Engelse dichter Auden overleden Museuminbraak snel opgelost Kloof amateurmusici en muziekscholen van Tsjechov hardhandig aangepakt „De meeuw „Alcohol” toepasselijk hoogtepunt van plezierig concert Dinsdag-, woensdag- en donderdagavond a.s. Haal nog vlug even uw kaarten ad 3.K GROOTSE MODESHOW WINKELCENTRUM SCHALKWIJK IN HET SCHALKERERF Dam Koop nu MODIEUZE STOFFEN “50% KORTING Prachtige stoffen voor behagelijke wintermode. Wollen jersey, effen en fantasie; wollen tweeds in tal van kwaliteiten en kleurennu met zo’n enorm prijsvoordeel. De reden: enkele fabrikanten hadden^ I I j té veel voorraad. Vlij/ Wij natuurlijk \lll/ bieden. Met deze llllf aanbieding voor^^"T^^^ u als voor- delig gevolg. I Kom maar I gauw kijken! Xtli CONGERS IN DEN HAAG Picasso’s collectie aan Franse staat MOOIE ROLLEN ONDANKS ZWAKKE REGIE Shepherds naar Japan MONA LISA TER LEEN AAN JAPAN Boerderij-Restaurant DE POSTHOEVE van Komiek Fernand Reynaud verongelukt Popconcert afgelast overgedragen S 9 OKTOBER 1973 M A A N D AG 1 modest off en *1 AMSTERDAM De start van het nieuwe concertseizoen brengt en bracht vele groepen naar Neder land die met hun muzikale tradities uit de jaren zestig stammen: Moody Blues, Procol Harum, Rolling Sto nes, Kinks. Het zijn groepen die in principe gebaseerd zijn op de beat- formatie: Drie gitaren (lead-, bas en slaggitaar) met een drummer en eventueel een zanger en organist. Formaties als Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath werken nog steeds op deze basis. De door braak van de elektronische rock met de synthesizer als voornaam ste instrument” heeft weliswaar ook in de jaren 60 een voorbeeld (de Velvet Underground’, maar is in feite vreemd aan de beatmuziek. Si ARNHEM Er wordt door de Arnhemse toneelgroep Theater verbluffend hard gewerkt; met drie premières in twee weken tijds heeft het gezelschap het nieuwe seizoen geopend. Eerst het eigentijdse dis cussiestuk „Het proces van de negen van Catonsville”, toen de zeventiende-eeuwse klucht „De min in het Lazarushuys” en nu zaterdagavond in de Arnhemse stadsschouwburg een nieuwe op voering van Anton Tsjechovs eer ste grote toneelwerk, „De meeuw”. Nu is tripleren voor een gezelschap als het maar spelers genoeg heeft, weliswaar geen kunst; maar het is toch wel een prestatie, drie stuk ken van zulke volkomen uiteen lopende genres binnen één troep, die daarbij over weinig topacteurs beschikt, redelijk goed te bezetten. Ray Davies Kinks: verfrissend relativisme RAY DAVIES ADVERTENTIE 4.00- ove- •ate- de ledin het )am- tove- arié- rede, ver- van- oaam ADVERTENTIE ADVERTENTIE S SIMON KOSTER Geopend dinsdag t.m. zondag vanaf 17.00 uur. Keuken geopend tot 23.00 uur. Rij ksstraatweg/Planetenlaan Sportweg 5. bij ingang „Haarlem”- voetbalstadion. voor mma sense mani •oep). WENEN. (Reuter,DPA, ANP) De in Engeland geboren dichter W.H. Auden is vrijdag op 66-jarige leeftijd in een hotel in Wenen overleden. Hij stierf in zijn slaap na ’s avonds in Wenen op een bijeenkomst van de Oostenrijkse Maat schappij voor Letterkunde uit zijn werk te hebben voorgelezen. Auden Vs ver moedelijk aan een hartaanval overladen. Hij leed al geruime tijd aan een hart kwaal. DEN HAAG (ANP). Het IJmuiden- se trio „The Shepherds” gaat in opdracht van het Nationaal bureau voor Toerisme een toerneetje door Japan Maken. Op 4 oktober vertrekt de groep, die o.m. zal optreden in het Keio Plaza Hotel in Tokyo en voor de televisie. HEREN ATTENTIE In oktober iedere donderdag moederdag. Voor uw vrouw betalen wij de helft van het diner. Reserveringen en inlich tingen tel.: 023-265110. ngen Ge- CLERMONT FERRAND. De Fran se filmkomiek Fernand Raynaud is vrij dag bij een auto-ongeluk bij Riom in midden-Frankrijk om het leven geko men. Hij is 47 jaar geworden. Naast