bij de rest van de gefruite ui, meng er twee eetlepels tomatenpuree door en een flinke eetlepel bloem en daarna ge leidelijk een halve liter water. Blijf roeren, boven een laag vuur, tot deze saus licht bindt. Zet de papri ka’s er in, leg een deksel op de pan en laat de paprika’s zo op een zeer laag vuur ruim een half uur stoven. De indeling van het boek „Papierver tier” (in kleurendruk) is overzichtelijk De vertaling van Marijke Scheltema is goed. Misschien had ze het nog meer aan de Nederlandse lezers kunnen aan passen door wat meer hier bekende soorten lijm en verf te noemen. Ze bleef met o.a. Uhu-universelle toch wel wat op de Franse toer. Maar goed: hobby-winkels hebben van allerlei slag hobby-materiaal voorhanden. In Papier-vertier wordt eerst aandacht besteed aan het gereedschap zoals een schaar, een kleine niettang, plakband, batterij, passer penselen, lijm, enz. Dan wordt flink wat materiaal genoemd, zo als waspoedertonnetjes, kartonnenko kers, geperst karton, polystreen (mis schien beter bekend als pieppapier of piepspul). En dan komen de voorbeelden aan de orde. Ze nemen terecht royaal de groot- De klem is uit één stuk gedraaid en gehard. De Handelsonderneming „Bouw- werktuig” Mient 1, Den Haag), die de „Merger-ringwig” importeert, laat weten, dat eerder het hout van de steel zal vergaan dan dat de wig (en dus de kop) zal loswrikken. Men kan de ringwig dan ook meerdere malen gebruiken. De kracht zit duidelijk in de toenemende klemming, die door de conische vorm wordt uitgeoefend bij het aanbrengen. Er zijn verschillende maten, zodat men voor de kleinste hamer, bijl of welk ander stuk gereedschap dat er voor in aanmerking komt dan ook, een pas sende ringwig kan vinden. We hebben het toegepast op een hamer en een bijl die we eigenlijk niet goed meer durfden gebruiken, en het resultaat was uitste kend. Er zit geen wikken of wegen meer aan en het plezier in het gebruik van dat gereedschap is terug. Het polystyreen (verpakking van boe ken, vruchtenrekken, ijs, wasmachines etc.) is ook gemakkelijk hanteerbaar hobby-materiaal. Je kunt het zagen en snijden. Een boeiende tip is die van de constructiespelletjes. De kartonnen kokers (voor tekenpa pier of kalenders) zijn goed voor poppen, standaardjes, relief-wandversieringen forten, platenstandaard en zelf een tafel. De waspoedertonnetjes zijn voor het grotere werk zoals totempalen, maskers. Fijn en heel mooi werk kan men maken met aluminiumfolie. Het boek geeft voorbeelden van een soort fossie len: bladeren en vissen in folie. Het klapstuk van het boek is een complet* ridderuitrusting voor jongetjes. k De honderdste Damesbeurs is, toeval lig, een Haagse Damesbeurs. En die Haagse Damesbeurs heeft nog altijd een heel eigen karakter. Han de Kreek: „De Haagse dame die zich optut, zich aan kleedt om een middagje naar haar beurs te gaan, bestaat nog altijd. Die groep is nog niet uitgestorven en dat zie je ner gens op een beurs”. En hij citeert een ’’ng van d: ider de Han de Kreek, directeur-organisator van de Damesbeurs: „Eigenlijk zit ik veel te weinig in de tram. Je moet voor dit werk weten wat er onder het publiek leeft’’. staat. In de jaren voor de Tweede We reldoorlog werden er vijf Damesbeurzen per jaar gehouden op plaatsen door het hele land. In haar huidige vorm trekt de Haagse Damesbeurs (drie keer zo groot als die in Enschede) 175 deelnemers op 10.000 vierkante meter, en een publiek dat tussen de 120.000 en de 140.000 bezoeksters (en bezoekers) ligt. Dat aantal is volgens De Kreek „vrij constant”. Een groot deel van het bezoek komt met bussen uit de provincies: le den van vrouwenverenigingen, leerlingen van huishoudscholen. Alleen maar om gratis happen te eten en te snoepen, zoals het boosaardige verhaal wil? Han de Kreek, die op zijn beurzen niet alleen organiseert, maar ook nauwlet tend observeert, ontkent dat ten stellig ste: hij noemt het „een fabeltje” dat beursbezoeksters alleen maar hun en treegeld er uit eten, al is dat in schrale re jaren vlak na de oorlog ongetwijfeld gebeurd. En al wil een vooroorlogse Beurs-anekdote dat Haagse dames kans zagen een trui bij elkaar te breien door steeds weer in de rij te gaan staan bij een stand die monstertjes breiwol uit deelde. Bestrijk vier groene paprika’s met 1 drie eetlepels olie licht goudgeel, I het vel begint los te springen en te i verkleuren. Spoel ze af onder koud I water en ontvel ze. Snij de kapjes er af en verwijder pitjes en zaad- lijsten. Fruit een gesnipperde ui in olie en leg ze in een hete oven tot voeg twee gesneden tomaten toe, een gesnipperd teentje knoflook, 200 gr. in kleine dobbelsteentjes gesne den gekookte ham, twee eetlepels sherry, een theelepel basilicum en I zout en versgemalen peper naar j smaak en om dit te binden wat gekookte rijst of droog broodkruim. Vul de paprika’s met het mengsel, leg ze in een beboterde vuurvaste schaal en laat ze in een voorver warmde, niet al te hete oven bak ken tot ze geheel zacht zijn. Voeg een scheutje water toe als ze te hard dreigen te bakken. MOM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 19