FILMS
van aanvoelen
HAARLEMSE AMATEURS MET
SHAKESPEARE’S SPROOKJE
1
Concertprogramma komende week
te
ro
„Bouffons99 kwestie
Zeg het met vrouwen
Edinburgh Quartet
m museum
Katheater komt naar Toneelschuur
Smalfilm
Eurythmie
Joop Doderer als
grote versierder
Kunst te kijk
-wtyvijzer
DONDERDAG 4 OKTOBER
1973
irf .-
Üi 611
c
co.
I
zondagochtend
I’
40
clubs:
Club,
stand komt, zowel wat betreft
de beweging van het lichaam
van de individuele eurythmist,
als de beweging van de groep
over het podium, is er eigenlijk
geen eurythmie meer. Het komt
dus uitsluitend op de beweging
aan.
twee concerten plaats dat gege
ven wordt door de Mariniers-
kapel onder leiding van J. P.
Laro. Het tweede concert, vol
gende week donderdag, zal me
de onder leiding staan van de
Engelse gastdirigent major Paul
Neville. Na het Wilhelmus en
Gian Paolo Pippa en Frans
je Kaag in „Bouffons”.
jroy
ouse
naar de Haarlemse Jazz Club,
Groot Heiligland 47 komen. Sa
men met Boy Raaymakers (bu
gel en trompet), Karei van Rijn
(basgitaar) en Rinus Smit be
ginnen ze rond 21.45 uur aan
een twee uur durende rockjazz
getinte suite.
GEEN CONCERT op de eer
ste zondag van de maand okto
ber in Teyler’s museum, maar
een lezing, die de heer J. Tegel
uit Amsterdam zal houden over
theorie van de 31- toons stem
ming met muziekvoorbeelden.
Aanvang 15 u. Toegang tot de
lezing, inclusief bezoek aan het
museum 0,50. Organisatie be
rust wederom bij de Stichting
Huygens-Fokker in Hilversum.
dochter op. Het tweede deel
van het stuk speelt zestien jaar
later en we zien de baby terug
als een mooi meisje, op wie
niemand minder dan prins Flo-
rizel, de zoon van Polixenes,
smoorverliefd is. Als Polixenes
deze mésalliance ontdekt, wordt
hij op zijn beurt ontzettend
kwaad en verstoot zijn zoon.
Deze vlucht naar Leontes en in
het Siciliaanse paleis volgt een
verrassende ontknoping. Ieder
een krijgt iedereen en koningin
Hermione komt weer tot leven.
Of leefde ze al die tijd al?
CABARETGROEPEN die al
leen uit vrouwen bestaan, zijn
een zeldzaam verschijnsel in
ons land. Waarschijnlijk is dat
de grootste aantrekkingskracht
van het Amsterdamse cabaret
„Zeg het met vrouwen”, want
dit gezelschap van louter Eva's
trekt in weerwil van zeer mati
ge recensies steeds behoorlijk
volle zalen.
God save the queen volgen on
der meer werken van Bach,
Sjostakovitz, Langford, Jacob.
Street en Neville.
ERNST KLUGE, tenorsax en
Jan Rath, elektrische piano,
hebben een nieuw kwintet ge
formeerd waarmee ze 5 oktober
JOOP DODERER en John Lanting
kunt u zien in „De grote versierder”, een
blijspel van Philip King dat vrijdaga
vond wordt gespeeld in de Velser Stads
schouwburg. Het is een brokje revue,
toneel en cabaret. „De grote versierder”
gaat over een onopvallend kantoorman
netje dat plotseling midden in de aan
dacht komt te staan, omdat hij verdacht
wordt van een poging tot aanranding.
In plaats dat iedereen zich van de
boosdoener afwendt, beginnen alle da
mes van het bedrijf zich voor hem te
interesseren. Van een kantoorbediende
zonder sexappeal wordt hij opeens de
grote versierder, totdat ook daar de klad
in komt. Behalve Doderer en Lanting
ziet u ook Maya Bouma die in dit stuk
voor het eerst weer op de planken staat
sinds jaren.
De regie is in handen van Alexander
Doré, die ook de succesvolle Engelse
opvoering regisseerde.
DE IERSE zanger Niall Fitz
patrick brengt zaterdagavond in
troubadoursclub De Waag een
programma van Ierse, Engelse
en Amerikaanse folkmuziek.
Aanvang 20 uur. Entree twee
gulden.
hun allen
brengen.