Fernandel, Bourvil en Louis de Funes behoorde hij tot de meest geliefde ar tiesten in Frankrijk. zoen (I) taaar- oeide, trou- 3lkaar aarbij varna- zijn zich af- is het bol- in op er iaat. ,ken ting kele vast men 'oto: tar- note beth (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. „Rock meets classic”, een popconcert dat aanstaande zaterdag in Rotterdam zou worden gegeven, gaat bij gebrek aan belangstelling niet door. Organisatiebureau Paul Akcet in Den Haag heeft hiertoe besloten, nadat in de voorverkoop slechts een twintigtal kaar ten was verkocht. De op 21 februari 1907 in York gebo ren Wystan Hugh Auden studeerde in Oxford. Na een korte periode bij het onderwijs koos hij een litteraire loop baan. Hij werd leider van de ultra - linkse groep van ’30„Pylon poets” waar toe ook Louis Macneice, Stephen Spen der en Cecil Day Lewis behoorden. Van 1936-1937 nam hij deel aan de Spaanse burgeroorlog als ambulance-be- stuurder. Na met zijn eerste bundel Poems” in 1930 al bekendheid te heb ben verworven, maakte het lange ge dicht „Spain” (1937) hem voor velen de belangrijkste dichter van de jaren der tig. Ofschoon hij tijdens de Spaanse burgeroorlog de zijde van linkse intel lectuelen koos, weigerde hij steeds als een politiek dichter te worden be schouwd. Hij sloot zich nooit aan bij de communistische partij. Auden leek er aan te wanhopen, dat poezie geen actie kon ontketenen. In een vraaggesprek in 1970 zei hij zich schuldig te voelen over zijn vroegere werk. „Ik kreeg een repu tatie als dichter maar het fascisme groei de en geen van de veranderingen waar ik op uit was, werd werkelijkheid en tenslotte redden de gedichten niet een Jood van de gaskamer. Sindsdien ben ik zeer argwanend geworden over de waar de van politek geëngageerd schrijven”. In 1939 ging Auden naar de V.S. waar hij bijna 33 jaar bleef. In 1946 werd hij MOUGINS (AP). De erfgenamen van Pablo Picasso en de Franse staat hebben verleden week in Picasso’s huis in Mougins aan de Franse Rivièra de documenten ondertekend, waardoor Pi casso’s verzameling van kunstwerken van tijdgenoten werd overgedragen aan de staat. Picasso had in zijn testament bepaald dat de collectie, die werken omvat van schilders als Braque, Maisse, Cézanne, Renoir, Modigliani. Rousseau le Doua nier, Cocteau en vele anderen, in zijn geheel moest worden ondergebracht in het Louvre. Acht deskundigen hebben sinds augus tus in de villa van Picasso gewerkt aan het catalogiseren van de collectie. Zij hebben ook de talloze werken van Pi casso die zich daar bevonden gecatalogi seerd. De weduwe van de schilder, Jacqueli ne zou deze werken willen onderbrengen in het kasteel dat Picasso bewoonde in Vauvenargues en dit kasteel open stellen voor het publiek. Het concert, dat een interessant hoogte punt van dit seizoen beloofde te worden, zou een samengaan laten horen tussen het Symfonie-orkest van Luxemburg en leden van groepen als Deep Purple, Roxy Music en Spencer Davis. Fenneken Andreae en Bernhard Droog in „De meeuw”. twee van de 24 filialen Barteljorisstraat 14, Winkelcentrum Schalkwijk Rivièradreef 12. Amerikaans staatsburger. In oktober vo rig jaar keerde hij terug naar Europa waar hij afwisseld in Oxford en zijn boerderij in het Oostenrijkse Kirchstet- ten woonde. Tot zijn belangrijke werken horen o.a. The orators, The shield of Achilles. Auden schreef o.a. teksten voor liederen van Benjamin Britten en opera libretto’s. Auden was weduwnaar van Erika Mann, dochter van de Duitse schrijver Thomas Mann. PARIJS. (AP) De Japanse premier Kakeu Tanaka heeft vrijdag gezegd dat president Pompidou zijn toestemming heeft gegeven om de Mona Lisa beschik baar te stellen voor een tentoonstelling in Japan. De Mona Lisa, een van de topstukken van het Parijse museum het Louvre, verliet Frankrijk voor de laatste keer in december 1962 toen het in Washington werd tentoongesteld. Tanaka zei niet wanneer de tentoonstelling met de Mona Lisa zal worden gehouden. pretenderen. De presentatie en ook ei genlijk ieder uitvoering is doortrokken van dit soort relativisme dat misschien aanvankelijk enig wenkbrauwgefrons mag opwekken, maar in de loop van het optreden zeer verfrissend werkt. Rays aanstekelijke optreden werkt in spirerend op zijn musici en zijn publiek. Als iemand uit de zaal een kreet laat klinken, begint hij dadelijk met een andere kreet die daarop rijmt en de eerste regels van wat Belafonte’s Bana- naboatsong zal worden, zijn geboren. Dat soort grapjes bouwt hij handig in de nummers in, ogenschijnlijk met veel ge mak, maar voortdurend muzikaal op zijn hoede blijvend om het oorspronkelij ke liedje voort te zetten. Davies, op het toneel een overvloedig gebruiker van drank, werd allengs vro lijken Het hoogtepunt bereikte hij kort voor het einde in het zeer toepasselijke „Alcohol” daarbij balancerend met onze nationale trots Bols en Heineken. Maar zo’n nummer waarin de zelfspot door klinkt mag van Davies natuurlijk best nog eens geparafraseerd worden. En dat gebeurde dan door If I were a rich man als intermezzo in te lassen. Eén van de meest plezierige concerten van dit jaar. CEES STRAUS Naast woensdag nu ook iedere dinsdag Scandinavisch buffet 17,50 p.p. door verschillende oorzaken in veel ge vallen is geraakt. De wettelijke regeling, die komende is voor het muziekschoolonderwijs, zal er toe bijdragen de positie van de muziek school in gewenste zin te bepalen. Na de discussies, die in groepen door de congresdeelnemers werden gehouden, heeft de heer M. A. Dankmeijer, rijksin- specteur voor de Muzikale Vorming een samenvattende beschouwing gegeven, waarin hij zei op negenennegentig per cent van hetgeen op dit congres te berde was gebracht niet te kunnen ingaan vanwege het niet terzake doende hier van. De kern van zijn toespraak was een aansporing tot intensivering van de sa menwerking tussen muziekscholen en amateurs. ANTWERPEN. Uit het Antwerpse Vleeshuismuseum is in de nacht van zaterdag op zondag een' veertigtal zeer waardevolle voorwerpen ontvreemd. Zondagmorgen is deze kunstschat terug gevonden in het Limburgse Sevenum, toen de politie een routine controle uit voerde. Twee Duitsers warden in twee auto’s bij een benzinestation aangehou den. In de auto’s bevonden zich de gestolen kunstvoorwerpen, waaronder reliekschrijnen, antieke wapens, gouden horloges,e.d. ter waarde van ruim een miljoen gulden. De Antwerpse wethouder van Cultuur verklaarde in een vraaggesprek, dat de twee Duitsers vermoedelijk in opdracht hebben gewerkt. Uit drie opengebroken kasten in het museum waren de kunst voorwerpen zorgvuldig uitgezocht. moeten worden gebracht, in tegendeel tot melodrama aangedikt. Het typerendst voor deze hardhandige aanpak is de manier, waarop Kostja’s eerste poging iets dichterlijks en diep zinnigs voor het toneel te schrijven, wordt uitgebeeld; namelijk met zoveel mallotigheid in de kostumering van het meisje dat de tekst spreekt en in het decor van het tuintoneeltje, dat de sar castisch lachende toekijkende familile- den gelijk schijnen te hebben in plaats van, zoals Tsjechov bedoelde, zichzelf belachelijk te maken. Ook verder krijgt elke luchtige opmerking in het stuk het karakter van een grap, die dan ook nog flink duidelijk onderstreept wordt. Daartegenover wordt het andere uiterste gevormd door de scènes van Mas ja en (vooral in het vierde bedrijf) van Nina, die in deze regie worden gespeeld alsof het een negentiende-eeuwse draak gold. Het spreekt vanzelf dat „De Meeuw” of enig ander stuk van Tsjechov niet nood zakelijk hoeft te