Het spel begint in het paleis
van koning Leontes van Sicilië.
In een vlaag van jalozie ver
denkt hij zijn hoogzwangere
vrouw ervan dat zij overspel
heeft gepleegd met zijn svriend,
koning Polixenes van Bohemen,
die negen maanden heeft gelo
geerd in Sicilië. Leontes gooit
koningin Hermione in het ge
vang, waar ze een dochtertje
krijgt dat de koning door een
hoveling te vondeling laat leg
gen op „het strand van Bohe
men” (aardrijkskunde was nooit
Shakespeares beste vak). Intus
sen sterft de koningin van el
lende, alsmede haar zoontje, de
kroonprins. Allemaal straf voor
Leontes.
Een oude herder vindt het
kindje en voedt het als zijn
EEN GREEP uit de komende
orgelconcerten. Johan Timmer
man verzorgt vrijdag het ge
bruikelijke pauzeconcert in de
Waalse Kerk, Begijnhof 30 in
Haarlem. Aanvang 12.30 uur. In
de Oude Kerk, Oude Kerk-
splein in Amsterdam, concer
teert vrijdagavond, aanvang
20.15 uur de ook in onze omge
ving bekende organist Ewald
Kooiman. Entree drie gulden,
studenten en houders CJP ont
vangen een korting van 1,25.
Petór Lohr laat het stuk nu
ééns Niet in kleding spelen uit
de tijd van Shakespeare, maar
in de vrolijke operette-achtige
kledij van de vorige eeuw.
Ook de muziek is uit die tijd.
Het toneelbeeld is zeer sober
gehouden. De technische men
sen van de schouwburg hebben
op advies van Wiek Röling een
allersimpelst verhoog getim
merd dat met enkele zetstuk
ken zowel paleis als herdershut
kan zijn. Met de belichting en
een doek waarop projecties ko
men wordt de sfeer geschapen
voor het sprookje.
aula van de Scholengemeen
schap, Ter Veenlaan in Hoofd
dorp. Deze manifestatie, die
plaatsgrijpt ter gelegenheid van
het 120-jarige bestaan van het
KNZV. wordt georganiseerd
door het deelnemende Hoofd
dorps Mannenkoor „Zang en
Vrienschap”. De zes overige ko
ren zijn het Koninklijk Man
nenkoor Caecilia uit Haarlem,
Zanglust uit Beverwijk, KLM
Mannenkoor uit Amstelveen,
Orpheus uit Alkmaar, „Krom
menie” uit Krommenie en het
Enkhuizer Mannenkoor.
BAS-BARITON Lex Barten
en de pianiste Henny van Ton
geren verzorgen zondagmorgen,
aanvang 11 uur een koffie-con-
cert op het landgoed Groenen-
daal in Heemstede. Uitgevoerd
worden werken van Ton de
Leeuw, Beethoven, Messchaert
en Löwe. De toegangsprijs van
dit concert, dat georganiseerd
wordt door de afdeling Haar
lem van de Koninklijke Neder
landse Toonkunstenaars Vere
niging bedraagt inclusief een
kopje koffie twee gulden, kin
deren half geld.
VANAVOND HEEFT in het
Concertgebouw het eerste van
HET ENSEMBLE van de
Academie van de Academie
voor eurtyhmie in Den Haag
brengt woensdagavond in de
stadsschouwburg de jaarlijkse
eurythmie-uitvoering. Hoewel
deze uitdrukkingsvorm al een
jaar of 40 bestaat, leven er nog
steeds veel misverstanden over
eurythmie. Om die op te heffen
vertelt het ensemble het vol
gende:
MANNENKOREN,
aangesloten bij
Nederlandse
Op iedere willekeurige bewe-
gin? Zeker niet! De eurythmist
oefent zich in het waarnemen
van fenomenen om zich heen
en constateert dan, dat niet zo
zeer het stromende water op
zich interessant is, doch ook de
krach, de „innerlijke” bewe
gingsimpuls, die het watër doet
vloeien. Het is een fysiek niet
waarneembare wereld van stro
mingen, bewegingen, krachten,
die de uiterlijke bewegingen, de
vormenwereld, doen ontstaan.
Eurythmie is een bewegings
kunst, die en aparte plaats in
neemt te midden van dans,
pantomime en dergelijke. Hou
dingen, standen en posities, spe
len bij de eurythmie geen rol.
Zodra een beweging tot stil-
k
520-
van welke de tournee van 1972
langs de Caraïbische eilanden
ging.