worden opgevoerd zoals Stanislavsky en Sjarov het in hun tijd deden, om datgene over te brengen wat de schrijver heeft bedoeld: de onthulling van onuitgesproken, soms diepverborgen menselijke zwakheden, hoop en wan hoop, teleurstellingen en kwellingen. Maar het is daarvoor wel nodig, dat een regisseur de tekst met fluwelen hand schoenen aanpakt, elk karakter tot in zijn fijnste details ontleedt en luistert naar de waarschuwing van Stanislavsky, dat het er bij Tsjechovs stukken nooit om mag gaan de uiterlijke handeling weer te geven maar dat een opvoering het innerlijke leven achter die handeling moet laten uitkomen. Bij de regie van Lo van Hensbergen was daar weinig of niets van te merken. DEN HAAG. De stichting „Centraal Beraad Amateuristische Muziekbeoefe ning” heeft zaterdag in het gebouw „De Schak” in Den Haag een congres gehou den, waarop het thema „De relatie ama teuristische muziekbeoefening - muziek scholen vice-versa” centraal stond bij de inleidingen en de discussies. De keuze van dit onderwerp toonde aan, dat er aan het bestaande contact tussen muziekscholen en amateur-musi- ci, al of niet in koren, opera- en operet- tegezelschappen of in instrumentale en sembles verenigd, nog het een en ander ontbreekt. Uit de inleidende beschouwingen, die gehouden zijn door enige representanten van zangkoren (speciaal die welke aan gesloten zijn bij de Federatie van Ne derlandse Zangersbonden), de Bond van Opera- en Operettegezelschappen, de Fe deratie van Amateur-symfonie-orkesten, de vereniging „Jeugd en Muziek”, de amateur-accordeonisten en bespelers van tokkelinstrumenten, de stichting „Over koepeling Nederlandse Muziekorganisa ties” (SONMO) en de Vereniging voor Huismuziek, pijpersgilde en gitaristen, bleek zonneklaar, dat men voor wat betreft de verhouding tot de muziek scholen inderdaad nog tal van wensen in vervulling zou willen zien gaan. De belangrijkste en ook reële wens hiervan betrof het mogelijk doen wor den van een intensief overleggingscon- tact van de amateurgroepen met de muziekscholen. Welke oorzaken er geweest zijn of nog bestaan, die een hecht contact met de muziekscholen hebben verhinderd of nog steeds verhinderen, zijn bij de beschou wingen nog niet precies of betrouwbaar juist omschreven kunnen worden. Zoals verwacht kon worden, bleek elk der sprekers het best georiënteerd te zijn op het gebied van zijn eigen muzi kale en organisatorische werkzaamheid, al dan niet professioneel. Het was inte ressant van hen daarover zo veel we- tenswaardigs te vernemen. Het kwam neer op een inventarisatie van de activi- teitsmogelijkheden en onmogelijkheden van de muziekverenigingen en de mu ziekscholen, op een beschrijving van hun tegenwoordige en verwachte toekomstsi- tuatie. Hierbij kwam opnieuw vast te staan dat er waardoor dan ook in het alge meen een kloof aanwezig is tussen de muziekschool en de groepen, welke in amateuristische zin de toonkunst beoefe nen. André Kaart, die als enige sprak na mens de muziekscholen, gaf de juiste weg aan om deze kloof te overbruggen: muziekscholen en amateurs moeten de bereidheid tonen om naar elkaar te luisteren. Men moet niet langer de onge motiveerde angst voeden om samen te werken met de muziekschool. Op haar beurt zal de muziekschool zich los moe ten maken uit het isolement, waarin zij Tegenover dit grote tekort in de op voering als geheel stonden wel enige goed gespeelde individuele rollen. Als de actrice Irina Arkadina was Henny Orri een prachtige figuur die vooral het ko- medianterige. de „cabotinage” zoals Tsje chov het noemt, van provinciale „ster ren” uit de tijd van Sarah Bernhardt voortreffelijk weer gaf en het onechte van Irina’s gevoelens heel knap liet uitkomen. Edmond Classen was bijzon der goed en geloofwaardig