Het Edinburgh Quartet, dat
in 1960 werd opgericht, heeft in
d eloop der jaren een indruk
wekkend repertoire opge
bouwd. Het bevat naast klas
sieke strijkkwartetten van Mo
zart, Haydn, Beethoven en
Schubert, kwartetten uit de ro
mantiek. Composities van Men
delssohn, Brahms, Dvorak, El
gar en Verdi zijn hierbij. Ge
matigd moderne, moderne en
hedendaagse werken onder an
dere van Ravel, Bartók, Brit
ten, Leighton, Walton en David
Dorward, zijn eveneens in het
repertoire opgenomen.
Voor Haydn Kwartet opus 42
in d kleine terts en het
2e strijkkwartet van Benjamin
Britten gekozen met een bijzon
der fraai werk van Schubert:
het Strijkkwintet in C grote
terts, dat als opus 163 in 1828.
het sterfjaar van de meester,
voltooid werd.
De 1ste opvoering werd op 17
nov. 1850 gegeven en drie jaar
later verscheen het kwin
tet b ijde uitgever Diabelli in
Wenen, maar alleen in de vijf
stemmen afzonderlijk.
Aan de uitvoering van Schu
berts kwintet zal medewerking
worden verleend door de vio-
loncelliste Marijke Overberg.
P. ZWAANSWIJK
schrijver Michel de Ghelderode
als basis gebruikt. Maar daar
mee is, volgens één van de drie
acteurs van het theater, Gian
Paolo Pippa, alles gezgd.
De Ghelderode, in 1962 ge
storven, heeft voornamelijk
voor de Tweede wereld oorlog
een aantal toneelstukken ge
schreven. Ofschoon hij voor het
Vlaams Volktoneel werkte,
bleef hij in het Frans schrij
ven, zodat zijn stukken steeds
vertaald moesten worden.
In „L’ecole des bouffons” in
het Nederlands vertaald door
Jan Joris Lamers) wordt terug
gegrepen op middeleeuwse situ
aties. Michel de Ghelderode
heeft de nar als onderwerp ge
kozen, een figuur die door zijn
instelling vrij gemakkelijk de
waarheid kon spreken. In het
stuk van de Belgische schrijver
heeft de nar Folial een school
voor andere narren gesticht
met alle gevolgen van dien. Op
het tijdstip waarop de bezoeker
wordt binnengeleid, zijn de
narren met hun examens bezig.
Gian Paolo Pippa speelt de
rol van Folial. Hij vertelt over
het spel; „We hebben L’ecole
des Bouffons alleen als basis
genomen. We hebben de rollen
en de karakters van die rollen
gehandhaaft, maar verder zijn
we sterk gaan improviseren.
Het orginele stuk bevat veel
taal, maar omdat wij mime en
ballet en ook toneel als achter
grond hebben, zijn we gaan
experimenteren met niet-verba-
le middelen. Er is in ons spel
veel gelegenheid tot beweging,
materiaal en (muzikale) klank.
De Ghelderode schreef het stuk
voor traditioneel toneel, wij
wijken daar ook van af door
in een ruimte met aan drie
zijden publiek te werken.
Een aantal critici hebben
„Buoffons”, zoals het Katheater
het stuk kortweg heeft ge
noemd, als improvisatiespel ge
kenmerkt. Pippa is het daar
niet mee eens. „Wij spelen be
paalde momenten, verschillende
situaties in een vaste, dramati
sche structuur. Daarbinnen is
een improvisatie mogelijk,
maar er blijft één vorm”.
..Bouffons” komt na een tien
tal try- outs in den lande in
definitieve vorm naar Haarlem.
Tijdens die try- outs heeft het
publiek vrij verschillend gerea
geerd, wat niet geheel onbegrij
pelijk lijkt als Pippa vertelt
wat de bedoeling is van het
stuk. „Er valt voor het publiek
niets te begrijpen, het is een
kwestie van aanvoelen. Belang
rijk is dat publiek het stuk
zeer geconcentreerd volgt”.
Niet altijd lukt het om het
spel aan te voelen, maar Pippa
vindt dat ook niet erg. Tijdens
de voorstelling zijn een paar
momenten genoeg. Het is nu
eenmaal moeilijk om in het
theater iets aan te voelen.
Het theater heeft zijn naam
ontleend aan Ka, een schaduw-
of dubbelfiguur uit de Egypti
sche mythologie. Ka zijn ook
de onbekende mogelijkheden
die iemand kan bezitten. Naast
Pippa bestaat het Katheater uit
de twee acteurs Fransje Kaag
en Cor Poelman. Er is geen
aparte regisseur, iedere beslis
sing wordt collectief genomen
C.S.
Het stuk telt vele rollen en
ze worden verolkt door spelers
van de drie verenigingen; o.a.
Piet Domhoff, Wim Rijke en
Pieter de Wijn van de Haar-
lemsche Tooneel Club; Mariëtte
Nieuwenhuizen, Tineke de
Groot, Jeanne Kruyver van AI-
berding Thijm; Theun de
Waard, Eki Oostwald, Jaap
Houtkamp, Hans Kluit. Irene
Roussian van J. J. Cremer. Ook
enige gastspelers doen mee. To
Venema luistert met een groep
je van haar balletstudio een
herdersfeest in het stuk op met
een vrolijke dans.
I HEEMSTEEDS Kamerorkest
I begint dit seizoen zijn activitei-
I ten met een kort concert op
I-Zondagmorgen in het Jeugdhuis,
Heerenweg 111 in Heemstede.
I Aanvang 11 uur. Het program-
I ma bevat werken van Joh. Seb.
Bach, te weten het vierde
I Brandenburgse concert en het
t clavecimbelconcert in A dur
I B1VV 1055 met als soliste Mari-
on van Harreveldt- De fluitist
I Frans Vester geeft een toelich-
1 ting en beantwoordt eventuele
vragen uit het publiek.
„Zeg het met vrouwen” is op
zaterdag 6 en 13 oktober in
theater Haarloheim, Smede-
straat 23, te zien.
OM ZOWEL meer aandacht
voor de eigen club als voor het
smalfilmen te krijgen, organi
seert de Haarlemse Smalfilm
Liga op 5 oktober, aanvang 20.20
uur een propaganda- avond in
de clubzaal van het Jeugdhuis,
Donkerelaan in Bloemendaal.
Aan de leden wordt gevraagd
een stand in te richten waarin
een onderdeel van de hobby
nader wordt uitgelegd. Na de
pauze worden films vertoond
die rechtstreeks zullen aanslui
ten op verschillende demon
straties die tijdens het eerste
deel van de avond plaatsheb
ben.
Belangstellenden kunnen zich
opgeven onder telefoonnum
mer 023- 24 35 00.
WIE HET ER voor over heeft om een
(mooie rit naar het fraaie stadje De
Rijp te maken, kan daar in galerie
„Santje van Hunnik” kleurenetsen van
de Haarlemse kunstenaar Joost Verkrui
sen zien. De galerie, gevestigd in de
Rechtestraat 18-20 gaat vrijdagavond om
20.30 uur met de expositie van start.
Naast het werk van Verkruisen is er
keramiek te zien van de debuterende
Petra van Heesbeen en van Joop Beek-
wilder. De expositie, die duurt tot en
met 18 november, is van dinsdag tot en
met zondag dagelijks geopend tussen 11
en 17 uur.
Dichterbij huis, in galerie ’t Hart,
Wilhelminakade 74 in IJmuiden expo
seert Maria Beerenpoot van 5 oktober
tot en met 7 november.
IN DE TONEELSCHUUR
komt vrijdag - en zaterdaga
vond een nieuwe Amsterdamse
toneelgroep. Het Katheater
geeft dan twee keer een uitvoe
ring van het spel Bouffons.
Voor het stuk is ,,L’ ecole des
bouffons” van de Brusselse
I „Zeg het met vrouwen” is
f een idee van Natascha Emanu-
I els. Het programma is vorig
I jaar oktober van start gegaan
I en behandelt een aantal onder-
t werpen dat in veel gevallen de
[emancipatie (of de verwerving
I daarvan) ten onderwerp heeft.
I De teksten grotendeels van
I Marjolijn Heijermans en Marij-
I ke Morley, zijn nogal flauw en
[raken nauwelijks de kern van
I wat er in feite bedoeld wordt,
f Een duidelijke boodschap moet
het publiek ook zeker niet ver-
l wachten.
I Natascha Emanuels: „Er
1 worden al genoeg programma’s
In de Renaissance-zaal
van het Frans Halsmuseum zal
op zondag 7 oktober om 14.30
uur door het Edinburgh Quar
tet uit Schotland een concert
gegeven worden, dat tegen de
gebruikelijke toegansprijs voor
museumbezoekers toegankelijk
is.