als de schrij ver Trigorin. Arthur Boni is eigenlijk al wat te oud voor de jonge dichter Kost ja maar gaf niettemin veel reliëf aan de rol. Bernhard Droog, Ton Kuyl, Jan Gorissen, en Jan Verhoeven gaven in de andere mannenrollen zo goed mogelijk spel als onder deze regie te verwachten was. Anita Menist speelde gevoelig en gelukkig met de nodige terughoudend heid de vrouw van de rentmeester. Pau line van Rhenen als Nina en Fenneken Andreae als Masja vervulden hun rollen met de reeds gesignaleerde drakerigheid, die geen enkel stuk van Tsjechov ver draagt, dus ook „De meeuw” niet en zeker niet in een opvoering waaraan elke Tsjechov-sfeer ontbreekt. Voor de „De Meeuw” had Theater kennelijk zijn sterkste spelkrachten bewaard; maar voor de regie had het iemand van buiten het gezelchap aange trokken: Lo van Hensbergen, die daar mee voor het eerst een Tsjechov regis seerde. Tot enkele jaren geleden had de Rus Peter Sjarov in Nederland min of meer een monopolie voor het regisseren van Tsjechovs werk, en hij heeft er herhaaldelijk schitterende resultaten mee bereikt. Met zijn dood in 1969 kwam er ook een einde aan de opvoe ringen in de door hem zo lang volgehou den stijl van Stanislavsky’s Moskouse Kunsttheater, de stijl waarin Tsjechov rond 1900 in Rusland werd gespeeld. Ton Lutz en wat later Paul Steenbergen lieten toen zien, dat Tsjechovs werk ook heel anders kan worden opgevoerd minder somber en minder lang uitge sponnen. Van Hensbergen is nu echter nog een grote stap verder gegaan en heeft vooral geprobeerd de ondertitel van het stuk „Comedie”, volledig waar te maken, waarbij hij af en toe ver over de grens van de komedie tot in het luchtig-blijspelachtige toe is gegaan. En waar dat niet mogelijk was, heeft hij de dramatische momenten, die bij Tsjechov altijd met de uiterste voorzichtigheid De Kinks, vrijdag in Rotterdam, zater dagnacht in een goedbezette Concertge bouw in Amsterdam, zijn een uitstekend voorbeeld van de nog steeds springle vende beatmuziek. Ze zijn in de ruim 10 jaar van hun bestaan nauwelijks beïn vloed door de moderne stroming in de popwereld en nu de oude rock and roll weer in raakt, maakt ze in feite zeer actuele muziek Het programma dat in Amsterdam werd gebracht, haakte handig in op de stijgende belangstelling voor het oudere werk. Naast de vele Kinkssuccessen als Lola, Dedicated follower of fashion, You really got me, Waterloo Sunset en Sunny Afternoon, bracht Ray Davies c.s. een kleine reeks oude rockers waarvoor zijn groep uitstekend geschikt blijkt te zijn. De Kinks werden daarbij begeleid door een groep van drie blazers die zich voor namelijk bedienden van trompet, trom bone en bassaxofoon, met daarnaast te norsax, tuba en klarinet. Een nummer als Chuck Berry’s Sweet little sixteen, dat vrij eenvoudig kan worden gespeeld, kreeg van deze groep een enorme dosis muzikaal geweld mee, zodat het wel heel anders klonk dat ooit in het Concertgebouw het geval is ge weest. Voor Goodgolly miss Molly gold dat eveneens. Overigens werden de ou dere successen in ruime mate afgewis seld met recenter werk, waarvan vooral nummers klonken van „Everybody’s in Show-Bizz” en Muswell Hilbillies (Holi day, Acute Schizophrenia Paranoia Blues) De grote afwezige was helaas Sitting in the midday-sun (Celuloid heraes) maar er was na l1/» uur spelen al zoveel aan ieders wens voldaan dat het ontbreken van de Kink’s nieuwste hit hen nauwe lijks was kwalijk te nemen. De inbreng van Ray Davies blijft een verhaal apart. Hij paart muzikaliteit aan een goed gevoel voor entertainment en is voortdurend met zijn groep bezig om aan zijn publiek te laten merken dat je pop helemaal niet zo serieus hoeft te nemen als sommige musici wel eens

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9