In Nederland heeft het en
semble nog weinig bekendheid
gekregen, maar elders in het
buitenland heeft het kwartet,
dat gevormd wordt door de vi
olisten Miles Bastev en Austin
Patterson, de altviolist Michael
Beeston en de violoncellist Da
vid Edwards naam gemaakt.
Het ensemble heeft verschil
lende tournees ondernomen,
DE HAARLEMSE BIOSCOPEN bieden
deze week het gebruikelijke vertier. D«
Witte Bioscoop draait weer in de To
neelschuur en ook in Zero, voorheen
Electric Centre, aan de Bakenessergracht
draait elke zaterdagavond een bijzonder»
film.
CINEMA PALACE gaat door met „De
tien geboden” van Cecil B. dé Mille. In
de nachtvoorstellingen gaat het filmver-
slag van het popconcert voor Bangla-
desj. Voor de kinderen een Indianen
film.
Frans Hals toont „De kettinggangers-
bende”, een spannende misdaad-film.
Vrijdag- en zaterdagnacht het avontuur
lijke verhaal van „De meedogenloze rui
ters.”
LIDO GRIEZELT verder met „Lusten
van een vampier.
IN LUXOR KUNNEN we weer „Fritz
the cat” zien, de recente tekenfilm die
een ironisch beeld geeft van het rokende
parende en spuitende jonge volkje in
New York en de oostkust en hun strijd
tegen de politie. De stripavonturen Van
de enigszins schlemiele kater Fritz zijn
op niet al te doordachte manier tot een
geheel gevoegd, zodat de film slechts per
deel bijzonder komisch werkt.
ROXY PROLONGEERT de „Irma la
Douce” met Shirley Maclaine en Jack
Lemmon, als het Parijse hoertje en haar
klant die haar uit het leven wil halen
en zich daartoe uit de naad moet wer
ken. In de nachtvoorstellingen de sex-
film, die het onjuiste imago van Zweden
en van stewardessen weer danig in
stand houdt.
STUDIO TOONT iets lichthartigs
„Engeltje”, een Duitse film van Michael
Verhoeven over een jong echtpaar dat
na een reeks sex-experimenten en part
nerruil alles toch maar weer bij het
oude houdt. Voor de kinderen een Sjors
en Sjimmie avontuur en zondagochtend
nog steeds King Kong.
IN 1968 TWEE jaar zijn succesvol
debuut met Een ochtend van zes weken,
maakte Nicolai van der Heyde „To grab
the ring”, een psychologisch gangster
drama dat er zeer internationaal uitziet
met buitenlandse acteurs, het gebruik
van Engels als voertaal en een snelle
afwisseling in de handeling. De actie
verplaatst zich van Amsterdam naar
Berlijn en vandaar naar Parijs en Lon
den en vervolgens naar Hilversum waar
Liesbeth List- nog voor opvangcentrum
van de ronddolende gangster Lowell
gespeeld door Ben Carruthers mag
dienen. Een chaotische film; ondanks
gebrek aan werkelijke inhoud boeiend
om naar te kijken, ook al door het
mooie camerawerk van Gerard van den
Berg en het professionele spel van de
acteurs als de Amerikaan Al Mancini en
de Franse actrice Franqoise Brion. Vrij
dag orrï 22.30 uur in Witte Bioscoop Sme-
dëstraat 23.
ZERO TOONT ZATERDAGAVOND
vanaf 11 uur twee Japanse films. De
eerste heet „A page of madness” (Een
bladzijde van krankzinnigheid) en is van
de hand van de Japanse filmpionier
Tenosuke Kinugasa, die deze lowbudget-
film in 1926 maakte en pas twee jaar
geleden terug vond in een oude schuur
bij hem thuis. Men had altijd aangeno
men dat de film verloren was gegaan.
Het verhaal gaat over een man die
portier is in een krankzinnigengesticht
waar zijn vrouw is opgesloten. Hij
droomt van hun vroegere geluk en pro
beert haar te bevrijden. Als dat tenslotte
mogelijk wordt, weigert ze. Ze is hope
loos ziek. De hele ilm is doorspekt met
tralies die' patiënten en dokters schei
den. Vooral de hallucinatie scènes laten
de toeschouwer via de ogen van patiën
ten kijken. De film is gemaakt naar een
roman van Nobelprijswinnaar Yasunarl
Kawabata. De film wordt gevolgd door
een moderne Japanse film: „Keizer To
maten Ketchup”, een stukje kritiek op
de samenleving in de vorm van een
kinderrevolutie.
met een boodschap gemaakt.
Wel zit er een soort gedachten
gang achter en daarmee hopen
we bij te dragen aan de menta
liteitsverandering. Ik denk dat
het publiek sneller naar een
cabaretvoorstelling gaan dan
naar een lezing van Dolle Mi
na. Maar je kan het ook gewoon
als een avondje lekker uit be
schouwen, met vier dolle mei
den op het toneel.”
Toch heeft Natascha zich de
kritiek aan getrokken. Het pro
gramma werd voor dit seizoen
enigszins ingekort en enkele
teksten werden bij geschaafd.
Marijke Philips heeft nu de
groep verlaten en maakt plaats
voor Mies de Heer, die ervaring
opdeed in onder meer Salvation
en de Nederlandse musical „En
nu naar bed”. Het kwartet
wordt aangevuld met Wendela
de Vos en Rosita Bloom.
kijken. Iedereen kan bij de
schouwburg de plaatsen bespre
ken.
„Wintersprookje” van Willi
am Shakespeare is een stuk
van een oude toneelschrijver
die al zoveel doden heeft laten
vallen in zijn stukken, dat hij
tenslotte een sprookje schrijft
waarin een dode weer tot leven
komt. Dat zegt Peter Lohr.
Hij karakteriseert Winter
sprookje als een Othello in zak
formaat waarbinnen iedere spe
ler zijn opdracht vervult. De
onderlinge samenwerking tus
sen de amateuracteurs verloopt
bijzonder fijn volgens Lohr.
„Een dergelijk samenwerkings
verband is alleen maar toe te
juichen”. Als belangrijkste uit
gangspunt heeft hij als regis
seur gesteld dat de spelers met
Maar een eenvoudige zaak is
het niet. De verenigingen voe
ren een eigen beleid, hebben
een heel persoonlijk contact
met de donateurs en een sa
menwerking levert technische
en bestuurlijke problemen op.
Een poging om „Onder het
Melkwoud’’ van Thomas te spe
len mislukte.
Dat is niet het geval met
Shakespeare, een blijspel van
de oude bard dat even vol ver
rassingen, tragische en komi
sche kanten zit als zijn meer
bekende stukken „Midzomer-
nachtdroom” en „Koopman van
Venetië”, schouwburg directeur
Peter Lohr regisseert het. De
voorbereiding heeft meer tijd
gekost als werd aangenomen;
niet alle rollen konden door de
verenigingen zelf worden bezet
zodat enige gasten moesten
worden gevraagd en verder had
men met ziekten te kampen
waardoor rollen gewisseld
moesten worden. De opvoe-
ringsdata werden een half jaar
verschoven. Maar op 7, 8 en 9
oktober is het zover. De avon
den zijn voor de donateurs van
de drie clubs: Haarlemsche
Tooneel Club, Alberdingk
Thijm en J. J. Cremer. Maar
ook niet-leden kunnen komen
Peter Lohr (links) geeft
aanwijzingen aan v.l.n.r.
Bob van Oploo, Piet Dom
hoff en Pieter de Wijn
tijdens een kostuumrepe-
titie.
DRIE HAARLEMSE ama-
teurtoneelverenigingen hebben
elkaar gevonden voor weer een
grote produktie. Vijf jaar gele
den gebeurde zoiets voor het
eerst met „Peer Gynt” van Ib
sen ter gelegenheid van het
vijftigjarig bestaan van de
stadsschouwburg. Toen bleek
dat samenwerking zekere voor
delen bood als een sterke bezet
ting en werd alom gesuggereerd
zoiets te herhalen.
Het kamerorkest gaat een in-
teressant seizoen tegemoet. Na
i het succesvolle concert dat vo-
rig jaar in Stadskanaal is gege-
ven, is nu een uitnodiging uit
I Ter Apel gekomen. Daar zal op
17 november worden geconcer-
teerd, gevolgd door het traditi-
onele kerstconcert op 22 de-
cember in de kerk aan het
Wilhelminaplein. De altiste Elly
Jens en hoboïste Corrie Kerk-
hoff hebben hun medewerking
toegezegd.
ZEVEN
slle zijn
het Koninklijke
Zangersverbond, zingen zater
dagavond vanaf 19-30 uur in de
het verhaal over-